Pátá generace bojového vozidla pěchoty CV90 MkIV
- 24. 1. 2018
- 181 komentářů
- Tisková zpráva
Londýn, Velká Británie - Rychlejší, silnější, výkonnější. To jsou hlavní vlastnosti nové generace bojového vozidla pěchoty CV90, které dnes na Mezinárodní konferenci o obrněných vozidlech v Londýně představila společnost BAE Systems. CV90 MkIV je generačně již pátým členem bojem prověřené rodiny bojových vozidel pěchoty (BVP) CV90 a představuje další významný krok ve vývoji tohoto legendárního obrněnce.
Nová řada CV90 MkIV nabízí výrazné vylepšení bojových schopností, včetně zvýšeného výkonu motoru a aktivní technologie tlumení pro zlepšení rychlosti a manipulace na bojišti. Nové vozidlo je vybaveno nejmodernější elektronickou architekturou NATO, která splňuje všechny požadavky zákazníků na integraci senzorů a implementaci autonomních systémů.
Společnost BAE Systems se rozhodla, že bude novou řadu CV90 MkIV nabízet také Armádě České republiky, která bude muset v aktuálním výběrovém řízení nahradit flotilu BVP pěchoty BVP2.
„Jsme nesmírně hrdí a nadšení, že můžeme představit další krok ve vývoji CV90,“ uvedl k představení Tommy Gustafsson-Rask, viceprezident a generální ředitel společnosti BAE Systems Hägglunds. „MkIV bude nyní k dispozici současným i budoucím uživatelům modelu CV90, kteří budou moci naplno využívat nových vývojových vlastností tohoto legendárného a bojem prověřeného vozidla. Tento přístup poskytuje nejlepší možnou kombinaci osvědčených řešení a nejmodernější technologií BVP, která má velký potenciál i pro budoucí rozvoj,“ dodal Gustafsson-Rask.
BVP CV90 vyvíjené švédskou společností BAE Systems Hägglunds je moderní, adaptabilní a v boji prověřené vozidlo. Celkem 1280 kusů CV90 v 15 variantách již bylo prodáno do sedmi zemí, včetně čtyř spojenců NATO. Poslední generace modelu CV90, který zakoupily ozbrojené síly Norska, je jedním z nejmodernějších BVP, které se v současnosti ve světě vyrábí.
Model CV90 MkIV obsahuje nový motor Scania s výkonem až 1000 koní a nejnovější modernizovanou vysoko-zátěžovou převodovku X300. Hrubá hmotnost vozidla (GVW-R) se zvyšuje z 35 tun na 37 tun, což znamená, že uživatelé získávají navíc dvě tuny užitečného zatížení, a to vše při zachování manévrovacích schopností vozidla a stejného stupně ochrany (STANAG 4569) To vše zvyšuje další vývojový potenciál vozidla.
Nové vlastnosti MkIV umožňují také plnou implementaci systému iFighting™, který společnost BAE Systems vyvíjí jako inteligentní řešení a podporu na moderním bojišti. iFighting™ pracuje jako komplexní podpora posádky vozidla s výrazným vylepšením situačního vidění a pomoci při rozhodování. Tyto vlastnosti podporují nejen posádku, ale také zajišťují špičkový výkon celého systému.
Hlavními rysy nového obrněnce CV90 MkIV jsou, mimo jiné:
• Novou řadu věží CV90MkIV D, která je vybavena modulární konstrukcí s hlavněmi 30 / 40-, 35/50 a 120 mm a přípravou pro integraci dalších zbraní, například řízených protitankových střel a kulometů. Věže jsou navrženy tak, aby podporovaly rozsáhlejší integraci senzorů a revoluční koncepci iFighting ™ společnosti BAE Systems. Generace MkIV bude také prvním západním BVP se systémem Active Protection.
• Technologie aktivního tlumení ve standardní nabídce k podvozkové části. Tato funkce propůjčuje vozidlům aktivní dynamiku pro vyšší stabilitu a rychlosti v různých typech terénů, a také výrazně snižuje náklady životního cyklu pro koncového uživatele.
