Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
- 7. 6. 2017
- 358 komentářů
- Jan Grohmann
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory Izdělije 30. Po úspěšném dokončení testů začne malosériová výroba T-50 (resp. Su-50) pro ruské letectvo.
V současné době stále běží vývojová fáze programu nové ruské stíhačky páté generace Suchoj T-50, známé také jako PAK-FA (Perspektivní letecký komplex frontového letectva). V roce 2018 se k devíti prototypům T-50 připojí další dva letouny - ty již získají nové motory Izdělije 30.
„Práce na PAK FA se dnes nachází ve finálním stádiu. Letos dostaneme 10. a 11. letadla, která budou připojena ke zkouškám, a v následujícím státním programu zbrojení na období 2018-2025 plánujeme první sériový nákup letadel T-50," řekl Borisov během návštěvy leteckého závodu Jurije Gagarina v Komsomolsku na Amuru (KnAAPO), kde se výrábí stíhačky Su-35S i T-50.
Prozatím prototypy T-50 létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Jde o vylepšenou verzí motorů AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27. AL-41F1 má ale údajně až 80 % nových vylepšených komponentů.
Motory Izdělije 30 mají podle ruské tiskové agentury TASS vyvinout tah 107 kN a s přídavným spalováním 176 kN. Naproti tomu AL-41F1S vyvine tah 86 kN, resp. 147 kN.
Nové prototypy T-50 kromě nových motorů obdrží i vylepšený radar typu AESA a dostanou možnost používat nejnovější generaci ruských zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země. Testy obou prototypů se rozběhnou v roce 2018.
Po úspěšném dokončení vývoje a následných vojskových zkouškách začne malosériová výroba. Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2025 počítá s nákupem 18 až 24 letounů T-50 (Su-50). Není jisté, zda číslo obsahuje i zmíněné prototypy nebo půjde o nově vyrobené letouny s motory Izdělije 30.
Nicméně první výrobní dávka má obsahovat šest sériových letadel T-50 (resp. Su-50), což společně se zmíněnými 12 prototypy dělá právě 18 letadel. Dodejme, že původně ruské letectvo plánovalo nakoupit až 250 letadel PAK-FA.
T-50 poprvé vzlétl v lednu 2010, veřejnosti byl stroj představen na moskevské letecké výstavě MAKS 2011 a do služby měl být původně zaveden v roce 2015. V květnu letošního roku ministr obrany Sergej Šojgu oznámil, že první T-50 ruské letectvo získá v roce 2019.
Připomeňme však, že podle Alexandra Artjuchova, generálního ředitel ruské Spojené korporace na výrobu motorů (ODK), vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení až na roky 2025 - 2027. Dá se tedy předpokládat, že první šestice sériových T-50 získá ještě motory AL-41F1.
Borisov se rovněž při návštěvě závodu KnAAPO zmínil i o zkušenostech s nasazením stíhaček Su-35S v Sýrii. Zmínka o Su-35S ve spojitosti s T-50 není překvapivá, protože oba dva stroje mají tvořit páteř ruských vzdušných sil po následující dekády. Stroj Su-35S bude přitom hlavní víceúčelový letoun ruských vzdušných sil (vzhledem k omezené výrobě T-50) minimálně do roku 2030.
Podle Borisova Su-35S v Sýrii trpěl několika “dětskými” nemocemi, ale celkově se velmi osvědčil. Podle Borisova se například stávalo, že při přistání a vzletu přívody vzduchu do motorů nasály kamení a nečistoty z letecké dráhy, což vedlo v některých případech k poškození lopatek motorů. Problémy byly také s osvětlením a displeji v kokpitu, ale všechny tyto závady byly v průběhu syrské operace odstraněny.
“Podle našich pilotů v Sýrii jde o jedeno (Su-35S pozn. red.) z nejlepších letadel na světě, díky jeho letovým vlastnostem, doletu a zbraním,” uvedl Borisov. “Piloti jsou si jistí, že je rovnocenným protivníkem pro ostatní dnešní letadla, a to je také důvod, proč se o letadlo stále zajímají zahraniční zákazníci.”
