Řecko zdarma získá 350 bojových vozidel pěchoty M2A2 Bradley

Řecko zdarma získá 350 bojových vozidel pěchoty M2A2 Bradley
M2 Bradley / US Army (Zvětšit)

Americká armáda zdarma poskytne řecké armádě 350 bojových vozidel pěchoty (BVP) M2A2 Bradley. Navíc podle dřívější dohody Athény zdarma obdrží 1200 obrněných transportérů M1117 Guardian s pohonem 4×4.

Řecká armáda je vzhledem k dlouhodobým územním a historickým sporům s Tureckem velmi silná. Hlavní údernou sílu řecké armády tvoří 170 moderních tanků Leopard 2A6 HEL a 183 starších tanků Leopard 2A4. V rezervě se navíc nalézá tisícovka tanků Leopard 1A5, M48A5 a M60A3.

V řecké armádě ale nenajdeme klasická pásová BVP s automatickým kanonem. K transportu a podpoře vojáků slouží především bezmála 2000 obrněných transportérů Leonidas II a M113A1/A2. Kromě toho další stovky pásovců rodiny M113 slouží jako samohybné minomety nebo nosiče protitankových řízených střel TOW.

Řecká armáda nyní výrazně posílí díky bezplatným dodávkám amerických obrněnců M1117 Guardian a M2A2 Bradley. Dodávka jasně ukazuje, že Washingtonu velmi záleží na udržení bojových schopností řecké armády.

O bezplatných dodávkách Guardianů z výzbroje americké armády se oficiálně mluví od začátku roku 2019. První série 800 obrněnců M1117 dorazí do Řecka již na podzim letošního roku. Dodávky M1117 proběhnou v rámci amerického programu EDA (Excess Defense Articles). EDA shromažďuje nepotřebné vojenské vybavení amerických ozbrojených sil a nabízí je spojencům bezplatně, nebo se slevou.

14 tun těžký obrněný transportér Guardian od společnosti Textron je přímým následníkem obrněnce Commando. Guardiany byly původně určeny pro vojenskou policii, ale americká armáda je v Iráku a Afghánistánu začala používat jako obrněná patrolovací vozidla místo zranitelných Humvee. Řekové mohou Guardiany využít k ochraně hranice.


M1117 Guardian; větší foto / US Army

Celkově Pentagon nakoupil 2058 M1117 Guardian a 844 M1200 Armored Knight, což byla speciální verze určená pro předsunuté letecké a dělostřelecké návodčí. Americká armáda M1200 nasadila zejména v Iráku.

Přebytečná technika se v rámci EDA většinou předává „tak, jak je“, což je i případ řeckých Guardianů a Bradleyů. Řecko zaplatí jen za zakonzervování vozidel (deaktivace zbraní a příprava na transport), přepravu ze Spojených států do Řecka, opravy či modernizace.

Doprava a začlenění M2A2 Bradley do řecké armády si vyžádá investici 500 000 dolarů za každé vozidlo. Část nákladů ale uhradí Spojené státy v rámci programu podpory evropských armád ERIP (European Recapitalization Incentive Program). V programu ERIP je pro Řecko připraveno 25 milionů dolarů.

Program ERIP využívá osm evropských zemí:

  • Albánie 30 milionů $ na nákup vrtulníků;
  • Bosna (BiH) 30,7 milionů $ na nákup vrtulníků;
  • Slovensko 50 milionů $ na nákup vrtulníků;
  • Chorvatsko 25 milionů $ na nákup BVP;
  • Řecko 25 milionů $ na nákup BVP;
  • Severní Makedonie 30 milionů $ na nákup BVP;
  • Bulharsko 56,2 milionů $ na nákup stíhaček;
  • Litva 30 milionů $ na nákup vrtulníků.

Řecko se stane teprve třetím zahraničním uživatelem přebytečných BVP Bradley americké armády. Nejdříve v roce 2017 Libanon zdarma získal 35 Bradleyů a v roce 2019 Chorvatsko zdarma 84 Bradleyů. Mimo to v letech 1991 až 1994 Saúdská Arábie nakoupila 400 nových BVP Bradley.


M2 Bradley v Bulharsku

Jednání o převozu použitých Bradleyů do Řecka probíhají již od roku 2011. Cílem je na jedné straně nahradit stávající obrněnce M113, na druhé straně plně využít možností tanků Leopard 2 HEL. Řecko tedy vytvoří kombinované jednotky M2A2 Bradley s tanky Leopard 2 HEL. Podobně jako v případě Guardianů dodávky Bradleyů do Řecka začnou letos na podzim.

Americká armáda teprve od minulého týdne používá nejnovější model M2A4 Bradley a odvozená průzkumná dělostřelecká vozidla M7A4. Zatímco M2A4 Bradley je klasické BVP, tedy bojuje společně se sesednuvší pěchotou, průzkumně-bojová M7A4 slouží k průzkumu a navádění dělostřelectva americké armády.

Pentagon prozatím vyčlenil peníze pro přestavbu 332 M2A3 Bradley a M7A3 na zmíněné „A4“ verze.

Bojová hmotnost BVP M2A4 Bradley je 36 tun. Díky výkonnějšímu motoru (500 kW) došlo jak ke zlepšení jízdních vlastností, tak k posílení palubního zdroje elektrické energie. To umožnilo použít nové senzory, komunikační systémy, zobrazovací moduly posádky nebo elektronické rušičky. Zároveň 138 Bradleyů získá izraelský systém aktivní ochrany Iron Fist.

BVP M2A4 Bradley a příchozí nejnovější model tanku M1A2C Abrams (M1A2 SEPv3) budou v tomto desetiletí tvořit hlavní údernou sílu americké armády.

Zdroje: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bradley NG: Modernizace bojových vozidel Bradley

BAE System na výstavě americké armády AUSA 2016 (Association of the United States Army 2016) ...

Modernizace bojových vozidel pěchoty M2 Bradley

Americká armáda (US Army) plánuje provést hloubkové vylepšení pásových bojových vozidel pěchoty ...

Bojové vozidlo Bradley s hydropneumatickým odpružením

Americká televizní stanice KYMA informovala o testech bojového vozidla pěchoty (BVP) M2 Bradley s ...

Řecko-turecký Top Gun: Řecké Mirage proti tureckým Viperům

Řecké letectvo zveřejnilo záznam z napjatého setkání svých stíhaček Mirage 2000 s tureckými letouny ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    21:42 11.12.2024

    "#Grécko uprednostňuje modernizáciu M113... spolupráca medzi #izraelskou spoločnosťou Rafael a #gréckou firmou METKA zahŕňa modernizáciu viac ako 500 vozidiel M113... program ...Zobrazit celý příspěvek

    "#Grécko uprednostňuje modernizáciu M113... spolupráca medzi #izraelskou spoločnosťou Rafael a #gréckou firmou METKA zahŕňa modernizáciu viac ako 500 vozidiel M113... program podporuje miestny priemysel... prispieva ku gréckej obrannej ekonomike..."
    https://twitter.com/H_I_U_P/st... Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:24 15.07.2024

    Médiá: Gréci sú nespokojní so stavom bojových vozidiel pechoty Bradley dovezených z ...Zobrazit celý příspěvek

    Médiá: Gréci sú nespokojní so stavom bojových vozidiel pechoty Bradley dovezených z USA
    https://mil.in.ua/en/news/medi... Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    19:55 24.05.2024

    M2 Bradley pre grécku armádu: Nepriaznivé prostredie – vysoké náklady
    https://x.com/StevenN07620698/...

