Ruský útok zničí obranu Pobaltí do 60 hodin

Východnímu křídlu NATO chybí mechanizované jednotky schopné zadržet ruský útok. Hlavní alianční mechanizované jednotky se do místa bojů nedostanou včas; větší foto; ilustrační foto. / Public Domain

Prestižní americká výzkumná instituce RAND Corporation vydala studii Reinforcing Deterrence on NATO’s Eastern Flank, ve které otestovala schopnost jednotek NATO ochránit Litvu, Lotyšsko a Estonsko před možným ruským útokem. Výsledek je pro NATO tristní - ruské jednotky obsadí Pobaltí maximálně do 60 hodin.

Prolog

Otázka ruského ozbrojeného útoku je pro tři země Pobaltí - tedy Litvu, Lotyšsko a Estonsko - klíčovým tématem posledních let.

Rusko přitom, ať už prohlášením nebo reálnými kroky (přesunem jednotek), všechny tři země nijak neuklidňuje. Problémem není ani tak akutní reálnost či nereálnost ruského útoku, ale Ruskem udržovaná nejistota z možného útoku. 

Taktika “nejistoty útoku” zapadá do konceptu velmi efektivní informační války vedené Ruskem proti Západu. Koncept této války dobře popsal důstojník Generálního štábu Armády ČR Otakar Foltýn a předseda Vojenského výboru NATO Petr Pavel.

„Reálná hrozba spočívá v poměrně velmi silné informační válce. Rusové dělají informační operace velmi dobře a efektivně. Nejdříve říkáte něco málo, co je pravda, ve druhé fázi polopravdu a k tomu přidáváte absolutní lži,“ řekl pro českou televizi Foltýn. „Cílem Ruska není, aby přesvědčilo významnou část populace o své pravdě, jeho cílem je totálně rozbourat jakoukoli důvěru v cokoliv.“

Případný úspěšný ruský útok na Pobaltí vystaví NATO obrovské zkoušce jednoty a odhodlání. Při případném selhání nebo nedostatku rozhodnosti zcela spadne důvěra ve schopnosti NATO. Následkem bude rozpad Aliance.

Pobaltské státy si tak kladou otázku, na kterou z Ruska nedostávají odpověď: “Stojí Rusku zaútočit na Pobaltí s cílem rozbít jednotu NATO? Dovolíme Rusku udržovat Litvu, Lotyšsko a Estonsko v dlouhodobé nejistotě kvůli možnému útoku?”

Casus belli pro ruský útok může být například “utlačování” ruské menšiny v Lotyšska a Estonsku - podobně, jako tomu bylo na Krymu. V obou zemích ruská menšina představuje politický problém, protože nebyla integrována do většinové společnosti.

Válečné hry

Jediným nástrojem jak odhalit průběh konfliktu Rusko-NATO je uspořádat válečné hry - tedy počítačovou válečnou simulaci, při které oponenti za použití známých vojenských prostředků, s reálnými technickými parametry, vedou proti sobě simulovaný boj.

Z válečných her popsaných ve studii Reinforcing Deterrence on NATO’s Eastern Flank vyplynulo, že Rusko porazí alianční obranu Pobaltí maximálně za 60 hodin.

“V současnosti NATO nedokáže úspěšně bránit území nejvíce ohrožených členů. Nejrůznější vojenské hry, do kterých byli zapojení na obou stranách vojenští experti a vojáci, ukázaly, že ruské síly ovládnou hlavní města Estonska a/nebo Lotyšska, tedy Tallinn a/nebo Rigu, do 60 hodin. Takto rychlá porážka ponechává NATO jen omezené možnosti na odpověď,” píše se ve studii RAND Corporation.

V současné době má NATO v Pobaltí rozmístěno v rotaci několik praporů. Jde však pouze o symbolickou sílu, nikoliv o reálný nástroj schopný bránit území Pobaltí.

