Cena a motor: Hlavní problémy ruské stíhačky Suchoj T-50

Suchoj T-50; větší fotoAlex Beltjukov; CC BY-SA 3.0 

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) je podle ruských médií připravena na zahájení sériové výroby stealth stíhacích letadel 5. generace Suchoj T-50. V současné době se připravuje k prvnímu letu osmý prototyp T-50. Osmý stroj svým vybavením již odpovídá sériovému provedení.

“Na rozdíl od předchozích letadel je osmý stroj již plně vybaven systémy stanovené v zadávací dokumentaci, která popisuje potenciální frontový letecký systém,” cituje deník Izvestija svůj zdroj z obranného průmyslu. “S příchodem nového letadla (osmý prototyp - pozn. red.) se dá říct, že T-50 dosáhl stádia, kdy je připraven k boji a je schopen hromadné výroby pro potřeby ruského letectva.“

V současné době jsou ve výrobě podle platné smlouvy mezi Kremlem a OAK další čtyři letadla. Deváté testovací letadlo se připojí ke zkouškám v záři letošního roku. I když letové zkoušky nejsou ještě u konce, OAK očekává podpis smlouvy k zahájení sériové výroby na podzim letošního roku a dodávky T-50 v příštím roce.

Je však otázkou, zda přání a očekávání OAK se shodují s přáním a očekáváním Kremlu. Na začátku roku 2015 Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni, mluvil o posunutí zavedení stíhaček T-50 do výzbroje.  "Je lepší mít PAK FA jako rezervu a později se posunout kupředu, zatímco nyní zužitkujeme maximum ze 4+ generace stíhaček, jako jsou Su-30 a Su-35," uvedl Borisov pro deník Kommersant.

"Pro období 2016 až 2017 ruské letectvo původně plánovalo získat osm letadel ročně a v letech 2019 až 2020 čtrnáct ročně. Nyní jsme pochopili, že bude podepsán kontrakt na dodávku pouze jedné letky T-50 (dvanáct letadel - pozn. red.). Následně se rozhodne, kolik letadel letectvo potřebuje a kolik si tato země může letadel dovolit," uvedl v roce 2015 pro deník Kommersant Jurij Sljusar, nový prezident OAK a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu.

V současné době se Kreml zavázal odebrat právě zmíněných 12 letadel pro účely testování. Polední čtyři letadla získají systémy odpovídající sériovému provedení letadel. Další nákup komplikují nejen ekonomické problémy Ruska a nárust ceny T-50, ale i technické problémy s vývojem.

Ještě v roce 2014 ruské letectvo plánovalo do roku 2020 odebrat 55 letadel T-50. Za pozornost stojí i neustále odklady v programu. V roce 2012 tehdejší velitel ruského letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.

Podle ruských médií ruské letectvo navíc vede debatu o tom, zda se vůbec letadla T-50 vyplatí kupovat, nebo raději investovat do ověřených stíhaček Su-27 nebo Su-35S. Podle ruských médií tak ruské letectvo, na rozdíl od OAK, která samozřejmě tlačí na prodej letadla, prozatím vyčkává s rozhodnutím kolik letadel (případně zda-li vůbec) T-50 nakoupí.

Kromě ceny je dalším velkým problémem T-50 pohonná jednotka. První letadla T-50 získají motory Saturn Izdělije 117 (AL-41F1) schopné vyvinout tah 2x142 kN. Motory AL-41F1 pohání stíhačky Su-35S a jde o modernizovanou verzí motorů AL-31FP (Su-27 a Su-30).

AL-41F1 je však pouze prozatímní motor, který ne zcela splňuje představy ruského letectva o výkonu a spotřebě paliva. Firma Saturn proto již několik let vyvíjí nový motor Izdělije 30 s maximálním tahem 178 kN.

Izdělije 30 je určen jako finální motor stíhaček T-50. Vývoj motoru se však potýká s vážnými problémy. Podle ruského deníku Izvestija bude nový motor připraven k použití až mezi roky 2025 až 2027.

