Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Suchoj T-50; větší fotoAlex Beltjukov; CC BY-SA 3.0 

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby stealth stíhacích letadel 5. generace Suchoj T-50. V současné době se připravuje k prvnímu letu osmý prototyp T-50. Osmý stroj svým vybavením již odpovídá sériovému provedení.

“Na rozdíl od předchozích letadel je osmý stroj již plně vybaven systémy stanovené v zadávací dokumentaci, která popisuje potenciální frontový letecký systém,” cituje deník Izvestija svůj zdroj z obranného průmyslu. “S příchodem nového letadla (osmý prototyp - pozn. red.) se dá říct, že T-50 dosáhl stádia, kdy je připraven k boji a je schopen hromadné výroby pro potřeby ruského letectva.“

V současné době jsou ve výrobě podle platné smlouvy mezi Kremlem a OAK další čtyři letadla. Deváté testovací letadlo se připojí ke zkouškám v záři letošního roku. I když letové zkoušky nejsou ještě u konce, OAK očekává podpis smlouvy k zahájení sériové výroby na podzim letošního roku a dodávky T-50 v příštím roce.

Je však otázkou, zda přání a očekávání OAK se shodují s přáním a očekáváním Kremlu. Na začátku roku 2015 Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje.  "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.

"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50 (dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl v roce 2015 pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident OAK a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.

V současné době se Kreml zavázal odebrat právě zmíněných 12 letadel pro účely testování. Polední čtyři letadla získají systémy odpovídající sériovému provedení letadel. Další nákup komplikují nejen ekonomické problémy Ruska a nárust ceny T-50, ale i technické problémy s vývojem.

Ještě v roce 2014 ruské letectvo plánovalo do roku 2020 odebrat 55 letadel T-50. Za pozornost stojí i neustále odklady v programu. V roce 2012 tehdejší velitel ruského letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.

Podle ruských médií ruské letectvo navíc vede debatu o tom, zda se vůbec letadla T-50 vyplatí kupovat, nebo raději investovat do ověřených stíhaček Su-27 nebo Su-35S. Podle ruských médií tak ruské letectvo, na rozdíl od OAK, která samozřejmě tlačí na prodej letadla, prozatím vyčkává s rozhodnutím kolik letadel (případně zda-li vůbec) T-50 nakoupí.

Kromě ceny je dalším velkým problémem T-50 pohonná jednotka. První letadla T-50 získají motory Saturn Izdělije 117 (AL-41F1) schopné vyvinout tah 2x142 kN. Motory AL-41F1 pohání stíhačky Su-35S a jde o modernizovanou verzí motorů AL-31FP (Su-27 a Su-30).

AL-41F1 je však pouze prozatímní motor, který ne zcela splňuje představy ruského letectva o výkonu a spotřebě paliva. Firma Saturn proto již několik let vyvíjí nový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN.

Izdělije 30 je určen jako finální motor stíhaček T-50. Vývoj motoru se však potýká s vážnými problémy. Podle ruského deníku Izvestija bude nový motor připraven k použití až mezi roky 2025 až 2027.

Vývoj motoru je jednou z nejsložitější části vývoje nového letadla. Američané proto v 80. letech zadali vývoj nových proudových motorů - Pratt & Whitney F119 a konkurenčního General Electric YF120 - již několik let před zahájením vývoje stíhačky F-22A Raptor.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany

Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • stirling
    12:45 21.06.2016

    fenri: tvojí názorovou zalepenost neustále opakujícím prohlášením o IOC f35 jen potvrzuješ, projekt bereš jako jedno letadlo a samozřejmě vždy bereš jen to se ti hodí, to, že ten ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: tvojí názorovou zalepenost neustále opakujícím prohlášením o IOC f35 jen potvrzuješ, projekt bereš jako jedno letadlo a samozřejmě vždy bereš jen to se ti hodí, to, že ten typ, který us potřebovalo jako první už snad rok IOC má, prostě přecházíš.
    To samé srovnání motorů, kde si vybereš jeden naprosto nic neříkající parametr a na jeho základě začneš tvrdit, že je t50 s těma starejma motorama vlastně na tom stejně jako raptor... A třešničku tomu dáváš tvrzením, že t14 je podle nás střep což nikdo netvrdil jen to, že je to pouhý prototyp o kterém víš jen tiskové zprávy ze země kde se vše tutlá narozdíl např. info o f35, kde se dozvíš i o tom, že vrzl kryt kabiny.Skrýt celý příspěvek

