Největší od druhé světové války. Italské námořnictvo převzalo výsadkovou loď Trieste
- 12. 12. 2024
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Před týdnem proběhla v italském Livornu oficiální ceremonie zařazení univerzální výsadkové lodi L 9890 Trieste do služby v italském námořnictvu (Marina Militare). Jedná se o největší bojovou loď postavenou v Itálii od druhé světové války.
Slavnostní ceremoniál byl spojen s přísahou 150 nových kadetů italského námořnictva přímo na palubě v přítomnosti čelních představitelů italského státu, včetně prezidenta Sergio Mattarella. To potvrzovalo výjimečnost a význam události.
„Tato loď je vaše, postavená pro vás a naši zemi. Poprvé se přísaha kadetů Námořní akademie koná na vojenské lodi. Trieste je výsledkem práce tisíců lidí: inženýrů, techniků, dělníků. Jen několik zemí dokáže vytvořit dílo takového inženýrství a vyspělé technologie, které spojuje historii, znalosti a moderní technologie. Ale prázdná loď je pouze nástroj: její srdce jste vy, vaše hodnoty, ideály a duch spolupráce. Dnes přísaháte sloužit své zemi, což činí naše ozbrojené síly jedinečnými a výjimečnými, stejně jako každá přísaha. Vašim rodinám vzkazuji: pro vaše děti je obrana nyní novou rodinou, která je nikdy neopustí,“ řekl ministr obrany Guido Crosetto při svém projevu na palubě ke kadetům.
Trieste je největší italská válečná loď od druhé světové války. S délkou 245 metrů, plným výtlakem 36 750 tun a schopností přepravit 1100 osob (z toho 400 členů posádky) je Trieste navržená pro celou škálu misí. Klidně ji lze označit za lehkou letadlovou loď nesoucí víceúčelové námořní stíhačky F-35B Lightning II.
Ceremonial zařazení Trieste do služby
Jejím hlavním účelem jsou ale obojživelné operace − doprava mariňáků, letadel, vrtulníků, dronů, bojových vozidel a malých výsadkových lodí na pobřeží. Slouží také jako velitelská , logistická a nemocniční loď. Palubní nemocnice bude vybavena operačními sály, rentgenologií, laboratořemi, zubní péčí a lůžkovou částí pro 27 těžce zraněných, s možností dalšího rozšíření prostřednictvím kontejnerů.
V italském námořnictva Trieste zastoupí lehkou letadlovou loď C 551 Giuseppe Garibaldi, která byla oficiálně vyřazena ze služby 1. října 2024. Trieste se stane vlajkovou lodí Obojživelné operační skupiny ATG (Amphibious Task Group; Gruppo Anfibio) a doplní údernou skupinou letadlové lodi CSG (Carrier Strike Group; Gruppo Portaerei) seskupenou kolem letadlové lodě ITS Cavour.
ATG je hlavním nástrojem italské koncepce (od roku 2007) projektování síly z moře FPM (Forza di Proiezione dal Mare). Typicky bude ATG zahrnovat kromě Trieste také dvě až tři menší výsadkové lodě (San Giorgio) a doprovodné jednotky (FREMM, PPA).
Začátkem října indické a italské námořnictvo uskutečnily historické dvoustranné námořní cvičení. Jednalo se o první společné cvičení úderných skupin letadlových lodí obou námořnictev. Námořní fáze cvičení proběhla u západního pobřeží Indie s cílem zvýšit vzájemnou interoperabilitu. Tuto fázi vedly letadlové lodě INS Vikramaditya a ITS Cavour spolu s loděmi INS Visakhapatnam a ITS Alpino.
FPM − s jednotkami námořnictva a pozemních sil − slouží k provádění operací, které vyžadují schopnost projektovat vojenskou sílu na vzdálená místa, obvykle z moře na pevninu. Tento koncept zahrnuje širokou škálu aktivit, od bojových operací přes humanitární mise až po ochranu námořních tras.
Italské ministerstvo obrany rozhodlo o stavbě Trieste v roce 2010. Původní plány počítaly s lodí o výtlaku jen 20 000 tun a délky 190 metrů. Výsledné plavidlo je ale větší než letadlová loď Cavour (30 000 tun / 244 metrů).
Kontrakt v hodnotě 1,1 miliardy EUR byl podepsán v polovině roku 2015 s konsorciem RTI (Raggruppamento Temporaneo di Impresa), tvořeným společnostmi Fincantieri a Leonardo. Položení kýlu proběhlo na začátku roku 2018, spuštění na vodu na jaře 2019. Od srpna 2021 až do letošního roku probíhaly námořní zkoušky.
Na velikosti záleží. Trieste vs. Giuseppe Garibaldi; větší foto / Marina Militare
Schopnost transportovat, podporovat, vyzbrojovat a vypouštět F-35B je klíčovou vlastností Trieste – díky tomu italské námořnictvo získá dvě plavidla (Trieste, Cavour) schopné provádět operace s F-35B. Lodě také mohou hostit a podporovat spojenecké F-35B, například Královského námořnictva, americké námořní pěchoty, ale také jihokorejského a japonského námořnictva.
