Pátá generace bojového vozidla pěchoty CV90 MkIV
- 24. 1. 2018
- 181 komentářů
- Tisková zpráva
Londýn, Velká Británie - Rychlejší, silnější, výkonnější. To jsou hlavní vlastnosti nové generace bojového vozidla pěchoty CV90, které dnes na Mezinárodní konferenci o obrněných vozidlech v Londýně představila společnost BAE Systems. CV90 MkIV je generačně již pátým členem bojem prověřené rodiny bojových vozidel pěchoty (BVP) CV90 a představuje další významný krok ve vývoji tohoto legendárního obrněnce.
Nová řada CV90 MkIV nabízí výrazné vylepšení bojových schopností, včetně zvýšeného výkonu motoru a aktivní technologie tlumení pro zlepšení rychlosti a manipulace na bojišti. Nové vozidlo je vybaveno nejmodernější elektronickou architekturou NATO, která splňuje všechny požadavky zákazníků na integraci senzorů a implementaci autonomních systémů.
Společnost BAE Systems se rozhodla, že bude novou řadu CV90 MkIV nabízet také Armádě České republiky, která bude muset v aktuálním výběrovém řízení nahradit flotilu BVP pěchoty BVP2.
„Jsme nesmírně hrdí a nadšení, že můžeme představit další krok ve vývoji CV90,“ uvedl k představení Tommy Gustafsson-Rask, viceprezident a generální ředitel společnosti BAE Systems Hägglunds. „MkIV bude nyní k dispozici současným i budoucím uživatelům modelu CV90, kteří budou moci naplno využívat nových vývojových vlastností tohoto legendárného a bojem prověřeného vozidla. Tento přístup poskytuje nejlepší možnou kombinaci osvědčených řešení a nejmodernější technologií BVP, která má velký potenciál i pro budoucí rozvoj,“ dodal Gustafsson-Rask.
BVP CV90 vyvíjené švédskou společností BAE Systems Hägglunds je moderní, adaptabilní a v boji prověřené vozidlo. Celkem 1280 kusů CV90 v 15 variantách již bylo prodáno do sedmi zemí, včetně čtyř spojenců NATO. Poslední generace modelu CV90, který zakoupily ozbrojené síly Norska, je jedním z nejmodernějších BVP, které se v současnosti ve světě vyrábí.
Model CV90 MkIV obsahuje nový motor Scania s výkonem až 1000 koní a nejnovější modernizovanou vysoko-zátěžovou převodovku X300. Hrubá hmotnost vozidla (GVW-R) se zvyšuje z 35 tun na 37 tun, což znamená, že uživatelé získávají navíc dvě tuny užitečného zatížení, a to vše při zachování manévrovacích schopností vozidla a stejného stupně ochrany (STANAG 4569) To vše zvyšuje další vývojový potenciál vozidla.
Nové vlastnosti MkIV umožňují také plnou implementaci systému iFighting™, který společnost BAE Systems vyvíjí jako inteligentní řešení a podporu na moderním bojišti. iFighting™ pracuje jako komplexní podpora posádky vozidla s výrazným vylepšením situačního vidění a pomoci při rozhodování. Tyto vlastnosti podporují nejen posádku, ale také zajišťují špičkový výkon celého systému.
Hlavními rysy nového obrněnce CV90 MkIV jsou, mimo jiné:
• Novou řadu věží CV90MkIV D, která je vybavena modulární konstrukcí s hlavněmi 30 / 40-, 35/50 a 120 mm a přípravou pro integraci dalších zbraní, například řízených protitankových střel a kulometů. Věže jsou navrženy tak, aby podporovaly rozsáhlejší integraci senzorů a revoluční koncepci iFighting ™ společnosti BAE Systems. Generace MkIV bude také prvním západním BVP se systémem Active Protection.
• Technologie aktivního tlumení ve standardní nabídce k podvozkové části. Tato funkce propůjčuje vozidlům aktivní dynamiku pro vyšší stabilitu a rychlosti v různých typech terénů, a také výrazně snižuje náklady životního cyklu pro koncového uživatele.
• Čtvrtá elektronické architektury NGVA Standard Electronic Architecture, která zvyšuje efektivitu fúze dat ze senzorů a výrazně zvyšuje paralelní zpracování dat v reálném čase. Tato technologie bude podporovat algoritmy strojového učení, schopnosti umělé inteligence - včetně autonomní podpory posádky - a rozšířené reality a 3D mapy, které výrazně rozšíří možnosti budoucích aplikací a vývoje.
