Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II
- 5. 2. 2016
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. Prozatím se však program stíhačky F-35 Lightning, poněkud sugestivně řečeno, zmítá v problémech. Kromě zásadního nárůstu ceny jsou zde i problémy technického rázu.
F-35 stále s problémy
V pondělí Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, vydalo zprávu, ve které popisuje hlavní problémy a nedostatky programu stíhačky F-35 Lightning II.
Zpráva navazuje na kritické vyjádření Michaela Gilmora, ředitele DOT&E, z prosince minulého roku. Gilmor si v prosinci položil otázku, zda je rozumné tlačit na jiné vlády k nákupu F-35, když letoun stále trpí závažnými technickými problémy.
DOT&E hodnotí program v době, kdy již americká námořní pěchota (U.S. Marine) deklarovala omezenou schopnost nasadit F-35 do ostrých akcí - tzv. počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability). Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje vyhlásit IOC v druhé polovině letošního roku.
V příštím roce pak program F-35 podstoupí další zásadní mezník - počáteční operační testování a vyhodnocení IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation). IOT&E potvrdí (nebo vyvrátí) zda letoun F-35 není jen schopen nasazení, ale zda je také efektivní.
Avšak podle poslední zprávy o problémech F-35 je dosažení IOT&E v roce 2017 nereálné. Kde je tedy chyba, resp. chyby? Zpráva DOT&E upozorňuje na nejzávažnější z nich:
Software letounu F-35 je nesmírně komplexní. Výsledkem je množství chyb.
Modrá obrazovka smrti
S modrou obrazovkou smrti se potkal zřejmě každý uživatel Windows. Jde o zprávu oznamující závažnou chybu v programu, kterou Windows neumí vyřešit. Bohužel se zdá, že “obrazovky smrti” jsou nejzávažnějším problémem stíhačky F-35.
F-35 je v podstatě létající superpočítač s nesmírně komplexním elektronickým vybavením. Sladit všechny věci dohromady, aby fungovaly kdykoliv, kdekoliv za všech možných situací, je zatím nevyřešený problém.
Americká námořní pěchota provozuje letouny F-35B Lightning II se softwarem Block 2B. Jde o počáteční programovou verzi, která dovoluje F-35 používat v omezené míře např. zbraně, elektronický boj nebo senzory. Zpráva IOT&E však píše o cele řadě problémů s “programovým mozkem” F-35.
“Problémy jsou ve fúzi dat, elektronickém boji, použití zbraní plynoucí z nejednoznačného rozpoznaní hrozby, v omezené schopnosti reagovat na hrozby a v nutnosti vnějšího zdroje poskytujícího souřadnice pro provedení přesného útoku,” komentuje hlavní problémy programového vybavení F-35 zpráva.
Na pondělní zprávu DOT&E reagoval generálporučík Chris Bogdan, vedoucí programu F-35 v Pentagonu. Dlužno dodat, že jeho reakce, jak si všímá Defense One, vypadá, jako kdyby četl jinou zprávu. Bogdan přitom v minulosti neváhal F-35 silně kritizovat.
“Opět platí, že DOT&E poukazuje na pokroky v rámci programu,” uvedl Bogdan.”Námořní pěchota deklarovala IOC v červenci 2015 se softwarem Block 2B, protože poskytuje zvýšenou počáteční bojovou schopnost. F-35 námořní pěchoty má všechny potřebné zbraně pro blízkou pozemní podporu, vzdušné potlačování a omezené potlačení/zničení protivzdušné obrany protivníka.”
Udržovat tak komplikovaný stroj jako F-35 v provozu není žádná legrace. Technikům při údržbě a opravě pomáhá důmyslný, ale poruchový systém ALIS. / Lockheed Martin
Logistický systém ALIS
Opět jsme u softwaru. Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System) je palubní systém, který poskytuje informace o každé součástce letadla. Pokud součástka nefunguje správně nebo se blíží její životnost, ALIS upozorní obsluhu.
"Přemýšlejte o ALIS jako R2-D2 (oprávarenský robot ve Star Wars - pozn. red.) pro F-35," řekl reportér Davis Martin v roce 2014 v pořadu 60 minutes. "ALIS opravdu kontroluje, co F-35 může dělat ... Vypadá v podstatě jako přenosný počítač a pilot si jej bere do kokpitu a vkládá jej do slotu v kabině, protože počítač obsahuje všechny informace o misí a o samotném letu.“
Avšak ALIS již několik let neplní svou funkci a nedaří se problém opravit.
