Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II
- 5. 2. 2016
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. Prozatím se však program stíhačky F-35 Lightning, poněkud sugestivně řečeno, zmítá v problémech. Kromě zásadního nárůstu ceny jsou zde i problémy technického rázu.
F-35 stále s problémy
V pondělí Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, vydalo zprávu, ve které popisuje hlavní problémy a nedostatky programu stíhačky F-35 Lightning II.
Zpráva navazuje na kritické vyjádření Michaela Gilmora, ředitele DOT&E, z prosince minulého roku. Gilmor si v prosinci položil otázku, zda je rozumné tlačit na jiné vlády k nákupu F-35, když letoun stále trpí závažnými technickými problémy.
DOT&E hodnotí program v době, kdy již americká námořní pěchota (U.S. Marine) deklarovala omezenou schopnost nasadit F-35 do ostrých akcí - tzv. počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability). Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje vyhlásit IOC v druhé polovině letošního roku.
V příštím roce pak program F-35 podstoupí další zásadní mezník - počáteční operační testování a vyhodnocení IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation). IOT&E potvrdí (nebo vyvrátí) zda letoun F-35 není jen schopen nasazení, ale zda je také efektivní.
Avšak podle poslední zprávy o problémech F-35 je dosažení IOT&E v roce 2017 nereálné. Kde je tedy chyba, resp. chyby? Zpráva DOT&E upozorňuje na nejzávažnější z nich:
Software letounu F-35 je nesmírně komplexní. Výsledkem je množství chyb.
Modrá obrazovka smrti
S modrou obrazovkou smrti se potkal zřejmě každý uživatel Windows. Jde o zprávu oznamující závažnou chybu v programu, kterou Windows neumí vyřešit. Bohužel se zdá, že “obrazovky smrti” jsou nejzávažnějším problémem stíhačky F-35.
F-35 je v podstatě létající superpočítač s nesmírně komplexním elektronickým vybavením. Sladit všechny věci dohromady, aby fungovaly kdykoliv, kdekoliv za všech možných situací, je zatím nevyřešený problém.
Americká námořní pěchota provozuje letouny F-35B Lightning II se softwarem Block 2B. Jde o počáteční programovou verzi, která dovoluje F-35 používat v omezené míře např. zbraně, elektronický boj nebo senzory. Zpráva IOT&E však píše o cele řadě problémů s “programovým mozkem” F-35.
“Problémy jsou ve fúzi dat, elektronickém boji, použití zbraní plynoucí z nejednoznačného rozpoznaní hrozby, v omezené schopnosti reagovat na hrozby a v nutnosti vnějšího zdroje poskytujícího souřadnice pro provedení přesného útoku,” komentuje hlavní problémy programového vybavení F-35 zpráva.
Na pondělní zprávu DOT&E reagoval generálporučík Chris Bogdan, vedoucí programu F-35 v Pentagonu. Dlužno dodat, že jeho reakce, jak si všímá Defense One, vypadá, jako kdyby četl jinou zprávu. Bogdan přitom v minulosti neváhal F-35 silně kritizovat.
“Opět platí, že DOT&E poukazuje na pokroky v rámci programu,” uvedl Bogdan.”Námořní pěchota deklarovala IOC v červenci 2015 se softwarem Block 2B, protože poskytuje zvýšenou počáteční bojovou schopnost. F-35 námořní pěchoty má všechny potřebné zbraně pro blízkou pozemní podporu, vzdušné potlačování a omezené potlačení/zničení protivzdušné obrany protivníka.”
Udržovat tak komplikovaný stroj jako F-35 v provozu není žádná legrace. Technikům při údržbě a opravě pomáhá důmyslný, ale poruchový systém ALIS. / Lockheed Martin
Logistický systém ALIS
Opět jsme u softwaru. Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System) je palubní systém, který poskytuje informace o každé součástce letadla. Pokud součástka nefunguje správně nebo se blíží její životnost, ALIS upozorní obsluhu.
