Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50
- 20. 6. 2016
- 176 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby stealth stíhacích letadel 5. generace Suchoj T-50. V současné době se připravuje k prvnímu letu osmý prototyp T-50. Osmý stroj svým vybavením již odpovídá sériovému provedení.
“Na rozdíl od předchozích letadel je osmý stroj již plně vybaven systémy stanovené v zadávací dokumentaci, která popisuje potenciální frontový letecký systém,” cituje deník Izvestija svůj zdroj z obranného průmyslu. “S příchodem nového letadla (osmý prototyp - pozn. red.) se dá říct, že T-50 dosáhl stádia, kdy je připraven k boji a je schopen hromadné výroby pro potřeby ruského letectva.“
V současné době jsou ve výrobě podle platné smlouvy mezi Kremlem a OAK další čtyři letadla. Deváté testovací letadlo se připojí ke zkouškám v záři letošního roku. I když letové zkoušky nejsou ještě u konce, OAK očekává podpis smlouvy k zahájení sériové výroby na podzim letošního roku a dodávky T-50 v příštím roce.
Je však otázkou, zda přání a očekávání OAK se shodují s přáním a očekáváním Kremlu. Na začátku roku 2015 Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje. "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.
"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50 (dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl v roce 2015 pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident OAK a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.
V současné době se Kreml zavázal odebrat právě zmíněných 12 letadel pro účely testování. Polední čtyři letadla získají systémy odpovídající sériovému provedení letadel. Další nákup komplikují nejen ekonomické problémy Ruska a nárust ceny T-50, ale i technické problémy s vývojem.
Ještě v roce 2014 ruské letectvo plánovalo do roku 2020 odebrat 55 letadel T-50. Za pozornost stojí i neustále odklady v programu. V roce 2012 tehdejší velitel ruského letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.
Podle ruských médií ruské letectvo navíc vede debatu o tom, zda se vůbec letadla T-50 vyplatí kupovat, nebo raději investovat do ověřených stíhaček Su-27 nebo Su-35S. Podle ruských médií tak ruské letectvo, na rozdíl od OAK, která samozřejmě tlačí na prodej letadla, prozatím vyčkává s rozhodnutím kolik letadel (případně zda-li vůbec) T-50 nakoupí.
Kromě ceny je dalším velkým problémem T-50 pohonná jednotka. První letadla T-50 získají motory Saturn Izdělije 117 (AL-41F1) schopné vyvinout tah 2x142 kN. Motory AL-41F1 pohání stíhačky Su-35S a jde o modernizovanou verzí motorů AL-31FP (Su-27 a Su-30).
AL-41F1 je však pouze prozatímní motor, který ne zcela splňuje představy ruského letectva o výkonu a spotřebě paliva. Firma Saturn proto již několik let vyvíjí nový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN.
Izdělije 30 je určen jako finální motor stíhaček T-50. Vývoj motoru se však potýká s vážnými problémy. Podle ruského deníku Izvestija bude nový motor připraven k použití až mezi roky 2025 až 2027.
Vývoj motoru je jednou z nejsložitější části vývoje nového letadla. Američané proto v 80. letech zadali vývoj nových proudových motorů - Pratt & Whitney F119 a konkurenčního General Electric YF120 - již několik let před zahájením vývoje stíhačky F-22A Raptor.
Zdroj: National Interest
Související články
Nový JAS-39E Gripen představen
Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...
- 20.05.2016
- 73 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně
Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...
- 05.06.2016
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?
Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...
- 13.06.2016
- 182 komentářů
- Jan Grohmann
CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany
Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...
- 19.06.2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
Nadšenec: je to naozaj sranda od Zimbia, jestli to nepoznáš tak jsi chorý ty. To už se bereme tak vážně, že je problém když to tu někdo odlehčí skvělým vtipem? Spíš je problém, ...Zobrazit celý příspěvek
Nadšenec: je to naozaj sranda od Zimbia, jestli to nepoznáš tak jsi chorý ty.
To už se bereme tak vážně, že je problém když to tu někdo odlehčí skvělým vtipem? Spíš je problém, že je ten vtip namířen na ruskou stíhačku že. Já bych se zasmál i kdyby to bylo o F-35.
Redakce nenechte se ovlivnit lidmi, kterým chybí smysl pro humor. Toho je totiž čím dál míň..Skrýt celý příspěvekZimbio: najprv som si mysles že to myslíte zo srandy, ale teraz sa mi zdá že ste naozaj chorý. Redakcia: Nemohli by ste, prosím mazať takéto príspevky? Ide čisto o trolling ...Zobrazit celý příspěvek
Zimbio: najprv som si mysles že to myslíte zo srandy, ale teraz sa mi zdá že ste naozaj chorý.
