Pátá generace bojového vozidla pěchoty CV90 MkIV
- 24. 1. 2018
- 181 komentářů
- Tisková zpráva
Londýn, Velká Británie - Rychlejší, silnější, výkonnější. To jsou hlavní vlastnosti nové generace bojového vozidla pěchoty CV90, které dnes na Mezinárodní konferenci o obrněných vozidlech v Londýně představila společnost BAE Systems. CV90 MkIV je generačně již pátým členem bojem prověřené rodiny bojových vozidel pěchoty (BVP) CV90 a představuje další významný krok ve vývoji tohoto legendárního obrněnce.
Nová řada CV90 MkIV nabízí výrazné vylepšení bojových schopností, včetně zvýšeného výkonu motoru a aktivní technologie tlumení pro zlepšení rychlosti a manipulace na bojišti. Nové vozidlo je vybaveno nejmodernější elektronickou architekturou NATO, která splňuje všechny požadavky zákazníků na integraci senzorů a implementaci autonomních systémů.
Společnost BAE Systems se rozhodla, že bude novou řadu CV90 MkIV nabízet také Armádě České republiky, která bude muset v aktuálním výběrovém řízení nahradit flotilu BVP pěchoty BVP2.
„Jsme nesmírně hrdí a nadšení, že můžeme představit další krok ve vývoji CV90,“ uvedl k představení Tommy Gustafsson-Rask, viceprezident a generální ředitel společnosti BAE Systems Hägglunds. „MkIV bude nyní k dispozici současným i budoucím uživatelům modelu CV90, kteří budou moci naplno využívat nových vývojových vlastností tohoto legendárného a bojem prověřeného vozidla. Tento přístup poskytuje nejlepší možnou kombinaci osvědčených řešení a nejmodernější technologií BVP, která má velký potenciál i pro budoucí rozvoj,“ dodal Gustafsson-Rask.
BVP CV90 vyvíjené švédskou společností BAE Systems Hägglunds je moderní, adaptabilní a v boji prověřené vozidlo. Celkem 1280 kusů CV90 v 15 variantách již bylo prodáno do sedmi zemí, včetně čtyř spojenců NATO. Poslední generace modelu CV90, který zakoupily ozbrojené síly Norska, je jedním z nejmodernějších BVP, které se v současnosti ve světě vyrábí.
Model CV90 MkIV obsahuje nový motor Scania s výkonem až 1000 koní a nejnovější modernizovanou vysoko-zátěžovou převodovku X300. Hrubá hmotnost vozidla (GVW-R) se zvyšuje z 35 tun na 37 tun, což znamená, že uživatelé získávají navíc dvě tuny užitečného zatížení, a to vše při zachování manévrovacích schopností vozidla a stejného stupně ochrany (STANAG 4569) To vše zvyšuje další vývojový potenciál vozidla.
Nové vlastnosti MkIV umožňují také plnou implementaci systému iFighting™, který společnost BAE Systems vyvíjí jako inteligentní řešení a podporu na moderním bojišti. iFighting™ pracuje jako komplexní podpora posádky vozidla s výrazným vylepšením situačního vidění a pomoci při rozhodování. Tyto vlastnosti podporují nejen posádku, ale také zajišťují špičkový výkon celého systému.
Hlavními rysy nového obrněnce CV90 MkIV jsou, mimo jiné:
• Novou řadu věží CV90MkIV D, která je vybavena modulární konstrukcí s hlavněmi 30 / 40-, 35/50 a 120 mm a přípravou pro integraci dalších zbraní, například řízených protitankových střel a kulometů. Věže jsou navrženy tak, aby podporovaly rozsáhlejší integraci senzorů a revoluční koncepci iFighting ™ společnosti BAE Systems. Generace MkIV bude také prvním západním BVP se systémem Active Protection.
• Technologie aktivního tlumení ve standardní nabídce k podvozkové části. Tato funkce propůjčuje vozidlům aktivní dynamiku pro vyšší stabilitu a rychlosti v různých typech terénů, a také výrazně snižuje náklady životního cyklu pro koncového uživatele.
• Čtvrtá elektronické architektury NGVA Standard Electronic Architecture, která zvyšuje efektivitu fúze dat ze senzorů a výrazně zvyšuje paralelní zpracování dat v reálném čase. Tato technologie bude podporovat algoritmy strojového učení, schopnosti umělé inteligence - včetně autonomní podpory posádky - a rozšířené reality a 3D mapy, které výrazně rozšíří možnosti budoucích aplikací a vývoje.
