Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II
- 5. 2. 2016
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. Prozatím se však program stíhačky F-35 Lightning, poněkud sugestivně řečeno, zmítá v problémech. Kromě zásadního nárůstu ceny jsou zde i problémy technického rázu.
F-35 stále s problémy
V pondělí Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, vydalo zprávu, ve které popisuje hlavní problémy a nedostatky programu stíhačky F-35 Lightning II.
Zpráva navazuje na kritické vyjádření Michaela Gilmora, ředitele DOT&E, z prosince minulého roku. Gilmor si v prosinci položil otázku, zda je rozumné tlačit na jiné vlády k nákupu F-35, když letoun stále trpí závažnými technickými problémy.
DOT&E hodnotí program v době, kdy již americká námořní pěchota (U.S. Marine) deklarovala omezenou schopnost nasadit F-35 do ostrých akcí - tzv. počáteční operační schopnost IOC (Initial Operational Capability). Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje vyhlásit IOC v druhé polovině letošního roku.
V příštím roce pak program F-35 podstoupí další zásadní mezník - počáteční operační testování a vyhodnocení IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation). IOT&E potvrdí (nebo vyvrátí) zda letoun F-35 není jen schopen nasazení, ale zda je také efektivní.
Avšak podle poslední zprávy o problémech F-35 je dosažení IOT&E v roce 2017 nereálné. Kde je tedy chyba, resp. chyby? Zpráva DOT&E upozorňuje na nejzávažnější z nich:
Software letounu F-35 je nesmírně komplexní. Výsledkem je množství chyb.
Modrá obrazovka smrti
S modrou obrazovkou smrti se potkal zřejmě každý uživatel Windows. Jde o zprávu oznamující závažnou chybu v programu, kterou Windows neumí vyřešit. Bohužel se zdá, že “obrazovky smrti” jsou nejzávažnějším problémem stíhačky F-35.
F-35 je v podstatě létající superpočítač s nesmírně komplexním elektronickým vybavením. Sladit všechny věci dohromady, aby fungovaly kdykoliv, kdekoliv za všech možných situací, je zatím nevyřešený problém.
Americká námořní pěchota provozuje letouny F-35B Lightning II se softwarem Block 2B. Jde o počáteční programovou verzi, která dovoluje F-35 používat v omezené míře např. zbraně, elektronický boj nebo senzory. Zpráva IOT&E však píše o cele řadě problémů s “programovým mozkem” F-35.
“Problémy jsou ve fúzi dat, elektronickém boji, použití zbraní plynoucí z nejednoznačného rozpoznaní hrozby, v omezené schopnosti reagovat na hrozby a v nutnosti vnějšího zdroje poskytujícího souřadnice pro provedení přesného útoku,” komentuje hlavní problémy programového vybavení F-35 zpráva.
Na pondělní zprávu DOT&E reagoval generálporučík Chris Bogdan, vedoucí programu F-35 v Pentagonu. Dlužno dodat, že jeho reakce, jak si všímá Defense One, vypadá, jako kdyby četl jinou zprávu. Bogdan přitom v minulosti neváhal F-35 silně kritizovat.
“Opět platí, že DOT&E poukazuje na pokroky v rámci programu,” uvedl Bogdan.”Námořní pěchota deklarovala IOC v červenci 2015 se softwarem Block 2B, protože poskytuje zvýšenou počáteční bojovou schopnost. F-35 námořní pěchoty má všechny potřebné zbraně pro blízkou pozemní podporu, vzdušné potlačování a omezené potlačení/zničení protivzdušné obrany protivníka.”
Udržovat tak komplikovaný stroj jako F-35 v provozu není žádná legrace. Technikům při údržbě a opravě pomáhá důmyslný, ale poruchový systém ALIS. / Lockheed Martin
Logistický systém ALIS
Opět jsme u softwaru. Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System) je palubní systém, který poskytuje informace o každé součástce letadla. Pokud součástka nefunguje správně nebo se blíží její životnost, ALIS upozorní obsluhu.