V současné době je jediným zahraničním uživatelem Su-35S Čína, která si v roce 2015 objednala 24 letounů. Na spadnutí je také dodávka 12 Su-35S do Indonésie, o Su-35S se také zajímá Indie a Malajsie. V ruském letectvu slouží více než 60 Su-35S a podle Borisova do roku 2020 Rusko pro své letectvo nakoupí dalších 10 Su-35S.
Související články
Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje
Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...
- 24.04.2017
- 79 komentářů
- Jan Grohmann
KOMENTÁŘ: Jak rychle Rusko vyrobí tanky T-14 Armata?
Podle Dmitrije Rogozina, místopředsedy ruské vlády, se v záři rozhodne o objemu výroby tanků T-14 ...
- 25.04.2017
- 98 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské MiGy-35 pro Egypt
Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...
- 10.05.2017
- 74 komentářů
- Pavel Vinkler
Ruské tanky T-14 Armata ve výzbroji po roce 2020
Podle ruského deníku Izvestija vyvíjený ruský hlavní bojový tank T-14 Armata vstoupí do výzbroje ...
- 17.05.2017
- 77 komentářů
- Jan Grohmann
raziel: ruské jsem samozřejmě myslel sovětské, trochu se uklidni. Navíc, na blízkém východě to opravdu byla Ruská PVO hned u Japonska..... A neodpověděl jsi na otázku, čím se ...Zobrazit celý příspěvek
raziel: ruské jsem samozřejmě myslel sovětské, trochu se uklidni. Navíc, na blízkém východě to opravdu byla Ruská PVO hned u Japonska.....
A neodpověděl jsi na otázku, čím se LIŠÍ sestřelení hrabáče od Su-15 oproti Mig-25, že expresivně píšeš, že toho Mig-25-P není schopen a Su-15 ano?
fenri: Kde a kdy jsem napsal, že Mig-25 byl SPECIALIZOVANÝ proti nízkoletícím cílům? Zas sis vymyslel chiméru a plamenně proti ní bojuješ.
Mig-25 byl do armády zařazen rozkazem vydaným v dubnu 72 (rok pak ještě trvalo, než se k jednotkám opravdu dostal). Tímto rozkazem rozhodli, jaké úkoly bude v rámci armády plnit, ne zadáním projektu v roce 61.Skrýt celý příspěvekraziel87: Vycházím z těch čísel co jste psal prvně tedy 18km a 4km pro cíl co už nejde zachytit na pozadí země. Radar MIG 25 uměl jen +-14 stupňů elevaci na horu a dolů. Tedy ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: Vycházím z těch čísel co jste psal prvně tedy 18km a 4km pro cíl co už nejde zachytit na pozadí země.
Radar MIG 25 uměl jen +-14 stupňů elevaci na horu a dolů.
Tedy pokud by chtěl pilot při vodorovném letu sledovat cíl z výšky 18km(4km) musel by být od cíle dále než 49km daleko ! Přitom pro radar RP-25 Smerš-A1 se uvádí šance na zachycení bombardéru 50km. Takže to pozadí země co mělo vadit při sledování nižších cílů se projevilo na sníženém dosahu jak ?
Pokud by ale sledoval cíl který by byl ve výšce 0 a on letěl ve 4km tak by musel byt "jen" dál jak 16,5km. To že se vzdáleností stoupá efektivita radaru se doufám nemusíme bavit. Ano, není v tom uvažované zvýšení rušivého efektu země.Skrýt celý příspěvekchápeš ty játro, že ten bombardér musel napřed do toho Ruska doletět ? xchápeš že bylo okolo Ruska spousta států Sovětského svazu, které musel napřed přeletět? Chápeš, že by byl ...Zobrazit celý příspěvek
chápeš ty játro, že ten bombardér musel napřed do toho Ruska doletět ? xchápeš že bylo okolo Ruska spousta států Sovětského svazu, které musel napřed přeletět?
Chápeš, že by byl po stovky kilometrů napadán stíhači států Varšavské smlouvy a raketami země-vzduch???
