Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50
- 20. 6. 2016
- 176 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby stealth stíhacích letadel 5. generace Suchoj T-50. V současné době se připravuje k prvnímu letu osmý prototyp T-50. Osmý stroj svým vybavením již odpovídá sériovému provedení.
“Na rozdíl od předchozích letadel je osmý stroj již plně vybaven systémy stanovené v zadávací dokumentaci, která popisuje potenciální frontový letecký systém,” cituje deník Izvestija svůj zdroj z obranného průmyslu. “S příchodem nového letadla (osmý prototyp - pozn. red.) se dá říct, že T-50 dosáhl stádia, kdy je připraven k boji a je schopen hromadné výroby pro potřeby ruského letectva.“
V současné době jsou ve výrobě podle platné smlouvy mezi Kremlem a OAK další čtyři letadla. Deváté testovací letadlo se připojí ke zkouškám v záři letošního roku. I když letové zkoušky nejsou ještě u konce, OAK očekává podpis smlouvy k zahájení sériové výroby na podzim letošního roku a dodávky T-50 v příštím roce.
Je však otázkou, zda přání a očekávání OAK se shodují s přáním a očekáváním Kremlu. Na začátku roku 2015 Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje. "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.
"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50 (dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl v roce 2015 pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident OAK a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.
V současné době se Kreml zavázal odebrat právě zmíněných 12 letadel pro účely testování. Polední čtyři letadla získají systémy odpovídající sériovému provedení letadel. Další nákup komplikují nejen ekonomické problémy Ruska a nárust ceny T-50, ale i technické problémy s vývojem.
Ještě v roce 2014 ruské letectvo plánovalo do roku 2020 odebrat 55 letadel T-50. Za pozornost stojí i neustále odklady v programu. V roce 2012 tehdejší velitel ruského letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.
Podle ruských médií ruské letectvo navíc vede debatu o tom, zda se vůbec letadla T-50 vyplatí kupovat, nebo raději investovat do ověřených stíhaček Su-27 nebo Su-35S. Podle ruských médií tak ruské letectvo, na rozdíl od OAK, která samozřejmě tlačí na prodej letadla, prozatím vyčkává s rozhodnutím kolik letadel (případně zda-li vůbec) T-50 nakoupí.
Kromě ceny je dalším velkým problémem T-50 pohonná jednotka. První letadla T-50 získají motory Saturn Izdělije 117 (AL-41F1) schopné vyvinout tah 2x142 kN. Motory AL-41F1 pohání stíhačky Su-35S a jde o modernizovanou verzí motorů AL-31FP (Su-27 a Su-30).
AL-41F1 je však pouze prozatímní motor, který ne zcela splňuje představy ruského letectva o výkonu a spotřebě paliva. Firma Saturn proto již několik let vyvíjí nový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN.
Izdělije 30 je určen jako finální motor stíhaček T-50. Vývoj motoru se však potýká s vážnými problémy. Podle ruského deníku Izvestija bude nový motor připraven k použití až mezi roky 2025 až 2027.
Vývoj motoru je jednou z nejsložitější části vývoje nového letadla. Američané proto v 80. letech zadali vývoj nových proudových motorů - Pratt & Whitney F119 a konkurenčního General Electric YF120 - již několik let před zahájením vývoje stíhačky F-22A Raptor.
Zdroj: National Interest
Související články
Nový JAS-39E Gripen představen
Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...
- 20.05.2016
- 73 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně
Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...
- 05.06.2016
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?
Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...
- 13.06.2016
- 182 komentářů
- Jan Grohmann
CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany
Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...