"Přemýšlejte o ALIS jako R2-D2 (oprávarenský robot ve Star Wars - pozn. red.) pro F-35," řekl reportér Davis Martin v roce 2014 v pořadu 60 minutes. "ALIS opravdu kontroluje, co F-35 může dělat ... Vypadá v podstatě jako přenosný počítač a pilot si jej bere do kokpitu a vkládá jej do slotu v kabině, protože počítač obsahuje všechny informace o misí a o samotném letu.“
Avšak ALIS již několik let neplní svou funkci a nedaří se problém opravit.
ALIS například špatně určuje porouchané součástky nebo špatně přisuzuje závažnost poruchy. I když technik zná problém, nemůže systém ALIS obejít. Ve výsledku ALIS chybně doporučuje uzemnění strojů F-35.
„I když technik věděl jakou součást potřebuje, ALIS mu vždy řekla ´Ne, potřebujete tu druhou součástku´", říká plukovník amerického letectva Rod Cregie. „ALIS si myslí, že ví vše o letounu. Nedovolí vám proti ní odporovat.“
Od roku 2014 navíc nedošlo příliš ke zlepšení. "Každá nová verze softwaru, zatímco přidá nějakou novou schopnost, nevyřeší všechny nedostatky zjištěné v dřívějších verzích," stojí ve zprávě.
Bogdan uznává, že chyby v softwaru “patří mezi hlavní problémy programu… Je třeba více práce k vyřešení problémů softwaru pro systémy mise a ALIS před koncem vývojové části programu."
Podle zprávy se tak často stává, že námořní pěchota musí zavolat “na technickou podporu” Lockheed Martin, aby dostala F-35 vůbec do vzduchu.
Testování vystřelovací sedačky F-35.
Smrtelná katapultáž
I když výše zmíněné problémy spíš přinášejí frustraci a půjde je snad časem (během let, za patřičnou cenu) odstranit, následující problém je již závažnější. Několik měsíců nazpět prosákla informace o “smrtelně nebezpečné” katapultáži F-35.
V letadlech F-35 nesmí létat piloti s hmotností menší než 62 kg. Piloti s menší hmotností mají při katapultování šanci 1 ku 4, že přijdou o život a 100% šanci vážného zranění krku.
“Testování ukázalo, že vstřelovací sedadlo se po katapultáži otáčí dozadu. To má za následek, že krk pilota se natahuje, protože hlava pilota se pohybuje za ramena pozici “bradou vzhůru”. Jakmile se otevře padák a začne vytahovat pilota ze sedačky (velkou silou) dojde k prudkému trhnutí hlavou. Rotace sedadla a výsledné namáhání krku jsou větší pro piloty s nižší hmotností,” uvádí se ve zprávě.
I když pro mužské piloty limit nebude problém dodržet, u žen je to horší. Navíc je otázkou, zda je hmotnost 65 kg nebo 70 kg u žen nebo všeobecně subtilnějších pilotů dostatečnou zárukou.
"I když zpráva DOT & E je věcně správná, nepopisuje pokroky programu při řešení známých technických problémů a očekávaných rizik. Je zodpovědností naší kanceláře najít vývojové problémy, vyřešit je a vše zvládnout v čase a s rozpočtem, který jsme dostali,” uvedl Bogdan.
Před několika měsíci získalo první F-35 Norsko.
Nakupování po blocích
Zpráva DOT & E také kritizuje nakupování letadel F-35 "po blocích” - série letadel s určitou technickou úrovní (software, elektronika, technické vylepšení). Jde v podstatě o technické verze letounu F-35 (Block 1, Block 2, Block 3 atd.).
Dodávka po blocích trvá několik let a někdy se výroba letounů určitých verzí překrývá. Takže, i když je k dispozici nová verze F-35, zákazník dostává stále starší objednanou verzi.