Opravdu nebyla jenom PVO Moskvy.......Skrýt celý příspěveklogik: proti cílům v nízké výšce zde měla PVOS letouny Tu-128 a Su-15. A jak probíhal hon Tu-128 proti nízkoletícím cílům jsem zde již napsal.
logik: proti cílům v nízké výšce zde měla PVOS letouny Tu-128 a Su-15. A jak probíhal hon Tu-128 proti nízkoletícím cílům jsem zde již napsal.
vždyť říkám, že si nemocnej........kradeš informace z příspěvků jiných, následně je vydáváš za své, když si usvědčen ze lži, tak napíšeš další tapetu polopravd a subjektivních ...Zobrazit celý příspěvek
vždyť říkám, že si nemocnej........kradeš informace z příspěvků jiných, následně je vydáváš za své, když si usvědčen ze lži, tak napíšeš další tapetu polopravd a subjektivních vyvození - aby se zapomnělo na ty blbosti, co si napsal o stránku předtím.....ale lidi nezapomněli....
Pokud bych vůči tobě ostře vystupoval pouze já - moderátor a ostatní diskutéři mě mohou s klidem zašlapat do země a zablokovat. Lidí, kterým s tebou došla v tomto vlákně trpělivost, je ale mnohem víc. Hoď prosím konečně zpátečku. Ty totiž nediskutuješ - ty trollíš a čekáš, kam až můžeš zajít.
A které letadlo bylo na území SSSR určeno k obraně proti nízko letícím bombardérům okolo roku 1970? předně to určitě nebyl Mig-25 P Foxbat A, ale například Su-15 Fagot, například řadově zavedené Mig-21, které byly navedeny do cílové oblasti....ale určitě ne PRIORITNÉ Foxbat A jak se tu snažíš nelogicky protlačovat.
Ostatním pardon za hrubost a za to, že postrádám takt, ale když někoho 10x slušně upozorní Karel, Jan, Hynek i Vilém, že se plete a on pokračuje dál - to si koleduje alespoň o konfrontaci v diskuziSkrýt celý příspěvekano logiku, proto byl program SR-71 ukončen v devadesátých letech.. a proto v druhé půle sedmdesátých let ho chtěli vyzbrojit střelami AGM-69. Boože.. všechno bylo jasné, všechno ...Zobrazit celý příspěvek
ano logiku, proto byl program SR-71 ukončen v devadesátých letech.. a proto v druhé půle sedmdesátých let ho chtěli vyzbrojit střelami AGM-69. Boože..
všechno bylo jasné, všechno bylo dané, všechno bylo logické..Skrýt celý příspěvekraziel: A? Které letadlo v roce 1970 bylo schopno sestřelit bombardér proti zemi? A jakým způsobem takový bombardér stíhal kterýkoli z ostatních letadel, které bylo v roce 1970 u ...Zobrazit celý příspěvek
raziel: A? Které letadlo v roce 1970 bylo schopno sestřelit bombardér proti zemi? A jakým způsobem takový bombardér stíhal kterýkoli z ostatních letadel, které bylo v roce 1970 u ruské PVO?Skrýt celý příspěvek
Logiku, naučte se číst. A pamatujte, co jste psal. Jednak jste napsal, ze šlo o letadlo specializované proti nízkoletícím, potom jste ustoupil na univerzální stroj. Jenže ono nešlo ...Zobrazit celý příspěvek
Logiku, naučte se číst. A pamatujte, co jste psal. Jednak jste napsal, ze šlo o letadlo specializované proti nízkoletícím, potom jste ustoupil na univerzální stroj. Jenže ono nešlo o univerzální stroj. Šlo jednoznačně o výškový speciál.
Zadán byl 1961 a vzlétl 1964, tak tu netřepte blbosti.
Máte nějaké příklady, kdy zasahoval priti nízkoletícím cílům??
