Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

Prototyp T-50 s dvojicí střel vzduch-vzduch středního doletu R-77; větší foto / Public Domain

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory Izdělije 30. Po úspěšném dokončení testů začne malosériová výroba T-50 (resp. Su-50) pro ruské letectvo.

V současné době stále běží vývojová fáze programu nové ruské stíhačky páté generace Suchoj T-50, známé také jako PAK-FA (Perspektivní letecký komplex frontového letectva). V roce 2018 se k devíti prototypům T-50 připojí další dva letouny - ty již získají nové motory Izdělije 30.

„Práce na PAK FA se dnes nachází ve finálním stádiu. Letos dostaneme 10. a 11. letadla, která budou připojena ke zkouškám, a v následujícím státním programu zbrojení na období 2018-2025 plánujeme první sériový nákup letadel T-50," řekl Borisov během návštěvy leteckého závodu Jurije Gagarina v Komsomolsku na Amuru (KnAAPO), kde se výrábí stíhačky Su-35S i T-50.

Prozatím prototypy T-50 létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Jde o vylepšenou verzí motorů AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27. AL-41F1 má ale údajně až 80 % nových vylepšených komponentů.

Motory Izdělije 30 mají podle ruské tiskové agentury TASS vyvinout tah 107 kN a s přídavným spalováním 176 kN. Naproti tomu AL-41F1S vyvine tah 86 kN, resp. 147 kN.

Nové prototypy T-50 kromě nových motorů obdrží i vylepšený radar typu AESA a dostanou možnost používat nejnovější generaci ruských zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země. Testy obou prototypů se rozběhnou v roce 2018.

Po úspěšném dokončení vývoje a následných vojskových zkouškách začne malosériová výroba. Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2025 počítá s nákupem 18 až 24 letounů T-50 (Su-50). Není jisté, zda číslo obsahuje i zmíněné prototypy nebo půjde o nově vyrobené letouny s motory Izdělije 30.

Nicméně první výrobní dávka má obsahovat šest sériových letadel T-50 (resp. Su-50), což společně se zmíněnými 12 prototypy dělá právě 18 letadel. Dodejme, že původně ruské letectvo plánovalo nakoupit až 250 letadel PAK-FA.

T-50 poprvé vzlétl v lednu 2010, veřejnosti byl stroj představen na moskevské letecké výstavě MAKS 2011 a do služby měl být původně zaveden v roce 2015. V květnu letošního roku ministr obrany Sergej Šojgu oznámil, že první T-50 ruské letectvo získá v roce 2019.

Připomeňme však, že podle Alexandra Artjuchova, generálního ředitel ruské Spojené korporace na výrobu motorů (ODK), vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení až na roky 2025 - 2027. Dá se tedy předpokládat, že první šestice sériových T-50 získá ještě motory AL-41F1.

Borisov se rovněž při návštěvě závodu KnAAPO zmínil i o zkušenostech s nasazením stíhaček Su-35S v Sýrii. Zmínka o Su-35S ve spojitosti s T-50 není překvapivá, protože oba dva stroje mají tvořit páteř ruských vzdušných sil po následující dekády. Stroj Su-35S bude přitom hlavní víceúčelový letoun ruských vzdušných sil (vzhledem k omezené výrobě T-50) minimálně do roku 2030.

Podle Borisova Su-35S v Sýrii trpěl několika “dětskými” nemocemi, ale celkově se velmi osvědčil. Podle Borisova se například stávalo, že při přistání a vzletu přívody vzduchu do motorů nasály kamení a nečistoty z letecké dráhy, což vedlo v některých případech k poškození lopatek motorů. Problémy byly také s osvětlením a displeji v kokpitu, ale všechny tyto závady byly v průběhu syrské operace odstraněny.

“Podle našich pilotů v Sýrii jde o jedeno (Su-35S pozn. red.) z nejlepších letadel na světě, díky jeho letovým vlastnostem, doletu a zbraním,” uvedl Borisov. “Piloti jsou si jistí, že je rovnocenným protivníkem pro ostatní dnešní letadla, a to je také důvod, proč se o letadlo stále zajímají zahraniční zákazníci.”