Řada CV90 nabízí, se svojí konstrukcí a technologiemi koncipovanými pro snadnou integraci dalších rolí díky flexibilnímu sestavení podvozku a jeho přiřazených dílčích systémů, bezkonkurenční výkon a unikátní schopnosti ve třídě 20-37 tun. Ve srovnání se současnými západními BVP bude CV90 MkIV o několik tun lehčí při zachování stejné úrovně ochrany (Stanag 4569), přičemž vyšší váha (GVW-R) 37 tun zvyšuje i potenciál dalšího vývoje.
„Model CV90 je od samého počátku vyvíjen s jasnou vizí: vytvořit vozidlo, které nabízí vysokou taktickou a strategickou mobilitu, špičkovou palebnou sílu, vysokou schopnost přežití a ochrany ve všech typech terénu nebo taktického prostředí. Chceme se neustále posouvat vpřed a díky průběžné zpětné vazbě od naší široké skupiny koncových uživatelů a jejich přísným požadavkům je CV90 v současnosti technicky nejvyspělejším a nejprověřenější platformou bojových vozidel pěchoty, kterou dnes máte možnost vidět. Tato filosofie, v kombinaci s vysokým potenciálem růstu, dává vozidlu CV90 jedinečné postavení na globálním obranném trhu,“ uvedl Dan Lindell, ředitel pro platformu CV90 společnosti BAE Systems Hägglunds.
BVP CV90 se dnes používá v Dánsku, Estonsku, Finsku, Norsku, Švédsku, Švýcarsku a Nizozemsku.
Redakčně upraveno
Související články
Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90
Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před ...
- 19.06.2015
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...
- 13.09.2017
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Francie modernizuje tanky Leclerc a vyhlíží nový tank
Francie mezi roky 2020 až 2028 modernizuje celou flotilu hlavních bojových tanků Leclerc. Informaci ...
- 18.01.2018
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
Jirosi: -eee...něco mi uniklo? Další dělení Polska? Zrušeny Pobaltské státu Bělorusko, Ukrajina? Uzavřen vzdušný prostor? -myslím, že ze Švédska by těch dílů zas tak moc ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
-eee...něco mi uniklo? Další dělení Polska? Zrušeny Pobaltské státu Bělorusko, Ukrajina? Uzavřen vzdušný prostor?
-myslím, že ze Švédska by těch dílů zas tak moc nebylo...Skrýt celý příspěvekFenri: Jim stačí zavést clo ve výši 20% na výrobky z CR, a nás to položí. Takže ty díly si stejně nebudeme mít za co koupit. Jinak by mně zajímalo kudy ty zbraně z "Švédska" ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: Jim stačí zavést clo ve výši 20% na výrobky z CR, a nás to položí. Takže ty díly si stejně nebudeme mít za co koupit.
Jinak by mně zajímalo kudy ty zbraně z "Švédska" hodláte dopravovat. Tedy pokud pokládáte Německo za nepřítele? Přes Rusko, protože žádná další alternativa, mimo není!Skrýt celý příspěvekJara: ano, ale také dál píši, že MkIV ten náskok Pumy stáhl. A pokud se chcet více přimknout k říši, tak proč ne stejná řeč? plně to dodržuje vaši logiku a je to nepochybně ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: ano, ale také dál píši, že MkIV ten náskok Pumy stáhl. A pokud se chcet více přimknout k říši, tak proč ne stejná řeč? plně to dodržuje vaši logiku a je to nepochybně racionální.Skrýt celý příspěvek
Jirosi: - jsem si poměrně jistý, že jsem neuváděl, co píšete. Můžete doložit své tvrzení? -za další, jste si jistý, že i za 20-30 let bude Německo striktně dodržovat přístup, že ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
- jsem si poměrně jistý, že jsem neuváděl, co píšete. Můžete doložit své tvrzení?
-za další, jste si jistý, že i za 20-30 let bude Německo striktně dodržovat přístup, že zbraně (díly) neprodá pouze státu, který vede útočnou válku? Garance?
