Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Suchoj T-50; větší fotoAlex Beltjukov; CC BY-SA 3.0 

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby stealth stíhacích letadel 5. generace Suchoj T-50. V současné době se připravuje k prvnímu letu osmý prototyp T-50. Osmý stroj svým vybavením již odpovídá sériovému provedení.

“Na rozdíl od předchozích letadel je osmý stroj již plně vybaven systémy stanovené v zadávací dokumentaci, která popisuje potenciální frontový letecký systém,” cituje deník Izvestija svůj zdroj z obranného průmyslu. “S příchodem nového letadla (osmý prototyp - pozn. red.) se dá říct, že T-50 dosáhl stádia, kdy je připraven k boji a je schopen hromadné výroby pro potřeby ruského letectva.“

V současné době jsou ve výrobě podle platné smlouvy mezi Kremlem a OAK další čtyři letadla. Deváté testovací letadlo se připojí ke zkouškám v záři letošního roku. I když letové zkoušky nejsou ještě u konce, OAK očekává podpis smlouvy k zahájení sériové výroby na podzim letošního roku a dodávky T-50 v příštím roce.

Je však otázkou, zda přání a očekávání OAK se shodují s přáním a očekáváním Kremlu. Na začátku roku 2015 Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje.  "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.

"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50 (dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl v roce 2015 pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident OAK a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.

V současné době se Kreml zavázal odebrat právě zmíněných 12 letadel pro účely testování. Polední čtyři letadla získají systémy odpovídající sériovému provedení letadel. Další nákup komplikují nejen ekonomické problémy Ruska a nárust ceny T-50, ale i technické problémy s vývojem.

Ještě v roce 2014 ruské letectvo plánovalo do roku 2020 odebrat 55 letadel T-50. Za pozornost stojí i neustále odklady v programu. V roce 2012 tehdejší velitel ruského letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.

Podle ruských médií ruské letectvo navíc vede debatu o tom, zda se vůbec letadla T-50 vyplatí kupovat, nebo raději investovat do ověřených stíhaček Su-27 nebo Su-35S. Podle ruských médií tak ruské letectvo, na rozdíl od OAK, která samozřejmě tlačí na prodej letadla, prozatím vyčkává s rozhodnutím kolik letadel (případně zda-li vůbec) T-50 nakoupí.

Kromě ceny je dalším velkým problémem T-50 pohonná jednotka. První letadla T-50 získají motory Saturn Izdělije 117 (AL-41F1) schopné vyvinout tah 2x142 kN. Motory AL-41F1 pohání stíhačky Su-35S a jde o modernizovanou verzí motorů AL-31FP (Su-27 a Su-30).

AL-41F1 je však pouze prozatímní motor, který ne zcela splňuje představy ruského letectva o výkonu a spotřebě paliva. Firma Saturn proto již několik let vyvíjí nový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN.

Izdělije 30 je určen jako finální motor stíhaček T-50. Vývoj motoru se však potýká s vážnými problémy. Podle ruského deníku Izvestija bude nový motor připraven k použití až mezi roky 2025 až 2027.

Vývoj motoru je jednou z nejsložitější části vývoje nového letadla. Američané proto v 80. letech zadali vývoj nových proudových motorů - Pratt & Whitney F119 a konkurenčního General Electric YF120 - již několik let před zahájením vývoje stíhačky F-22A Raptor.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany

Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Sokrates
    16:04 21.06.2016

    Clanek: Presne, nikto nevie, kedy bude vývoj T-50 ukončený. Práve preto nechápem, kde prišli niektorí ľudia k názoru, že projekt PAK-FA nejak výrazne zaostáva za obdobnými ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: Presne, nikto nevie, kedy bude vývoj T-50 ukončený. Práve preto nechápem, kde prišli niektorí ľudia k názoru, že projekt PAK-FA nejak výrazne zaostáva za obdobnými projektami na Západe. Ako som v príspevku demonštroval, T-50 má ešte 7 rokov k dobru. A je veľmi malá pravdepodobnosť (i keď nejaká tam vždy je), že to v Suchoji nestihnú. Keďže už dnes sa hovorí o uzvretí zmluvy na 12 stíhačiek do konca roka 2016.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    15:56 21.06.2016

    @Sokrates "Planuje" je to nejdulezitejsi sluvko tam. Tak jako fenri porovnavate finalni cislo s odhadem, ale vubec netusite jestli ten odhad bude dodrzen, pod nebo prestrelen. ...Zobrazit celý příspěvek