- 19.06.2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
Slavo, nenašel jsem nic ve spojení T-14 Armata Official Presentation ani ve spojení T-14 Armata 30 mm (resp. tam to hází linky na kanon BVP verze). To je nějaký článek na ruském ...Zobrazit celý příspěvek
Slavo, nenašel jsem nic ve spojení T-14 Armata Official Presentation ani ve spojení T-14 Armata 30 mm (resp. tam to hází linky na kanon BVP verze). To je nějaký článek na ruském webu s bukvami? Kde to je s těmi 30 mm? Navíc tady byla plamenná diskuze nad nekvalitním snímkem Armaty s otevřeným výhozným okénkem pro hilzny, ze kterého dotyčný vypočetl, že je to 30 mm pancíře a zároveň je to jedné pancéřování věže... ale je možné, že máte nějaký materiál, o kterém nevím.Skrýt celý příspěvek
Slavo - počkejte, přeci žádné oficiální prezentace Armaty nejsou. Jsou jen tři propagandistické snímky. 30 mm (kde jste to viděl?) je ale kapotáž věže. Samotnáž věž je pod tím, ...Zobrazit celý příspěvek
Slavo - počkejte, přeci žádné oficiální prezentace Armaty nejsou. Jsou jen tři propagandistické snímky.
30 mm (kde jste to viděl?) je ale kapotáž věže. Samotnáž věž je pod tím, ale to se probralo mnohokrát. Teda kromě toho, že armata vlastně neexistuje a když, tak je dřevěná, ale pojďme si hrát na to, že Armata není fotošopová záležitost.Skrýt celý příspěvekFenri Lenže ta Armata ma podľa oficiálnych prezentácii naozaj len okolo 30 mm pancier na veži. Lenže to je práve výhoda bez posádkovej veže že nemusí byt tak chránená a rozhodne ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri
Lenže ta Armata ma podľa oficiálnych prezentácii naozaj len okolo 30 mm pancier na veži. Lenže to je práve výhoda bez posádkovej veže že nemusí byt tak chránená a rozhodne to nie je pri Armate chyba. Dôležitá je modularita a vymeniteľnosť poškodených modulov v poľných podmienkach.Skrýt celý příspěvekStirling, Nikdo: IOC je IOC a pokud je jí dosaženo s omezeními, je to omezená IOC. Ano, omlouvám se, že jsem přehlédl omezenou IOC u jedné z verzí (nějak jsem podlehl tomu, že ...Zobrazit celý příspěvek
Stirling, Nikdo: IOC je IOC a pokud je jí dosaženo s omezeními, je to omezená IOC.
Ano, omlouvám se, že jsem přehlédl omezenou IOC u jedné z verzí (nějak jsem podlehl tomu, že jsou největší problémy se STOL a VTOL verzí a čekal, že A bude první.
Nicméně ten jeden rok takový rozdíl, ale budiž. Takže pojďme se v roce 2025 sejít a říct si, v jakém skluzu je T-50.
Relevantnější poznámka je s tím F-22, který byl docela "bezbolestný". Tady se asi nejvíc projevuje výpadek více než 10 let a kolapsu státu, a nebo šťastné sudičky u kolébky Raptora.