-už nyní Německo odmítalo dodávat Maďarsku žiletkový drát, k tomu, aby seí jím chránilo své hranice (například https://echo24.cz/a/w7xLC/mely... A to šlo o ochranu Schengenské hranice v souldu s tehdy platným Dublinem.
-opravdu si myslíte, že například koalice Zelených- SPD-Die Linke-Doutche islamische partai... bude dodávat díly ČR v situaci, kdy nebude chtít zavést ve školách povinné hodiny islámské výchovy a přijímat další a další uprchlíky? To jako fakt?
-prostě nákupem BVP z Německa se opět sníží naše volnost jednání a svoboda rozhodování.Skrýt celý příspěvekFenri Co to má jako být za odpověď ? Vy v komentu píšete “jakkoliv jsou parametry pumy excelentní nevázal bych se na Němce “ a pak dodáváte nějaké bláboly o ovládání Německa ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri
Co to má jako být za odpověď ? Vy v komentu píšete “jakkoliv jsou parametry pumy excelentní nevázal bych se na Němce “ a pak dodáváte nějaké bláboly o ovládání Německa muslimskými stranami.....
a pak mi tady nařknete že chci snad Čechy poněmčit.
Ubohé .....Skrýt celý příspěvekFenri: Uváděl jste zde příklady, kdy německo začalo diskuzi o pozdržení dílu/uprage zbraní. Ty příklady měli jeden společný jmenovatel. Ten stát v té válce byl útočník.
Fenri: Uváděl jste zde příklady, kdy německo začalo diskuzi o pozdržení dílu/uprage zbraní. Ty příklady měli jeden společný jmenovatel. Ten stát v té válce byl útočník.
Jára: -ano, nejideálnější (co to znamená?) by bylo převzít jejich zbraně, doktrínu, řeč (jednodušší komunikace), měnu, připrchlíky, začlenit AČR jako podpůrnou jednotku ...Zobrazit celý příspěvek
Jára:
-ano, nejideálnější (co to znamená?) by bylo převzít jejich zbraně, doktrínu, řeč (jednodušší komunikace), měnu, připrchlíky, začlenit AČR jako podpůrnou jednotku Bundeswehru...
-ne, Járo, to z mého komentu nevyplývá ani náhodou. Pokud byste v nejideálnějším případě uměl česky, jistě byste to zaregistroval
Jirosi:
-jakože v obraně se technika nesype a není poškozována, zatímco v útoku ano?
Dušan:
-jak s námi kdo vytře, záleží jen na nás. Trochu sebevědomí.
-ano, co bylo včera, není dnes. To se říkalo v historii tolikrát, až z toho vzniklo: "historie se stále opakuje". Pokud si myslíte, že rokem 1945 skončily ambice Německa uplatňovat svůj vliv (na celé škále formy vlivů - viz Clausewitzova dokrína), tak vám gratuluji k dojemně naivnímu pohledu na svět. Jsme prostě klín, vražený do německého prostoru. Holt jsme bývávali vzteklejší, podezíravější, fenriovatější...než Obodriti, Ránové, Veleti, Lužičtí Srbové... A dříve nebo později to někomu začne vadit, vsaďte se.Skrýt celý příspěvekNo to ano ale Němcům s tím zapojením zbrojního průmyslu věřím oni totiž moc dobre vědí že to bude výhodné i pro ně vědí že mi dokážeme vyrábět a dodávat prvotřídní výrobky a navíc ...Zobrazit celý příspěvek
No to ano ale Němcům s tím zapojením zbrojního průmyslu věřím oni totiž moc dobre vědí že to bude výhodné i pro ně vědí že mi dokážeme vyrábět a dodávat prvotřídní výrobky a navíc nám nabízejí to nejlepší co mají a to pumu druhé výrobní série a jasné řekli že naše firmy se pak budou podílet i na dodávkách pro bw plus zapojeni i do jiných jejich projektu. Přijde mi to fér a ne jako bae nebo gdels prodat nějaký krumpl nechají nás to svarit a vypálit par plech a táhněte do pr.... od Švédů ( bae ) mame gripeny i když je to pronájem a rbs a co jsme z toho měly? To samé s pandury co z toho??? Je čas zkusit Němce v civilním průmyslu to funguje tak proč by to nemohlo jít ve zbrojním ??Skrýt celý příspěvek
To si mysli vsichni zapadaci. Uz navzdy pro ne budeme vychodni evropa....
