Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Suchoj T-50; větší fotoAlex Beltjukov; CC BY-SA 3.0 

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby stealth stíhacích letadel 5. generace Suchoj T-50. V současné době se připravuje k prvnímu letu osmý prototyp T-50. Osmý stroj svým vybavením již odpovídá sériovému provedení.

“Na rozdíl od předchozích letadel je osmý stroj již plně vybaven systémy stanovené v zadávací dokumentaci, která popisuje potenciální frontový letecký systém,” cituje deník Izvestija svůj zdroj z obranného průmyslu. “S příchodem nového letadla (osmý prototyp - pozn. red.) se dá říct, že T-50 dosáhl stádia, kdy je připraven k boji a je schopen hromadné výroby pro potřeby ruského letectva.“

V současné době jsou ve výrobě podle platné smlouvy mezi Kremlem a OAK další čtyři letadla. Deváté testovací letadlo se připojí ke zkouškám v záři letošního roku. I když letové zkoušky nejsou ještě u konce, OAK očekává podpis smlouvy k zahájení sériové výroby na podzim letošního roku a dodávky T-50 v příštím roce.

Je však otázkou, zda přání a očekávání OAK se shodují s přáním a očekáváním Kremlu. Na začátku roku 2015 Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje.  "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.

"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50 (dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl v roce 2015 pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident OAK a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.

V současné době se Kreml zavázal odebrat právě zmíněných 12 letadel pro účely testování. Polední čtyři letadla získají systémy odpovídající sériovému provedení letadel. Další nákup komplikují nejen ekonomické problémy Ruska a nárust ceny T-50, ale i technické problémy s vývojem.

Ještě v roce 2014 ruské letectvo plánovalo do roku 2020 odebrat 55 letadel T-50. Za pozornost stojí i neustále odklady v programu. V roce 2012 tehdejší velitel ruského letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.

Podle ruských médií ruské letectvo navíc vede debatu o tom, zda se vůbec letadla T-50 vyplatí kupovat, nebo raději investovat do ověřených stíhaček Su-27 nebo Su-35S. Podle ruských médií tak ruské letectvo, na rozdíl od OAK, která samozřejmě tlačí na prodej letadla, prozatím vyčkává s rozhodnutím kolik letadel (případně zda-li vůbec) T-50 nakoupí.

Kromě ceny je dalším velkým problémem T-50 pohonná jednotka. První letadla T-50 získají motory Saturn Izdělije 117 (AL-41F1) schopné vyvinout tah 2x142 kN. Motory AL-41F1 pohání stíhačky Su-35S a jde o modernizovanou verzí motorů AL-31FP (Su-27 a Su-30).

AL-41F1 je však pouze prozatímní motor, který ne zcela splňuje představy ruského letectva o výkonu a spotřebě paliva. Firma Saturn proto již několik let vyvíjí nový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN.

Izdělije 30 je určen jako finální motor stíhaček T-50. Vývoj motoru se však potýká s vážnými problémy. Podle ruského deníku Izvestija bude nový motor připraven k použití až mezi roky 2025 až 2027.

Vývoj motoru je jednou z nejsložitější části vývoje nového letadla. Američané proto v 80. letech zadali vývoj nových proudových motorů - Pratt & Whitney F119 a konkurenčního General Electric YF120 - již několik let před zahájením vývoje stíhačky F-22A Raptor.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany

Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    08:46 28.06.2016

    pro DJW_ : Ufimtsev začal v USA pracovat až po pádu železné opony. S hodnocením Hortenu ohledně stealth souhlasím – jeho snížené RCS je dáno konstrukcí (samokřídlo) a *možná* ...Zobrazit celý příspěvek

    pro DJW_ : Ufimtsev začal v USA pracovat až po pádu železné opony. S hodnocením Hortenu ohledně stealth souhlasím – jeho snížené RCS je dáno konstrukcí (samokřídlo) a *možná* použitými materiály, není to ovšem primární účel jeho konstrukce. Každopádně za dnešním stealth jednoznačně jsou Ufimtsevovi rovnice, které prostě Horten k dispozici neměl, stejně jako Lockheed při konstrukci U-2 a podobných, které snížené RCS měly také.Skrýt celý příspěvek

  • KazdiceOpice
    05:23 28.06.2016

    Přečetl jsem si diskusi. Pepin Nešpor a misanex jsou nový místní debilove?