Nicméně stále se nedomnívám, že by se vývoj T-50 nějak nedařil, či nebyl v relaci s vynaloženými prostředky.Skrýt celý příspěvekfenri :zase špatně IOC je u F35B , které využívá USMC a ne žádné NAVY jedná se tedy o STOL a VTOL. Nechápu že to nevyčtete .... Plná IOC už asi neni IOC ale FOC
fenri :zase špatně IOC je u F35B , které využívá USMC a ne žádné NAVY jedná se tedy o STOL a VTOL. Nechápu že to nevyčtete .... Plná IOC už asi neni IOC ale FOC
fenri: Ono nestačí mít víc dětí. Musíte jim zajistit vzdělání a perspektivu aby neutekli do zahraničí. Za Putina se IMHO mnohé zlepšilo. Nemůžete chtít po lidech aby měli děti když ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Ono nestačí mít víc dětí. Musíte jim zajistit vzdělání a perspektivu aby neutekli do zahraničí. Za Putina se IMHO mnohé zlepšilo. Nemůžete chtít po lidech aby měli děti když sami sotva přežívají. Souhlasím, že rozpad SSSR byla tragédie pro miliony lidí. V jejich klimatických podmínkách skončit na ulici je rozsudek smrti. To způsobilo to zkrácení průměrného věku dožití.Skrýt celý příspěvek
fenri: jinak srovnání t50 se nabízí f22, také se jedná o jednu verzi letadla navíc přímého protivníka. U f35 je to díky třem rozdílným letadlům postaveným na stejném základě dosti ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: jinak srovnání t50 se nabízí f22, také se jedná o jednu verzi letadla navíc přímého protivníka. U f35 je to díky třem rozdílným letadlům postaveným na stejném základě dosti složitější.Skrýt celý příspěvek
fenri: problém je, že nerozeznáváš jednotlivé typy letadel f35 - vezre B má IOC a ta samozřejmě má svá omezení jak z názvu leze i vydedukovat. Nevím jestli bude letectvo používat ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: problém je, že nerozeznáváš jednotlivé typy letadel f35 - vezre B má IOC a ta samozřejmě má svá omezení jak z názvu leze i vydedukovat. Nevím jestli bude letectvo používat verzi B, ale tam se bude používat asi pouze verze A, která IOC má dosáhnout letos a pak je ještě verze C, která bude až za cca tři roky.Skrýt celý příspěvek
Stirling - místo keců můžete hledat taky :-) jde o omezenou IOC pro námořnistvo. u letectva IOC stále nemá.
A co konkrétně se vám nezdá na tom, co jsem psal?Stirling - místo keců můžete hledat taky :-) jde o omezenou IOC pro námořnistvo. u letectva IOC stále nemá.
A co konkrétně se vám nezdá na tom, co jsem psal?Stirling:
http://www.defensenews.com/sto...
https://www.f35.com/news/detai...
http://aviationweek.com/defens...
Závěr asi je, že NAVY má IOC 2015 (takže o STOL a VTOL to není), s tím, že IOC je omezená a AF k 2016 ještě IOC nemá.
OK, takže T-50 by mělo dosáhnout IOC ne v roce 2026, ale 2025. Stačí omezená. Bude to rozumný kompromis? teprve potom bych začal mluvit o tom, jak Rusové vývoj T-50 nezvládají.Skrýt celý příspěvekfenri: místo keců můžeš zkusit trošku hledat, ale rád jsem pomohl. Tvoje tvrzení o motorech - fenri: "K motorům: už ve starších článcích na ATM se psalo o tom, že I30 má být ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: místo keců můžeš zkusit trošku hledat, ale rád jsem pomohl.
Tvoje tvrzení o motorech - fenri: "K motorům: už ve starších článcích na ATM se psalo o tom, že I30 má být perspektivní motor dalších serií PAKu. I117 mi pro letadlo velikosti a formátu PAK přijde v pohodě. V podstatě je na tom s poměrem hmotnost/tah stejně jako Raptor. I30 má být extrémně našlapané, asi s menší spotřebou a IR stopou, ale že by její absence v produkci měla ohrozit vývoj T-50? "
Ať si každý udělá obrázek sám.Skrýt celý příspěvekkdyby byla armata jen nafouklá bublina nebo jen demonstrator který ma x let do vyroby..tak to by si už ted drbali hlavy, když v evropě už vyvíjí odpovědi na armatu a její ...Zobrazit celý příspěvek
kdyby byla armata jen nafouklá bublina nebo jen demonstrator který ma x let do vyroby..tak to by si už ted drbali hlavy, když v evropě už vyvíjí odpovědi na armatu a její vlastnosti, které by v reálu ani neměla. :)
Podle me je celá ta rodina obrněnců ve finální fázi, brzdí to akorát finance..udělat objednávku na 300 kurgancu, 200 T-15, a par desítek armat + porad jedou objednávky na letectvo, namořnictvo, kosmicky program..taky nemaji nafukovaci rozpocet.Skrýt celý příspěvekfenri - Že se vůbec snažíš. Stejně jsi "proruskej" blbec, který pouze hltá propagandu. VojtaM - Nevím jestli jste všichni jen líní si najít informace, nebo prostě jen hltáte ty ...Zobrazit celý příspěvek
fenri - Že se vůbec snažíš. Stejně jsi "proruskej" blbec, který pouze hltá propagandu.
