Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90
- 19. 6. 2015
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před několika měsíci firma BAE Systems oznámila použití technologie aktivního tlumení na vozidlech CV90. Výsledkem jsou unikátní jízdní vlastnosti a pohyblivost v terénu.
Tlumení pérování u pásových obrněných vozidel, resp. u jakéhokoliv kolového/pásového dopravního prostředku, má dva hlavní důvody použití – zvýšení jízdního komfortu a zlepšení jízdních vlastností.
Většina pásových obrněných vozidel současnosti využívá základní zavěšení kol – pomoci pružin a olejových tlumičů. Nastavení tlumení pérování se děje již při výrobě.
Pro zvýšení jízdního komfortu je třeba tlumič nastavit měkce, aby omezil zrychlení karoserie způsobené nerovnostmi terénu. Pro zlepšení jízdních vlastností musí být nastaven naopak tvrdě. Pasivní tlumení je tedy navrženo jako kompromis mezi ovladatelností vozidla a pohodlím posádky.
Pokud chceme zvýšit pohodlí posádky a ovladatelnost vozu, je třeba měnit charakteristiku tlumení dynamicky podle situace. Právě tento problém řeší aktivní tlumení vozidla.
Aktivní tlumení se objevilo poprvé ve Formuli 1 v roce 1990. Na rozdíl od pasivního tlumení systém aktivního tlumení počítá s rychlosti vozidla a „předvídá" nerovnosti před vozidlem. Na základě několika parametrů pak řídící systém reguluje kompresi a odskok řízeným napouštěním a vypouštěním oleje v jednotlivých tlumičích.
Hlavní výzvou bylo upravit aktivní tlumení ze 700 kg vážícího monopostu F1 na 35 tun těžké obrněné vozidlo CV90. Výrobce vozidla, švédská firma Hägglunds spadající pod BAE Systems, před několika měsíci oznámila úspěšné dokončení testování vozidla CV90 s aktivním tlumením.
CV90 s aktivním tlumením je v terénu o 30 až 40 % rychlejší než vozidla s pasivním tlumením. Aktivní tlumení navíc potlačuje zrychlení karoserie, přicházející od nerovností povrchu terénu, až o 40 %. Zvyšuje se tak pohodlí posádky, snižuje opotřebení jednotlivých dílů a usnadňuje použití zbraňových systémů za jízdy.
„Přizpůsobení aktivního systému tlumení z lehkého auta do těžkého pásového vozidla, jako je CV90, bylo pro nás jedinečnou výzvou," říká Dan Lindell, programový manažer platformy CV90 v BAE Systems. „Tyto pokročilé technologie přinesou výsledky pro naše zákazníky z hlediska výkonu, přes snížení nákladů v životním cyklu vozidla, po poskytování skutečných výhod pro vojáky nasazené v přední linii."
Zdroj: BAE Systems
Související články
Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?
Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o ...
- 19.05.2015
- 80 komentářů
- Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS
Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...
- 05.06.2015
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90
Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné ...
- 08.06.2015
- 108 komentářů
- Jan Grohmann
JLTV klíčovým vozidlem americké armády
Americká armáda již několik let vyvíjí a testuje v rámci programu JLTV (Joint Light Tactical ...
- 09.06.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
ANDERS to przeszłość... Powstał jako "grant" NCBiR (instytucja która finansuje różne programy badawczo - rozwojowe) OBRUM miał zbudować - to zbudował Ale wojsko nie było ...Zobrazit celý příspěvek
ANDERS to przeszłość...
Powstał jako "grant" NCBiR (instytucja która finansuje różne programy badawczo - rozwojowe)
OBRUM miał zbudować - to zbudował
Ale wojsko nie było zainteresowane...
Cała sprawa jest bardzo skomplikowana...
Wojsko nie chciało Andersa, ale chce "lekki czołg"
Obecnie prowadzony jest program "Gepard"
Bardzo prawdopodobne jest to, że to koleiny "program" badawczo-rozwojowy.