Nemůžete mu vyčítat, že nebyl dobrý v roli, na kterou nebyl dělaný.Skrýt celý příspěvekskelet: Valkýrie nebyla škrtnuta z úsporných důvodů ale proto, že ztratila smysl. Její šance na přežití byla příliš malá. A to se týká i SR-71. Na začátku sedmdesátých let ...Zobrazit celý příspěvek
skelet:
Valkýrie nebyla škrtnuta z úsporných důvodů ale proto, že ztratila smysl. Její šance na přežití byla příliš malá. A to se týká i SR-71.
Na začátku sedmdesátých let bylo jasné, že M3 bombardéry je mrtvý koncept a to i proti letectvu, co žádné M3 interceptory nemá. Jinak by rusové nezrušili T-4.Skrýt celý příspěvekty si vadnej, nemocnej člověk....PÍŠU O MIGU-25 P FOXBAT A Ujasni si konečně rozdíly mezi P PD PD exportní PDS R RB RBK + demonstrátory Máš základní nedostatky - ...Zobrazit celý příspěvek
ty si vadnej, nemocnej člověk....PÍŠU O MIGU-25 P FOXBAT A
Ujasni si konečně rozdíly mezi
P
PD
PD exportní
PDS
R
RB
RBK
+ demonstrátory
Máš základní nedostatky - tapetama plnejma nesmyslů nic nezachráníšSkrýt celý příspěveklogik: všechny ty programy byly škrtnuty z úsporných důvodů. Takový program se může vrátit škrtnutím pera. A opět musím připomenout, že SR-71 stále běžela a oficiálně se řešilo ...Zobrazit celý příspěvek
logik: všechny ty programy byly škrtnuty z úsporných důvodů. Takový program se může vrátit škrtnutím pera. A opět musím připomenout, že SR-71 stále běžela a oficiálně se řešilo jeho vyzbrojení PLŘS a střelami s plochou drahou letu. Takže nepředpokládej, že Sověti vše věděli. Předpokládej, že Sověti měli mlhavé zdání kam se třímacháče USA uberou (bavíme se o letech 1969 - 1975 zhruba). Tu jistotu mohli nabýt až po nástupu administrativy prezidenta Forda (A to díky běžícímu programu SR-71 jen částečně).
Aneb kdyby byly v ... ryby, nebyly by rybníkySkrýt celý příspěvekraziel: Úplně stejně, jako KTERÉKOLI JINÉ letadlo té doby, protože LD/SD radar neměli v roce 70, co o zavedení rozhodli, sověti na ŽÁDNÉM letadle. Museli dolů, stejně jako ...Zobrazit celý příspěvek
raziel:
Úplně stejně, jako KTERÉKOLI JINÉ letadlo té doby, protože LD/SD radar neměli v roce 70, co o zavedení rozhodli, sověti na ŽÁDNÉM letadle.
Museli dolů, stejně jako kterékoli jiné letadlo, co měli tehdy ve výzbroji. Mig-25 se byl ale na místo určení schopen dostat výrazně rychleji, než kterékoli jiné letadlo - což v době, kdy zjistitelnost letadlel letících na úrovni terénu nebyla příliš velká a tak hrozilo, že bude detekované pozdě, byla velmi vítaná vlastnost.Skrýt celý příspěvek2 jirosi už opravdu nevím, jestli píšu svahilsky já, nebo vy. Dokážete pochopit úplně prostý fakt ?(a vykašleme se na ty tapety, už tu jen každý po desáté recyklujeme 1500x ...Zobrazit celý příspěvek
2 jirosi
už opravdu nevím, jestli píšu svahilsky já, nebo vy. Dokážete pochopit úplně prostý fakt ?(a vykašleme se na ty tapety, už tu jen každý po desáté recyklujeme 1500x napsané)
JAK boha jeho JAK měl podle Vás Mig-25 Foxbat A zaměřit rakety na cíl, který se pohyboval v 10 - 4 000metrech? jak měl ty rakety odpálit, když neviděl cíl na radaru? Jste si zase někde přečetl základní info o raketě R-40 a nedošlo Vám, že ve spojení s původním radarem nebylo možno tuto raketu zaměřit, uzamknout a odpálit - to je ten termín "na pozadí země" letadlo letí nahoře, víme? - cíl je dole, víme? - radar ho nevidí, víme?