    M2 Bradley pre grécku armádu: Nepriaznivé prostredie – vysoké náklady
    https://x.com/StevenN07620698/...

    • Lukas
      23:05 24.05.2024

      Cóż w kategorii BWP to naprawdę nie ma żadnych sensownych możliwości zakupu tanio i w dużej ilości używanych pojazdów.

      Sensowne i w dużej ilości są tylko nowe...

      Cóż w kategorii BWP to naprawdę nie ma żadnych sensownych możliwości zakupu tanio i w dużej ilości używanych pojazdów.

      Sensowne i w dużej ilości są tylko nowe...

  • PavolR
    07:33 27.10.2022

    Schvaľovanie nákupu Lynxov a modernizácie Leopardov sa pre niečo odložilo:
    https://europost.gr/episimi-ep...

    Schvaľovanie nákupu Lynxov a modernizácie Leopardov sa pre niečo odložilo:
    https://europost.gr/episimi-ep...

  • Standahammer
    18:42 01.06.2022

    NATO perfektně bojuje minulou válku. Ruská armáda se při slušné pomoci Ukrajině za chvíli sesype a ty zbraně, hned po ní Rusko samotné, které teď, když je totálně, pozdě, chtějí ...Zobrazit celý příspěvek

    NATO perfektně bojuje minulou válku. Ruská armáda se při slušné pomoci Ukrajině za chvíli sesype a ty zbraně, hned po ní Rusko samotné, které teď, když je totálně, pozdě, chtějí všichni velice nakupovat, vyvalené oči hrůzou z Rusa, nám už k ničemu nebudou. Teď už nemusíme mít žádnou super armádu, ale my ji přesně opačně chceme stavět. Tu jsme měli mít doteďka (obecně Evropa) a tohle tu nemuselo být, žádná krize, žádná drahota, žádná válka na Ukrajině.Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      19:09 01.06.2022

      Ještě ani neskončila válka, která "neměla být" a Vy už říkáte, že armádu nepotřebujeme, protože asi žádná další nebude, tak to je snad nový rekord, gratuluji.

      Ještě ani neskončila válka, která "neměla být" a Vy už říkáte, že armádu nepotřebujeme, protože asi žádná další nebude, tak to je snad nový rekord, gratuluji.

  • PavolR
    20:44 31.05.2022

    Do Grécka by mali ísť aj Mardery výmenou za BMP-1, poslané na Ukrajinu:
    https://twitter.com/AnAthenian...

    Do Grécka by mali ísť aj Mardery výmenou za BMP-1, poslané na Ukrajinu:
    https://twitter.com/AnAthenian...

    • Standahammer
      18:36 01.06.2022

      Jelikož jsem sloužil jako střelec operátor u BVP-1, nevidím to jako pomoc Ukrajině, ale jako trest.
      Ten křáp je úplně na ..... Zlaté staré Mardery nebo dokonce Bradley.

      Jelikož jsem sloužil jako střelec operátor u BVP-1, nevidím to jako pomoc Ukrajině, ale jako trest.
      Ten křáp je úplně na ..... Zlaté staré Mardery nebo dokonce Bradley.

    • BobDylan
      19:40 01.06.2022

      To akože aký majú BMP-1 pre UA význam. Šak tých musia mať zo ZSSR pomaly pre každého vojaka. Jedine žeby Nemci sa chceli tváriť ako pomáhajú a Grécko sa snažilo využiť súčasnú ...Zobrazit celý příspěvek

      To akože aký majú BMP-1 pre UA význam. Šak tých musia mať zo ZSSR pomaly pre každého vojaka. Jedine žeby Nemci sa chceli tváriť ako pomáhajú a Grécko sa snažilo využiť súčasnú situáciu.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:28 29.05.2022

    Vraj sa chystá modernizácia 183 Leopardov 2A4 na 2A7 HEL a nákup 205 LYNXov: https://twitter.com/D__Mitch/s...

    Vraj sa chystá modernizácia 183 Leopardov 2A4 na 2A7 HEL a nákup 205 LYNXov: https://twitter.com/D__Mitch/s...

    • BobDylan
      00:06 30.05.2022

      Vzhľadom na to, že dnes sultán oznámil ofenzívu do Sýrie, ktorou si predpokladám snaží zlepšiť popularitu v krajine, tak sú tieto nákupy plne na mieste. Radšej miliardy na obnovu ...Zobrazit celý příspěvek

      Vzhľadom na to, že dnes sultán oznámil ofenzívu do Sýrie, ktorou si predpokladám snaží zlepšiť popularitu v krajine, tak sú tieto nákupy plne na mieste. Radšej miliardy na obnovu armády ako desiatky miliárd na obnovu miest a krajiny po vojne.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:37 23.11.2021

    Už o pol roka neskôr si vyrátali, že ani za takýchto podmienok asi Bradley finančne neutiahnu a začali špekulovať, že si tie svoje Leonidasy radšej zmodernizujú: ...Zobrazit celý příspěvek

    Už o pol roka neskôr si vyrátali, že ani za takýchto podmienok asi Bradley finančne neutiahnu a začali špekulovať, že si tie svoje Leonidasy radšej zmodernizujú:
    https://www.armyrecognition.co... Skrýt celý příspěvek

  • Danik
    12:09 14.06.2020

    No když už jsme u Bradleyho
    https://www.youtube.com/watch?...

    No když už jsme u Bradleyho
    https://www.youtube.com/watch?...

  • chalupab
    11:33 14.06.2020

    ??? NAŠÍ ARMÁDĚ BY NESTAČILY BVP M2A2 BRADLEY?! PROČ? Nikde jsem nezaznamenal sebemenší náznak snahy o odbornou diskusi, zda by nám - přesněji řečeno občanům ČR kterým armáda ...Zobrazit celý příspěvek

    ??? NAŠÍ ARMÁDĚ BY NESTAČILY BVP M2A2 BRADLEY?!
    PROČ?

    Nikde jsem nezaznamenal sebemenší náznak snahy o odbornou diskusi, zda by nám - přesněji řečeno občanům ČR kterým armáda od platu ministra a jeho baráku po poslední šroubek ve vojenském skladu patří - nestačila BVP, která vyhovují Řecké armádě čelící, na rozdíl od nás,1-milionové armádě Turecka.

    Dovoluji si upozornit, že je skutečně velký rozdíl mezi utracením našich 55 000 milionů Kč a jednotkami miliard za dodávku těchto BVP z USA.....
    Bylo by skvělé, kdyby nám pan ministr obrany a předseda vlády vysvětlil, proč se AČR nebude vybavovat těmito BVP (armáda disponující cca 6 000 bojovníky), proč předseda vlády a Vláda ČR neoptimalizuje investice do obrany = nešetří penězi daňových poplatníkůSkrýt celý příspěvek

    • Scotty
      11:55 14.06.2020

      Možná protop že armáda specifikovala své požadavky na budoucí BVP a Bradley je evidentně nesplňuje?

      Možná protop že armáda specifikovala své požadavky na budoucí BVP a Bradley je evidentně nesplňuje?

    • palo satko
      12:12 14.06.2020

      Tie pasaky su skor taky Danajsky dar. Vhodne na malo pohyblivu vojnu, "zakopane" niekde pri Soluni. V tomto priestore ale nič s nimi česka armada neurobi, ked sa bude musiet po ...Zobrazit celý příspěvek

      Tie pasaky su skor taky Danajsky dar. Vhodne na malo pohyblivu vojnu, "zakopane" niekde pri Soluni. V tomto priestore ale nič s nimi česka armada neurobi, ked sa bude musiet po vlastnej osi dostat na polsko-bieloruske hranice. Pošle ich 100 a dôjde 5? Pokial si dobre pamätam, tak omnoho mladšie americke transportery sa nepredviedli prave v oslnivom svetle, pri jazde cez Ťokův průsmyk. :)Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        12:45 14.06.2020

        To jsme se zase jednou zasmáli.