ALIS například špatně určuje porouchané součástky nebo špatně přisuzuje závažnost poruchy. I když technik zná problém, nemůže systém ALIS obejít. Ve výsledku ALIS chybně doporučuje uzemnění strojů F-35.
„I když technik věděl jakou součást potřebuje, ALIS mu vždy řekla ´Ne, potřebujete tu druhou součástku´", říká plukovník amerického letectva Rod Cregie. „ALIS si myslí, že ví vše o letounu. Nedovolí vám proti ní odporovat.“
Od roku 2014 navíc nedošlo příliš ke zlepšení. "Každá nová verze softwaru, zatímco přidá nějakou novou schopnost, nevyřeší všechny nedostatky zjištěné v dřívějších verzích," stojí ve zprávě.
Bogdan uznává, že chyby v softwaru “patří mezi hlavní problémy programu… Je třeba více práce k vyřešení problémů softwaru pro systémy mise a ALIS před koncem vývojové části programu."
Podle zprávy se tak často stává, že námořní pěchota musí zavolat “na technickou podporu” Lockheed Martin, aby dostala F-35 vůbec do vzduchu.
Testování vystřelovací sedačky F-35.
Smrtelná katapultáž
I když výše zmíněné problémy spíš přinášejí frustraci a půjde je snad časem (během let, za patřičnou cenu) odstranit, následující problém je již závažnější. Několik měsíců nazpět prosákla informace o “smrtelně nebezpečné” katapultáži F-35.
V letadlech F-35 nesmí létat piloti s hmotností menší než 62 kg. Piloti s menší hmotností mají při katapultování šanci 1 ku 4, že přijdou o život a 100% šanci vážného zranění krku.
“Testování ukázalo, že vstřelovací sedadlo se po katapultáži otáčí dozadu. To má za následek, že krk pilota se natahuje, protože hlava pilota se pohybuje za ramena pozici “bradou vzhůru”. Jakmile se otevře padák a začne vytahovat pilota ze sedačky (velkou silou) dojde k prudkému trhnutí hlavou. Rotace sedadla a výsledné namáhání krku jsou větší pro piloty s nižší hmotností,” uvádí se ve zprávě.
I když pro mužské piloty limit nebude problém dodržet, u žen je to horší. Navíc je otázkou, zda je hmotnost 65 kg nebo 70 kg u žen nebo všeobecně subtilnějších pilotů dostatečnou zárukou.
"I když zpráva DOT & E je věcně správná, nepopisuje pokroky programu při řešení známých technických problémů a očekávaných rizik. Je zodpovědností naší kanceláře najít vývojové problémy, vyřešit je a vše zvládnout v čase a s rozpočtem, který jsme dostali,” uvedl Bogdan.
Před několika měsíci získalo první F-35 Norsko.
Nakupování po blocích
Zpráva DOT & E také kritizuje nakupování letadel F-35 "po blocích” - série letadel s určitou technickou úrovní (software, elektronika, technické vylepšení). Jde v podstatě o technické verze letounu F-35 (Block 1, Block 2, Block 3 atd.).
Dodávka po blocích trvá několik let a někdy se výroba letounů určitých verzí překrývá. Takže, i když je k dispozici nová verze F-35, zákazník dostává stále starší objednanou verzi.
Zahraniční vlády souhlasily s nákupem po blocích. Kupování po blocích mají zbrojní firmy rády, protože tak mají smluvně zajištěn odbyt a mohou stlačit cenu produktu. Tímto způsobem chce Pentagon a ostatní země stlačit jednotkovou cenu F-35.
Podle zprávy, jak ostatně upozornil Gilmor v prosinci minulého roku, takový přístup ale dává vzniknout mnoha letadlům se závažnými chybami, které bude v budoucnu velmi drahé a náročné opravit.
“Není předčasné zavazovat se k nákupu po blocích, vzhledem k tomu, že než se pošle F-35 do boje, je nutné vyřešit problémy, které se objevují a které se budou objevovat v celém období vývojových a provozních zkoušek?” ptá se zpráva.
Podobnou otázku si nyní mohou klást i zahraniční vlády, zda nebude lepší několik let počkat, než se problémy F-35 vyřeší. Dodejme, že “konečná” verze softwaru Block 3F se objeví v polovině příštího roku a vývoj F-35 oficiálně skončí v roce 2018 - o několik let později, než bylo plánováno.