• Čtvrtá elektronické architektury NGVA Standard Electronic Architecture, která zvyšuje efektivitu fúze dat ze senzorů a výrazně zvyšuje paralelní zpracování dat v reálném čase. Tato technologie bude podporovat algoritmy strojového učení, schopnosti umělé inteligence - včetně autonomní podpory posádky - a rozšířené reality a 3D mapy, které výrazně rozšíří možnosti budoucích aplikací a vývoje.
Řada CV90 nabízí, se svojí konstrukcí a technologiemi koncipovanými pro snadnou integraci dalších rolí díky flexibilnímu sestavení podvozku a jeho přiřazených dílčích systémů, bezkonkurenční výkon a unikátní schopnosti ve třídě 20-37 tun. Ve srovnání se současnými západními BVP bude CV90 MkIV o několik tun lehčí při zachování stejné úrovně ochrany (Stanag 4569), přičemž vyšší váha (GVW-R) 37 tun zvyšuje i potenciál dalšího vývoje.
„Model CV90 je od samého počátku vyvíjen s jasnou vizí: vytvořit vozidlo, které nabízí vysokou taktickou a strategickou mobilitu, špičkovou palebnou sílu, vysokou schopnost přežití a ochrany ve všech typech terénu nebo taktického prostředí. Chceme se neustále posouvat vpřed a díky průběžné zpětné vazbě od naší široké skupiny koncových uživatelů a jejich přísným požadavkům je CV90 v současnosti technicky nejvyspělejším a nejprověřenější platformou bojových vozidel pěchoty, kterou dnes máte možnost vidět. Tato filosofie, v kombinaci s vysokým potenciálem růstu, dává vozidlu CV90 jedinečné postavení na globálním obranném trhu,“ uvedl Dan Lindell, ředitel pro platformu CV90 společnosti BAE Systems Hägglunds.
BVP CV90 se dnes používá v Dánsku, Estonsku, Finsku, Norsku, Švédsku, Švýcarsku a Nizozemsku.
Redakčně upraveno
Související články
Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90
Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před ...
- 19.06.2015
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...
- 13.09.2017
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Francie modernizuje tanky Leclerc a vyhlíží nový tank
Francie mezi roky 2020 až 2028 modernizuje celou flotilu hlavních bojových tanků Leclerc. Informaci ...
- 18.01.2018
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
Mali Ano máte pravdu, to o tom srovnávání nepatřilo vám, příště to lépe upřesním. Byla to odpověď na starý koment kde jste reagoval na můj popis možné podoby modernizace cv 90. ...Zobrazit celý příspěvek
Mali
Ano máte pravdu, to o tom srovnávání nepatřilo vám, příště to lépe upřesním. Byla to odpověď na starý koment kde jste reagoval na můj popis možné podoby modernizace cv 90.
Za odkaz dikySkrýt celý příspěvekTo Jara: upozorňuji Vás, že Já jsem podvozek CV90 Mk4 s podvozkem Puma nesrovnával... Níže je odkaz na minimálně dva roky staré video s ukázkou jízdy CV90 bez/s aktivním ...Zobrazit celý příspěvek
To Jara:
upozorňuji Vás, že Já jsem podvozek CV90 Mk4 s podvozkem Puma nesrovnával...
Níže je odkaz na minimálně dva roky staré video s ukázkou jízdy CV90 bez/s aktivním tlumením:
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekMali Našel jsem pár zajímavosti ohledně aktivního podvozku CV 90, už v roce 2015 BAE zkoušelo systém aktivního tlumení ( není to nikde potvrzené, ale měl by to být předchůdce ...Zobrazit celý příspěvek
Mali
Našel jsem pár zajímavosti ohledně aktivního podvozku CV 90, už v roce 2015 BAE zkoušelo systém aktivního tlumení ( není to nikde potvrzené, ale měl by to být předchůdce systemu nyní použitým u mk4) a jedná se opravdu pouze o tlumení. To znamená, stávající torzni tyče podvozku musí zůstat zachovány, pouze jsou zesíleny pro vyšší zátěž( tuhost pružiny se zvýší buď zkrácením délky nebo zvětšením průměru drátu, tipuji zvětšení průměru, délka musí být zachována z konstrukčních důvodů ) takže u cv 90 se tedy mění pouze tlumící síly a z toho dále odhaduji, že se tak bude dít změnou tlaku nad kapalinou v jednotlivých tlumičích nějakým centrálním systémem ( něco ve stylu dohušťování pneumatik) , měnit totiž tlumící síly přestavováním vnitřního mechanismu tlumičů by bylo velice komplikované a drahé ( ne nemožné ) . Toto řešení se však ani zdaleka nemůže vyrovnat svými vlastnostmi kompletnímu hydropneumatickému odpružení, takovému jaké má například PUMA s kterým tady bylo srovnáváno.Skrýt celý příspěvekOdkaz na přehled u nás používaných mostních provizorií.
