Modernizace ruských tanků T-14 Armata

Ruský T-14 Armata. / Boevaya mashina; CC BY-SA 4.0

Do konce roku 2019 ruská armáda získá 70 sériových tanků T-14 Armata, které se připojí ke zhruba 30 prototypům T-14 testovaných ruskou armádou. Podle Olega Sienka, generálního ředitele firmy UralVagonZavod (UVZ), firma na základě armádních testů postupně provádí vylepšování konstrukce T-14.

Modernizace T-14 Armata

Prototypy tanků T-14 v současné době intenzivně testuje ruská armáda. Na základě připomínek ruské armády UVZ provádí postupné vylepšování konstrukce T-14.

“Začali jsme s modernizací uzlů a komponentů T-14 Armata, protože vylepšení zvýší bojovou efektivitu. UVZ plánuje vylepšit skoro všechny systémy a subsystémy,” uvedl pro ruskou tiskovou agenturu TASS Sienko.

“Stejně jako ruská armáda jsme s T-14 plně spokojeni. Firma UVZ již začala se střeleckými testy tanku Armata a vozidlo již prokázalo své vysoké bojové schopnosti,” dodal Sienko s tím, že testy potvrdily správnost zvoleného uspořádání T-14.

Podle Sienka UVZ testuje například novou “více efektivní” pohonnou jednotku. “Společnost začne s testy nové pohonné jednotky v plném rozsahu, včetně testů v různých klimatických podmínkách. Domníváme se, že nový motor se v budoucnu stane organickou pohonnou jednotkou ruských obrněných vozidel,” uvedl Sienko.

V současné době, podle kanceláře OE Watch americké armády, která sbírá informace o zahraniční technice z otevřených zdrojů, T-14 pohání dieselový motor Čeljabinsk A-85-3A o maximálním teoretickém výkonu 1120 kW (1500 koní). V současné době je ale výkon motoru T-14 snížen na 1006 kW (1350 koní).

Již v květnu letošního roku Sienko v rozhovoru pro ruskou televizi Russia Today mluvil o možném zvýšení výkonu motoru na zmiňovaných 1120 kW, případně dokonce o zástavbě nové pohonné jednotky o výkonu 1324 kW (1800 koní).

Další podrobnosti o změnách a vylepšeních T-14 nejsou k dispozici.

Dodávky do ruské armády a otázka výcviku

Sienko se na vojenské výstavě ADEX 2016 v ázerbájdžánském Baku také rozhovořil o dodávkách T-14 do ruské armády.

Podle Sienka ruská armáda získá “více než” 2000 tanků T-14 do konce roku 2025. Dříve se mluvilo o potřebě 2300 tanků Armata. Není ale jasné, zda se mluvilo jen o tancích T-14 nebo i o odvozených vozidlech, jako např. těžkých bojových vozidel pěchoty T-15 Armata.

“Dohodnutý vyzbrojovací program (dodávky T-14 do ruské armády - pozn. red.) potrvá do roku 2020, ale požaduje se prodloužení programu do roku 2025. Bylo přijato rozhodnutí, podle kterého musíme dodat více než 2000 tanků. Z toho důvodů je sto tanků (70 + 30 - pozn. red.) pouze první várka, než zahájíme dodávky ruskému ministerstvu obrany,” uvedl Sienko.

UVZ musí do roku 2020 zprovoznit výrobní linku, která umožní vyrábět 400 tanků T-14 ročně. Je otázkou, zda 70 objednaných tanků odráží možnosti současné výrobní linky UVZ (tedy cca 20 T-14 ročně) nebo neschopnost ruské armády zařadit do výzbroje najednou tak velký počet tanků.

Problémem je například náročnost výcviku. Pro výcvik je nutné vybudovat robustní výcvikové a školící zázemí pro posádky i technický personál, včetně vyčlenění postupně až několika desítek T-14 jen pro výcvikové úkoly.

Například podle plukovníka v záloze Viktora Murakhovského, bývalého velitele ruských tankových vojsk, je nutné na výcvik posádek T-14 vyčlenit dva roky.

“Je jasné, že se jedná o stroj pro profesionální armádu. Ministerstvo obrany zajistilo výcvikové kurzy pro armádu, takže doufáme, že bude více lidí vyškoleno a dodávka tanků poroste,” komentoval výcviková úskalí v ruské armádě Sienko.

Čert je ukrýt v detailech

Nejde však jen o zvládnutí náročného výcviku. Otázkou jsou například vhodná odtahová/vyprošťovací a opravárenská vozidla (s příslušným vybavením) schopná provádět polní opravy poškozených nebo nefunkčních T-14.