Řada CV90 nabízí, se svojí konstrukcí a technologiemi koncipovanými pro snadnou integraci dalších rolí díky flexibilnímu sestavení podvozku a jeho přiřazených dílčích systémů, bezkonkurenční výkon a unikátní schopnosti ve třídě 20-37 tun. Ve srovnání se současnými západními BVP bude CV90 MkIV o několik tun lehčí při zachování stejné úrovně ochrany (Stanag 4569), přičemž vyšší váha (GVW-R) 37 tun zvyšuje i potenciál dalšího vývoje.
„Model CV90 je od samého počátku vyvíjen s jasnou vizí: vytvořit vozidlo, které nabízí vysokou taktickou a strategickou mobilitu, špičkovou palebnou sílu, vysokou schopnost přežití a ochrany ve všech typech terénu nebo taktického prostředí. Chceme se neustále posouvat vpřed a díky průběžné zpětné vazbě od naší široké skupiny koncových uživatelů a jejich přísným požadavkům je CV90 v současnosti technicky nejvyspělejším a nejprověřenější platformou bojových vozidel pěchoty, kterou dnes máte možnost vidět. Tato filosofie, v kombinaci s vysokým potenciálem růstu, dává vozidlu CV90 jedinečné postavení na globálním obranném trhu,“ uvedl Dan Lindell, ředitel pro platformu CV90 společnosti BAE Systems Hägglunds.
BVP CV90 se dnes používá v Dánsku, Estonsku, Finsku, Norsku, Švédsku, Švýcarsku a Nizozemsku.
Redakčně upraveno
Související články
Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90
Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před ...
- 19.06.2015
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...
- 13.09.2017
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Francie modernizuje tanky Leclerc a vyhlíží nový tank
Francie mezi roky 2020 až 2028 modernizuje celou flotilu hlavních bojových tanků Leclerc. Informaci ...
- 18.01.2018
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
Mě přijde lepší projekt ukrajinského těžkého BVP s pracovním názvem Berserk, hlavně protože je prostornější než Puma nebo CV90. Posádka Beskerku je 3+8(10) osob.Také má mít lepší ...Zobrazit celý příspěvek
Mě přijde lepší projekt ukrajinského těžkého BVP s pracovním názvem Berserk, hlavně protože je prostornější než Puma nebo CV90. Posádka Beskerku je 3+8(10) osob.Také má mít lepší ERA+APC. Předpokládaná systémová cena BVP má být asi 4 mil. $.Skrýt celý příspěvek
CV-90 můžou upravovat jak chtějí třeba na verzi Mk-V, ale nemá šanci vydržet IED jako PUMA, popř. LYNX. Můžete doplňovat a modernizovat obranu proti PTŘS a Micro UAV, ale ten ...Zobrazit celý příspěvek
CV-90 můžou upravovat jak chtějí třeba na verzi Mk-V, ale nemá šanci vydržet IED jako PUMA, popř. LYNX. Můžete doplňovat a modernizovat obranu proti PTŘS a Micro UAV, ale ten hardware má CV-90 na stropě, naopak u LYNXU to tak určitě není. Proč nám Němci nenabídli MARDER nebo modernizovaný M-113? Protože nás berou seriózně a nabídli nám to nejlepší. A GDELS? Ten se přišel s béčkovou kategorií a má nás za voly, že to tady zase přes někoho prosadí. Já se pohybuji v průmyslu docela dlouho a podle toho co je "k mání" a jak vycházejí periody vývoje a zavádění nových BVP Vám můžu sdělit, že BAe (a určitě nejenom ono) pracuje na nové generaci BVP. Klidně bych se s Vámi i vsadil, že až tady bude končit výroba našich BVP, tj. kolem roku 2025, tak již vyjedou s novým BVP (jehož některé prvky můžete vidět i na této verzi CV-90 Mk IV která je vhodná testovací platforma). Výsledek pak bude, že Švédům přispějeme na vývoj nového vozidla. Následně Švédští vojáci pojedou v novém BVP a naši vojáci se povezou "do mlejna" ve staré hajtře. Jak jsem již zmiňoval, CV-90 Mk IV je opravdu jen pro ty státy, které mají starší verze tohoto BVP, ale ne pro ČR, která chce pořizovat BVP na dalších 40-50 let.Skrýt celý příspěvek
Pánové, nemíním se míchat do vaší "hvězdné filozoficko-historicko-politické debaty", jen jednu poznámku: faktem zůstává, že zdaleka nejlepší podmínky zapojení našeho průmyslu do ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové,
nemíním se míchat do vaší "hvězdné filozoficko-historicko-politické debaty", jen jednu poznámku: faktem zůstává, že zdaleka nejlepší podmínky zapojení našeho průmyslu do dodávek nových BVP nám reálně nabídly německé firmy.... Závěry si udělejte každý sám podle své libosti.Skrýt celý příspěvekKozlus: -soudím, že Švédi se do nás montovat nebudou. Přecijenom, od 17. století tu nebyli. Jinak souhlas. Namer a Merkava, toť duo strojů mému srdci milé... Dušan: -ne, ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus:
-soudím, že Švédi se do nás montovat nebudou. Přecijenom, od 17. století tu nebyli.
