Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Suchoj T-50; větší fotoAlex Beltjukov; CC BY-SA 3.0 

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby stealth stíhacích letadel 5. generace Suchoj T-50. V současné době se připravuje k prvnímu letu osmý prototyp T-50. Osmý stroj svým vybavením již odpovídá sériovému provedení.

“Na rozdíl od předchozích letadel je osmý stroj již plně vybaven systémy stanovené v zadávací dokumentaci, která popisuje potenciální frontový letecký systém,” cituje deník Izvestija svůj zdroj z obranného průmyslu. “S příchodem nového letadla (osmý prototyp - pozn. red.) se dá říct, že T-50 dosáhl stádia, kdy je připraven k boji a je schopen hromadné výroby pro potřeby ruského letectva.“

V současné době jsou ve výrobě podle platné smlouvy mezi Kremlem a OAK další čtyři letadla. Deváté testovací letadlo se připojí ke zkouškám v záři letošního roku. I když letové zkoušky nejsou ještě u konce, OAK očekává podpis smlouvy k zahájení sériové výroby na podzim letošního roku a dodávky T-50 v příštím roce.

Je však otázkou, zda přání a očekávání OAK se shodují s přáním a očekáváním Kremlu. Na začátku roku 2015 Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje.  "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.

"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50 (dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl v roce 2015 pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident OAK a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.

V současné době se Kreml zavázal odebrat právě zmíněných 12 letadel pro účely testování. Polední čtyři letadla získají systémy odpovídající sériovému provedení letadel. Další nákup komplikují nejen ekonomické problémy Ruska a nárust ceny T-50, ale i technické problémy s vývojem.

Ještě v roce 2014 ruské letectvo plánovalo do roku 2020 odebrat 55 letadel T-50. Za pozornost stojí i neustále odklady v programu. V roce 2012 tehdejší velitel ruského letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.

Podle ruských médií ruské letectvo navíc vede debatu o tom, zda se vůbec letadla T-50 vyplatí kupovat, nebo raději investovat do ověřených stíhaček Su-27 nebo Su-35S. Podle ruských médií tak ruské letectvo, na rozdíl od OAK, která samozřejmě tlačí na prodej letadla, prozatím vyčkává s rozhodnutím kolik letadel (případně zda-li vůbec) T-50 nakoupí.

Kromě ceny je dalším velkým problémem T-50 pohonná jednotka. První letadla T-50 získají motory Saturn Izdělije 117 (AL-41F1) schopné vyvinout tah 2x142 kN. Motory AL-41F1 pohání stíhačky Su-35S a jde o modernizovanou verzí motorů AL-31FP (Su-27 a Su-30).

AL-41F1 je však pouze prozatímní motor, který ne zcela splňuje představy ruského letectva o výkonu a spotřebě paliva. Firma Saturn proto již několik let vyvíjí nový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN.

Izdělije 30 je určen jako finální motor stíhaček T-50. Vývoj motoru se však potýká s vážnými problémy. Podle ruského deníku Izvestija bude nový motor připraven k použití až mezi roky 2025 až 2027.

Vývoj motoru je jednou z nejsložitější části vývoje nového letadla. Američané proto v 80. letech zadali vývoj nových proudových motorů - Pratt & Whitney F119 a konkurenčního General Electric YF120 - již několik let před zahájením vývoje stíhačky F-22A Raptor.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany

Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Slavoslav
    17:39 23.06.2016

    Arrasuil anglicka wiki vsak? ano ked to beries doslovne tak je to utopia. Staci jeden flakac v narode a je po absolutnej vojne. Lenze v praktickych diskusiach sa to berie ...Zobrazit celý příspěvek

    Arrasuil

    anglicka wiki vsak?
    ano ked to beries doslovne tak je to utopia. Staci jeden flakac v narode a je po absolutnej vojne.

    Lenze v praktickych diskusiach sa to berie skor inak. Ide o to, ze v predchadzajucich vojnach si zobral general vojsko, zviedla sa niekde nejaka generalna bitka a bolo vo vojne rozhodnute, dalsie mobiliyacie apodobne neboli mozne. Narody ako celok netrpeli len bojujuce armady.

    Absolutna vojna znamena, zapojenie celeho naroda do vojnoveho usilia a nevyhrava nutne lepsi na bojisku, ale silnejsia ekonomika ci populacny potencial.