“Absence systémů protivzdušné obrany krátkého dosahu u amerických jednotek (rozmístěných v Pobaltí - pozn. red.) a minimální obranné schopností u dalších jednotek NATO znamenají, že útoky se setkají jen s odporem leteckých patrol NATO, které však budou početně přečísleny. Výsledkem budou těžké ztráty praporů NATO a narušení možného protiútoku NATO,” stojí ve studii.

Podle studie je třeba ke skutečné obraně nasadit do Pobaltí sedm mechanizovaných brigád s příslušnou dělostřeleckou a leteckou podporou.

“Válečné hry naznačují, že síly o velikosti sedmi brigád, včetně tří těžkých brigád (“tanky a BVP” - pozn. red) - adekvátně podporované letectvem, dělostřelectvem a dalšími palebnými prvky na zemi - zabrání rychlému obsazení Baltských států,” píše se ve studii.

Tři nové americké těžké brigády ABCT (Armored Brigade Combat Team), včetně příslušných jednotek protivzdušné obrany, dělostřelectva atd., přijdou podle studie na cca 13 miliard dolarů.

Dalším vhodným krokem je oprášit studenoválečný koncept boje AirLand Battle. Strategický koncept AirLand Battle řešil precizní koordinaci mezi velkými uskupeními mechanizovaných jednotek a letectvem. V rámci tohoto konceptu letectvo například ničilo zásobovací jednotky nepřítele a podporovalo tak pozemní jednotky na frontové linii.

V 80. letech měl Pentagon v Evropě rozmístěno několik stovek tisíc mužů, nyní pouze 30 000. Koncepce AirLand Battle je tak minulostí s tím, jak ještě před několika lety Západ nepočítal s velkým konvenčním konfliktem v Evropě.

Tři možné odpovědi - všechny špatné

V současné době vedení Aliance v Bruselu má jen tři odpovědi na ruský útok proti Litvě, Lotyšsku a Estonsku - provést masivní protiútok, použít jaderné zbraně nebo se smířit s ruskou anexí Pobaltí.

Ostatně malá pikantnost, sám Putin v dokumentu Krym: Cesta domů počítal s druhou možností, když oznámil, že během ruského záboru Krym nechal uvést do pohotovosti ruský jaderný arzenál.

Ani jedna ze tří nabízených možností není pro Alianci přijatelná. Protiútok si vyžádá masivní mobilizaci vojenských sil a s největší pravděpodobností skončí v táhlých krvavých bojích. Druhou možností je jaderná válka -  ta se dá ale téměř s jistotou vyloučit. USA, Velká Británie nebo Francie do jaderné války s Ruskem kvůli Litvě, Lotyšsku a Estonsku nepůjde.

Třetí možností je přenechat Pobaltí Rusku. Následkem ale bude naprosté rozbití důvěry ve schopnosti Aliance ochránit své členské země.

V současné době Pentagon, po ruském útoku na Krym, spustil iniciativu European Reassurance Initiative (ERI), která má posílit americkou přítomnost v Evropě. Pentagon požaduje v rámci ERI po Kongresu 3,4 miliardy dolarů.

Je však otázkou, zda posílení americké přítomnosti odpovídá, nebo se aspoň přibližuje, doporučením studie Reinforcing Deterrence on NATO’s Eastern Flank.

“V současné době plánujeme budoucí rotace vojenských jednotek po celé Evropě. Koncepce “hell-to-toe” (technika jízdy; zvýšení otáček motoru, za současného podřazení - pozn.red) zvýší četnost přítomnosti ABCT brigád (v Pobaltí - pozn. red.), ale nedojde k navýšení počtu - v místě bude vždy přítomna jedna brigáda. V současné době máme v místě nějaké letecké prostředky, ale ještě nemáme budoucí plány nasazení letectva. Požádali jsme o dodatečné peníze pro nasazení jednotek nebo dokonce jednotlivců Národní Gardy a Rezervy americké armády v oblasti,” komentovala možné posílení amerických jednotek v Evropě Cathy Brown Vandermaar, tisková mluvčí americké armády v Evropě (U.S. Army Europe).

