Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II

Foto: Jedním z problémů F-35 je vystřelovací sedadlo - katapultování může pilota zabít; větší foto / Lockheed Martin
Jedním z problémů F-35 je vystřelovací sedadlo - může pilota zabít; větší foto / Lockheed Martin

Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. Prozatím se však program stíhačky F-35 Lightning, poněkud sugestivně řečeno, zmítá v problémech. Kromě zásadního nárůstu ceny jsou zde i problémy technického rázu.

F-35 stále s problémy

V pondělí Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, vydalo zprávu, ve které popisuje hlavní problémy a nedostatky programu stíhačky F-35 Lightning II.

Zpráva navazuje na kritické vyjádření Michaela Gilmora, ředitele DOT&E, z prosince minulého roku. Gilmor si v prosinci položil otázku, zda je rozumné tlačit na jiné vlády k nákupu F-35, když letoun stále trpí závažnými technickými problémy.

DOT&E hodnotí program v době, kdy již americká námořní pěchota (U.S. Marine) deklarovala omezenou schopnost nasadit F-35 do ostrých akcí - tzv. počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability). Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje vyhlásit IOC v druhé polovině letošního roku.

V příštím roce pak program F-35 podstoupí další zásadní mezník - počáteční operační testování a vyhodnocení IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation). IOT&E potvrdí (nebo vyvrátí) zda letoun F-35 není jen schopen nasazení, ale zda je také efektivní.

Avšak podle poslední zprávy o problémech F-35 je dosažení IOT&E v roce 2017 nereálné. Kde je tedy chyba, resp. chyby? Zpráva DOT&E upozorňuje na nejzávažnější z nich:

Software letounu F-35 je nesmírně komplexní. Výsledkem je množství chyb.

Modrá obrazovka smrti

S modrou obrazovkou smrti se potkal zřejmě každý uživatel Windows. Jde o zprávu oznamující závažnou chybu v programu, kterou Windows neumí vyřešit. Bohužel se zdá, že “obrazovky smrti” jsou nejzávažnějším problémem stíhačky F-35.

F-35 je v podstatě létající superpočítač s nesmírně komplexním elektronickým vybavením. Sladit všechny věci dohromady, aby fungovaly kdykoliv, kdekoliv za všech možných situací, je zatím nevyřešený problém.

Americká námořní pěchota provozuje letouny F-35B Lightning II se softwarem Block 2B. Jde o počáteční programovou verzi, která dovoluje F-35 používat v omezené míře např. zbraně, elektronický boj nebo senzory. Zpráva IOT&E však píše o cele řadě problémů s “programovým mozkem” F-35.

“Problémy jsou ve fúzi dat, elektronickém boji, použití zbraní plynoucí z nejednoznačného rozpoznaní hrozby, v omezené schopnosti reagovat na hrozby a v nutnosti vnějšího zdroje poskytujícího souřadnice pro provedení přesného útoku,” komentuje hlavní problémy programového vybavení F-35 zpráva.

Na pondělní zprávu DOT&E reagoval generálporučík Chris Bogdan, vedoucí programu F-35 v Pentagonu. Dlužno dodat, že jeho reakce, jak si všímá Defense One, vypadá, jako kdyby četl jinou zprávu. Bogdan přitom v minulosti neváhal F-35 silně kritizovat.

“Opět platí, že DOT&E poukazuje na pokroky v rámci programu,” uvedl Bogdan.”Námořní pěchota deklarovala IOC v červenci 2015 se softwarem Block 2B, protože poskytuje zvýšenou počáteční bojovou schopnost. F-35 námořní pěchoty má všechny potřebné zbraně pro blízkou pozemní podporu, vzdušné potlačování a omezené potlačení/zničení protivzdušné obrany protivníka.”

ALIS Udržovat tak komplikovaný stroj jako F-35 v provozu není žádná legrace. Technikům při údržbě a opravě pomáhá důmyslný, ale poruchový systém ALIS. / Lockheed Martin

Logistický systém ALIS

Opět jsme u softwaru. Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System) je palubní systém, který poskytuje informace o každé součástce letadla. Pokud součástka nefunguje správně nebo se blíží její životnost, ALIS upozorní obsluhu.

