Pátá generace bojového vozidla pěchoty CV90 MkIV
- 24. 1. 2018
- 181 komentářů
- Tisková zpráva
Londýn, Velká Británie - Rychlejší, silnější, výkonnější. To jsou hlavní vlastnosti nové generace bojového vozidla pěchoty CV90, které dnes na Mezinárodní konferenci o obrněných vozidlech v Londýně představila společnost BAE Systems. CV90 MkIV je generačně již pátým členem bojem prověřené rodiny bojových vozidel pěchoty (BVP) CV90 a představuje další významný krok ve vývoji tohoto legendárního obrněnce.
Nová řada CV90 MkIV nabízí výrazné vylepšení bojových schopností, včetně zvýšeného výkonu motoru a aktivní technologie tlumení pro zlepšení rychlosti a manipulace na bojišti. Nové vozidlo je vybaveno nejmodernější elektronickou architekturou NATO, která splňuje všechny požadavky zákazníků na integraci senzorů a implementaci autonomních systémů.
Společnost BAE Systems se rozhodla, že bude novou řadu CV90 MkIV nabízet také Armádě České republiky, která bude muset v aktuálním výběrovém řízení nahradit flotilu BVP pěchoty BVP2.
„Jsme nesmírně hrdí a nadšení, že můžeme představit další krok ve vývoji CV90,“ uvedl k představení Tommy Gustafsson-Rask, viceprezident a generální ředitel společnosti BAE Systems Hägglunds. „MkIV bude nyní k dispozici současným i budoucím uživatelům modelu CV90, kteří budou moci naplno využívat nových vývojových vlastností tohoto legendárného a bojem prověřeného vozidla. Tento přístup poskytuje nejlepší možnou kombinaci osvědčených řešení a nejmodernější technologií BVP, která má velký potenciál i pro budoucí rozvoj,“ dodal Gustafsson-Rask.
BVP CV90 vyvíjené švédskou společností BAE Systems Hägglunds je moderní, adaptabilní a v boji prověřené vozidlo. Celkem 1280 kusů CV90 v 15 variantách již bylo prodáno do sedmi zemí, včetně čtyř spojenců NATO. Poslední generace modelu CV90, který zakoupily ozbrojené síly Norska, je jedním z nejmodernějších BVP, které se v současnosti ve světě vyrábí.
Model CV90 MkIV obsahuje nový motor Scania s výkonem až 1000 koní a nejnovější modernizovanou vysoko-zátěžovou převodovku X300. Hrubá hmotnost vozidla (GVW-R) se zvyšuje z 35 tun na 37 tun, což znamená, že uživatelé získávají navíc dvě tuny užitečného zatížení, a to vše při zachování manévrovacích schopností vozidla a stejného stupně ochrany (STANAG 4569) To vše zvyšuje další vývojový potenciál vozidla.
Nové vlastnosti MkIV umožňují také plnou implementaci systému iFighting™, který společnost BAE Systems vyvíjí jako inteligentní řešení a podporu na moderním bojišti. iFighting™ pracuje jako komplexní podpora posádky vozidla s výrazným vylepšením situačního vidění a pomoci při rozhodování. Tyto vlastnosti podporují nejen posádku, ale také zajišťují špičkový výkon celého systému.
Hlavními rysy nového obrněnce CV90 MkIV jsou, mimo jiné:
• Novou řadu věží CV90MkIV D, která je vybavena modulární konstrukcí s hlavněmi 30 / 40-, 35/50 a 120 mm a přípravou pro integraci dalších zbraní, například řízených protitankových střel a kulometů. Věže jsou navrženy tak, aby podporovaly rozsáhlejší integraci senzorů a revoluční koncepci iFighting ™ společnosti BAE Systems. Generace MkIV bude také prvním západním BVP se systémem Active Protection.
• Technologie aktivního tlumení ve standardní nabídce k podvozkové části. Tato funkce propůjčuje vozidlům aktivní dynamiku pro vyšší stabilitu a rychlosti v různých typech terénů, a také výrazně snižuje náklady životního cyklu pro koncového uživatele.