Zdroj:  Reinforcing Deterrence on NATO’s Eastern Flank

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace ruských tanků T-14 Armata

Do konce roku 2019 ruská armáda získá 70 sériových tanků T-14 Armata, které se připojí ke zhruba 30 ...

Protivzdušná obrana České republiky. Jak dál?

Ministerstvo obrany (MO) v následujících letech nakoupí celou škálu techniky pro pozemní ...

Test ruské mezikontinentální střely Bulava

Ruské námořnictvo v úterý provedlo z ponorky Jurij Dolgorukij třídy Borej testovací odpal dvou ...

Spojené státy americké proti Číně

Jak by vypadala válka nejmocnějších státu současnosti? Mají Spojené státy stále převahu slibující ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • logik
    16:51 06.10.2016

    palo.satko: Když dva lidé se dohodnou, že jeden vykrade banku, a druhej na něj počká v autě před bankou, tak je zloděj jen ten jeden? Ten druhej přeci do banky ani ...Zobrazit celý příspěvek

    palo.satko: Když dva lidé se dohodnou, že jeden vykrade banku, a druhej na něj počká v autě před bankou, tak je zloděj jen ten jeden? Ten druhej přeci do banky ani nepách...

    Přesně stejně obahujete Rusko. Když se dva dohodli na rozdělení Polska, tak jsou prostě na jeho napadení vini oba, i když druhej "jen čekal před bankou".Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    16:34 06.10.2016

    Niko, toto nie kvantova fyzika ale historia. v historii ta ista udalost nemože nastat na dvoch miestach a v dvoch rozdielnych časoch. Napadnutie Polska a začiatok Druhej ...Zobrazit celý příspěvek

    Niko,

    toto nie kvantova fyzika ale historia. v historii ta ista udalost nemože nastat na dvoch miestach a v dvoch rozdielnych časoch. Napadnutie Polska a začiatok Druhej svetovej naozaj nemohol nastat 1.9.1939 na zapadnej hranici Polska a zaroven 17.9.1939 na vychodnej hranici Polska. ZSSR sa pripojil k utoku na Polsko, ale to už boli vo vojne aj Britania aj Francia.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    16:25 06.10.2016

    midlum75 Nejako neviem o "povstaní ruskojazyčných regiónov" ..... Viem o maximálne o nespokojnosti východných regiónov a incidentoch ... hlavne s pravicovými radikálmi ..... ...Zobrazit celý příspěvek

    midlum75

    Nejako neviem o "povstaní ruskojazyčných regiónov" .....

    Viem o maximálne o nespokojnosti východných regiónov a incidentoch ... hlavne s pravicovými radikálmi .....

    Zato viem o invázii v réžii Moskvy, ktorá domácich len "nabalila" .. skôr ako komparz ... reálne sa o východnej Ukrajine rozhoduje v Moskve ... nie u "opolčencov" ... ktotí sú na nej plne závislí ...Skrýt celý příspěvek

  • midlum75
    15:14 06.10.2016

    zbytečně moc řečí kvůli ničemu......Rusko vojensky nevystoupí proti pobaltským státům. je to jen hra na kočku a myš.....nic víc. A přirovnávat to k Ukrajině je blbost. Tam celé ...Zobrazit celý příspěvek

    zbytečně moc řečí kvůli ničemu......Rusko vojensky nevystoupí proti pobaltským státům. je to jen hra na kočku a myš.....nic víc. A přirovnávat to k Ukrajině je blbost. Tam celé srandě přecházelo povstání ruskojazyčných regionů po totálním kolapsu centrální vlády v Kyjevě......... diametrálně odlišné podmínky.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    15:05 06.10.2016

    Palo Satko: Sice si sa pekne rozpisal, ale plati to, co som napisal. A teda, ze Polsko vtedy napadli 3 krajiny a to Nemecko, ZSSR a Slovensky stat.

    Palo Satko: Sice si sa pekne rozpisal, ale plati to, co som napisal. A teda, ze Polsko vtedy napadli 3 krajiny a to Nemecko, ZSSR a Slovensky stat.