  • VojtaM
    12:40 21.06.2016

    A stále je tu ještě důležitejší věc. A to je celý systém. A T-50ka i Armata jsou jen částí systému a ten je silný jen tak, jako jeho nejslabší část. A je fakt, že pod Šojgu(nem) ...Zobrazit celý příspěvek

    A stále je tu ještě důležitejší věc. A to je celý systém. A T-50ka i Armata jsou jen částí systému a ten je silný jen tak, jako jeho nejslabší část. A je fakt, že pod Šojgu(nem) udělala ruská armáda v koordinaci a kooperaci obrovský skok vpřed.Skrýt celý příspěvek

  • Nikdo
    12:39 21.06.2016

    fenri: F 35B dosáhla IOC u VMFA-121

    fenri: F 35B dosáhla IOC u VMFA-121

  • logik
    12:33 21.06.2016

    fenri: - To, že to je nepřekonatelné tam právě tvrdíš jen Ty. Opakovaně jsem Tě na to upozorňoval, že to netvrdím... asi marně. - F35 je IOC. - Zkušenosti pilotů - obzvlášť ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri:
    - To, že to je nepřekonatelné tam právě tvrdíš jen Ty. Opakovaně jsem Tě na to upozorňoval, že to netvrdím... asi marně.

    - F35 je IOC.

    - Zkušenosti pilotů - obzvlášť z jiných zemí, než která letadlo vyrábí - sice nejsou všechno, ale rozhodně daleko věrohodnější zdroj, než tvrzení. Až budou k dispozici reálné zkušenosti tankistů z Armaty a srovnání s jinými typy letadel, tak to bude důvod věřit, že je Armata hotová. Teď zatím mi ten důvod schází.

    - Opět to, že někdo tvrdí, že Armata je drek, je opět jen Tvoje chiméra, se kterou pak plamenně bojuješ. Jediné, co tvrdíme je, že naprosto není jasné, jak je Armata dokončená a jaké bude v reálu podávat výkony. A že tedy na automatické nadřazování Armaty nad současné tanky je brzo. Ano, má potenciál k tomu, ale zdaleka ho ještě neprokázala.
    Zatímco např. F35 již ano (např. jaké zvládne úhly náběhu je dobře ověřený fakt, o výkonech jeho radiolokátoru snad také nepochybujete, RCS dle výkonů z RedFlagu má také evidentně řádově nižší než 4gen, senzorické vybavení dle vyjádření pilotů je na vyšší úrovni než v starších érech, dle četnosti poruch to je na letadlo v raném stádiu poměrně spolehlivý bez VÁŽĚJŠÍCH závad atd...).

    Takže opakuji. Nikdo netvrdí, že je Armata drek. Jen prostě to, že se projede tank na přehlídce neznamená, že je hotový - a že překonává své současníky, protože pořád o tom tanku, především o senzorických schopnostech, ale např. i o úrovni ochrany a jejích slabinách, o spolehlivosti motorů atd., atd. víme velmi málo.

    Takže to, že je to moderní a dobrá koncepce ještě neznamená, že to bude opravdu v praxi dobrý stroj (byť rusové tanky umí a tak je to pravděpodobné), ani že je v současné podobě opravdu reálně bojeschopný.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:29 21.06.2016

    Rase - no to je snad normální, ne? Next after next. F-18 SuperHornet vyráběná paralelně s Raptory atd. Myslíte, že se nepracuje na Raptoru II? A Lightningu III?

