Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

Prototyp T-50 s dvojicí střel vzduch-vzduch středního doletu R-77; větší foto / Public Domain

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory Izdělije 30. Po úspěšném dokončení testů začne malosériová výroba T-50 (resp. Su-50) pro ruské letectvo.

V současné době stále běží vývojová fáze programu nové ruské stíhačky páté generace Suchoj T-50, známé také jako PAK-FA (Perspektivní letecký komplex frontového letectva). V roce 2018 se k devíti prototypům T-50 připojí další dva letouny - ty již získají nové motory Izdělije 30.

„Práce na PAK FA se dnes nachází ve finálním stádiu. Letos dostaneme 10. a 11. letadla, která budou připojena ke zkouškám, a v následujícím státním programu zbrojení na období 2018-2025 plánujeme první sériový nákup letadel T-50," řekl Borisov během návštěvy leteckého závodu Jurije Gagarina v Komsomolsku na Amuru (KnAAPO), kde se výrábí stíhačky Su-35S i T-50.

Prozatím prototypy T-50 létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Jde o vylepšenou verzí motorů AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27. AL-41F1 má ale údajně až 80 % nových vylepšených komponentů.

Motory Izdělije 30 mají podle ruské tiskové agentury TASS vyvinout tah 107 kN a s přídavným spalováním 176 kN. Naproti tomu AL-41F1S vyvine tah 86 kN, resp. 147 kN.

Nové prototypy T-50 kromě nových motorů obdrží i vylepšený radar typu AESA a dostanou možnost používat nejnovější generaci ruských zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země. Testy obou prototypů se rozběhnou v roce 2018.

Po úspěšném dokončení vývoje a následných vojskových zkouškách začne malosériová výroba. Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2025 počítá s nákupem 18 až 24 letounů T-50 (Su-50). Není jisté, zda číslo obsahuje i zmíněné prototypy nebo půjde o nově vyrobené letouny s motory Izdělije 30.

Nicméně první výrobní dávka má obsahovat šest sériových letadel T-50 (resp. Su-50), což společně se zmíněnými 12 prototypy dělá právě 18 letadel. Dodejme, že původně ruské letectvo plánovalo nakoupit až 250 letadel PAK-FA.

T-50 poprvé vzlétl v lednu 2010, veřejnosti byl stroj představen na moskevské letecké výstavě MAKS 2011 a do služby měl být původně zaveden v roce 2015. V květnu letošního roku ministr obrany Sergej Šojgu oznámil, že první T-50 ruské letectvo získá v roce 2019.

Připomeňme však, že podle Alexandra Artjuchova, generálního ředitel ruské Spojené korporace na výrobu motorů (ODK), vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení až na roky 2025 - 2027. Dá se tedy předpokládat, že první šestice sériových T-50 získá ještě motory AL-41F1.

Borisov se rovněž při návštěvě závodu KnAAPO zmínil i o zkušenostech s nasazením stíhaček Su-35S v Sýrii. Zmínka o Su-35S ve spojitosti s T-50 není překvapivá, protože oba dva stroje mají tvořit páteř ruských vzdušných sil po následující dekády. Stroj Su-35S bude přitom hlavní víceúčelový letoun ruských vzdušných sil (vzhledem k omezené výrobě T-50) minimálně do roku 2030.

Podle Borisova Su-35S v Sýrii trpěl několika “dětskými” nemocemi, ale celkově se velmi osvědčil. Podle Borisova se například stávalo, že při přistání a vzletu přívody vzduchu do motorů nasály kamení a nečistoty z letecké dráhy, což vedlo v některých případech k poškození lopatek motorů. Problémy byly také s osvětlením a displeji v kokpitu, ale všechny tyto závady byly v průběhu syrské operace odstraněny.

“Podle našich pilotů v Sýrii jde o jedeno (Su-35S pozn. red.) z nejlepších letadel na světě, díky jeho letovým vlastnostem, doletu a zbraním,” uvedl Borisov. “Piloti jsou si jistí, že je rovnocenným protivníkem pro ostatní dnešní letadla, a to je také důvod, proč se o letadlo stále zajímají zahraniční zákazníci.”

V současné době je jediným zahraničním uživatelem Su-35S Čína, která si v roce 2015 objednala 24 letounů. Na spadnutí je také dodávka 12 Su-35S do Indonésie, o Su-35S se také zajímá Indie a Malajsie. V ruském letectvu slouží více než 60 Su-35S a podle Borisova do roku 2020 Rusko pro své letectvo nakoupí dalších 10 Su-35S.