• Čtvrtá elektronické architektury NGVA Standard Electronic Architecture, která zvyšuje efektivitu fúze dat ze senzorů a výrazně zvyšuje paralelní zpracování dat v reálném čase. Tato technologie bude podporovat algoritmy strojového učení, schopnosti umělé inteligence - včetně autonomní podpory posádky - a rozšířené reality a 3D mapy, které výrazně rozšíří možnosti budoucích aplikací a vývoje.
Řada CV90 nabízí, se svojí konstrukcí a technologiemi koncipovanými pro snadnou integraci dalších rolí díky flexibilnímu sestavení podvozku a jeho přiřazených dílčích systémů, bezkonkurenční výkon a unikátní schopnosti ve třídě 20-37 tun. Ve srovnání se současnými západními BVP bude CV90 MkIV o několik tun lehčí při zachování stejné úrovně ochrany (Stanag 4569), přičemž vyšší váha (GVW-R) 37 tun zvyšuje i potenciál dalšího vývoje.
„Model CV90 je od samého počátku vyvíjen s jasnou vizí: vytvořit vozidlo, které nabízí vysokou taktickou a strategickou mobilitu, špičkovou palebnou sílu, vysokou schopnost přežití a ochrany ve všech typech terénu nebo taktického prostředí. Chceme se neustále posouvat vpřed a díky průběžné zpětné vazbě od naší široké skupiny koncových uživatelů a jejich přísným požadavkům je CV90 v současnosti technicky nejvyspělejším a nejprověřenější platformou bojových vozidel pěchoty, kterou dnes máte možnost vidět. Tato filosofie, v kombinaci s vysokým potenciálem růstu, dává vozidlu CV90 jedinečné postavení na globálním obranném trhu,“ uvedl Dan Lindell, ředitel pro platformu CV90 společnosti BAE Systems Hägglunds.
BVP CV90 se dnes používá v Dánsku, Estonsku, Finsku, Norsku, Švédsku, Švýcarsku a Nizozemsku.
Redakčně upraveno
Související články
Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90
Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před ...
- 19.06.2015
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...
- 13.09.2017
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Francie modernizuje tanky Leclerc a vyhlíží nový tank
Francie mezi roky 2020 až 2028 modernizuje celou flotilu hlavních bojových tanků Leclerc. Informaci ...
- 18.01.2018
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
Jara teraz si nám to všetkým vysvetlil. Jednoducho existuje Puma, ta je úplne najsamlepšia na celom svete a teraz uži žiaden iný výrobca BVP nemá šancu. Tak jednoducho zastavia ...Zobrazit celý příspěvek
Jara teraz si nám to všetkým vysvetlil. Jednoducho existuje Puma, ta je úplne najsamlepšia na celom svete a teraz uži žiaden iný výrobca BVP nemá šancu. Tak jednoducho zastavia všetok vývoj zatvoria linky a odídu ...
Práve predstavením ďalšej generácie BAE ukazuje, že to s CV90 myslí ešte vážne. Pre jej terajších používateľov ale aj prípadných budúcich je to signál, že sa nestane to isté, čo s T72M4CZ - že sa prestanú vyrábať náhradné diely.Skrýt celý příspěvekPánové, nejdůležitější ze všeho je to, aby se to vyrábělo u nás, nebo alespoň abychom si dokázali zajistit servis. Pokud CV90, nebo někdo jiný, např. Lynx nám prodá licenci na co ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové, nejdůležitější ze všeho je to, aby se to vyrábělo u nás, nebo alespoň abychom si dokázali zajistit servis. Pokud CV90, nebo někdo jiný, např. Lynx nám prodá licenci na co největší část BVP, potom by měl být upřednostněn. navíc zastávám názor, že by neměl mít výrobu CSG, ale VOP. 1. udržení kapacit ve VOP, 2. CSG už má dneska dost ,,pák" na MO, nic proti Strnadovi, ale jeden monopol by neměl mít takovou moc. Proto je podle mě nejlepší vyrábět ve VOP cv90, nebo Lynxe. Protože i ten nejlepší stroj je bez ND, jen hromada železa :-) Ještě jedna věc: Preferujete věž s osádkou, nebo bezosádkovou?Skrýt celý příspěvek