Píšu úplně polopaticky, vynechal jsem označování radarů, typů Foxbatů, typů raket (ne proto, že bych neznal zkratky, ale proto, že mám pocit, že sem lezou a diskutují úplně vylízaní jouzové) a proč mám doprkna jednat slušně s demagogem, který bez zardění popírá historii nasazení a pak se z toho 8 stran vykecává, začíná přebírat výroky jiných a vhodně je komponovat do svých vět a pak to celé prezentovat, že vlastně ON poučuje nás? tak tohle ne.....na to nervy nemám, blbec se má vyhodit z okna, ne mu tleskatSkrýt celý příspěvekskelet: vyvíjet ano. Vývoj Migu-125 nijak nekritizuji. Vyrábět? Vzhledem k schopnostem sovětské rozvědky jsem přesvědčen, že dobře věděli, že Valkýrie se neplánuje k sériové ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: vyvíjet ano. Vývoj Migu-125 nijak nekritizuji. Vyrábět? Vzhledem k schopnostem sovětské rozvědky jsem přesvědčen, že dobře věděli, že Valkýrie se neplánuje k sériové výrobě.Skrýt celý příspěvek
fenri, ano, Mig-25 splnil zadání, které dostal v roce 59. Problém je, že toto zadání splnil v roce 73, kdy to zadání už bylo totálně neaktuální. A já netvrdím, že to bylo ...Zobrazit celý příspěvek
fenri, ano, Mig-25 splnil zadání, které dostal v roce 59. Problém je, že toto zadání splnil v roce 73, kdy to zadání už bylo totálně neaktuální.
A já netvrdím, že to bylo letadlo specializované proti nízkoletícím cílům, píšu to asi po desáté, to seš fakt tak neschopnej číst, co druhej píše?
Píšu, že protože úkoly se změnili, tak Mig-25 musel zasahovat i proti nízkoletícím cílům, ač na to byl hodně nevhodnej - a to si vynutilo jeho rychlou další evoluci a nahrazení Migem-31.
Proto nehodnotím Mig-25 jako dobré letadlo, protože na to, co měl původně dělat, přišel o deset let pozdě, a na to, co opravdu dělat musel, dobrej nebyl.Skrýt celý příspěvekLogik: tvůj zásadní problém je, že posuzuješ věci na základě pohledu dneška na minulost. Jenže to je zásadní chyba! Musíš posuzovat věci minulé tehdejšíma očima, aby ti dávaly ...Zobrazit celý příspěvek
Logik: tvůj zásadní problém je, že posuzuješ věci na základě pohledu dneška na minulost. Jenže to je zásadní chyba! Musíš posuzovat věci minulé tehdejšíma očima, aby ti dávaly smysl.
Takže XB-70 poslední let 1969 (rok zahájení výroby MiG-25), YF-12 stále v provozu (1971 jim spadl prototyp zapůjčený NASA, byť program byl ukončen v roce 1968), program SR-71 stále aktivní atd. Důvodů proč vyvíjet a hlavně vyrábět MiG-25 měli Sověti dosti, ale pochybuji, že to člověk tvého kalibru vůbec kdy pochopí.Skrýt celý příspěvekJinak máš pravdu v tom, že u země nemohl lítat nadzvukem, ale mohl lítat misi profilem L-H-L. A na nalezení Hrabáče neměl v době zavedení Mig-25 radar ŽÁDNÝ z typů u PVO. Proč ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak máš pravdu v tom, že u země nemohl lítat nadzvukem, ale mohl lítat misi profilem L-H-L. A na nalezení Hrabáče neměl v době zavedení Mig-25 radar ŽÁDNÝ z typů u PVO.
Proč podle tedy se snažili migu v roce 74 - rok po zavedení do služby - dát LD/SD radar, když nešel použít proti nízko letícím cílům?