    @Sokrates
    "Planuje" je to nejdulezitejsi sluvko tam. Tak jako fenri porovnavate finalni cislo s odhadem, ale vubec netusite jestli ten odhad bude dodrzen, pod nebo prestrelen. Proto nema na vasi otazku smysl odpovidat, protoze nevite co se zapadem budete nakonec srovnavat (a odpoved tak furt muze byt jak kladna tak zaporna).Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    15:49 21.06.2016

    Súhlasím s niektorými diskutujúcimi, že vývoj T-50 by sa mal porovnávať s F-22. Koľko teda skutočne trval ten vývoj F-22? Skupina Lockheed-Boeing-General Dynamics sa v roku 1991 ...Zobrazit celý příspěvek

    Súhlasím s niektorými diskutujúcimi, že vývoj T-50 by sa mal porovnávať s F-22.
    Koľko teda skutočne trval ten vývoj F-22? Skupina Lockheed-Boeing-General Dynamics sa v roku 1991 stala víťazom tendra, keď porazila Northrop a McDonnell Douglas. Zahájila vývoj prototypu, ktorý vzlietol prvýkrát 7. septembra 1997. Počiatočné operačné schopnosti dosiahlo lietadlo v roku 2005, avšak až do roku 2010 piloti strácali vedomie, kvôli poruchám systému OBOGS pri manévroch s vysokým preťažením. Problém sa podarilo odstrániť až v roku 2012. Od začiatku vývoja ubehlo teda 21 rokov, kým sa podarilo dotiahnuť do konca všetky palubné systémy.
    Suchoj začal pracovať na vývoji PAK-FA v roku 2002, prvý let absolvoval v 2010 a sériovú výrobu plánuje rozbehnúť do konca roka 2016. Je celkom pravdepodobné, že testovanie potrvá ešte niekoľko rokov a povedzme že IOC dosiahne najskôr o 5 rokov.
    To bude celkovo 19 rokov v štáte, ktorý sa na 40 rokov vybral na tŕnistú cestu plánovaného hospodárstva, potom si prešiel zmenou režimu a rokmi nestability a následne koncom 90-tych rokov skrachoval. V štáte, ktorému sa nepodarilo zatiaľ efektívne zreformovať ekonomiku a má ju postavenú na zdrojoch nerastných surovín, čo mu posledné roky nehrá príliš do kariet. Je tých 19 rokov (možno to bude aj menej) naozaj také zaostávanie za obdobnými projektami na Západe?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:45 21.06.2016

    Fenri: Jenže T-50 je defakto vyvíjená od 90tých let. Spousta komponent je zkanibalizována z Su-47. Tvar draku je pro moderní letadlo spíše méně podstatný prvek - až na Stealth, ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri: Jenže T-50 je defakto vyvíjená od 90tých let. Spousta komponent je zkanibalizována z Su-47. Tvar draku je pro moderní letadlo spíše méně podstatný prvek - až na Stealth, který nakonec na T-50 nijak extra nebude.

    Souhlasil bych s tím, že do vývoje F35 by se mělo zahrnout i vývoj F22 - tam je také hodně velká návaznost. Ale pak je třeba přihlédnout k tomu, že zatímco výstupem T-50 je jeden stroj, výstupem F22/35 jsou defakto letadla čtyři (o kolik více se liší modernizovaný Su-35 od T-50, než se liší F35B a C)?

    Jinak to, že i kdyby Su-50 nedovyvinuli, furt je to kus dobré inženýrské práce, na který má jen málo zemí. Potud souhlas. Jestli proto mám Rusko obdivovat - vzhledem k tomu, že jim ty peníze hodně chybějí jinde, spíš ne. Ale to už není záležitost techniky. Furt ale zůstává to, že mezi dobrým prototypem a úspěšnou zbraní je furt ještě velký kus cesty - a často se ukazuje, že ten nejdelší...Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    15:29 21.06.2016

    PAK-FA = T-52: vítězem výběrového řízení se stala OKB Suchoj v roce 2002, podepsána smlouva o vývoji, let prototypu dne 29.1.2010. Tj. k 21.06.2016 vývoj trvá celkem 14,5 roku. ...Zobrazit celý příspěvek

    PAK-FA = T-52: vítězem výběrového řízení se stala OKB Suchoj v roce 2002, podepsána smlouva o vývoji, let prototypu dne 29.1.2010. Tj. k 21.06.2016 vývoj trvá celkem 14,5 roku. dosud létá 7. prototypů.

