Ruský útok zničí obranu Pobaltí do 60 hodin
- 5. 10. 2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
Prestižní americká výzkumná instituce RAND Corporation vydala studii Reinforcing Deterrence on NATO’s Eastern Flank, ve které otestovala schopnost jednotek NATO ochránit Litvu, Lotyšsko a Estonsko před možným ruským útokem. Výsledek je pro NATO tristní - ruské jednotky obsadí Pobaltí maximálně do 60 hodin.
Prolog
Otázka ruského ozbrojeného útoku je pro tři země Pobaltí - tedy Litvu, Lotyšsko a Estonsko - klíčovým tématem posledních let.
Rusko přitom, ať už prohlášením nebo reálnými kroky (přesunem jednotek), všechny tři země nijak neuklidňuje. Problémem není ani tak akutní reálnost či nereálnost ruského útoku, ale Ruskem udržovaná nejistota z možného útoku.
Taktika “nejistoty útoku” zapadá do konceptu velmi efektivní informační války vedené Ruskem proti Západu. Koncept této války dobře popsal důstojník Generálního štábu Armády ČR Otakar Foltýn a předseda Vojenského výboru NATO Petr Pavel.
„Reálná hrozba spočívá v poměrně velmi silné informační válce. Rusové dělají informační operace velmi dobře a efektivně. Nejdříve říkáte něco málo, co je pravda, ve druhé fázi polopravdu a k tomu přidáváte absolutní lži,“ řekl pro českou televizi Foltýn. „Cílem Ruska není, aby přesvědčilo významnou část populace o své pravdě, jeho cílem je totálně rozbourat jakoukoli důvěru v cokoliv.“
Případný úspěšný ruský útok na Pobaltí vystaví NATO obrovské zkoušce jednoty a odhodlání. Při případném selhání nebo nedostatku rozhodnosti zcela spadne důvěra ve schopnosti NATO. Následkem bude rozpad Aliance.
Pobaltské státy si tak kladou otázku, na kterou z Ruska nedostávají odpověď: “Stojí Rusku zaútočit na Pobaltí s cílem rozbít jednotu NATO? Dovolíme Rusku udržovat Litvu, Lotyšsko a Estonsko v dlouhodobé nejistotě kvůli možnému útoku?”
Casus belli pro ruský útok může být například “utlačování” ruské menšiny v Lotyšska a Estonsku - podobně, jako tomu bylo na Krymu. V obou zemích ruská menšina představuje politický problém, protože nebyla integrována do většinové společnosti.
Válečné hry
Jediným nástrojem jak odhalit průběh konfliktu Rusko-NATO je uspořádat válečné hry - tedy počítačovou válečnou simulaci, při které oponenti za použití známých vojenských prostředků, s reálnými technickými parametry, vedou proti sobě simulovaný boj.
Z válečných her popsaných ve studii Reinforcing Deterrence on NATO’s Eastern Flank vyplynulo, že Rusko porazí alianční obranu Pobaltí maximálně za 60 hodin.
“V současnosti NATO nedokáže úspěšně bránit území nejvíce ohrožených členů. Nejrůznější vojenské hry, do kterých byli zapojení na obou stranách vojenští experti a vojáci, ukázaly, že ruské síly ovládnou hlavní města Estonska a/nebo Lotyšska, tedy Tallinn a/nebo Rigu, do 60 hodin. Takto rychlá porážka ponechává NATO jen omezené možnosti na odpověď,” píše se ve studii RAND Corporation.
V současné době má NATO v Pobaltí rozmístěno v rotaci několik praporů. Jde však pouze o symbolickou sílu, nikoliv o reálný nástroj schopný bránit území Pobaltí.
“Absence systémů protivzdušné obrany krátkého dosahu u amerických jednotek (rozmístěných v Pobaltí - pozn. red.) a minimální obranné schopností u dalších jednotek NATO znamenají, že útoky se setkají jen s odporem leteckých patrol NATO, které však budou početně přečísleny. Výsledkem budou těžké ztráty praporů NATO a narušení možného protiútoku NATO,” stojí ve studii.
