Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II
- 5. 2. 2016
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. Prozatím se však program stíhačky F-35 Lightning, poněkud sugestivně řečeno, zmítá v problémech. Kromě zásadního nárůstu ceny jsou zde i problémy technického rázu.
F-35 stále s problémy
V pondělí Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, vydalo zprávu, ve které popisuje hlavní problémy a nedostatky programu stíhačky F-35 Lightning II.
Zpráva navazuje na kritické vyjádření Michaela Gilmora, ředitele DOT&E, z prosince minulého roku. Gilmor si v prosinci položil otázku, zda je rozumné tlačit na jiné vlády k nákupu F-35, když letoun stále trpí závažnými technickými problémy.
DOT&E hodnotí program v době, kdy již americká námořní pěchota (U.S. Marine) deklarovala omezenou schopnost nasadit F-35 do ostrých akcí - tzv. počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability). Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje vyhlásit IOC v druhé polovině letošního roku.
V příštím roce pak program F-35 podstoupí další zásadní mezník - počáteční operační testování a vyhodnocení IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation). IOT&E potvrdí (nebo vyvrátí) zda letoun F-35 není jen schopen nasazení, ale zda je také efektivní.
Avšak podle poslední zprávy o problémech F-35 je dosažení IOT&E v roce 2017 nereálné. Kde je tedy chyba, resp. chyby? Zpráva DOT&E upozorňuje na nejzávažnější z nich:
Software letounu F-35 je nesmírně komplexní. Výsledkem je množství chyb.
Modrá obrazovka smrti
S modrou obrazovkou smrti se potkal zřejmě každý uživatel Windows. Jde o zprávu oznamující závažnou chybu v programu, kterou Windows neumí vyřešit. Bohužel se zdá, že “obrazovky smrti” jsou nejzávažnějším problémem stíhačky F-35.
F-35 je v podstatě létající superpočítač s nesmírně komplexním elektronickým vybavením. Sladit všechny věci dohromady, aby fungovaly kdykoliv, kdekoliv za všech možných situací, je zatím nevyřešený problém.
Americká námořní pěchota provozuje letouny F-35B Lightning II se softwarem Block 2B. Jde o počáteční programovou verzi, která dovoluje F-35 používat v omezené míře např. zbraně, elektronický boj nebo senzory. Zpráva IOT&E však píše o cele řadě problémů s “programovým mozkem” F-35.
“Problémy jsou ve fúzi dat, elektronickém boji, použití zbraní plynoucí z nejednoznačného rozpoznaní hrozby, v omezené schopnosti reagovat na hrozby a v nutnosti vnějšího zdroje poskytujícího souřadnice pro provedení přesného útoku,” komentuje hlavní problémy programového vybavení F-35 zpráva.
Na pondělní zprávu DOT&E reagoval generálporučík Chris Bogdan, vedoucí programu F-35 v Pentagonu. Dlužno dodat, že jeho reakce, jak si všímá Defense One, vypadá, jako kdyby četl jinou zprávu. Bogdan přitom v minulosti neváhal F-35 silně kritizovat.
“Opět platí, že DOT&E poukazuje na pokroky v rámci programu,” uvedl Bogdan.”Námořní pěchota deklarovala IOC v červenci 2015 se softwarem Block 2B, protože poskytuje zvýšenou počáteční bojovou schopnost. F-35 námořní pěchoty má všechny potřebné zbraně pro blízkou pozemní podporu, vzdušné potlačování a omezené potlačení/zničení protivzdušné obrany protivníka.”
Udržovat tak komplikovaný stroj jako F-35 v provozu není žádná legrace. Technikům při údržbě a opravě pomáhá důmyslný, ale poruchový systém ALIS. / Lockheed Martin
Logistický systém ALIS
Opět jsme u softwaru. Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System) je palubní systém, který poskytuje informace o každé součástce letadla. Pokud součástka nefunguje správně nebo se blíží její životnost, ALIS upozorní obsluhu.
