Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II

Foto: Jedním z problémů F-35 je vystřelovací sedadlo - katapultování může pilota zabít; větší foto / Lockheed Martin
Jedním z problémů F-35 je vystřelovací sedadlo - může pilota zabít; větší foto / Lockheed Martin

Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. Prozatím se však program stíhačky F-35 Lightning, poněkud sugestivně řečeno, zmítá v problémech. Kromě zásadního nárůstu ceny jsou zde i problémy technického rázu.

F-35 stále s problémy

V pondělí Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, vydalo zprávu, ve které popisuje hlavní problémy a nedostatky programu stíhačky F-35 Lightning II.

Zpráva navazuje na kritické vyjádření Michaela Gilmora, ředitele DOT&E, z prosince minulého roku. Gilmor si v prosinci položil otázku, zda je rozumné tlačit na jiné vlády k nákupu F-35, když letoun stále trpí závažnými technickými problémy.

DOT&E hodnotí program v době, kdy již americká námořní pěchota (U.S. Marine) deklarovala omezenou schopnost nasadit F-35 do ostrých akcí - tzv. počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability). Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje vyhlásit IOC v druhé polovině letošního roku.

V příštím roce pak program F-35 podstoupí další zásadní mezník - počáteční operační testování a vyhodnocení IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation). IOT&E potvrdí (nebo vyvrátí) zda letoun F-35 není jen schopen nasazení, ale zda je také efektivní.

Avšak podle poslední zprávy o problémech F-35 je dosažení IOT&E v roce 2017 nereálné. Kde je tedy chyba, resp. chyby? Zpráva DOT&E upozorňuje na nejzávažnější z nich:

Software letounu F-35 je nesmírně komplexní. Výsledkem je množství chyb.

Modrá obrazovka smrti

S modrou obrazovkou smrti se potkal zřejmě každý uživatel Windows. Jde o zprávu oznamující závažnou chybu v programu, kterou Windows neumí vyřešit. Bohužel se zdá, že “obrazovky smrti” jsou nejzávažnějším problémem stíhačky F-35.

F-35 je v podstatě létající superpočítač s nesmírně komplexním elektronickým vybavením. Sladit všechny věci dohromady, aby fungovaly kdykoliv, kdekoliv za všech možných situací, je zatím nevyřešený problém.

Americká námořní pěchota provozuje letouny F-35B Lightning II se softwarem Block 2B. Jde o počáteční programovou verzi, která dovoluje F-35 používat v omezené míře např. zbraně, elektronický boj nebo senzory. Zpráva IOT&E však píše o cele řadě problémů s “programovým mozkem” F-35.

“Problémy jsou ve fúzi dat, elektronickém boji, použití zbraní plynoucí z nejednoznačného rozpoznaní hrozby, v omezené schopnosti reagovat na hrozby a v nutnosti vnějšího zdroje poskytujícího souřadnice pro provedení přesného útoku,” komentuje hlavní problémy programového vybavení F-35 zpráva.

Na pondělní zprávu DOT&E reagoval generálporučík Chris Bogdan, vedoucí programu F-35 v Pentagonu. Dlužno dodat, že jeho reakce, jak si všímá Defense One, vypadá, jako kdyby četl jinou zprávu. Bogdan přitom v minulosti neváhal F-35 silně kritizovat.

“Opět platí, že DOT&E poukazuje na pokroky v rámci programu,” uvedl Bogdan.”Námořní pěchota deklarovala IOC v červenci 2015 se softwarem Block 2B, protože poskytuje zvýšenou počáteční bojovou schopnost. F-35 námořní pěchoty má všechny potřebné zbraně pro blízkou pozemní podporu, vzdušné potlačování a omezené potlačení/zničení protivzdušné obrany protivníka.”

ALIS Udržovat tak komplikovaný stroj jako F-35 v provozu není žádná legrace. Technikům při údržbě a opravě pomáhá důmyslný, ale poruchový systém ALIS. / Lockheed Martin

Logistický systém ALIS

Opět jsme u softwaru. Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System) je palubní systém, který poskytuje informace o každé součástce letadla. Pokud součástka nefunguje správně nebo se blíží její životnost, ALIS upozorní obsluhu.