Fuj, teď koukám, že jsem od Tebe toho Hrbáče chytil.... :-)Skrýt celý příspěvekOlivav: ale vždyť i já jsem psal, že MiG-25 postavili z toho co měli a tak, aby ho měli rychle. Že jim těch pár ušetřených kilo nestálo za to, čekat několik let, až budou moci ...Zobrazit celý příspěvek
Olivav: ale vždyť i já jsem psal, že MiG-25 postavili z toho co měli a tak, aby ho měli rychle. Že jim těch pár ušetřených kilo nestálo za to, čekat několik let, až budou moci použít víc titanu. Ostatně ocel tam na řadě míst byla použita ne proto, že je těžká, a že jsou rusové blbci, ale že tepelně vydrží víc, než hliníkové slitiny (které v lehkosti struktury MiG-31 hrají podstatně větší roli, než těch 8% titanu). Nicméně, to nedegradovalo MiG-25. Zadání, které doostal splnil. Že se pak změnil nepřítel, doba a vše.... to se prostě stává. Našel si uplatnění v průzkumu a pořád to byl argument k opatrnosti létat nad území SSSR. Nicméně Logik tvrdí, že to nebylo specializované letadlo proti rychlým a vysokoletícím cílům, ale univerzální stíhačka i proti F-111, že ho v jeho roli limitovala ocel do té míry, že šlo o neúspěšný stroj, že F-15 nebyl nijak ovlivněn informacemi o MiGu a 1000 a jedna blbost k tomu. Ale co. Stačilo snad.Skrýt celý příspěvek
Ještě k tomu grafu, to jsem nedopsal: jestli si všimneš, tak pro výšku 20km tam je graf až do M2.83. Pokud tedy v ostatních výškách je ten graf do menší rychlosti, tak to neni ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě k tomu grafu, to jsem nedopsal:
jestli si všimneš, tak pro výšku 20km tam je graf až do M2.83. Pokud tedy v ostatních výškách je ten graf do menší rychlosti, tak to neni proto, že by to zapoměli nakreslit, nebo že zkopírovali papír (au). Zas vymejšlíš pohádky ovčí babičky. :-)
Je to proto, že dané rychlosti vedli k poškození draku stroje nebo motorů.Skrýt celý příspěvek1) Proč by vyvíjeli letadlo s VÝŠKOVÝM motorem"? Vždyť jsem to tady říkal asi desetkrát. Protože v době VÝVOJE Mig-25 takové letadlo potřebovali. Ovšem vývoj trval příliš dlouho a ...Zobrazit celý příspěvek
1) Proč by vyvíjeli letadlo s VÝŠKOVÝM motorem"? Vždyť jsem to tady říkal asi desetkrát. Protože v době VÝVOJE Mig-25 takové letadlo potřebovali. Ovšem vývoj trval příliš dlouho a v době zavádění Mig-25 už potřebovali především něco jiného.
1-1) Ano, normálně SAM nenahradí letadla, protože ty jsou jednak flexibilnější, jednak mají daleko větší dosah než SAM. Mig-25 se svými nároky na letiště a omezeným doletem ovšem pomocí SAM nahradím vcelku snadno, protože není snadno mobilní a zas tak o tolik větší území nepokreje.
F-22, F-35, F-15 slouží především k boji MIMO VLASTNÍ ÚZEMÍ. To o Migu-25 neplatí, to byl stroj pro PVO.
1-2) "A ten váš citát - trošku cudně zamlčujete, že se týká doby PO roce 1973, tedy 12-15 let PO zadání MiGu-25."
Ovšem se týká doby, kdy byl Mig-25 zaveden do rudé armády. To fakt nechápeš, že když kupuji letadlo, tak JE MI ŠUMÁK, K ČEMU BYLO VYVINUTO, JDE MI O TO, K ČEMU HO POTŘEBUJI POUŽÍVAT?
1b) "Trochu nerozumím, jak to myslíte,
Právě, že evidentně konstrukci letadel nerozumíš :-) (sorry, nedalo mi to :-))
"ani jak víte, že stejné množství oceli pevnostně nahradila slitina hliníku. Skoro bych řekl, že ne"
Pokud zvednu hmotnost letadla o 10%, ale zvednu MTO o 10t a přidám stanoviště pro jednoho člověka (jenom blbá sedačka váží metrák) a tak prodloužím trup o 3m, zvednu strukturální odolnost o 3g - tak u letadla vážícího 20t to stojí nemálo dalších tun.