V současné době je jediným zahraničním uživatelem Su-35S Čína, která si v roce 2015 objednala 24 letounů. Na spadnutí je také dodávka 12 Su-35S do Indonésie, o Su-35S se také zajímá Indie a Malajsie. V ruském letectvu slouží více než 60 Su-35S a podle Borisova do roku 2020 Rusko pro své letectvo nakoupí dalších 10 Su-35S.

Zdroj: RIA.ruDefence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje

Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...

KOMENTÁŘ: Jak rychle Rusko vyrobí tanky T-14 Armata?

Podle Dmitrije Rogozina, místopředsedy ruské vlády, se v záři rozhodne o objemu výroby tanků T-14 ...

Ruské MiGy-35 pro Egypt

Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...

Ruské tanky T-14 Armata ve výzbroji po roce 2020

Podle ruského deníku Izvestija vyvíjený ruský hlavní bojový tank T-14 Armata vstoupí do výzbroje ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Slavoslav
    12:39 12.06.2017

    No a neváhas pre to pochváliť napr niekoho kto sa tu snaží dokázať, že f15 je pajcnuta 25 tka lebo má dve smerovky a podobný pôdorys. Áno aj v tomto poslednom príspevku to robí. A ...Zobrazit celý příspěvek

    No a neváhas pre to pochváliť napr niekoho kto sa tu snaží dokázať, že f15 je pajcnuta 25 tka lebo má dve smerovky a podobný pôdorys. Áno aj v tomto poslednom príspevku to robí. A keď nevieš čo píšu iný lebo to podľa vlastných slov nečítas tak ako môžeš vedieť prečo sa do porovnania dostali tak rozdielne lietadla?

    Zo skeleta tiež vypadlo, že vlastne titán nebol použitý pre to že bol pridrahý. A pridrahý bol preto, že ho nevedeli spracovať efektívne čo je de facto to čo tvrdil logik. A čo sa týka percentuálneho podielu titanu v lietadle a teda zvládnutia technológie spracovania titanu nemyslíš, že je jedno aké je určenie lietadla? Teda ak to nieje extrémne drahý pár kusovy stroj. Tiež sedí, že američania mohli byť prekvapený. Oni totiž v tomto čase nevedeli že najmodernejšie lietadlo sovietov na základ xy rokov dozadu. Pravda je totiž to že rozhoduje rok zavedenia a kedy sa dostane stroj k jednotkám.Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    12:11 12.06.2017

    @raziel87: To co tu Logiku šíříš za bludy ohledně porovnávání Migu 25 a Aadvarku, Tomcatu - to je pro letecké fandy normální červenej hadr. Max.souhlas, napíšu že MiG-25P ...Zobrazit celý příspěvek

    @raziel87: To co tu Logiku šíříš za bludy ohledně porovnávání Migu 25 a Aadvarku, Tomcatu - to je pro letecké fandy normální červenej hadr.

    Max.souhlas, napíšu že MiG-25P (Foxbat A) byl zamýšlen a vyvíjen jako "levný" prostředek, proti ceně XB-70, k jejímu sestřelení a jako odpověď dostanu, že MiG-31 (Foxhound) rozhodně není levné letadlo...Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    12:03 12.06.2017

    2 Slavoslav stručně - na Logika reaguji proto, že se hádá se Skeletem. Skeletovi příspěvky ani nemusím číst - vím, že píše fakta a né hovadiny. Do Logikových románů se však ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Slavoslav

    stručně - na Logika reaguji proto, že se hádá se Skeletem. Skeletovi příspěvky ani nemusím číst - vím, že píše fakta a né hovadiny.

    Do Logikových románů se však začítám pravidelně. Z prostého faktu - přečte si pár základních informací, na které nabalí 5 odstavců subjektivních závěrů. Bohužel jsou však jeho závěry až příliš často mimo fakta - v tomto případě rozporuje poslání programu TFX a porovnává ho s Foxbatem.

    Zároveň tvrdí, že ON je ten, který upozorňuje na fakt, jak to ve skutečnosti bylo s pohledem západní rozvědky na Mig-25 po prozkoumání v Japonsku......a že on je ten, kdo správně porovnává množství titanu v konstrukci.