"Přemýšlejte o ALIS jako R2-D2 (oprávarenský robot ve Star Wars - pozn. red.) pro F-35," řekl reportér Davis Martin v roce 2014 v pořadu 60 minutes. "ALIS opravdu kontroluje, co F-35 může dělat ... Vypadá v podstatě jako přenosný počítač a pilot si jej bere do kokpitu a vkládá jej do slotu v kabině, protože počítač obsahuje všechny informace o misí a o samotném letu.“

Avšak ALIS již několik let neplní svou funkci a nedaří se problém opravit.

ALIS například špatně určuje porouchané součástky nebo špatně přisuzuje závažnost poruchy. I když technik zná problém, nemůže systém ALIS obejít. Ve výsledku ALIS chybně doporučuje uzemnění strojů F-35.

„I když technik věděl jakou součást potřebuje, ALIS mu vždy řekla ´Ne, potřebujete tu druhou součástku´", říká plukovník amerického letectva Rod Cregie. „ALIS si myslí, že ví vše o letounu. Nedovolí vám proti ní odporovat.“

Od roku 2014 navíc nedošlo příliš ke zlepšení. "Každá nová verze softwaru, zatímco přidá nějakou novou schopnost, nevyřeší všechny nedostatky zjištěné v dřívějších verzích," stojí ve zprávě.

Bogdan uznává, že chyby v softwaru “patří mezi hlavní problémy programu… Je třeba více práce k vyřešení problémů softwaru pro systémy mise a ALIS před koncem vývojové části programu."

Podle zprávy se tak často stává, že námořní pěchota musí zavolat “na technickou podporu” Lockheed Martin, aby dostala F-35 vůbec do vzduchu.

Testování vystřelovací sedačky F-35.

Smrtelná katapultáž

I když výše zmíněné problémy spíš přinášejí frustraci a půjde je snad časem (během let, za patřičnou cenu) odstranit, následující problém je již závažnější. Několik měsíců nazpět prosákla informace o “smrtelně nebezpečné” katapultáži F-35.

V letadlech F-35 nesmí létat piloti s hmotností menší než 62 kg. Piloti s menší hmotností mají při katapultování šanci 1 ku 4, že přijdou o život a 100% šanci vážného zranění krku.

“Testování ukázalo, že vstřelovací sedadlo se po katapultáži otáčí dozadu. To má za následek, že krk pilota se natahuje, protože hlava pilota se pohybuje za ramena pozici “bradou vzhůru”. Jakmile se otevře padák a začne vytahovat pilota ze sedačky (velkou silou) dojde k prudkému trhnutí hlavou. Rotace sedadla a výsledné namáhání krku jsou větší pro piloty s nižší hmotností,” uvádí se ve zprávě.

I když pro mužské piloty limit nebude problém dodržet, u žen je to horší. Navíc je otázkou, zda je hmotnost 65 kg nebo 70 kg u žen nebo všeobecně subtilnějších pilotů dostatečnou zárukou.

"I když zpráva DOT & E je věcně správná, nepopisuje pokroky programu při řešení známých technických problémů a očekávaných rizik. Je zodpovědností naší kanceláře najít vývojové problémy, vyřešit je a vše zvládnout v čase a s rozpočtem, který jsme dostali,” uvedl Bogdan.

Před několika měsíci získalo první F-35 Norsko.

Nakupování po blocích

Zpráva DOT & E také kritizuje nakupování letadel F-35 "po blocích” - série letadel s určitou technickou úrovní (software, elektronika, technické vylepšení). Jde v podstatě o technické verze letounu F-35 (Block 1, Block 2, Block 3 atd.).

Dodávka po blocích trvá několik let a někdy se výroba letounů určitých verzí překrývá. Takže, i když je k dispozici nová verze F-35, zákazník dostává stále starší objednanou verzi.

Zahraniční vlády souhlasily s nákupem po blocích. Kupování po blocích mají zbrojní firmy rády, protože tak mají smluvně zajištěn odbyt a mohou stlačit cenu produktu. Tímto způsobem chce Pentagon a ostatní země stlačit jednotkovou cenu F-35.

Podle zprávy, jak ostatně upozornil Gilmor v prosinci minulého roku, takový přístup ale dává vzniknout mnoha letadlům se závažnými chybami, které bude v budoucnu velmi drahé a náročné opravit.

“Není předčasné zavazovat se k nákupu po blocích, vzhledem k tomu, že než se pošle F-35 do boje, je nutné vyřešit problémy, které se objevují a které se budou objevovat v celém období vývojových a provozních zkoušek?” ptá se zpráva.