Zahraniční vlády souhlasily s nákupem po blocích. Kupování po blocích mají zbrojní firmy rády, protože tak mají smluvně zajištěn odbyt a mohou stlačit cenu produktu. Tímto způsobem chce Pentagon a ostatní země stlačit jednotkovou cenu F-35.
Podle zprávy, jak ostatně upozornil Gilmor v prosinci minulého roku, takový přístup ale dává vzniknout mnoha letadlům se závažnými chybami, které bude v budoucnu velmi drahé a náročné opravit.
“Není předčasné zavazovat se k nákupu po blocích, vzhledem k tomu, že než se pošle F-35 do boje, je nutné vyřešit problémy, které se objevují a které se budou objevovat v celém období vývojových a provozních zkoušek?” ptá se zpráva.
Podobnou otázku si nyní mohou klást i zahraniční vlády, zda nebude lepší několik let počkat, než se problémy F-35 vyřeší. Dodejme, že “konečná” verze softwaru Block 3F se objeví v polovině příštího roku a vývoj F-35 oficiálně skončí v roce 2018 - o několik let později, než bylo plánováno.
I když zpráva neukazuje na neřešitelné problémy, poselství je zřejmě - stíhačky F-35 se nasazují do provozu předčasně (možná o několik let).
Související články
Letecký kanón F-35 Lightning II poprvé v akci
Víceúčelová stíhačka F-35 Lightning II poprvé během letu vyzkoušela 25mm rotační kanón GAU-22/A. ...
- 04.11.2015
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35
Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...
- 12.11.2015
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu
Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...
- 30.11.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje
Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...
- 21.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
flanker.jirka: lepe cena/výkon? Jak letadla co jsou už teď dražší (F-15, EF, Rafale) budou vycházet lépe? Jakýkoliv další systém co tam přidáš bude vyžadovat testování a ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: lepe cena/výkon? Jak letadla co jsou už teď dražší (F-15, EF, Rafale) budou vycházet lépe?
Jakýkoliv další systém co tam přidáš bude vyžadovat testování a redizajn, bude problém s váhou, místem a chlazením. Navíc nic neuděláš se závislostí na CFT, EFT, podech a externí munici, což snižuje výkony a zvyšuje cenu...
Takže ne, fakt nevidím, jak budou v poměru cena výkon levnější a to tu porovnáváme jen 1 ku 1, když ve skutečnosti 5 generace zvadne stejné ukoly s mnohem menším počtem letadel. Takže pak i něco jako F-16 a Gripen levněji nevyjdou.
A to se vůbec nedostávám k tomu, že 4gen. prostě nedokáže přežít na moderním bojišti. Cokoliv co zvládne sestřelit F35, tak to dokáže najít a sundat jiná letadla na mnohem větší vzdálenosti...
Co se týká IR v nadzvukových režimech, tak ani F22 nebude lítat přes Mach 0,9 po většinu času.Skrýt celý příspěvekjj284b: v oblasti IR to bude oříšek, nepůjde to potlačit moc, u nadzvukových rychlostí dochází k aerodynamickému ohřevu celého letounu
jj284b: v oblasti IR to bude oříšek, nepůjde to potlačit moc, u nadzvukových rychlostí dochází k aerodynamickému ohřevu celého letounu
KOLT: berte to tak, že F 16 a F 15 a i ostatní letouny této generace budou stále vycházet lépe v poměru mezi cenou a výkonem oproti JSF. Ve výsledku se bude vyplácet technologie ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: berte to tak, že F 16 a F 15 a i ostatní letouny této generace budou stále vycházet lépe v poměru mezi cenou a výkonem oproti JSF. Ve výsledku se bude vyplácet technologie vyvíjené pro JSF implementovat do stávajících strojů. Jedinou výhodou zůstane stealth technologie, ale na tu dnes stačí radary s delší vlnovou délkou, antény s napájením AESA, IRST čidla a pro náročnější mise stand off munice pro situace, aby se letoun vyhnul nepřátelské PVO.