    F-35 = soutěž zahájena v roce 1996, v 2001 vybrán vítěz (X-32 od Boeingu prohrál), první let 24.10.2000. 31.5.2015 VMFA-121 dosáhla IOC s modelem F-35B.
    Tj. od začátku vývoje po IOC 19,5 roku.

    Tedy rozdíl je 5 let. Nesmutněte, dobří lidé, vraťte se k této diskusi dne 21.6.2021 a posuďte, kdo je lepší.... Just kidding.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:18 21.06.2016

    Za pár let se dozvíme. Když to video najdete, hoďte to sem.

    Za pár let se dozvíme. Když to video najdete, hoďte to sem.

  • Slavoslav
    15:02 21.06.2016

    Fenri Nedá to ani jeden. A práve z dôvodov o obtiaznosti zásahu tvrdim, že extra silne pancierovanie je tam zbytocne. Cim nechcem povedať že tam zjadne nieje, ostatne i na tom ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri

    Nedá to ani jeden. A práve z dôvodov o obtiaznosti zásahu tvrdim, že extra silne pancierovanie je tam zbytocne. Cim nechcem povedať že tam zjadne nieje, ostatne i na tom videu ho vidno no ake je silne .... Skôr bude slúžiť ako dodaocna ochrana nabijacieho mechanizmu a karuselu pred kúskami otráveného kovu pri zásahu zvyšku veze.

    Samozrejme že tam nieje presný rozmer. Preto pisem okolo 30 co je môj hrubý odhad.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:44 21.06.2016

    Clanek - ale jistě personální náklady na ruský konstrukční tým budou jinde. Na druhou stranu to nejsou jediné náklady a stejně tak ten poměr prostředků a lidí, co na tom dělají je ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek - ale jistě personální náklady na ruský konstrukční tým budou jinde. Na druhou stranu to nejsou jediné náklady a stejně tak ten poměr prostředků a lidí, co na tom dělají je prostě totálně nesouměřitelný. F-35 přispívaly do vývoje ekonomiky možná s miliardou lidí (Ok, o něco málo méně, ale stejně). Rusko má 120M a pár krejcarů jim móóóžná dali Indové. Ale ti spíš hráli chytré jako vždycky a učili zbytek světa, jak se má dělat vývoj a výběrové řízení.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:41 21.06.2016

    Logik - celkem souhlas. S tím, že já říkám dejme T-50 alespoň tolik času na vývoj, kolik ho měl F-35 (a neřeším počty lidí a peníze, která na tom dělaly). A pak to letadlo suďme. ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik - celkem souhlas.
    S tím, že já říkám dejme T-50 alespoň tolik času na vývoj, kolik ho měl F-35 (a neřeším počty lidí a peníze, která na tom dělaly). A pak to letadlo suďme. Když nic jiného, zbyde z toho 8 prototypů krásného éra přesně v Suchojových tradicích.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    14:41 21.06.2016

    @fenri Zrovnatak naklady na vyvoj. Nevidim do cisel, ale tipnu si, ze velkou cast z toho budou naklady na mzdy. A protoze mzdy odborniku zijicich treba v zapadnim nemecku, kde je ...Zobrazit celý příspěvek

    @fenri
    Zrovnatak naklady na vyvoj. Nevidim do cisel, ale tipnu si, ze velkou cast z toho budou naklady na mzdy. A protoze mzdy odborniku zijicich treba v zapadnim nemecku, kde je vetsina tamnich zbrojovek, v zamestnaneckem pomeru, takze s progresivni dani kolem 45-48%, budou sto a jedno proti mzdam v Rusku. Nemluvim o tom ze by rusti odbornici delali za castky v absolutnich cislech male, ale pomerove to proste bude jinde. A o to jde. Nelze jen tak hrube porovnat cenu vyvoje v zapadnich strukturach a v Rusku, resp. takove porovnani je zase jen polovicni, chce to i dodat tu pomerovou cast (jak moc ty ktere naklady zatezuji tu kterou ekonomiku). Co naplat ze vyvoj tanku by v CR stal treba 1mld Euro a v Nemecku 4mld euro, kdyz si nemec ty 4mld euro zaplatit muze dovolit a cech ne. atd.