Podle studie je třeba ke skutečné obraně nasadit do Pobaltí sedm mechanizovaných brigád s příslušnou dělostřeleckou a leteckou podporou.
“Válečné hry naznačují, že síly o velikosti sedmi brigád, včetně tří těžkých brigád (“tanky a BVP” - pozn. red) - adekvátně podporované letectvem, dělostřelectvem a dalšími palebnými prvky na zemi - zabrání rychlému obsazení Baltských států,” píše se ve studii.
Tři nové americké těžké brigády ABCT (Armored Brigade Combat Team), včetně příslušných jednotek protivzdušné obrany, dělostřelectva atd., přijdou podle studie na cca 13 miliard dolarů.
Dalším vhodným krokem je oprášit studenoválečný koncept boje AirLand Battle. Strategický koncept AirLand Battle řešil precizní koordinaci mezi velkými uskupeními mechanizovaných jednotek a letectvem. V rámci tohoto konceptu letectvo například ničilo zásobovací jednotky nepřítele a podporovalo tak pozemní jednotky na frontové linii.
V 80. letech měl Pentagon v Evropě rozmístěno několik stovek tisíc mužů, nyní pouze 30 000. Koncepce AirLand Battle je tak minulostí s tím, jak ještě před několika lety Západ nepočítal s velkým konvenčním konfliktem v Evropě.
Tři možné odpovědi - všechny špatné
V současné době vedení Aliance v Bruselu má jen tři odpovědi na ruský útok proti Litvě, Lotyšsku a Estonsku - provést masivní protiútok, použít jaderné zbraně nebo se smířit s ruskou anexí Pobaltí.
Ostatně malá pikantnost, sám Putin v dokumentu Krym: Cesta domů počítal s druhou možností, když oznámil, že během ruského záboru Krym nechal uvést do pohotovosti ruský jaderný arzenál.
Ani jedna ze tří nabízených možností není pro Alianci přijatelná. Protiútok si vyžádá masivní mobilizaci vojenských sil a s největší pravděpodobností skončí v táhlých krvavých bojích. Druhou možností je jaderná válka - ta se dá ale téměř s jistotou vyloučit. USA, Velká Británie nebo Francie do jaderné války s Ruskem kvůli Litvě, Lotyšsku a Estonsku nepůjde.
Třetí možností je přenechat Pobaltí Rusku. Následkem ale bude naprosté rozbití důvěry ve schopnosti Aliance ochránit své členské země.
V současné době Pentagon, po ruském útoku na Krym, spustil iniciativu European Reassurance Initiative (ERI), která má posílit americkou přítomnost v Evropě. Pentagon požaduje v rámci ERI po Kongresu 3,4 miliardy dolarů.
Je však otázkou, zda posílení americké přítomnosti odpovídá, nebo se aspoň přibližuje, doporučením studie Reinforcing Deterrence on NATO’s Eastern Flank.
“V současné době plánujeme budoucí rotace vojenských jednotek po celé Evropě. Koncepce “hell-to-toe” (technika jízdy; zvýšení otáček motoru, za současného podřazení - pozn.red) zvýší četnost přítomnosti ABCT brigád (v Pobaltí - pozn. red.), ale nedojde k navýšení počtu - v místě bude vždy přítomna jedna brigáda. V současné době máme v místě nějaké letecké prostředky, ale ještě nemáme budoucí plány nasazení letectva. Požádali jsme o dodatečné peníze pro nasazení jednotek nebo dokonce jednotlivců Národní Gardy a Rezervy americké armády v oblasti,” komentovala možné posílení amerických jednotek v Evropě Cathy Brown Vandermaar, tisková mluvčí americké armády v Evropě (U.S. Army Europe).
Související články
Modernizace ruských tanků T-14 Armata
Do konce roku 2019 ruská armáda získá 70 sériových tanků T-14 Armata, které se připojí ke zhruba 30 ...
- 27.09.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Protivzdušná obrana České republiky. Jak dál?