Konečnou práci stejně vždy musí udělat pozemní vojsko.Skrýt celý příspěvekKOLT: skor pojde o obtiaznu zistitelnost vo vacsom frekvencnom spektre. odburanie chvostovych ploch a riadenie stroja pomovou 3D trysky bude znamenat dost vyrazne znizenie ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: skor pojde o obtiaznu zistitelnost vo vacsom frekvencnom spektre. odburanie chvostovych ploch a riadenie stroja pomovou 3D trysky bude znamenat dost vyrazne znizenie odrazovej plochy. Rovnako sa da ocakavat vacsi focus na utlmenie v IR, kedze sa planuje pouzitie laserov a tie bude treba uchladit..Skrýt celý příspěvek
Linka na F-22 byla uzavřená, protože Obama je pitomec. Nic víc v tom není. Že linky na F-16 a F-15 jedou dál má být argument k čemu? Obě éra jsou exportní, takže dokud bude ve ...Zobrazit celý příspěvek
Linka na F-22 byla uzavřená, protože Obama je pitomec. Nic víc v tom není. Že linky na F-16 a F-15 jedou dál má být argument k čemu? Obě éra jsou exportní, takže dokud bude ve světě zájem, pojedou i jejich linky. A zájem zjevně je. F-22 exportní není, takže pokud není zájem ze strany US administrativy, linku nemá smysl držet otevřenou. Obama z politických (aspoň doufám, že jenom z těch) důvodů rozhodl další F-22 nepořizovat, ergo kladívko výrobce linku zavřel (zakonzervoval).
6. generace nepřinese takovou změnu ve stealth proti 5. generaci, protože skok obdobný skoku mezi 4. a 5. generací je prakticky nemožný. To už by ta éra na radaru vážně vidět nebyla :-)Skrýt celý příspěvekMaroš: pokiaľ viem, prilby pre PAK FA by mal robiť KRET. V globále budú funkcie podobné: uzamknutie cieľa hlavou, nočné videnie, HUD, aktívne potlačenie hluku - ostatne to nie sú ...Zobrazit celý příspěvek
Maroš: pokiaľ viem, prilby pre PAK FA by mal robiť KRET. V globále budú funkcie podobné: uzamknutie cieľa hlavou, nočné videnie, HUD, aktívne potlačenie hluku - ostatne to nie sú novinky.
Jediné čo by mala mať US verzia navyše je virtuálny pohľad cez lietadlo, ale jeho pridaná hodnota mi príde diskutabilná, kedže F35 nie je určené na dogfighty.
Americké sú robené na mieru každému pilotovi čo ich značne predražuje (cena okolo 2 mil USD) a napriek tomu sa piloti sťažujú na ich váhu.
Jirka: pokiaľ viem, samotní predstavitelia USAF sa vyjadrili, že v 6. generácii lietadiel sa už nebude až tak trvať na Stealth vlastnostiach (resp. na takých radikálnych skokoch ako bol medzi gen. 4 a 5) kvôli rozvoji IRST, ako skôr na robotizácii, autonómnosti a nových energetických zbraniach. Ako to dopadne naozaj, uvidíme za 20 rokov :)Skrýt celý příspěvektady je ten DOT&E report s poznámkami od smsgtmac (elemets of power): http://www.f-16.net/forum/down... Dává to tomu reportu úplně jiný rozměr:) Jinak ...Zobrazit celý příspěvek
tady je ten DOT&E report s poznámkami od smsgtmac (elemets of power):
http://www.f-16.net/forum/down...
Dává to tomu reportu úplně jiný rozměr:)
Jinak pro ukázku jak přesné jejich předpovědi jsou (z 2014 reportu) o IOC F-35B:
"...if you were confidently expecting the program to make the scheduled initial operational capability dates announced last May (too many people were), the report is a cold shower, making a strong case that those dates may be missed by a year or more.
