Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II

Foto: Jedním z problémů F-35 je vystřelovací sedadlo - katapultování může pilota zabít; větší foto / Lockheed Martin
Jedním z problémů F-35 je vystřelovací sedadlo - může pilota zabít; větší foto / Lockheed Martin

Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. Prozatím se však program stíhačky F-35 Lightning, poněkud sugestivně řečeno, zmítá v problémech. Kromě zásadního nárůstu ceny jsou zde i problémy technického rázu.

F-35 stále s problémy

V pondělí Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, vydalo zprávu, ve které popisuje hlavní problémy a nedostatky programu stíhačky F-35 Lightning II.

Zpráva navazuje na kritické vyjádření Michaela Gilmora, ředitele DOT&E, z prosince minulého roku. Gilmor si v prosinci položil otázku, zda je rozumné tlačit na jiné vlády k nákupu F-35, když letoun stále trpí závažnými technickými problémy.

DOT&E hodnotí program v době, kdy již americká námořní pěchota (U.S. Marine) deklarovala omezenou schopnost nasadit F-35 do ostrých akcí - tzv. počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability). Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje vyhlásit IOC v druhé polovině letošního roku.

V příštím roce pak program F-35 podstoupí další zásadní mezník - počáteční operační testování a vyhodnocení IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation). IOT&E potvrdí (nebo vyvrátí) zda letoun F-35 není jen schopen nasazení, ale zda je také efektivní.

Avšak podle poslední zprávy o problémech F-35 je dosažení IOT&E v roce 2017 nereálné. Kde je tedy chyba, resp. chyby? Zpráva DOT&E upozorňuje na nejzávažnější z nich:

Software letounu F-35 je nesmírně komplexní. Výsledkem je množství chyb.

Modrá obrazovka smrti

S modrou obrazovkou smrti se potkal zřejmě každý uživatel Windows. Jde o zprávu oznamující závažnou chybu v programu, kterou Windows neumí vyřešit. Bohužel se zdá, že “obrazovky smrti” jsou nejzávažnějším problémem stíhačky F-35.

F-35 je v podstatě létající superpočítač s nesmírně komplexním elektronickým vybavením. Sladit všechny věci dohromady, aby fungovaly kdykoliv, kdekoliv za všech možných situací, je zatím nevyřešený problém.

Americká námořní pěchota provozuje letouny F-35B Lightning II se softwarem Block 2B. Jde o počáteční programovou verzi, která dovoluje F-35 používat v omezené míře např. zbraně, elektronický boj nebo senzory. Zpráva IOT&E však píše o cele řadě problémů s “programovým mozkem” F-35.

“Problémy jsou ve fúzi dat, elektronickém boji, použití zbraní plynoucí z nejednoznačného rozpoznaní hrozby, v omezené schopnosti reagovat na hrozby a v nutnosti vnějšího zdroje poskytujícího souřadnice pro provedení přesného útoku,” komentuje hlavní problémy programového vybavení F-35 zpráva.

Na pondělní zprávu DOT&E reagoval generálporučík Chris Bogdan, vedoucí programu F-35 v Pentagonu. Dlužno dodat, že jeho reakce, jak si všímá Defense One, vypadá, jako kdyby četl jinou zprávu. Bogdan přitom v minulosti neváhal F-35 silně kritizovat.

“Opět platí, že DOT&E poukazuje na pokroky v rámci programu,” uvedl Bogdan.”Námořní pěchota deklarovala IOC v červenci 2015 se softwarem Block 2B, protože poskytuje zvýšenou počáteční bojovou schopnost. F-35 námořní pěchoty má všechny potřebné zbraně pro blízkou pozemní podporu, vzdušné potlačování a omezené potlačení/zničení protivzdušné obrany protivníka.”

ALIS Udržovat tak komplikovaný stroj jako F-35 v provozu není žádná legrace. Technikům při údržbě a opravě pomáhá důmyslný, ale poruchový systém ALIS. / Lockheed Martin

Logistický systém ALIS

Opět jsme u softwaru. Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System) je palubní systém, který poskytuje informace o každé součástce letadla. Pokud součástka nefunguje správně nebo se blíží její životnost, ALIS upozorní obsluhu.