Redakcia: Nemohli by ste, prosím mazať takéto príspevky? Ide čisto o trolling subjektov, ktoré tým chcú sledovať nejakú reakciu/vyvolať hádku (s tým aj tento môj, ktorý ku článku o problémoch PAK FA nepatrí). Za prípadnu reakciu ďakujem.Skrýt celý příspěvekTestovací piloti padesátky si stěžovali,že je ten kus,z důvodu úspor neohoblované desky, používané jako sedátko,tlačí při prudkých zatáčkách do kostrče!Po slibu konstruktérů,že v ...Zobrazit celý příspěvek
Testovací piloti padesátky si stěžovali,že je ten kus,z důvodu úspor neohoblované desky, používané jako sedátko,tlačí při prudkých zatáčkách do kostrče!Po slibu konstruktérů,že v sériových letúněch budú používat bakelitové sedáky z vyřazených tramvají,se napjatá situace mezi letci uklidnila!Navíc jim bylo přislíbeno,že jim bude zvětšen průzor v přílbách ze speciálně upravených svářečských kukel,takže konečně uvídí, kamžeto střílí!Skrýt celý příspěvek
superme: první prototyp je ve výrobě, ale zatím neprošel testy. Takže kdoví, jak na tom je, jestli vyhovuje nebo ne a je tedy hotový vývoj a může se začít na připravě sériové ...Zobrazit celý příspěvek
superme: první prototyp je ve výrobě, ale zatím neprošel testy. Takže kdoví, jak na tom je, jestli vyhovuje nebo ne a je tedy hotový vývoj a může se začít na připravě sériové výroby, nebo jestli se bude přepracovávat.
Jinak nechápu, proti čemu se ohrazuješ - články o zpoždění F35 jsou tu taky (např. http://www.armadninoviny.cz/zn... a diskuse s pochybnostmi o kvalitách F35 jsou pod každým článkem vždy na X stran.
Ohrazuješ se stejně pod článkama o F35? Nebo se podle Tebe smí kritizovat jen americká letadla?Skrýt celý příspěvekHonzaH: Ano je to přesně tak. Neznám ublíženější národ včetně jeho příznivců než jsou Rusové. Za všechno co se jim nedaří můžou cizí agenti a různá spiknutí a Západ nemá nic jiného ...Zobrazit celý příspěvek
HonzaH: Ano je to přesně tak. Neznám ublíženější národ včetně jeho příznivců než jsou Rusové. Za všechno co se jim nedaří můžou cizí agenti a různá spiknutí a Západ nemá nic jiného na práci, než jim házet klacky pod nohy.
Desítky let prorokují kolaps Západu a jeho hodnot, ale ten ne a ne přijít. Jako ten bájný zlatý rubl :) Ale běda jak se o Rusko někdo otře.Skrýt celý příspěvekJakub2: To ja neviem ako. Spýtaj sa v Moskve, to je ich vyjadrenie. Ale zrejme to súvisí s tým, že s novým motorom sa v počiatočnej produkčnej sérii už pár rokov nepočíta. Je ...Zobrazit celý příspěvek
Jakub2: To ja neviem ako. Spýtaj sa v Moskve, to je ich vyjadrenie. Ale zrejme to súvisí s tým, že s novým motorom sa v počiatočnej produkčnej sérii už pár rokov nepočíta. Je zjavné, že vývoj tohto motora zaberie ešte niekoľko rokov a do sériovej výroby sa tak skoro nedostane. To ale neznamená, že vývoj zvyšných technológií sa chýli ku koncu a lietadlo by nemohlo byť v tejto konfigurácii zaradené o pár rokov do služby.Skrýt celý příspěvek
Superme: Ano, máte zcela pravdu. Tyhle složité projekty se spozdí často. Lze jmenovat: F22, F35, EF2000, Gripen a další. Takže standardní věc. Jen mi přijde, že u Ruska se to nesmí ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: Ano, máte zcela pravdu. Tyhle složité projekty se spozdí často. Lze jmenovat: F22, F35, EF2000, Gripen a další. Takže standardní věc. Jen mi přijde, že u Ruska se to nesmí komentovat nebo o tom snad vůbec mluvit.Skrýt celý příspěvek
Co by si někteří počali, pokud by si do toho zlého Ruska nemohli píchnout, že? Člověk by řekl, že Američanům už létají celé letky plně funkčních F-35.. ale ne, oni místo toho ...Zobrazit celý příspěvek
Co by si někteří počali, pokud by si do toho zlého Ruska nemohli píchnout, že? Člověk by řekl, že Američanům už létají celé letky plně funkčních F-35.. ale ne, oni místo toho modernizují F-18, které měli na tom tzv. "hřbitově" :) Co tím chtěl básník říci... u takhle složitých strojů je zpozdění vždy. V každé zemi a nejenom v Rusku.