U F-35, stroje z lehkých moderních slitin a kompozitů, jen zvětšení rozpětí křídel o cca tři metry stálo dvě tuny. Kolik stojí prodloužení trupu o dva metry u ocelového letadla se můžeme jen hádat, ale bude to v řádu tun a pravděpodobně ne jedna nebo dvě. Posunutí G-limitu a nosnosti o deset tun výš také není záležitost metráků, ale tun atd. atd. Vzhledem k tomu, že celková váha nenarostla ani o dvě tuny, tak evidentně kdyby zůstali u vlastností, co měl Mig-25, tak by konstrukce byla o X tun lehčí.
Koneckonců - kdyby nahradili ocelovej nosník dvakrát tak tlustým duralem - proč by to dělali, když ocel je Xkrát levnější, že? Ocel se duralem a titanem nahrazuje proto, že to podstatně šetří váhu, jinak je to nesmysl.
Čtyři tuny se berou tam, že pokud mám 20tunové letadlo z 80% ocele - a postavím to samé z 50% ocele (a zbytku z lehčích kovů), tak ušetřím více než 4t hmotnosti. A to jsem tam nezapočítal 2% kompozitů.
2a) Ty jsi doteď nepochopil, že udávaný výkon motorů Mig-31 je při M0, a že to NENÍ MAXIMÁLNÍ VÝKON za libovolných podmínek, ale maximální výkon za podmínek, při kterých se standardně srovnávají motory, tedy M0, T15°C, sea level???
Jinak o tom, že Mig-31 byl schopen dosáhnout M3.2 skoro určitě a s největší pravděpodobností M3.4 je poměrně známý fakt. Sem fakt netušil, že jsi schopen se x dní hádat o tomdle letadle, a nevědět tak základní věc. Na wiki máš podobné tvrzení ozdrojované - dohledej si to sám, už mě nebaví Ti dokládat každou blbost, když stejně odkazy prokazatelně nečteš.
Jinak to, proč v grafu ty čáry končí je proto, že dál dochází k destrukci motoru. Právě proto je tam
4a) Proč byl vyvýjen s výškovými motory? PROTOŽE ÚKOLY, KE KTERÝM BYL VYVÍJEN, PŘESTALI BÝT PRIORITNÍ, a aby se letadlo "uživilo", potřebovalo plnit i další úkoly, které byly v tu dobu majoritní hrozba.
Ano - když se změnili hrozby, změnili se i letadla. Ale to chvíli trvá, obzvlášť u tak konstrukčně složitého letadla, jako Mig-25. Proto první verze Migu byly nasazeny, i když pro nové hrozby měli k ideálu hodně daleko.
4b) Tak mi ukaž letadlo (ze studené války), které je úspěšné, a přitom dva roky poté, co je operačně opravdu nasazeno, tak už vzlétá prototyp typu, který má toto letadlo nahradit a které je konstrukčně značně odlišné.
Nějaký vývoj probíhá vždy, ale u kterého typu letadla plánovali jeho vyřazení už v době, kdy bylo operačně nasazeno? Prototyp Migu-31 vzlétl 75, Mig-25 byl operačně nasazen 73.
Např.
- F14 poprve vzlétla až více než deset let po zavedení F4
- F15 poprve vzlétla patnáct let po F-100
To jsou náhrady letadel zavedených o dost dříve než Mig-25, kdy se letadla "točila rychleji". Náhrady letadel zavedených v sedmdesátých letech?
- F22 poprve vzlétla dvacet pět let po zavedení F-15
- F/A18-E superhornet vzlétl dvacet pět let po F-14
- Mig-31 vzlétl dva roky po zavedení Mig-25
Myslím, že komentář netřeba.
5b) Já jsem se ptal, ne která letadla byla vhodnější, ale která letadla v Ruské PVO byla URČENA k lovení hrbáčů, když tvrdíš, že Mig-25 ne. Tedy Tvá odpověď je prostě špatně.