I když zpráva neukazuje na neřešitelné problémy, poselství je zřejmě - stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let).
Související články
Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci
Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. ...
- 04.11.2015
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35
Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...
- 12.11.2015
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu
Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...
- 30.11.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje
Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...
- 21.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzky vojensky analytik Pierre Sprey oznacuje F-35 za kus predrazeneho srotu a vysvetluje proc myslenka jednoho univerzalniho letadla pro USAF, Navy a Marines je naprosty ...Zobrazit celý příspěvek
Francouzky vojensky analytik Pierre Sprey oznacuje F-35 za kus predrazeneho srotu a vysvetluje proc myslenka jednoho univerzalniho letadla pro USAF, Navy a Marines je naprosty nesmysl:
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek¨...to mě vždycky úplně rozloží, jak nějaký Laco Márfy z Dolného Kubína vede odborné debaty na základě toho co mu chalani od radarů nabulíkovali u piva.... A s tou agresivní ...Zobrazit celý příspěvek
¨...to mě vždycky úplně rozloží, jak nějaký Laco Márfy z Dolného Kubína vede odborné debaty na základě toho co mu chalani od radarů nabulíkovali u piva....
A s tou agresivní rétorikou kde neustále někoho vrací na zem, posílá studovat zdroje či diskutovat jinam by to bylo protivné, kdyby to nebylo komické, páč většinou diskutuje jen sám se sebou a tapetuje tady...
Ale k tématu - když jste se tak upnuli na toho Rafala - pokud v hypotetickém konfliktu proti sobě vyletí 50 Rafale s veškerou podporou systému jehož jsou tyto stroje (jen) součástí a proti nim 50 F-35 s veškerou podporu systémů jehož jsou (jen) součástí - jak to dopadne?
Rafale rozmetou F-35 protože mají v určité konfiguraci delší dolet?
A nenamítejte, že o tom to (tahat do toho další subsystémy bojiště) není.
Protože PŘESNĚ o tom to je.
Jinak musím říct, že tento článek hodnotím jako velice slabý a mizerně prozdrojovaný (citace jednoho média je bídná novinařina), sloužící spíš k vyvolání plamenného diskutování, mající za cíl zvýšit příjmy z reklamy.
Bohužel je tu takových článků ala iDnes (a nemyslím Technet) čím dál víc.. :(Skrýt celý příspěvekjj284b: Opakovací frekvence se u radarů mění v závislosti na tom jak daleko chcete dohlédnout, tak že jaký bude rozdíl v opakovacích (obnovovacích) frekvencích, když na 400 km bude ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: Opakovací frekvence se u radarů mění v závislosti na tom jak daleko chcete dohlédnout, tak že jaký bude rozdíl v opakovacích (obnovovacích) frekvencích, když na 400 km bude "koukat" radar ve frekvenčním pásmu X a stejně tak radar v pásmu L?
...vůbec žádný, protože ta obnovovací frekvence je jen o tom jak často radar vyšle implus, s frekvencí na které pracuje to nemá nic společného.
http://www.radartutorial.eu/01... Skrýt celý příspěvekvsetko sa da zarusit ak viete ako... a rozhodne je jednoduchsie zarusit radar ma baze dlhych vln ako xband.. hlavne bude rusenie ovela ucinnejsie koli velmi pomalej obnovovacej ...Zobrazit celý příspěvek
vsetko sa da zarusit ak viete ako... a rozhodne je jednoduchsie zarusit radar ma baze dlhych vln ako xband.. hlavne bude rusenie ovela ucinnejsie koli velmi pomalej obnovovacej frekvencii...Skrýt celý příspěvek
jj284b: máme to štěstí, že jste šel právě kolem, ... :-D to by jste se divil co vše lze vypočítat i při delších obnovách informací, co se týká identifikace vám bude postačovat, ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: máme to štěstí, že jste šel právě kolem, ... :-D
to by jste se divil co vše lze vypočítat i při delších obnovách informací, co se týká identifikace vám bude postačovat, to že budete vědět, že žádné vaše letadlo v tom bodě nepůsobí,
hlinikové pásky, to je "technologie 2. světové války, to už trochu moc podceňujete výrobce radarů, že by si s tímto neporadili :-D
(něco mi říká, že budete zastávat názor, že jediné co se na světě nedá zarušit je AN/APG 77) :-)Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: lenze ten dlhovlnny radar ti nic take neda... da ti len to ze tam niekde nieco mozno je.. dlhovlnny radar ma dost pomale snimanie takze sa z toho absolutne nebude ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: lenze ten dlhovlnny radar ti nic take neda... da ti len to ze tam niekde nieco mozno je.. dlhovlnny radar ma dost pomale snimanie takze sa z toho absolutne nebude dat vypocitat rychlost ciela atd... skratka bez toho aby si vedel ten ciel identifikovat, je ti dlhovlnny radar nanic.