    Rase - no to je snad normální, ne? Next after next. F-18 SuperHornet vyráběná paralelně s Raptory atd. Myslíte, že se nepracuje na Raptoru II? A Lightningu III?

  • VojtaM
    12:28 21.06.2016

    Zase hromada osobního napadání. Uberte plyn. Jak T-50ka, tak Armata. Logik to hezky napsal. Oba dva typy mají POTENCIÁL, ale Rusko mělo dekádu v totální marastu po rozpadu Sajuzu. ...Zobrazit celý příspěvek

    Zase hromada osobního napadání. Uberte plyn. Jak T-50ka, tak Armata. Logik to hezky napsal. Oba dva typy mají POTENCIÁL, ale Rusko mělo dekádu v totální marastu po rozpadu Sajuzu. Do toho odliv lidí a soukromého kapitálu na západ. To se musí projet i ve vojenském průmyslu. A jsou tu další věci.

    - zaostávání v elektronice, sankce jim zasahují nejbolavější místa. Výpomoc Běloruska v senzorech není všeléčebná, nehledě na to, že to je často licenční výroba od Francouzů
    - nízká cena ropy a nerostů
    - demograficky jdou do háje

    Hromada věcí, jenž se projevuje v tom ,že prostě ty programy musí utlumit. uvědomuje si to i ten pošuk Putin.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:15 21.06.2016

    Logik: -vedle se mluví o POTENCIÁLU neexistující věci a už teď se v diskuzi "ví", že je to nezastavitelné, překoná to vše a není a nebude proti tomu obrany. Zde mluvíme o ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik:
    -vedle se mluví o POTENCIÁLU neexistující věci a už teď se v diskuzi "ví", že je to nezastavitelné, překoná to vše a není a nebude proti tomu obrany. Zde mluvíme o POTENCIÁLU existující věci, a už se ví, že ten potenciál je jen propaganda. To je rozdíl, na který poukazuji.
    Zatímco mi ostatní NEVÍME, jaké jsou reálné schopnosti Armaty (ale to co víme, vypadá hodně dobře), misanex VÍ, že je to jen propaganda.
    -F35 reálně nasazena nebyla a zatím nedosáhla IOC. Zkušenosti pilotů - ale no tak, řeknou, co se čeká. Tankisté testující Armatu o ní také mluví v superlativech. Ovšem tam VÍME, že lžou.
    -osobně NEPOCHYBUJI, že F-35 JE výborné letadlo. A osobně si myslím, že je VELMI PRAVDĚPODOBNÉ, že Armata je výborný tank. A proto mě překvapuje, že někdo VÍ, že Armata je drek. A často to "ví" z jedné fotky, nebo proto, že si nic nepřečetl, ale když jela na Rudém naměstí, tak to prostě musí být fake. Chápete?

    Pepa Nešpor: Gratuluji k první česky napsané větě. Prospívám vám.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    11:32 21.06.2016

    fenri: Vy máte koukám problém s pochoopením psaného textu. Ve vedlejší debatě se mluví o tom, jak může fungovat vyvíjený systém, pokud se podaří naplnit jeho ambice. Tedy o ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Vy máte koukám problém s pochoopením psaného textu. Ve vedlejší debatě se mluví o tom, jak může fungovat vyvíjený systém, pokud se podaří naplnit jeho ambice. Tedy o POTENCIÁLU toho systému.

    Nikdo rozumný nepochybuje, že Armata byla vyvíjena s ambicemi překonat západní tanky - a že tento potenciál má. Stejně jako tato T-50. Je ovšem velký rozdíl mezi "MÍT" a "MÍT POTENCIÁL". To druhé má armata zcela jistě. Zdali má to první: tedy zdali je to v současném stavu opravdu tak dobrý tank a jaké má výkony, to ovšem ví jen pár lidí v Rusku (a samozřejmě Sputnik.... :-)). Papír snese všechno.