Podobnou otázku si nyní mohou klást i zahraniční vlády, zda nebude lepší několik let počkat, než se problémy F-35 vyřeší. Dodejme, že “konečná” verze softwaru Block 3F se objeví v polovině příštího roku a vývoj F-35 oficiálně skončí v roce 2018 - o několik let později, než bylo plánováno.

I když zpráva neukazuje na neřešitelné problémy, poselství je zřejmě - stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let).

Zdroj: Michael Gilmor DOT&E,  DOT&E FY2015 Annual Report

Nahlásit chybu v článku


Související články

Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci

Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. ...

Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35

Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...

F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu

Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...

F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje

Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Stanyk
    14:09 07.02.2016

    Já se v radarech nevyznám, ale zdejší debata ohledně stealth se redukuje na to, že zastánci protiradarů tvrdí, že v určitém pásmu ta letadla jsou vidět. Ikdyž pominu, že k tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    Já se v radarech nevyznám, ale zdejší debata ohledně stealth se redukuje na to, že zastánci protiradarů tvrdí, že v určitém pásmu ta letadla jsou vidět. Ikdyž pominu, že k tomu nemáme adekvátní linky, tak co obsluha na tom radaru uvidí? Stačí to k identifikaci letadla? Přeci nejde o žádný sandbox, 1vs1, F35 vs S-300 (400), alias nic na radaru není, ale jakmile tam něco zablikne, již střílíme. Tomu se mi nechce věřit. Co šum, ostatní provoz, stačí to na identifiakci, locknutí zbraně, nebo musíte k ověření vyslat stíhač (který takovým radarem nedisponuje), atd.

    Už jenom to, že tu srovnáváte raph s 3 externími nádržemi a tedy totálně non stealthy neobratná kombinace, která bezpochyby limituje stroj i ohledně nesené výzbroje se stealth konfigurací F35 (palivo interně) je nesmyslná.

    To chcete říct, že F35 nemůže nést externě palivo? Navíc izraelci, pokud se nepletu, budou mít conformal fuel tank, jako mají jejich F16 (a stále stealth konfigurace).

    Já chápu kritiku, ale pokud se opře o nějaká data nebo zdroje, nikoliv jen jedna paní povídala, navíc porovnávat neporovnatelné.

    Nicméně vzhledem k tomu, že F35 se dostane do výzbroje spojenců, resp. už ji mají, tak lze očekávat zprávy z konfrontace s evropskými stroji, Typhoon, Raphael, které jsou IMHO na stejné nebo i lepší úrovni jak Ruské, takže jestli je F35 předražený a nesmyslný stroj, nebo jestli s ním mají nebo budou mít tyto stroje potíže, tak uvidíme.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    13:48 07.02.2016

    Stanyk, troll nie som, ale oficiálne vyjadrenia nám k tomuto "incidentu" s B-2 v 99' nám zakázali takže na webe ich nenájdeš.

    Stanyk, troll nie som, ale oficiálne vyjadrenia nám k tomuto "incidentu" s B-2 v 99' nám zakázali takže na webe ich nenájdeš.

  • Sgt Murphy
    13:13 07.02.2016

    Pokiaľ je tu niekto kto má ešte chuť označiť combat radius ako maximálny dolet.. tak sorry, nech si ide na iné fórum a svoje "poznatky" vykladá niekomu inému.

    Pokiaľ je tu niekto kto má ešte chuť označiť combat radius ako maximálny dolet.. tak sorry, nech si ide na iné fórum a svoje "poznatky" vykladá niekomu inému.

  • Sgt Murphy
    13:08 07.02.2016

    Max range je maximálny dolet, ten má Dassault Rafale s tromi nádržami väčší než 2000 nm. Oproti tomu maximálny dolet F-35C je 1400 nm , to sú oficiálne čísla páni.

    Max range je maximálny dolet, ten má Dassault Rafale s tromi nádržami väčší než 2000 nm. Oproti tomu maximálny dolet F-35C je 1400 nm , to sú oficiálne čísla páni.

  • Sgt Murphy
    13:04 07.02.2016

    shania, Nemýliť si pojmy, combat radius znamená úplne niečo iné ako max range.

    shania, Nemýliť si pojmy, combat radius znamená úplne niečo iné ako max range.