"Přemýšlejte o ALIS jako R2-D2 (oprávarenský robot ve Star Wars - pozn. red.) pro F-35," řekl reportér Davis Martin v roce 2014 v pořadu 60 minutes. "ALIS opravdu kontroluje, co F-35 může dělat ... Vypadá v podstatě jako přenosný počítač a pilot si jej bere do kokpitu a vkládá jej do slotu v kabině, protože počítač obsahuje všechny informace o misí a o samotném letu.“
Avšak ALIS již několik let neplní svou funkci a nedaří se problém opravit.
ALIS například špatně určuje porouchané součástky nebo špatně přisuzuje závažnost poruchy. I když technik zná problém, nemůže systém ALIS obejít. Ve výsledku ALIS chybně doporučuje uzemnění strojů F-35.
„I když technik věděl jakou součást potřebuje, ALIS mu vždy řekla ´Ne, potřebujete tu druhou součástku´", říká plukovník amerického letectva Rod Cregie. „ALIS si myslí, že ví vše o letounu. Nedovolí vám proti ní odporovat.“
Od roku 2014 navíc nedošlo příliš ke zlepšení. "Každá nová verze softwaru, zatímco přidá nějakou novou schopnost, nevyřeší všechny nedostatky zjištěné v dřívějších verzích," stojí ve zprávě.
Bogdan uznává, že chyby v softwaru “patří mezi hlavní problémy programu… Je třeba více práce k vyřešení problémů softwaru pro systémy mise a ALIS před koncem vývojové části programu."
Podle zprávy se tak často stává, že námořní pěchota musí zavolat “na technickou podporu” Lockheed Martin, aby dostala F-35 vůbec do vzduchu.
Testování vystřelovací sedačky F-35.
Smrtelná katapultáž
I když výše zmíněné problémy spíš přinášejí frustraci a půjde je snad časem (během let, za patřičnou cenu) odstranit, následující problém je již závažnější. Několik měsíců nazpět prosákla informace o “smrtelně nebezpečné” katapultáži F-35.
V letadlech F-35 nesmí létat piloti s hmotností menší než 62 kg. Piloti s menší hmotností mají při katapultování šanci 1 ku 4, že přijdou o život a 100% šanci vážného zranění krku.
“Testování ukázalo, že vstřelovací sedadlo se po katapultáži otáčí dozadu. To má za následek, že krk pilota se natahuje, protože hlava pilota se pohybuje za ramena pozici “bradou vzhůru”. Jakmile se otevře padák a začne vytahovat pilota ze sedačky (velkou silou) dojde k prudkému trhnutí hlavou. Rotace sedadla a výsledné namáhání krku jsou větší pro piloty s nižší hmotností,” uvádí se ve zprávě.
I když pro mužské piloty limit nebude problém dodržet, u žen je to horší. Navíc je otázkou, zda je hmotnost 65 kg nebo 70 kg u žen nebo všeobecně subtilnějších pilotů dostatečnou zárukou.
"I když zpráva DOT & E je věcně správná, nepopisuje pokroky programu při řešení známých technických problémů a očekávaných rizik. Je zodpovědností naší kanceláře najít vývojové problémy, vyřešit je a vše zvládnout v čase a s rozpočtem, který jsme dostali,” uvedl Bogdan.
Před několika měsíci získalo první F-35 Norsko.
Nakupování po blocích
Zpráva DOT & E také kritizuje nakupování letadel F-35 "po blocích” - série letadel s určitou technickou úrovní (software, elektronika, technické vylepšení). Jde v podstatě o technické verze letounu F-35 (Block 1, Block 2, Block 3 atd.).
Dodávka po blocích trvá několik let a někdy se výroba letounů určitých verzí překrývá. Takže, i když je k dispozici nová verze F-35, zákazník dostává stále starší objednanou verzi.
Zahraniční vlády souhlasily s nákupem po blocích. Kupování po blocích mají zbrojní firmy rády, protože tak mají smluvně zajištěn odbyt a mohou stlačit cenu produktu. Tímto způsobem chce Pentagon a ostatní země stlačit jednotkovou cenu F-35.