"Přemýšlejte o ALIS jako R2-D2 (oprávarenský robot ve Star Wars - pozn. red.) pro F-35," řekl reportér Davis Martin v roce 2014 v pořadu 60 minutes. "ALIS opravdu kontroluje, co F-35 může dělat ... Vypadá v podstatě jako přenosný počítač a pilot si jej bere do kokpitu a vkládá jej do slotu v kabině, protože počítač obsahuje všechny informace o misí a o samotném letu.“

Avšak ALIS již několik let neplní svou funkci a nedaří se problém opravit.

ALIS například špatně určuje porouchané součástky nebo špatně přisuzuje závažnost poruchy. I když technik zná problém, nemůže systém ALIS obejít. Ve výsledku ALIS chybně doporučuje uzemnění strojů F-35.

„I když technik věděl jakou součást potřebuje, ALIS mu vždy řekla ´Ne, potřebujete tu druhou součástku´", říká plukovník amerického letectva Rod Cregie. „ALIS si myslí, že ví vše o letounu. Nedovolí vám proti ní odporovat.“

Od roku 2014 navíc nedošlo příliš ke zlepšení. "Každá nová verze softwaru, zatímco přidá nějakou novou schopnost, nevyřeší všechny nedostatky zjištěné v dřívějších verzích," stojí ve zprávě.

Bogdan uznává, že chyby v softwaru “patří mezi hlavní problémy programu… Je třeba více práce k vyřešení problémů softwaru pro systémy mise a ALIS před koncem vývojové části programu."

Podle zprávy se tak často stává, že námořní pěchota musí zavolat “na technickou podporu” Lockheed Martin, aby dostala F-35 vůbec do vzduchu.

Testování vystřelovací sedačky F-35.

Smrtelná katapultáž

I když výše zmíněné problémy spíš přinášejí frustraci a půjde je snad časem (během let, za patřičnou cenu) odstranit, následující problém je již závažnější. Několik měsíců nazpět prosákla informace o “smrtelně nebezpečné” katapultáži F-35.

V letadlech F-35 nesmí létat piloti s hmotností menší než 62 kg. Piloti s menší hmotností mají při katapultování šanci 1 ku 4, že přijdou o život a 100% šanci vážného zranění krku.

“Testování ukázalo, že vstřelovací sedadlo se po katapultáži otáčí dozadu. To má za následek, že krk pilota se natahuje, protože hlava pilota se pohybuje za ramena pozici “bradou vzhůru”. Jakmile se otevře padák a začne vytahovat pilota ze sedačky (velkou silou) dojde k prudkému trhnutí hlavou. Rotace sedadla a výsledné namáhání krku jsou větší pro piloty s nižší hmotností,” uvádí se ve zprávě.

I když pro mužské piloty limit nebude problém dodržet, u žen je to horší. Navíc je otázkou, zda je hmotnost 65 kg nebo 70 kg u žen nebo všeobecně subtilnějších pilotů dostatečnou zárukou.

"I když zpráva DOT & E je věcně správná, nepopisuje pokroky programu při řešení známých technických problémů a očekávaných rizik. Je zodpovědností naší kanceláře najít vývojové problémy, vyřešit je a vše zvládnout v čase a s rozpočtem, který jsme dostali,” uvedl Bogdan.

Před několika měsíci získalo první F-35 Norsko.

Nakupování po blocích

Zpráva DOT & E také kritizuje nakupování letadel F-35 "po blocích” - série letadel s určitou technickou úrovní (software, elektronika, technické vylepšení). Jde v podstatě o technické verze letounu F-35 (Block 1, Block 2, Block 3 atd.).

Dodávka po blocích trvá několik let a někdy se výroba letounů určitých verzí překrývá. Takže, i když je k dispozici nová verze F-35, zákazník dostává stále starší objednanou verzi.

Zahraniční vlády souhlasily s nákupem po blocích. Kupování po blocích mají zbrojní firmy rády, protože tak mají smluvně zajištěn odbyt a mohou stlačit cenu produktu. Tímto způsobem chce Pentagon a ostatní země stlačit jednotkovou cenu F-35.