A podstata mé otázky byla ukázat, že v době zavádění Mig-25 neměli sověti u PVO letadlo vhodné k honění F-111, takže si to museli pobrat existující typy - a přitom některý z nich upravit tak, aby se k tomu hodil.
A ten, který k tomu upravili byl Mig-25.
5c) "schopnost stíhat MiG-25 byla po roce 1967 přímo jedním ze zadání F-15. "
To není pravda. Jedno ze zadání bylo stíhat letadlo s vlastnostmi, které si američani MYSLELI, že Mig-25 má. Toho, že si mysleli, že Mig-25 má zcela jiné aerodynamické vlastnosti a tedy jinou aerodynamickou koncepci je plná literatura. Viz opět např. ta knížka o Bělenkovi.
5d) Takže tvrdíš, že F15 je "vysokorychlostní interceptor, s velmi omezenou letovou obálkou, ale schopný dosahovat vysokých supersonických rychlostí"? Když tvrdíš, že mají stejnou koncepci?
Asi ne, že. Ty dvě letadla se chovají ÚPLNĚ JINAK. Pokud tedy se Ti zdá, že vypadají podobně (což ukazuje na tvoji laickost, protože se v podstatných parameter liší, jako např. vzepětí křídel, nebo deltovitost u F15), tak je to jen důkaz toho, že vizuální podobnost nemá na aerodynamické vlastnosti vliv. Teda klidně říkej, že mají podobný design, ale tvrzení, že mají stejnou AERODYNAMICKOU koncepci je prostě blbina.
PS: Aadwark je hrAbáč, ne hrbáč, ale to je snad překlep :-)
"Tím trošku padá Logikova teze, že MiG-31 má víc hliníku, protože mí více titanu"
http://www.airforce-technology...
The MiG-31's airframe contains various materials including welded nickel steel (49%), titanium (16%), aluminium alloy (33%) and 2% of composites.
Todle krásně ukazuje, že všechno, co říkáš, vaříš z toho, že sis někde něco přečet a vyvodil z toho blblost.
Jsou dvě možnosti: buďto těch 33% duralu mohli dát i na mig-25. Pak jsou blbci, že nedali. Anebo nemohli, a to, že to na Mig-31 šlo bylo tím,
že klíčové tepelně namáhané části jsou z titanu, který je tepelně značně odolnější než ocel, a tedy proto mohli ostatní části zkonstruovat jinak a
za pomoci duralu. Co bude asi pravda?
stronger.p:
Ale vždyť to o migu 23 tvrdil fenri, ne já. Já právě tvrdil, že Mig-23 k honění hrbáče použit nebyl. Přiznám se, že nevím přesně úkoly, které měla 23 při zavádění v roce 75, ale vzhledem k tomu, že to byl v tu dobu jediný letoun, schopný LD/SD, tak si myslím, že to bylo důvodem, proč tyto letadla PVO "kooptovala". Nicméně jsem se snažil hledat, u kterých jednotek byly 23 situovány a nenašel jsem, nemáte někdo zdroj?
Jinak v dalších letech těch 23 u PVO myslím nebylo zas tak málo, ale to se týká až 80tých let.
jirosi:
"Až tak jednoduché to není, protože pokud by motor pracoval na vstupu z nadzvukovým prouděním muselo by se to nadzvukové proudění vytvářet už před jeho uvedením do provozu. Což moc dobře nejde, tím se dostáváme k problému co udělá s lopatkami turbíny sonický třesk, no a to je asi všem jasné."
Právě proto jsem psal, že není jednoduché, aby ten motor pak zas fungoval jako proudový :-)
což je přesně případ motorů Migu-25. Těch extrémních tahů dosahoval za cenu zničení motorů.
olivav:
až na to, že zatímco Valkýrie (jako bombardér) byla v době uvedení Mig-25 už dvanáct let po smrti a k ničemu jinému se Mig-25 příliš nehodil, tak F-15 byla jedno z nejlepších stíhacích letadel, co kdy bylo postaveno.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...