Zdroj: RIA.ruDefence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje

Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...

KOMENTÁŘ: Jak rychle Rusko vyrobí tanky T-14 Armata?

Podle Dmitrije Rogozina, místopředsedy ruské vlády, se v záři rozhodne o objemu výroby tanků T-14 ...

Ruské MiGy-35 pro Egypt

Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...

Ruské tanky T-14 Armata ve výzbroji po roce 2020

Podle ruského deníku Izvestija vyvíjený ruský hlavní bojový tank T-14 Armata vstoupí do výzbroje ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Maximus
    15:21 14.06.2017

    To Jirosi: současné Mig-31 opravdu nemají problém ničit i nízko letící cíle a využívá se jeho dlouhého doletu a dobre integrace do systému "PVO". Význam Mig-25 spočíval zprvu ve ...Zobrazit celý příspěvek

    To Jirosi: současné Mig-31 opravdu nemají problém ničit i nízko letící cíle a využívá se jeho dlouhého doletu a dobre integrace do systému "PVO". Význam Mig-25 spočíval zprvu ve značné specializaci na SR-71, ale s vývojem techniky v SSSR byly postupně přidávány schopnosti, které byly využity i na jeho nástupci, tj. ve schopnosti ničit i další typy cílů, včetně nízko leticich bombardéru a střel s plochou drahou letu.

    To je jasné i s fenriho příspěvků.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:20 14.06.2017

    Jirosi: MiG-25 byl konstruován pro výškové stíhání a od požadavku na tuto vlastnost do doby, kdy se na přízemní stíhání nehodil, ale alespoň měl šanci zachytit cíl uběhlo cca 20 ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: MiG-25 byl konstruován pro výškové stíhání a od požadavku na tuto vlastnost do doby, kdy se na přízemní stíhání nehodil, ale alespoň měl šanci zachytit cíl uběhlo cca 20 let.
    Ano, na přelomu 70. tých a 80. tých let dostala asi 1/3 vyrobených MiG-25 v rámci generálek radary, které už viděly dolů. Nebyla to jejich hlavní vlastnost a prostě to byla další generace palubních radarů. Starý Smerč už se nedělal a tak dostaly aktuální radary. To z nich ještě nedělá letadlo pro cíle u země. Vice versa větišna stíhaček má radar, jistě schopný detekovat cíle ve výškách 40-50-100km. Znamená to, že jsou určena k likvidaci těchto cílů? MiG-25 by měl problém u země dohnat i ten B-52. Prostě jeho drak nebyl dělaný na lety nadzvukovou rychlostí u země. Šlo o žáruvzdorný drak pro velké rychlosti a výšky. Totéž platí o motorech a letové obálce. Žádné čaro v tom není.
    Ano, na konci své kariéry by MiG-25 konečně "uviděl" i některé cíle, letící pod ním (je diskutabilní, zda cíle u země) a proti některým z nich by z převýšení mohl i vystřelit. Ale proti střelám s plochou drahou letu či Aaadvarku apod. doslova šněrující mezi břehy říčních údolí byl bez šance. Nebyl na to dělaný a nebyl to jeho úkol. Stejně tak nebyl schopen jít do souboje s jiným letadlem, kromě velkých výšek. Ostatně i ouboje arabských vykastrovaných MiGů -25 s o generaci, dvě novější západní technikou probíhaly tak (pokud měl pilot MiG-25 rozum), že odpálil na cíl raketu s dlouhým doletem, kopl do vrtule a na plný kotel zmizel.Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    15:19 14.06.2017

    @Jirosi Já nejsme ten co tvrdí že MIG-25 byl jen pro výškové stíhání. MiG-25P..............pouze výškové stíhání MiG-25PD..........Oboje MiGPDS upgrade P, montáž jiných motorů ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jirosi Já nejsme ten co tvrdí že MIG-25 byl jen pro výškové stíhání.