Vývoj motoru je jednou z nejsložitější části vývoje nového letadla. Američané proto v 80. letech zadali vývoj nových proudových motorů - Pratt & Whitney F119 a konkurenčního General Electric YF120 - již několik let před zahájením vývoje stíhačky F-22A Raptor.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany

Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • fenri
    10:22 21.06.2016

    Clanek: Články, co jsem četl se ale týkaly IOC pro Air Force, ne pro Navy, resp. Marines. Takže ne STOL a VTOL verzí. A problémy se stále týkají SW, ne svislého startu a přistání. ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: Články, co jsem četl se ale týkaly IOC pro Air Force, ne pro Navy, resp. Marines. Takže ne STOL a VTOL verzí. A problémy se stále týkají SW, ne svislého startu a přistání. Ale nevím, nebudu se přít. Možná to je fakt kratší doba.
    http://www.defensenews.com/sto... Skrýt celý příspěvek

  • misanex
    10:19 21.06.2016

    fenri: ne, prijde mi to stejne. Ale co cloveka otravuje je mistni skupina co k ruskym zbranim pise superlativy a k americkym pomluvy. Do te myslim patrite i vy. Kdyby se to bralo ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: ne, prijde mi to stejne. Ale co cloveka otravuje je mistni skupina co k ruskym zbranim pise superlativy a k americkym pomluvy. Do te myslim patrite i vy.
    Kdyby se to bralo nejak normalne, vsichni chapu, ze postavit novou stihacku je zasadne slozite. Proto dochazi ke zpozdenim a problemum. Na vsech stranach.
    Ale to, ze se jedna strana hani a druha nekriticky chvali je spatne.
    Mimochodem snad nikdy zadny pro-T-50 komentator nepise jak nadsena je Indie, kolik do toho dala za svoji stranu atd. co se tyce tech kooperaci...
    Tak nejak tim nekritickym nadsenim nad plany Ruska (ktere nikdy nevyjdou) a trvalym hanenim zapadnich zbrani, vytvarite potrebu okomentovat, kdyz se ty plany rozsypou jako domecek z karet...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    10:13 21.06.2016

    To ale trosku (zamerne?) porovnavame neporovnatelne, ne? Resp. tech 16 let pro IOC klidne ano, az se T-50 nauci vletnout a pristavat kolmo. Do te doby bych to spis porovnaval s ...Zobrazit celý příspěvek

    To ale trosku (zamerne?) porovnavame neporovnatelne, ne? Resp. tech 16 let pro IOC klidne ano, az se T-50 nauci vletnout a pristavat kolmo. Do te doby bych to spis porovnaval s F-22 a tam se nebavime o 16, ale "jen" 8 letech.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:05 21.06.2016

    Misanex - pokud bych vezmeme, že F-35 dosáhne IOC 16 let po vzletu prototypu (když to půjde dobře), tak když PAK dosáhne IOC v roce 2026, tak šel jeho finální vývoj stejně rychle, ...Zobrazit celý příspěvek

    Misanex - pokud bych vezmeme, že F-35 dosáhne IOC 16 let po vzletu prototypu (když to půjde dobře), tak když PAK dosáhne IOC v roce 2026, tak šel jeho finální vývoj stejně rychle, jako u F-35. V opačném případě byl rychlejší. Když uvážím, kolik států, obyvatel, HDP a vojenských rozpočtů kooperovalo na F-35 a kolik na T-50, tak mi to zatím nepřijde nijak tristní. Vám ano?Skrýt celý příspěvek

  • misanex
    09:53 21.06.2016

    Takze suma sumarum, program se protahuje o mnoho a mnoho let, IOC letadla zatim v nedohlednu, cena zasadne roste. Coz je zhruba stejne jako v te otloukane F-35, ktera tedy uz IOC ...Zobrazit celý příspěvek

    Takze suma sumarum, program se protahuje o mnoho a mnoho let, IOC letadla zatim v nedohlednu, cena zasadne roste. Coz je zhruba stejne jako v te otloukane F-35, ktera tedy uz IOC ma a postupne se ladi.
    Vykony letadla nebudou na urovni konkurence (F-22) jeste mnoho a mnoho let, stealth nikdy, v poctech bude zanedbatelne (50 ks na rozlohu Ruska?).
    A to tu musime pokazde cist, jak USA selhavaji, zatimco Rusko mnohem rychleji za mnohem mensi penize a mnohem lepe a mnohem vice... Kdyby tak meli prispevatele chvalici Rusko za kazdou cenu trosku soudnosti.
    Kazdopadne jsem zvedavy, kdy se podari do letadla dostat nove motory a vubec dostat prvni letadlo do bojove pripravenosti.
    Coz podle me bude jeste tak 3-5 let, pak je potreba zacit trenovat piloty a resit nove zpusoby nasazeni a suma sumarum, oproti F-22 Rusko nabere zpozdeni nejakych 15-20 let. Nemluve o tom, ze kooperace F-22 a F-35, kterou piloti protistrany uz driluji a umi posune celou vec na dalsi level...
    Cili je pochopitelne, ze Rusko se uchyluje k jadernym strelam a protiletadlovym systemum, protoze v ostatnich vecech zaostava. A to neni nejak pomlouvacne, to je proste konstatovani...Skrýt celý příspěvek