Například současné standardní odtahové vozidlo BREM-1M ruské armády dokáže odtáhnout vozidlo až do hmotnosti 50 t. Podle ruského magazínu VPK.name může být ale maximální hmotnost T-14 až 52 t.

Pravda ale je, že podle UVZ je hmotnost tanku T-14 "pouze" 48 t, se speciálním přídavným pancířem pro městské bojiště pak 49 t. V každém případě UVZ plánuje vyvinout výkonější odtahová/vyprošťovací vozidla na základě platformy Armata.

Z propagandistického hlediska je vývoj T-14 nepochybně úspěchem. Samotný stroj je také důkazem vyspělosti ruské tankové konstrukční školy. Při posuzování bojové efektivity zbraňového systému T-14 není ale možné zaměřit se pouze na technické parametry samotného tanku.

“Bojová efektivita jakékoliv zbraně či zbraňového systému není dána jen jeho technickými parametry, ale zejména v tom, jak umožňuje vést úspěšně bojovou činnost jednotkám, do jejichž struktury je zařazena, v součinnosti s ostatní bojovou technikou a v závislosti a na možnostech logistické podpory,” uvedl pro Armádní noviny plukovník v záloze Milan Vašíček, který vyučoval na Univerzitě obrany v Brně.

Zdroj: Army RecognitionTASSInterfax

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská armáda získá 70 tanků T-14 do konce roku 2019

Podle ruské tiskové agentury TASS ruská armáda získá do konce roku 2019 pouze 70 tanků T-14 Armata. ...

PT-16: Polská modernizace tanků T-72

Polská zbrojní skupina PGZ na výstavě MSPO 2016 představila hloubkově modernizovaný tank T-72. PGZ ...

Ruské robotické vozidlo Tigr s 30mm kanónem

Na výstavě Armáda 2016 ruská firma VPK představila robotickou verzi známého obrněného vozidla Tigr ...

Vysoce mobilní ruská samohybná houfnice Flox

Na výstavě Armáda 2016 ruská firma UralVagonZavod (UVZ) představila lehký dělostřelecký systém Flox ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pjek
    10:01 25.10.2016

    ->JiriR Příteli, hovoříš o Vašíčkovi jako o rusofilovi. Přitom uvádí pouze doložená fakta. Challengery v Iráku uspěly stejně jako Abramsy pouze díky skvělým informacím o pozicích ...Zobrazit celý příspěvek

    ->JiriR
    Příteli, hovoříš o Vašíčkovi jako o rusofilovi. Přitom uvádí pouze doložená fakta. Challengery v Iráku uspěly stejně jako Abramsy pouze díky skvělým informacím o pozicích nepřítele a skvělému zaměřovacímu komplexu, což irácké T-72 neměly. Dále tyto T-72 neměly ani modernizované vybavení jako ruské ekvivalenty. To jsou holá fakta a žádné rusofilství stejně jako můj příspěvek níže. Někdo informace má, jiný je nemá a tak vaří z vody...Skrýt celý příspěvek

  • pjek
    09:56 25.10.2016

    Vše se vylepšovat nyní pochopitelně nebude. Věc je zcela jasná - na jedné straně pohonný systém s použitím unikátních aditiv snižujících tření a zvyšujících odolnost třecích ploch, ...Zobrazit celý příspěvek

    Vše se vylepšovat nyní pochopitelně nebude. Věc je zcela jasná - na jedné straně pohonný systém s použitím unikátních aditiv snižujících tření a zvyšujících odolnost třecích ploch, na druhé straně elektronický řídící systém s optimalizací pro odolnost v bojových podmínkách. Mimochodem, nový ruský "vojenský internet" je celkem unikátní oddělení první komunikační úrovně pro vojenské účely s návazností na další dvě již existující, a to včetně ruského HW.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    19:16 29.09.2016

    Blake.. Ano od prvych demonstratorov v 90 rokoch F-35 doslo k rade vylepseni.. Ale "karoseria" sa uz nevylepsuje ani motory od cca 5-6 rokov dozadu kedy prisli prve ...Zobrazit celý příspěvek

    Blake..

    Ano od prvych demonstratorov v 90 rokoch F-35 doslo k rade vylepseni..
    Ale "karoseria" sa uz nevylepsuje ani motory od cca 5-6 rokov dozadu kedy prisli prve predvadzacie kusy..

    Nam ho /Armatu-tank/ prvy krat predviedli minuly rok na cervenom namesti a teraz nam povedia, ze idu vsetko vylepsit?