VojtaM - Nevím jestli jste všichni jen líní si najít informace, nebo prostě jen hltáte ty hlouposti z médií. Asi trochu z obojího, ale napíšu to sem znovu. Rusko je země, která ten úbytek obyvatelstva dokázala zastavit! Porodnost v Rusku byla v roce 2015 nejvyšší od roku 1990 (1,66.. u nás mimochodem tradičně kolem 1,4 a také nevymíráme).Skrýt celý příspěvekTo gaunt: tady máte hezký článek: http://www.rozhlas.cz/zpravy/d... Rusko bylo v devadesátých letech v ...Zobrazit celý příspěvek
To gaunt: tady máte hezký článek:
http://www.rozhlas.cz/zpravy/d...
Rusko bylo v devadesátých letech v neskutečném srabu. Dnes je situace lepší (a o dost lepší, jak se tu občas uvádí), na druhou stranu stále má VELKÉ problémy a hlavně ten masakr v 90.tých byl tak děsný, že se bude projevovat ještě mnoho let.
Současné demografické problémy Ruska už jsou asi srovnatelné (byť horší), s problémy EU. Nerodí se a dováží se podivné existence. Na druhou stranu z hlediska sociálního systému a kriminality asi lepší Kyrgizové či Dagestánci, než Arabové a Afričané...Skrýt celý příspěvekstirling - co kdbyste místo keců na mojí zaslepenost sem hodil data o dosažení IOC u F-35 před 2016? Stačí link a ušetříte čas psaním urážek. Parametr motorů jsem dal z jediného ...Zobrazit celý příspěvek
stirling - co kdbyste místo keců na mojí zaslepenost sem hodil data o dosažení IOC u F-35 před 2016? Stačí link a ušetříte čas psaním urážek.
Parametr motorů jsem dal z jediného důvodu: psal jsem o článku v ATM, kde se (už cca před jedním, dvěma roky) o stávajících motorech pro T-50 na pevno uvažovalo a I30 měly být "až jednou". Z tohoto článku trochu vyznívalo, že absence I30 je problémem pro další vývoj T-50, resp. jeho zavedení.
O Armatě tady padlo mnoho slov, jako maketa, dřevěná věž, propaganda, maskirovka... a zpravidla vůbec ničím nepodloženo.
A přijde mi smutné - že jen ten "protoyp" Armaty je ve více kusech, než celé naše tankové vojsko. Armata není prototyp, jede předseriová výroba (která má samozřejmě k regulérnímu zavedení zatraceně daleko).Skrýt celý příspěvekVojtaM: Armaty a T-50 jsou až na druhém místě. Na prvním místě jsou strategické zbraně. Na tom v Rusko nešetří. V blízké době bude zásadní obrana proti takzvanému protiraketovému ...Zobrazit celý příspěvek
VojtaM: Armaty a T-50 jsou až na druhém místě. Na prvním místě jsou strategické zbraně. Na tom v Rusko nešetří. V blízké době bude zásadní obrana proti takzvanému protiraketovému deštníku.