  • stirling
    12:53 07.02.2016

    Sgt Murphy: pokud chceš někoho napadat tak by bylo fajn dodat svoje čísla a zdroj, takto jen plácáš protože urazit někoho může každý to není diskuze ani žádné umění. Je to stejné ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: pokud chceš někoho napadat tak by bylo fajn dodat svoje čísla a zdroj, takto jen plácáš protože urazit někoho může každý to není diskuze ani žádné umění. Je to stejné jako když někdo začal o bren tvrdit, že vypadl v indii a bral to jako pravdu aniž dodal jediný zdroj, pak se pokusil podstrčit nějakou citaci z něčeho jiného a až pak přiznal, že se tedy spletl... Neberte prosím domněnky jako fakta.
    Mimochodem o plazmě tady psali jen ruští hejkalové v souvislosti s t50.
    BrothersAndSisters: myslím, že tvoje přirovnání je velice trefné.
    Já si osobně myslím, že f35 bude bezkonkurenčně nejúspěšnější bojové letadlo v následujících desetiletích a plně nahradí legendární f16 a ve finále i cena bude naprosto normální. Raptor s vnitřosma f35 by byl lepší, ale dovolit by si ho mohlo jen pár vyvolených a v daleko menších počtech což je také důležité.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:52 07.02.2016

    Sgt Murphy: a jaká jsou tvoje čísla? čekám.... Jako dolet s AG konfiguraci: https://pbs.twimg.com/media/Be... Vytrvalost v ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: a jaká jsou tvoje čísla? čekám....

    Jako dolet s AG konfiguraci: https://pbs.twimg.com/media/Be...

    Vytrvalost v AA

    http://www.defesanet.com.br/si...

    a dolet v AA (když se snažili získat zakázku v Brazílii)

    http://forum.keypublishing.com... Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    12:49 07.02.2016

    Stanyk, nie všetko nájdeš na webe takže nie na všetko existujú linky. Pokiaľ sme B-2 videli starou sovietskou technikou v 99', tak dnes nebude problém vidieť F-35 modernou ...Zobrazit celý příspěvek

    Stanyk, nie všetko nájdeš na webe takže nie na všetko existujú linky. Pokiaľ sme B-2 videli starou sovietskou technikou v 99', tak dnes nebude problém vidieť F-35 modernou nepriateľskou pvo. Preto hovorím o "polemizovaní" technológie stealth. Pokiaľ lietadlo dokáže vyrušiť pvo ako to spravila rafale na našom s-300 pmu tak má šancu na prežitie takú istú.Skrýt celý příspěvek

  • Stanyk
    12:35 07.02.2016

    Cituji: "Sgt Murphy: Poznám ľudí od remesla, svoje tvrdenia zakladám na tom, nie na oficiálnych vyjadreniach alebo dohadom z nejakým fórum stránok." Já znám taky spoustu ...Zobrazit celý příspěvek

    Cituji: "Sgt Murphy: Poznám ľudí od remesla, svoje tvrdenia zakladám na tom, nie na oficiálnych vyjadreniach alebo dohadom z nejakým fórum stránok."

    Já znám taky spoustu lékařů, ale to neznamená že se vyznám v medicíně. Vy jste asi genuální viďte.

    A jaké projektanty a piloty, na čem létají, můžete se pochlubit? Gripem, MIG21?Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    12:32 07.02.2016

    flanker.jirka: Poznám ľudí od remesla, svoje tvrdenia zakladám na tom, nie na oficiálnych vyjadreniach alebo dohadom z nejakým fórum stránok.

    flanker.jirka: Poznám ľudí od remesla, svoje tvrdenia zakladám na tom, nie na oficiálnych vyjadreniach alebo dohadom z nejakým fórum stránok.

  • Stanyk
    12:30 07.02.2016

    Sgt Murphy: co ty seš ale za trola, viď?! Uveď alespoň nějaké linky na ty tvoje zázračné komparace doletů Raph. vs F35. Nemáš? Tak mlč. V čem je horší stealth ledadlo oproti ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: co ty seš ale za trola, viď?!

    Uveď alespoň nějaké linky na ty tvoje zázračné komparace doletů Raph. vs F35. Nemáš? Tak mlč.

    V čem je horší stealth ledadlo oproti non stealth ve viditelnosti radarů? Nevíš, tak mlč.