"Přemýšlejte o ALIS jako R2-D2 (oprávarenský robot ve Star Wars - pozn. red.) pro F-35," řekl reportér Davis Martin v roce 2014 v pořadu 60 minutes. "ALIS opravdu kontroluje, co F-35 může dělat ... Vypadá v podstatě jako přenosný počítač a pilot si jej bere do kokpitu a vkládá jej do slotu v kabině, protože počítač obsahuje všechny informace o misí a o samotném letu.“
Avšak ALIS již několik let neplní svou funkci a nedaří se problém opravit.
ALIS například špatně určuje porouchané součástky nebo špatně přisuzuje závažnost poruchy. I když technik zná problém, nemůže systém ALIS obejít. Ve výsledku ALIS chybně doporučuje uzemnění strojů F-35.
„I když technik věděl jakou součást potřebuje, ALIS mu vždy řekla ´Ne, potřebujete tu druhou součástku´", říká plukovník amerického letectva Rod Cregie. „ALIS si myslí, že ví vše o letounu. Nedovolí vám proti ní odporovat.“
Od roku 2014 navíc nedošlo příliš ke zlepšení. "Každá nová verze softwaru, zatímco přidá nějakou novou schopnost, nevyřeší všechny nedostatky zjištěné v dřívějších verzích," stojí ve zprávě.
Bogdan uznává, že chyby v softwaru “patří mezi hlavní problémy programu… Je třeba více práce k vyřešení problémů softwaru pro systémy mise a ALIS před koncem vývojové části programu."
Podle zprávy se tak často stává, že námořní pěchota musí zavolat “na technickou podporu” Lockheed Martin, aby dostala F-35 vůbec do vzduchu.
Testování vystřelovací sedačky F-35.
Smrtelná katapultáž
I když výše zmíněné problémy spíš přinášejí frustraci a půjde je snad časem (během let, za patřičnou cenu) odstranit, následující problém je již závažnější. Několik měsíců nazpět prosákla informace o “smrtelně nebezpečné” katapultáži F-35.
V letadlech F-35 nesmí létat piloti s hmotností menší než 62 kg. Piloti s menší hmotností mají při katapultování šanci 1 ku 4, že přijdou o život a 100% šanci vážného zranění krku.
“Testování ukázalo, že vstřelovací sedadlo se po katapultáži otáčí dozadu. To má za následek, že krk pilota se natahuje, protože hlava pilota se pohybuje za ramena pozici “bradou vzhůru”. Jakmile se otevře padák a začne vytahovat pilota ze sedačky (velkou silou) dojde k prudkému trhnutí hlavou. Rotace sedadla a výsledné namáhání krku jsou větší pro piloty s nižší hmotností,” uvádí se ve zprávě.
I když pro mužské piloty limit nebude problém dodržet, u žen je to horší. Navíc je otázkou, zda je hmotnost 65 kg nebo 70 kg u žen nebo všeobecně subtilnějších pilotů dostatečnou zárukou.
"I když zpráva DOT & E je věcně správná, nepopisuje pokroky programu při řešení známých technických problémů a očekávaných rizik. Je zodpovědností naší kanceláře najít vývojové problémy, vyřešit je a vše zvládnout v čase a s rozpočtem, který jsme dostali,” uvedl Bogdan.
Před několika měsíci získalo první F-35 Norsko.
Nakupování po blocích
Zpráva DOT & E také kritizuje nakupování letadel F-35 "po blocích” - série letadel s určitou technickou úrovní (software, elektronika, technické vylepšení). Jde v podstatě o technické verze letounu F-35 (Block 1, Block 2, Block 3 atd.).
Dodávka po blocích trvá několik let a někdy se výroba letounů určitých verzí překrývá. Takže, i když je k dispozici nová verze F-35, zákazník dostává stále starší objednanou verzi.