  • Luky
    13:09 06.10.2016

    Nechci vyznít jako nějaký zapálený eurofederalista, navíc v dnešní době, když existuje spousta pádných protiargumentů proti tomuto směru.... ale právě fungující společná měna a ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechci vyznít jako nějaký zapálený eurofederalista, navíc v dnešní době, když existuje spousta pádných protiargumentů proti tomuto směru.... ale právě fungující společná měna a ekonomika, spojená se zásadní reformou EU a podporou regionů by přinesla konec těch starých sporů, kdy vždy ta která namíchaná hraniční oblast patřila chvíli tomu, jindy dalším. Mám historii moc rád a v dobách zlých se každý vrací ke kořenům...asi se to teď moc nehodí, ale dle mě je to už překonané a mělo by se uvažovat jinak (pokud to jde).
    Kdysi jsem to tady už psal, ale kdyby se v Evropě uvažovalo víc regionálně, než státně, mohl by se posilovat patriotismus a zároveň oslabovat nacionalismus. Vždyť i spoustu Moraváků štve, že jsme Česká republika, což pak teprve Slezané...vím, že teď na to není doba a je lepší být semknutý alespoň ve formaci, která má dost dekád tradici a nedrobit ji... ale v pohraničních zapadákovech stejně lidi žijí víc přes čáru (je li za ní lepší vybavenost) a mě hrozně bolí to národnostní škorpení a vzpomínání zlého.
    To napsal člověk, který s velkým zájmem sledoval v Německu vznik lokálních měn jako alternativ k Euru...Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    13:03 06.10.2016

    Slavoslav, ved tie štaty žiadnu bezpečnost neziskali. Dnes sa boja Ruska ešte viac než po vyhlaseni samostatnosti. Ked tam budu mat americke brigady, nebudu mat viac bezpečia, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav,
    ved tie štaty žiadnu bezpečnost neziskali. Dnes sa boja Ruska ešte viac než po vyhlaseni samostatnosti. Ked tam budu mat americke brigady, nebudu mat viac bezpečia, ale v pripade konfliktu viac vojny. To som si nevymyslel ja, ved o tom je cely ten članok.
    Ukrajinska vlada namiesto rozhovorov s etnickymi Rusmi na vychode Ukrajiny, ano, aj o odtrhnuti ked už sa mohlo odtrhnut Kosovo, začala vojenske operacie a dostala na "budku". Čakal niekto čo len trochu vie rozmyšlat nejaky iny scenar vojny proti etnickym Rusom na ruskych hraniciach?
    Ty by si dodržiaval memorandum z Budapešti, keby ti katušami zabijali bratranca? Zobral by si "dovolenku" lebo aj tak sa da nazvat T 72 a išiel mu pomoct.
    To si naozaj mysliš, že medzinarodne pravo plati len ako obušok na Rusov, Činanov, Assada ale my ho možeme učelovo vykladat a porušovat? V "srbskom" Kosove sa kto prehana? Nie je tam USA agresor? Mali Američania dovolenie Srbska? Nemali. Ale Srbi si časom zvykli. Aj Ukrajinci si zvyknu. Hlavne potom, čo už nikoho na Zapade ich problemy nezaujimaju. To nie je cinizmus, to je realna politika, nie bluznenie politrukov ktore tu predvadzaš.
    Mocnosti presadzuju svoje zaujmi, kto s tym nepočita, tak je naivny. tak je to už od čias faraonov. Mysliš, že Američanom zaleži na nejakych Lotyšoch? Zabudni. Zradili Južnych Vietnamcov, opustili svojich spojencov v Iraku aj v Afganistane, mimuly tyžden v Syrii. ako povedal Henry Kissinger : "Amerika nema spojencov, len zaujmi." Pre male krajiny vychodnej Europy NATO nie je ochranny daždnik do nepohody, ale slnečník pre nedelnajšiu špacirku v peknom počasi. každy sa musi starat o seba hlavne sam, Lenže zisky u nas vytvorene miznu v danovych rajoch a my rozmyšlame či si kupime jeden alebo dva lahke gulomety.Skrýt celý příspěvek

  • ardz
    13:00 06.10.2016

    Už 2 roky tlačí západná propaganda do ľudí, že rusko chce napadnúť pobaltské krajiny. Pavel hovorí o informačné válce vedené Ruskem proti Západu? A západ nevedie informačnú ...Zobrazit celý příspěvek

    Už 2 roky tlačí západná propaganda do ľudí, že rusko chce napadnúť pobaltské krajiny.