        To jsme se zase jednou zasmáli.

      • MeV6
        22:17 14.06.2020

        Promluvil expert.
        Pamatujete si blbě. "Ťokův průsmyk" nebyl ani tak problém spolehlivosti US obrněné techniky, jako spíš hustého provozu v zúženích a uzavírkách naší slavné D1.

        Promluvil expert.
        Pamatujete si blbě. "Ťokův průsmyk" nebyl ani tak problém spolehlivosti US obrněné techniky, jako spíš hustého provozu v zúženích a uzavírkách naší slavné D1.

        • palo satko
          10:25 15.06.2020

          Al pamätam si to dobre. pre poruchy tam Američania dorazili v čase velkej porevadzky. Takže ich nasledne zastavili a poslali ich cez "priesmyk" až večer a v noci. Ved sa aj ...Zobrazit celý příspěvek

          Al pamätam si to dobre. pre poruchy tam Američania dorazili v čase velkej porevadzky. Takže ich nasledne zastavili a poslali ich cez "priesmyk" až večer a v noci. Ved sa aj verejnosti naležite ospravedlinila AČR „Všem řidičům na dálnici D1 ve směru na Brno se omlouváme za komplikace způsobené jízdou konvoje,“ stojí v prohlášení Armády České republiky.
          Okrem toho nezvladnutie planovania presunu pri českych uzavierkach, ja skôr hanbou, než zdôvodnením.Skrýt celý příspěvek

          • MeV6
            11:10 15.06.2020

            A kolik těch poruch bylo? Jsem si vědom jednotek kusů, což je při tom množství techniky co přes ČR projiíždělo úplně zanedbatelné. Rozhodně to není důkaz nějaké nespolehlivosti, ...Zobrazit celý příspěvek

            A kolik těch poruch bylo? Jsem si vědom jednotek kusů, což je při tom množství techniky co přes ČR projiíždělo úplně zanedbatelné. Rozhodně to není důkaz nějaké nespolehlivosti, jak se nám tu snažíte namluvit. Ale to není žádoucí, že?Skrýt celý příspěvek

          • palo satko
            14:52 15.06.2020

            MeV6 prečitajte čo ste napisal pred tym a čo pišete teraz. Ved ste tvrdil, že pričinou boli česki vodiči, a teraz tu licitujete, kolko bolo pokazenych. tak kde "Promluvil expert. ...Zobrazit celý příspěvek

            MeV6 prečitajte čo ste napisal pred tym a čo pišete teraz. Ved ste tvrdil, že pričinou boli česki vodiči, a teraz tu licitujete, kolko bolo pokazenych. tak kde "Promluvil expert. Co si to pamatuje blbě?"Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            17:50 15.06.2020

            Pokud by skutečně jela armáda na východ bojovat tak ten pruh dálnice bude mít pro sebe. Protože kromě vás, a pár dalších, by všichni ostatní před ní cestovali v tom vedlejším na ...Zobrazit celý příspěvek

            Pokud by skutečně jela armáda na východ bojovat tak ten pruh dálnice bude mít pro sebe. Protože kromě vás, a pár dalších, by všichni ostatní před ní cestovali v tom vedlejším na západ.Skrýt celý příspěvek

    • petres
      12:34 14.06.2020

      Pane Chalupo, ty otazníky a vykřičníky si dávejte k situaci v Brně, ANO?

      Pane Chalupo, ty otazníky a vykřičníky si dávejte k situaci v Brně, ANO?

    • Danik
      12:59 14.06.2020

      Možná proto, že tyto BVP jsou defacto zastaralé a americká armáda je chtěla nahradit už před více než 40 lety (tedy již v době zavedení). 14,5 mm laminátový pancíř na hliníkovém ...Zobrazit celý příspěvek

      Možná proto, že tyto BVP jsou defacto zastaralé a americká armáda je chtěla nahradit už před více než 40 lety (tedy již v době zavedení). 14,5 mm laminátový pancíř na hliníkovém základě je proti moderním zbraním nedostatečný a 25 mm kanon je podprůměr. Malá rychlost a síla pohonu vzhledem k hmotnosti (16,18 kW/t, i CV90 má 17,35 kW/t a na vozovce dosahuje o 14 km/h vyšší rychlost). Když k tomu připočítám výsadek 6 osob (7 v jedné verzi) bavíme se o tom, že to už rovnou můžeme s klidem zůstat u BVP 2, které mají silnější kanon, vyšší rychlost a pohyblivost, stejný výsadek (i když menší prostor), o 70 až 120 km větší dojezd a vyšší rychlost. Jediný důvod proč je US Army stále používá je, že náhrada by byla příliš nákladná (ale stejně je chce nahradit). Proto jim moc nevadí, že jich můžou 350 dát Řekům.Skrýt celý příspěvek

      • Starlight
        15:09 21.06.2020

        Bože, to jsou zase nesmysly! Pro jistotu – verze vozidel M2 Bradley (verze M3, M6, M7, AMPV a podvozky pro houfnice M109A7 a raketomety M270 MLRS pro jednoduchost vynechám) ...Zobrazit celý příspěvek

        Bože, to jsou zase nesmysly!

        Pro jistotu – verze vozidel M2 Bradley (verze M3, M6, M7, AMPV a podvozky pro houfnice M109A7 a raketomety M270 MLRS pro jednoduchost vynechám) vznikaly takto: M2A0, M2A1, M2A2, M2A-ODA, M2A2-ODS, M2A2 ODS-E, M2A2 ODS-SA, M2A3, M2A3 ECP1 a poslední model jehož výroba formou upgrade dnes běží je M2A4. US ARMY aktuálně používá M2A3, M2A3 ECP1, M2A4 (ty přestavuje v první řadě z M2A2 ODA, M2A ODA-SA).

        Verze M2A2 byla zavedena do výzbroje už v roce 1988 a v první Válce v zálivu to byla nejpočetnější verze Bradley na bojišti. Irácké BVP-1, BVP-2 a další OT (ale částečně i tanky) tam doslova převálcovala. FLIR měly tehdy dokonce lepší než tehdejší tanky M1A1 Abrams. Naše BVP-2 ho nemají doteď. To je zase takové šťouchnutí do uživatele chalupab, který jako voják z povolání ČSLA a člen KSČ sloužil u motostřelecké divize v době, kdy toto US ARMY zaváděla do výzbroje útvarů v Německu.

        1)
        Tak se nejdříve podíváme na pancéřování. Korba M2 Bradley je vyroben z pancéřové hliníkově slitiny o tloušťce přibližně 1 palce (25 mm) doplněné o vrstvy ocelového pancíře. První verze M2A0, která byla ve výzbroji od roku 1981, byla navržena tak, aby celokruhově ustála zásah nábojem 14,5 mm API ze sovětského OT typu BTR-60 a výbuch 155 mm dělostřeleckého granátu nad vozidlem. Dobře se řešení posiluje na bočním pancíři – korba zde byla chráněna navíc představným ocelovým pancířem v podobě dvou ocelových desek o tloušťce 6,4 mm, které byly od sebe vzdáleny 25 mm. Vnitřní deska pak byla vzdálená od hliníkové korby. Spodek korby v části ohrožené minami dostal spodní ocelový plát o tloušťce 9,5 mm. Bojová hmotnost M2A0 byla okolo 22,8 metrické tuny a motor měl 500 HP.