Obrum może zbudować kolejne prototypy tylko po to by mieć "doświadczenia"
Ale na 100% to nie wiem.Skrýt celý příspěvekDeadog: Mám tušení že byl projekt ANDERS zrušen a zůstal jen u prototypů. Jinak by se jednalo o šikovný pásový podvozek pro státy V4 (takové "levnější" CV90, v případě rozdělení ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog: Mám tušení že byl projekt ANDERS zrušen a zůstal jen u prototypů. Jinak by se jednalo o šikovný pásový podvozek pro státy V4 (takové "levnější" CV90, v případě rozdělení větší obědnávky), momentálně asi nemá smysl čekat na další vývoj.Skrýt celý příspěvek
Jeste me tak s tim nakupovanim napada. Co Polska platforma ANDERS? Ten ma taky mnozstvi modifikaci , sokonce i LT.
Co Luky , jak ste na tom ?:)Jeste me tak s tim nakupovanim napada. Co Polska platforma ANDERS? Ten ma taky mnozstvi modifikaci , sokonce i LT.
Co Luky , jak ste na tom ?:)fenri: Při počtech techniky, kterými disponují evropské armády, žádná "skutečná" válka nehrozí. V prvních pár měsících (jestli ne týdnech) by po sobě střílely ty hypermoderní ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Při počtech techniky, kterými disponují evropské armády, žádná "skutečná" válka nehrozí. V prvních pár měsících (jestli ne týdnech) by po sobě střílely ty hypermoderní krámy... a pak děj se vůle Páně. Ještě rádi bychom sundavali tanky z pomníků a montovali DŠK na teréňáky ;-)
A teď vážně :-) Máte určitě v jistém smyslu pravdu. Na druhou stranu ony ty dnešní mašiny jsou často dělané poměrně modulárně, což mimo jiné opravy naopak zjednodušuje (vizte výměna motoru v polních podmínkách u Panduru II). Také pohonné systémy jsou často poskládané z "komerčních" komponent. Takže zrovna u BVP a podobných to není tak hrozné. Jiná situace je u letadel, jenže tam to asi jinak moc nejde, možná ještě tak u bitevníků.Skrýt celý příspěvekSouhlasím. Nové Leo je mimo naší cenovou ligu (ostatně stejně jako ostatní moderní MBT). Tady šlo o čistě pragmatický pohled - je to nejrozšířenější tank v alianci a navíc je to ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím. Nové Leo je mimo naší cenovou ligu (ostatně stejně jako ostatní moderní MBT).
Tady šlo o čistě pragmatický pohled - je to nejrozšířenější tank v alianci a navíc je to nejspíše stále i nejlepší tank na světě (ten sotva pojízdný model z Ruska se nepočítá).
U merkavy by možná byl problém mimo váhy (65t mk4 vs 42t 1A5) i s šířkou (3720 vs 3370). Přeci jen část vlakových mostů (a všechny ženijní) by nemusela mít odpovídající rozměry.Skrýt celý příspěvekTo CerVus - Leo posledních verzí je dobrý tank, rozšířený v okolních zemí a se snadným servisem. Na druhou stranu volné žádné nejsou (leda by je vyprodávalo Řecko za směšné ceny, ...Zobrazit celý příspěvek
To CerVus - Leo posledních verzí je dobrý tank, rozšířený v okolních zemí a se snadným servisem. Na druhou stranu volné žádné nejsou (leda by je vyprodávalo Řecko za směšné ceny, jak naznačoval kolega) a Merkava může s Leo sdílet kanon, řada komponent motoru patří mezi obecně rozšířené, částečně i elektronika není úplně "mimozemská". Navíc kdyby byla společně s Namerem (na kterém lze postavit v podstatě cokoliv - je dost velký a robustní pro samohybnou houfnici, raketomet, minomet, mostní tank...) tak bychom měli homogenní řadu pásových vozidel s fantastickou odolností a součástkovou uniformitou. něco jak si to plánují rusáci s Armatou. Myslím, že pro naše podmínky by Merkava možná potřebovala upravit pro provoz v chladnějším a vlhčím podnebí, ale to jde o banality řešitelné v rámci VOZ.
Ano, vím, že jde o vlhké sny. Ale hezké, ne? :-)Skrýt celý příspěvekTo KOLT ano, jedna věc je cena systému a druhá jeho dlouhodobé požadavky na údržbu, náhradní díly, jeho opravitelnost v poli. Zda to vyváží jeho šetrnost ke zbytku vozidla. Obecně ...Zobrazit celý příspěvek
To KOLT ano, jedna věc je cena systému a druhá jeho dlouhodobé požadavky na údržbu, náhradní díly, jeho opravitelnost v poli. Zda to vyváží jeho šetrnost ke zbytku vozidla.