Ministerstvo obrany (MO) v následujících letech nakoupí celou škálu techniky pro pozemní ...
- 28.09.2016
- 67 komentářů
- Jan Grohmann
Test ruské mezikontinentální střely Bulava
Ruské námořnictvo v úterý provedlo z ponorky Jurij Dolgorukij třídy Borej testovací odpal dvou ...
- 30.09.2016
- 57 komentářů
- Jan Grohmann
Spojené státy americké proti Číně
Jak by vypadala válka nejmocnějších státu současnosti? Mají Spojené státy stále převahu slibující ...
- 03.10.2016
- 27 komentářů
- Matej Kandrík
SSSR obsadilo území po (+/-) Cursonovu linii, tedy území, které mu zabralo Polsko při bolševické revoluci a po zázraku na Visle. Zhruba. Tam se pak zaseklo, ale alespoň to Polsku ...Zobrazit celý příspěvek
SSSR obsadilo území po (+/-) Cursonovu linii, tedy území, které mu zabralo Polsko při bolševické revoluci a po zázraku na Visle. Zhruba. Tam se pak zaseklo, ale alespoň to Polsku bylo kompenzováno získáním území až k Odře, Gdaňsku aspol., takže na tom Polsko bito zas tak nebylo (což je správné). Bito bylo Německo, které projelo válku, kterou začalo.
Opět nelze z Polska dělat nevinnou hodnou oběť (prostě tyto termíny v politice neexistují), protože se neváhalo přiživit na likvidaci ČSR. Jinými slovy nám (v menším měřítku) udělali totéž, co jim pak udělal SSSR. Kdyby byla politika o pocitech, naskýtají se ony boží mlýny...
Jen pro zajímavost, perlička: strany, které v září 39 napadly Polsko byly čtyři. Německo, SSSR, Slovensko a Svobodné město Gdaňsk.Skrýt celý příspěvekNiko
Rusko jenom obsadilo polske uzemi ktere by stejne zabrali nemci nebyt te dohody.
Nemci obsadili zbytek cr nikkdy sem neslysel ze zautocili na zbyte republikyNiko
Rusko jenom obsadilo polske uzemi ktere by stejne zabrali nemci nebyt te dohody.
Nemci obsadili zbytek cr nikkdy sem neslysel ze zautocili na zbyte republikyPalo Satko: Este raz. utoku na Polsko sa zucastnili 3 krajiny. nemecko, Slovenso a ZSSR. Mozes tu tocit kolko chces, toto je jednoducho fakt. Inak neuraz sa, ale podla tvojich ...Zobrazit celý příspěvek
Palo Satko: Este raz. utoku na Polsko sa zucastnili 3 krajiny. nemecko, Slovenso a ZSSR. Mozes tu tocit kolko chces, toto je jednoducho fakt. Inak neuraz sa, ale podla tvojich prispevkom nadobudam pocit, ze na niecom ficis.Skrýt celý příspěvek
KOLT - ano souhlasím. S tím, že v tomto horizontu (nebo o fous delším) mi přijde stejně reálný i útok Německa. Ostatně doporučuji knihu "Obchodní válka". Polsko a okolí je ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT - ano souhlasím. S tím, že v tomto horizontu (nebo o fous delším) mi přijde stejně reálný i útok Německa. Ostatně doporučuji knihu "Obchodní válka".
Polsko a okolí je nejméně 350-400 let kolbištěm mezi Německem a Ruskem. Švédsko vypadlo a pochybuji, že by švédský chalífát v dohledné době začal míchat kartami. To, že těch šipek je ze západu na východ víc nesvědčí o tom, že by bylo Rusko hodnější (tyhle termíny já v zahraniční poliice na rozdíl od většiny zdejších neuznávám), ale že prostě nemělo tak částo sílu jako Německo.
Pro ČR je relativně výhoda, že tahle rusko-německá dálnice vede díky horám mimo nás, na druhou stranu jsme častým cílem německé expanze i když nemá Německo zrovinka sílu či chuť se pasovat s Rusem.