    A než to zase začnete srovnávat třeba s F-35, tak ta už reálně nasazená byla a je poměrně dosti uveřejněných výsledků z cvičení, zkušenosti pilotů atd... To je trochu jiný informační kalibr, než článek v ATM, který neměl jiné zdroje než "ruskou reklamu".Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:28 21.06.2016

    A co přesně píše fenri špatně? Já s ním sice často nesouhlasím, ale tentokrát nějak nevím, v čem se tak zásadně mýlí.

    A co přesně píše fenri špatně? Já s ním sice často nesouhlasím, ale tentokrát nějak nevím, v čem se tak zásadně mýlí.

  • Jakub2
    11:13 21.06.2016

    2Pepin Nešpor: Zbytečně ztrácíte čas a písmenka.

    2Pepin Nešpor: Zbytečně ztrácíte čas a písmenka.

  • Rase
    11:00 21.06.2016

    Co se Rusů týče, tak pokud v budoucnu zavedou v pár kusech T-50, tak už rovnou můžou zahajovat výrobu letounu 6.generace... aby měli co nabídnout na trh, proti americkému stroji ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se Rusů týče, tak pokud v budoucnu zavedou v pár kusech T-50, tak už rovnou můžou zahajovat výrobu letounu 6.generace... aby měli co nabídnout na trh, proti americkému stroji 6.generace (náhrada F-15 atd.)Skrýt celý příspěvek

  • Pepin Nešpor
    10:59 21.06.2016

    Fenri,jsi ubohý. Nic víc nebudeš argumentovat??

    Fenri,jsi ubohý. Nic víc nebudeš argumentovat??

  • fenri
    10:59 21.06.2016

    misanex - Nevim jestli to delate umyslne a schvalne to nechcete videt nebo je to zaslepenost... Ale známo bylo dost. I na ATM vycházely články, na webu toho bylo ještě víc. O ...Zobrazit celý příspěvek

    misanex - Nevim jestli to delate umyslne a schvalne to nechcete videt nebo je to zaslepenost... Ale známo bylo dost. I na ATM vycházely články, na webu toho bylo ještě víc. O pancíři, aktivních obranných systémech, o dělu i o motoru, resp. pohonném ústrojí. A asi by bylo divné, kdyby Rusko (které v tancích druhou ligu nehraje a nehrálo) po dlouhé době začalo vyvíjet tank a dělalo by to s ambicemi, aby byl horší, než třeba Leo2 či Abrams, nemyslíte? Samozřejmě, vše je vylhané, proganada, ve skutečnosti neeistuje ani Armata, ale... nepřijde vám to trochu krátkozraké?
    Vedle je debata o tom, jak nezničitelná bude US technologie na překonávání PVO, o níž není známo skoro nic, nejsou ani ty protypy, ale už tu všichni ví, že proti tomu nebude obrany a překoná to vše.Skrýt celý příspěvek

  • misanex
    10:52 21.06.2016

    fenri: ve chvili, kdy prototypy jezdily po Rudem namesti nebylo znamo skoro nic. Pancir, presny delo a hlavne systemy tanku. Jenom prohlaseni o nejmodernejich a nejlepsich. Ale to ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: ve chvili, kdy prototypy jezdily po Rudem namesti nebylo znamo skoro nic. Pancir, presny delo a hlavne systemy tanku. Jenom prohlaseni o nejmodernejich a nejlepsich. Ale to stacilo k deklasovani zapadni konkurence.
    Nevim jestli to delate umyslne a schvalne to nechcete videt nebo je to zaslepenost...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:47 21.06.2016

    fenri: motor 117S nedosahuje výkonů F119. Např. bez forsáže má 86kN, zatímco F119 104, čili skoro o 20% více. Rozdíl ve váze letadel je 700kg, tedy ani ne 4%. (beru prázdnou váhu, ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: motor 117S nedosahuje výkonů F119. Např. bez forsáže má 86kN, zatímco F119 104, čili skoro o 20% více. Rozdíl ve váze letadel je 700kg, tedy ani ne 4%. (beru prázdnou váhu, smysl má porovnávat letadla se stejným množstvím paliva a zbraní). Dohnat ho má právě až nový motor.