    V kaydom vacsom konflikte sa deju excesy. V ziadnom pripade som nemyslel, ze to bola gentlemanska vojna len to, ze sa tam nik cielene nesnazil o vyhladenie civilneho obyvatelstva a podobne.Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    15:59 23.06.2016

    midlum75: Důležitý je jaký si Rusové ten cíl stanovili a čeho nakonec dosáhli. Navíc by se takto dalo argumentovat dál, tedy, že v důsledku toho všeho se nakonec SSSR za dalších 60 ...Zobrazit celý příspěvek

    midlum75: Důležitý je jaký si Rusové ten cíl stanovili a čeho nakonec dosáhli. Navíc by se takto dalo argumentovat dál, tedy, že v důsledku toho všeho se nakonec SSSR za dalších 60 zhroutí. :-)Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    14:58 23.06.2016

    KOLT: ono to prosazování Ho229 je spíše úsměvné.. samokřídlo je koncept starý jako letectví samo... a VW musel za Brouka platit Tatře :D

    KOLT: ono to prosazování Ho229 je spíše úsměvné.. samokřídlo je koncept starý jako letectví samo... a VW musel za Brouka platit Tatře :D

  • midlum75
    12:36 23.06.2016

    Vrata : nechci polemizovat o Zimní válce, kde se RA katastroficky předvedla....ale důležitý je cíl a ne cesta. Finsko ztratilo cca 10% území, kdy byla 1/3 průmyslu země. Navíc ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata : nechci polemizovat o Zimní válce, kde se RA katastroficky předvedla....ale důležitý je cíl a ne cesta. Finsko ztratilo cca 10% území, kdy byla 1/3 průmyslu země. Navíc tento konflikt ukázal, v jakém stavu je RA a mohlo dojít k nutným reformám......a právě díky výkonu RA usoudil Hitler, že Rusko bude za měsíc bojů jeho........a proto, nikdy nepodceňuj svého nepřítele i když máš dle svého mínění všechny trumfy v kapseSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:33 23.06.2016

    Hádat se, jestli samokřídlo stvořil Horten nebo Northrop, je téměř taková pitomost jako hádat se, jestli atmosférou chlazený boxer nad zadní nápravou je nápad Porscheho nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Hádat se, jestli samokřídlo stvořil Horten nebo Northrop, je téměř taková pitomost jako hádat se, jestli atmosférou chlazený boxer nad zadní nápravou je nápad Porscheho nebo Ledwinky...Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    09:21 23.06.2016

    midlum75: k te Sovetsko-Finske valce, kterou Stalin slavne vyhral: 1./ Finsko melo v konfliktu podstatne mene vyzbroje nez SSSR. SSSR zacal utok s 1500 tanky proti ...Zobrazit celý příspěvek

    midlum75: k te Sovetsko-Finske valce, kterou Stalin slavne vyhral:


    1./ Finsko melo v konfliktu podstatne mene vyzbroje nez SSSR. SSSR zacal utok s 1500 tanky proti kterym meli Finove v ten moment 0 tanku, cca 50 protitankovych kanonku a cca 150 PT pusek. Finove nemeli dostatek delostrelectva, delostrelecke munice a nahradnich delovych hlavni. Mnohanasobna byla pocetni letecka prevaha SSSR. Celkem SSSR nasadil az 3500 tanku (wiki uvadi 6000 tanku) proti celkem 24 tankum Finskym, pomer poctu letadel uvadi wiki 3900:114 ve prospech SSSR.

    2./ Presto byl pomer ztrat na zivotech byl cca 5:1 az 10:1 v neprospech SSSR.

    3./ Cilem Stalina bylo zrejme obsazeni celeho Finska podobne jako Pobaltskych zemi. Ziskal jenom zalostne maly kousek Finska (pravda, ziskal loziska nerostu).Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    07:24 23.06.2016

    Už samotná věta "Válka se vedla civilizovaně." mi přijde jako kočkopes. Která válka se kdy vedla civilizovaně?

    Už samotná věta "Válka se vedla civilizovaně." mi přijde jako kočkopes. Která válka se kdy vedla civilizovaně?

  • Arassuil
    00:01 23.06.2016

    Slavoslav: Americká občanská válka nebyla totální válkou už jenom proto, že Clausewitz nikdy pojem totální války nedefinoval. :-) Definoval pojem absolutní války (který ty používáš ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav: Americká občanská válka nebyla totální válkou už jenom proto, že Clausewitz nikdy pojem totální války nedefinoval. :-) Definoval pojem absolutní války (který ty používáš v závorce a nejspíše jako synonymum k válce totální, což je chyba).