... na druhou stranu ani vychodoevropske penize nesmrdi a to nikomu.To si mysli vsichni zapadaci. Uz navzdy pro ne budeme vychodni evropa....
... na druhou stranu ani vychodoevropske penize nesmrdi a to nikomu.To fenri: Když se podíváte do minulosti předchozích zbrojních zakázek, tak si s námi Švédové nebo Američané pěkně vytírali ...něco. Když se podíváte na německou vojenskou ...Zobrazit celý příspěvek
To fenri: Když se podíváte do minulosti předchozích zbrojních zakázek, tak si s námi Švédové nebo Američané pěkně vytírali ...něco. Když se podíváte na německou vojenskou techniku, tak slouží v mnoha státech NATO a nikdo s tím problém nemá (v rámci ochrany území NATO, neřeším nyní problémy Turecka v Sýrii, kdy to vypadá, že Turci mohou jít i proti USA).
Proč mají Poláci, Norové, Holanďané, Dánové a pod. Leopardy-2 apod. Oni byli také 1200 let v hledáčku rozpínavosti Germánů, ale jaksi co bylo včera není dnes a všichni pragmaticky pochopili, že s nimi průmyslově a vojensky spolupracovat je nejvýhodnější. To co dnes nabízejí Němci se opakovat nebude a to nám Švédi nebo Britové nenabídnou. jak už zde bylo uvedeno, až skončí výroba BVP, tak se Švédové sbalí a co se stávající výrobní kapacitou? Pošlete lidi zase domů? Němci nabízí práci i na ostatních projektech, tak jako v automotive nebo energetickém průmyslu.
Dále jen vezměte vzdálenost z ČR do Švédska/Británie (dodávky ND, společný výcvik apod). Kdo zaručí výcvik na CV-90 Mk IV, když toto BVP ani jejich vlastní armády nemají ve výzbroji? Piloti našich Gripenů létají na výcvik a školení do Švédska, ale těch je max. 20. Chcete posílat do Švédska nebo Británie rotace desítek- stovek vojáků, navíc na verzi CV-90, kterou ani jeden stát nemá ve výzbroji? Kdo myslíte, že to zaplatí?
Když se budou transferovat technologie, převážet komponenty, agregáty, ND - víte, že si Poláci (v tomto případě do Švédska) i Němci (-...do Velké Británie) vynucují transitní licence? A že jim to někdy trvá než to udělí. A pak hned máte skluzy ve výrobě, dodávkách ND, nebetyčnou byrokracii apod.
Co se týče těch možných blokací ND ze strany Německa - a víte kolik let např. trvalo prodat naše L-159? A že to bylo dost i o tom, že nám Británie nebo USA blokovaly prodej kvůli jejich RWR, radarům apod.
Připomínáte muslimy a jejich možnou vládu v Německu - a podíval se někdo jak to vypadá dnes ve Švédku nebo Británii? Jestli v nějakém státě Evropy přečíslí muslimská populace tu původní, tak jsou v tom Švédové kvůli jejich politice velkými favority.