        Jako reakce na sovětské BMP-2 s kanónem ráže 30 mm se zavedla a vyráběla právě verze M2A2, které měla této sovětské zbrani odolat. Například na boky se vešlo nové ocelové pancéřování 1,25 palce (32 mm). Na toto pancéřování lze dále pověsit bloky dynamického pancéřování ERA proti kumulativním střelám o celkové hmotnost asi 2,7 tuny. Vnitřek korby byl v kritických místech doplněn o protistřepinovu výstelku. Bojová hmotnost M2A2 vzrostla na 29 tun+, a tak dostaly výkonnější motor o 600 HP.

        Pro srovnání - stávající produkční standard M2A4 uplatňují poznatky z bojů v tomto tisíciletí od Iráku po Afghánistán má bojovou hmotnost 36,2 tuny a motor o výkonu 675 HP. Od verze M2A3 má systém řízení palby stejné možnosti jako ten v tanku M1A2 SEP .

        2)
        Co se týče balistického výkonu 25 mm kanónu Bushmaster I, tak v Perském zálivu v roce 1991 se na sovětské OT a BMP-1/2 velmi osvědčily podkaliberní 25x137 mm průbojné náboje M791 typu APDS-T s wolframovými 132 gramovými projektily s úsťovou rychlostí 1345 m/s a maximální efektivní vzdáleností střelby 2 km.

        Navíc už v roce 1991 se dostaly do bojové akce i první dodávky ještě výkonnější průbojné munice M919 typu APDFST-T s penetrátory z ochuzeného uranu. Úsťová rychlost je dokonce 1385 m/s. Podkaliberní šípové střely o hmotnosti 96 gramů urazí svoji maximální efektivní vzdálenost 2,5 km za 2,1 sekundy. Na export se pak vyrábí verze s wolframovým penetrátorem.

        Protože nové sovětské BMP-3 s bojovou hmotností 19+ tun s hliníkovou korbou (na boku má tloušťku až 43 mm) a přídavným ocelovým pancířem na čele byly považovány za zničitelné již zavedenou výzbrojí (M919). Ostatně jejich lepší pancéřování bylo při vývoji testováno s použitím domácích kanónům ráže 23 mm se standardní průbojnou municí AP-T a poměrně malou úsťovou rychlostí, ale nikoliv proti rychlé moderní podkaliberní munici. US ARMY proto v první polovině 90. let zastavila akvizici nových kanónů vyšší ráže a odložila to na čas, až bude adekvátní potřeba. Nicméně vývoj kanonů se úplně nezastavil - výsledkem je například kanón Bushamaster II ráže 30 mm.

        Mimochodem ruské ozbrojené síly dosud (2020) rezignovaly na nákup nové generace BVP a OT (Armata, Kurganěc, Bumerang) a stále si objednávají nová vozidla řady BMP-3 a BTR-80/90. Zpátky k našim BVP-2. BVP-2 s bojovou hmotností jen 14 tun je pověstné slabým ocelovým pancéřováním – spodní čelo korby má tloušťku 19 mm, bok korby 16-18 mm a dno korby jen 7 mm.

        Velkou slabinou našich BVP-2 s kanónem 2A42 ráže 30 mm je zastaralá průbojná munice ráže 30x165 mm podle sovětských vzorů. Československé, české a slovenské průbojné náboje typu JPSv (ekvivalent ruských BT jako je náboj 3UBR6), neboli v angličtině AP-T (či přesněji APBC-T), mají úsťovou rychlostí 970 m/s a plnorážovým projektilem o hmotnosti 400 gramů. Za 2,1 sekundy urazí vzdálenost 1650 metrů. Přesná srovnání jsou velmi obtížná, ale pro orientaci při sklonu terče 60° má prý starý M791 průbojnost 33 mm (1 km) a 28 mm (2 km) oproti 30 mm JPSV/BT s průbojností 20 mm (700 metrů) a 15 mm (1,5 km) proti cca stejnému terči.Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      13:50 14.06.2020

      Ještě dodám, že Řekům tato BVP vyhovují, protože jak je psáno v článku tento druh techniky neprovozují a jak se říká "darovanému koni na zuby nehleď. Řekové jsou spokojeni, že ...Zobrazit celý příspěvek

      Ještě dodám, že Řekům tato BVP vyhovují, protože jak je psáno v článku tento druh techniky neprovozují a jak se říká "darovanému koni na zuby nehleď. Řekové jsou spokojeni, že dostali 350 kusů pásových BVP, zatímco AČR tento druh techniky již provozuje a hledá adekvátní náhradu, která naše mechanizované jednotky posune dál. Řecko je v trochu jiné geopolitické a finanční situaci, takže si nemůže až tak moc vybírat. Řecko při velmi podobném počtu obyvatel má více než trojnásobný počet vojáků a k tomu má 9 měsíční VZS (poté jdou do záloh) a v rizikových oblastech (např. ostrovy blízko Turecka) jsou občané povinni sloužit na poloviční úvazek v národní gardě.

      AČR nemá počty, takže se musí soustředit primárně na kvalitu svého vybavení. Jak už psal někdo dole v komentářích o tomto "daru" se jednalo 9 let, což znamená, že naši bigoši by v ideálním případě přesedali na Bradley ke sklonku 2030. Hned za modernizací BVP-2 mi tohle upřímně připadá jako nejhorší řešení. Pokud chcete "šetřit" tak armádu zrušte třeba celou, protože tohle udržování ve stavu koma, které se někteří politici snaží vůči AČR dosáhnout je nakonec skutečným plýtváním, které se nám v případě krize vymstí. Pokud chceme akceschopnou armádu, tak se hold musíme smířit s tím, že to něco bude stát. Občané budou sice nad pivem v hospodě reptat a nebude z toho pro vás tolik politických bodů jako za sociální politiky, ale v případě krize zas ti samí lidé budou volat kde je ta armáda a potom se to obrátí i proti vám. Buď se budeme o naše ozbrojené síly pořádně starat a nebo to můžeme rovnou celé rozpustit, protože v první řadě to byla právě různá provizorní řešení, šetření, politikaření, škrty a podobné kompromisy, které dostaly naší armádu do dnešního stavu a nebýt běžných srdcařů (stejně jako u záchranářů, policie atd.), kteří provádí výkony s tím co mají a v zahraničí nás velmi dobře reprezentují a zároveň tu techniku kterou mají udržují v chodu, tak jsme skoro bez armády.