"Přemýšlejte o ALIS jako R2-D2 (oprávarenský robot ve Star Wars - pozn. red.) pro F-35," řekl reportér Davis Martin v roce 2014 v pořadu 60 minutes. "ALIS opravdu kontroluje, co F-35 může dělat ... Vypadá v podstatě jako přenosný počítač a pilot si jej bere do kokpitu a vkládá jej do slotu v kabině, protože počítač obsahuje všechny informace o misí a o samotném letu.“

Avšak ALIS již několik let neplní svou funkci a nedaří se problém opravit.

ALIS například špatně určuje porouchané součástky nebo špatně přisuzuje závažnost poruchy. I když technik zná problém, nemůže systém ALIS obejít. Ve výsledku ALIS chybně doporučuje uzemnění strojů F-35.

„I když technik věděl jakou součást potřebuje, ALIS mu vždy řekla ´Ne, potřebujete tu druhou součástku´", říká plukovník amerického letectva Rod Cregie. „ALIS si myslí, že ví vše o letounu. Nedovolí vám proti ní odporovat.“

Od roku 2014 navíc nedošlo příliš ke zlepšení. "Každá nová verze softwaru, zatímco přidá nějakou novou schopnost, nevyřeší všechny nedostatky zjištěné v dřívějších verzích," stojí ve zprávě.

Bogdan uznává, že chyby v softwaru “patří mezi hlavní problémy programu… Je třeba více práce k vyřešení problémů softwaru pro systémy mise a ALIS před koncem vývojové části programu."

Podle zprávy se tak často stává, že námořní pěchota musí zavolat “na technickou podporu” Lockheed Martin, aby dostala F-35 vůbec do vzduchu.

Testování vystřelovací sedačky F-35.

Smrtelná katapultáž

I když výše zmíněné problémy spíš přinášejí frustraci a půjde je snad časem (během let, za patřičnou cenu) odstranit, následující problém je již závažnější. Několik měsíců nazpět prosákla informace o “smrtelně nebezpečné” katapultáži F-35.

V letadlech F-35 nesmí létat piloti s hmotností menší než 62 kg. Piloti s menší hmotností mají při katapultování šanci 1 ku 4, že přijdou o život a 100% šanci vážného zranění krku.

“Testování ukázalo, že vstřelovací sedadlo se po katapultáži otáčí dozadu. To má za následek, že krk pilota se natahuje, protože hlava pilota se pohybuje za ramena pozici “bradou vzhůru”. Jakmile se otevře padák a začne vytahovat pilota ze sedačky (velkou silou) dojde k prudkému trhnutí hlavou. Rotace sedadla a výsledné namáhání krku jsou větší pro piloty s nižší hmotností,” uvádí se ve zprávě.

I když pro mužské piloty limit nebude problém dodržet, u žen je to horší. Navíc je otázkou, zda je hmotnost 65 kg nebo 70 kg u žen nebo všeobecně subtilnějších pilotů dostatečnou zárukou.

"I když zpráva DOT & E je věcně správná, nepopisuje pokroky programu při řešení známých technických problémů a očekávaných rizik. Je zodpovědností naší kanceláře najít vývojové problémy, vyřešit je a vše zvládnout v čase a s rozpočtem, který jsme dostali,” uvedl Bogdan.

Před několika měsíci získalo první F-35 Norsko.

Nakupování po blocích

Zpráva DOT & E také kritizuje nakupování letadel F-35 "po blocích” - série letadel s určitou technickou úrovní (software, elektronika, technické vylepšení). Jde v podstatě o technické verze letounu F-35 (Block 1, Block 2, Block 3 atd.).

Dodávka po blocích trvá několik let a někdy se výroba letounů určitých verzí překrývá. Takže, i když je k dispozici nová verze F-35, zákazník dostává stále starší objednanou verzi.

Zahraniční vlády souhlasily s nákupem po blocích. Kupování po blocích mají zbrojní firmy rády, protože tak mají smluvně zajištěn odbyt a mohou stlačit cenu produktu. Tímto způsobem chce Pentagon a ostatní země stlačit jednotkovou cenu F-35.

Podle zprávy, jak ostatně upozornil Gilmor v prosinci minulého roku, takový přístup ale dává vzniknout mnoha letadlům se závažnými chybami, které bude v budoucnu velmi drahé a náročné opravit.

“Není předčasné zavazovat se k nákupu po blocích, vzhledem k tomu, že než se pošle F-35 do boje, je nutné vyřešit problémy, které se objevují a které se budou objevovat v celém období vývojových a provozních zkoušek?” ptá se zpráva.