Co z toho plyne pro Poláky? Orientovat se na USA a držet si Brusel/Berlín na přátelský distanc. Což ostatně do značné míry teď i dělajíSkrýt celý příspěvekfenri, jenže právě to "Nežijeme na konci dějin a mezinárodní vztahy není konzerva, či fosilizovaná kost.", se kterým zcela souhlasím, nabourává ono tvrzení o tom, že Rusko na ...Zobrazit celý příspěvek
fenri, jenže právě to "Nežijeme na konci dějin a mezinárodní vztahy není konzerva, či fosilizovaná kost.", se kterým zcela souhlasím, nabourává ono tvrzení o tom, že Rusko na Pobaltí nezaútočí. Těch scénářů, kdy by to pro něj mohlo být výhodné, případně kdy by k tomu došlo z ideologických důvodů, je spousta. A některé z nich nejsou až tak nereálné. Stejně jako zmiňovaná nepředstavitelná agrese Německa v roce 1925 byl ještě chvíli před 1. sv. válkou nepředstavitelný světový konflikt takové intenzity. Ten alespoň vznikl převážně z pnutí mezi velmocemi, druhá světová vznikla z velké části na ideologickém základě. Německo mělo spoustu jiných možností, jak se znovu stát velmocí. Vybralo si asi nejšílenější a nejdestruktivnější, jaká se nabízela...
Zkrátka a dobře, já si sice také nemyslím, že by Rusko v nejbližší době chtělo napadnout Pobaltí, rozhodně ne konvenčně. Nicméně ve střednědobém horizontu to není vyloučené a je třeba s takovou eventualitou počítat. Mmchd, Rusko proti Pobaltí vede boje na síti, zcela regulérní, byť ne trvalé. Rozšířit je do hybridní války není až tak nepředstavitelné. A jak přesně psal Nesher, Rusko by tím mělo co získat. Takže je to celé jen o má dáti – dal. Pobalťané chtějí, aby ruské ztráty (materiální, lidské, diplomatické, ekonomické) vysoce převýšily případné zisky. A to je jejich nezadatelné právo.Skrýt celý příspěvekTakeda - a ohromné počty vojáků? Mají cca 770 tisicí vojáků na 20 000 km pozemní hranice, USA přes milion na bezmála poloviční délku (12 000 km). Navíc hlavně s Kanadou a Mexikem, ...Zobrazit celý příspěvek
Takeda - a ohromné počty vojáků? Mají cca 770 tisicí vojáků na 20 000 km pozemní hranice, USA přes milion na bezmála poloviční délku (12 000 km). Navíc hlavně s Kanadou a Mexikem, Rusko má hranice s mnohem divočejšími a nestabilnějšími regiony, než je Kanada i Mexiko.Skrýt celý příspěvek
Armáda, která necvičí je na dvě věci. K čemu vojáky, co sedí v kasínu a loví tak maximálně Pokémony. Existuje něco jako historická zkušenost. A do té ruské Hitler i Napoleon ...Zobrazit celý příspěvek
Armáda, která necvičí je na dvě věci. K čemu vojáky, co sedí v kasínu a loví tak maximálně Pokémony.
Existuje něco jako historická zkušenost. A do té ruské Hitler i Napoleon prostě patří. A pokud jste přesvědčen, že se Němci už nikdy nevydají na východ, tak vám gratuluji k zisku titulu Naiva roku.