a co sa tyka rusiciek, tak napr na dlhovlnne radary celkom slusne zaberaju obycajne hlinnikove pasiky... no co sa pokrocilejsich systemov tyka, urcite si uz pocul slovo MALD. Zaroven, v oblasti (mimo dosah PVO) mozu operovat specializovane RBO stroje ktore budu rusit vsetky pasma (bye bye dlhovlnny radar) atd atd... F22 cvicia prenikanie vyspelou PVO bezne, rovnaka vec sa da ocakavat od F35... predsa len, je to ich hlavne urcenie...Skrýt celý příspěvekjj284b: jak dlouho taková svítící "baterka" v podobě rušiče vydrží na nebi bez povšimnutí, nejspíše namítnete, že se dá rušit i z pozice stand off, ale takové rušení pak bude málo ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: jak dlouho taková svítící "baterka" v podobě rušiče vydrží na nebi bez povšimnutí, nejspíše namítnete, že se dá rušit i z pozice stand off, ale takové rušení pak bude málo efektivní a pokud si takovou baterku dáte na stealth letadlo, tak to bude hodně rychlý konec.
Navíc, nikdy nebudete znát přesně efektivitu vašeho rušení na napřátelské radary, které mají svoje protiopatření také, je to sázka do loterie. Dnes je každý nově vyrobený radar v posledních 15 letech schopen frekvenční skákat.Skrýt celý příspěvekpajo: střely AIM 120 a R 27 pracují ještě ve výšším frekvenčním pásmu, tak že dosah proti cílům jako je F 22, F 35 bude v řádech kilometrů. Na druhou stranu přesnost současných ...Zobrazit celý příspěvek
pajo: střely AIM 120 a R 27 pracují ještě ve výšším frekvenčním pásmu, tak že dosah proti cílům jako je F 22, F 35 bude v řádech kilometrů.
Na druhou stranu přesnost současných přehledových radarů v S, L pásmu je postačující na to poslat někam střelu z počátku vedenou datalinkem a následným koncovým klidně jen s IR naváděním, která si cíl bezpečně dohledá. Stejně tak půjde do prostoru navést stíhače pouze s použitím IRST.
Obdobně se "naslepo" odpalují i střely s aktivním koncovým navedením.Skrýt celý příspěvekpajo - " Takze je pekne zistit dlhovlnym radarom ze niekto v nejaom kvadrante leti, ale pokial ho nevie zamerat moja protiletecka raketa, tak to nepomoze. " ...... ale pomoze, ...Zobrazit celý příspěvek
pajo - " Takze je pekne zistit dlhovlnym radarom ze niekto v nejaom kvadrante leti, ale pokial ho nevie zamerat moja protiletecka raketa, tak to nepomoze. " ...... ale pomoze, dokonca velmi pomoze.
Predstav si, ze vecer ides po ulici a za rohom na teba caka nejaky manik, ktory ta chce prepadnut. Nevies o nom, mas smolu. Ale ak vies, ze tam na teba niekto caka, tak sa mu mozes vyhnut, zavolat pomoc alebo mu tam hodit granat :). Nepotrebujes vediet ci je to muz, zena, beloch, cernoch, atd. Staci, ze o nom vies a mozes prijat protiopatrenia.Skrýt celý příspěvekAko uz bolo napisane, "stealth" funguje hlavne proti radarom posobiacich v X-band. A prave v tomto pasme funguju vsetky (opravte ma ak sa mylim) protiletecke rakety navadzane ...Zobrazit celý příspěvek
Ako uz bolo napisane, "stealth" funguje hlavne proti radarom posobiacich v X-band. A prave v tomto pasme funguju vsetky (opravte ma ak sa mylim) protiletecke rakety navadzane radarom ako napr. AIM-120 ci R-27R. Takze je pekne zistit dlhovlnym radarom ze niekto v nejaom kvadrante leti, ale pokial ho nevie zamerat moja protiletecka raketa, tak to nepomoze.