    MiG-25P..............pouze výškové stíhání
    MiG-25PD..........Oboje
    MiGPDS upgrade P, montáž jiných motorů a elektroniky..........Oboje

    Už si rozumíme? Nejdříve byla hrozba nahoře, tak P, poté přišla hrozba dole, tak PD a jelikož tolik specíálů pro nahoře nebylo potřeba, tak upgrade P na PDS. Jednoduchý vývoj, ale stále je to MiG-25. A to neřešíme průzkumné a bombardovací verze....Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    15:13 14.06.2017

    @Jirosi a ještě k Vašemu MiG 25 / 31 MiG-31 i když se velmi podobá MiG-25P, tak je to zcela jiné letadlo, má dva členy posádky a umí honit cíle jak v 30000 metrech, tak ve 100 m. ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jirosi
    a ještě k Vašemu MiG 25 / 31
    MiG-31 i když se velmi podobá MiG-25P, tak je to zcela jiné letadlo, má dva členy posádky a umí honit cíle jak v 30000 metrech, tak ve 100 m. Ale opět Vám doporučuji pro začátek ruslet.cz. Sověti při malých zdrojích uměli reagovat na nebezpečí, které jim hrozilo, někdy i "kutilstvím", mnohdy úspěšným ....Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:13 14.06.2017

    fenri: Vážně jsi pomáháte "AWACS", tedy něčím co je postaveno na trupu linkového letadla ? Proto musí udržovat MIG-25 z 2x větším dostupem a 3,5x větší rychlostí ? Poslední věta ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Vážně jsi pomáháte "AWACS", tedy něčím co je postaveno na trupu linkového letadla ? Proto musí udržovat MIG-25 z 2x větším dostupem a 3,5x větší rychlostí ?

    Poslední věta ale přesně odpovídá tomu co tu psal logic a co se mu tu snažíte vyvracet.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:08 14.06.2017

    stronger.p: No, teď jsme se dostali trošku do opačné pozice. Já nejsme ten co tvrdí že MIG-25 byl jen pro výškové stíhání.

    stronger.p: No, teď jsme se dostali trošku do opačné pozice. Já nejsme ten co tvrdí že MIG-25 byl jen pro výškové stíhání.

  • fenri
    15:07 14.06.2017

    Jirosi: 1.) jak píše stronger... 2.) mrkněte na počty (já vím, u všeho nejsou), ale jasně dominuje 23... 3.) výškové bombardování sice nebyl pravděpodobný scénář, ale pořád SR71 ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:
    1.) jak píše stronger...
    2.) mrkněte na počty (já vím, u všeho nejsou), ale jasně dominuje 23...
    3.) výškové bombardování sice nebyl pravděpodobný scénář, ale pořád SR71 s byť jednou jadernou bombou místo fotovybavení by byla katastrofa. Za další tu máme AWACSz a řadu velkých letadel, co se motají nahoře.
    4.) myslím, že na počátku 90.tých let se v letectvu SSSR dá hovořit o koncepci a racionalitě ještě méně, než u nás. Také jsme dlouho přesluhovali řadu nepotřebné techniky, vyvíjeli a chtěli nakupovat/nakupovali nesmyslné počty nechniky apod. Ne vše má racionální vysvětlení. Důležité je, že u Moskvy bylo opravdu hodně MiGů-23, zejm. a to i ve verzi s akcentovanou rolí přepadové stíhačky (P).Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    15:00 14.06.2017

    @Jirosi Opravdu nejste schopen od sebe rozlišit verze MiG-25P, MiG-25PD a z péčka v průběhu služby upgradovanou verzi na standard PDS? Totéž platí u MiG-23M, pozzději ML a z ní ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jirosi
    Opravdu nejste schopen od sebe rozlišit verze MiG-25P, MiG-25PD a z péčka v průběhu služby upgradovanou verzi na standard PDS?
    Totéž platí u MiG-23M, pozzději ML a z ní vzešlý speciál (381ks) označovaný P a někdy také MLA. A aby toho nebylo málo, tak všechny verze MiG-23 ML a MLA (P), byly v průběhu služby při revizích upgradovány na standard MLD.
    Přijde mi, že se točíte v kruzích a nevnímáte, co předcházelo a co následovalo.
    Opravdu se podívejte na ruslet.cz, spoustu nyancí pochopíte.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:40 14.06.2017

    fenri: Já tam vidím 4x MIG 23 vs 3x MIG 25. Verze zaváděné po rove 75 směle ignoruji protože pro stav před tímto datem nám moc neřeknou. Ale vyvstává otázka proti čemu tam stále ty ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Já tam vidím 4x MIG 23 vs 3x MIG 25. Verze zaváděné po rove 75 směle ignoruji protože pro stav před tímto datem nám moc neřeknou. Ale vyvstává otázka proti čemu tam stále ty MIG 25 / 31 mají. Když pro nízko letícím cílům jsou k ničemu a výškové bombardovaní bylo zrušeno začátkem 60.let ? Tzn, nechávají jsi je ve službě ještě "40" let po tom co jsou zbytečná ?Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:35 14.06.2017

    fenri

    fenri

  • fenri
    14:18 14.06.2017

    Mimochodem ten rekordní Je-266, to byla stejně brutální mašina. Do 30 km za tři minuty a 4 sekundy.... Škoda, že nebyly tenkrát GoPro kamery.