V roce by 1925 by kdokoliv nějaké kecy o nové agresi Německa považoval za totální nesmysl. Nežijeme na konci dějin a mezinárodní vztahy není konzerva, či fosilizovaná kost.Skrýt celý příspěvekfenri: To je hezké, ale ta blesková cvičení a ohromné počty vojáků to nevysvětluje. A Napoleona s Hitlerem nechte hezky spát, ani Francie, ani Německo, natož Livonští rytíři dnes ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: To je hezké, ale ta blesková cvičení a ohromné počty vojáků to nevysvětluje. A Napoleona s Hitlerem nechte hezky spát, ani Francie, ani Německo, natož Livonští rytíři dnes Rusko neohrožují...Skrýt celý příspěvek
Takeda, Nesher - aféry s ruskými ponorkami se nepotvrdily, dokonce mám pocit, že to skončilo pěknou blamáží. A prostředky na obsazení Pobaltí měli Rusové vždy, jako mají Němci ...Zobrazit celý příspěvek
Takeda, Nesher - aféry s ruskými ponorkami se nepotvrdily, dokonce mám pocit, že to skončilo pěknou blamáží. A prostředky na obsazení Pobaltí měli Rusové vždy, jako mají Němci prostředky na obsazení ČR či Beneluxu. A že drží jednotky na západě a ne pod Sajanami či Altajem? Možná proto, že tady na to mají infrastrukturu, ti vojáci tam žijí a přecijenom z tohoto směru přišlo na Rusko nejvíc útoků (Němečtí rytíři, Livonští rytíři, Bathory, Vasa, Karel, Napoleon, Němci...).Skrýt celý příspěvek
Logik: Ukrajina (jako stát) nemá dlouhou historii. Kyjevská RUS není předchůdce Ukrajiny, Rurikovci nebyla ukrajinská nobilita atd. Velká Morava také není součástí státnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Logik: Ukrajina (jako stát) nemá dlouhou historii. Kyjevská RUS není předchůdce Ukrajiny, Rurikovci nebyla ukrajinská nobilita atd. Velká Morava také není součástí státnosti Maďarska, ačkoliv se rozkládala na velké části Maďarska. Ukrajina jako stát či národ prostě neexistovala. Ostatně se hovořilo o ukrajinských Rusech, čímž byli míněni obyvatelé pohraničních teritorií Ruska - Malá Rus, Bílá, Červená a Černá Rus.
Kozácký hetmanát nebyl tradiční stát. Šlo o pozůstatek Chmelnického povstání kompletně závislý na Rusku, bez hlavního města a státní vize. Jediný významný čin byl do té doby bezprecentní pogrom na Židy, který svojí brutalitou a násilností šokoval i tehdejší, nepříliš změkčilý svět. Ostatně Židé jej považují za druhou nejhorší věc, která se jim (po Šoa) v Evropě stala. Zde snad lze spatřit historické pouto s pogromy Ukrajinců za druhé světové.
Takže když to sečteme, máme za celé dějiny nějakých 5+2 roky, kdy šlo hovořit o víceméně nezávislém státu (zdaleka nekopírujícím dnešní hranice) a je velmi otázné, zda se kozáci vnímali jako Ukrajinci. Oni prostě byli Záporožští kozáci a slovo Ukrajina jim nic neříkalo. Byli věrni své síči.Skrýt celý příspěvekNesher: ako vzdy, vyborne vystihnute - ja len pridam, ze dopad hybridnej vojny v Pobalti by urobil z Putina a jeho kamarily dozivotneho vladcu Ruska. Jeho moc by bola takmer ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: ako vzdy, vyborne vystihnute - ja len pridam, ze dopad hybridnej vojny v Pobalti by urobil z Putina a jeho kamarily dozivotneho vladcu Ruska. Jeho moc by bola takmer absolutna.
Treba brat do uvahy, ze Estonsko (1,5 mil) a Lotyssko (2 mil) su malicke, velmi riedko obyvane staty. Podla mojho nazoru by Rusi ako prvy terc zvolili Lotyssko. Z 2 mil obyvatelov je 600 000 etnickych Rusov, ktori ale na rozdiel od Estonska neziju len v homogennej enklave pri ruskych hraniciach, ale su rozprsknuti po celom state a napr. v Rige tvoria takmer polovicu obyvatelstva. Ruske polovojenske gangy by boli schopne destabilizovat komplet celu krajinu z velmi kratky cas, k tomu brutalna medialna masaz o lotysskych nacistoch, o tyrani ruskej mensiny, o utokoch lotysskych teroristov na ruskom uzemi, plus tlak na moralku Europanov typu - "vam sa chce umierat za nejakych Lotysov?"