  • VojtaM
    09:47 21.06.2016

    pro KOLT: Hezký příměr. :-). J Ono je vidět, tak kontinuita mezi Su-27 -> T-50, Já si říkám, kolik vlastně dělá z ceny vývoje letadla cena vývoje draku a kolik elektronika a ...Zobrazit celý příspěvek

    pro KOLT: Hezký příměr. :-). J Ono je vidět, tak kontinuita mezi Su-27 -> T-50, Já si říkám, kolik vlastně dělá z ceny vývoje letadla cena vývoje draku a kolik elektronika a sladění toho komlexu do toho aby to fungovalo a pilot to mohl ovládat.. Ale on te technologický posun je obrovský. Metalurgie a vůbec technologie materiálů, kompozitů, 3D tisk věcí jenž prostě nejdou jinak vyrobit a jejich využitelnost na složité uzly v konstrukci letadla. Ideální by to bylo na motory, lopatky atd, ale tak dobří s ohledem na vlastnosti finálního výrobku ještě nejsou. , CAD/CAM navrhování (sám pracuji v oboru), senzory, interface a ovládání, zobrazování pro pilota, výpočetní výkon, synergie dat, sdílení mezi letadly .
    Srovnejte si třeba komerční elektroniku. Telefony před dvaceti lety a teď. Dříve baterka se sluchátkem, nyní multifunkční přístroj téměř neskutečných možností bráno perspektivou před x-lety. Ono u Porsche se snaží držet designového jazyka a proporcí, ale pokud jste to krásné auto viděl od první generaci po sedmou, všechny vedle sebe v jednu chvíli, tak si uvědomíte, jak moc se auto změnilo. :-) Prostě Su-35 je dozajiste výtečné letadlo, ale z mého pohledu by to měla být poslední verze.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    09:33 21.06.2016

    K tomu rusku, je pravda, že jeho zastánci jsou hodně citlivý na každou kritiku u f35 je většinou spousta postů jak je to letadlo na prd a v čem všem udělali chybu, ale nevšiml jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu rusku, je pravda, že jeho zastánci jsou hodně citlivý na každou kritiku u f35 je většinou spousta postů jak je to letadlo na prd a v čem všem udělali chybu, ale nevšiml jsem si, že by tam někdo plakal, že tím někdo dělá z usa blbce.
    Motory - ten kdo píše u motoru, že podobný maximální výkon (tah) = podobný motor si myslím, že je hodně mimo, těch parametrů na porovnání je opravdu hodně navíc i u toho tahu záleží jak dlouho je ho motor schopen dodávat a při jakých vlastnostech atd.
    T-50 má podle mě před sebou ještě opravdu kus cesty a evidentně si to začínají už uvědomovat i v rusku (jsem zvědav na indii a její reakci), navíc pro rusko díky tomu jak je obrovské, mít třeba pouze 50 ks je pro obranu skoro k ničemu to je asi opravdu lepší nakoupit a provozovat ve větších počtech vylepšené su27+ i když jejich původ už je vousatý.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:22 21.06.2016

    pro VojtaM: Problém je, že neladíme Favorita, ale něco jako Porsche 911. A to, jak můžeme vidět v nejbližším patřičném autosalonu, jde poměrně dobře :-) Jasně, že by to dneska šlo ...Zobrazit celý příspěvek

    pro VojtaM: Problém je, že neladíme Favorita, ale něco jako Porsche 911. A to, jak můžeme vidět v nejbližším patřičném autosalonu, jde poměrně dobře :-) Jasně, že by to dneska šlo navrhnout z gruntu jinak, jenže všechny projekty nových stíhacích letounů ukazují, že začít na zelené louce s něčím ultramoderním, je pekelně drahé a náročné na vývojovou základnu. Což koneckonců dokazuje i PAK-FA, který si přitom z Su-27 a jeho derivátů bere poměrně hodně. Stavět na zelené louce, jako se stavělo F-22, by bylo pro Rusko naprosto nerealizovatelné s ohledem na ekonomiku. Mám podezření, že dokud nedojde k nějakému zásadnímu technologickému přelomu, budeme svědky především evolucí stíhacích letadel, protože jejich složitost a technologická náročnost jsou na takové úrovni, že začít z gruntu by pro investora velmi snadno mohlo znamenat, že přijde zu grunt...Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    09:11 21.06.2016

    Nešpor: začal bych tady:
    http://www.mojecestina.cz/arti...

    Nešpor: začal bych tady:
    http://www.mojecestina.cz/arti...