    Pavel hovorí o informačné válce vedené Ruskem proti Západu? A západ nevedie informačnú vojnu proti rusku?

    Svet nie je čiernobiely ako nám podsúvajú dnešní politruciSkrýt celý příspěvek

  • Lukas
    12:52 06.10.2016

    PRO palo satko - przypominam od 1932 Polska miała podpisany z ZSRR pakt o nieagresji... ZSRR i Niemcy "pracowały" nad podbiciem centralnej Europy już od 1923 (współpraca ...Zobrazit celý příspěvek

    PRO palo satko - przypominam od 1932 Polska miała podpisany z ZSRR pakt o nieagresji...

    ZSRR i Niemcy "pracowały" nad podbiciem centralnej Europy już od 1923 (współpraca gospodarcza i tajna współpraca militarna)
    ZSRR chciał by Niemcy rozpoczęły wojnę która zakończyć miała armia czerwona "pochodem zwycięstwa" - przez zniszczona wojną Polskę, Niemcy Francje ...

    Co do obecnej polityki i ew wojny...
    Ani Warszawa ani Praga nie ma wielkiego wpływu czy będzie czy nie..Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:35 06.10.2016

    EDIT: území mezi Odrou a Dněprem...

    EDIT: území mezi Odrou a Dněprem...

  • fenri
    12:32 06.10.2016

    Já bych do toho morálku také nemotal, protože to je jen progandistický termín. Třeba Karel XII je (i z dnešního pohledu) nesporně hrdina, geniální voják a obdivuhodný mladý muž. ...Zobrazit celý příspěvek

    Já bych do toho morálku také nemotal, protože to je jen progandistický termín.
    Třeba Karel XII je (i z dnešního pohledu) nesporně hrdina, geniální voják a obdivuhodný mladý muž. Přitom by šlo říct, že šlo o agresivního hajzla, co dobýval cizí území, utápěl je v krvi a choval se agresivně a krutě, stejně jako jeho tatík a praděda apod. Dtto Napoleon, "hrdinové" dobývání "Divokého" západu apod. Zároveň Polsko, které máme tendenci brát jako oběť velmocí, samo provádělo věci, které bychom mohli nazývat hanebnými (při onom zkreslujícím "morálním" pojetí), jako například hyenizace ČSR, paktování se s hitlerovským Německem, útoky na Ukrajinu...

    Území mezi Vislou a Dněprem bylo vždy velmi turbulentně součástí větších států. Většinu zde tvořili (proto)Poláci a (proto)Rusové, žili tu v menšině Baltové z jejichž části vznikli germánští Prusové, Ugrofinové. Kyjevská Rus, Řádová území, svobodná hanzovní města, Carské Rusko, Polsko(-litevská unie), Švédsko...

    Oblast formovaly v podstatě tyto hlavní události:
    Grünnwald (KO pro Německé rytíře), Kliszow (KO pro silné a na nikom nezávislé Polsko), Poltava (konec švédské expanze), Brest-Litevský mír (ztráta území, kde žila 1/4 celé ruské populace a většina jejich průmyslu), Druhá světová válka (částečný návrat Ruska/SSSR do hranic před Brest-Litevskem.