Jinak souhlas. Namer a Merkava, toť duo strojů mému srdci milé...
Dušan:
-ne, jasně píši, že když už německá nabídka není technicky o level výše, než ostatní, je třeba brát v zřetel i to, že prostě není chytré brát si hlavní zbraně od někoho, kdo už teď k nám má celkem drsné požadavky a nepochybně je hodlá stupňovat. Vám to přijde chytré?
-jaké plynovody?
Proč se nebojí Poláci? Třeba proto, že jich je skoro 40 milionů a přitom s nimi mají bezmála poloviční hranici? Mimochodem vzali od nich jen ta Lea za hubičku, jinak těžce jedou v kombinaci USA, Finsko, Korea, vlastní... Pro ně ty jeté Leo nebyla největší zakázka za čtvrtstoletí. To je ten rozdíl.
-Německo je spolehlivý partner? Někteři tady pláčí, že od nich nemáme žádné zbraně a najednou jsou spolehlivý partner? Třeba jsou, ale třeba ne. Nevíme to. Nic tu v oboru ještě nedělali.
-mimochodem: s BAE i USA desítky let spolupracují desítky zemí a nestěžují si. To docela vyvrací váš argument o zlých Švédech, zlých Američanech a hodných Němcích. On problém bude spíš v Dejvicích, než v proradných Vikinzích a vrazích z Vólstrýtu...Skrýt celý příspěvekTo fenri: já si myslím, že když od Němců mohou kupovat zbraně Poláci a další sousedé Německa (se kterými se Německo, Prusko atd. v minulosti také vůbec nemazlilo), tak proč by se ...Zobrazit celý příspěvek
To fenri: já si myslím, že když od Němců mohou kupovat zbraně Poláci a další sousedé Německa (se kterými se Německo, Prusko atd. v minulosti také vůbec nemazlilo), tak proč by se měli bát už jen Češi? Vy si myslíte, že Němci čekají jen na to, až od nich Češi nakoupí zásadní bojový prostředek pozemního vojska, že pak tady s námi v budoucnu zametou? A proč se tedy toho nebojí ostatní jejich sousedi? Psal jste tu, že záleží na tom, jak se sebou necháme orat. A nebude to náhodou tak, že když oni do Čech převedou i část výroby pro Bundeswehr jak uvádějí, že by si uškodili ještě víc kdyby tedy začali něco zkoušet? Vždyť by stačilo jednoduše otočit kohouty u plynovodu a nemusejí vůbec dělat nějaké divoké kousky s vojenskou technikou. Ale já se tady nechci do nekonečna hádat v filosofických debatách jak přijde zkáza světa zase kvůli Němcům. Když se podíváte do Jihočínského moře nebo na korejský poloostrov, tak si myslím, že jestli se nás za našeho života bude něco takového týkat, tak to bude odtud.