Podle zprávy, jak ostatně upozornil Gilmor v prosinci minulého roku, takový přístup ale dává vzniknout mnoha letadlům se závažnými chybami, které bude v budoucnu velmi drahé a náročné opravit.

“Není předčasné zavazovat se k nákupu po blocích, vzhledem k tomu, že než se pošle F-35 do boje, je nutné vyřešit problémy, které se objevují a které se budou objevovat v celém období vývojových a provozních zkoušek?” ptá se zpráva.

Podobnou otázku si nyní mohou klást i zahraniční vlády, zda nebude lepší několik let počkat, než se problémy F-35 vyřeší. Dodejme, že “konečná” verze softwaru Block 3F se objeví v polovině příštího roku a vývoj F-35 oficiálně skončí v roce 2018 - o několik let později, než bylo plánováno.

I když zpráva neukazuje na neřešitelné problémy, poselství je zřejmě - stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let).

Zdroj: Michael Gilmor DOT&E,  DOT&E FY2015 Annual Report

Nahlásit chybu v článku


Související články

Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci

Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. ...

Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35

Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...

F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu

Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...

F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje

Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    16:38 08.02.2016

    Sgt Murphy: jistě, ale to jaké letové vlastnosti F-16 s CFT, dvěma EFT a dvěma bombama a čtyřmi raketami bude mít už neřekneš... Co se týká malého interního prostoru, tak tohle ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: jistě, ale to jaké letové vlastnosti F-16 s CFT, dvěma EFT a dvěma bombama a čtyřmi raketami bude mít už neřekneš...

    Co se týká malého interního prostoru, tak tohle všechno:

    http://3.bp.blogspot.com/-buQm...

    Až na ty dva AIM-9 dokáže nést F-35 interně, takže o jakém malém prostoru na munici to vlastně mluvíš?

    To proč chce Izrael CFT a EFT pro F35 je, že potřebují mít prostředky pro likvidaci cílů v Iranu...

    jestli někdo vyrobí přídavné nádrže, budou muset mít víc jak 2-3 tisíce litrů, aby to vůbec mělo nějaký význam.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    16:35 08.02.2016

    Čo je paliva viac než unesú dve F-35.

    Čo je paliva viac než unesú dve F-35.

  • Sgt Murphy
    16:33 08.02.2016

    Dodám, u lietadla určeného na bombardovacie misie údaj o dolete je veľmi dôležitý, pričom F-35A s doletom 1200 nm nahrádza lietadlo F-15E s doletom min 2600 nm (údaj boeing.com). V ...Zobrazit celý příspěvek

    Dodám, u lietadla určeného na bombardovacie misie údaj o dolete je veľmi dôležitý, pričom F-35A s doletom 1200 nm nahrádza lietadlo F-15E s doletom min 2600 nm (údaj boeing.com). V objeme neseného paliva f-35 v žiadnom prípade netromfne f-15e, tá má totiž 5952kg paliva interne, 9818kg paliva v cft plus tri 2300l droptanky.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:25 08.02.2016

    jj284b no já nevím, ale přijde mi, že máš prostě pro Amíky nějaký osobní, vášnivý zápal, když skočíš od F-35 k F-22 a hanění Frantíků.... O loftu a dvou sekundách do zásahu ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b no já nevím, ale přijde mi, že máš prostě pro Amíky nějaký osobní, vášnivý zápal, když skočíš od F-35 k F-22 a hanění Frantíků....

    O loftu a dvou sekundách do zásahu Amraamem tu psal už dost Shania...a právě to svědčí o určitém nepochopení zrovna těch kritizovaných tabulkových hodnot. Může to nastat, ale při kratších vzdálenostech a vstřícném kurzu. Cokoli vypálené na větší dálku je mnohem méně nebezpečné, pokud je cíl stíhačka....ale je to dokola, tak na to kašlu.