Podla http://www.bga-aeroweb.com/Def... ma jedntolive verzie F-35 nasledovny bojovy dosah (vnutorne nadrze):
F-35A: 590+ nm
F-35B: 450+ nm
F-35C: 640+ nm
pricom z tej istej stranky uvadzam dalsiie americke lietadla na porovnanie:
F-16C/D: 295 nm
F/A-18E/F Super Hornet: 390 nm
F-22A: 410 nm
F-15 Eagle: 1,060 nm
F-15E Strike Eagle: 1,000 nmSkrýt celý příspěvekjj284b - samozrejme, ze mozes rusit radary, ale na druhej strane rusenim sa stavas zdrojom ziarenia ako krava .... a takisto protivnik moze rusit teba v prostredi REB sa ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b - samozrejme, ze mozes rusit radary, ale na druhej strane rusenim sa stavas zdrojom ziarenia ako krava .... a takisto protivnik moze rusit teba
v prostredi REB sa pravdepodobne prejde na IC rakety a kanony - a tu bude mat pomala a neobratna F-35 mega problemSkrýt celý příspěveknechapem len jedno, preco si vsetci myslia ze pouzivanie napr L band radarov bude ucinne aj npr v prostredi elektromagnetickeho rusenia?? kazdy radar, hlavne tie stare, sa da ...Zobrazit celý příspěvek
nechapem len jedno, preco si vsetci myslia ze pouzivanie napr L band radarov bude ucinne aj npr v prostredi elektromagnetickeho rusenia?? kazdy radar, hlavne tie stare, sa da zarusit...Skrýt celý příspěvek
Shania, opakujem a viac krát nebudem lebo už ma to nebaví neviem či nerozumieš ako čech slovensky, neposkytol si mi údaje o dolete ale o akčnom rádiuse. Medzi nimi je OBROVSKÝ ...Zobrazit celý příspěvek
Shania, opakujem a viac krát nebudem lebo už ma to nebaví neviem či nerozumieš ako čech slovensky, neposkytol si mi údaje o dolete ale o akčnom rádiuse. Medzi nimi je OBROVSKÝ ROZDIEL. Obidva údaje poukazujú na niečo iné. Ale vlastne poskytol si mi údaj, že Rafale pre konrakt v Brazílii udal akčný rádius s tromi nádržami 920 nm, zatiaľ čo akčný rádius F-35 je 700 mn (údaje z kontraktu pre kanadu, z kontraktu pre Nórsko sa udáva len 590 nm! - to mám v tvojej stránky). Primitívna matematika, Rafale má akčný rádius min o 220 nm väčší.Skrýt celý příspěvek
V prvom rade si treba uvedomit, ze sucasne "stealth" stroje su konstruovane pre potlacanie RCS v X-pasme. Ale pre radary pracujuce v inych pasmach su tieto stroje viditelne ako ...Zobrazit celý příspěvek
V prvom rade si treba uvedomit, ze sucasne "stealth" stroje su konstruovane pre potlacanie RCS v X-pasme. Ale pre radary pracujuce v inych pasmach su tieto stroje viditelne ako kazde ine lietadlo. Nie je fyzicky mozne skonstruovat stroj, ktory bude mat potlacene RCS pre vsetky typy radarov. A samozrejme netreba zabudat na ine moznosti detekcie ako pasivne radary, IR spektrum, atd. V tomto spociva hlavny kamen urazu vyuzitelnosti celej technologie stealth.
Protivnikovi staci hocijaky iny system detekcie ako radary v X-pasme a mam obrovsky problem. Tento system nemusi presne identifikovat stroj alebo urcit polohu na milimetre. Uplne staci, vediet, ze v danej oblasti dajme hoci aj km x km sa vyskytuje nieco co X-band radary nevidia. Protivnik by musel byt uplne sprosty aby mu nedoslo, ze tam operuje "stealth" stroj. A nic mu nebrani patricne na hrozbu zareagovat. Bud vyslanim vlastnych strojov do oblasti, pripadne stiahnut vlastne stroje a predist ich zniceniu. Alebo rovno zasypat oblast raketami PVO s tym, ze nejaky ciel si tam uz najdu.