    To, že T-50 nebude mít konkurenci - to tvrdíte na základě čeho? Až ji vyvinou, tak to skoro určitě bude špičková stíhačka, ale kde berete, že nebude mít konkurenci? V čem konkrétně bude překonávat např. takového Eurofightera s Captorem E? Dosah radaru bude stejný. RCS možná menší, ale kdo ví - finální čísla nevíme, IRST bude mít spíše lepší Eurofighter. Výzbroj srovnatelná, meteory jsou dobrý rakety.
    To, v čem má T-50 největší šanci překonat Eurofightera je RCS - a to nevíme - a od 5té generace se očekává daleko pokročilejší software, o kterém ovšem nevíme vůbec nic. A asi bude o něco manévrovatelnější, ale dnes se těžiště přesouvá do BVR boje. Tak na základě čeho tvrdíte, že nebude mít konkurenci?Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:43 21.06.2016

    Clanek - máte pravdu. Na druhou stranu přijde mi, že schopnosti vyvíjet sofistkované systémy rychle a relativně levně prudce upadají na Západě i Východě. F-35 je vedle F-22 ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek - máte pravdu. Na druhou stranu přijde mi, že schopnosti vyvíjet sofistkované systémy rychle a relativně levně prudce upadají na Západě i Východě. F-35 je vedle F-22 relativně snadný (už proto, že může těžit z vývoje F-22) a přesto se to nedaří... A není to jen toto...
    Misanex - ale o Armatě se toho ví podstatně víc, než tři fotky z Rudého náměstí. To je právě ten příklad pomluvy. Co si představujete pod technickými detaily? Všechny technické detaily, co se o Armatě ví, smetete jako propagandu. Nečekáte, že Rusové budou průběžně posílat prototypy na testování Američanům? Ano, pak je otázka, jestli ty tři fotky nejsou také propaganda z fotošopu a zda Armata vůbec existuje. A jsme u toho šlapacího dřevěného modelu. Totéž mohu tvrdit o kvantu zbraní.Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    10:40 21.06.2016

    Mne to pride, ze pri vyvoji lietadiel 5. generacie staty vyrazne narazaju na svoje limity. Financne, odborne a manazerske. Uz pred desatrociami USA riesili financne limity ...Zobrazit celý příspěvek

    Mne to pride, ze pri vyvoji lietadiel 5. generacie staty vyrazne narazaju na svoje limity. Financne, odborne a manazerske. Uz pred desatrociami USA riesili financne limity zadlzovanim, dodnes v tom pokracuju. ZSSR riesil financne limity proste tym, ze dal peniaze na vojensky vyvoj a ludia chodili s holou ritou. Odborne limity sa dnes dari naplnat asi iba USA. Ma dostatocnu zakladnu vysokeho skolstva, co sa kvality aj kvantity tyka. Absolventi pritom nachadzaju dobre uplatnenie aj v sukromnej sfere, nie su odkazani iba na mzdy od statu. V tomto smere Rusko funguje ako obdobne ako ZSSR s financiami - vycucne obrovsku cast odbornikov do statom financovanych programov a na vedecky rozvoj komercnej sfery nezostava nik (vyrabaju rusi nejaky OS?, vyrabaju telefon?, navrhuju vlastne osobne auta?, vedia bez zapadnych firiem otvorit loziska ropy pri kamcatke?..). EU vysokoskolaci sa tuzia uplatnit hlavne v tretom sektore alebo v statnych uradoch. Najvacsi rozdiel ale podla mna uz dnes vidiet v schopnosti riadit obrovske projekty, akymi vyvoj 5tej generacie je. Tu na USA dnes nema nik, ani EU, ani Cina, ani Rusko. Mozno Japonci, keby sa strasne nasrali (a spojili s Nemcami). V USA zacinaju definovat prve poziadavky na lietadla siestej generacie. Pre ostatny svet uplne nepredstavitelne. Noznice sa budu roztvarat dalej. Otazne je, ci sa USA dokazu vratit od dlhovej ekonomiky naspat ku kapitalizmu. Lebo narazia na svoje limity tak tvrdo, ako sa im to este nestalo. Rusi T-50 nejako dopatlaju. +- v podobnom termine ako USA F22/F35. Ale v 21. storoci sa uz na nic ine nezmozu. A v porovnani s F22 bude T50 zrejme tahat za kratsi koniec.Skrýt celý příspěvek