    NE!! Já o tom psal už 6 stran zpátky, Skelet se mu to dalších 5 stran snaží vysvětlit.......neúspěšně.

    Pouze jsem v tom nechtěl pokračovat, tak jsem to napsal heslovitě, protože Mig-25 je OT.......ten kakabus kvůli tomu zasvinil 4 stránky diskuzeSkrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    11:21 12.06.2017

    No ja niekde tvrdím, že nemáš pravdu? Ostatne som to ani neoveroval a na mobile ani nebudem. Ja len že je celkom sranda ako tu chvalis napr fenriho pričom niektoré jeho tvrdenia sú ...Zobrazit celý příspěvek

    No ja niekde tvrdím, že nemáš pravdu? Ostatne som to ani neoveroval a na mobile ani nebudem. Ja len že je celkom sranda ako tu chvalis napr fenriho pričom niektoré jeho tvrdenia sú v rozpore s tvojimi na čo nereagujes. Ale však nevadí, hlavne že ide po Logikovi a to sa ráta :-)

    PS aj správnymi informáciami sa dá hlúpo reagovať ak nereagujes v kontexte diskusie a neberies v úvahu na čo vlastne tvoj oponent reagovala čo chcel povedať. To je to vytrhávanie z kontextu.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    11:05 12.06.2017

    Zeptám se jinak, jsou mnou uvedené informace chybné? pokud ano, tak mi prosím napiš v čem. Nemusíš hluboko - stačí reagovat na to, co jsem napsal dnes ráno.

    Zeptám se jinak, jsou mnou uvedené informace chybné? pokud ano, tak mi prosím napiš v čem. Nemusíš hluboko - stačí reagovat na to, co jsem napsal dnes ráno.

  • Slavoslav
    10:58 12.06.2017

    Ja len že sa tu svorne obuvate do logika, ale zatiaľ sú jeho tvrdenia konzistentné a logické (nehovorím, že by sa aj tam lapsus nenašiel) v rámci kontextu na ktorý reaguje čo sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja len že sa tu svorne obuvate do logika, ale zatiaľ sú jeho tvrdenia konzistentné a logické (nehovorím, že by sa aj tam lapsus nenašiel) v rámci kontextu na ktorý reaguje čo sa nedá povedať o jeho oponentov ktorý buď reagujú na z kontextu vytrhnuté veci, alebo ešte lepšie na niečo čo povedal niekto iný komu pritakajuSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    10:50 12.06.2017

    aby nedošlo k nedorozumění, poslední věta je nejasná. Convair Delta Dart byl díky Hughes M-1 efektivnější, ne naopak

    aby nedošlo k nedorozumění, poslední věta je nejasná. Convair Delta Dart byl díky Hughes M-1 efektivnější, ne naopak

  • raziel87
    10:47 12.06.2017

    Je to možné. Po 8 stránkách a cca 100 příspěvcích se holt stane, že začnou diskutérům příspěvky splývat. Ty stroje se pochopitelně ve vzduchu střetnout mohly, také se na Středním ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to možné. Po 8 stránkách a cca 100 příspěvcích se holt stane, že začnou diskutérům příspěvky splývat. Ty stroje se pochopitelně ve vzduchu střetnout mohly, také se na Středním východě střetávaly - přesto se jednalo o stroje, které byly úzce specializované.

    Pokud bych vzhledem k taktice nasazení měl stroj Mig-25 !P! porovnat s něčím, co v té době létalo v USAF, pak by to byl stroj F-106 se systémem navedení Hughes M-1 - který pochopitelně Foxbat kvalitativně převyšovalSkrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    10:36 12.06.2017

    Raziel

    Len tak pre srandu. Vieš, že práve fenri tvrdí niečo o existujúcej podobnosti f15 vs MiG 25?

    Raziel

    Len tak pre srandu. Vieš, že práve fenri tvrdí niečo o existujúcej podobnosti f15 vs MiG 25?