http://www.vojenskerozhledy.cz...Odkaz na přehled u nás používaných mostních provizorií.
http://www.vojenskerozhledy.cz...To PavolR: Izraelci sice kopou především sami za sebe (při jejich situaci jim ani nic moc jiného nezbývá), ale politická orientace ČR jim "na háku" není. Zcela určitě nás ...Zobrazit celý příspěvek
To PavolR:
Izraelci sice kopou především sami za sebe (při jejich situaci jim ani nic moc jiného nezbývá), ale politická orientace ČR jim "na háku" není. Zcela určitě nás nepovažují za sféru německého vlivu a z politického hlediska má s námi Izrael naopak lepší vztahy, než s Německem. Z politického hlediska nemáme vzájemný problém. A to platí i ohledně sdílení technologií (poznatky z vlastní zkušenosti).
Ale faktem zůstává, že Izraelci jsou tvrdí obchodníci (v podstatě už od starověku), takže politika je jedna věc, ale byznys je byznys. To jim nikdo nemůže mít za zlé.Skrýt celý příspěvekTo KOLT: omlouvám se, ale nejsem ani stavební inženýr, ani ženista, takže bych tady nerad někoho zbytečně mystifikoval. Můj osobní názor je následující: Mosty mají určitě větší ...Zobrazit celý příspěvek
To KOLT:
omlouvám se, ale nejsem ani stavební inženýr, ani ženista, takže bych tady nerad někoho zbytečně mystifikoval. Můj osobní názor je následující:
Mosty mají určitě větší únosnost, než je na nich dopravní značkou deklarováno, je i rozdíl, zda po nich projede vozilo rychle, nebo pomalu, ale selským rozumem: určitě jim ta větší zátěž nesvědčí a když bychom chtěl přes most s nižší nosností dostat třeba celý tpr, tak by to už ke konci nemusel vydržet.
Je všeobecně známo, že AČR má v mobilizačních rezervách "skládací" mosty, ale ty jsou, tuším, konstruovány do 50-ti tun, jako ostatně i všechny mobilní mosty určené pro menší přemostění; pro AČR byl sice před pár lety vyvinut mostní automobil AM-70 s nosností mostovky až 70 tun, ale ten se zatím nevyrábí.
Takže nejlepší bude asi to, co zde navrhuje Jirosi: ženijně připravené brody poblíž mostů, ale i jinde, protože životnost jakéhokoliv mostu, v dnešní době, kdy je již běžná dle údajů ze satelitů naváděná letecká (i dělostřelecká) munice bude velmi, velmi krátká.Skrýt celý příspěvekVětšina mostu je přes toky, kde by neměla mít pásová technika žádný problém to přejet i po dně. Jen stačí menší úprava břehu, aby byl snažší nájezd/výjezd.
Většina mostu je přes toky, kde by neměla mít pásová technika žádný problém to přejet i po dně. Jen stačí menší úprava břehu, aby byl snažší nájezd/výjezd.
KOLT: Tu je materiál o výpočte zaťažiteľnosti mostov: http://www.ssc.sk/files/docume... Úplne na konci je tabuľka, na základe ktorej ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
Tu je materiál o výpočte zaťažiteľnosti mostov:
http://www.ssc.sk/files/docume...
Úplne na konci je tabuľka, na základe ktorej uvidíte, že pre normálnu zaťaženosť sú príliš ťažké aj "východné" tanky, zatiaľ čo výhradnú zaťaženosť by s prehľadom dal aj ktorýkoľvek západný.