    Přečetl jsem si diskusi. Pepin Nešpor a misanex jsou nový místní debilove?

  • DJW_
    13:19 27.06.2016

    Dakujem za doplnenie, vacsinou pisem z hlavy takze mierne chyby alebo medzery sa stavaju. S tym Ufimtsevom som videk rozhovor v rustine a v nom hovoril ze posobi na ktorejsi US ...Zobrazit celý příspěvek

    Dakujem za doplnenie, vacsinou pisem z hlavy takze mierne chyby alebo medzery sa stavaju.
    S tym Ufimtsevom som videk rozhovor v rustine a v nom hovoril ze posobi na ktorejsi US univerzite a sice svoju vlast miluje ale je tam tak dobre zabezpeceny ze sa domov uz nevrati kvoli detom co su viac doma v statoch ako v rusku.

    S tym nemeckym stelsom by som si nebol taky isty, v ziadnej serioznej publikacii som necital ze by ho Horten dizajnoval primarne s tymto ucelom. Keby to ak bolo, tak netusim preco nemci aj tych par vyrobenych strojov neposlali vyradit anglicke radary. Horten bolo bezpochyby uzasne éro a prist o 4 roky skor tak vazne zamiesa karty, no super stealth vladtosti mu pripusuju skor lacne dokumentarne serialy na kablovke ako odborne periodika.
    Samozrejme ak ma niekto seriozny zdroj, prosim sem s nim, som len civil nadsenec, nie vojensky historik.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:37 26.06.2016

    Snaha sestrojit letadlo s nízkým RCS je stará jako radar sám :-) Nicméně rovnice, které Ufimtsev zkonstruoval, jednoznačně stály na počátku stealth technologie, jak byla ...Zobrazit celý příspěvek

    Snaha sestrojit letadlo s nízkým RCS je stará jako radar sám :-) Nicméně rovnice, které Ufimtsev zkonstruoval, jednoznačně stály na počátku stealth technologie, jak byla představena v podobě F-117. Což ale neznamená, že chlapci a děvčata ve Skunk Works jsou bez zásluhy! Od obecných rovnic k praktickému řešení je ještě dlouhá cesta. S velkou nadsázkou bychom pak mohli říct, že Schroedinger je vynálezce mikročipů ;-)Skrýt celý příspěvek

  • IvanBa84
    08:23 26.06.2016

    DJW_ : meno je Petr Ufimtsev a omyl, steal je nemecky vynalez. Petr Ufimtsev nikdy neemigroval, jeho praca bola publikovana na zapade po zhodnoteni, ze nema ziaden vojensky ...Zobrazit celý příspěvek

    DJW_ : meno je Petr Ufimtsev a omyl, steal je nemecky vynalez.
    Petr Ufimtsev nikdy neemigroval, jeho praca bola publikovana na zapade po zhodnoteni, ze nema ziaden vojensky vyznam a bola napisana 1964.
    A tiez by som ti odporucal najst nieco o projekte Quiet Bird od Boeingu z 1962
    http://arstechnica.com/informa... Skrýt celý příspěvek

  • DJW_
    02:40 26.06.2016

    VojtaM: s tou demografiou Rusja sa dost zasadne mylite. Pozrite si tie cisla, za boli prvy krat od rozpadu v prirodzenom prirastku bez zapocitania imigracie. A nie je sposobene ...Zobrazit celý příspěvek

    VojtaM: s tou demografiou Rusja sa dost zasadne mylite. Pozrite si tie cisla, za boli prvy krat od rozpadu v prirodzenom prirastku bez zapocitania imigracie. A nie je sposobene porodnistou v Cecne a Dagestane, pozeral som to po oblastiach. Je to v historii bezprecedentny obrat, ked uvazime ze v 90tych vymierali tempom 1.2 MILIONA ludi rocne.