    Kdyz napisete A, napiste i B a tu nefotbalovost vam spolknu. ;)Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:38 21.06.2016

    Slavo - většina to nedá. Na druhou stranu nemusíš trefit přímo uložení kanonu. Navíc trefit poměrně malou panceřovou vanu, která je schovaná pod pixlou s příslušenstvím a vzít jí ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavo - většina to nedá. Na druhou stranu nemusíš trefit přímo uložení kanonu. Navíc trefit poměrně malou panceřovou vanu, která je schovaná pod pixlou s příslušenstvím a vzít jí pod správným úhlem je dost problém. A za další - o Armatě se ví dost málo a najednou se někde vezme na milimetr přesná tloušťka kapotáže věže? Možná, ale nezdá se mi to.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:38 21.06.2016

    Fenri: F35-B je prostě IOC. Nic jako limited IOC není. Prostě jsou dvě mety IOC a FOC. Např. ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri: F35-B je prostě IOC. Nic jako limited IOC není. Prostě jsou dvě mety IOC a FOC.
    Např.
    http://www.defensenews.com/sto...

    Ten výraz se někdy používá proto, protože např. NAVY (pro kterou je to klíčová zbraň - a navíc jsou to tradičně největší konzervy) je pochopitelně od letadel pro IOC vyžadováno více, než od mariňáků, pro které jsou schopnosti letadla už teď oproti Harrierům tak daleko, že nevidí důvod čekat.

    USAF je někde mezi těma dvěma pólama, daleko blíž k mariňákům.

    Podstata celé debaty a proč se v tom, jestli je nebo není F35 IOC lidé šťourají, je ale v tom, že pro komentování vývoje letadel a souvisejících věcí je třeba nějaký background, jinak člověk nemá šanci z "oficiálních zpráv" pochopit, co se přesně s tím letadlem děje apod, a podléhá manipulativním praktikám jak výrobců, tak konkurence (např. ten vypuštěnej report o údajné neschopnosti dogfightu F35).

    ===

    Ohledně délky vývoje T-50: to, že je vůbec úspěch vyvinout 5gen stíhač - souhlas. Na druhou stranu: on prostě vyvinutý ještě není. U F35 je to tak na hraně, jestli ji považovat alespoň trochu hotovou. T-50 prostě hotová není. A úspěch vývoje ukáže až to, kdy bude hotová - a v kolika kusech bude zavedena. Do té doby je to prostě papírový tygr.
    Projektů, které vypadali přelomově a dobře - a nakonec byly vyrobeny v pár kusech, protože bylo jiné levnější a skoro stejně dobré řešení, těch bylo spousta.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    14:35 21.06.2016

    @fenri O vyvoji PAK FA se nema moc smysl bavit, proto bych sam mel psat o porovnavani vyvoje PAK FA s Raptorem v budoucim case a ne v pritomnem jak jsem udelal, protoze dokud neni ...Zobrazit celý příspěvek

    @fenri
    O vyvoji PAK FA se nema moc smysl bavit, proto bych sam mel psat o porovnavani vyvoje PAK FA s Raptorem v budoucim case a ne v pritomnem jak jsem udelal, protoze dokud neni dokoncen muzeme byt uz jen 12 mesicu, nebo taky jeste 12 let pred dokoncenim (zavedenim do sluzby). Ted vyvozovat jestli vyvoj Rusku trva kratsi dobu / stejne dlouho / dele z vyvoje PAK FA nelze, ani argumentovat s tim nelze.
    Kdybych ja citil tu potrebu nekomu dokazovat, ze je rusky vyvoj stejne rychlo/pomaly jako zapadni tak si zvolim platformu / minule projekty kde ten interval uz zname, ne tipujeme a srovnavam srovnatelne (ze to ma kridla neznamena ze jde o stejnou kategorii, taky by me nenapadlo srovnavat vyvoj MBT a BVP). Proti tomu by se nedalo rict ani popel.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    14:31 21.06.2016

    Doma skúsim nájsť. Video bolo sa mi zdá v jednom článku tu, alebo didkusii. Btw. Vies o nejakom tanku ktoeho kanon zosane funkčný ak do veže v mieste jehoulozenia trafíš sabot? ...Zobrazit celý příspěvek

    Doma skúsim nájsť. Video bolo sa mi zdá v jednom článku tu, alebo didkusii.