    Ale abych ti v tom udělal trošku guláš, tak když Amíci zkoušeli F-14 s těžkými Fénixy proti F-5E s Aim-9L na vstřícném kurzu, tak baculatý Phoenix s přednastaveným hodně vysokým loftem simulovaně zasahoval F-5, která ještě stíhala "střílet" Sidewinder napřímo a posmrtně zasahovala Tomcata.
    Takže rozhoduje taky koncept střely i návrh motoru ve vztahu impulz-dolet.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    16:05 08.02.2016

    Shania napíšem to zas. Aby f-35a mala taký istý dolet ako f-16 s cft a droptankami, izrael pre ne musí vyvynúť steath palivové nádrže. Plus interný priestor pre muníciu je tak malý ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania napíšem to zas. Aby f-35a mala taký istý dolet ako f-16 s cft a droptankami, izrael pre ne musí vyvynúť steath palivové nádrže. Plus interný priestor pre muníciu je tak malý že do akcie poletí ovešaná aj externe. Takže o akej "čistote" draku sa bavíme?Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    15:01 08.02.2016

    no a co sa tyka Francuzskych "expertov", ti sa dost diskvalifikovali po cvicnych subojoch s F22 na kannony... kedy hned po cvicnych letoch zacali spochybnovat vysledky, uverejnili ...Zobrazit celý příspěvek

    no a co sa tyka Francuzskych "expertov", ti sa dost diskvalifikovali po cvicnych subojoch s F22 na kannony... kedy hned po cvicnych letoch zacali spochybnovat vysledky, uverejnili fotky z hudu s F22, a tvrdili ze dosiahli kill, lebo v takej pozicii by na ten stroj mohli odpalit VWR strelu MICA... v skutocnosti ale vysledky toho cvicenia hovorili jasne, ze doslo k jednemu zostrelu Raffale, pricom F22 si udrziavala prevahu a Raffale sa nikdy nedokazal z tejto situacie dostat. zaroven treba dodat, ze ak by to bol suboj na VWR strely, tak aj pilot F22 by zvolil uplne inu taktiku a Raffale by zasa ostal bez sance.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    14:56 08.02.2016

    posledne verzie AMRAAMov mali napr predlzeny dolet aj vdaka optimalizacii softwaru, kedy dochadza k odpalu po balistickej krivke,namiesto priameho letu, tiez hlavica strely vyuziva ...Zobrazit celý příspěvek

    posledne verzie AMRAAMov mali napr predlzeny dolet aj vdaka optimalizacii softwaru, kedy dochadza k odpalu po balistickej krivke,namiesto priameho letu, tiez hlavica strely vyuziva GPS signal na presnejsiu orientaciu v prestore co pomaha setrit palivo na priblizeni k cielu. Kinematicky vykon lietadla zvysi potencionalny dosah, no rovnako aj sposob navedenia, kedy je dost podstatny rozdiel ci je strela odpalena na lietadlo ktore o strele vie a bude sa jej snazit vyhnut, alebo proti stroju ktory o nej nevie a nebude manevrovat az do odhalenia strely (zvycajne ked zapne aktivny radar cca 2sekundy pred zasahom)

    co sa tyka Raffale, skor ide o to ze ten drag tam zvysuju hociake podvesy... ci uz pody alebo aj PLRS. skor by to mohlo byt zaujimave keby Raffale mal schopnost navadzat strely vypalene z ostatnych strojov, v tom pripade by sa dalo uvazovat nad jeho aerodynamickou cistotou..Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:38 08.02.2016

    Zapomínáte, že Rafale může tankovat palivo za letu... když odhodí bagy, může si užít svoji aerodynamickou čistotu k trápení F-35 a pak si polosuchý dotankuje, Lighting bude buclatý ...Zobrazit celý příspěvek

    Zapomínáte, že Rafale může tankovat palivo za letu... když odhodí bagy, může si užít svoji aerodynamickou čistotu k trápení F-35 a pak si polosuchý dotankuje, Lighting bude buclatý pořád...takže vše má pro a proti

    Amraam je zcela jistě lehčí střela než R-27ER a je tedy i o něco slabší. Má skvělý poměr výkonu k užitečnému zatížení stroje a nemyslím tedy, že je "horší". Je to ale trošku jako NASAMS vs BUK...
    Můžete se dohadovat jestli má NASAMS horizontální dosah 15km nebo 25km (v závislosti na verzi Amraamu) a dohání tak KUB/BUK, ale vertikálně má i s "D" verzí dosah určitě menší a to prostě proto, že ta střela je prostě lehká. Můžete jich ale narvat na vozidlo více, střílet to i z kolového podvozku atd. Proto taky pro systém vyvíjejí AMRAAM-ER, případně hodlají v budoucnu používat Evolved Sea Sparrow Missile s Amraamovým naváděcím systémem - a dostanou se pak možná teprv k výškovému dosahu Buku.