Každý tady ví, že naše armáda je v dost špatném stavu a nejlepší způsob jak to dát spolehlivě do pořádku je se spolehlivými partnery, tj. i s Německem. Myslím si to také proto, že je nejvýhodnější mít nejtěsnější spolupráci s našimi sousedy - tak nějak je to přirozené, nejen kvůli společné obraně. A když se to v uplynulých ca 25 letech (a to je hodně dlouhá doba, aby se něco prokázalo jestli to bude fungovat nebo nebude) ani s V4 ani pak se Švédy, Brity nebo Američany nepovedlo (i když souhlasím, na vině nejsou jen oni, ale i my) tak tu "zbyli" akorát ti "obávaní" Němci (kteří ale už se všemi ostatními desítky let spolupracují a nikdo si nestěžuje). Já nechci tvrdit, že všechny projekty musí být s Německem, berme od nich jen, to co je pro nás výhodné nebo nejlepší. A když už se tady na testech ve Vyškově očividně prokázalo, že nás Němci nemají jako ti ostatní za nýmandy (kteří nám sem poslali výběhová BVP), ale poslali nám to nejlepší (PUMA, LYNX) co mají, tak proč k nám zase dodávat nějaká 30 let stará, byť faceliftovaná CV-90, která jsou konstrukčně jen o ca 10 let mladší než BVP-2 které chceme nahradit? Vždyť to by byl ekonomicky, technicky i vojensky naprostý nesmysl. CV-90 jsou vozidla morálně zastaralá, byla by škoda je nyní kupovat, když si můžou naši vojáci konečně sáhnout na něco lepšího.Skrýt celý příspěvekfenri: Musis pripustit, ze pokud vezmeme do uvahy moznost islamskolevycackeho pruseru v Nemecku, tak Svedi v tomhle maji poradnej naskok. Z tohohle hlediska je jedinej pruchozi ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Musis pripustit, ze pokud vezmeme do uvahy moznost islamskolevycackeho pruseru v Nemecku, tak Svedi v tomhle maji poradnej naskok. Z tohohle hlediska je jedinej pruchozi Namer.Skrýt celý příspěvek
Fenri: Mohl by jste nám prosím vás jen pro doplnění uvést, kdy naposledy jsme se tomu "zlému Německu" ubránili vlastními silami na našem území. Případně jakými zbraněmi. Jen ať ten ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: Mohl by jste nám prosím vás jen pro doplnění uvést, kdy naposledy jsme se tomu "zlému Německu" ubránili vlastními silami na našem území. Případně jakými zbraněmi. Jen ať ten výčet historie máme kompletní.Skrýt celý příspěvek
Jara - a mimochodem vaše čeština je opravdu strašlivá, negramotská. Něco s tím udělejte, posloužíte tím své zemi více, než prosazováním kšeftů PSM a halucinováním o totožných ...Zobrazit celý příspěvek
Jara - a mimochodem vaše čeština je opravdu strašlivá, negramotská. Něco s tím udělejte, posloužíte tím své zemi více, než prosazováním kšeftů PSM a halucinováním o totožných vojenských doktrínách Bundeswehru a AČR. Tvrzení, že doktrína Bundeswehru není ideál pro AČR jaksi není nenávist, chápeme? Podívejte se, co znamená slovo doktrína. A pak se podívejte, jaký je rozdíl mezi skepsí a nenávistí.
Například si myslím, že doktrína AFGSC není použitelná pro letectvo AČR. Nenávidím tedy proto Američany?
http://zivotopisyonline.cz/ema... Skrýt celý příspěvekJara: -skepse vůči realizaci strategické obranné zakázky zemí, která k nám měla a má požadavky a skepse k přejímání doktríny Bundeswehru není nenávistí. -neznat osobu Emanuela ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
-skepse vůči realizaci strategické obranné zakázky zemí, která k nám měla a má požadavky a skepse k přejímání doktríny Bundeswehru není nenávistí.
-neznat osobu Emanuela Moravce je v kruzích AN poněkud handicap.
-jakou konkrétní urážku jsem napsal?
-nebavil jsem o žádném překlepu (sám jich páchám více než dost). Dostal mě termín "nejideálnější"
-všimněte si, že zatímco já řeším vaše teze, vy řešíte mojí osobu
-nemáte menstruaci?Skrýt celý příspěvekFenri Ano, vy dokážete posoudit mé znalosti ze třech komentů..... Za to vaše znalosti ty jsou excelentní, to ano to jste dokázal (ironie) vaše nenávist k Němcům vychází z toho, ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri
Ano, vy dokážete posoudit mé znalosti ze třech komentů.....