    Do toho zde vznikly státy, které v podstatě nemají tradici ani nijaká národní specifika (Bělorusko, Ukrajina, Lotyšsko-Estonsko, které by historicky odpovídali spíše Livonsku).
    Z ruského pohledu jde o prostor, ze kterého přišlo několik vpádů (opakovaně Polsko, Švédsko, Německo, Francie...) a který 2x dobyli (Severní válka, Druhá světová válka), jednou částečně obsadili (před II. sv. válkou). Nemůžou si dovolit o tohle území se nezajímat.
    Z pohledu Německa jde o místa, kam potřebují expandovat, protože kamkoliv jinam je to pro ně problém. Zároveň zde cítí své kořeny přes Prusko (což je ironie, protože Prusové nebyli Němci a neměli s nimi nic společného), hanzovní města a několik králů na polském trůně.
    Poláci by asi byli rádi, kdyby už konečně mohli zůstat sedět na prdeli, nikdo je nešíboval z východu na západ, či si je nedělil, ale zároveň občas mlsně pokukují po kusech Ukrajiny, ČR či Slovenska (to v mnohem menší míře, než u Ukrajiny).
    Pobalťanů je pár, celkem moc nemůžou do ničeho mluvit a rádi by, aby byl klid.

    Karty jsou tedy rozdány tak, že stále zde jsou a budou tlaky. Současné uspořádání je v podstatě dělané zdálky, od zeleného stolu a příliš historickou logiku nemá a IMHO nebude dlouhodobě stabilní. Na druhou stranu je tady ten fakt, že většině obyvatel v daném prostoru dané uspořádání poměrně vyhovuje a nějaké boje o Halič, Černou či Červenou Rus apod. bych nečekal.
    Němci by sice dříve či později rádi na východ, ale teď jim vyhovuje, že ho ovládají hospodářsky a před EU docela dost i politicky. Rusové by asi klidně na západ chtěli, ale motivace není velká (to, co potřebují pro velmocenskou politiku a míchání kartami mají - mj. Kaliningrad, demografický či surovinový zisk není velký) a cena by byla vysoká.
    A znovu: státy a velmoce nemají morálku, mají jen zájmy. Je zbytečné urážet Američany z vyhlazení Indiánů, okupace Havaje a dalších území a Rusy z téhož, na jiném místě. V určitou chvíli, kdy se nahromadí dost energie, zdrojů a vůle je lidská společnost neřízená střela. Petr i Karel v podstatě dělali co museli.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    12:12 06.10.2016

    palo satko Tu nejde o ruske dovody napadnutia polska. Ide tu o chrapúnstvo človeka obhajujuceho napadnutie neutralnych krajin štátom ktorý aktivne vojnu v europe pomahal ...Zobrazit celý příspěvek

    palo satko

    Tu nejde o ruske dovody napadnutia polska. Ide tu o chrapúnstvo človeka obhajujuceho napadnutie neutralnych krajin štátom ktorý aktivne vojnu v europe pomahal rozputat argumentom, že vtedy bola vojna.

    A jeho cynické odporúčanie nech tie staty po desaťročia trvajucej okupacii vyhlasia neutralitu, že to ich uchráni. Najma po tom co sa na uzemi dalsieho neutralneho statu prehanaju tanky toho isteho agresora.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    11:27 06.10.2016

    niko Vychod Polska bol uzemím, ktore ziskalo Polsko po tzv. "zázraku na Visle". Iste vieš čo bola Curzonova línia a že ju ako fakt prijali aj mocnosti na konferencii na Jalte. ...Zobrazit celý příspěvek