    Sedí 2 v letadle. Ano a kdy ta letadla byla projektována. V 60-70 letech? TJ. v době, kdy z hlediska efektivity práce bylo třeba více lidí. Dnes máš PC, tehdy byl v kanclu psací stroj, sektetářka, poslíček co rozvážel poštu apod. Natož pak v armádě.

    Jsi fakt troll tak alespoň neurážej ostatní, se kterými se nemusí ve všem souhlasit, ale nepíšou, narozdíl od tebe, vypocené bludy a přispívají linkami na jiné články do diskuse.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    12:25 07.02.2016

    Napíš niečo o F-35 a obtekajúcej plazme okolo jej trupu.. to ma fakt dostane, ale sadne mi to k tebe.

    Napíš niečo o F-35 a obtekajúcej plazme okolo jej trupu.. to ma fakt dostane, ale sadne mi to k tebe.

  • Sgt Murphy
    12:22 07.02.2016

    Tvoja dôveryhodnosť pre mňa je taká veľká ako keď sentinel kedysi písal o supertankoch a superstíhačkách z ruska.

    Tvoja dôveryhodnosť pre mňa je taká veľká ako keď sentinel kedysi písal o supertankoch a superstíhačkách z ruska.

  • Sgt Murphy
    12:17 07.02.2016

    Shania, tvoje čísla o dolete lietadiel maximálne nesedia, to k tvojim "poznatkom", píšeš nezmysly "pokud bude stealth zjistitelný na velké vzdálenosti, tak to jen znamená, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, tvoje čísla o dolete lietadiel maximálne nesedia, to k tvojim "poznatkom", píšeš nezmysly "pokud bude stealth zjistitelný na velké vzdálenosti, tak to jen znamená, že letadla a rakety co ho nemají budou vidět ještě dál" čiže nemáš šajn ako stealth funguje a čo znamená, máš preštudované len nejaké fóra o F-35 ale inak tvoje poznatky sú tristné, nejdem sa viac o tomto baviť.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:17 07.02.2016

    Luky: nikdy jsme neřekl, že se nemá cvičit manévrování nebo boj na kanony, jen že to není dobrý nápad dostat se do něj. Cvičit by jsi měl na všechny možnosti, pokud na to máš ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: nikdy jsme neřekl, že se nemá cvičit manévrování nebo boj na kanony, jen že to není dobrý nápad dostat se do něj. Cvičit by jsi měl na všechny možnosti, pokud na to máš zdroje.Skrýt celý příspěvek

  • BrothersAndSisters
    12:09 07.02.2016

    Kritika letadel 5 generace a zaryté trvání na výhodách 4 generace připomíná debaty z doby, kdy nastoupil iPhone. Výrobci jako Nokia stále trvali na klasických telefonech a zdráhali ...Zobrazit celý příspěvek

    Kritika letadel 5 generace a zaryté trvání na výhodách 4 generace připomíná debaty z doby, kdy nastoupil iPhone. Výrobci jako Nokia stále trvali na klasických telefonech a zdráhali se opustit klasický koncept. Lidé se posmívali upatlanému displeji iPhonu, malé výdrži oproti klasickým mobilům. Byly to nekonečné hádky. Potom na dotykové displeje přešli všichni výrobci včetně Nokie a začal závod o nejlepší zvládnutí dané technologie. Dnes už pokrok, který koncept dotykového telefonu přinesl nikdo nezpochybňuje a síly jsou vyrovnány máte iOs, Android, Windows Phone. Nevraživost vůči iPhonu paradoxně přetrvala, neustále je mu vytýkána cena neodpovídající funkčnosti. Skoro jako té F-35.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:56 07.02.2016

    Tohle se tu už řešilo a je to jak ve dvou větách teoretizovat o tom, co má nebo nemá cvičit voják pozemních sil.... jako bude potřebovat střílet zblízka, dyk můžou mít všichni ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle se tu už řešilo a je to jak ve dvou větách teoretizovat o tom, co má nebo nemá cvičit voják pozemních sil.... jako bude potřebovat střílet zblízka, dyk můžou mít všichni sniperovku...no vlastně ne, nebojuje se furt na fotbalovým hřišti, tak asi někdo taky můsí mít útočnou pušku...no asi je někdy i dobrá pistole, když se mnoho válek budoucnosti bude vést v aglomeracích...no jo, kolikrát dojde munice a není čas přebíjet, asi by měl umět i fláknout pažbou nebo dát pořádnýho šlapáka...a hele dyk šlapáka může dát i protivník, chtělo by to cvičit údery a kryty zblízka...hele a co když spadnou na zem...no jo, judo se taky hodí...