Zahraniční vlády souhlasily s nákupem po blocích. Kupování po blocích mají zbrojní firmy rády, protože tak mají smluvně zajištěn odbyt a mohou stlačit cenu produktu. Tímto způsobem chce Pentagon a ostatní země stlačit jednotkovou cenu F-35.
Podle zprávy, jak ostatně upozornil Gilmor v prosinci minulého roku, takový přístup ale dává vzniknout mnoha letadlům se závažnými chybami, které bude v budoucnu velmi drahé a náročné opravit.
“Není předčasné zavazovat se k nákupu po blocích, vzhledem k tomu, že než se pošle F-35 do boje, je nutné vyřešit problémy, které se objevují a které se budou objevovat v celém období vývojových a provozních zkoušek?” ptá se zpráva.
Podobnou otázku si nyní mohou klást i zahraniční vlády, zda nebude lepší několik let počkat, než se problémy F-35 vyřeší. Dodejme, že “konečná” verze softwaru Block 3F se objeví v polovině příštího roku a vývoj F-35 oficiálně skončí v roce 2018 - o několik let později, než bylo plánováno.
I když zpráva neukazuje na neřešitelné problémy, poselství je zřejmě - stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let).
Související články
Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci
Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. ...
- 04.11.2015
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35
Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...
- 12.11.2015
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu
Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...
- 30.11.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje
Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...
- 21.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Sgt Murphy: v jakém smyslu myslíte to, že váš S 300 PMU neviděl Rafale? U S 300 máte podle info modernizované radary ST 68, které nemají problém i s mnohem menšími cíly, navíc máte ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy: v jakém smyslu myslíte to, že váš S 300 PMU neviděl Rafale? U S 300 máte podle info modernizované radary ST 68, které nemají problém i s mnohem menšími cíly, navíc máte zdařilou modernizaci přímo od výrobce z Ukrajiny, kde se základní dosah ze 150 km zvedl na 360 km. Rafale je viditelný i pro mnohem starší a horší radary.
Nebo měl problém radar pro sledování a navedení?
...nebo máte nějaké info ze cvičení MACE XIII?Skrýt celý příspěvekEurópsky zákazník, ako aj každý iný aj keď je spojenec USA, si môže vyberať medzi najmodernejšími Rafale, EF, F-35, a medzi najnovšími verziami ostatných F.
Európsky zákazník, ako aj každý iný aj keď je spojenec USA, si môže vyberať medzi najmodernejšími Rafale, EF, F-35, a medzi najnovšími verziami ostatných F.
Shania, jeden pilot je pri bombardovacích misiách informáciami preťažený vždy a f-35 neposkytuje až taký stupeň automatizácie aby nahradil jedného pilota. Prečo v F-15E, SU-30SM ...Zobrazit celý příspěvek
Shania, jeden pilot je pri bombardovacích misiách informáciami preťažený vždy a f-35 neposkytuje až taký stupeň automatizácie aby nahradil jedného pilota. Prečo v F-15E, SU-30SM atď. sedia dvaja? Prečo Izrael chce dvojmiestnu verziu F-35?
Potreba stealth by sa voči moderným pvo systémom dala veľmi polemizovať.
Na preťaženie ktoré vám znemožní jednoduchý presný dotyk na dotykovom paneli nemusíte byť v divokom dogfighte. Stačí prudšia zatáčka. Letieť v lietadle nieje to isté ako na simulátore. Preto manuálne tlačítko je stále manuálne tlačítko. O displeji F-35 nájdete video v článku tak si ho pozrite.
Dolet Dassault Rafale na interné nádrže je porovnateľný s F-35, s tromi doletí o 600 nm ďalej než F-35C.Skrýt celý příspěvekjj284b: a myslite ze ostatni (myslim najma potencionalnych protivnikov) nemaju tie iste problemy t.j. ze musia pokryt viacero zaujmovych oblasti, cvicit a modernizovat? ze uvadzane ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: a myslite ze ostatni (myslim najma potencionalnych protivnikov) nemaju tie iste problemy t.j. ze musia pokryt viacero zaujmovych oblasti, cvicit a modernizovat? ze uvadzane pocty lietadiel su vyssie ako je pocet skutocne nasaditelnych strojov?