  • Pepin Nešpor
    09:06 21.06.2016

    Fenri, hold jeto investice která Rusku ublíží!! Za druhé pokavad budou mít tot takovou podobu nemůže toto letadlo splňovat stealth, toto letadlo nikdy nebude stealth tak jak F-22. Zobrazit celý příspěvek

    Fenri, hold jeto investice která Rusku ublíží!! Za druhé pokavad budou mít tot takovou podobu nemůže toto letadlo splňovat stealth, toto letadlo nikdy nebude stealth tak jak F-22.Skrýt celý příspěvek

  • VojtaM
    08:54 21.06.2016

    Mě celá rodina Su -27,30,33,35.... přijde jako nejkrásnější co zatím mezi proudovými letadli je, ale prostě koncepce je stejná, že je to x-krát překopané, to možná ano, ale základ ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě celá rodina Su -27,30,33,35.... přijde jako nejkrásnější co zatím mezi proudovými letadli je, ale prostě koncepce je stejná, že je to x-krát překopané, to možná ano, ale základ je stejný, Z Favorita Lambo neuděláte.Že to byla geniální konstrukce, to ano, ale je podle mě čas na změnu. Ladit to jde do neuvěřitelných věcí, ale při čistém stole začnete jinak. Už od začátku počítat s kompozity, možností 3D tisku atd.... O elektronice už se vůbec nebavím.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:49 21.06.2016

    Musím souhlasit s fenrim, je úplně jedno, že Su-27 je staré, když jeho nové deriváty z něj pouze vycházejí. Navíc je to povedená platforma, na které se dá stavět ještě roky, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Musím souhlasit s fenrim, je úplně jedno, že Su-27 je staré, když jeho nové deriváty z něj pouze vycházejí. Navíc je to povedená platforma, na které se dá stavět ještě roky, nebo spíš desítky let. Kdybychom už měli použít příměr aut, tak Su-35 rozhodně není Su-27 s novu palubní deskou (viz přirovnání k Favoritu). Spíš je to to Lamborghini, ovšem s aerodynamikou vylepšenou díky výpočtům na výkonných strojích, zkušenostem a testům v AD tunelech. Obdobného vylepšení se dočkal motor, kompletně nová je veškerá elektronika, a je jí pochopitelně podstatně víc. Karoserie je pak z kombinace titanové a borové oceli a uhlíkových kompozitů.... atd., atp.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    08:34 21.06.2016

    Pepin - mohu se zeptat, proč F-22 se stejnými hmotnostmi a výkony motorů požadavky na výkonný stealth stíhač splní (snad se shodneme, že je to "poměrně" výkonný kousek) a PAK ...Zobrazit celý příspěvek

    Pepin - mohu se zeptat, proč F-22 se stejnými hmotnostmi a výkony motorů požadavky na výkonný stealth stíhač splní (snad se shodneme, že je to "poměrně" výkonný kousek) a PAK ne?
    Netvrdím, že PAK bude super stíhačka. Na to je brzy. Ale soudil to podle rozměrů a motorů (kdy jedny jsou obdobně výkonně s F-22 a o druhých mnoho nevíme) je celkem odvážné.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    08:32 21.06.2016

    Vojto, ona je otázka, co má společného Su-35 s Su-27. Nic. Jen z venku jsou si poměrně podobné. Což nemusí být na škodu. Ona aerodynamika Lambo Miura z šedesátých let je dosud ...Zobrazit celý příspěvek

    Vojto, ona je otázka, co má společného Su-35 s Su-27. Nic.
    Jen z venku jsou si poměrně podobné.
    Což nemusí být na škodu. Ona aerodynamika Lambo Miura z šedesátých let je dosud vynikající (a dobře to vypadá). :-)Skrýt celý příspěvek

  • VojtaM
    08:17 21.06.2016

    To je nesmysl. Vemte si, kde má konstrukční kořeny Su-27,30 potažmo radikálně upravená Su-35. Začátek prací 1969! První vzlet prototypu 1981! Vzpomeňte si, jak na tom v té době ...Zobrazit celý příspěvek

    To je nesmysl. Vemte si, kde má konstrukční kořeny Su-27,30 potažmo radikálně upravená Su-35. Začátek prací 1969! První vzlet prototypu 1981! Vzpomeňte si, jak na tom v té době byly auta. Například vývoj Škody Favorit začal v roce 1983! Novou palubkou a faceliftem to asi nezachráníte. Prostě tak konstrukce vznikla před dlouho dobou a její modernizační kapacita už je za na konci. V té době byl návrh letadel v CAD/CAM v plenkách (stručně na: http://www.fi.muni.cz/usr/jkuc... A ono letadlo není není jen drak, ale nyní je to nesmírně komlexní mašina plná elektroniky kterou sladit je nesmírně obtížné i pro nejbohatší stát s obrovskou vědeckou základnou jakým je USA, zvláště když si vezmu, jak pomalu jde vývoj letadla, téměř na dekády, a jak rychle jde vývoj elektroniky...téměř na kvartály v roce.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    08:09 21.06.2016