  • raziel87
    10:05 12.06.2017

    teď sem četl tvůj poslední odstavec. Co do toho pořád taháš Béčko - už roku 1965 bylo prakticky jasné, že se nepodaří dotáhnout stroj do použitelného stavu pro provoz z letadlové ...Zobrazit celý příspěvek

    teď sem četl tvůj poslední odstavec. Co do toho pořád taháš Béčko - už roku 1965 bylo prakticky jasné, že se nepodaří dotáhnout stroj do použitelného stavu pro provoz z letadlové lodi. Už 2 roky před rokem 1967 bylo jasné, že nedosáhnou na limit 22 400kg. Už v roce 1965 bylo jasné, že kvůli zkrácení čumáku o 2m a jeho zůžení na cca 0,9m nebude radar vykazovat optimální výkon na velké vzdálenosti - proto se neoficiálně rozběhly prvotní práce na náhradě. To už můžete rovnou Mig-25 R srovnávat s A-5 Vigillante - je to stejně přitažené za vlasy jako v případě Aadvarku a TomcatuSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    09:46 12.06.2017

    2 fenri proč na ty jeho subjektivní vyvozování závěru vůbec reaguješ? seš stejně blbej jako já - jen tim přiživuješ plamínek, aby hořel dál. Pro jistotu nás za to ještě ...Zobrazit celý příspěvek

    2 fenri

    proč na ty jeho subjektivní vyvozování závěru vůbec reaguješ? seš stejně blbej jako já - jen tim přiživuješ plamínek, aby hořel dál. Pro jistotu nás za to ještě vymínusujou.

    Snažíte se popírat fakta, snažíte se popírat historii nasazení a vymejšlíte tady normální hovadiny. Znova opakuju, všichni máte možnost pročíst si monografii o programu TFX i VFX - pro starší ročníky, kteří nevládnou angličtině, tak základní info je popsáno i v češtině na webu Ing. Martina Furdy. To co tu Logiku šíříš za bludy ohledně porovnávání Migu 25 a Aadvarku, Tomcatu - to je pro letecké fandy normální červenej hadr.

    Mig-25 získal možnost postřelovat cíle na pozadí země až daleko později. Původní RP-25 Smerš-A toto vůbec neumožňoval - to byla vlastnost, kterou získaly až pozdější verze PD a PDS) . Jsou to dobře známé informace, né žádné poznámky pod čarou.

    Znovu opakuji - a tebou pocimtaná A4 nesmyslů a polopravd na tom nic nezmění.
    F-111A se dioametrálně odklonila od původního zadání v roce 1961 (spojení s projektem F-6D Missiler) Od této chvíle se začalo prioritně pracovat nad taktikou průniku v přízemních výškách za pomoci radaru pro kopírování terénu AN-APG-9.
    Původní projekt zůstal na papíře - ale snad i ty víš, jak se nakonec ubíralo nasazení Aadvarků/Ravenů. Jak to můžeš porovnávat se strojem, který byl určen na úplně něco jiného?

    Nasazení Tomcatů bylo také jiné, konstrukce letadla zcela odlišná. Chováte se jak na Novinky.cz......kde absolutní lajkové porovnávají F-15 s Foxbatem........protože měly oba zdvojené VOP a dva motory.........Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    07:57 12.06.2017

    Logik: mě ta debata přijde únavná, protože ve chvíli, kdy vís usvědčím ze lži či omylu, přijdete hned s další, asi aby se na tu původní zapomnělo. Takže psal jste, že ocel ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik: mě ta debata přijde únavná, protože ve chvíli, kdy vís usvědčím ze lži či omylu, přijdete hned s další, asi aby se na tu původní zapomnělo.

    Takže psal jste, že ocel MiG-25 limitovala v jeho roli přepadové stíhače a že Mig-31 použil titan, díky čemuž je lehčí a má o polovinu vyšší tah motorů. Zároveň, že Mig-25 byl určen k lovu nízkoletících cílů a že F-15 nemá koncepci podobnou MiG-25, ale F-18 je mu podobnější. předesílám to jen proto, aby se na vaše nesmysly nezapomnělo a aby bylo zřejmé, o čem se bavíme.