  • misanex
    10:36 21.06.2016

    Ta Armata je hezky priklad, jsou 3 fotky prototypu na Rudem namest bez technickych detailu, bez sebemensi informace (pouze oficialni ruska propaganda, to se ale vazne brat neda) a ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta Armata je hezky priklad, jsou 3 fotky prototypu na Rudem namest bez technickych detailu, bez sebemensi informace (pouze oficialni ruska propaganda, to se ale vazne brat neda) a plne komentare o takove revoluci, deklasovani zapadnich tanku, nejlepsi tank sveta, Abrams do srotu, Leopard at jede plakat do kouta atd.
    Na to je nastvana reakce, ktera vezme fotku nepancerovane veze a reaguje na akci reakci...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    10:30 21.06.2016

    @fenri Ja to nepsal v tom duchu, ze za to prave muze jen STOL atd., ale o tom ze blize v kazdem ohledu se nabizi porovnani PAK FA s F-22 a ne F-35. Vam to ale nemusim rikat. ;) ...Zobrazit celý příspěvek

    @fenri
    Ja to nepsal v tom duchu, ze za to prave muze jen STOL atd., ale o tom ze blize v kazdem ohledu se nabizi porovnani PAK FA s F-22 a ne F-35. Vam to ale nemusim rikat. ;) Kazdopadne k tomu co vam neprijde tristni, prave to kolik statu kooperuje a jake vsechny pozadavky se pri designu zohlednovali jsou achilovou patou F-35, tomuhle PAK FA (ani F-22) celit nemusel. Tady uz to pro Rusko ale nevychazi dobre, ale prave tristne je porovnani s F-22 kde se bavime o vyvoji jen jednoho statu vs. druheho statu. Schopnosti dostat stealth letadlo 5. generace k IOC behem 8 let v devadesatych letech s technologii z 80 let a neschopnost dostat podobny koncept za stejne dlouhou dobu k IOC na strane Ruska o 10-20 let pozdeji. Uvidime, rusove maji jeste rok z tech 8 let k dobru, ale vypadat to nevypada...
    A tohle prosim nebrat jako rypnuti, jen suche konstatovani faktu a snahu o porovnani porovnatelneho.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:29 21.06.2016

    misanex - a můžete napsat jeden konkrétní příklad mé pomluvy US zbraní a superlativů ruských? Zjistíte, že je to dost problém a zjistíte, že jsem toho o amerických zbraních napsal ...Zobrazit celý příspěvek

    misanex - a můžete napsat jeden konkrétní příklad mé pomluvy US zbraní a superlativů ruských? Zjistíte, že je to dost problém a zjistíte, že jsem toho o amerických zbraních napsal dost dobrého. Trochu víc se orientuji v ruských, víceméně shodou náhod (začalo to vlastnictvím Dragunova a AK). Problém je, když napíšete, že se Rusko chová stejně jako ostatní velmoci (v tu chvíli se podsune, že tvrdíte, že je hodné a chová se lépe), nebo že vývoj ruských zbraní se potýká se stejnými problémy, skluzy a překročeními rozpočtu, jako problém jiných zbraní (v tu chvíli píšete, že ruské jsou super). A ony ty pomluvy jsou otravné na obě strany. Taky tu máme "důkazy", že Armata má 30mm pancíř na věži (pokud rovnou není celá dřevěná a poháněná šlapáním mužiků uvnitř) a podobné perly...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 9