Podle zprávy, jak ostatně upozornil Gilmor v prosinci minulého roku, takový přístup ale dává vzniknout mnoha letadlům se závažnými chybami, které bude v budoucnu velmi drahé a náročné opravit.
“Není předčasné zavazovat se k nákupu po blocích, vzhledem k tomu, že než se pošle F-35 do boje, je nutné vyřešit problémy, které se objevují a které se budou objevovat v celém období vývojových a provozních zkoušek?” ptá se zpráva.
Podobnou otázku si nyní mohou klást i zahraniční vlády, zda nebude lepší několik let počkat, než se problémy F-35 vyřeší. Dodejme, že “konečná” verze softwaru Block 3F se objeví v polovině příštího roku a vývoj F-35 oficiálně skončí v roce 2018 - o několik let později, než bylo plánováno.
I když zpráva neukazuje na neřešitelné problémy, poselství je zřejmě - stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let).
Související články
Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci
Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. ...
- 04.11.2015
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35
Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...
- 12.11.2015
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu
Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...
- 30.11.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje
Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...
- 21.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Sgt Murphy: 1. ze na radare nieco vidis je jedna vec. musis to vediet aj identifikovat. Silne pochybujem ze tie obsluhy zvladli takuto identifikaciu ked ani nevedeli co presne maju ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy: 1. ze na radare nieco vidis je jedna vec. musis to vediet aj identifikovat. Silne pochybujem ze tie obsluhy zvladli takuto identifikaciu ked ani nevedeli co presne maju nad sebou kedze tam tych lietadiel lietalo viac..
2. STEALTH nie je neviditelnost ale nizka odhalitelnost.. ak B2 preleti ponad radar, tak je jasne ze sa urcita cast signalu odrazi spat. ziadne STEALTH lietadlo nie je stavane na to aby preliatavali ponad nepriatelske radary.. skor ide o to sa im vyhnut..
3. opakujem, ze je dost mozne ze tie B2 mohli mat vysunute odrazace koli info pre letovu prevadzku.Skrýt celý příspěvektakze vyvozdovat z toho nejake zavery je rovnako smiesne ako ked francuzi dokazovali ze Raffale cvicne zostrelil F22 videom v ktorom bol raffale konstantne na pokraji stalu, a F22 ...Zobrazit celý příspěvek
takze vyvozdovat z toho nejake zavery je rovnako smiesne ako ked francuzi dokazovali ze Raffale cvicne zostrelil F22 videom v ktorom bol raffale konstantne na pokraji stalu, a F22 sa mu par krat mihol cez hud. cely suboj bol dohodnuty na kannony, no francuzi tvrdili ze maju zostrel, lebo v tom momente mohli pouzit VWR MICA... akurat ze to nebolo v rules of engagement... skratka vymyslali veci tak ako im to sedelo.. noviny znesu velaSkrýt celý příspěvek
jj284b pracujem s tými informáciami ktoré mi poskytli ľudia spoza radarov v 99. roku, tvoje sú len domnienky čo by mohlo byť alebo nemuselo byť pre teba prijateľné.
jj284b pracujem s tými informáciami ktoré mi poskytli ľudia spoza radarov v 99. roku, tvoje sú len domnienky čo by mohlo byť alebo nemuselo byť pre teba prijateľné.
