Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
- 7. 6. 2017
- 358 komentářů
- Jan Grohmann
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory Izdělije 30. Po úspěšném dokončení testů začne malosériová výroba T-50 (resp. Su-50) pro ruské letectvo.
V současné době stále běží vývojová fáze programu nové ruské stíhačky páté generace Suchoj T-50, známé také jako PAK-FA (Perspektivní letecký komplex frontového letectva). V roce 2018 se k devíti prototypům T-50 připojí další dva letouny - ty již získají nové motory Izdělije 30.
„Práce na PAK FA se dnes nachází ve finálním stádiu. Letos dostaneme 10. a 11. letadla, která budou připojena ke zkouškám, a v následujícím státním programu zbrojení na období 2018-2025 plánujeme první sériový nákup letadel T-50," řekl Borisov během návštěvy leteckého závodu Jurije Gagarina v Komsomolsku na Amuru (KnAAPO), kde se výrábí stíhačky Su-35S i T-50.
Prozatím prototypy T-50 létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Jde o vylepšenou verzí motorů AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27. AL-41F1 má ale údajně až 80 % nových vylepšených komponentů.
Motory Izdělije 30 mají podle ruské tiskové agentury TASS vyvinout tah 107 kN a s přídavným spalováním 176 kN. Naproti tomu AL-41F1S vyvine tah 86 kN, resp. 147 kN.
Nové prototypy T-50 kromě nových motorů obdrží i vylepšený radar typu AESA a dostanou možnost používat nejnovější generaci ruských zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země. Testy obou prototypů se rozběhnou v roce 2018.
Po úspěšném dokončení vývoje a následných vojskových zkouškách začne malosériová výroba. Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2025 počítá s nákupem 18 až 24 letounů T-50 (Su-50). Není jisté, zda číslo obsahuje i zmíněné prototypy nebo půjde o nově vyrobené letouny s motory Izdělije 30.
Nicméně první výrobní dávka má obsahovat šest sériových letadel T-50 (resp. Su-50), což společně se zmíněnými 12 prototypy dělá právě 18 letadel. Dodejme, že původně ruské letectvo plánovalo nakoupit až 250 letadel PAK-FA.
T-50 poprvé vzlétl v lednu 2010, veřejnosti byl stroj představen na moskevské letecké výstavě MAKS 2011 a do služby měl být původně zaveden v roce 2015. V květnu letošního roku ministr obrany Sergej Šojgu oznámil, že první T-50 ruské letectvo získá v roce 2019.
Připomeňme však, že podle Alexandra Artjuchova, generálního ředitel ruské Spojené korporace na výrobu motorů (ODK), vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení až na roky 2025 - 2027. Dá se tedy předpokládat, že první šestice sériových T-50 získá ještě motory AL-41F1.
Borisov se rovněž při návštěvě závodu KnAAPO zmínil i o zkušenostech s nasazením stíhaček Su-35S v Sýrii. Zmínka o Su-35S ve spojitosti s T-50 není překvapivá, protože oba dva stroje mají tvořit páteř ruských vzdušných sil po následující dekády. Stroj Su-35S bude přitom hlavní víceúčelový letoun ruských vzdušných sil (vzhledem k omezené výrobě T-50) minimálně do roku 2030.
Podle Borisova Su-35S v Sýrii trpěl několika “dětskými” nemocemi, ale celkově se velmi osvědčil. Podle Borisova se například stávalo, že při přistání a vzletu přívody vzduchu do motorů nasály kamení a nečistoty z letecké dráhy, což vedlo v některých případech k poškození lopatek motorů. Problémy byly také s osvětlením a displeji v kokpitu, ale všechny tyto závady byly v průběhu syrské operace odstraněny.
“Podle našich pilotů v Sýrii jde o jedeno (Su-35S pozn. red.) z nejlepších letadel na světě, díky jeho letovým vlastnostem, doletu a zbraním,” uvedl Borisov. “Piloti jsou si jistí, že je rovnocenným protivníkem pro ostatní dnešní letadla, a to je také důvod, proč se o letadlo stále zajímají zahraniční zákazníci.”
V současné době je jediným zahraničním uživatelem Su-35S Čína, která si v roce 2015 objednala 24 letounů. Na spadnutí je také dodávka 12 Su-35S do Indonésie, o Su-35S se také zajímá Indie a Malajsie. V ruském letectvu slouží více než 60 Su-35S a podle Borisova do roku 2020 Rusko pro své letectvo nakoupí dalších 10 Su-35S.
Související články
Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje
Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...
- 24.04.2017
- 79 komentářů
- Jan Grohmann
KOMENTÁŘ: Jak rychle Rusko vyrobí tanky T-14 Armata?
Podle Dmitrije Rogozina, místopředsedy ruské vlády, se v záři rozhodne o objemu výroby tanků T-14 ...