Podobnou otázku si nyní mohou klást i zahraniční vlády, zda nebude lepší několik let počkat, než se problémy F-35 vyřeší. Dodejme, že “konečná” verze softwaru Block 3F se objeví v polovině příštího roku a vývoj F-35 oficiálně skončí v roce 2018 - o několik let později, než bylo plánováno.

I když zpráva neukazuje na neřešitelné problémy, poselství je zřejmě - stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let).

Zdroj: Michael Gilmor DOT&E,  DOT&E FY2015 Annual Report

Nahlásit chybu v článku


Související články

Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci

Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. ...

Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35

Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...

F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu

Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...

F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje

Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Pavka
    20:38 05.02.2016

    ruleta: zajímavé, já bych se spíš divil, že by tam na to neměli nějaký posuvník aby si to podsvícení mohli ručně za letu stáhnout. Na druhou stranu za takový prachy by to fakt jako ...Zobrazit celý příspěvek

    ruleta: zajímavé, já bych se spíš divil, že by tam na to neměli nějaký posuvník aby si to podsvícení mohli ručně za letu stáhnout. Na druhou stranu za takový prachy by to fakt jako mohlo fungovat automaticky.Skrýt celý příspěvek

  • Sorge-227
    20:07 05.02.2016

    The Stig: To je poprvé co si něco řekl ;)

    The Stig: To je poprvé co si něco řekl ;)

  • ruleta
    19:53 05.02.2016

    Nechci zlehcovat situaci, ale nemeckymi medii probleskla zprava, ze nemecka Tornada nemuzou letat v noci, protoze po poslednich dvou upgradech ASSTA 3.0 a 3.1 kdyz se u posledniho ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechci zlehcovat situaci, ale nemeckymi medii probleskla zprava, ze nemecka Tornada nemuzou letat v noci, protoze po poslednich dvou upgradech ASSTA 3.0 a 3.1 kdyz se u posledniho menily obrazovky u zbranoveho operatora, tak nemohou pouzivat bryle pro nocni videni, protoze je obrazovky oslnuji....az se chce rici..oni to netestovali?

    Pro vyvoj techniky je super, ze se delaji takova letadla, detskych nemoci budou kvanta, nechtel bych byt danovy poplatnik USA. Posmevackum jen tolik, ze az udivujici co amici zverejnuji at uz ofiko anebo neofiko.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:50 05.02.2016

    A něco k ceně F-22 zde:

    http://www.f-16.net/f-22-news-...

    A něco k ceně F-22 zde:

    http://www.f-16.net/f-22-news-...

  • JirkaT
    19:50 05.02.2016

    No, nevím, jestli je ta F-22 takový zázrak, ale pokud by byla, tak by s ní v klidu létali nad Sýrií bez souhlasu RF a beze strachu z S-400. :) Další otázka je, jestli má vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

    No, nevím, jestli je ta F-22 takový zázrak, ale pokud by byla, tak by s ní v klidu létali nad Sýrií bez souhlasu RF a beze strachu z S-400. :) Další otázka je, jestli má vůbec smysl dělat tzv. neviditelná letadla, když protivníci mají takovou techniku, že ji jsou schopni odhalit. :(Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:48 05.02.2016

    Problém se sedačkami je rozebraný zde: http://elementsofpower.blogspo... A pak oficiální stanovisko k reportu ...Zobrazit celý příspěvek

    Problém se sedačkami je rozebraný zde:

    http://elementsofpower.blogspo...


    A pak oficiální stanovisko k reportu zde:

    https://www.f35.com/news/detai... Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    19:33 05.02.2016

    Alexa123: bojova pripravenost F22 je 80%... Indovia napr s Su-30 deklaruju bojovu pripravenost iba 50% ... podla mna by tu fabriku mali znova otvorit, a vyvinut B verziu kde by ...Zobrazit celý příspěvek

    Alexa123: bojova pripravenost F22 je 80%... Indovia napr s Su-30 deklaruju bojovu pripravenost iba 50% ... podla mna by tu fabriku mali znova otvorit, a vyvinut B verziu kde by pouzili to najlepsie z oboch programov. No samozrejme, museli by najst extra peniaze, lebo oberat program F-35 o zdroje je teraz uz nezmysel.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    19:30 05.02.2016