    Logik: nechcem sa miesat do nikam neveducej politickej debaty, ale vyjadrenia pilotov inych zemi co leteli v F35 mozu mat podobnu vypovednu "hodnotu" ako vyjadrenia ludi z Velitelstva VS u nas vo Zvolene ked sme mali kupovat Hawky. Myslim ze nikto so zdravym rozumom a aspon povrchnou znalostou problemu nepochybuje ze tie suoerlativy co o nich spievali bolu prinajmensom, ehm, prehnane. Skratka ak si niekto mysli ze niekto postavi pilota pred kameru bez presneho scenara tak je naivny.

    Kyrys, Dundee: omyl, stealth je rusky vynalez, ktory navrhoval rusky vedec pre stvrtu generaciu sovietskych stihacov. Koncepcia bola vedenim CA zamietnuta, chlap emigroval a matematicky model F117 ma na svedomi prave on. Meno si z hlavy nepamatam, hod si do guglu "ruskij stels".

    Madrabbit: Horten mal skutocne vo vrstvach preglejky uhlikovu vrstvu. Hladaj a najdes - pekne ho drobili z kridla z kusu co studovali v dokumete NatGeo. Aj ked nazvat to stealh lietadlom je odvazne, predsa len nizsi odraz to ero malo.

    PS: redakcia by sa mala zamysliet nad mnozstvom trollov z oboch stran v diskusii. Nerobim si iluzie ze AN bude vysoko odborne periodikum, ale nechodim sem citat ani pisat dristy.Skrýt celý příspěvek

  • Strategist
    21:46 24.06.2016

    Shania: nemáte ještě nějaké podobné odkazy ohledně F 35?

    Shania: nemáte ještě nějaké podobné odkazy ohledně F 35?

  • Strategist
    21:43 24.06.2016

    Shania: díky za ten odkaz pro zbraně v blocích je úžasný

    Shania: díky za ten odkaz pro zbraně v blocích je úžasný

  • KOLT
    20:57 24.06.2016

    Shania, dziękuję bardzo!

    Shania, dziękuję bardzo!

  • Arassuil
    23:10 23.06.2016

    Slavoslav: Takže ty to celé stavíš na tom, že Clausewitz napsal definici, kterou ale nemůžeme brát doslova? Promiň, ale účelem definic je brát je doslova, od toho jsou to definice ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav: Takže ty to celé stavíš na tom, že Clausewitz napsal definici, kterou ale nemůžeme brát doslova? Promiň, ale účelem definic je brát je doslova, od toho jsou to definice a ne jinotaj.

    Nechceš mi doufám tvrdit, že Clausewitz něco napsal, ale ve skutečnosti nenapsal, protože si to máme přebrat a pochopit, jak to vlastně myslel, protože "v praktickych diskusiach sa to berie skor inak", že ne?Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    22:59 23.06.2016

    Arassuil

    ako som povedal predtym. Ak tu definiciu beries doslovne tak mas pravdu to nemienim rozporovat.

    Arassuil

    ako som povedal predtym. Ak tu definiciu beries doslovne tak mas pravdu to nemienim rozporovat.

  • Shania
    22:03 23.06.2016

    KOLT: moje chyba, už jsem to tak ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: moje chyba, už jsem to tak zkopíroval

    http://i619.photobucket.com/al...

    http://i619.photobucket.com/al... Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:53 23.06.2016

    pro Shania: První dva odkazy jsou porouchané, vemte to prosím přes nějaký zkracovací server (třeba jdem.cz), ať to místní redakční systém nezničí. Díky.

    pro Shania: První dva odkazy jsou porouchané, vemte to prosím přes nějaký zkracovací server (třeba jdem.cz), ať to místní redakční systém nezničí. Díky.