Jak se podle vás projevuje nepříznivá demografie? Lidé narození v 90-tých letech dnes buď studují nebo jsou na nějakých zaškolovacích pozicích. Jestli se to nějak projeví, uvidíme za pár let. Teď se projevuje pouze rozklad průmyslu v 90-tých letech, kdy nikdo neviděl v letectví budoucnost a tedy volil jinou kariéru. Schopných lidí je v každé generaci spousta. Jde jen o to co se rozhodnou dělat.Skrýt celý příspěvekLogik: -nerozumím první větě, k čemu se vztahuje -F35 podle řady dokumentů, co jsem nalezl ještě v IV. 2016 nebyl IOC. ...Zobrazit celý příspěvek
Logik:
-nerozumím první větě, k čemu se vztahuje
-F35 podle řady dokumentů, co jsem nalezl ještě v IV. 2016 nebyl IOC.
https://www.f35.com/news/detai...
http://www.defensenews.com/sto...
a další. Ale to je asi jedno. prostě 15-16 let to trvalo/trvá
-a kdo myslíte, že s prototypy Armat jezdí? Tankisté. A velebí ji, jako velebí piloti F-35. Aby to nevyznělo jednostranně - jistě je snažší ovlivnit pár desítek testerů Armat z jedné země, než více pilotů z více zemí. Ale my se nemusíme dočkat po dlouhé roky žádných podkladů, které by třeba v očích misanexe byly věrohodné. Proganda je nesmírně ohebné a inflační slovíčko a smeteme pod ní všechno. Ale proto říkám, že F-35 považuji za JISTĚ velmi dobré letadlo a Armatu za VELMI PRAVDĚPODOBNĚ velmi dobrý tank. A nemám jedinou indicii, proč by neměla být dobrá, kromě právě úplně nesmyslných blábolů typu "jsou jí tři fotky","má jen 30 mm pancíř" (odvozené navíc z fotky, kde nic takového vidět není. Chápete mě?
-o tom, že Armata je výtvor propagandy, krám poháněný mužiky, má maketu věže, či kanonu (dosaďte co chcete) toho zaznělo dost.
-mě irituje ten dvojí metr, kdy se jednou "ví", že něco, co doslova ani není v plenkách fungovat bude (a zhádáme se o tom do roztrhání občanek) a něco, co už existuje a něco (ne mnoho) o tom známo je se "ví", že to fungovat nebude
-někdo tvrdil, že je Armata hotová? Maximálně si vzpomínám, že jsem řekl, že počet vyrobených předseriových Armat je větší, než počet MBT AČR.
-v posledním odstavci říkáme +/- totéž, byť k tomu aproximujeme z opačných konců.Skrýt celý příspěvekMužíci mají víc problémů než té 50. Pokud sledujete dejly myltry čenl, tak lze snadno dedukovat, že průměrný kapitalisticko - demokratický sóldžr dokáže sundávat ruské zaostalé ...Zobrazit celý příspěvek
Mužíci mají víc problémů než té 50. Pokud sledujete dejly myltry čenl, tak lze snadno dedukovat, že průměrný kapitalisticko - demokratický sóldžr dokáže sundávat ruské zaostalé dřevěné letadla svým kapitalisticko - demokratickým upřeným pohledem a to i za hranici viditelnosti.
Sovětská mužatkova PVO je taky v koncích. úsa má minimálně 10 let zaveden systém RLD -- Rocket Lasso Download.
http://onegociodovarejo.com.br...
http://cdn23.us1.fansshare.com...
Prskavky S-300/400 se stahujou lanem ihned po výstřelu. Nynější cvičení Užovka589 sloužilo také k procvičení této technologie v praxi (pšonci byli nadšeni, viděli prvního kovboje naživo od májovek)
úsa bezpochypy pracuje na TRLD/LD - což je použítí lasa na taktické mužatkovy rakety, napr - satany (LD znamená long distance) Předpokládám že v projektu je i MRLD - mirv rocket lasso download.
Mimo analytické schopnosti většiny je i znovuobnovení přátelství úsa a kuby. úsa potřebuje dostatek banánů k taktice BIC (banana in canon). Zjednodušené - film policajt z bevrli hil a strkání banánu do výfuku.
https://www.google.com.br/imgr...
Předsunuté úsa jednotky budou používat na armaty už pouze BIC. Protože jak chcete porušovat všechna mezinárodní práva a anexovat cizí území s banánem v kanónu?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...