- 25.04.2017
- 98 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské MiGy-35 pro Egypt
Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...
- 10.05.2017
- 74 komentářů
- Pavel Vinkler
Ruské tanky T-14 Armata ve výzbroji po roce 2020
Podle ruského deníku Izvestija vyvíjený ruský hlavní bojový tank T-14 Armata vstoupí do výzbroje ...
- 17.05.2017
- 77 komentářů
- Jan Grohmann
fenri: Jsem přesvědčen, že rusové nemají elektroniku na takový stroj. Je hezké mít letadlo, co dokáže dělat ve vzduchu kotrmelce, ale když to s ním dokáže jen mimořádně nadaný ...Zobrazit celý příspěvek
fenri:
Jsem přesvědčen, že rusové nemají elektroniku na takový stroj. Je hezké mít letadlo, co dokáže dělat ve vzduchu kotrmelce, ale když to s ním dokáže jen mimořádně nadaný pilot, tak to schopnosti toho letadla maže.
Víme, že pilotáž F-22 je ze značné části koordinována elektronicky. Nemyslím, že rusové jsou v tomhle tak daleko.
I kdyby vyvinuly srovnatelné éro, tak to bude déle jak po dvaceti letech od zavedení Raptora. Zatímco rusové se budou plácat za deset let po ramenou, tak v USA už nyní dlouhou dobu přemýšlí o další generaci.
Rusofilové to nevidí, ale ta technologická propast je skutečně velká. Proto nejsem rusofob. V horizontu půl století máme klid. A jsem přesvědčen, že za tu dobu se ruská společnost posune zas o něco dál.Skrýt celý příspěvekDogfight na kanony medzi Raptorom a T-50 ? Chlapi noze majte rozum. :) V kazdom pripade je to lietadlo velmi pekne a RuAF prinesie urcitu strategicku vyhodu. No nalejme si ...Zobrazit celý příspěvek
Dogfight na kanony medzi Raptorom a T-50 ? Chlapi noze majte rozum. :)
V kazdom pripade je to lietadlo velmi pekne a RuAF prinesie urcitu strategicku vyhodu. No nalejme si cisteho vina. Jeho efektivita bude zalezat od toho ako RuAF zvladne nazvyme to "podporne sluzby" pre jeho nasadenie. Tym myslim AWACS, tankovanie za letu, SIGINT, ELINT atd. atd. V tomto su krajiny NATO zase ale velmi dobre. Staci si pozriet obycajny FR alebo ADSb-ex a clovek zisti, ze v podstate non stop su nejake "podporne" masiny NATO vo vzduchu. Presne toto moze byt slabou strankou nasadenia T 50 v realnom boji. Ale zase Rusi sa v poslednom case rychlo ucia. Takze v 2023 to moze vyzerat uplne inak.Skrýt celý příspěvekD.iP. - přide vám vývoj PAKu delší, než třeba Eurofighteru nebo F-35 (OK, beru, že tam jde de facto o tři letadla, z toho jedno dost jiné)? Jinak mě nepřestane udivovat ta ...Zobrazit celý příspěvek
D.iP. - přide vám vývoj PAKu delší, než třeba Eurofighteru nebo F-35 (OK, beru, že tam jde de facto o tři letadla, z toho jedno dost jiné)?
Jinak mě nepřestane udivovat ta "znalost" a "jistota": " Raptor tu T-50 rozseká"
- kolik s těmi éry máte nalítáno, smím-li se zeptat? Z čeho jste postřehl, že na využití plného potenciálu PAKu (vy ho znáte?, odkud?) je třeba nadčlověk? Na využití plného potenciálu Raptora, soudím, stačí podle vás jezeďácký pilot Čmeláka?
Kam na ta moudra chodíte...Skrýt celý příspěvekSokrates: když pominu hladinové námořnictvo - v čem je zase Čína o krok napřed? Jinak ty zprávy o testech hypersonických střel vysílá Rusko každý měsíc - pro mě to má stejnou ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates: když pominu hladinové námořnictvo - v čem je zase Čína o krok napřed? Jinak ty zprávy o testech hypersonických střel vysílá Rusko každý měsíc - pro mě to má stejnou informační hodnotu, jako tvoje informace z čínských kruhů...Skrýt celý příspěvek
No nevím. Mě PAK-FA přijde jako něco, co až půjde do výroby, tak už bude za zenitem. V bitvě s Raptorem na kanóny bude hodně záležet na tom, kdo bude v tý ruský mašině sedět. V ...Zobrazit celý příspěvek
No nevím. Mě PAK-FA přijde jako něco, co až půjde do výroby, tak už bude za zenitem.