    Tolik tedy k stále omílanému dosahu Amraamu, který se uvádí "neuvěřitelných" 180km...ale ze stacionární platformy je to 25km. (jak už jsem psal, dosah se zvedl kineticky F-22kou a elektronicky delší výdrží baterie.. :)
    • AIM-120A/B: 55–75 km
    • AIM-120C-5: >105 km
    • AIM-120D (C-8): >180 km

    Jinak samozřejmě R-27ER není KUB/BUK, ale je to podstatně težší střela než Amraam a proto právě byli Rusové poměrně vlažní k výkonům R-77 (taky lehká).

    Už ji ale navěšují, když jsou v prostředí, kde hrozí i Amraam (jaká je to výrobní šarže nevím):

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:15 08.02.2016

    jj284b: Bylo zveřejněno video SU-35 v syrii nesoucí dvě R-77, otázka je kde je vzali.

    jj284b: Bylo zveřejněno video SU-35 v syrii nesoucí dvě R-77, otázka je kde je vzali.

  • jj284b
    14:01 08.02.2016

    lenze po odhodeni tych zbrani zaroven straca aj bojovu hodnotu... F-35 je odzaciatku designovana na nesenie vyzbroje a paliva vo vnutri trupu. Riesit tu nejaku akrobaciu nema ...Zobrazit celý příspěvek

    lenze po odhodeni tych zbrani zaroven straca aj bojovu hodnotu... F-35 je odzaciatku designovana na nesenie vyzbroje a paliva vo vnutri trupu. Riesit tu nejaku akrobaciu nema absolutne zmysel.

    no a co sa tyka cisel z tabulky, ich hlavny problem je napr v tom, ze tie udaje nemusia byt udavane z toho isteho pohladu.. napr, tak popularny dosah riadenych striel, sa u AMRAAMov udaval voci cielu vo velkosti stihacieho lietadla (verzie A a B mali dosah cca 40km voci cielu velkosti F16), kym u Ruskych striel sa udaval maximalny dosah proti bombarderu.. no a potom sa v diskusii porovnavaju tie cisla, a vyjde zaver ze AMRAAM musi byt hrozna strela ked ma polovicny dosah oproti R-27, pritom v realnom pouziti by R-27 mala dost velke problemy s F16 aj na tretinovy dosah... a to uz ani nehovorim o R-77 okolo ktorej je tolko kontroverzii ze az, pricom dodnes ani nie je jasne ci ju vobec Ruske letectvo zakupilo pre bojove jednotky (v Syrii lietaju s R27 Su-30SM aj Su-35S) Skratka, ked uz porovnavat, tak jablka s jablkami.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:55 08.02.2016

    pet.rok: ano tučná, ale není to tak hrozné jak to na první pohled vypadá, víc než s odporem tu bude problém s ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: ano tučná, ale není to tak hrozné jak to na první pohled vypadá, víc než s odporem tu bude problém s váhou.

    http://www.f-16.net/forum/down...

    https://defenseissues.files.wo...

    Tím že odhodí EFT a jiný náklad nestane se z toho hned čisté letadlo, pořád tu jsou podvěsy a pody.