Sgt Murphy: ano rafale je momentalne asi najpokrocilejsie lietadlo 4++ generacie v prevadzke, ale je spojenecke.
potencionalni protivnici US (Rusko a Cina) zatial AESA len vyvijaju a testuju
ich najmodernejsie stroje su dodane v malych poctoch a lietadla 5. gen nebudu realne k dispozicii pred 2020 a (pokial sa nezvysi priorita) ani v 2025 v rutinnej prevadzke.Skrýt celý příspěvekSgt Murphy: viděl jsi někdy rafale v bojové konfiguraci? Rafale nese strašně málo paliva interně, takže bez 2-3 velkých přídavných nádrží nikam nedoletí (např. má i dva druhy, ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy: viděl jsi někdy rafale v bojové konfiguraci? Rafale nese strašně málo paliva interně, takže bez 2-3 velkých přídavných nádrží nikam nedoletí (např. má i dva druhy, jedny nadzvukové a druhé pro větší dolet).
Takže tvoje rcs je pro čistý stroj bez výzbroje, EFT a podů a navíc čelně.
F-35 nebo F-22 mají podstatně nižší rcs ze všech úhlů a hlavně v bojové konfiguraci... a o tom to celé je, nést vše interně, s minimálním dopadem na výkony stroje.
F-35 je hlavně taky stavěna, aby na interní palivo doletěla tak daleko jako ostatní letadla s EFT (externí přídavné nádrže)
Praktické zkušenosti nemám, ale to tu nemá nikdo:) a nebyl jsem to já kdo tvrdí věci jako kde neproletí Rafale neproletí ani F-35, F-22... Nebo jak je pilot přetížen informacemi a musí klikat na displej v dogfigtu....
Jak to pak asi dělají piloti ostatních letadel:) kde není takový stupeň automatizace.Skrýt celý příspěvekNeviem v čom sú F-22, F-35 "game charger" napr. proti lietadlu Rafale. Čelné rcs u Rafale je 0,1-0,2m, nesie AESA, IRTS aj prostriedky elektronického boja. Rušiť radary ...Zobrazit celý příspěvek
Neviem v čom sú F-22, F-35 "game charger" napr. proti lietadlu Rafale. Čelné rcs u Rafale je 0,1-0,2m, nesie AESA, IRTS aj prostriedky elektronického boja. Rušiť radary nepriateľských lietadiel aj pvo dokáže (naše S-300 PMU ich na radare nevideli), jediné čo nie je tak to "stealth" ale to nehrá proti moderným systémom veľkú rolu. Môj názor je že kde nepreletí Rafale, nepreletí ani F-35 alebo F-22. Naproti tomu Rafale je naproti tomu dokončený, po ostrom nasadení, s výbornými letovými vlastnosťami. Aj keď mnohý tvrdia že doba "dogfightov" je preč, je mnoho scenárov kedy k nemu môže dôjsť.Skrýt celý příspěvek
Nevidím v tom žádný problém, ani se tomu nelze divit. F35 je technologicky tak napřed že se problémy dají čekat. Z jejího vývoje čerpají jak Čínani tak Rusko, at už legálně nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Nevidím v tom žádný problém, ani se tomu nelze divit.
F35 je technologicky tak napřed že se problémy dají čekat. Z jejího vývoje čerpají jak Čínani tak Rusko, at už legálně nebo nelegálně. Přesto jsou mnohem více pozadu a ještě desítky let budou. Nejblíže k nasazení má T50 a to ne dříve než za 5 let když to půjde dobře. Tedy 15 let po F22. Co dodat.