Nakoniec by padla do ruk Rusov cela krajina. To by znamenalo masovy exodus Lotysov na zapad, takze ani potencionalna partyzanska vojna by nebolo nieco, co by Rusi nezvladli a vobec ju netreba precenovat. S nadsaskou je mozne konstatovat, ze presunutie jedneho armadneho zboru do Lotysska by uplne zmenilo etnicku skladbu obyvatelstva.Skrýt celý příspěvekTa debata přeci není o tom, jestli se Rusům vyplatí nebo nevyplatí na Pobaltí zaútočit, jestli to je dobrý nebo špatný nápad. Nejde ani o to jestli Rusové opravdu chtějí nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Ta debata přeci není o tom, jestli se Rusům vyplatí nebo nevyplatí na Pobaltí zaútočit, jestli to je dobrý nebo špatný nápad. Nejde ani o to jestli Rusové opravdu chtějí nebo nechtějí zaútočit.
Jde přece o to, že Rusové teď mají (a dále navyšují) prostředky, kterými můžou takový útok provést. Analýza pak řeší to, jak se s takovou hrozbou, která prostě existuje, protože Rusko tam ty vojáky drží, vypořádat.
A jestli to o Ruských záměrech něco vypovídá? No jasně. Ty jednotky, které Rusové v oblasti drží, nejsou zadarmo a poměr sil je jasný. Pokud jde rusům jen o obranu, tak se nás tedy opravdu hodně bojí :-DSkrýt celý příspěvekLuky Zkouší to. Dnes ve Švédku probíhá celkem masivní diskuze o tom zda by země neměla oficiálně vstoupit do NATO (stejně už nějaký pátek funguje jako "přidružený" člen). Za ...Zobrazit celý příspěvek
Luky
Zkouší to. Dnes ve Švédku probíhá celkem masivní diskuze o tom zda by země neměla oficiálně vstoupit do NATO (stejně už nějaký pátek funguje jako "přidružený" člen). Za těmito úvahami stojí mj. i ruské provokace (přelety letadel, pronikání ruských ponorek do švédských vod). Ruské reakce jsou vždy hysterické (od vyhrožování ze značeného z horšení vztahů až po atomové zbraně).
Současný ruský režim prostě postavil svou legitimitu na ochranou země před ohrožením a vzhledem k tomu, že se žádné ohrožení nekoná, tak se rozhádal téměř s každým sousedem ve snaze ho vytvořit.Skrýt celý příspěvekLuky Zkouší to. Dnes ve Švédku probíhá celkem masivní diskuze o tom zda by země neměla oficiálně vstoupit do NATO (stejně už nějaký pátek funguje jako "přidružený" člen). Za ...Zobrazit celý příspěvek
Luky
Zkouší to. Dnes ve Švédku probíhá celkem masivní diskuze o tom zda by země neměla oficiálně vstoupit do NATO (stejně už nějaký pátek funguje jako "přidružený" člen). Za těmito úvahami stojí mj. i ruské provokace (přelety letadel, pronikání ruských ponorek do švédských vod). Ruské reakce jsou vždy hysterické (od vyhrožování ze značeného z horšení vztahů až po atomové zbraně).
Současný ruský režim prostě postavil svou legitimitu na ochranou země před ohrožením a vzhledem k tomu, že se žádné ohrožení nekoná, tak se rozhádal téměř s každým sousedem ve snaze ho vytvořit.Skrýt celý příspěvekmidlum 75 Myslím, že nemáte pravdu, respektive ne úplnou. V současné době, kdy NATO a hlavně USA posilují svou přítomnost v Polsku a Pobaltí jistě Putin invazi nezahájí, ale to ...Zobrazit celý příspěvek
midlum 75
Myslím, že nemáte pravdu, respektive ne úplnou.
V současné době, kdy NATO a hlavně USA posilují svou přítomnost v Polsku a Pobaltí jistě Putin invazi nezahájí, ale to neznamená, že o tom neuvažují (dokonce to pravidelně nacvičují).