    Takže se prosím podívej na stranu 6-10
    https://www.dropbox.com/s/dgrf...

    jaký odpor mají F-15E, F-16C a F-35A a jaký další odpor navíc mají podvěsy, zbraně, pody.

    uvidíš že naložená F-16 v Ag konfiguraci má dvojnásobný odpor jako čistá a čista F-35 má jen o něco menší odpor jak čistá F-35...Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    13:37 08.02.2016

    jj284b: vsetci tu operuju cislami z tabulky, preto nechapem preco u niekoho je to OK a u druheho nie :o. zabudate na jednu podstatnu vec ako zmienil sam Shania, po skonceni misie ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: vsetci tu operuju cislami z tabulky, preto nechapem preco u niekoho je to OK a u druheho nie :o.
    zabudate na jednu podstatnu vec ako zmienil sam Shania, po skonceni misie Rafale odhodi droptanky (pripadne cast vyzbroje ak je to bojova misia) a stava sa onim cistym aerodynamickym strojom na rozdiel od F-35 ktora ostane rovnako tucna ako na zaciatku.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    13:18 08.02.2016

    pet.rok: no problem je v tom ked sa z papierovych udajov ide vyvodzovat ako je ktore lietadlo ucinne, a pritom sa ignoruje ze bojove lietadla 4.gen nesu zbrane externe a tie im ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: no problem je v tom ked sa z papierovych udajov ide vyvodzovat ako je ktore lietadlo ucinne, a pritom sa ignoruje ze bojove lietadla 4.gen nesu zbrane externe a tie im zvysia drag a tym padom spotrebu. basnit o aerodynamickej cistote stroja bez zbrani je vhodne pre aerobaticke kluby a nie pri diskusii o bojovych lietadlach... ak uz porovnavat, tak v konkretnej rovnakej ulohe... no k takymto datam verejnost pristup nema a tak sa zbytocne venuje nepodstatnym udajom z tabulky, ktore maju dost daleko od skutocneho vyuzitia stroja.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:41 08.02.2016

    Shania: nie je uplne pravda ze dolet a rychlost su irerlevantne udaje (ak su pravdive) obidva ti hovoria o schopnostiach lietadla (aerodynamickej cistote, spotrebe PH atd.) a vdaka ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: nie je uplne pravda ze dolet a rychlost su irerlevantne udaje (ak su pravdive) obidva ti hovoria o schopnostiach lietadla (aerodynamickej cistote, spotrebe PH atd.) a vdaka nim mozes lepsie korigovat ine udaje (ako akcny radius) ktore su "utajene" (ako sam hovoris).Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:58 08.02.2016

    Sgt Murphy: 1) takže můžeš mi vysvětlit, proč sem vůbec taháš max dolet, který je zcela irelevantní pro jakékoliv bojové nasazení? Stejně jako max rychlost... 2) ano jak vidíš, ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt Murphy: 1) takže můžeš mi vysvětlit, proč sem vůbec taháš max dolet, který je zcela irelevantní pro jakékoliv bojové nasazení? Stejně jako max rychlost...

    2) ano jak vidíš, různé letové profily mají rozdílné výsledky, proto to je nelze porovnávat....

    Protože záleží jak plánovači misi navrhnou, v jaké výšce chtějí aby stroj letěl, jaký náklad má nést, co bude dělat v cílové oblasti atd.
    Pokud bude vyžadován let 100nm nízko u země, jak ten radius bude podstatně menší, než když bude moc celou dobu letět v 30k ft... atd atd..

    3) Nejspíš nerozumíš tomu jaký problém může mít letadlo, které nese víc jak 60% externě v případě, že bude operovat na hranici combat radius.
    Předpokládám, že chceš odhodit nádrže ještě před cílem, takže z celkové kapacity 11400kg ti zustane 4700kg, sice budeš mít nižší odpor a tím i delší dolet, ale jakékoliv manévrování nebo zdržení a na letiště nedoletíš. Nedejbože že tě něco vyruší po cestě a donutí odhodit náklad...

    Ano F35 má v podstatě integrované CFT a tím pádem má větší odpor, ale to letadlo je pro to stavěno na to že potahne 8300kg interního paliva a přes 4t munice...
    Takže letové vlastnosti tomu odpovídají, motor na to má dostatečný výkon a odpor se nemění jen minimálně. S tímto nákladem může jit na max rychlost naprosto bez problémů, Rafale byt s jednou 2000l nádrží nepřekročí rychlost zvuku... (na to by musela nést menší 1200l)

    Pro jakékoliv jiné letadlo přidání EFT a CFT má značný vliv na výkony stroje, nejde jen o zvýšený odpor, ale o váhu navíc s kterou nebylo počítáno. CFT ti navíc zvyšují odpor po celý let.