    A pokud by ses do jeho díla začetl trochu víc, tak zjistíš, že Clausewitz považuje absolutní válku za koncept, který je v reálném světě neuskutečnitelný - tedy že něco jako absolutní válka nemůže vůbec existovat.

    Tedy sečteno podtrženo, americká občanská válka nebyla válkou absolutní (která podle Clausewitze není možná) a nebyla ani válkou totální (protože nesplňuje nejzákladnější podmínky definice totální války, jako třeba plné zapojení civilního obyvatelstva)

    A myslet si, že americká občanská válka byla vedená civilizovaně... Zpočátku plny ideálů o džentlmenském boji sice obě strany pouštěly zajatce na čestné slovo, že již nepozvednou zbraň, no ke konci války z 650 tisíců zajatých (dohromady na obou stranách) jich zemřelo v zajateckých táborech okolo 60 000 - především na podvýživu a nemoci. Třeba takový unionistický Camp Douglas si podmínkami nezadá s gulagem.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:38 22.06.2016

    Ho229 bylo dáno na přezkoumání firmě Norhrop kvůli jednomu faktu. Možná to někoho překvapí, možná někdo bude v šoku! Ano, je to tak. Firma Northrop byla posedlá vývojem samokřídlem ...Zobrazit celý příspěvek

    Ho229 bylo dáno na přezkoumání firmě Norhrop kvůli jednomu faktu. Možná to někoho překvapí, možná někdo bude v šoku! Ano, je to tak. Firma Northrop byla posedlá vývojem samokřídlem od svého založení, podobně jako firma Horten.
    První létající křídlo firmy Northrop vzlétlo již v roce 1929 (byť mělo VOP kvůli stabilitě), pak typ N-1 (v roce 1940), následovaly N-9 (1942), MX-324 (rok 1942, raketový pohon), MX-334 (rok 1943, raketový pohon), stíhačka XP-56 (1943), řízená střela JB-1 (rok 1944), JB-10 (rok 1945), XP-79 (rok 1945, proudový pohon), a konečně XB-35 (1946). Přičemž demonstrátorem XB-35 byl N-9 z roku 1942. Ano, je to nemožné, ale XB-35 se vyvíjel od roku 1941.
    Bratři Hortonovi nebyli tedy jediní kdo vyvíjel létající samokřídla. Krom Northropa k nim patřil německý Lippich (tvůrce Me-163), francouz Fauvel, sovět Čeranovskij a mnozí další.Skrýt celý příspěvek

  • jacky3115
    21:38 22.06.2016

    Dundee Datum: 22.06.2016 Čas: 13:54
    Že jsem tak smělý - které německé tanky měly naftové motory ?

    Dundee Datum: 22.06.2016 Čas: 13:54
    Že jsem tak smělý - které německé tanky měly naftové motory ?

  • Slavoslav
    18:54 22.06.2016

    Arassuil ale bola len si pozri ako to Clausewitz definoval. No mozno ta myli, ze bola vedena neporovnatelne civilizovanejsie ako II sv zo strany nemcov voci Rusku. Totalna ...Zobrazit celý příspěvek

    Arassuil

    ale bola len si pozri ako to Clausewitz definoval. No mozno ta myli, ze bola vedena neporovnatelne civilizovanejsie ako II sv zo strany nemcov voci Rusku.

    Totalna vojna znamena, ze nevyhra nutne lepsia armada na bojisku, ale ta strana ktora ma viac ludskych / ekonomickych zdrojov a presne o tom americka obcianska vojna bola. Sever vyhral, len vdaka vacsiemu mobilizacnemu a najma ekonomickemu potenicalu napriek tomu, ze Juh do toho vrhol vsetko.Skrýt celý příspěvek

  • Dundee
    17:55 22.06.2016

    poradila si s Finskem tím způsobem, že ztráty na straně Ruska několikanásobně převyšovaly množství finských jednotek. Nakonec rusové museli s Finskem jednat. Vzhledem k poměru sil ...Zobrazit celý příspěvek

    poradila si s Finskem tím způsobem, že ztráty na straně Ruska několikanásobně převyšovaly množství finských jednotek. Nakonec rusové museli s Finskem jednat. Vzhledem k poměru sil vyšli ze Zimní války vítězně finové, kteří tak zachránili svoji existenci.Skrýt celý příspěvek