Co více, Itálie je již nyní díky letadlové lodi Cavour jedinou zemí Evropské unie s věrohodnou schopností námořní projekce síly využívající letouny páté generace.
Loď bude plně vybavena pro provoz F-35B ve třetím čtvrtletí roku 2025, poté kolem roku 2027 zamíří do Norfolku ve Virginii (USA) kvůli nutným certifikacím provozu F-35B.
Trieste přepraví až 20 F-35B (s dvěma vrtulníky NH-90), nebo v jiné konfiguraci 16 F-35B a čtyři NH-90. Případně přepraví až 18 středních a velkých vrtulníků.
Letová paluba
Letová paluba o rozměrech 230×36 metrů má devět pozic pro vzlet vrtulníků a letadel s kolmým startem: F-35B, AV-8B, NH-90, EH-101, CH-53, MV-22 a CH-47. Kromě toho je vybavena skokanským můstkem pro usnadnění vzletu F-35B (ty tak pojmou více paliva a munice).
Garáž v podpalubí o rozměrech 18×50 metrů (výška šest metrů) pojme bojová vozidla až do hmotnosti 60 tun. Do zaplavitelného doku (50×15 metrů) lze umístit čtyři výsadkové čluny LCU/LCM (Landing Craft Utility/Landing Craft Mechanized) nebo jedno velké vznášedlo LCAC (Landing Craft Air Cushion). Loď rovněž pojme dva malé 15 metrů dlouhé rychlé výsadkové čluny.
O pohon plavidla se steré ověřený koncept diesel-plynový pohonu CODOG (Combined Diesel Or Gas) kombinující dieselové motory (pro ekonomickou plavbu) a plynové turbíny (pro vysoké rychlosti). V případě Triesete jde o dvě plynové turbíny Rolls-Royce MT30 s výkonem 2×36 MW, dva dieselové motory MAN 20V32/44CR s výkonem 2×11 MW a dva elektromotory pro nízké rychlosti s výkonem 2×5,2 MW.
Zaplavitelný dok
Maximální rychlost lodi je 25 uzlů, ekonomická rychlost 16 uzlů a nízká rychlost (pouze s elektromotory) deset uzlů. Dojezd při ekonomické rychlosti činí 7000 námořních mil, autonomie 30 dní.
Trieste má – na loď své třídy – velmi výkonné senzory a zbraně. Základem jsou radarové komplexy Kronos. Dále je loď vybavena radarem pro řízení letového provozu SPN-720, bojovým řídicím systémem CMS SADOC Mk 4 a vlečným sonarem Black Snake (především pro ochranu proti torpédům), stejně jako výkonnými prostředky elektronického boje, zahrnujícími nový komplex Zeus a systém vystřelovaných klamných cílů ODLS-20. Vše výše uvedené, kromě komplexu Zeus, dodává italský zbrojní koncern Leonardo.
Mohutná výzbroj zahrnuje 16 vertikálních odpalovacích zařízení Sylver A50 pro řízené střely Aster 15 nebo Aster 30 (nebo 64 střel CAMM-ER), tři 76mm dělové věže Leonardo Super Rapid Strales, tři dálkově ovládané věže s 25mm kanony a šest dálkově ovládaných modulů s 12,7mm kulomety.
Zdroj: Naval News
Související články
CSG kupuje italskou rodinou firmu Armi Perazzi, prestižní značku luxusních zbraní pro lovce a sportovce
Globální průmyslově-technologická skupina CSG vlastněná českým podnikatelem Michalem Strnadem kupuje ...
- 15.12.2023
- 1 komentářů
- Tisková zpráva
Italský systém protivzdušné obrany Grifo otestoval střelu CAMM-ER
Evropa, na základě temných zkušeností Ukrajiny s ruskou imperiální rozpínavostí, pět minut po ...
- 10.05.2024
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
Německo-italská zbrojní mega-aliance: Tanky Panther a BVP Lynx pro italskou armádu a celou Evropu
Německá Rheinmetall a italská Leonardo zakládají v Římě joint venture LRMV (Leonardo Rheinmetall ...
- 18.10.2024
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Francouzsko-italský systém protivzdušné obrany SAMP/T NG pro Belgii
Podle strategie STAR (Sécurité/Service – Technologie – Ambition – Résilience) přijaté v červnu 2022, ...
- 01.11.2024
- 0 komentářů
- Redakce AN
Další krásný článek, dle mého gusta, oceňuji práci autora při shánění podkladů a jejich zpracování do hezkého čtivého věcného od politologických dojmologií zcela oproštěného ...Zobrazit celý příspěvek
Další krásný článek, dle mého gusta, oceňuji práci autora při shánění podkladů a jejich zpracování do hezkého čtivého věcného od politologických dojmologií zcela oproštěného článku. Projev papaláše zabírá přijatelnou míru co do rozsahu i obsahu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...