    A Rafale je v tohle ještě dobře, když může nést tři obrovské 2000l nádrže.

    F35 je hlavně nahrada za F-16 s interní kapacitou 2600kg...
    F35 má v podstatě stejně interního paliva jako F15C a F16 dohromady...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:09 08.02.2016

    GAVL: upřesním ti to, lítá to huř jak čistá F-16... Líta stejně nebo líp jak naložená F-16 a F-18 v bojové konfiguraci. F35 a F22 proste nemaji airshow mod... S tou BSOD to ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL: upřesním ti to, lítá to huř jak čistá F-16... Líta stejně nebo líp jak naložená F-16 a F-18 v bojové konfiguraci.
    F35 a F22 proste nemaji airshow mod...

    S tou BSOD to neber tak doslova, problém se software je takový, že některé funkce mají zpoždění nebo problémy, jako např problém ve sdílení dat mezi čtyřmi letadly, takže software 2b to řeší tak, že se data sdílí jen mezi dvěmi a ty dve formace ty data sdílí přes link 16. Problém, jistě, ale neshazuje to systém... prostě ta funkce bude zprovozněna v bloku 3F, který se už testuje a je klíčový pro IOC USN.Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    08:39 08.02.2016

    Tohle je bomba diskuze, pojdme ji ozivit. Nejlepší stíhačka je tedy: - Airbus 380 - největší dolet, akční rádius, ... - Fokker Dr.I - nejlepší obratnost - E-3 - nejlepší ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle je bomba diskuze, pojdme ji ozivit. Nejlepší stíhačka je tedy:
    - Airbus 380 - největší dolet, akční rádius, ...
    - Fokker Dr.I - nejlepší obratnost
    - E-3 - nejlepší radar
    - An-225 - uvezl by nejvíce raket
    - Airbus MMRT - uveze nejvíce paliva
    - můj nikon D-80 ve sklepě panelového domu - nejvíce stealth, nejde zachytit radarem

    Proboha každá stíhačka je kompromis. Ano, F-35 asi není nejlepší v dílčích parametrech, ale to, jak si povede v boji se touhle diskuzí nezjistí. A hádat se o akční rádius na vnitřní nádrže F-35 proti Rafale s EFT mi přijde ujeté :-), kvalitu stealth nezjistíme, stejně tak kvalitu radaru.

    Jinak koncept univerzálního letadla mi nepřijde zcestný, F-18 je celkem dobrý příklad, že to jde.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    08:30 08.02.2016

    backup toho obrazku keby ze sa povodny link nedal otvorit:


    http://imageshack.com/a/img923...

    backup toho obrazku keby ze sa povodny link nedal otvorit:


    http://imageshack.com/a/img923...

  • jj284b
    08:26 08.02.2016

    to ze ma radar nizsiu frekvenciu este neznamena ze bude automaticky detekovat STEALTH na velke vzdialenosti... tu mas napr vysledky z testovania F117 voci rozlicnym ...Zobrazit celý příspěvek

    to ze ma radar nizsiu frekvenciu este neznamena ze bude automaticky detekovat STEALTH na velke vzdialenosti... tu mas napr vysledky z testovania F117 voci rozlicnym frekvenciam:

    http://www.hitechweb.genezis.e...

    navyse L-band radar je nepresny, nedokaze uplne presne odhalit polohu, ma velmi zlu uhlovu (angular) presnost.. na to aby bol ako tak ucinny, potrebujes obrovske anteny ktore nepremiestnis a ktore su velmi lahko viditelny ciel.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    07:28 08.02.2016

    Takže létá to hůře než F-16. Má to windows jako operační systém. Katapultáž je nebezpečnější než zbraně nepřítele. Proč to stálo tolik peněz a tolik let vývoje?

    Takže létá to hůře než F-16. Má to windows jako operační systém. Katapultáž je nebezpečnější než zbraně nepřítele. Proč to stálo tolik peněz a tolik let vývoje?

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 9