    Btw. Vies o nejakom tanku ktoeho kanon zosane funkčný ak do veže v mieste jehoulozenia trafíš sabot? Každý pojde na vymenuSkrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:23 21.06.2016

    Slavo - no, mě formulace "na netě je video" zní trochu jinak než "oficální prezentace". Vám ne? Souhlasíms tím, že 30 mm je pro kapotáž Armaty v podstatě až dost. Ta kryje jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavo - no, mě formulace "na netě je video" zní trochu jinak než "oficální prezentace". Vám ne?
    Souhlasíms tím, že 30 mm je pro kapotáž Armaty v podstatě až dost. Ta kryje jen to, co z jiných tanků trčí ven. Ale samotná běž )lože kanonu, nabíjecí automat...) jsou panceřovány podstatně víc. Proč? Protože to:
    -dává smysl
    -měli to všichni ideoví předchůdci Armaty
    -nasvědčuje tomu její hmotnost
    -naopak by absence ochrany hlavní zbraně byla poměrně problematická.

    mimochodem žádné video jsem nenašel. Můžete dodat nějaká klíčová slova? Bylo to rusky?Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:18 21.06.2016

    Clanek - co když to nemám jako fotbal a nefandím? Porovnejte si vývojové základny, peníze, počty lidí. Vývoj T-50 je prostě pro Rusko enormní zátěž. pořád ale nevidím to, že by ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek - co když to nemám jako fotbal a nefandím? Porovnejte si vývojové základny, peníze, počty lidí. Vývoj T-50 je prostě pro Rusko enormní zátěž. pořád ale nevidím to, že by vývoj T-50 trval nějak déle, než vývoj podobně převratných mašin jinde. I celkem konvenční a nijak převratný EF-2000 dávalo do kupy násobně více konstruktérů za nesrovnatelné peníze 20 let...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    14:12 21.06.2016

    Zajimave, par stran zpet jsem nadhodil proc porovnavat F-35 a PAK FA nema smysl a naopak proc ma smysl porovnavat vyvoj PAK FA s F-22, nacez fenri napise "mate pravdu", aby ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajimave, par stran zpet jsem nadhodil proc porovnavat F-35 a PAK FA nema smysl a naopak proc ma smysl porovnavat vyvoj PAK FA s F-22, nacez fenri napise "mate pravdu", aby nasledne o par stran pozdeji dal operoval s argumentem "vyvoj F-35" o kterem vi, ze porovnava hrusky a jablka (ale hodi se to do kramu bo to dava Rusku vetsi manevrovaci prostor jak pri vyvoji PAK FA neztratit tvar, nez 8 let do zavedeni Raptora).
    Tak si teda nalejme cisteho vina, ktere strane se tady fandi a nehrajme si na nejakou tu nestranost. Ono na tom mit nejakou stranu "oblibenou" neni nic spatne. Vedet ale ze nekomu fandim a pritom umyslne podsouvat zavadejici srovnani a tvarit se pritom vznesene-nestranne, to mi uz lehce zasmrada.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    14:12 21.06.2016

    Fenri Link na mobile nemám, ale na nete je video kde vidno 3d rozpad veze. Ci mu budeš veriť, alebo nie nechám na teba. Ale prečo preboha by tam dávali nejaký enormn pancier? ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri

    Link na mobile nemám, ale na nete je video kde vidno 3d rozpad veze. Ci mu budeš veriť, alebo nie nechám na teba.

    Ale prečo preboha by tam dávali nejaký enormn pancier? Ak chceš moje detailne zdôvodnenie malo by byt v tej diskusii co spomínaš.

    Armata proste enormne pancierovanú vezu nepotrebuje a bola by pre nu kontraproduktívna.Skrýt celý příspěvek

  • jarpe
    14:10 21.06.2016

    Fenri: Ten článek o vymírajícím Rusku je docela horor.

    Fenri: Ten článek o vymírajícím Rusku je docela horor.

  • fenri
    14:09 21.06.2016

    Nikdo: chápu to tak (možná blbě), že IOC je nějaký stav zavedení letounu a certifikace jeho schopností. Není to ještě plný FOC - letoun zaveden, otestován se vším a připraven k ...Zobrazit celý příspěvek

    Nikdo: chápu to tak (možná blbě), že IOC je nějaký stav zavedení letounu a certifikace jeho schopností. Není to ještě plný FOC - letoun zaveden, otestován se vším a připraven k boji. Prostě počáteční operační způsobilost. Která má nějaká kritéria. A pokud jich nebylo všech dosaženo, je to omezená počáteční způsobilost. Pokud jich bylo dosaženo (či na nějaké úrovni), pak je to IOC. pokud se certifikují další schopnosti, kompatibilita s jinými systémy, servisní postupy... je to FOC. Ale hovořit o "omezené IOC" v případě, že jde o dosažení plné IOC )splnění kritérií IOC) mi přijde jako psát u FOC "Full FOC". Možná se ale pletu, tak se omlouvám.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 9