    Mig-25 byl určen k tomu, aby rychle (ve smyslu vývoje a zavedení do služby) poskytl zbraň proti Valkyrii. A to dokázal (co na tom, že Valkyrie šla k ledu). A dokázal to za zlomek nákladů, co stála Valkyrie). Psát o tehdy nejrychlejší stihačce světa, která ještě mnoho let po svém zavedení do provozu byla obtížně sestřelitelná, že byla limitována ocelí je evidentně snaha o hledání chyb lupou. Věřím, že když se do Raptora nacpe pár kilo diamantů a zlata, že bude o fous lepší. Ovšem náklady, A potřebuje to?

    MiG-31 byl VE VŠECH hmotnostech podstatně těžší, než MiG-25. Samozřejmě jde o úplně jiná letadla s jinou rolí, ale vy jste ho sem přitáhl a začal je (nesmyslně) srovnávat. Nevím, co cudně zamlčuji, ale max. hmotnost MiG-31 se často uvádí přes padesát tun. nezamlčuji nic. Jen vy, jsa řádně potřísněn se snažíte svůj trus na hlavě delegovat i dál. Aspoń trošku. Takže ne, nezamlčuji nic a MiG-31 je zásadně těžší letadlo, titan ne titan.

    Tah motorů - maximální tah motorů MiG-25 je prostě podstatně vyšší, než maximální tah MiG-31. Na tom není co okecávat, i když oceňuji vaše úsilí. Ano, samozřejmě maximálního tahu dosahoval MiG-25 při nějaké rychlosti a ne při státní na stojánce, ale kouzlo je v tom, že šlo o rychlosti, kterých MiG-31 nedosahuje a nedosahuje ani toho tahu.

    MiG-25 byl strojem určeným výhradně k likvidací Valkyrie a následně k ohrožování Blackbirda. V obou případech jde o výškové stroje. Takže nešiřte bludy o tom, že MiG-25 měl zachytávat nízkoletící cíle. Na to neměl radar, obratnost a vůbec to neměl v popisu práce.

    Podobnost - znovu vás prosím: podívejte se laskavě, jak ta letadla vypadají. kdybyste věnoval 10% času studiu těch letadel, co věnujete psaní o nich, nebyl byste za hlupáka:
    F-18 má lichoběžníkové křídlo nez šípu a lerxy.
    MiG-25 NEMÁ lichběžníkové křídlo bez šípu. Má šípovité křídlo, stejně jako F-15 a stejně jako F-15 nemá lerxy. Ta letadla jsou si v půdorysu velice podobná. F-18 není MiG-25 podobná ani v půdorysu, ani jakkoliv jinak. Jde o zcela jinou koncepci.
    Hornet:
    https://fas.org/man/dod-101/sy...
    F-15:
    https://fas.org/man/dod-101/sy...
    MiG-25:
    https://fas.org/irp/world/russ...

    Včil mudrujte o podobnosti čeho k čemu.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    07:00 12.06.2017

    a život jde dál..

    a život jde dál..

  • logik
    00:50 12.06.2017

    skelet: Jasně, že při zpracovávání titanu pro letecké účely se objevilo hafo problémů. Podstatný rozdíl je ovšem v tom, že na západě se ty problémy podařilo vyřešit, v SSSR ne a ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: Jasně, že při zpracovávání titanu pro letecké účely se objevilo hafo problémů. Podstatný rozdíl je ovšem v tom, že na západě se ty problémy podařilo vyřešit, v SSSR ne a tak byli přinuceni sáhnout po oceli.
    (A neříkám to z nějakého politického podtextu, klidně k tomu napíšu, že ve výrobě titanu zas byli v té době lepší sověti).

    Ve faktech jsi pak zapoměl na rok 73, kdy konečně byly vyřešeny problémy s motory - teprve v tento rok (podle některých zdrojů tedy 72) se dostali migy i k "frontovým útvarům". Do té doby byly sice Mig-25 nasazené, ale v "západní řeči" se to dá přirovnat ke stavu, kdy F35, útvarů sice už létali, ale ještě neměly IOC.

    raziel87: Pokud jedno letadlo "dosáhlo IOC" jen o rok dříve než druhé, proč by neměli být srovnávány? S jakým letadlem západní provenience bych ho tedy měl srovnávat? S F-4, který začal být F-14 nahrazován dříve, než Mig-25 "získal IOC" (první Tomcaty začali letadlovky přijímat již v roce 72)?