Taky by se to nechalo napsat takhle: byly jsme si vědomi že naše “lety prověřená” ( stará ) konstrukce už není konkurence schopná, proto jsme udělali řadu dílčích vylepšení tak aby ...Zobrazit celý příspěvek
Taky by se to nechalo napsat takhle: byly jsme si vědomi že naše “lety prověřená” ( stará ) konstrukce už není konkurence schopná, proto jsme udělali řadu dílčích vylepšení tak aby jsme náš stroj ještě mohli v nějakém brzkém tendru nabídnout a něco vydělat než zavrem linku.... ovšem to už by neznělo tak dobřeSkrýt celý příspěvek
To PavolR: Menší upřesnění: český tendr zatím nebyl vyhlášen, to co bylo vloni byl jenom takový "rozšířený průmyslový den" a na něm mělo CV90 věže E30 (Hägglunds), nebo MCT-30 ...Zobrazit celý příspěvek
To PavolR:
Menší upřesnění: český tendr zatím nebyl vyhlášen, to co bylo vloni byl jenom takový "rozšířený průmyslový den" a na něm mělo CV90 věže E30 (Hägglunds), nebo MCT-30 (Kongsberg), toho Samsona-2 měl ASCOD.Skrýt celý příspěvekTo Matesaax: částečně Vám již odpověděl Rase (souhlasím s ním), jen bych dodal, že mezi platformou MK III a Mk IV by měl být generačně dost velký rozdíl, věděli jsme, že BAE ...Zobrazit celý příspěvek
To Matesaax:
částečně Vám již odpověděl Rase (souhlasím s ním), jen bych dodal, že mezi platformou MK III a Mk IV by měl být generačně dost velký rozdíl, věděli jsme, že BAE chystá něco dost nového (lepší podvozek, Vectronika, All wiev system), ale loni nám to (ČR) nenabídli - asi to ještě neměli hotové. K tomu je dobře, že zvedli nosnost užitečného zatížení (až budemem mít prázdnou hmotnost, uvidíme o kolik) a výkon motoru.
Takže: CV90 Mk3 je skutečně zastaralý podvozek (což dokazuje i tato Mk4) a MK4 je oproti němu hodně, papírově opravdu hodně velký krok dopředu - nevím, co se Vám na tom nezdá.
To Rase:
ještě loni to tak platilo, ale byli přístupní k jednání o podílu českého průmyslu. Mají smlouvu VOP, ale já jsem ji nečetl. No, za mě bych si na tom podvozku Mk4 dovedl představit věž Lance v bezosádkové verzi (asi by však musel být rovný strop korby) a výsledné BVP by pro AČR nemělo chybu (pokud by se to z různých jiných, než technických důvodů povedlo). Horší by to bylo s těmi spc. verzemi, ale některé by se daly řešit i jinak - třeba jinými vozidly, musela by se ale překopat stávající koncepce složení vozového parku 7.mb (možná by pak vyšly i podvozky pro ty samohybné minomety, o kterých jsme se tady kdysi přeli)Skrýt celý příspěvekStále je to cv 90 mimochodem zajímalo by mě jak řeší ten podvozek .... zůstali torzky a osadili to akorát aktivními tlumiči a ten výkon 1000 koni? Z motoru scania? No tak motor ...Zobrazit celý příspěvek
Stále je to cv 90 mimochodem zajímalo by mě jak řeší ten podvozek .... zůstali torzky a osadili to akorát aktivními tlumiči a ten výkon 1000 koni? Z motoru scania? No tak motor scania s 1000 koňmi jsem ještě neviděl proto tam je asi “ až “ já myslím že bae jen snížila velký náskok pumy nic vic ....Skrýt celý příspěvek
MALI: pořád platí že zákazník si jen vyrobí věž ale BAE doveze podvozek ze švédska ? nebo je zde šance BAE přesvědčit že si chceme svařit i korbu ? Přeci jen bych byl osobně rád, ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
pořád platí že zákazník si jen vyrobí věž ale BAE doveze podvozek ze švédska ? nebo je zde šance BAE přesvědčit že si chceme svařit i korbu ? Přeci jen bych byl osobně rád, pokud by se v tuzemsku dala korba upravovat kvůli specializovaným verzím.