    Mimochodem ten rekordní Je-266, to byla stejně brutální mašina. Do 30 km za tři minuty a 4 sekundy.... Škoda, že nebyly tenkrát GoPro kamery.

  • fenri
    13:47 14.06.2017

    Jirosi: takže se domníváte, že 1300+ MiGů-23M schopných celkem dobře sestřelit B-52 u země by pomáhalo soudruhům z NDR, zatímco Moskva by byla ponechána jadernému peklu, protože ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:
    takže se domníváte, že 1300+ MiGů-23M schopných celkem dobře sestřelit B-52 u země by pomáhalo soudruhům z NDR, zatímco Moskva by byla ponechána jadernému peklu, protože MiG-25 by B-52 u země "dával" více než špatně. Nehledě na fakt, že jich u Moskvy moc nebylo.
    Tady je seznam jednotek a letadel Moskevské V-PVO. je to někdy z počátku 90.tých let, nevím přesně:

    Andreapol (Tver). 28th (Guards) Fighter Regiment, Moscow District (MO) PVO, 38 MiG-23.
    Vyaz'ma. MO PVO, 45 IAP. MiG-23P.
    Morshansk (Tambovo). 153rd Fighter Regiment, MO PVO, 18 MiG-31, 4 MiG-25. (1994; only MiG-31s)
    Yefremov (Tula). MO PVO, 191 IAP. 38 MiG-23.
    Smolensk (air base). MO PVO, 401 IAP. MiG-23P.
    Orlovka. MO PVO, 404 IAP. MiG-23P, Su-27.
    Tunoshna (Yaroslavl). MO PVO, 415 IAP. 38 MiG-23. (still present 1994)
    Khalino (Kursk). MO PVO, 472 IAP. 38 MiG-23, still present 1994.
    Bezhetsk (Dorokhovo) (Tver). MO PVO, 611 IAP. 39 Su-15, Su-27 1994.
    Pravdinsk (Nizhiy-Novgorod). 786th Fighter Regiment (MiG-25, MiG-31), 1994. MO PVO, 786 IAP. 31 MiG-31, 5 MiG-25.
    Khotilovo (Tver). MO PVO, 790 IAP. 38 MiG-25.
    Stupino (Moscow). MO PVO, 436 OTAP. Mi-8.

    Páteří V-PVO zjevně nebyl MiG-25, ale 23, nahrazovaný postupně Su-27. Jako zajímavá, okrajová sibiřská specialita pak MiG-31.

    "Tímto VVS získalo nejen svůj první stíhací letoun schopný útočit za pomoci PLŘS na vzdušné cíle nacházející se mimo visuální kontakt nebo na pozadí země za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci, ale i významnou kvalitativní převahu nad vzdušnými silami západních zemí.

    Více zde: http://ruslet.webnode.cz/techn...
    -a to by poslali do NDR a na Šumavu a nechali si nekryté hlavní město a svojí říši?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:39 14.06.2017

    já si s logikem už užil svý, stroj času ještě ujde ......... V letech 1979 až 1984 bylo v prostorách výrobního závodu č.21 do standardu MiG-25PDS (Foxbat E) dopracováno cca 370 ...Zobrazit celý příspěvek

    já si s logikem už užil svý, stroj času ještě ujde
    .........
    V letech 1979 až 1984 bylo v prostorách výrobního závodu č.21 do standardu MiG-25PDS (Foxbat E) dopracováno cca 370 operačních MiGů-25P (Foxbat A) ze stavu PVO.

    Oni Sověti všechno průběžně modernizovali. Takže ty lepší schopnosti se hodily všude. Ten stroj neměl kanon a R-60 mu slušely. IRST byl taky dobrá věc.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    13:36 14.06.2017

    fenri: viz. váš poslední příspěvek..