    niko
    Vychod Polska bol uzemím, ktore ziskalo Polsko po tzv. "zázraku na Visle". Iste vieš čo bola Curzonova línia a že ju ako fakt prijali aj mocnosti na konferencii na Jalte. Nielen to, zabratie uzemia po Curzonovu líniu so strany ZSSR nebol pre Britaniua a Francusko dovodom vyhlasit v roku 1939 ZSSR vojnu, hoci Nemecku ju vyhlasili. Takže podla mienky vtedajších zapadnych politikov ZSSR sa vratil na svoju hranicu.
    Utok samozrejme všetkych šokoval, alebo Briti aj Francuzi automaticky predpokladali že ZSSR sa prida na ich stranu aj bez nejakej zmluvy. Šoklo to nakoniec aj značne množstvo vtedajších komunistov, napr. Clemetisa.
    Prečo mal Hitler dovod uzavriet zo ZSSR pakt je jasne. Ak by bol pokračoval vo vojne v Polsku aj za Curzonovu líniu a to by musel, ak by chcel Polsko porazit, narazil by na ZSSR. Paktom Molotov-Ribbentrop sa tomu vyhol. Že taketo delenie Polska Stalinovi vyhovovalo je samozrejme, nakoniec Polsko bolo nepriatelom. To že si dnes niekto mysli niečo ine a moralizuje, je dane skor jeho presvedčením než poznaním faktov. nakoniec preto sa ani velmi teraz nespomina Mnichov, ktory bol ešte väčším chrapunstvom nez pakt M-R a stal na začiatku všetkych tychto svinstiev.Skrýt celý příspěvek

  • Boleslav
    11:23 06.10.2016

    Fenri: Já vím, že 1) Nic., 2) Ne., stejně tak souhlasím s A, B, C, D, i když až k E podle mě konspirace nesahá, to už je spíš takové přiživení se. Jenom na mě včera po návratu z ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri:
    Já vím, že 1) Nic., 2) Ne., stejně tak souhlasím s A, B, C, D, i když až k E podle mě konspirace nesahá, to už je spíš takové přiživení se.
    Jenom na mě včera po návratu z pracovní akce padla frustrace, kolik, i velmi inteligentních, lidí je schopno zcela bez náhledu prostě převzít propagandu jedné či druhé strany jako fakt.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    10:13 06.10.2016

    To Palo Satko
    "napadnutie Polska hitlerovskym Nemeckom a klerofašistickym Slovenskom v roku 1939."

    spolu so ZSSR.

    To Palo Satko
    "napadnutie Polska hitlerovskym Nemeckom a klerofašistickym Slovenskom v roku 1939."

    spolu so ZSSR.

  • palo satko
    10:09 06.10.2016

    Slavoslav ani uražky a ani velke pismena nie su argument. a už vobec nie je argumentom pre debatu o vojne v Pobalti napadnutie Polska hitlerovskym Nemeckom a klerofašistickym ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav
    ani uražky a ani velke pismena nie su argument. a už vobec nie je argumentom pre debatu o vojne v Pobalti napadnutie Polska hitlerovskym Nemeckom a klerofašistickym Slovenskom v roku 1939.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    09:18 06.10.2016

    palo satko Sam si chcel. Ak niekto obhajuje obsadenie a desaťročie trvajucu okupaciu neutrálnych krajin s ktorými ma naviac dany stat zmluvu o neutoceni tak je to bez pardonu ...Zobrazit celý příspěvek

    palo satko

    Sam si chcel. Ak niekto obhajuje obsadenie a desaťročie trvajucu okupaciu neutrálnych krajin s ktorými ma naviac dany stat zmluvu o neutoceni tak je to bez pardonu BEZCHARAKTERNY DEBIL.

    Najma ked použije "argumenty" ako realna vojna a realny nepriateľ napriek tomu že ten stat ktorý obhajuje bol práve jeden z tých ktorý vojnovy konflikt v europe znamy ako druha svetová vojna rozputal. V 39 tom boli agresori dvaja. Stým že jeden napadol len polsko s ktorým mu ten druhy pomohol a popri tom ten druhy nezabudol napadnúť aj svojich neutralnych susedov.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    09:12 06.10.2016

    Smůla Pobaltí do značné míry pramení z toho, že zde nikdy nevznikly silné národní státy v jasných hranicích a se silnými a koncepčními dynastiemi. Po kvasu mezi Polskem, Německými ...Zobrazit celý příspěvek