Za to vaše znalosti ty jsou excelentní, to ano to jste dokázal (ironie) vaše nenávist k Němcům vychází z toho, že čtrnáctkrát vyslíchali vašeho dědečka, jak hluboké.
Úrážky, to je to co jste tady předvedl vy inteligente, tímto se s vámi loučím, žijte si dál ve svém nenávistém světě a babrejte se křivdami minulosti.
A nezapomeňte najít nějaký překlep, aby jste mne mohl zase urazit. ( nebo možná nějaká čárka )Skrýt celý příspěvekTo RiMr71, Čas: 13:28 K Vaší otázce: nové BVP by mělo mít následující složení "pasažérů": 1.Osádka BVP to jsou ty osoby, které v boji stále zůstávají ve vozidle: velitel ...Zobrazit celý příspěvek
To RiMr71, Čas: 13:28
K Vaší otázce: nové BVP by mělo mít následující složení "pasažérů":
1.Osádka BVP
to jsou ty osoby, které v boji stále zůstávají ve vozidle: velitel osádky, střelec a řidič (velitel osádky přímo velí střelci a řidiči).
2. Výsadek
sestává se z velitele dr, který velí celému družstvu, tj. pokud nemá ve vozidle nadřízeného (VČ/ZVČ), tak velí i celému vozidlu, je nadřízený osádce BVP, ale při boji většinou sesedá s výsadkem, výsadek se pak může rozdělit na dva bojové týmy, z nichž jednomu velí velitel dr, druhému jím určený vedoucí bojového týmu. Výsadek je uvažován celkem šestičlenný (i s velitelem dr).
3. VČ/ZVČ
jsou každý v jednom samostatném vozidle čety (ne společně v jednom), ve vozidle by měli mít k dispozici svůj terminál BMS (Battle Management System) - většinou vojenský notebook, datové a audio připojení na datovou/audio vozidlovou radiostanici (tj. pracoviště) což jim umožní řídit bojovou činnost čety přímo z vozidla, případně mohou také sesednout.
Tato organizace umožní plnohodnotné vedení bojové činnosti jak vozidlem (velitel osádky nesesedá, takže věžový komplet vozidla může bojovat na 100%), tak dvěma sesednutými bojovými týmy - velitel družstva bude vybaven tabletem a ruční taktickou radiostanicí, takže by měl mít s vozidlem plnohodnotné spojení a vozidlo mu bude sloužit jako retranslační stanice (úplně 100% to ale nebude, protože ruční rdst z hlediska datového provozu zatím zdaleka nemá parametry vozidlových rdst, ale funguje dost pomaleji).
Optimální by pak bylo, kdyby bylo ve vozidle ještě jedno přepravní místo - například pro specialistu ISR, FO , FAC, příp. budoucího operátora bezosádkového bojového prostředku atd.
Ve vozidle je dále nutné vést záložní munici pro věžový komplet BVP (jedno obložení pro kanón = 200 ran + jednu až dvě záložní schrány munice pro kulomet (podle jejich velikosti) + minimálně dvě záložní PTŘS), dále ruční granáty (1 bal), ruční PT zbraň družstva s municí, munici pro výsadek + jídlo a pití pro přepravované osoby na tři dny boje. Osobní výstroj přepravovaných osob se většinou dává zvenku vozidla, protože dovnitř se už nevejde.Skrýt celý příspěvekJara: -jasně, čeština na chabé úrovni, absentující znalosti dějin starých 70 let... nelze se pak divit vašim názorům. -sousední země mají mít stejnou doktrínu, protože mají ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
-jasně, čeština na chabé úrovni, absentující znalosti dějin starých 70 let... nelze se pak divit vašim názorům.
-sousední země mají mít stejnou doktrínu, protože mají stejně hrozby?
-ale Německo čelí jiným hrozbám než my a má úplně jiné vnitro- i zahraničně politické cíle, než ČR.
-vy znáte Něměckou doktrínu? A podle jaké analýzi víte, že je vhodná pro nás? Že jsou sousedi? Aha... Ti sousedi nás chtěli 99% dějin zlikvidovat a aktuálně se velmi snaží změnit etnické složení naší země. Opravdu máme stejné hrozby?