      Jsem plně pro to, aby jsme se snažili peníze v obranném rozpočtu co nejefektivněji využít, ale co je moc to je moc. Tady moc voličů pro váš populismus nezískáte. Spíš když chcete šetřit, tak bych se zaměřil na úřednický aparát, rozpočet MPSV (který bere skoro polovinu státního rozpočtu) a snažil se co nejvíce zefektivnit státní zprávu a financování projektů.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        17:16 14.06.2020

        Až na ten poslední odstavec.. V roce 2019 byl rozpočet CR 1551 mld. Kč. MPSV dostalo 602,1 mld. Kč, ale z toho 460 mld. jsou důchody ( ty peníze už si lidé zaplatily MPSV dělá jen ...Zobrazit celý příspěvek

        Až na ten poslední odstavec..
        V roce 2019 byl rozpočet CR 1551 mld. Kč. MPSV dostalo 602,1 mld. Kč, ale z toho 460 mld. jsou důchody ( ty peníze už si lidé zaplatily MPSV dělá jen transfer. To, že jejich hodnota k průměrné mzdě klesá je věc druhá), další 39 mld. máte na dávky v nemocenském pojištění (opět předplacená dávka). Takže žádná polovina, ale ani ne 1/10 rozpočtu (103 mld.).
        https://www.mpsv.cz/documents/... Skrýt celý příspěvek

        • Danik
          18:13 14.06.2020

          Uznávám a díky za upozornění. Ono to MPSV je v mém příspěvku spíše z důvodu proporcionality, tedy že MO v perspektivě celého rozpočtu ČR nebere nějaké závratné částky jak se občas ...Zobrazit celý příspěvek

          Uznávám a díky za upozornění. Ono to MPSV je v mém příspěvku spíše z důvodu proporcionality, tedy že MO v perspektivě celého rozpočtu ČR nebere nějaké závratné částky jak se občas někteří snaží naznačit. Také máte pravdu, že zatímco důchodci Babišovi tleskají za navyšování důchodů tak ve skutečnosti jsou spíše obíráni. Problémem a zátěží bude pro náš rozpočet také stárnoucí populace. Ovšem i zde to škrtání v rámci MO nijak zvlášť nezachrání.Skrýt celý příspěvek

    • Arthur
      19:50 14.06.2020

      Vysvetlil? Dám Vám krásny príklad: Televize NOVA: Otázka na pána ministra Metnára. Ve mediich probehla správa, že by bojova vozidla stačilo pouze modernizovať? Co si o tom ...Zobrazit celý příspěvek

      Vysvetlil? Dám Vám krásny príklad:

      Televize NOVA: Otázka na pána ministra Metnára. Ve mediich probehla správa, že by bojova vozidla stačilo pouze modernizovať? Co si o tom myslíte?

      Odpoveď MINISTRA: "Tak tady bude jednoznačná odpoveď. Tady řekneme modernizaci se již v minulosti zabívala armáda a je na to spracovaná celá řada analýz a je to řekneme naprosto slepá cesta. Mohu Vám říct, že i zemně, ktoré sa o to pokusili n i k d y modernizované vozidlá, ktoré modernizovali n e z a v e d l i do armády co znám ty příklady z E u r o p y a modernizace v žádnem prípade nesplní požadované standardy NATO co by ty vozidla mali splňovať a jak by mali byť vyzbrojeny."

      zdroj (od 39:00 - 39:48): https://livestream.com/account...

      FAKTY o modernizáciách BVP (BPzV) v Európe:
      94 ks BMP-2MD vo Fínsku
      38 ks BWR-1D/S v Poľsku
      18 ks BPsVI na Slovensku
      17 ks BVP-M na Slovensku

      P.S. ale pokiaľ to občanom ČR a hlavne podnikateľom v ČR pri deficite štátneho rozpočtu nateraz cca 500 mld Kč nevadí tak je to OK.Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        20:33 14.06.2020

        zajímavé, že tolik nebojuješ za modernizaci Dan, kde by to mělo větší smysl.

        zajímavé, že tolik nebojuješ za modernizaci Dan, kde by to mělo větší smysl.

      • Scotty
        20:41 14.06.2020

        Ano, z rekonstruovaných BVP by se v NATO dal složit jeden prapor. Počty rekonstruovaných kusů v jednotlivých zemích NATO by se dali označit jako prototypové série.

        Ano, z rekonstruovaných BVP by se v NATO dal složit jeden prapor. Počty rekonstruovaných kusů v jednotlivých zemích NATO by se dali označit jako prototypové série.

      • Jirosi
        20:54 14.06.2020

        Finsko slouží jako doplněk k CV90, CV90 je i ve výběru v CR tendru. Polsko je modernizuje z důvodů opoždění výroby nových BVP. To je opět jako v CR. Jediný stát co se rozhodl pro ...Zobrazit celý příspěvek

        Finsko slouží jako doplněk k CV90, CV90 je i ve výběru v CR tendru.
        Polsko je modernizuje z důvodů opoždění výroby nových BVP. To je opět jako v CR.
        Jediný stát co se rozhodl pro modernizaci BVP jako bojových prostředku je SR, ale to není zrovna příklad vhodný následovaní.Skrýt celý příspěvek

        • Lukas
          13:16 15.06.2020

          A Rumunia? A Rosja? No i podobno Bułgaria myśli nad modernizacją (ukraińska wieża) No i Białoruś (która wdrożyła nowy wariant ATGM - Konkurs - który przebuja ok 750 mm RHA) Ale ...Zobrazit celý příspěvek

          A Rumunia?
          A Rosja?

          No i podobno Bułgaria myśli nad modernizacją (ukraińska wieża)
          No i Białoruś (która wdrożyła nowy wariant ATGM - Konkurs - który przebuja ok 750 mm RHA)

          Ale fakty to fakty.
          Jeżeli ACR nie zamierza magazynować BVP-2 (rezerwa) to żadna "modernizacja" sensu nie ma...
          Pytanie brzmi - czy 55 mld Koron wystarczy na realizacje wszystkich ambitnych założeń.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            17:47 15.06.2020

            Ani, to nejsou zrovna státy hodné následování :)
            Uvidíme, zatím jsou dané požadavky. Doufám, že to pak neskončí jen touhle částkou a bude se stou platformou pracovat i dále.

            Ani, to nejsou zrovna státy hodné následování :)
            Uvidíme, zatím jsou dané požadavky. Doufám, že to pak neskončí jen touhle částkou a bude se stou platformou pracovat i dále.

  • Rase
    20:50 13.06.2020

    Čím víc nad tímhle koumu, tím víc mi přijde že jsou Němci trubky. Přeci jen mohli obdobným způsobem někomu darovat Mardery, získat jak politické body, tak i partnera k další ...Zobrazit celý příspěvek

    Čím víc nad tímhle koumu, tím víc mi přijde že jsou Němci trubky. Přeci jen mohli obdobným způsobem někomu darovat Mardery, získat jak politické body, tak i partnera k další spolupráci (modernizace, provoz atd.). Přeci jen Marder už není žádný trhák byť má pořád co nabídnout. Tím nemyslím aby je darovali třeba nám, ale na takové Ukrajině by smysl ještě měly a hodně by jim pomohly.Skrýt celý příspěvek

    • HEKTOR
      22:16 13.06.2020

      Rase - no ale to by naštvali rusov...a momentálne sú rusko nemecko jedna ruka...

      Rase - no ale to by naštvali rusov...a momentálne sú rusko nemecko jedna ruka...

      • Rase
        22:27 13.06.2020

        Máš pravdu, takhle jsem nad tím neuvažoval .)))

        Máš pravdu, takhle jsem nad tím neuvažoval .)))