A nalejme si cisteho vina jedina vyhoda F-35 je "stealth" ale inak je to lietajuca tehla s podpriemernymi vykonmi. A osobne velmi pochybujem ze potencialni technologicky vyspeli protivnici uz nepracuju na tom ako napchat systemy detekcie "stealth" strojov do nejakych podvesov pre stroje starsich generacii.Skrýt celý příspěvekpet.rok: divil by ses, CFT např u F15 zvyšují odpor skoro stejně jako dvě EFT a nejdou odhodit... Sgt Murphy: sorry ale neexistuje žádný oficiální udaj o max doletu ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: divil by ses, CFT např u F15 zvyšují odpor skoro stejně jako dvě EFT a nejdou odhodit...
Sgt Murphy: sorry ale neexistuje žádný oficiální udaj o max doletu F-35.
Stejně tak o combat radius, kde byli uveřejněné jen letové profily pro některé partnery. Takže jestli tě to opravdu zajímá, tak zde jich pár najdeš:
http://www.f-16.net/forum/view...
A nevím jestli si to vůbec čet, ale ani v jednom z odkazů co jsme uved nemá Rafael menší dolet s třemi nádržemi než F-35... protože Rafael má obrovské EFT.Skrýt celý příspěvekPokiaľ sa chce Shania baviť aspoň trochu odborne tak by si mal naštudovať najprv základné pojmy a údaje, nielen lietadla F-35 ktoré tak vyzdvihuje do nebies, a neposkytnúť k ...Zobrazit celý příspěvek
Pokiaľ sa chce Shania baviť aspoň trochu odborne tak by si mal naštudovať najprv základné pojmy a údaje, nielen lietadla F-35 ktoré tak vyzdvihuje do nebies, a neposkytnúť k argumentu o dolete lietadla info o akčnom rádiuse čím svoje schopnosti a vedomosti veľmi degraduje.Skrýt celý příspěvek
Sgt Murphy: stealth aj v pripade ze pokroky v radarovej technike umoznia plnohodnotne sledovat LO ciele tak vzdy to bude znizovat dosah. co okrem ineho znamena ze na pozemne ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy: stealth aj v pripade ze pokroky v radarovej technike umoznia plnohodnotne sledovat LO ciele tak vzdy to bude znizovat dosah.
co okrem ineho znamena ze na pozemne pokrytie bude potrebna hustejsia siet radarov a u lietadiel ze LO protivnika uvidi z mensej vzdialenosti ako on uvidi jeho.
takze stealth zatial znamena znacnu vyhodu aj ked do buducnosti sa bude pravdepodobne znizovat s rozvojom a dalsimi investiciami do detekcnej techniky.Skrýt celý příspěvekvraciam na zem shaniu, pretože sa tvári ako keby on sám bol konštruktér aj pilot F-35, no neskôr si mýli pojmy viz: https://pbs.twimg.com/media/Be... ...Zobrazit celý příspěvek
vraciam na zem shaniu, pretože sa tvári ako keby on sám bol konštruktér aj pilot F-35, no neskôr si mýli pojmy viz:
https://pbs.twimg.com/media/Be...
kde sa jedná o údaj "combat radius" ktorý si zamieňa s pojmom "range" a veselo ním voči mne argumentuje. Viz ďalšie jeho nezmyslené argumenty.Skrýt celý příspěvekSgt Murphy: Mohl bych se Vás zeptat odkud máte informace ohledně F-35. Znáte nějakého pilota, který s tím letadlem lítá? Já jen, že tu vracíte lidí na zem :) Izraeli samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy: Mohl bych se Vás zeptat odkud máte informace ohledně F-35. Znáte nějakého pilota, který s tím letadlem lítá? Já jen, že tu vracíte lidí na zem :)
Izraeli samozřejmě fandím ve vývoji vlastní dvoumístné("nezahlcující":) STEALTH stíhačky. Rusko a Čína se je teprve snaží vyvinout a zavést do armády, ale zdejší odborník už od 99 to vidí jinak :)Skrýt celý příspěvekjj284b: B2 vzdy operuju z americkej pevniny. shania: rafale ma s EFT vacsi dolet ako F35 s internym palivom. bez EFT je na tom samozrejme F35 lepsie. ignorujes ale moznost ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: B2 vzdy operuju z americkej pevniny.
shania: rafale ma s EFT vacsi dolet ako F35 s internym palivom. bez EFT je na tom samozrejme F35 lepsie.
ignorujes ale moznost pouzitia konformnych nadrzi, kde zvysenie odporu je nizke.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...