Amerika má ve výzbroji plně funkční F22, takže zdržení F35 je sice nepříjemné, ale ne vyloženě průserové. A jak už tu padlo - po vyřešení problémů na F35 bude s nějvětší pravděpodobností modernizovaná i F22. Převahu nad kýmkoliv mají stále.
Mimochodem, nechápu proč by se Amerika měla bát nasazovat F22 nad Sýrií nebo Irákem. IS je nesundá a Rusko si je nedovolí ani zaměřit, natož sestřelit. Jediný z NATO kdo se reálně může bát sestřelu jsou Turci, jinak nikdo.Skrýt celý příspěvekpet.rok: nedostatok ak musis pokryt Rusov v Europe, Cinanov v Azii, chranit vzdusny priestor USA a zaroven cvicit novych pilotov a modernizovat stroje ktore mas... co je na tom ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: nedostatok ak musis pokryt Rusov v Europe, Cinanov v Azii, chranit vzdusny priestor USA a zaroven cvicit novych pilotov a modernizovat stroje ktore mas... co je na tom take tazke pochopit?Skrýt celý příspěvek
Shania: zatím porovnavate papírové vlastnosti JSF proti letounům, které na rozdíl od něj fungují. Evropské letouny jsou zatím dražší, jsou v menších sériích než kolik se počítá s ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: zatím porovnavate papírové vlastnosti JSF proti letounům, které na rozdíl od něj fungují. Evropské letouny jsou zatím dražší, jsou v menších sériích než kolik se počítá s JSF, u kterého konečná cena včetně logistiky a zbraní pro všechny druhy misí není známá a dolů už moc nepůjde.Skrýt celý příspěvek
jj284b: malo naco? aby vyhrali 20:0 ked staci vyhrat 10:1? nechapem vasu logiku: na jednej strane pisete ze F-22 je "game changer" a na druhej strane nestaci 187 ks ked ziadny ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: malo naco? aby vyhrali 20:0 ked staci vyhrat 10:1?
nechapem vasu logiku: na jednej strane pisete ze F-22 je "game changer" a na druhej strane nestaci 187 ks ked ziadny protivnik nema tolko najmodernejsich strojov ani vo verzii 4++ a tak skoro ani nebude, pretoze tempo nasadzovania F-35 aj so vsetkymi problemami je a bude vyssie ako zavadzanie strojov 4++ generacie v rusku a cine dokopy.
rozhodnutie zastavit vyrobu F-22 bolo spravene pretoze rozpocet letectva jednoducho nedokazal pokryt obidva mega projekty naraz.
zabudate na to ze DoD financuje okrem letectva este namornictvo, namornu pechotu, strategicke sily, kozmicke prostiedky atd. a vsetci chcu a potrebuju peniaze pretoze ich arzenal zastarava alebo jeho zivotnost konci. treba sa pozriet na vec zo sirsieho pohladu.Skrýt celý příspěvekpet.rok: 187 je malo. minimalne tretina sa upgraduje, dalsie sluzia na trening. pravda je ze tych 187 je malo na to naco boli urcene - nahradit F15C
pet.rok: 187 je malo. minimalne tretina sa upgraduje, dalsie sluzia na trening. pravda je ze tych 187 je malo na to naco boli urcene - nahradit F15C
Sgt Murphy: proč si myslíš že je pilot zahlcen informacemi? Systém dělá vše sám, pilot dostane jen informace o tom kde jsou cíle. Tady je vidět feed z DAS s označenými ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy: proč si myslíš že je pilot zahlcen informacemi?
Systém dělá vše sám, pilot dostane jen informace o tom kde jsou cíle.
Tady je vidět feed z DAS s označenými cíly.
https://www.youtube.com/watch?...