  • Englbert
    16:25 12.06.2020

    Turecko se stava za erdogana nespolehlivym, proto amici vice na jiznim kridle NATO podporuji Recko. Ne ze by ho snad primo vyzbrojovali proti turkum, ale kdo vi co bude za deset ...Zobrazit celý příspěvek

    Turecko se stava za erdogana nespolehlivym, proto amici vice na jiznim kridle NATO podporuji Recko. Ne ze by ho snad primo vyzbrojovali proti turkum, ale kdo vi co bude za deset let. Pred deseti roky bylo turecko, take vicemene sporadanym clenem NATO, bez nejajych velkych vlastnich ambici. A nyni? Nemuzu si pomoc, ale dost za dnesni postoj turecka muzou hlavni clenove NATO, kteri zacali uprednostnovat Saudskou Arabii a jeji prachy na ukor jejiho rivala turka. Turek se citi odstrcen a proto, take preferuje vyvoj svych zbrani, nez tech zapadnich. Zapadni zbrane spuse miri do SA.Skrýt celý příspěvek

    • logik
      13:56 13.06.2020

      Za postoj Turecka můžou Turkové. Když si zvolí místní Erdogana, žádnej místní s tím nic neudělá. "Uplácení" Turecka by sice možná na nějakou dobu problém "vyřešilo", ale o to ...Zobrazit celý příspěvek

      Za postoj Turecka můžou Turkové. Když si zvolí místní Erdogana, žádnej místní s tím nic neudělá.

      "Uplácení" Turecka by sice možná na nějakou dobu problém "vyřešilo", ale o to horší by byla kocovina poté.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        15:08 13.06.2020

        Turecko už upláceno je a evidentně je jim to jedno :-) jen berou. Asi si uvědomují svou strategickou polohu a sílu, kterou aktuálně mají. Dobře se to ukazuje, že si troufnou na ...Zobrazit celý příspěvek

        Turecko už upláceno je a evidentně je jim to jedno :-) jen berou. Asi si uvědomují svou strategickou polohu a sílu, kterou aktuálně mají. Dobře se to ukazuje, že si troufnou na severu Sýrie a v Libyi i na rusa.
        Pokud dokáží na hraně snesitelnosti a užitečnosti pro ostatní velmoci dobře balancovat, tak z toho mohou těžit.Skrýt celý příspěvek

        • logik
          23:38 13.06.2020

          Jo, jasně :-) změnit postoj Turecka by bylo pořádně drahý. O to víc ale vlastně platí to, co jsem napsal. Ono už vlastně teďka brečíme, že co si Turecko dovoluje.

          Jo, jasně :-) změnit postoj Turecka by bylo pořádně drahý. O to víc ale vlastně platí to, co jsem napsal. Ono už vlastně teďka brečíme, že co si Turecko dovoluje.

    • Danik
      12:04 14.06.2020

      To co teď napíšu, je z druhé ruky, takže poprosím to brát s jistým nadhledem. Mým blízkým přítelem je poloviční Řek (žijící v ČR) co je nyní na půl roku v Soluni. Řekové jsou ...Zobrazit celý příspěvek

      To co teď napíšu, je z druhé ruky, takže poprosím to brát s jistým nadhledem. Mým blízkým přítelem je poloviční Řek (žijící v ČR) co je nyní na půl roku v Soluni. Řekové jsou Tureckem nanejvýš znepokojeni a veřejným diskurzem se pohybují slova jako mobilizace. Obecně řecká populace je zklamaná, že zatímco ve světových médiích se nyní řeší USA a George Floyd, tak situace v regionu Evros či na řeckých ostrovech a jakási "militarizace uprchlictví" ze strany Ankary zůstává téměř nepovšimnuta. Také narůstají případy narušení vzdušného prostoru a to už i nad pevninským Řeckem.Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    14:51 12.06.2020

    Když to nejde prodat, tak se to daruje? Má to logiku.. Na náhradních dílech trhnou víc než na neuskutečněnym prodeji nebo sešrotování + evropský zbrojovky ostrouhaj.. Chytrý..

    Když to nejde prodat, tak se to daruje? Má to logiku.. Na náhradních dílech trhnou víc než na neuskutečněnym prodeji nebo sešrotování + evropský zbrojovky ostrouhaj.. Chytrý..

    • Rase
      23:29 12.06.2020

      Mno z řeckého pohledu je cokoliv lepší jak M113 a podobné krámy. Ostatně i ty dosavadní mašiny nejsou zadarmo a provoz něco stojí. Případně s provozem budou ty stroje dost podobné. ...Zobrazit celý příspěvek

      Mno z řeckého pohledu je cokoliv lepší jak M113 a podobné krámy. Ostatně i ty dosavadní mašiny nejsou zadarmo a provoz něco stojí. Případně s provozem budou ty stroje dost podobné. Tedy sice krám, ale zadarmo bezva.Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    23:05 11.06.2020

    Prečo USA tak veľmi zaujíma bojaschopnost gréckej armády? Veď Turek si nič nedovolí kym sú spolu v NATO. No a následné sankcie by turkov položili a oni to vedia.

    Prečo USA tak veľmi zaujíma bojaschopnost gréckej armády? Veď Turek si nič nedovolí kym sú spolu v NATO. No a následné sankcie by turkov položili a oni to vedia.

    • technik
      06:49 12.06.2020

      USA nezajímá bojeschopnost řeků je jen zajímá kdo si ty pekáče vezme a kdo bude mávat dolarama.

      USA nezajímá bojeschopnost řeků je jen zajímá kdo si ty pekáče vezme a kdo bude mávat dolarama.

      • Riiiederner
        08:08 12.06.2020

        Proto jim je dávaj zadarmo...to z nich ty dolary budou dostávat dlouho. Na modernizaci bych to asi hned tak neviděl a servis a převoz (kterej částečně sami hradí) je asi fakt ...Zobrazit celý příspěvek

        Proto jim je dávaj zadarmo...to z nich ty dolary budou dostávat dlouho. Na modernizaci bych to asi hned tak neviděl a servis a převoz (kterej částečně sami hradí) je asi fakt nevyrthne.Skrýt celý příspěvek

        • technik
          12:40 12.06.2020

          Proto taky píšu vezme a ne koupi. Servis že je nevytrhne? Jistě máte přesnou představu kolik stojí provoz takových strojů že ? Nebo si myslíte že jednou ročně vymenite olej a ...Zobrazit celý příspěvek

          Proto taky píšu vezme a ne koupi. Servis že je nevytrhne? Jistě máte přesnou představu kolik stojí provoz takových strojů že ? Nebo si myslíte že jednou ročně vymenite olej a filtry a tím to hasne? V údržbě těchto strojů musíte mít sakra naducanou peněženku zejména u modernějších verzí takže opravdu částka na vámi zmíněný převoz plus roční spotřeba nafty je asi taková položka jako když si koupíte vonící stromeček do vašeho vozidla.Skrýt celý příspěvek

      • madrabbit
        11:27 12.06.2020

        Ono mlže být benefitem i to, že si někdo ty věci vezme i zdarma - odpadá ti starost o ně. USA je nahrazují a pro řeckou armádu to je vítaná posila. Takže i zadarmo může být ...Zobrazit celý příspěvek

        Ono mlže být benefitem i to, že si někdo ty věci vezme i zdarma - odpadá ti starost o ně. USA je nahrazují a pro řeckou armádu to je vítaná posila. Takže i zadarmo může být výhodné.Skrýt celý příspěvek

        • Torong
          12:17 12.06.2020

          Říká se tomu win-win. To ale tihle lidi neznají. A pak přesně tohle použijí na vysvětlení, jací jsou ti Amíci odporní vydřiduši, že vydělají i na tom, když někomu dají něco ...Zobrazit celý příspěvek

          Říká se tomu win-win. To ale tihle lidi neznají. A pak přesně tohle použijí na vysvětlení, jací jsou ti Amíci odporní vydřiduši, že vydělají i na tom, když někomu dají něco zadarmo...Skrýt celý příspěvek

          • technik
            12:47 12.06.2020

            Nikde nepíšu o vydřiduších. Za mě to je stejný kauf jako když AČR mohla mít vozidla Maxx pro za jeden dolar. Jen tvrdím že jim je u zadku jakou schopnost bude mít Řecko, jde o ...Zobrazit celý příspěvek

            Nikde nepíšu o vydřiduších. Za mě to je stejný kauf jako když AČR mohla mít vozidla Maxx pro za jeden dolar. Jen tvrdím že jim je u zadku jakou schopnost bude mít Řecko, jde o business o podporu americkyho trhu a to se jim daří.Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            13:10 12.06.2020

            Ona je zřejmě s ohledem na momentální ambice Turecka asi i zajímá. Turecko si hraje na velmoc a zkouší kam až může zajít.