-proti mně jste nic neobrátl, protože jste zjevně nepochopil, o čem píšu. Viz ten Moravec třeba.Skrýt celý příspěvekFenri Nevím jakého Moravce to za prvé a vaše útočná argumentace se mi moc nelíbí. Napsal jsem doktrínu vyspělé armády NATO ... a proč ne USA ale Německa ? ( o boji jsem vůbec ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri
Nevím jakého Moravce to za prvé a vaše útočná argumentace se mi moc nelíbí.
Napsal jsem doktrínu vyspělé armády NATO ... a proč ne USA ale Německa ? ( o boji jsem vůbec nemluvil )Tak kde začít : 1, obojí evropské země navíc sousedé, tak by ta obranná doktrína měla být asi dost podobná ( stejne hrozby ) nemyslíte?
2, Američané nám nenabizeji žádnou zajímavou spolupráci
3, Amerika není nás největší ekonomicky partner
Mám pokračovat ? Víte s těmihle vašimi jednoduchými útočnými argumenty je jedna potíž, je jednoduché je obrátit proti vám ....Skrýt celý příspěvekJirosi: konkrétně? Zatím jste jen lhal, že jsem psal o Leopardech v Turecku (ne, fakt nepsal) a jaksi jste zapomněl, že Švédsko od nás není odděleno Německem. Takže shrnu-li váš ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
konkrétně?
Zatím jste jen lhal, že jsem psal o Leopardech v Turecku (ne, fakt nepsal) a jaksi jste zapomněl, že Švédsko od nás není odděleno Německem.
Takže shrnu-li váš výkon:
- jedna lež
-fatální neodostatky ve znalosti geografie Evropy
Ale já překrucuji.Skrýt celý příspěvekJára - OK, vyv věštíte jak se MkIV nepovede, já konstatuji, co se 1200 let děje. Suďte sám. Ta Říše byla ironie, protože prostě z vás toho E. Moravce cítím každým slovem. ...Zobrazit celý příspěvek
Jára - OK, vyv věštíte jak se MkIV nepovede, já konstatuji, co se 1200 let děje. Suďte sám.
Ta Říše byla ironie, protože prostě z vás toho E. Moravce cítím každým slovem.
Jak je doktrína Bundeswehru prověřená v boji a jak je doktrína Bundeswehru použitelná pro ČR? Nejste trochu naivní? Proč nepřevzít rovnou doktrínu USA: Je to určitě silnější a v boji mnohem ověřenější a ostřílenejší armáda, než BW.
Doktrína BW je založena na obraně a prosazování zájmů Německa, pokud vám to nedošlo.Skrýt celý příspěvekMk4 stáhla náskok jak moc? Už jsem tady popsal jak ta modernizace bude pravděpodobně vypadat,MALI mě pak označil za “génia” ale rád si počkám až se moje slova potvrdí ( si ho pak ...Zobrazit celý příspěvek
Mk4 stáhla náskok jak moc? Už jsem tady popsal jak ta modernizace bude pravděpodobně vypadat,MALI mě pak označil za “génia” ale rád si počkám až se moje slova potvrdí ( si ho pak vychutnám :) ). A teď jenom k tomu přimknuti, už když napíšete “k říši” tak je jasné, že argumentovat nemá smysl ( to jen tak na okraj), ale nevidím nic špatného na další spolupráci s Němci když z toho budou těžit oba národy a také nevidím důvod proč nepřevzít doktrínu vyspělé armády NATO a pak je samozřejmě výhodné používat i stejnou techniku,kór kdyby jsme se na její výrobě a ideálně vývoji podíleli. A ne opravdu nechci mluvit německy.... také totiž miluji svoji zemi a také českou řec ale nejsem bláznivý nacionalista ....Skrýt celý příspěvek
Mimochodem Jirosi - v minulosti nám Němci udělali už horší věci, než 20% clo (zas tak snadné by jeho zavedení mimo válku nebylo). A víte co? nebylo tolik Jirosi v Čechách a tka ...Zobrazit celý příspěvek
Mimochodem Jirosi - v minulosti nám Němci udělali už horší věci, než 20% clo (zas tak snadné by jeho zavedení mimo válku nebylo). A víte co? nebylo tolik Jirosi v Čechách a tka jsme to ustáli. Můj děda prodělal 14 výslechů na Pečkárně u Fleischera (ne Fučík to nebyl). Vaše noční můra z 20% cla by ho rozesmála.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...