Izraelci kopú iba za seba, im nejaká orientácia Česka môže byť na háku, ak sa len nechystáte paktovať s Iránom. ;-) Možno vás proste pokladajú za nemeckú sféru vplyvu, do ktorej nebudú liezť alebo iba nie sú ochotní prenášať akékoľvek know-how, ktovie.Skrýt celý příspěvekMALI, mohl byste prosím napsat něco k těm mostům? Docela by mě to zajímalo, přičemž budete mít v tomto směru asi podstatně lepší znalosti a informace než většina z nás. Pokud to ...Zobrazit celý příspěvek
MALI, mohl byste prosím napsat něco k těm mostům? Docela by mě to zajímalo, přičemž budete mít v tomto směru asi podstatně lepší znalosti a informace než většina z nás. Pokud to tedy není tajné. A o tom, proč to Izraelci ani nezkusili něco nevíte?Skrýt celý příspěvek
S těmi mosty je to asi trochu složitější. Jasně, velké mosty by šly z většiny do kytek, ale ono jde i o ty malé na okreskách ap. A s těmi je nutno počítat při posuzování taktické, ...Zobrazit celý příspěvek
S těmi mosty je to asi trochu složitější. Jasně, velké mosty by šly z většiny do kytek, ale ono jde i o ty malé na okreskách ap. A s těmi je nutno počítat při posuzování taktické, nejen strategické a operační stránky věci. Kolikrát mají nosnost "jedno vozidlo 30 t" (teda ty u nás v obci mezi kopci 8 t ;-) ). Vezmeme-li do úvahy nějakou reservu, je jasné, že do 50 t by asi zvládly, ale 65? Možná, jedno dvě přejetí, nebo taky ne a během operace bychom přišli o drahocenný stroj.
Nevím, proč Izraelci s Namery to ani nezkusili. Buď si jsou vědomi toho, že jsou jejich stroje příliš drahé (ať už na pořízení, provoz či obojí), nebo nevěřili, že by se v našem korupčistánu dokázali prosadit proti ostříleným borcům (což se ale, zdá se, Němcům zatím docela daří, možná se s tou korupcí blýská na lepší časy), nebo nám nevěří zdaleka tolik, jak se tváří (ono zahraniční směřování ČR v nejbližších letech je... dosti nejisté :-/ ).Skrýt celý příspěvekTo Mattauch: ad1) Ano, má to být sladěno. Proč - to je otázka taktiků, mimo jiné proto, že pokud ve VK BVP zůstane plná (a sehraná) osádka (= střelec s velitelem), dá se ...Zobrazit celý příspěvek
To Mattauch:
ad1)
Ano, má to být sladěno. Proč - to je otázka taktiků, mimo jiné proto, že pokud ve VK BVP zůstane plná (a sehraná) osádka (= střelec s velitelem), dá se očekávat jeho 100% palebná účinnost a podstatně lepší palebná podpora sesednutým vojákům, než kdyby tam byl jen střelec sám. Dále: u poloviny vozidel z čety tam stejně budou velitelé (VČ/ZVČ), kteří budou spíš velet z těchto vozidel.
Velitel družstva by měl mít pomocí své ruční taktické rdst a svého terminálu systému BVIS díky systémové architektuře C4ISTAR na svém terminálu stejný přehled, jako kdyby seděl ve vozidle (uvidíme, jak to bude prakticky fungovat, ale na krátké vzdálenosti by neměl být žádný problém).
ad2)
De facto hitem všech nových bojových vozidel je televizní systém nezávislého celokruhového pozorování okolí vozidla. Ten má třeba Lynx, ve zdokonalené verzi by ho měla mít i verze CV90Mk4. Mají jej zavedený například Izraelci, ale dělají na tom v podstatě všechny firmy. Do toho zobrazení se navíc mixují taktické informace z BMS, takže velitel nemusí jen zírat na mapu s taktickými značkami ve svém terminálu BMS, ale podívá se na monitory All view přehledového systému a má hned jasno. Moderní řídící systémy BVP s otevřenou architekturou umožňují dále zobrazit kdekoliv ve vozidle obraz, který vidí panoramatický pozorovací přístroj velitele, opět včetně toho mixování taktických značek do obrazu. VČ má tedy k dispozici komfortní obraz bojiště. Některá bojová vozidla si už vozí vlastní pozorovací drony - například Boxer v australském tendru, takže (když ovšem bude vše správně fungovat) všichni ve vozidle a zprostředkovaně i velitel družstva, který je právě venku, mohou mít na displeji obraz z kamery toho dronu. K tomu by ale bylo dobré, kdyby byl ve vozidle operátor toho UAV.
ad 3) VČ/ZVČ asi v boji sesedat nebudou (podle mého názoru, praxe ale může být nakonec odlišná, pokud ano, tak by museli být rovněž vybaveni ruční taktickou rdst).