    Pri F-35 sa vylepsuje softwer a ten samodiagnosticko-objednavaci system - ale to je vsetko software.. ale pri armate mi to znie - ideme vsetko opravit..Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:30 29.09.2016

    MPT - Main Propaganda Tank - výborné!
    :)
    To si píšu hned vedle NATO - No Action Talking Only :)

    MPT - Main Propaganda Tank - výborné!
    :)
    To si píšu hned vedle NATO - No Action Talking Only :)

  • Sgt Murphy
    22:15 28.09.2016

    Gloton: áno, máš pravdu. Ale ja som kdesi počul o akej si revolučnosti tanku Armata, tá predsa musí strieľať s väčšou presnosťou než nejaká HESH z kanónu Challengeru 1 pred 25timi ...Zobrazit celý příspěvek

    Gloton: áno, máš pravdu. Ale ja som kdesi počul o akej si revolučnosti tanku Armata, tá predsa musí strieľať s väčšou presnosťou než nejaká HESH z kanónu Challengeru 1 pred 25timi rokmi, či nie? :DSkrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    18:03 28.09.2016

    KOLT: Oh well, beru zpět. ;-) O tomhle vážně není sporu :-D

    KOLT: Oh well, beru zpět. ;-) O tomhle vážně není sporu :-D

  • KOLT
    16:26 28.09.2016

    Arassuil, MPT = main propaganda tank ;-)

    Arassuil, MPT = main propaganda tank ;-)

  • Arassuil
    16:01 28.09.2016

    Laci: Právě naopak. Jestli je něco diskutabilního a kontroverzního, tak právě toto téma. Stačí se podívat na ty desítky a desítky různých diskuzí - to určitě nebude "bez debat"

    Laci: Právě naopak. Jestli je něco diskutabilního a kontroverzního, tak právě toto téma. Stačí se podívat na ty desítky a desítky různých diskuzí - to určitě nebude "bez debat"

  • Laci
    15:49 28.09.2016

    Je to nejlepší MPT současnosti, to je bez debat.

    Je to nejlepší MPT současnosti, to je bez debat.

  • JiriR
    14:54 28.09.2016

    Crusader: výborně, druhý místní podle mne s rozumnymi názory. Citovat názory (JG) doc. Vasicka, tohoto antiamericana a rusofila v rámci názorů např. na F 35 a jine je blbost. ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader: výborně, druhý místní podle mne s rozumnymi názory. Citovat názory (JG) doc. Vasicka, tohoto antiamericana a rusofila v rámci názorů např. na F 35 a jine je blbost. Když kdysi v irácké pouští britský tank Challenger první ránou zasáhl a zničil irácký tank T 72 (já si pamatuji číslo 5200 m), tak se tito soudruzi stáhli a cca 20 let jsem o nich neslyšel. (nazory typu sklady zbrani na kazdem kroku, kvantita-nas mnogo a jine). Teď tito lide znovu ozivaji ....Skrýt celý příspěvek

  • Kusa
    11:44 28.09.2016

    Trochu my to připomíná námi všemi oblíbenou kauzu Bren. Taky "zavádíme do výzbroje kvalitní néli revoluční zbran" a pak ejhle je nutný do vývoj protože to až tak doladěný není.

    Trochu my to připomíná námi všemi oblíbenou kauzu Bren. Taky "zavádíme do výzbroje kvalitní néli revoluční zbran" a pak ejhle je nutný do vývoj protože to až tak doladěný není.

  • lorgarius
    11:39 28.09.2016

    misa, tank je len jedno z koliesok vo vojnovej masine, takze pokial nase ostatne kolieska PVO, letectvo, pechota atd dokazu protivnikovym dronom, delostrelectvu atd zabranit ...Zobrazit celý příspěvek

    misa, tank je len jedno z koliesok vo vojnovej masine, takze pokial nase ostatne kolieska PVO, letectvo, pechota atd dokazu protivnikovym dronom, delostrelectvu atd zabranit nerusene likvidovat nase tanky/pripadne ak budeme bojovat proti nepriatelovi, ktory taketo hracky nema tank/resp tazke pancierove vozidlo so silnou vyzbrojov bude mat miesto na bojisku. O tom ze tanky su zastarale a nemaju viac uplatnenie sa hovori uz desatrocia, ale zatial sa stale ukazuju byt platnym druhom bojovej techniky, pokial su spravne nasadeneSkrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    10:44 28.09.2016

    Crusader, do odkazů zdrojů nevypisujeme úplně všechny, z kterých čerpáme informaci do článku. Pouze ty klíčové a nosné. I když v tomto případě, asi bylo vhodné dodat i tyto ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader, do odkazů zdrojů nevypisujeme úplně všechny, z kterých čerpáme informaci do článku. Pouze ty klíčové a nosné. I když v tomto případě, asi bylo vhodné dodat i tyto odkazy:
    http://tass.ru/armiya-i-opk/36... http://armyrecognition.com/sep...
     