            Ona je zřejmě s ohledem na momentální ambice Turecka asi i zajímá. Turecko si hraje na velmoc a zkouší kam až může zajít.

  • xstandis
    22:08 11.06.2020

    Je vidět, že Amíci umí vydělávat. Stejně by jim tyhle BVP-ecka hnily někde ve skladu na věky věků. Tak šup s nima za darmocha ke spojencům. Ti je budou muset znovu zrepasovat a ...Zobrazit celý příspěvek

    Je vidět, že Amíci umí vydělávat. Stejně by jim tyhle BVP-ecka hnily někde ve skladu na věky věků. Tak šup s nima za darmocha ke spojencům. Ti je budou muset znovu zrepasovat a udržovat několik desítek let - za účasti amerických firem a použití dílů made in USA.Skrýt celý příspěvek

    • Torong
      12:18 12.06.2020

      A Řekové na tom nevydělali?

      A Řekové na tom nevydělali?

  • Larry
    20:42 11.06.2020

    No tak tohle by bylo řešení v potřebných počtech pro AČR. Spolupráce s Izraelci by šla navázat velice dobře a modernizovat. Iron fist je zajímavý a stačilo by připomenout jim ...Zobrazit celý příspěvek

    No tak tohle by bylo řešení v potřebných počtech pro AČR.
    Spolupráce s Izraelci by šla navázat velice dobře a modernizovat.
    Iron fist je zajímavý a stačilo by připomenout jim radarový deal.
    Nebylo by to zadarmo, ale celkově výsledek by byl výrazným zlepšením současné bídy a řešením, které si může ČR dovolit.
    CSG a Excalibur, je tak možnost dostat "mimo hru" závislost resortu na jedné soukromé firmě je až nebezpečná.Skrýt celý příspěvek

    • apache
      20:49 11.06.2020

      Podle mě s ohledem na českou mentalitu, tedy veřejné mínění, by to bylo naprosto neprůchodné.

      Podle mě s ohledem na českou mentalitu, tedy veřejné mínění, by to bylo naprosto neprůchodné.

    • Rase
      20:59 11.06.2020

      AČR chce osádkovou věž a osm lidí výsadku, což Bradley nezvládá (3+7) a už tak je dost těsný. I modernizované by měly výrazně nižší životnost než nová vozidla. Kanón jen v ráži 25 ...Zobrazit celý příspěvek

      AČR chce osádkovou věž a osm lidí výsadku, což Bradley nezvládá (3+7) a už tak je dost těsný. I modernizované by měly výrazně nižší životnost než nová vozidla. Kanón jen v ráži 25 mm atd. Bradley je sice lepší než současné rozhrkané BVP-2, ale nové stroje mají zkrátka mnohem lepší potenciál. Nemluvě o tom, že se na výrobě má výrazně podílet i domácí průmysl, což je fajn. Při modernizaci Bradleyů by to byla práce akorát tak pro Excalibur army .))))Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      11:56 12.06.2020

      Nedávno jsem měl na FB diskusi pod článkem o nových houfnicích s člověkem z armádní komunity. Byl velmi skeptický k nákupu, ale ne kvůli tomu co se koupilo, ale že se vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

      Nedávno jsem měl na FB diskusi pod článkem o nových houfnicích s člověkem z armádní komunity. Byl velmi skeptický k nákupu, ale ne kvůli tomu co se koupilo, ale že se vůbec kupovalo. "Ani pan plukovník nám nebyl schopný říct, proti komu se má bojovat" argumentoval. A jakkoli s tím člověk může nesouhlasit, tenhle názor má hrozně moc lidí. Takže v momentální situaci bych o žádném "řešení v potřebných počtech" nemluvil.Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        12:58 12.06.2020

        Tak ten člověk z armádní komunity byl zjevně idiot.

        Tak ten člověk z armádní komunity byl zjevně idiot.

        • Mortles
          13:15 12.06.2020

          Já jsem s ním taky nesouhlasil a myslel si svoje, ale ten názor mu nevezme nikdo, vždyť jsem se dvě hodiny mu to snažil vyvrátit. Prostě v současné ekonomicko-politické situaci se ...Zobrazit celý příspěvek

          Já jsem s ním taky nesouhlasil a myslel si svoje, ale ten názor mu nevezme nikdo, vždyť jsem se dvě hodiny mu to snažil vyvrátit. Prostě v současné ekonomicko-politické situaci se nákupy obrněné techniky budou blbě prodávat lidem jako moudré rozhodnutí. I kdybychom my měli tisíckrát pravdu. Došlo to už i armádě, proto ty jejich PR věci na FB třeba, kde to lidem vysvětlujou.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            13:41 12.06.2020

            Pokud je ten pán opravdu voják a nechápe nutnost modernizace dělostřelectva je veškerá diskuze s ním zbytečná.

            Pokud je ten pán opravdu voják a nechápe nutnost modernizace dělostřelectva je veškerá diskuze s ním zbytečná.

          • Rase
            23:25 12.06.2020

            Scotty:
            to jsou přesně ti lidi z nichž budou generálové a velcí šéfové. Nejsme rasisti a idiotismus není překážkou ke kariéře.

            Scotty:
            to jsou přesně ti lidi z nichž budou generálové a velcí šéfové. Nejsme rasisti a idiotismus není překážkou ke kariéře.

          • Mortles
            00:27 13.06.2020

            Ad Scotty: hlavně že neustále poukazoval na to, že jako člověk, který nemá s armádou osobní zkušenost (a jen se zajímá o geopolitiku) to nemůžu pochopit. Myslím, že z něj mluvilo ...Zobrazit celý příspěvek

            Ad Scotty: hlavně že neustále poukazoval na to, že jako člověk, který nemá s armádou osobní zkušenost (a jen se zajímá o geopolitiku) to nemůžu pochopit. Myslím, že z něj mluvilo hlavně vyhoření z vojenské kariéry a celková nespokojenost s z jeho pohledu nekompetentním velením. Neustále opakoval že nová děla nepotřebujeme, že potřebujeme nové vojáky atd. Já to použil jenom proto, že je opravdu problém přesvědčit lidi o tom, že je vůbec nějaká investice do obrany nutná případně efektivní a tohle byl ukázkový příklad a kdybychom udělali průzkum veřejného mínění tak myslím zjistíme, že smysl naší armády nechápe velká část populace.Skrýt celý příspěvek

          • beepee
            12:30 13.06.2020

            Ono si stačí občas přečíst diskuzi pod článkem o AČR na Novinkách. Názory typu "Žoldáci ve službách imperialistických USSA" a "Zelený mozky si kupují zbytečné hračky" nebo "Vždyť ...Zobrazit celý příspěvek

            Ono si stačí občas přečíst diskuzi pod článkem o AČR na Novinkách. Názory typu "Žoldáci ve službách imperialistických USSA" a "Zelený mozky si kupují zbytečné hračky" nebo "Vždyť se ta děla nedají využít při povodních, radši ty peníze dejte do..." se to tam jen hemží. Vždycky si pak říkám, jak velká část populace asi má takové názory. Chci věřit tomu, že jen malá...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:02 13.06.2020

            Mortles Pokud jako voják chtěl pitvat proti komu se kupují houfnice, tak se o geopolitiku zajímá spíš on. Tady nejspíš o tu východní geopolitiku a upřímně to zní jako rozhovor s ...Zobrazit celý příspěvek

            Mortles
            Pokud jako voják chtěl pitvat proti komu se kupují houfnice, tak se o geopolitiku zajímá spíš on. Tady nejspíš o tu východní geopolitiku a upřímně to zní jako rozhovor s voličem SPD. Jak říkám s takovým případem je diskuze zbytečná.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          15:12 13.06.2020

          Scotty
          Přesně, jak píše RaSe, ten má našlápnuto, přesně taková individua hledají politici, aby přes ně mohli armádu ovládat.