Moderní taktické rdst Vám zvládnou klidně i tři sítě naráz (komutují), záleží však na požadavcích na přenos dat (hlas je v pohodě), ale i tomu se umí pružně přizpůsobit. Nicméně dual band už tyto nové, perspektivní rdst, také mají.Skrýt celý příspěvekNa dôvažok to s nosnosťou mostov je iba urban legend namierený proti západným tankom. Bežný most by mal pri regulovanej premávke zvládnuť aj 80t. Čo znamená, že keby prechádzali v ...Zobrazit celý příspěvek
Na dôvažok to s nosnosťou mostov je iba urban legend namierený proti západným tankom. Bežný most by mal pri regulovanej premávke zvládnuť aj 80t. Čo znamená, že keby prechádzali v 50 - 100m rozostupoch, tak je to v pohode. Na prepravníku by síce mal tank ešte o nejakých 20t viac, no tá váha bude rozložená ako keby za sebou išli dve vozidlá o takmer polovičnej hmotnosti.
Nakoniec, Poliaci v pohode prevádzkujú Leopardy s takými istými mostami, ako naše.Skrýt celý příspěvekTo Starlight: ad1) - souhlasím s vámi, jak jsem zde ostatně již dříve napsal : "BAE zatím nemají z Mk4 ani fotku". Mají jenom počítačový model a TTD na papíře, asi už mají hotové ...Zobrazit celý příspěvek
To Starlight:
ad1) - souhlasím s vámi, jak jsem zde ostatně již dříve napsal : "BAE zatím nemají z Mk4 ani fotku". Mají jenom počítačový model a TTD na papíře, asi už mají hotové i některé komponenty. Otázkou je však, za jak dlouho by takové vozidlo (Mk4) stihli postavit do praktických zkoušek - pokud to nebude tak do půl až 3/4 roku a u nás půjde vše podle schváleného časového plánu (což ovšem skoro nikdy nejde) - tak odhaduji, že už jej AČR ani nemusí nabízet. Ani v tom případě by to však neměli jisté...
Tu jejich vizi je třeba vidět v rovině technické = výborně (proč ne, jdou správným směrem, výborná cesta pro ty armády, které mají CV90 různých verzí ve výzbroji a byl by to zcela určitě nepoměrně technicky rovnocennější kandidát, než starší Mk3, i když některých nedostatků, daných starší koncepcí podvozku, se už nezbaví, věž by ještě mohli vyměnit - ta je až tak nebolí - zakládají si hlavně na podvozku).
Druhá rovina, je rovina praktická, časová (pokud už teď nejezdí, tak AČR jej už asi nestihnou nabídnout), i ekonomická - cenu Mk4 asi ještě ani nezveřejnili.
ad 2) No, Já osobně bych situaci v BW nepředjímal, ale díky za vaši úvahu.
Mimochodem, jak zde někteří jiní diskutující (ne Vy) píší, že BAE = Švédsko, případně UK, tak majoritní vlastník BAE sídlí za oceánem = v USA (i když ono to zase není až tak podstatné), vozidla jsou z BAE Hägglunds (to je ze Švédska).Skrýt celý příspěvekMimochodem velkou hmotnost (třeba Nameru, i když je mimo nabídku) bych jako omezení pouze ve smyslu spotřeby (ale holt obrněná technik není Prius), ale méně kvůli mostům. Proč? ...Zobrazit celý příspěvek
Mimochodem velkou hmotnost (třeba Nameru, i když je mimo nabídku) bych jako omezení pouze ve smyslu spotřeby (ale holt obrněná technik není Prius), ale méně kvůli mostům. Proč? první, co v případě války "zařve" jsou stejně mosty. Ať už činností vlastních ženistů při ústupu, nebo letectva a dělostřelectva (včetně raketového) při útoku. V oblastech frontových bojů se zpravidla žádné mosty nenalézají. Jen jejich trosky. A v míru je potřeba tahat tanky a BVP jen z kasáren do VVP.