  • Kruan
    20:53 23.06.2016

    RiMr: "Kašli na to Kruane, ať si tu Ivani dskutují sami se sebou a palcují si to jak o závod, zkrátka "nanesli útok" a obsadili další web. Na jednoho by z toho šla i nervozita, ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr:

    "Kašli na to Kruane, ať si tu Ivani dskutují sami se sebou a palcují si to jak o závod, zkrátka "nanesli útok" a obsadili další web. Na jednoho by z toho šla i nervozita, nebýt jejich mizivého vlivu v reálném světě kde se nedají klonovat účty - viz Vyvadil a jeho "krasnaja armija" při průjezdu kolony.
    Prostě blábláblá. nemá to cenu, škoda energije."

    Jasně, souhlas na 100%. Práce jim smrdí, ruce dozadu nebo obě levý, ani na letenku do Moskvy si nejsou schopni sami vydělat, a za přepínání nicků jim Putin neplatí tolik, aby se slušně uživili.

    Mě jen těší, že jsem dnes potkal našeho vesnického řezníka v hodně slušném autě. On bourá maso, manželka vaří gulášky, polévky, dělají skvělé párky, klobásky...a já si tam chodím na obědy.

    Ale ty rúznobarevné čmoudíky za T-50 by nám kremrole vysvětlit mohli :-)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:41 23.06.2016

    Sokrates: http://i619.photobucket.com/al... ... 20Plan.jpg http://i619.photobucket.com/al... ... c5bbbf.jpg Tady jsou ty zbraně v ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates: http://i619.photobucket.com/al... ... 20Plan.jpg
    http://i619.photobucket.com/al... ... c5bbbf.jpg

    Tady jsou ty zbraně v blocích:

    http://www.dtic.mil/ndia/2012a...

    F-22 (aspon některé) už AIM-9X mužou nést, V Incrementu 3.2B 2017/18 tam bude plná softwaroví podpora. Nejsem si přesně jistý jaké přesně omezení než to zobrazování M to má.Skrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    19:25 23.06.2016

    Slavoslav: Kupodivu ne wiki, ale PDF verze On War a a nějaká ta chvilka věnovaná četbě nejzajímavějších odstavců a shrnutí jeho díla. Já vím, že v diskuzích se vše bere jinak... ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav: Kupodivu ne wiki, ale PDF verze On War a a nějaká ta chvilka věnovaná četbě nejzajímavějších odstavců a shrnutí jeho díla. Já vím, že v diskuzích se vše bere jinak... Ale ty sám jsi se oháněl Clausewitzovou definicí "totální (absolutní) války". A já se ti jen snažím říct, že ačkoliv Clausewitz definoval těch válek několik, tak totální válku nikdy nedefinoval. Pojem absolutní války sice definoval, ale definoval ji takovým způsobem, že o ní sám prohlásil, že podoba takové války je nemožná.

    Doslova tvrdí, že jednou z podmínek absolutní války je, aby taková válka vypukla jako izolovaný akt, který není motivovaný předchozími historickými nebo politickými událostmi. Zároveň ale dochází k tomu, že válka nikdy nemůže být vysvětlena bez politického kontextu - tudíž absolutní válka nemůže existovat. Ostatně co čekat od člověka, kterému je připisován výrok, že válka je diplomacie vedená jinými prostředky? A vůbec o přitom nezajímalo, kolik flákačů má v národě.

    Takže nevím, proč si tolik stojíš za tím, že americká občanská válka byla válkou totální a že je to zrovna podle Clausewitzovi definice.