    Ty sedačky a celý záchranný systém jsou v pořádku. Je to je vypuštěná "kachna", aby se piloti báli katapultovat a zůstali v tom sedět opravdu až do poslední chvíle, když se podělá ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty sedačky a celý záchranný systém jsou v pořádku. Je to je vypuštěná "kachna", aby se piloti báli katapultovat a zůstali v tom sedět opravdu až do poslední chvíle, když se podělá software......., protože kdo ví, třeba se to ještě resetne včas, než to spadne až na zem, ale to už by v tom žádný rozumný pilot neseděl :))) :)))Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    19:09 05.02.2016

    alexa123: Zajímavé, že tu nedávno byl článek o tom, že dva starty ruských letadel v Sýrii jsou taky už považovány za horní hranici jejich použitelnosti za jediný den. Takže to asi ...Zobrazit celý příspěvek

    alexa123: Zajímavé, že tu nedávno byl článek o tom, že dva starty ruských letadel v Sýrii jsou taky už považovány za horní hranici jejich použitelnosti za jediný den. Takže to asi s těmi 2 starty obecně nebude až taková katastrofa.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:49 05.02.2016

    Proč je problém s katapultem závažnější? Jednak byla většina problémů vyřešena jednoduchými modifikacemi a za druhé, ty sedačky mají podstatně větší rozsah parametru, co se týká ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč je problém s katapultem závažnější? Jednak byla většina problémů vyřešena jednoduchými modifikacemi a za druhé, ty sedačky mají podstatně větší rozsah parametru, co se týká váhy a výšky, něž jakékoliv jiný aktuálně používaný systém.

    Riziko zranění nebo smrti je při katapultáži vždy a ženy kvůli tvaru páteře jsou na tom ještě hůř + co se začali používat HMD a NVG tak je problém závažnější.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    18:45 05.02.2016

    The Stig JirkaT: a to že se už F-22A dávno nasazuje do ostrých misí je jako co? a to že je v ostrém nasazení již od roku 2005 je taky výmysl? zjistěte si něco než z vás vypadne ...Zobrazit celý příspěvek

    The Stig

    JirkaT: a to že se už F-22A dávno nasazuje do ostrých misí je jako co? a to že je v ostrém nasazení již od roku 2005 je taky výmysl? zjistěte si něco než z vás vypadne další blábol...

    Podľa všetkého JirkaT až tak veľmi "neblabolal". Mať bojové lietadlo ktoré "může absolvovat v průměru maximálně dva lety za den, protože je potřebné ve speciálních hangárech kontrolovat stav povrchových absorbčních vrstev radarových vln" - neviem, či by som také lietadlo až tak veľmi chcel. A to už nehovorím o letovej hodine 70 000USD, ktorá je"třikrát více než je tomu u letounu F-16".

    http://www.militarybox.cz/news... Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    18:26 05.02.2016

    crusadere, netroluj, za to se tu bannuje... aspoň někdy teda... SLožitý stroj = spousta problémů. Buď holt budete dělat éra na stávající úrovni a budete čekat až ty problémy ...Zobrazit celý příspěvek

    crusadere, netroluj, za to se tu bannuje... aspoň někdy teda...

    SLožitý stroj = spousta problémů. Buď holt budete dělat éra na stávající úrovni a budete čekat až ty problémy které přináší další generace někdo vyřeší za vás, nebo to zkusíte dát sami.

    Samozřejmě, nutným předpokladem je vůbec schopnost takový vývoj ufinancovat. A tu nemá ani Rusko, ani Čína...Skrýt celý příspěvek

  • peter123x
    18:21 05.02.2016

    Ja si myslim, ze tato veta z clanku najlepsie vystihuje stav okolo tohto lietadla: "stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let)." Ale ono sa to da ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja si myslim, ze tato veta z clanku najlepsie vystihuje stav okolo tohto lietadla:
    "stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let)." Ale ono sa to da chapat, ze Usa si chce udrzat technologicky naskok, ale obecne vzate, urychlovat technicky vyvoj cohokolvek nikdy nieje k dobru veci. Lebo davat nevyladene veci na trh a robit zo zakaznika testera je koledovanie si takej firmy o prusvih. A nie este ked sa jedna o tak delikatnu oblast ako je armada a obrana statu. Aj, ked netvrdim, ze to nebude uzasne lietadlo, ak tomu vychytaju muchy...Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:14 05.02.2016