    Stejně jako vaše teorie o stíhaní výškových bombardéru NATO, které už od 50. let měli v plánu misi u země.

    fenri: viz. váš poslední příspěvek..

    Stejně jako vaše teorie o stíhaní výškových bombardéru NATO, které už od 50. let měli v plánu misi u země.

  • Jirosi
    13:33 14.06.2017

    fenri: S tím že by ho dostalo sestřelit letadlo z vhodnou výzbroji v dosahu se dá souhlasit. Problém ale je že ty letadla která uvádíte vy by nebylo okolo Moskvy ale nahrazovala ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: S tím že by ho dostalo sestřelit letadlo z vhodnou výzbroji v dosahu se dá souhlasit. Problém ale je že ty letadla která uvádíte vy by nebylo okolo Moskvy ale nahrazovala ztráty ve východním Německu. Kde pro změnu by zase těžko prolétal B-52 vzhledem k tomu že by každý plánovač očekával v tom místě jak maximální hustotu raketové PVO, tak maximální hustotu letadel obou stran ve vzduchu.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    13:21 14.06.2017

    Luky - těch 66 pokročilých MiGů 25PD je důležitých. Protože jde o první stroj času ve výzbroji SSSR. Už v roce 1980 patřilo k jeho úkolům nahánět Aadwark odstartujivší v roce 1972 ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky - těch 66 pokročilých MiGů 25PD je důležitých. Protože jde o první stroj času ve výzbroji SSSR. Už v roce 1980 patřilo k jeho úkolům nahánět Aadwark odstartujivší v roce 1972 :-)Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    13:18 14.06.2017

    Jirosi - pokud by došlo k válce, jak píšete tak by se fakt nehledělo na to, zda je stíhačka schopná sundat u země letící B-52 nesoucí jaderné zbraně k Matičce Moskvě zařazená k ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi - pokud by došlo k válce, jak píšete tak by se fakt nehledělo na to, zda je stíhačka schopná sundat u země letící B-52 nesoucí jaderné zbraně k Matičce Moskvě zařazená k frontovému letectvu, nebo k V-PVO SSSR. Prostě by jí sundalo letadlo, které by mělo na to jí sundat. A tím MiG-23M, na rozdíl od MiG-25, nepochybně byl.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    12:56 14.06.2017

    skelet,

    díky. Máš pravdu. Já to tam frknul jen z toho důvodu, že ty průzkumné používali na Izraelí. Jinak jasně ve výzbroji měli i tyto mašiny a potřebné rakety.

    skelet,

    díky. Máš pravdu. Já to tam frknul jen z toho důvodu, že ty průzkumné používali na Izraelí. Jinak jasně ve výzbroji měli i tyto mašiny a potřebné rakety.

  • Jirosi
    12:52 14.06.2017

    fenri: Možná vám stále nedochází že v případě jaderné války by probíhala i válka konvenční, takže letadla nedislokovaná přímo u PVO by se věnovala tomu k čemu byla určena. Tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Možná vám stále nedochází že v případě jaderné války by probíhala i válka konvenční, takže letadla nedislokovaná přímo u PVO by se věnovala tomu k čemu byla určena. Tedy třeba k podpoře útoku na západní Evropu nebo obraně východní Evropy před útokem NATO.

    Jak tu poznamenaly už Starlight/raziel87 tahle válka by byla fatální ! Tedy žádné opravné pokusy ve smyslu včera letěli u země, tak jsi tam na ně dneska počkáme nebo jsi necháme převelet letadla co zachytávaní u země zvládají lépe. V téhle fázi by žádné zítra prostě nebylo.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:50 14.06.2017

    ...já teda vlastně nevím o čem je ta pře, jen si rád povídám o MiGu-25 a 31. :D Proto si dovolím říci, že jsem tu pokročilou verzi MiGu 25 vždy bral taky jako důležitou. Ať už ...Zobrazit celý příspěvek

    ...já teda vlastně nevím o čem je ta pře, jen si rád povídám o MiGu-25 a 31. :D

    Proto si dovolím říci, že jsem tu pokročilou verzi MiGu 25 vždy bral taky jako důležitou. Ať už pro okupační vojska v Evropě nebo pro jednotky v Pobaltí, na severu nebo východě. Myslím, že taky chvíli trvalo než měli dost Foxhoundů. Ale jak říkám, vůbec nevím o čem je spor, protože se titan řešil než jsem přišel. :)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 18