    gify jsou fajn... jako jo dnešní WVR je už jinde než dříve (to topgunový ale nebylo NIKDY, filmová řeč zkresluje), ale to co je na gifech vidět je boxování do pytle v tělocvičně...vypadá to efektně, ale je to jen palba na nemanévrující cíle z krkolomných úhlů. Pokud se v reálným BVR dostanou do WVR, pořád si budou držet rychlost a boj bude klidně mnohem zajímavější než tahle střelniceSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:32 07.02.2016

    Jinak pro ty co si myslí, že dogfight ala TOP GUN se ještě někdy stane, když se střetnou moderní stroje s aktuální výzbrojí. Tady jsou gify co dokáže 5 moderních HOBS ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak pro ty co si myslí, že dogfight ala TOP GUN se ještě někdy stane, když se střetnou moderní stroje s aktuální výzbrojí.


    Tady jsou gify co dokáže 5 moderních HOBS raket...

    https://gfycat.com/hythelday/u...

    A to je aktuální generace raket, co bude za 10-15 let?

    Proti takové vyzbroji už ani nestačí vystřelit první, cíl může mít dost času a před vlastním zničením vrátit úder i na útočníka, kterého má na 6 hodine... Boj na blízko je už dnes příliš smrticí pro obě strany.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:02 07.02.2016

    Sgt Murphy: jistě, pokud mícháš dohromady různé letové profily, náklad a druh mise, tak ano (tedy max dolet s třemi nádržemi a 6 raketami je 920nm). Ale jen bych tě rád upozornil, ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: jistě, pokud mícháš dohromady různé letové profily, náklad a druh mise, tak ano (tedy max dolet s třemi nádržemi a 6 raketami je 920nm). Ale jen bych tě rád upozornil, že jediný známý údaj o bojovém doletu F-35 (600nm) je pro AG misi v neoptimální výšce a 150nm supercruise k cíly a zatím všechno napovídá tomu, že dolet v optimální výšce je mnohem delší.



    Potřeba stealth proti moderním systémům je právě naprosto kritická, aspoň dokud nebudou aktivní protiopatření schopné letadlo ubránit jinak.

    I pokud bude stealth zjistitelný na velké vzdálenosti, tak to jen znamená, že letadla a rakety co ho nemají budou vidět ještě dál.

    Co se týká dotykových displejů, s tím mají problém jen kritici, neslyšel jsme na to jedinou stížnost ok kohokoliv kdo s tím lítá...

    Dost pochybuji že máš nejmenší představu jaký stupeň automatizace F-35 má a jakým způsobném jsou ty udaje poskytovány pilotovi... a co to znamená být přetížen informacemi...

    RIO je potřeba aby vyhledával cíle a obsluhoval zbraně, pokud tohle všechno za tebe letadlo dělá samo + řídit ho je velmi snadné, pilot je tam jen od toho aby rozhodoval kam letět a na co střílet...

    AG mise jsou ještě v pohodě, F35 musí i zvadnout automaticky řídit REB.

    A BTW Izrael by toho chtěl hodně, ale nejspíš nikdy dvoumístnou verzi nedostanou.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    10:05 07.02.2016

    Sgt Murphy: co říkáte na takové hodnocení ze cvičení MACE XIII ze strany NATO? "In May 2012, a large exercise took place in Slovakia under the code name MACE XIII. The SA-300PMU ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: co říkáte na takové hodnocení ze cvičení MACE XIII ze strany NATO?

    "In May 2012, a large exercise took place in Slovakia under the code name MACE XIII. The SA-300PMU was challenged by modern NATO ECM/ESM sets under complex SEAD conditions. Several NATO countries took part in this exercise. French Mirage and Rafale, Danish F-16, Norway with DA-20, NATO E-3 AWACS, Turkish F-4, German Learjet with an ECM/ESM set and approximately four ground jammers had partial success. NATO concluded that an up to date S-300PMU with a professionally trained crew is capable of effective operations in a complex ECM/ESM environment, with a high level of success."Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 9