"Gilmore’s team is most specific on the first planned IOC, for the Marine Corps. The current objective date is July 2015 (objective) and December 2015 (threshold). The report predicts that the necessary software, Block 2B, will not complete developmental testing until November 2015 or be released to the fleet until July 2016, 13 months late. Since an operational utility evaluation (originally set for May 2015) will then be needed before IOC, the aircraft would not be operational with the Marines until late 2016 or early 2017."
"Most Block 3i/3F testing cannot start until Block 2B developmental testing is completed, which (according to the official schedule) is due to happen in October. “All program plans and schedules [for 3i/3F] depend on this happening so that the development laboratories and test venues can be converted and devoted to testing the Block 3 hardware,” the report says, but predicts that the switch will start more than a year late."Skrýt celý příspěvekapache: to su ale vsetky stihacky 4.generacie... Typhoon, Raffale, ci F/A-18E/F vyuzivaju prvky STEALTH v konstrukcii, no ani nahodou nedosahuju urovne ktoru maju stroje ...Zobrazit celý příspěvek
apache: to su ale vsetky stihacky 4.generacie... Typhoon, Raffale, ci F/A-18E/F vyuzivaju prvky STEALTH v konstrukcii, no ani nahodou nedosahuju urovne ktoru maju stroje 5.generacie ktore navyse nesu zbrane v pumovnici... akonahle na tie stroje podvesis akekolvek rakety ci bomby,RCS pojde vyrazne hore.Skrýt celý příspěvek
Smysl těch tzv. neviditelných letadel je nezpochybnitelný, jen ho někteří stále nechápou. Třeba si uvědomit, že cílem není je udělat doslova neviditelné pro radary, ale poskytnout ...Zobrazit celý příspěvek
Smysl těch tzv. neviditelných letadel je nezpochybnitelný, jen ho někteří stále nechápou. Třeba si uvědomit, že cílem není je udělat doslova neviditelné pro radary, ale poskytnout jim maximální možnou výhodu nad protivníkem. Radarový odraz (či jiná sledovatelná stopa) bude vždy, ale čím menší je, tím větší má stroj šanci na přežití.
Mimochodem, i Su-35S je konstruován s ohledem na snížení radarové stopy alespoň ze předu.Skrýt celý příspěvekglotone je to tak a taky to vysvětluje, proč má nové SU-35S naopak špičkové sedačky Zvezda K-36DM-2 ... tam je to standardní způsob ukončení mise ... :-)
glotone je to tak a taky to vysvětluje, proč má nové SU-35S naopak špičkové sedačky Zvezda K-36DM-2 ... tam je to standardní způsob ukončení mise ... :-)
SHania: presne tak, jedne noviny napisali raz kopec nezmyslov a teraz to vsetci preberaju ako fakt.. no ten vysvetlujuci clanok zapadol... vsetci uvadzaju cenu za letovu hodinu ...Zobrazit celý příspěvek
SHania: presne tak, jedne noviny napisali raz kopec nezmyslov a teraz to vsetci preberaju ako fakt.. no ten vysvetlujuci clanok zapadol... vsetci uvadzaju cenu za letovu hodinu 44000$ (fakt neviem kde Alexa nabral 70k$) pritom to bola cena v 2007-2008 kedy museli letiska dovybavovat o pristroje aby boli schopni F22 obsluhovat.. cista cena jednej hodiny je 19000$,kym cista cena leteckej hodiny u F15 je 17000$... a to je F22 nasobne ucinnejsia vo vzduchu...Skrýt celý příspěvek
a já myslel, že i přes vysokou fyzickou náročnost kladenou na pilota je katapultáž již uspokojivě vyřešena...
https://www.youtube.com/watch?...a já myslel, že i přes vysokou fyzickou náročnost kladenou na pilota je katapultáž již uspokojivě vyřešena...
https://www.youtube.com/watch?...
Načítám diskuzi...