    Sám tady používáš argument, že "Absolutna vojna znamena, zapojenie celeho naroda do vojnoveho usilia a nevyhrava nutne lepsi na bojisku, ale silnejsia ekonomika ci populacny potencial." - S druhou částí se dá souhlasit, ano sever vyhrál díky průmyslové převaze. Ale nikdy v průběhu celé války nedošlo k tomu, že by se do ní zapojil celý národ (nebo alespoň většina). Američané rozhodně neměli potřebu stavět dětské pluky nebo pluky starců. Americké ženy nemusely splňovat povinné kvóty na výrobu cupaniny nebo rubašů na mrtvoly. Školáci se neučili jak vyrábět kopí. Přeměna ekonomiky na válečnou výrobu ještě neznamená totální nasazení národa.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    19:00 23.06.2016

    Sokrates

    Vies prečo maju napr, taký leksri, pravnici ci učitelia specializaciu v rámci svojho odboru?
    ;)

    Sokrates

    Vies prečo maju napr, taký leksri, pravnici ci učitelia specializaciu v rámci svojho odboru?
    ;)

  • Sokrates
    18:46 23.06.2016

    Shania: Nevieš náhodou, či už bolo presne špecifikované, z čoho bude pozostávať Block 3F? Konkrétne by ma zaujímalo, či tam bude AIM-120D a AIM-9X. Taktiež som niekde zachytil, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Nevieš náhodou, či už bolo presne špecifikované, z čoho bude pozostávať Block 3F? Konkrétne by ma zaujímalo, či tam bude AIM-120D a AIM-9X.
    Taktiež som niekde zachytil, že F-22 nemá AIM-9X ešte plne integrovanú a prejavuje sa to napr. tak, že na HUD sa pilotovi zobrazujú údaje, ako keby mal verziu "M".Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:28 23.06.2016

    lehky OT: Další velmi úspěšné cvičení F-35 a první potvrzení proti jakým hrozbám F-35 stála. Na cvičeních USN si vedla velmi dobře, ale hrozba nebyla upřesněna (pokročila PVO a ...Zobrazit celý příspěvek

    lehky OT: Další velmi úspěšné cvičení F-35 a první potvrzení proti jakým hrozbám F-35 stála. Na cvičeních USN si vedla velmi dobře, ale hrozba nebyla upřesněna (pokročila PVO a letecto). F-35A mají blok 3i a ten je limitovaný na jen 5,5g a interně 2x AIM-120 + max 2x 2000lb bomby.

    Infografika
    https://pbs.twimg.com/media/Cl...

    zkrácený překlad.

    6-17.6. měl o USAF cvičení v Mountain Home AFB, kde bylo 7 F-35A a 181 členů pozemního personálu. Za tu dobu uskutečnili 88 misí a žádná nebyla zrušena kvůli technickým důvodům (dvě letadla musela přerušit start kvůli selhání baterie a druhé selhal navigační systém a pokud jsme to dobře pochopil, dostali je v čas opravit).

    Žádná F-35 nebyla sestřelena ve vzdušném boji.

    Proběhlo několik větších střetů zahrnující F-15E a F16 a jako Red Air (agresoři) lítalo místní 366 stíhací křídlo s F-15E?.

    Byla tam robustní moderní integrovaná PVO dlouhého a středního doletu + agresoři.
    F-35 shodili 16 500lb GBUA-15 s 15 potvrzenými zásahy a jedna selhala.
    Score úspěšných AG zásahů od února je 97,5%
    Lt. Col. Curtis Pitts uvedl, že LO tvary a stealth povrch ji činá idealní pro vlasntí eskortu ve velmi nebezpešném prostředí a chválil radar pro identifikaci cílu skrz počasí na dlouhé vzdálenosti.
    3 letky z Hil AFB dostanou 72 F-35A do roku 2019

    https://www.reddit.com/r/Credi... ... tain_home/Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    17:54 23.06.2016

    Slavoslav: ten bol dobrý? Že anglická wiki. :-) Ak sa nemýlim, tak Arrasuil nedávno v jednej diskusii spomínal, že históriu študuje (alebo vyštudoval). Takže, ak sa chceš niečo ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav: ten bol dobrý? Že anglická wiki. :-) Ak sa nemýlim, tak Arrasuil nedávno v jednej diskusii spomínal, že históriu študuje (alebo vyštudoval). Takže, ak sa chceš niečo dozvedieť, priamo sa ho opýtaj a nehádaj sa s ním. Bude to pre Teba oveľa rýchlejšia cesta k poznaniu. :-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 9