  • midlum75
    15:27 22.06.2016

    nedokázala poradit ale ve finále poradila.... a to samé s Německem, zatím co od roku 41 šla kvalita a schopnosti RA nahoru ( a cena byla vysoká ) , Wehrmacht šel naopak dolů. ...Zobrazit celý příspěvek

    nedokázala poradit ale ve finále poradila.... a to samé s Německem, zatím co od roku 41 šla kvalita a schopnosti RA nahoru ( a cena byla vysoká ) , Wehrmacht šel naopak dolů.
    Japonci tomu dali pěkný název...tuším že nemoc z vítězství, kdy snadné výhry dávají vlastní pocit nepřemožitelnosti a pohrdání protivníkem.Skrýt celý příspěvek

  • Dundee
    15:20 22.06.2016

    midlum75:

    Ruskou armádu bylo těžké podcenit, když si nedokázala poradit ani s Finskem (a to rusové útočili s několikanásobnou přesilou).

    midlum75:

    Ruskou armádu bylo těžké podcenit, když si nedokázala poradit ani s Finskem (a to rusové útočili s několikanásobnou přesilou).

  • Arassuil
    15:11 22.06.2016

    Slavoslav: Americká občanská válka totální válkou nebyla - ono je to oblíbené tvrzení amerických historiků, kteří s gustem americké dějiny trošku přehánějí. Velká, ba přímo drtivá ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav: Americká občanská válka totální válkou nebyla - ono je to oblíbené tvrzení amerických historiků, kteří s gustem americké dějiny trošku přehánějí. Velká, ba přímo drtivá většina amerického civilního obyvatelstva zůstala válkou nedotčená (zejména na severu). Na jihu to sice mělo k totální válce o něco blíž, no i třicetiletá válka vykazuje více prvků totalitní války.Skrýt celý příspěvek

  • midlum75
    15:08 22.06.2016

    merito věci není slovo ale kdo na to přistoupil první a za jakou cenu.

    merito věci není slovo ale kdo na to přistoupil první a za jakou cenu.

  • Slavoslav
    14:56 22.06.2016

    Midlum

    Totalnu (absolutnu) vojnu definoval už Clausewitz a prvým pripadom bola americká občianska vojna. Nie druha svetová vojna.

    Midlum

    Totalnu (absolutnu) vojnu definoval už Clausewitz a prvým pripadom bola americká občianska vojna. Nie druha svetová vojna.

  • midlum75
    14:38 22.06.2016

    je nepíšu co bylo nebo nebylo klíčové.....ohledně počasí, klíčové bylo to, že podcenili Rusko a to po všech stránkách. Podcenili to, jaké zdroje bude potřeba k vedení války s ...Zobrazit celý příspěvek

    je nepíšu co bylo nebo nebylo klíčové.....ohledně počasí, klíčové bylo to, že podcenili Rusko a to po všech stránkách. Podcenili to, jaké zdroje bude potřeba k vedení války s Ruskem........Rusové pochopili mnohem dříve to čemu dali Němci později jméno - totální válkaSkrýt celý příspěvek

  • Dundee
    13:54 22.06.2016

    midlum75 / gaunt: Klíčová byla skutečnost, že Němci počítali s dobytím Moskvy před zimou. Zdržení armády (kvůli obsazení polí s právě sklízenou úrodou a zpomalení postupu ...Zobrazit celý příspěvek

    midlum75 / gaunt:

    Klíčová byla skutečnost, že Němci počítali s dobytím Moskvy před zimou. Zdržení armády (kvůli obsazení polí s právě sklízenou úrodou a zpomalení postupu podzimním bahnem) způsobilo, že Němci nedorazili před zimou.

    Co se týče absence zimních uniforem, to nebyl největší problém německých sil. Rozhodlo především to, že Němci nemohli v mrazu použít těžkou techniku (tanky byly nepojízdné kvůli zamrzání nafty a z děla nemohli střílet, protože neměly zimní mazivo).Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    13:30 22.06.2016

    midlum75: Souhlas. Němci nedokázali vyrobit v dostatečném množství ani zimní uniformy. Počasí bylo pro obě strany stejné. Jen jedna byla nepřipravená.

    midlum75: Souhlas. Němci nedokázali vyrobit v dostatečném množství ani zimní uniformy. Počasí bylo pro obě strany stejné. Jen jedna byla nepřipravená.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 9