    Smůla Pobaltí do značné míry pramení z toho, že zde nikdy nevznikly silné národní státy v jasných hranicích a se silnými a koncepčními dynastiemi. Po kvasu mezi Polskem, Německými rytíři, Litvou se zdálo, že se situace relativně usadí se vznikem Polsko-litevské unie, jenže i zde se dost střídaly dynastie z různých zemí (Francie, Uhry, Švédsko, Sasko) z čehož pak ty země měly tendence činit si na toto území různou formou nárok.
    Spojovaly je jen výpady na ruské území (slabá carství) za Štěpána Bathoryho či Zikmunda Vasy.
    Situace se láme až nástupem Petra Velikého, kdy se pomalu a postupně otáčí vektor sil. Ještě mladičký švédský Karel XII velmi úspěšně rozjíždí (ve stopách svého otce) válku na získání území kolem Baltu. A postupně v dílčích bojích poráží všechny strany konfliktu. Zajímavá a příznačná je role i Polsko-litevské unie, která mění v této válce strany (opět čelí dynastickým problémům, které řeší nepříliš šťastnou volbou Saského Augusta Silného) . Situace se radikálně mění až švédskými neúspěchy v Rusku. Po vítězství u Narvy neúspěch u Petrohradu, prohra u Kalisze a nakonec a hlavně fiasko u Poltavy mění mapu východu na staletí. Mimochodem už u Poltavy lze najít jisté rozepře mezi Rusy a (proto)Ukrajinci. Ukrajinský ataman Mazepa se spojuje se Švédy a Osmany proti Rusku, ale je na straně poražených. Karel XII je v Tureckém exilu a než se dostane do Švédska stane se mnohé...
    Následně Rusové vrací na polský trůn Augusta II, kterého si předtím Poláci zvolili a který nevyužije druhé šance a opět vede katastrofální politiku. Alespoň že ty Drážďany udělal pěkné...
    A věci začaly jít rychle. Proti Švédsku se přidá Prusko, Dánové se oklepou a zahájí protiútok. Rusové pod Menšikovem proletí podél Baltu až ke Štětínu. Na severním pobřeží Baltu tlačí na Švédy a vyhánějí je z Karélie a velké části Finska. Vrátí Polsko Augustovi, Prusům dají Štětín a nechají si východ, včetně většiny dnešního Pobaltí. Útočí i na Švédské pobřeží. Karel pak návratu, (IMHO nelogicky) zahájí serii útoků na Norsko (místo aby konsolidoval východní hranici), kde nakonec padne.

    Proč to píši? Protože přesně tady se zrodí situace, která se pak opakuje v různých variantách dosud. Do té doby poměrně silné Polsko se ve válce chová zcela nekoncepčně, Švédové si s ním nejdřív dělají co chtějí, potom jim území a krále musí vrátit Petr Veliký, přes pobaltská knížectví a hansovní města se valí vojska ze západu na východ a z východu na západ, to vše v rychlém gardu a spolu s Poláky jsou odsouzení do role statistů a diváků. Zanikne dosavadní hegemon (Švédsko), který přepjal své možnosti a z otloukánků, resp. nezajímavých statistů se zrodí dvě velmoci, které budou dějinami tohoto regionu hýbat vlastně dosud (Rusko a Prusko(Německo)). Nepříliš šťastný osud Polska je dán asi kombinací volby Augusta Silného Saského, který sice uměl ohýbat koňské podkovy, ale voják byl mizerný, politik spíš podprůměrný a Polsku a nekooperativní polské šlechtě nerozuměl. Prostě vedle Karla XII, Petra Velikého a rodícího se silného Pruska byl hráčem okresního přeboru.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:58 06.10.2016

    pro palo satko: Argumentů je spousta, jen se je člověku nechce vypisovat, když a) to už nejen on tisíckrát dělal; b) by to stejně nemělo žádný vliv.

    pro palo satko: Argumentů je spousta, jen se je člověku nechce vypisovat, když a) to už nejen on tisíckrát dělal; b) by to stejně nemělo žádný vliv.

  • palo satko
    08:33 06.10.2016

    Slavoslav,

    nemaš odpoved, lebo nemaš argument.

    Slavoslav,

    nemaš odpoved, lebo nemaš argument.

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 9