V bitvě s Raptorem na kanóny bude hodně záležet na tom, kdo bude v tý ruský mašině sedět. V souboji průměrných pilotů Raptor tu T-50 rozseká.
Co jsem zatím postřehl, tak se totiž zdá, že na plné využití manévrovacího potenciálu PAK-FA je potřeba špičkovej pilot (ve své kategorii) nebo možná dokonce nadčlověk.Skrýt celý příspěvekPorovnavat PAK-FA s Raptorem je pomerne "nebezpecny" pocin. Pokud bysme se bavili o bitce na kanony (do ktere se ale ani jedno z letadel nebude chtit dostat) tak bych si vsadil ...Zobrazit celý příspěvek
Porovnavat PAK-FA s Raptorem je pomerne "nebezpecny" pocin.
Pokud bysme se bavili o bitce na kanony (do ktere se ale ani jedno z letadel nebude chtit dostat) tak bych si vsadil spis na Rusa. Jejich konstrukcni skola uprednostnuje supermanevrovatelnost a aerodinamickou cistotu.
V realnych podminkach (AWACSy, PVO, EW), bych si vsadil spis na Amika protoze ty letadla maji vic nalitana a trochu ocekavam kvalitnejsi datalinky apod.
Nakonec ale muze nastat situace podobna F-15 vs SU-27, kdy produkcni PAK-FA bude tezit z toho ze je mladsi.Skrýt celý příspěvekSokrates - zbraňové zkoušky na PAK-FA zcela jistě nezačaly včera. Už v loňském či předloňském ATM byl článek o zkouškách zbraní nejen v šachtách, ale i v podvěsu (tam šlo hlavně o ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates - zbraňové zkoušky na PAK-FA zcela jistě nezačaly včera. Už v loňském či předloňském ATM byl článek o zkouškách zbraní nejen v šachtách, ale i v podvěsu (tam šlo hlavně o ověření aerodynamického řešení).
Marthy - myslím, že je to jak píšete - kombinace obojího+faktu, že Rusové vždycky tlačili na co nejlepší aerodynamiku, která ovšem nejde úplně ruku v ruce se stealth.
Vzhledem k tomu, co cpou za úsilí do detekce stealth letadel v tom asi nevidí prioritu, která by měla zhoršovat letové vlastnosti nebo extrémně natahovat cenu.
Marofolodej - "určitě nedosahuje kvalit..." myslím, že určitě víme jen to, že nic nevíme určitě. O F-22 a F-35 víme reálně velmi málo a o PAK-FA nevíme nic. Soudím, že v něčem bude lepší jeden, v jiných parametrech druhý a případný souboj je o fungování celého systému PVO, schopnostech pilota, střel a hodně i o štěstí. Realita není gameska na PC...
Jinak se mi líbí, že stealth letadla kulturních států už jsou konečně přitažlivá. Po F-117 a dalších ohavných studiích je tu Raptor, který sice není klasicky krásný, ale cosi dravčího a agresivního na něm je. F-35 připomíná ouřezka z ulice a bitkaře z nočních barů a je to přesně ten týpek, kterého byste chtěli mít na své straně. PAK je krásný, elegantní manta, ve které ale něco ostrého číhá. Oproti tomu ty čínské zavalité obludky.... No, nechal jsem se unést :-)Skrýt celý příspěvekza mě osobně se těším, až budou lítat, nádhernej stroj. Určitě nedosahuje kvalit F-35 nebo F-22, ale rozhodně bude další v pořadí a svoje plusy má taky.
za mě osobně se těším, až budou lítat, nádhernej stroj. Určitě nedosahuje kvalit F-35 nebo F-22, ale rozhodně bude další v pořadí a svoje plusy má taky.
Tak či tak je Rusko co se týká letounů stealth dost pozadu,a těch 24 letadel které chtějí postavit do roku 2025 to nezachrání.Takže ještě nejméně 15 let budou spoléhat na SU-30S ...Zobrazit celý příspěvek
Tak či tak je Rusko co se týká letounů stealth dost pozadu,a těch 24 letadel které chtějí postavit do roku 2025 to nezachrání.Takže ještě nejméně 15 let budou spoléhat na SU-30S (těch taky moc nemají),SU-27/30 a možná modernizované Mig.29 SMT/Mig35.
Jen nevím jestli je to tím že pro Rusko zavést letoun stealth není až taková priorita,nebo na to jednoduše nemají (prachy),či kombinace obou důvodů.