jj284b: správně jste psal, že B 2 létali pouze z USA, navíc přes Evropu létalo vše ze základen v Německu a Británii, například F 15 Strike Eagle z Lakenheath. (na moravě si ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: správně jste psal, že B 2 létali pouze z USA, navíc přes Evropu létalo vše ze základen v Německu a Británii, například F 15 Strike Eagle z Lakenheath. (na moravě si zahrádkáři dokonce stěžovali, že mají mastné skvrny v zachycené dešťové vodě, protože nad touto oblastí probíhalo tankování za letu)
Právě z důvodů nevyhovujících kapacit italských základen se létalo z mateřských základen v Evropě za pomocí tankování za letu.Skrýt celý příspěvekshania, nič nenásobím, bavíme sa o maximálnom dolete, bez výzbroje, Rafale plus 3x nádrž vs F-35C (ktorá má najväčšie interné nádrže) a Rafale ho má o 600 nm väčší, čísla sú ...Zobrazit celý příspěvek
shania, nič nenásobím, bavíme sa o maximálnom dolete, bez výzbroje, Rafale plus 3x nádrž vs F-35C (ktorá má najväčšie interné nádrže) a Rafale ho má o 600 nm väčší, čísla sú oficiálne, nepleť mi tu nič, tvoje údaje sú vytiahnuté od niekoho z prstu z nejakého fóra, nemáš ani šajn o čom píšeš, vráť sa na zem.Skrýt celý příspěvek
tankery boli nad Madarskom, dotankovavali sa tam vsetky stroje ktore leteli z Talianska. navyse, aj keby cez nas nieco take letelo, zaujimalo by ma akym sposobom by ho vobec ...Zobrazit celý příspěvek
tankery boli nad Madarskom, dotankovavali sa tam vsetky stroje ktore leteli z Talianska.
navyse, aj keby cez nas nieco take letelo, zaujimalo by ma akym sposobom by ho vobec identifikovali, pri tej premavke aka v 99 bola... jedina sanca zachytit B2 by bola keby nad tym radarom prelietavala... no aj tak by radar nevedel presne identifikovat o ake lietadlo presne ide, aj ked zvycajne, tie stroje koli leteckej premavke lietaju s odrazacmi aby o nich letova kontrola vedela (podobne s odrazacmi napr lietaju F22 nad Aljaskou)
no, a ak Raffale dokazal zarusit radar S300, fakt si myslis ze ostatne stroje s tym budu mat nejaky problem? Raffale v ruseni ma daleko od Growleru napr...Skrýt celý příspěvekSgt Murphy: no nekecej sherloku, jistě že se bavíme o combat radius... Max dolet, tedy přeletová vzdálenost aka ferry range fakt nedostaneš tím že vynásobíš 2x bojový dolet ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy: no nekecej sherloku, jistě že se bavíme o combat radius...
Max dolet, tedy přeletová vzdálenost aka ferry range fakt nedostaneš tím že vynásobíš 2x bojový dolet (přesně tak ten udaj nekdo kdysi získala teď tu koluje). Ten je navíc udávaný bez munice, max s EFT.
V AA konfiguraci má F-35 combat radius zhruba 760 nm.
600 nm je pro AG.
Dál co možná nechápeš je to, že tohle je při neoptimálních rychlostech a výšce, protože je bojové podmínky nemusí umožnit. Dál v tom je i rezerva pro boj a supercuise k cíly...
Takže porovnávat dva různé letové profily prostě nejde...
Co se týká porovnání s F-16, naštěští tu máme tohle:
https://www.dropbox.com/s/dgrf...
Možná se podívej aspon na zacatek, co pro F-16 znamená navěsit externí vyzbroj a EFT.
Co se týká toho, že nic interně neunese, 2x 2000lb bomby a 2 AIM-120 je podstatně těžší výzbroj než se obvykle do boje nese..., možná by jsi potřeboval vrátit se trochu do reality... A to nemluvím o tom, že jsou možné kombinace jako 2000-1000lb bomba + 3-4 AAM; 4 SDB + 1 bomba + 2 AAM atd...
I ta tvoje rafale letá většinou s 2-max 6 500lb bombami a 2x EFT, které navíc podle všeho neodhazuje, takže má extra drag po celou cestu...
Nikdo nelítá do akce ověšenej jako vánoční stromeček, jen proto že je to možné, každý podvěs a zbraně navíc mají velký vliv na výkony a dolet.
Stanyk: není důvod aby to nemuměla:) ale už hezky dlouho se o EFT mlčí, snad proto, že odpor který by způsobily by nestál za tu trochu doletu navíc. Pamatuj, že u každého letadla EFT značně zvyšují odpor a značná část paliva (klidně i 50%) jde jen na to, aby se to kompenzovalo.