    Jinak o F111 jsem napsal pět řádek, jestli Tě nebaví číst, co píšu, tak to nečti, ale prosím, nevymýšlej si . Navíc Aardvark je váhou, konstrukcí (nadstandarním užitím oceli) i větším důrazem na vysokou rychlost a masovou produkcí opravdu z konstrukčního hlediska z letadlo dosti blízké Mig-25 - ze západních masově produkovaných letadel možná nejblížší. Nebo Tě napadne nějaké vhodnější srovnání z šedesátých let, které řešilo podobné konstrukční problémy?

    Funkce F111 jako těžkého stíhače navíc nezanikla v roce 61, jak píšeš, ale až s ukončením programu F111-B o sedm let později. V tu dobu bylo ale éro skoro hotové, takže návrhem to opravdu interceptor je.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:46 11.06.2017

    raziel87:"pořád jsem nepochopil, proč ale vůbec došlo v týhle diskuzi k situaci, že někoho napadlo srovnávat F-111 a Mig-25? zároveň mi nejde do hlavy, když ty éra následně začnete ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87:"pořád jsem nepochopil, proč ale vůbec došlo v týhle diskuzi k situaci, že někoho napadlo srovnávat F-111 a Mig-25? zároveň mi nejde do hlavy, když ty éra následně začnete srovnávat a potapetujete půl stránky. "

    Obě letadla měla první let v roce 1964.
    Obě měla jako jednu ze svých funkcí nošení těžkých střel k sestřelovaní dálkových bombardérů.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:42 11.06.2017

    Logik ja nekritizuji komplikovany a dlouhy vyvoj u rodiny SR-71. Ja pouze poukazuji na problemy, ktere v dobe vyvoje draku MiG-25 meli vsichni vyrobci na celem svete. Pouhych pet ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik ja nekritizuji komplikovany a dlouhy vyvoj u rodiny SR-71. Ja pouze poukazuji na problemy, ktere v dobe vyvoje draku MiG-25 meli vsichni vyrobci na celem svete. Pouhych pet let pred programem SR-71 McDonnell Douglas radeji pozmenil konstrukci kridla, nez aby musel prekopat titanove komponenty.
    Takze fakta jsou jasna. Rok 58 zahajeni vyvoje, rok 61 zahajeni konstrukcniv praci, rok 64 vzlet prototypu, rom 69 seriova vyroba, rok 70 bojove nasazeni.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    11:28 11.06.2017

    pořád jsem nepochopil, proč ale vůbec došlo v týhle diskuzi k situaci, že někoho napadlo srovnávat F-111 a Mig-25? zároveň mi nejde do hlavy, když ty éra následně začnete srovnávat ...Zobrazit celý příspěvek

    pořád jsem nepochopil, proč ale vůbec došlo v týhle diskuzi k situaci, že někoho napadlo srovnávat F-111 a Mig-25? zároveň mi nejde do hlavy, když ty éra následně začnete srovnávat a potapetujete půl stránky.

    Pánově, předně je třeba si uvědomit, že program TFX doznal razantních změn JIŽ v roce 1961, kdy McNamara nechal tento projekt spojit s F-6D Missiler. Od roku 1961 tedy zapomeňte na původní specifikaci - těžký stíhač s rychlostí 2,5 ve výškách, 1,2 při zemi, nosností !až 13 tun! Následný vývoj se ubíral úplně jiným směrem a jak víme z Aadvarku se nakonec stal stroj útočný - z počátku s nevalnými úspěchy při nasazení ve Vietnamu.

    Zároveň mi nejde do hlavy proč srovnávate Mig-25 s Tomcatem. Vždyť máte na internetu k přečtení celou historii projektu VFX. Proč prostě nepřijmete to, co píše Skelet a pár ostatních?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:52 11.06.2017

    jirosi: Srovnání s F111 jde dělat jen napůl - to je o dost pomalejší éro, takže většina jeho těla nemusí být z oceli/titanu, ale mohla být z hliníkových slitin. I tam ovšem byla ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi: Srovnání s F111 jde dělat jen napůl - to je o dost pomalejší éro, takže většina jeho těla nemusí být z oceli/titanu, ale mohla být z hliníkových slitin.
    I tam ovšem byla váha letadla a použití oceli naštěstí problém (první roky mělo letadlo problémy právě s nedostatečnou výdrží ocelových částí), kterej vyústil v zaříznutí projektu F111-B. Píšu naštěstí, protože díru se podařilo "zalepit" daleko lepším Tomcatem.