Proto bych kladl důraz na brodění (plavbyschopnost u BVP asi nemá smysl řešit) a na to, aby na řekách byly stavěny a udržovány "brody". Ty se odhalují a likvidují mnohem hůře, než mosty a jsou levnější...Skrýt celý příspěvekMALI: 1) takže se předpokládá sladění lehké a težké mechny z hlediska struktury družstev. Na BVP VD nesededá (je součástí osádky) a družstvu velí z vozidla - sesedá jemu ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
1) takže se předpokládá sladění lehké a težké mechny z hlediska struktury družstev. Na BVP VD nesededá (je součástí osádky) a družstvu velí z vozidla - sesedá jemu podřízený velitel roje. Koncept sesedajícího VD chápu u pandurů kde se předpokládá že vozidla budou podporovat pěchotu z "bezpečné" vzdálenosti, ale jaké výhody to má mít u těžké mechny? VD tím přijde o plné možnosti spojení a o průzkumné prostředky vozidla, což bude obzvlášť za snížené viditelnosti hodně bolet.
2) Doufám že se počítá s tím, že VČ / ZVČ musí také vidět ven. Možná jsem zpátečník ale nemumím si představit velet jen podle toho co uvidím na monitoru BMS - když nic jiného, měli by sedět tak aby viděli na monitory velitele vozidla (což u osádkových věží nejspíš nepůjde). Nicméně pokud bude VČ / ZVČ jen neustále vyžadovat "podívej se mi doprava,podívej se mi do leva", tak to bude omezovat bojové fungování vozidla.
3) VČ / ZVČ má také sesedat s malou radiostanicí a nechat se retranskovat IFV? Takže ta malá radiostanice bude dual band? Nebo se nadále počítá že celá rota pojede na jedné freq? Omlouvám se pokud se ptám hloupě, mám zkušenost pouze s R-123 a RF-13. Má znalost moderních RDST je velice malá.
Děkuji za případnou odpověď.Skrýt celý příspěvek1) Jedna tisková zpráva BAE Systems a hned je veselo. Je sice pěkné, že nové nabídnou do tendru MO ČR až někdy skutečně bude vypsán (tato tisková zpráva potvrzuje, že není). ...Zobrazit celý příspěvek
1)
Jedna tisková zpráva BAE Systems a hned je veselo.
Je sice pěkné, že nové nabídnou do tendru MO ČR až někdy skutečně bude vypsán (tato tisková zpráva potvrzuje, že není). Realita je ale taková, že zatím představily jen počítačový obrázek. Celé vozidlo verze MkIV asi ještě ani neexistuje. Zejména položky jako nový motor, nová převodovka, nové zavěšení podvozku nebo nová generace palubní elektroniky, jsou naprosto klíčové součásti bojového vozidla.
Bez bližších informací kolik už najezdily technologické demonstrátory (i dílčí) nových systémů a jakou to má funkčnost a spolehlivost je to ale 100% zajíc pytli. Pro srovnání – IFV Puma má za sebou léta zkoušek (a hodně předělávali), pak vzniklo 5 kusů ověřovací série a běžném v provozu u Bundeswehru je už cca 100 sériových vozidel. Vozidla Puma už najezdila hodně moc desetisíců kilometrů a nastřílely hodně moc tisíců ran. Provozovali je už v zimních podmínkách za polárními kruhem nebo v rozpálených pouštích Perského zálivu. Výrobní linka vozidel a součástek běží a je odladěná. Existuje a je ověřené logistické a výcvikové zázemí.
MO AČR si bude muset do výběrového řízení pečlivě formulovat požadavky na to, jak moc mají být nabízená vozidla provozně ověřená (nebo dokonce zavedená v dané verzi) versus ochota jít do neznáma za posledními technickými novinkami. Ovšem s obrovským rizikem dodatečného skrytého vývoje (BREN budiž příkladem) s dramatickými odpady na cenu a hlavně termín dovedení platformy do bojově použitelné a dlouhodobě udržitelné podoby.