Matesaax:
Mk.II a III jsou krumpl. Tohle je už konkurenceschopné. Stejně si ale nemyslím, že se bude chtít MO vázat na švédy jak s Gripeny, tak i novými bojovými vozidly. Nedej bože aby se i jako radar vybral jejich Girafe, houfnici Archer atd. ... aby to pak nedopadlo tak, jak píše lukus a "nechcete jíst naše masové koule z IKEA tak vám nepošleme náhradní díly a vaše armáda bude komplet kaput" :DSkrýt celý příspěvekJe dobre, že sa "tlačovo" prebúdzajú aj iní účastníci súťaže, ale má podľa vás nejakú marketingovú logiku posielať na testy vozidlá, o ktorých vedia, že aj tak ponúknu iné. Viete o ...Zobrazit celý příspěvek
Je dobre, že sa "tlačovo" prebúdzajú aj iní účastníci súťaže, ale má podľa vás nejakú marketingovú logiku posielať na testy vozidlá, o ktorých vedia, že aj tak ponúknu iné. Viete o prípadoch, kedy sa takéto ťahy robili pri iných tendroch? Aký by bol účel? Zaviesť súpera? Zaviesť zákazníka? Pri tej námahe sa nemuseli účastniť testu vôbec.
Karlos73: U nás by si ešte aj Puma musela nasadiť Turru-30, aby mala šancu. ;-) Čo znamená "ťažká veža vhodná pre tento typ vozidiel"? Akurát v českom tendri ponúkajú CV90 aj s vežou Samson II. A vôbec, tieto vozidlá môžu byť aj vo forme APC.Skrýt celý příspěveklukus A to je přesně ten důvod proč mít domácí zbrojní výrobu.Chápu ten argument,že nemůžeme vyrábět vše.Opačný extrém je nevyrábět nic. Dnes nakoupíme granáty,zítra tkaničky do ...Zobrazit celý příspěvek
lukus
A to je přesně ten důvod proč mít domácí zbrojní výrobu.Chápu ten argument,že nemůžeme vyrábět vše.Opačný extrém je nevyrábět nic.
Dnes nakoupíme granáty,zítra tkaničky do bot a pozítří odznáčky na barety.Pokud už je nekupujeme.Skrýt celý příspěvekLukus: Srovnávat vojenskou operaci proti sousednímu státu a dodávky zboží je trošku nemístná manipulace. Pokud by se CR rozhodla udeřit vojensky na Slovensko a tam zavádět ...Zobrazit celý příspěvek
Lukus: Srovnávat vojenskou operaci proti sousednímu státu a dodávky zboží je trošku nemístná manipulace.
Pokud by se CR rozhodla udeřit vojensky na Slovensko a tam zavádět protektorát, vůbec bych se nedivil. že by nám někdo zatrh modernizace.Skrýt celý příspěvekDonedávna tady všichni brali CV90 jako beznadějně zastaralý vrak na který je skoro škoda se jen podivat natož o něm uvažovat a stačí jeden reklamní článek a najednou je CV90 ...Zobrazit celý příspěvek
Donedávna tady všichni brali CV90 jako beznadějně zastaralý vrak na který je skoro škoda se jen podivat natož o něm uvažovat a stačí jeden reklamní článek a najednou je CV90 nejlepší mašinaSkrýt celý příspěvek
sice jsem to tu už psal, nicméně se dnes ráno se moje slova opět potvrdily. Nákup armádní techniky by měl ovlivňovat i fakt, jak moc země producenta využívá svůj vliv k ovlivnění ...Zobrazit celý příspěvek
sice jsem to tu už psal, nicméně se dnes ráno se moje slova opět potvrdily. Nákup armádní techniky by měl ovlivňovat i fakt, jak moc země producenta využívá svůj vliv k ovlivnění země odběratele techniky.
Sotva se Turci rozhodli jít na YPG, byla zveřejněna hrozba od Německa, že budou bez modernizace Leo2.
Nebezpečí za dob míru je v tom, že se ten nátlak mohl uskutečnit např. AHA vy Češi chcete dodávat do Alžíru, to ne, jinak jste bez náhradních dílů na Leo2 a Pumu. (mi to tam dodáme potichu, kšeft je kšeft).