I proto si myslím, že nejlepší volba pro naši armádu do budoucna je PUMA nebo LYNX - tedy nejen proto, že technicky dalece převyšují Švédsko-britská nebo "americké" BVP, ale i pro možnost na tom něco vydělat, když už se s tou výhodnou spoluprací Švédové dvakrát nepředvedli.Skrýt celý příspěvekFenri Z vašeho komentu plyne že by jsme měli koupit cv 90 jen kvůli tomu že není německé ikdyz sám přiznáváte nejlepší výkony německých vozidel i nabízenou nejlepší spolupráci a ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri
Z vašeho komentu plyne že by jsme měli koupit cv 90 jen kvůli tomu že není německé ikdyz sám přiznáváte nejlepší výkony německých vozidel i nabízenou nejlepší spolupráci a zapojeni průmyslu. Je to logické ? Někteří proste budou strašit Němci jiní zase Rusy .....Skrýt celý příspěvekJejda, vyťahovať pri tomto výbere, čo robili Nemci za Druhej svetovej alebo Švédi počas Tridsaťročnej, no tak to tu chýba už iba Biela hora a poprava českých pánov na Staromestskom ...Zobrazit celý příspěvek
Jejda, vyťahovať pri tomto výbere, čo robili Nemci za Druhej svetovej alebo Švédi počas Tridsaťročnej, no tak to tu chýba už iba Biela hora a poprava českých pánov na Staromestskom námestí. To potom ostane len Tulpar, lebo Turci sa až ku vám neprebojovali. :-D Aby sa nakoniec nemodernizovali terajšie BVP. :-pSkrýt celý příspěvek
Pravda je že Němci jsou našim největším strategickým partnerem už hodně dlouho nevidím důvod proč to nepotvrdil spoluprací zbrojních průmyslu a našich armád nejidealnejsi by bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Pravda je že Němci jsou našim největším strategickým partnerem už hodně dlouho nevidím důvod proč to nepotvrdil spoluprací zbrojních průmyslu a našich armád nejidealnejsi by bylo převzít od nich taktickou doktrínu a vybavit mechanizované jednotky po vzoru bw ....Skrýt celý příspěvek
stirling: -já myslím, že není žádný racionální důvod mít zbraně z Německa. Nikdy jsme je (až na výjimky, třeba po válce) neměli. Naopak Němci je měli celkem významně od nás ...Zobrazit celý příspěvek
stirling:
-já myslím, že není žádný racionální důvod mít zbraně z Německa. Nikdy jsme je (až na výjimky, třeba po válce) neměli. Naopak Němci je měli celkem významně od nás (pravda, nezaplatili, ale většina z nich měla v Německu velmi dobré renomé).
-toto je největší zakázka, cca na 40-50 let. A obávám se, že Německo za 40-50 let bude o hodně jiné, než dnes a že to nebude pohodový soused. Pokud se mýlím, tím lépe.
-od Švédů toho moc nakoupeno nemáme, nejvýznamnější je pronájem Gripenů, který (ve srovnání s časovým horizontem provozu nových BVP) končí "za pár"
-BAE moc švédské není, neznám přesně kapitálové pozadí (tipnul bych si, že to přes různé nastrčené fondy a dceřinky budou nakonec držet Číňani, Arabáši a Rusové :-)), takže bych to tak neprožíval. Pravda, Codex Giganticus by na oplátku vrátit, šmejdi :-)
KOLT:
-já jsem psal, zapojení našeho průmyslu u německých nabídek vypadá lépe (ale víceméně víme prd, realita by možná byla jiná), ale to je to, co shazuji do šuplíku: "svoboda je drahá". Kruciální obranou tehchniku bych bral od zem, se kterou je (byť politicko-názorový) střet silně nepravděpodobnýSkrýt celý příspěvekSamozřejmě ať vyberou to nejvýhodnější/nejvhodnější pro AČR, ale nesouhlasím, že by jsme se neměli vázat na německo, zbraně nemáme německé skoro žádné. Takže za mě lepší než ...Zobrazit celý příspěvek
Samozřejmě ať vyberou to nejvýhodnější/nejvhodnější pro AČR, ale nesouhlasím, že by jsme se neměli vázat na německo, zbraně nemáme německé skoro žádné. Takže za mě lepší než nakoupit zase něco od švédů a být závislý na jednom státu.
Každopádně když jsem koukal minulý víkend na partii tak jsem si říkal jestli stropnický je opravdu tak neschopný nebo to dělal schválně, bohužel oboje vyjde nastejno.
U radarů se to snad nějak udělá a to zapojení projde (tuším, že nebudem první NATO uživatel těchto radarů) a u těch vrtulníků sice máme ostudu, ale lepší opravdu specifikovat reálné požadavky a případně soutěž zaříznout než kupovat nějakou blbost za x desítek miliard. Zatím to vypadá, že zlatá šlechtová... a to bych nevěřil, že někdy můžu napsat.
Možná právě díky pohledu reality dojde i ke změně požadavků na nové BVP.