Na displeji při divokém manévrování nikdo nic netuká u žádného letadla, tam jde hlavně o to udržet protivníka na dohled (což jak vidíš, u F35)Skrýt celý příspěvekK zastaveniu výroby F-22. Síce stále na dnešné pomery stále špičkové lietadlo, ale do jeho konštrukcie by bolo treba vložiť prvky z F-35, oproti ktorej technicky pomerne ...Zobrazit celý příspěvek
K zastaveniu výroby F-22.
Síce stále na dnešné pomery stále špičkové lietadlo, ale do jeho konštrukcie by bolo treba vložiť prvky z F-35, oproti ktorej technicky pomerne zaostáva, ktoré navyše ešte nie sú plne funkčné. Takže začiatkom 20. rokov by sme mohli čakať upgradovanú verziu F-22, no v tomto čase sa už bude plne pracovať na novej generácii stíhačiek. Preto ukončenie výroby bolo, z môjho pohľadu, logické.Skrýt celý příspěvekjj284b: dost je velmi relativny pojem, ak chces mat 10 nasobnu prevahu tak je 350 dost a 187 malo ak ti staci 6 nasobna tak je 187 dost. dost zavisi aj na tom co mozu nasadit ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: dost je velmi relativny pojem, ak chces mat 10 nasobnu prevahu tak je 350 dost a 187 malo ak ti staci 6 nasobna tak je 187 dost.
dost zavisi aj na tom co mozu nasadit protivnici.
mozete mi vymenovat co moze nasadit rusko + cina v oblasti letectva?
potom mozeme hovorit co je dost a co je malo!
netreba zabudat ze zrusenie vyroby nie je koniec investicii do stihacieho letectva ale presun v prospech ineho lietadlaSkrýt celý příspěvekLen jedna malá pripomienka - celkom si neviem predstaviť ako sa pilot zahltený informáciami zo všetkých senzorov ktoré sa mu zobrazujú v prilbe hrá na malom dotykovom paneli ktorý ...Zobrazit celý příspěvek
Len jedna malá pripomienka - celkom si neviem predstaviť ako sa pilot zahltený informáciami zo všetkých senzorov ktoré sa mu zobrazujú v prilbe hrá na malom dotykovom paneli ktorý má relatívne ďaleko od seba - na dĺžku ruky pri vysokom preťažení v bojových manévroch v stresovej situácii.Skrýt celý příspěvek
pet.rok: tak to ani nahodou... bolo by ich dost, ak by ich kupili 350, tak ako pozadovalo USAF.. lenze maju ich polovicu, a tak budu musiet dokupovat stare F15,lebo tie co teraz ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: tak to ani nahodou... bolo by ich dost, ak by ich kupili 350, tak ako pozadovalo USAF.. lenze maju ich polovicu, a tak budu musiet dokupovat stare F15,lebo tie co teraz sluzia su na konci zivotnosti draku.. a co je najsmutnejsie je to ze ich cena bude velmi blizska tomu co by platili za F22, keby ich nakupili 350 - 100-120milionov$ (tolko stoji F-15K napr)
takze ano, Obama je idiot ze tu vyrobu predcasne ukoncil. Mali ju udrzat, hoci len len na low production, namiesto zakonzervovania.Skrýt celý příspěvekKOLT: "Linka na F-22 byla uzavřená, protože Obama je pitomec." to je silne kratkozraky pohlad. napriek mojim osobnym sympatiam voci F-22 a urcitej nechuti k F-35 bolo zastavenie ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: "Linka na F-22 byla uzavřená, protože Obama je pitomec."
to je silne kratkozraky pohlad. napriek mojim osobnym sympatiam voci F-22 a urcitej nechuti k F-35 bolo zastavenie produkcie F-22 racionalny krok. rozpocet jednoducho nebol v kondicii udrzat dva tak nesmierne narocne programy sucastne a prednost dostal logicky viacucelovejsi F-35.
pocet vyrobenych raptorov je plne dostacujuci pre potreby letectva a bude to tak este najmenej 10-15 rokov kedy sa da ocakavat ze uz bude moralne zastaravat.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...