Fakt sem nečekal, že tady najdu takovou kravinu, kterou napsal Beld :D Posmívat se zrovna Rusům v oblastni motorů? Můj milý Belde, zjisti si prosím něco o ruských motorech a o jejich úspěších v této oblasti.
dusan - Když to říkaj Číňané :)
http://www.militarybox.cz/news... Skrýt celý příspěvek2 Sokrates: Jak může 8. prototyp splňovat podmínky kladené pro sériový stroj, když nemá požadované motory s plánovaným výkonem? Osobně si myslím, že T-50 je v aktuální situaci ...Zobrazit celý příspěvek
2 Sokrates: Jak může 8. prototyp splňovat podmínky kladené pro sériový stroj, když nemá požadované motory s plánovaným výkonem?
Osobně si myslím, že T-50 je v aktuální situaci "mrtvá kachna" a VVS se logicky odklání k dalšímu vývoji pokročilých verzí vycházejících ze SU-27. Za menší peníz budou mít více letadel, byť ne I.A kategorie. T-50 zatím bude procházet testováním a technickým dovývojem motorů a dalších věcí, se zlepšením finančních možností se potom objedná menší série. Však ani F-22 Raptor nebyl objednáván v tisícikusové sérii. LRIP probíhala asi 4 roky a plná operabilita byla až po 10 letech.Skrýt celý příspěvekasdf: Jo, tydle "starý křápy" (:-) já vím, svého dobu to byla špička, rozhodně nechci Blaníka hanit) maj jen tolik, dneska je klouzavost to někde jinde. Např. ...Zobrazit celý příspěvek
asdf: Jo, tydle "starý křápy" (:-) já vím, svého dobu to byla špička, rozhodně nechci Blaníka hanit) maj jen tolik, dneska je klouzavost to někde jinde. Např.
http://vrydl.sweb.cz/cz_vet.ht...
fenri:
1) Oproti tomu započítej, že budou vypouštěný třeba v nadzvukový rychlosti... To udělá daleko víc, než řidší vzduch.
2) Pípne si jeden z těch padesáti dronů, kterej opravdu bude hitech za miliony. Akorát PVO neví kterej a musí sundat všechny.
3) Kde bereš že ta naviga musí být přesná na metry? Tys ten princip furt nepochopil. Laciné drony se nebudou někam trefovat. Jen zaměstnají obranu, mezi nima bude jen pár vos s "žihadlem". Obrana neví, kterej z nich najednou zatočí, zapne booster a....
Není to nic, co změní dějiny válčení - je to prostě do budoucna reálná hrozba, kterou bude třeba řešit a bude ji třeba řešit nemalými finančními prostředky na straně obránce. A to je přesně to, kam tato hrozba míří.Skrýt celý příspěvekPáni mudrlanti, vysvetlite autorovi článku, prosím Vás, že 8. prototyp nemôže takmer 100% korešpondovať s požiadavkami Moskvy na sériové lietadlo 5. generácie. Veď to nemá ...Zobrazit celý příspěvek
Páni mudrlanti, vysvetlite autorovi článku, prosím Vás, že 8. prototyp nemôže takmer 100% korešpondovať s požiadavkami Moskvy na sériové lietadlo 5. generácie.
Veď to nemá dokončenú modernú avioniku, funkčný radar, dokonca ani software pre fungovanie radaru.
Je otázne, či vôbec Rusi budú mať do roku 2022 aspoň jedno lietadlo.
Ak chce niekto tvrdiť, že T-50 bude čoskoro pripravené na sériovú výrobu, tak buď šíri hlúpu propagandu alebo nesprávne interpretuje fakty.
Celý projekt PAK-FA je len ruský sen a od reality má riadne ďaleko.
Toto je výber z perál, ktoré tu zazneli pred 2 mesiacmi. :-DSkrýt celý příspěvekJde videt , ze tyhle "zajimavejsi" technologie typu motoru nejdou lehce zkopirovat . Rusove jsou v teto oblasti proste pozadu . Nejsou rubly , nejsou lidi :d Musime doufat ze ...Zobrazit celý příspěvek
Jde videt , ze tyhle "zajimavejsi" technologie typu motoru nejdou lehce zkopirovat . Rusove jsou v teto oblasti proste pozadu . Nejsou rubly , nejsou lidi :d
Musime doufat ze se cena ropy udrzi kolem 50 dolacu jeste par let :D . To posune rusaky ( i ME ) dal od bankrotu , ale jen tesne ... .. idealni vyvoj .
A ja si uziju svuj lpg za 9,30 :)Skrýt celý příspěvek...není možná, vždyť přece ty sankce Rusko posilují!!
Každopádně, Raptornyj je moc hezký stroj a mám v plánu se na něho do Rasije na "nějakou" airshow zaletět podívat....není možná, vždyť přece ty sankce Rusko posilují!!
Každopádně, Raptornyj je moc hezký stroj a mám v plánu se na něho do Rasije na "nějakou" airshow zaletět podívat.http://military-informant.com/... Zdá sa, že tie problémy sú ...Zobrazit celý příspěvek
http://military-informant.com/...
Zdá sa, že tie problémy sú vážnejšie ...a aj technické. Zrejme je to "mix" technických, finančných a problémom zo sankciami.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...