    Doplněno v článku.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    10:04 28.09.2016

    leviathan, liberal shark To se musíte zeptat Jana Grohmana proč píše o modernizaci. Docela by mě zajímalo, kde se v původním článku na Interfaxu (viz odkaz) nacházejí ...Zobrazit celý příspěvek

    leviathan, liberal shark

    To se musíte zeptat Jana Grohmana proč píše o modernizaci.

    Docela by mě zajímalo, kde se v původním článku na Interfaxu (viz odkaz) nacházejí informace, které jsou v článku z pera JG.

    A už vůbec nevím, proč cituje obecnou platnou informaci od plukovníka v záloze Milana Vašíčka.Skrýt celý příspěvek

  • leviathan
    09:30 28.09.2016

    liberal shark : ... prehliadka 9.maja sa asi pocita za bojove nasadenie, co my vieme? :D :D je to predsa v Rusku, tam je mozne vsetko

    liberal shark : ... prehliadka 9.maja sa asi pocita za bojove nasadenie, co my vieme? :D :D je to predsa v Rusku, tam je mozne vsetko

  • liberal shark
    08:10 28.09.2016

    Zda se mi ponekud kuriozni hovorit o "modernizaci" u vozidla, ktere se nachazi s bidou ve stadiu prototypu. Bylo by vhodnejsi mluvit o pokracovani vyvojovych praci, docasne ...Zobrazit celý příspěvek

    Zda se mi ponekud kuriozni hovorit o "modernizaci" u vozidla, ktere se nachazi s bidou ve stadiu prototypu. Bylo by vhodnejsi mluvit o pokracovani vyvojovych praci, docasne prerusenych z duvodu propagandy.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    06:48 28.09.2016

    Domnívám se stejně, že tankové vojsko na konci slepé ul... Drony sice možná eliminovat budou umět i třeba tyto tanky, ovšem modernější střely i řízené dělostřelecké je snadno ...Zobrazit celý příspěvek

    Domnívám se stejně, že tankové vojsko na konci slepé ul... Drony sice možná eliminovat budou umět i třeba tyto tanky, ovšem modernější střely i řízené dělostřelecké je snadno pocukrujou, takže možná poslední výkřik do tmy?Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    00:39 28.09.2016

    Hodnotit přesnost jakéhokoliv kanonu podle záběru z "nějakého videa", kdy ani nevíme, o co se vlastně v tom videu jedná, je úplný nesmysl. A k tomu slavnému šťastnému zásahu ...Zobrazit celý příspěvek

    Hodnotit přesnost jakéhokoliv kanonu podle záběru z "nějakého videa", kdy ani nevíme, o co se vlastně v tom videu jedná, je úplný nesmysl.

    A k tomu slavnému šťastnému zásahu Challengera na 4,7km: Challenger je prakticky jediný současný moderní tank, který k takovému zásahu má předpoklady, díky použitému typu kanonu s drážkovaným vývrtem hlavně. Ten zásah byl střelou typu HESH, u které je prakticky jedno, že dopadne na cíl poměrně malou rychlostí a přesnost na takovou vzdálenost je hodně ovlivněna právě rotací střely díky drážkované hlavni.Skrýt celý příspěvek

  • Blake
    00:11 28.09.2016

    darkstyle, on ten lockheed ale F-35 vylepsuje, su veci, na ktore sa dojde az pocas vyroby/neskoreho vyvoja, nie je ani vynimka, ze niektore aspekty projektu sa nechaju na dovyvoj ...Zobrazit celý příspěvek

    darkstyle,
    on ten lockheed ale F-35 vylepsuje, su veci, na ktore sa dojde az pocas vyroby/neskoreho vyvoja, nie je ani vynimka, ze niektore aspekty projektu sa nechaju na dovyvoj po vyrobe prvych prototypov, ked je k dispozicii viac relevantnych dat po ich prvotnych skuskach

    rozdiel je mozno v publicite, resp. s narabanim s trivialnymi informaciami a frekvenciou ich umeleho povysovania na chvalu jednotlivca, podniku, ci stranySkrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    23:30 27.09.2016

    "UVZ plánuje vylepšit skoro všechny systémy a subsystémy,” uvedl pro ruskou tiskovou agenturu TASS Sionko.. to mi pride dost divne, ze UAZ planuje de facto vylepsit celu ...Zobrazit celý příspěvek

    "UVZ plánuje vylepšit skoro všechny systémy a subsystémy,” uvedl pro ruskou tiskovou agenturu TASS Sionko..

    to mi pride dost divne, ze UAZ planuje de facto vylepsit celu armatu..
    To ako keby Lockheed povedal, ze planuje vylepsit celu F-35 a pritom zacina so stavbou prvych 70 ostrych lietadiel..

    divne toto vyjadrenie..

    ale zaspekuloval som si "prve" tuna :DSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2