          Scotty
          Přesně, jak píše RaSe, ten má našlápnuto, přesně taková individua hledají politici, aby přes ně mohli armádu ovládat.

          • Scotty
            21:20 13.06.2020

            Poslední dobou se jim to ovšem moc nedaří.

            Poslední dobou se jim to ovšem moc nedaří.

        • SYN_
          03:06 14.06.2020

          Ale na druhé straně, hlavně když bude trénovat a připravovat se, pokud se žádný nepřítel nevynoří tak tím líp ne?

          Ale na druhé straně, hlavně když bude trénovat a připravovat se, pokud se žádný nepřítel nevynoří tak tím líp ne?

          • Jirosi
            12:51 14.06.2020

            To určitě, jenže lidé rádi zapomínají :(

            To určitě, jenže lidé rádi zapomínají :(

      • flanker.jirka
        15:11 13.06.2020

        Mortles "Ani pan plukovník nám nebyl schopný říct, proti komu se má bojovat" argumentoval. A jakkoli s tím člověk může nesouhlasit, tenhle názor má hrozně moc lidí. Takže v ...Zobrazit celý příspěvek

        Mortles
        "Ani pan plukovník nám nebyl schopný říct, proti komu se má bojovat" argumentoval. A jakkoli s tím člověk může nesouhlasit, tenhle názor má hrozně moc lidí. Takže v momentální situaci bych o žádném "řešení v potřebných počtech" nemluvil."
        ...asi budou muset gumám zavést povinné politické školení, jako kdysi :-DSkrýt celý příspěvek

        • Scotty
          21:23 13.06.2020

          Pokud tu otázku vybalil přesně tak jak je psáno, tak se nedivým že byl pan plukovník poněkud zaskočen.

          Pokud tu otázku vybalil přesně tak jak je psáno, tak se nedivým že byl pan plukovník poněkud zaskočen.

    • flanker.jirka
      15:15 13.06.2020

      Larry "Iron fist je zajímavý a stačilo by připomenout jim radarový deal. " ... aby byl ten "deal" win-win, tak by museli k radarům ten systém Iron fist dát zadarmo, místo ...Zobrazit celý příspěvek

      Larry
      "Iron fist je zajímavý a stačilo by připomenout jim radarový deal. "
      ... aby byl ten "deal" win-win, tak by museli k radarům ten systém Iron fist dát zadarmo, místo propagačních materiálůSkrýt celý příspěvek

  • ArcheologJD
    19:56 11.06.2020

    No jak je vidět tak z "obstarožních" a "zastaralých" Bradley se stáva doce šlágr a budou vesele sloužit dalších 30-50 let.

    No jak je vidět tak z "obstarožních" a "zastaralých" Bradley se stáva doce šlágr a budou vesele sloužit dalších 30-50 let.

  • Rase
    16:43 11.06.2020

    Řecká armáda má v plánu rovněž modernizaci vozidel Leonidas (což je licenčně vyráběný Steyr 4K 7FA G 127). Návrh vypadá velmi dobře a hlavně využívá výzbroj z vyřazené techniky, ...Zobrazit celý příspěvek

    Řecká armáda má v plánu rovněž modernizaci vozidel Leonidas (což je licenčně vyráběný Steyr 4K 7FA G 127). Návrh vypadá velmi dobře a hlavně využívá výzbroj z vyřazené techniky, což je hodně chytré. Má jít o kanóny Mauser Mk 30F ráže 30 mm původně pořízené pro protiletadlový systém Artemis 30 vyrobený společností EVO a aktuálně vyřazený ze služby. Přesto řecká armáda pořád vlastní 120 kusů a množství náhradních dílů i hlavní, což by výrazně snížilo modernizační náklady. Pořizovací náklady na obdobný kanón by nyní činily více než 350 tisíc euro. Alternativou je možnost osadit kanón Mk 20 ráže 20 mm nebo kanón 2A14 ráže 23 mm z vozidel RH-202, což je ZU-23-2 ruské výroby a provozovaný řeckou armádou.

    https://www.armyrecognition.co... Skrýt celý příspěvek

  • Cami
    16:42 11.06.2020

    AČR nic nedostane, vláda zlobí. MF se bláhově domnívá, že 5% digitální daní něco vydělá. Za vodou nám to hezky spočítají a čeští exportéři, kteří roky makali na prosazení své ...Zobrazit celý příspěvek

    AČR nic nedostane, vláda zlobí. MF se bláhově domnívá, že 5% digitální daní něco vydělá. Za vodou nám to hezky spočítají a čeští exportéři, kteří roky makali na prosazení své značky a svých produktů na US trhu, ti holt utřou. Český export spadne ještě hlouběji do řiti. Místo systémové podpory exportu a ekonomiky (kterou by kdosi musel umět sestavit) je přece snazší zavádět a zvedat daně, které export a ekonomiku zadusí. Potlesk pro MF.Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      11:59 12.06.2020

      Hele, když to lidi v holdingovém plátku MF Dnes budou opěvovat jako "ochranu suverenity" nebo něco takového, tak lid zatleská a preference porostou a není právě to cílem politika?

      Hele, když to lidi v holdingovém plátku MF Dnes budou opěvovat jako "ochranu suverenity" nebo něco takového, tak lid zatleská a preference porostou a není právě to cílem politika?

  • Flader
    16:29 11.06.2020

    Mne sa ten prístup Chorvátska a Grécka celkom pozdáva. V relatívne krátkom čase a za pomerne nízke náklady výrazne navyšujú silu.

    Mne sa ten prístup Chorvátska a Grécka celkom pozdáva. V relatívne krátkom čase a za pomerne nízke náklady výrazne navyšujú silu.

    • Karlos73
      18:15 11.06.2020

      Flader, súhlasím. Tento spôsob lacného obstarania si relatívne moderných prebytkov alebo repasov mi je sympatický. Vedel by som si zachovalé M2A4 Bradley predtaviť v OSSR ...Zobrazit celý příspěvek

      Flader, súhlasím. Tento spôsob lacného obstarania si relatívne moderných prebytkov alebo repasov mi je sympatický. Vedel by som si zachovalé M2A4 Bradley predtaviť v OSSR (120~200ks), stroj je ideálny aj ako platforma pre delostrelectvo-mínomet, SHORAD , ...Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      22:21 11.06.2020

      "Jednání o převozu použitých Bradleyů do Řecka probíhají již od roku 2011."

      Je rok 2020, to je 9.let jednání!

      "Jednání o převozu použitých Bradleyů do Řecka probíhají již od roku 2011."

      Je rok 2020, to je 9.let jednání!

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2