    Taky dobry :-D

    Taky dobry :-D

  • BrothersAndSisters
    18:10 05.02.2016

    Pip, pip, pip // Do prdele vůbec jsem teď aspoň 5 minut neměl kontrolu nad strojem! Chlapi na tohle nemám nervy! // Klid Tommy, klid. // Jak klid? A co to bylo za cukani a huceni? ...Zobrazit celý příspěvek

    Pip, pip, pip // Do prdele vůbec jsem teď aspoň 5 minut neměl kontrolu nad strojem! Chlapi na tohle nemám nervy! // Klid Tommy, klid. // Jak klid? A co to bylo za cukani a huceni? // Kdy? // No asi před třema minutama! // mmt ... jo už to vidím ... sorry Tommy, než jsme ti včechno obnovili, tak jsme tě lehce použili // Co? Lehce použili? Co tim kurva myslite? // No náš operátor Steve ... zdaaréééc Tommy, tady Steve ... nech toho ... no tak náš Steve tě měl na monitoru, tak tě použil. // A k čemu proboha? // Normálka dvě sůčka, estřístovka neb čtyřstovka nebo co to bylo a nějakej novej bazmek, vypadlo to jako ten jejich Pantsir // Wtf? // No já jen aby ses nedivil, že toho máš v šachtách trošku míň, hele musím končit, večer to proberem v klubu, čau. // No to teda proberem šmejdi, čau! // pipSkrýt celý příspěvek

  • crusader
    17:47 05.02.2016

    No čekal jsem, že první bude shania a popře vše o čem se v článku píše. Ono to stejně bude jen nějaká proruská propaganda, vše přece jde podle plánů (jen jsou ty plány občas ...Zobrazit celý příspěvek

    No čekal jsem, že první bude shania a popře vše o čem se v článku píše.

    Ono to stejně bude jen nějaká proruská propaganda, vše přece jde podle plánů (jen jsou ty plány občas upravovány). Nezdary přece provází jen Rusko.

    No asi by se měl obnovit Sněmovní výbor pro neamerickou činnost, když už jsou ruští agenti i v DOT&E.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    17:43 05.02.2016

    známý měl obroské problémy s Fordem, který se přepínal do nouzového režimu, protože software ztracel informace z čidel. Projevilo se to omezením rychlosti. pomohlo auto odstavit, ...Zobrazit celý příspěvek

    známý měl obroské problémy s Fordem, který se přepínal do nouzového režimu, protože software ztracel informace z čidel. Projevilo se to omezením rychlosti. pomohlo auto odstavit, vypnout motor a počkat. Najít to trvalo mnoha servisům cca rok. Komplexita systému nic moc. Co potom u F35 v bojové akci, až usoudí počítač, že je třeba stroj nepřepínat, aby se nepoškodil? A pilot bude jen smutně koukat, jak se řítí do záhuby, protože pc to vyhodnotilo jako nejlepší scénář? A vůbec nejlepší bude, až to éro ve vzduchu někdo hackne.Skrýt celý příspěvek

  • The Stig
    17:37 05.02.2016

    JirkaT: a to že se už F-22A dávno nasazuje do ostrých misí je jako co? a to že je v ostrém nasazení již od roku 2005 je taky výmysl? zjistěte si něco než z vás vypadne další ...Zobrazit celý příspěvek

    JirkaT: a to že se už F-22A dávno nasazuje do ostrých misí je jako co? a to že je v ostrém nasazení již od roku 2005 je taky výmysl? zjistěte si něco než z vás vypadne další blábol...Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    17:37 05.02.2016

    Slozitost nemecke techniky vliv mela, protoze znamenala velkou poruchovost, narocnost na materialy, velkou cenu a dlouho dobu stavby. Nerikam, ze to byl nejdulezitejsi duvod, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Slozitost nemecke techniky vliv mela, protoze znamenala velkou poruchovost, narocnost na materialy, velkou cenu a dlouho dobu stavby. Nerikam, ze to byl nejdulezitejsi duvod, ale nepodcenoval bych to.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:32 05.02.2016

    Německo neprohrálo válku kvůli složitosti své techniky, ta měla jen malý efekt. Prostě nemělo moc šancí ustát dvě fronty proti gigantům SSSR a USA, kteří se navíc podporovali. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Německo neprohrálo válku kvůli složitosti své techniky, ta měla jen malý efekt. Prostě nemělo moc šancí ustát dvě fronty proti gigantům SSSR a USA, kteří se navíc podporovali. A F-22 je jednodušší než F-35. Co tam máte dalšího ;-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 9