Su-50 bude mít pro Rusko opravdový smysl teprve až je budou mít ve větších počtech,tak 100+ letadel.Nějakých 24,to je tak na přehlídky.Skrýt celý příspěvekPlány na spustenie sériovej výroby T-50 v budúcom roku a odovzdanie lietadiel letectvu v roku 2019 sú celkom odvážne. Vzhľadom k tomu, že ešte len včera sa začali skúšky výzbroje ...Zobrazit celý příspěvek
Plány na spustenie sériovej výroby T-50 v budúcom roku a odovzdanie lietadiel letectvu v roku 2019 sú celkom odvážne. Vzhľadom k tomu, že ešte len včera sa začali skúšky výzbroje novej stíhačky. Integrovať celú škálu rakiet a bômb v tom rozsahu, ako to Rusko deklaruje, potrvá ešte mnoho rokov. Predpokladám, že 2019 bude iba rokom zahájenia vojskových skúšok a dosiahnutie IOC príde najskôr v roku 2020.
V tejto súvislosti je celkom zaujímavé, že Čína je stále o krok napred. 31.5.2017 sa im podarilo úspešne otestovať nové strely s náporovým motorom, určené pre J-20. Po ukončení testov má byť tento motor pohonnou jednotkou pre protilietadlové a protilodné strely novej generácie. S dosahom 300 km a rýchlosťou prevyšujúcou Mach 5 získa čínske letectvo podstatne výkonnejšiu výzbroj.Skrýt celý příspěvekCharlie-Konstruktérům kteří to letadlo navrhli určitě to jak bude vypadat bylo naprosto jedno,přesto máš pravdu,to letadlo je opravdu nádherné.
Charlie-Konstruktérům kteří to letadlo navrhli určitě to jak bude vypadat bylo naprosto jedno,přesto máš pravdu,to letadlo je opravdu nádherné.
Možná to nebude tak super Stealth jako F-22 a pilot nebude moct koukat skrz podlahu kabiny, ale jedno se těm Ivanům fakt nedá upřít: éro je to nádherný.
Možná to nebude tak super Stealth jako F-22 a pilot nebude moct koukat skrz podlahu kabiny, ale jedno se těm Ivanům fakt nedá upřít: éro je to nádherný.
příště bude lepší, když se napřed podívám, než něco napíšu :-D pardon. T-50 KNS a T-50-1(možná i 2-4) byly ve zbarvení světle šedé+ žlutý čumák, konce křádel a VOP. Zbytek jsem ...Zobrazit celý příspěvek
příště bude lepší, když se napřed podívám, než něco napíšu :-D pardon.
T-50 KNS a T-50-1(možná i 2-4) byly ve zbarvení světle šedé+ žlutý čumák, konce křádel a VOP. Zbytek jsem zdá se, po zběžné kontrole, napsal správně......ale pro různé PR potřeby to možná napatlali bůhví čímSkrýt celý příspěvek2 Robaizz mám takovej pocit, že první neletový prototyp (T-50 KNS) byl v minulosti prezentován právě v tebou zmíněné šedé T-50-1 až T-50-4 byly k vidění v kamufláži viz titulní ...Zobrazit celý příspěvek
2 Robaizz
mám takovej pocit, že první neletový prototyp (T-50 KNS) byl v minulosti prezentován právě v tebou zmíněné šedé T-50-1 až T-50-4 byly k vidění v kamufláži viz titulní fotka článku. T-50-5(R) až T-50-8 v kombinaci našedlá navy blue (hřbet) a bílá(břicho).
T-50-9 byla k vidění s digital camo (opět kombinace našedlá navy blue a bílá)Skrýt celý příspěvek"V květnu letošního roku ministr obrany Sergej Šojgu oznámil, že první T-50 ruské letectvo získá v roce 2019."
Pro upřesnění: dojde k tomu 30.2."V květnu letošního roku ministr obrany Sergej Šojgu oznámil, že první T-50 ruské letectvo získá v roce 2019."
Pro upřesnění: dojde k tomu 30.2.Jsou všechny prototypy provedeny v různých barevných odstínech a kamufláži?
Neexistuje nějaký kus s celoplošným černým/tmavým/šedým nátěrem?Jsou všechny prototypy provedeny v různých barevných odstínech a kamufláži?
Neexistuje nějaký kus s celoplošným černým/tmavým/šedým nátěrem?Aha, takže LRIP v roce 2019, první vyrobené stroje půjdou ke školnímu pluku = IOC až s další výrobní sérií nejdříve v 2023. Další 3-4 roky budou rozvíjet taktiku nasazení. FOC cca ...Zobrazit celý příspěvek
Aha, takže LRIP v roce 2019, první vyrobené stroje půjdou ke školnímu pluku = IOC až s další výrobní sérií nejdříve v 2023. Další 3-4 roky budou rozvíjet taktiku nasazení. FOC cca 2026.
Žvásty Jurije Borisova (zástupce ministra obrany) mne potěšily. Ruští piloti Su-35S přece jen zcela běžně sedlají F-22, Tajfuna nebo SHorneta a tak si mohou být jistí... :D Jojo, PR na ruský způsob.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...