2)
Počty BVP (Schützenpanzer) Puma u Bundeswhru. Stávající kontrakt je na 350 vozidel (včetně velitelské podverze a verze pro výcvik řidičů) a plánuje se, že poslední vozidlo by mělo být dodáno v roce 2020. Bundeswehr ale původně požadoval až 410 operačních vozidel, z toho 352 BVP pro 8 těžkých mechanizovaných praporů (Panzergrenadierbataillon), 37 pro týmy dělostřeleckých a leteckých návodčí a 31 pro výcvikové středisko a provozní zálohy.
Bundeswehr má ve své stávající struktuře (2017) celkem 13 těžkých mechanizovaných praporů (Panzergrenadierbataillon). 9 aktivních sil, 2 rezervní a 2 holandské s vozidly CV9035NL. Německé těžké mechanizované prapory mají tabulkově po 44 bojových vozidlech pěchoty. 2 BVP velení prapory + 3 mech. roty každá po 14 BVP (2 velení roty + 3 družstva po 4 BVP).
Celkem to je "teoretický" požadavek na 396 vozidel pro aktivní prapory a 88 vozidel pro rezervní. Již zmíněných 31 vozidel je pro výcvikové středisko a provozní zálohu a minimálně 27 vozidel (včetně zálohy) pro týmy dělostřelecké a letecké podpory (Joint Fire Suppoort team). Bundeswehr by tedy celkem potřeboval až 454 vozidel pro aktivní sily nebo 542 pokud by plně přezbrojil i reservní prapory. Lze tedy spekulativně odhadovat, že Bundeswehr si možná ještě doobjedná cca 100 až 200 dalších bojových vozidel Puma pro výše popsané úkoly. Pokud vzniknou další specializované verze, tak jich může být ještě více.Skrýt celý příspěvekFlader, ale našel, už jsme to tu kdysi zmiňovali ;-) Merkavu s Namerem bych bral také, ale nutno říci, že a) Namer je skutečně drahá sranda na koupi i provoz; b) nám ho Izraelci ...Zobrazit celý příspěvek
Flader, ale našel, už jsme to tu kdysi zmiňovali ;-)
Merkavu s Namerem bych bral také, ale nutno říci, že a) Namer je skutečně drahá sranda na koupi i provoz; b) nám ho Izraelci ani nenabídli (asi si správně vyhodnotili, že 60+ tunovou potvoru by u nás neprosadili).
S ohledem na to, že německé nabídky byly nejvýhodnější i z hlediska průmyslové spolupráce a transferu technologií (nemám důvod MALImu nevěřit), nemám s německou technikou problém. Mmchd, pokud by Němci chtěli něco zkoušet, tak při vhodné spolupráci V4 (nebo alespoň V3) jsme schopni na ně mít poměrně silné ekonomické páky i my! Mají s námi suverénně největší zahraniční obchod, větší než s Francií... Kdyby skutečně nastal zásadní problém, můžeme zajít za Izraelci a Kočky bohemizovat ještě víc pomocí izraelské techniky. Mezi námi, spoustu součástí té techniky jsme v případě průseru schopni vyrábět i u nás (na licence v tu chvíli bude defekovat Canis lupus) případně ji nahradit ekvivalentem, který třeba nebude tak dobrý, ale bude plnit svoji funkci. Bude to stát něco navíc, ale.... no, to už tu někdo psal ;-)
p. Grohmann, díky!Skrýt celý příspěvek... a možno k nemu neskôr dokúpiť plnohodnotné MBT na totožnom podvozku, lenže ... ... vybarať sa bude nakoniec aj tak ib z ponúk firiem, ktoré boli o zaslanie ponuky požiadané a ...Zobrazit celý příspěvek
... a možno k nemu neskôr dokúpiť plnohodnotné MBT na totožnom podvozku, lenže ...
... vybarať sa bude nakoniec aj tak ib z ponúk firiem, ktoré boli o zaslanie ponuky požiadané a ešte aj spomedzi nich z tých, čo boli ochotné ponuku vôbec poslať (Izraelci a Taliani ponuku neposlali). Mimo to je Berserk ešte stále v rovnakej papierovej fáze ako Wolfdog (ktorý tiež mnohým príde "lepší") - do začiatku výberovky by ani nemusel byť hotový funkčný prototyp.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...