CV90 MkIV vypadá jako krok správným směrem, ale neodkážu posoudit jak moc velké omezení je přeci jen už letitá základní konstrukce tady bude zajímavé porovnat ochranu podvozku např proti pumě.Skrýt celý příspěvekMám dotaz k osádce a dělbě úkolů v Pumě či jiném zvažovaném BVP. Jediný kdo je mi jasný je řidič :) Dále je (jestli to dobře chápu) třeba ovládat prostředku průzkumu pro situační ...Zobrazit celý příspěvek
Mám dotaz k osádce a dělbě úkolů v Pumě či jiném zvažovaném BVP. Jediný kdo je mi jasný je řidič :)
Dále je (jestli to dobře chápu) třeba ovládat prostředku průzkumu pro situační povědomí, dále je třeba ovládat zbraňovou stanici/věž s kanonem a PTRK. Dále tomu celému musí někdo velet (je velitel výsadku i velitelem celého vozidla?) a komunikovat s velením a pak je tam samozřejmě "pár bigošů" kteří jsou převáženi k bojovému úkolu.
Jak je to organizačně a hierarchicky řešeno?
A - bavíme se tady o stovkách pozic a to i velmi odborných - máme ty lidi? Máme řidiče, operátory i ty bigoše?
Děkuji MALImu či někomu za osvětlení jak to v takovém moderním BVP organizačně stojí, leží a sedí... :)Skrýt celý příspěvekfenri, na jednu stranu máte pravdu, na druhou stranu pokud by to zapojení do výroby bylo dostatečně veliké a budeme schopní si většinu zásadních věcí buď dělat sami nebo, v případě ...Zobrazit celý příspěvek
fenri, na jednu stranu máte pravdu, na druhou stranu pokud by to zapojení do výroby bylo dostatečně veliké a budeme schopní si většinu zásadních věcí buď dělat sami nebo, v případě krize, s pomocí třetí strany, bude vcelku jedno, od koho koupíme. A upřímně řečeno, dostatečné zapojení prozatím nabízí spíše PMS a Rheinmetall než BAE a GDELS... Nicméně bez znalosti konkrétních parametrů zapojení se to těžko dá posoudit.Skrýt celý příspěvek
Jakkoliv jsou technické parametry Pumy excelentní a modularita Lynxe působivá, nevázal bych se na Německo z několika důvodů: -stávající vztahy obou zemí jsou korektní a na ...Zobrazit celý příspěvek
Jakkoliv jsou technické parametry Pumy excelentní a modularita Lynxe působivá, nevázal bych se na Německo z několika důvodů:
-stávající vztahy obou zemí jsou korektní a na úrovni většiny populace přátelské či neutrální. Ovšem, řekněme od Canburgu, cca 1200 let se střídají období, kdy se nás Německo (či státní útvary jemu předcházející) pokoušelo pouze ovládnout s epizodami, kdy jsme měli být vyhlazeni. A nejde o starou historii, která je passé a neopakovatelná. Vztahy budou v pořádku, dokud budeme "hodní a dělat si své domácí úkoly".
-už teď v Německu sílí názory, že si nemáme co vyskakovat a máme držet hubu a krok (s. Schultz je vidět nejvíc, ale není sám) a tyto názory neslábnou, naopak. Za další těžko predikovat, jaký bude vztah Německa k ČR, až bude ovládáno víceméně koalicí islámských stran s extrémními levicově-zelenými partajemi. Nic dobrého bych od toho nečekal.
-Puma a Lynx byly po technické stránce výrazně nadřazeny ostatním účastníkům tendru a tento argument byl velmi silný. MkIV tuto mezeru výrazně snižuje.
-Puma jistě a Lynx pravděpodobně nabízejí velmi lákavý koktejl poměru cena/výkon/zapojení domácího průmyslu (jak správně naznačuje třeba Rase či JG). Není moc pravděpodobné, že tento mix bude u CV90 stejně příznivý, jako u německých kandidátů
-ovšem nákup BVP není nákup jogurtů v akci a svoboda a nezávislost jsou obecně drahé komodity. Z krátkodobého hlediska je většinou levnější se podvolit. Ovšem je to půjčka s mamutími úroky.
-ve prospěch CV90 hovoří dlouhodobé a četné zkušenosti z mírového i ostrého nasazení více uživatelů. Z tohoto pohledu je Puma i Lynx zajíc v pytli, byť pravděpodobně zajíc velmi dobrý. A ano, existuje pravděpodobnost, že novinky v MkIV, kterými se snaží dotáhnout německá BVP se v dlouhodobém provozu ukáží jako nespolehlivé a drahé, ale to nelze vyloučit ani u Lynxe (a částečně u Pumy) a při příliš opatrném přístupu by nezbýval než návrat k vozové hradbě.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...