Osobně vidím dva základní scénáře, přičemž záleží pouze na situaci.
1. Zopakování ukrajinského scénáře např. v oblasti estonské Narvy. Tj. vyvolání nepokojů pod vedením kriminálních elementů z řad tamní ruské menšiny, která bude podpořena "dobrovolníky" na dovolené z Ruska a souběžně hysterickou mediální kampaní, která bude vydávat logickou, legální a legitimní reakci estonských bezpečnostních sil za genocidu. Podmínkou je samozřejmě to, že USA budou zaměstnány krizí na opačné straně světa a Evropa (jako obvykle) neschopná reakce a navíc ochromená politiky z řad ruské 5. kolony (např. náš prezident), které bude bránit možné společné reakci Evropy.Zisky pro Rusko: ponížení NATO a EU (ukázka toho, že jsou k ničemu), posílení vlivu Ruska (nejdřív vyvolám krizi, kterou dále živím a kterou beze mě nikdo neukončí), rozvrácení Estonska jako silného státu a posílení režimu v očích ruského obyvatelstva. Cena za ukončení krize by mohlo být např. vystoupení Estonska z NATO a EU a s trochou štěstí dominový efekt v celém Pobaltí.
2. Přímý vojenský útok na Litvu s cílem dosáhnout pozemního spojení s Kaliningradem. Tady by bylo zřejmě nutné, aby se USA stáhli do izolace (což s lidmi jako Trump není úplně nereálné). Z propagandistického hlediska by to byl trochu problém, např. se to nedá odůvodnit ochranou ruské menšiny, která je v Litvě zanedbatelná (méně než 5%), ale v případě úspěchu se vítěze nikdo neptá. Pochopitelně je nutné (skrz 5. kolonu) znemožnit jednotnou reakci Evropy.
Zisky pro Rusko: Vyřazení baltských zemí z Nato (bez pozemního přístupu je nelze bránit a jejich postupné politické ovládnutí, pozemní přístup do Kaliningradu, ovládnutí východního Baltu (Finsko by se muselo chtě nechtě vrátit k politice finalizace, Švédsko by muselo zapomenout na diskuse o vstupu do NATO) a opět posílení režimu u domácího obyvatelstva.Skrýt celý příspěvekfenri: Ukrajina histori má, a poměrně dlouhou. Delší než Rusko - v době, kdy vznikla Kyjevská Rus, tak bylo moskevské kížectví bezvýznamný stát. Další na co má ukrajina navazovat ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Ukrajina histori má, a poměrně dlouhou. Delší než Rusko - v době, kdy vznikla Kyjevská Rus, tak bylo moskevské kížectví bezvýznamný stát.
Další na co má ukrajina navazovat je Kozácký hetmanát - a naposled pak Ukrajinská lidová republika, která byla ale po dvou letech anektována vznikajícím SSSR.
Takže rozhodně je na co navazovat, není to žádný umělý stát bez historie.Skrýt celý příspěvekmidlum75: "tam celé srandě přecházelo povstání ruskojazyčných regionů po totálním kolapsu centrální vlády " Nepředcházelo. Regionům to bylo jedno. To je vidět např. na velikosti ...Zobrazit celý příspěvek
midlum75:
"tam celé srandě přecházelo povstání ruskojazyčných regionů po totálním kolapsu centrální vlády "
Nepředcházelo. Regionům to bylo jedno. To je vidět např. na velikosti proruských demonstrací v Donbasu před převratem. Bylo na nich pár tisíc lidí, na největší řádově deset tisíc (a na prozápadních jen o málo méně).
Válce na Ukrajině předcházelo tomu povstání bojůvek, vedených nikoli místními, ale rusy, jako Strelkov a Borodaj, podle výpovědí těch samých, co pomáhali ruské armádě obsadit Krym.
Luky: Souhlas. Jeden z velkých důvodů, proč má EU smysl, je to, že se nebudeme mlátit po hlavách.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...