    ===

    skelet: Ale vojenské éro se přeci nedá hodnotit podle toho, kdy začal vývoj, ale podle toho, kdy byl dotaženej do použitelnýho stavu. Když měl někdo na počátku druhý světový dvouplošníky, tak bylo úplně jedno, kdy začal jejich vývoj.

    Mig-25 se podařilo dotáhnout do operačního nasazení v roce 72-73 (70 byl přivedenej do armády, ale problémy s motory způsobily, že k prvosledovým jednotkám se reálně dostal dle zdroje 72-73), teda v podstatě jen rok před operačním nasazením Tomcatu. Takže mi srovnávání s Tomcatem nefér nepřijde, Mig-25 byl podle mne zaveden příliš pozdě na to, abych ho hodnotil kladně.

    Toho, že Mig-25 zaostává za potřebnými vlastnostmi si podle mne byli dobře vědomi i rusové - jenom v takovém případě se přistupuje k okamžitému vývoji dalšího typu právě zaváděného letadla. A přesně to rusové udělali s Mig-31, který
    opravil problémy 25 (on v podstatě vznikl z programu "opravíme 25") a vznikl tak možná nejlepší interceptor, co kdy byl postavenej.

    Takže ano, kdyby vývoj migu trval těch šest let, které kritizuješ u A-12 jako hodně problémový vývoj, a Mig-25 vzlétl v roce 65, hodnotil bych ho jinak. Jenže oni ho zvládli vyvinout do nasaditelnýho stavu ne za šest let, ale za čtrnáct, a v době uvedení už jeho vlastnosti vyhovující nebyly.

    ===

    Jirosi: Ale todle jsem od začátku tvrdil já :-), já jsem oponoval jsem názoru, že použití oceli bylo "chytrým trikem", které nebylo na závadu vlastnostem letadla, ale že to byla "z nouze ctnost", nebo řekněme "pragmatické rozhodnutí", vyplývající z toho, že titanový drak byl v tu dobu nad možnosti SSSR.

    Samozřejmě, jsou tam možné dva pohledy: jeden - byla to jediná možnost pro SSSR, jak udělat 3Mach interceptor? Asi jo - pak by se vlastně mělo letadlo hodnotit úspěšně. Byl to nejlepší interceptor, který se soudobou technikou šel vyrobit? To evidentně ne. Jen nikdo jiný neměl potřebu takový interceptor zavádět (ale jen tak tak, nebejt peněz na Vietnam, na západě by asi měli YF-12).

    Mě osobně přijde Mig-25 jako v podstatě "nedodělané éro", které z nějakého důvodu bylo puštěno do produkce. Také s ním byly první roky nasazení nemalé problémy - a řešení těch problémů vedlo k zavedení již podstatně vyspělejšího Mig-31. Což mě zavdává otázku, jestli vlastně SSSR tak nutně potřebovalo Mig-25 nasadit, jestli nebylo bývalo lepší urychlit vývoj 31.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:47 10.06.2017

    slavoslav: a o tom je celé to slovíčkaření

    slavoslav: a o tom je celé to slovíčkaření

  • Jirosi
    19:44 10.06.2017

    Tak jsi to srovnejte v letounem z té doby vyráběným USA F111. Tam se taky od titanu ustoupilo, protože tam hmotnost nehrála takovou roli. Ale když se sní začal dělat stíhací letoun ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jsi to srovnejte v letounem z té doby vyráběným USA F111. Tam se taky od titanu ustoupilo, protože tam hmotnost nehrála takovou roli. Ale když se sní začal dělat stíhací letoun F14, tak tam už se šlo na 25% titanu(část daná zvolenou konstrukcí).

    Takže v tomhle má skelet pravdu ! Pokud konstruktéři MIG nechtěli jít do rizika toho že se to letadlo nepodaří dokončit. Bylo pro ně lepší v dané době omezit použití titanu na minimu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 13 z 18