Takže kde jina letadla můžou nést externě víc jak 50% paliva, u F-35 by to bylo asi 20% a to se nevyplatí.Skrýt celý příspěvekSgt Murphy: ja nie som ten co veri v rozpravky, to si skor ty. nad slovenskom zvacsa lietali tankovacie lietadla. B-2 sa pouzili par krat na zaciatku konfliktu a potom ich uz ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy: ja nie som ten co veri v rozpravky, to si skor ty. nad slovenskom zvacsa lietali tankovacie lietadla. B-2 sa pouzili par krat na zaciatku konfliktu a potom ich uz nebolo treba.
flanker.jirka: velka vacsina letov nad Srbsko slo z Talianska, a nie cez Slovensko ci Cesko...Skrýt celý příspěvekjj284b: asi vás to nemile překvapí, ale Země není placka, ale má tvar podobný kouli, podívejte se na flightradar24.com kudy létají civilní transantlantické lety, směrem z USA ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: asi vás to nemile překvapí, ale Země není placka, ale má tvar podobný kouli, podívejte se na flightradar24.com kudy létají civilní transantlantické lety, směrem z USA povětšinou kopírují jihovýchodní pobřeží kanady obloukem k jihu Grónska a pak okolo Islandu směrem k Británii. Výhodou je přítomnost záložních základen na pevninách pro případ nouze a pro tankery.
Naprostá většina letů nad Srbsko šla v roce 1999 přes střední Evropu, nebyl tak problém ze Slovenska vidět nad Česko, radary mají dnes většinou dosahy delší než 200 km, podle určení, načasování bylo asi skvělé, protože nedlouho před začátkem náletů podepsalo Česko, Polsko a Maďarsko přístupové dohody k NATO a otevřelo jim tak svůj prostor.Skrýt celý příspěvekNevim, nekde jsem cetl - bud na timesofisrael nebo haaretz rozhovor s izraelskym generalem ohledne F-35 a prilis nadsenim neoplyval. Vicemene rekl, ze Izrael udelal chybu, kdyz se ...Zobrazit celý příspěvek
Nevim, nekde jsem cetl - bud na timesofisrael nebo haaretz
rozhovor s izraelskym generalem ohledne F-35 a prilis nadsenim neoplyval. Vicemene rekl, ze Izrael udelal chybu, kdyz se spolehl na F35 a nevyvijel vlastni alternativu k tomu letadlu. Zkusim dohledat clanek.Skrýt celý příspěvekStanyk, hovorí sa im pasívne radary (vtedy to bola Tamara) ale aj iné radary ktoré pracujú v iných pásmach ako funguje stealth a bez problémov ich vidia ako každé iné lietadlo. Nie ...Zobrazit celý příspěvek
Stanyk, hovorí sa im pasívne radary (vtedy to bola Tamara) ale aj iné radary ktoré pracujú v iných pásmach ako funguje stealth a bez problémov ich vidia ako každé iné lietadlo. Nie sú to mýty, je to fyzika.
To čo chcem povedať tým ostatným je, že letové vlastnosti F-35 sú zlé a ospravedlňujú sa palivom a muníciou nesenou interne, no množstvo paliva a munície nesenej interne u tohoto lietadla je oproti lietadlám minulej generácie, hoci ovešanej, veľmi malé takže externe ovešaná poletí do boja tak či tak.Skrýt celý příspěvekShania: Ešte k doletu F-35 a vnútorných šachtách. Izrael pre svoje F-35 hodlá použiť externé nádrže pre ich malý dolet, pretože dolet plnej F-35A s doletom 1200 nm nedosahuje ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Ešte k doletu F-35 a vnútorných šachtách.
Izrael pre svoje F-35 hodlá použiť externé nádrže pre ich malý dolet, pretože dolet plnej F-35A s doletom 1200 nm nedosahuje doletu F-16 s dvomi externými nádržami (1740 nm). Letové vlastnosti F-35 sú už teraz pomerne slabou stránkou tohoto lietadla, ešte sa znížia. Tak isto ako s externe nesenou muníciou pod krídlami, kvôli nedostatočnej veľkosti interného priestoru (tým čím ovešiaš Rafale s 14 závesami, 9500 kg munície naozaj interne do F-35 nedáš, ver mi)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...