Kvůli tomu jsem zastáncem tanku Type10 -JAP nebo IVF K21 - KOREA. Ti se nám do stántích zájmů angažovat nebudou...Skrýt celý příspěvekSúhlasím Flader, ale pri CV90 MkIV by už MO SR nemohlo hrať rozprávky s Turra 30 ("veda a výskum"), žiaden slovenský výrobca v súčastnosti neponúka ťažkú vežu vhodnú pre tento typ ...Zobrazit celý příspěvek
Súhlasím Flader, ale pri CV90 MkIV by už MO SR nemohlo hrať rozprávky s Turra 30 ("veda a výskum"), žiaden slovenský výrobca v súčastnosti neponúka ťažkú vežu vhodnú pre tento typ vozidiel.... bolo by to super,ale mám obavu ako by to dopadlo pri mantre čo najviac výroby na Slovensku, bez transparentnej súťaže...
Mne sa CV90 MkIV s ťažkou vežou páči...Skrýt celý příspěvekŠpičkový kus techniky, navíc se zapojením domácí produkce- Meopta zaměřovače, VOP pásy a ,,Železné kusy" atd... .Snad MO vybere CV 90. Daly by se osadit 30 nebo 40mm kanonem, nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Špičkový kus techniky, navíc se zapojením domácí produkce- Meopta zaměřovače, VOP pásy a ,,Železné kusy" atd... .Snad MO vybere CV 90. Daly by se osadit 30 nebo 40mm kanonem, nebo 120 mm, jako IFV..Rozhodně nejlepší volba :-)Skrýt celý příspěvek
Touto novou verzí CV90 Mk IV by mohlo být BAE skutečně zpátky ve hře o nové české BVP. Na zkouškách byla nabídnuta verze Mk III, která toho z hlediska podvozku a motoru opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
Touto novou verzí CV90 Mk IV by mohlo být BAE skutečně zpátky ve hře o nové české BVP. Na zkouškách byla nabídnuta verze Mk III, která toho z hlediska podvozku a motoru opravdu moc nenabídla. Taktéž z hlediska IT architektury nebyla úplně na výši.
BAE v podstatě udělala tu zásadní modernizaci podvozkové platformy, která by nás v případě že bychom se rozhodli pro Mk III čekala, jen škoda, že o ní nemluvili tak, jak například mluví PSM o budoucí modernizaci Pumy, která asi ještě bude ve srovnání s CV90 Mk IV ještě hudbou budoucnosti. Kladem je rovněž zvýšená nosnost užitečného nákladu, která u Mk III už byla na hranici (pokud ovšem zůstala prázdná hmotnost vozidla stejná - to však zatím z dostupných informací nelze zjistit.
Na věži však ještě chybí integrovaný PTRK 3. generace a ten velitelský přístroj vypadá na první pohled nějak "provizorně", ale to je jen otázka dalšího vývoje - solidní základ, na kterém se dá stavět už mají.Skrýt celý příspěvekA na onom "přezkoušení" tedy byla verse Mk.III nebo IV? Mně totiž bylo divné, proč jízdní vlastnosti CV90 nevycházely lépe než u konkurence (s výjimkou Pumy, tam je jasné, proč ...Zobrazit celý příspěvek
A na onom "přezkoušení" tedy byla verse Mk.III nebo IV? Mně totiž bylo divné, proč jízdní vlastnosti CV90 nevycházely lépe než u konkurence (s výjimkou Pumy, tam je jasné, proč jezdí dobře). Myslel jsem, že to bylo tím, že nám nabídli klasickou versi podvozku místo aktivního (kvůli ceně). Nebylo ono to nakonec tím, že tam jela verse III? Tedy samozřejmě s klasickým podvozkem místo aktivního.Skrýt celý příspěvek
Za mě se tímto vrací CV90 zpátky do hry, čekal jsem že nám nabízejí jen facelift verze Mk.III. Netvrdím, že je to dokonalé, uvidíme jaká bude cena, ale takhle by to mohlo být ...Zobrazit celý příspěvek
Za mě se tímto vrací CV90 zpátky do hry, čekal jsem že nám nabízejí jen facelift verze Mk.III. Netvrdím, že je to dokonalé, uvidíme jaká bude cena, ale takhle by to mohlo být docela zajímavé a mumím si ho představit u AČR. Osobně verze s osádkovou bojovou věží. Teď ještě aby Rheinmetall představil Lynx KF 41, GDELS přišlo s něbušenou verzí Ascodu s pořádnou věží a bude to ještě zajímavý boj.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...