    Neviděl jsem fotku 8. prototypu, ale mluvilo se o tom, že produkční letadla budou mít jiný překryt kabiny. Možná tenhle jen vypadá stejně, ale je z jiných materiálů, optimalizovaný ...Zobrazit celý příspěvek

    Neviděl jsem fotku 8. prototypu, ale mluvilo se o tom, že produkční letadla budou mít jiný překryt kabiny. Možná tenhle jen vypadá stejně, ale je z jiných materiálů, optimalizovaný atd.... ale měl jsem představu něčeho jako na F-22.
    K motorům: už ve starších článcích na ATM se psalo o tom, že I30 má být perspektivní motor dalších serií PAKu. I117 mi pro letadlo velikosti a formátu PAK přijde v pohodě. V podstatě je na tom s poměrem hmotnost/tah stejně jako Raptor. I30 má být extrémně našlapané, asi s menší spotřebou a IR stopou, ale že by její absence v produkci měla ohrozit vývoj T-50?
    Debaty o potřebném počtu T-50 připomínají tytéž debaty v kongresu o Raptorech. Su-35. Raptor nemá soupeře a T-50 (kromě Raptora a částečně F-35) ho také mít nebude. Do proxy válek se nehodí, protože nějakým proxyspojencům je (alespoň v plné verzi) nedodají. Na druhou stranu si nelze dovolit tato letadla nemít alespoň připravená a mít pro ně operační postupy, taktiku nasazení, servisní zázemí...
    No a s přímým konfliktem, navzdory siláckým řečem obou stran, se naštěstí nepočítá. A když už, tak ho zrealizují nadzvukové laminátové kluzáky s Faradayovo klíckou ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Pepin Nešpor
    05:19 21.06.2016

    T-50 bylo od začátku jasný že to bude na půl zbytečnost!!! Dle rozměrů a typu motoru bylo jasné že požadavky na stealth plus výkonný stroj to jen tak nesplní! Jeto zase ...Zobrazit celý příspěvek

    T-50 bylo od začátku jasný že to bude na půl zbytečnost!!! Dle rozměrů a typu motoru bylo jasné že požadavky na stealth plus výkonný stroj to jen tak nesplní! Jeto zase Putinovska pýcha! Jak říkám od začátku a furt dokola, mají využít výkony Su-35 a ne vrazet do letadla které má trochu lepší vlastnosti jako už teď vyzkoušené su-35,a podle mě ty výkony T-50 nebudou také tak dané jak píšou, nevěřím tomu je to hold Rusko.Skrýt celý příspěvek

  • Maroš
    04:43 21.06.2016

    1-Radovan 2- logik. 1- To teda nie! Rusku neubližuje celý svet lebo celý svet ubližuje chrumkavučkým a mierumilovným poslom mieru USA ktoré kvôli tomu musia byť rozlezení po ...Zobrazit celý příspěvek

    1-Radovan 2- logik. 1- To teda nie! Rusku neubližuje celý svet lebo celý svet ubližuje chrumkavučkým a mierumilovným poslom mieru USA ktoré kvôli tomu musia byť rozlezení po celom svete a bombardovať tie krajiny ktoré nezdieľajú ich názor na politiku.. Je my zle z toho ako sa tu stále navážate do Ruska a ste radi ked majú nejaké problémy.. 2- Ohrazuješ se stejně pod článkama o F35? Nebo se podle Tebe smí kritizovat jen americká letadla? logik no už len ty sa navážaj do objektivity druhých diskutérov... Trochu sa zamysli ak to dokážeš a prečítaj si svoje príspevky plné objektívnych komentárov.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    00:43 21.06.2016

    Je rozumné se sériovou výrobou nespěchat. Lepší začít později než vyrábět nedodělky jako F-35.

    Je rozumné se sériovou výrobou nespěchat. Lepší začít později než vyrábět nedodělky jako F-35.

  • logik
    00:36 21.06.2016

    Radovan: slyšel jsi to rčení o opakovaném vtipu? Kdyby to byl první takový příspěvek, tak to beru. On tímto ale tapetuje každý článek s "vhodným tématem".

    Radovan: slyšel jsi to rčení o opakovaném vtipu? Kdyby to byl první takový příspěvek, tak to beru. On tímto ale tapetuje každý článek s "vhodným tématem".

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 9