Obecně mi stále přijde, že dnešní armády a zbraně se stále více stávají tak trochu exhibicionistickými kousky ve smyslu demonstrování technologií, ale zároveň počítají s provozem v podstatě mírových podmínkách s dokonalým servisem výrobce. Nechci přivolávat mračna, ale aby se v nějaké válce nestalo, že jí budou nakonec vyhrávat postarší, ale stále provozuschopná vozidla, zatímco supermoderní terminátoři budou někde odstaveni pro banální poruchy, které si vojáci v poli neopraví a výrobce bude daleko (jeho jediná linka na výrobu hi-tech komponent rozbombardovaná, sabotovaná...).Skrýt celý příspěvekRase: Doba vhodná na koupi ojeté techniky skutečně skončila, neplatí to jen o tancích. Ale Leoparda by nám KMW určitě vyrobila, jen ta cena by asi byla vyšší než při koupi z ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Doba vhodná na koupi ojeté techniky skutečně skončila, neplatí to jen o tancích. Ale Leoparda by nám KMW určitě vyrobila, jen ta cena by asi byla vyšší než při koupi z holandského výprodeje....Skrýt celý příspěvek
Jinak k vozidlu – tlumení vypadá parádně, zvlášť skok v 60 km/h byl utlumený docela neuvěřitelně. Zajímavá je i informace, že díky tomu méně trpí podvozek, a vlastně i celé ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak k vozidlu – tlumení vypadá parádně, zvlášť skok v 60 km/h byl utlumený docela neuvěřitelně. Zajímavá je i informace, že díky tomu méně trpí podvozek, a vlastně i celé vozidlo. Nicméně naskýtají se i otázky, kupříkladu zda cenový přínos menšího opotřebení není zcela znehodnocen cenou systému. Nebo jak je to s opravitelností v bojových podmínkách či jak to dokáže jezdit po defektu tohoto systému a jak je ten defekt pravděpodobný atd.Skrýt celý příspěvek
Necháme se překvapit, jak tendr vypíše MO. Podle toho poznáme, jestli je to už předem domluvené nebo ne. A jsem zvědavý, jestli to zas budou jen klasická BVP + nějaká ta zdravotní ...Zobrazit celý příspěvek
Necháme se překvapit, jak tendr vypíše MO. Podle toho poznáme, jestli je to už předem domluvené nebo ne. A jsem zvědavý, jestli to zas budou jen klasická BVP + nějaká ta zdravotní ap. Nebo jestli si na politici uvědomí, že je potřeba mít také něco s těžší výzbrojí, a podle toho připraví rozpočet...Skrýt celý příspěvek
CerVus: k nim se ale nyní nedostaneme. Možná až je budou nahrazovat Leopard 3 nebo zkrachuje Řecko (ftípek). Všechny volné Leopardy jsou již rozebrané. Alternativní vozidla ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus:
k nim se ale nyní nedostaneme. Možná až je budou nahrazovat Leopard 3 nebo zkrachuje Řecko (ftípek). Všechny volné Leopardy jsou již rozebrané. Alternativní vozidla prakticky nejsou (nebo jsou mimo naše možnosti). Bude tedy vhodné, pokud bude budoucí BVP, alespoň lehce suplovat tank (co se ochrany týče).
Ty níže napsané ceny mi přijdou hodně vysoké. Většinou narážím na dost nižší (minimálně pro ASCOD). Nechci se ale hádat a samotného mě zajmá jaká bude cenová situace. Ideální by bylo kdyby byla co nejvyrovnanější (aby mělo CV90 víc šancí).Skrýt celý příspěvekCharlie: Problémem Namerů a Merkav nejsou ani tak běžné silniční mosty, ty je unesou (vozí se i těžší náklady), ale nosnosti podvalníků, pontonových a ženijních mostů, nůžkových ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie:
Problémem Namerů a Merkav nejsou ani tak běžné silniční mosty, ty je unesou (vozí se i těžší náklady), ale nosnosti podvalníků, pontonových a ženijních mostů, nůžkových mostů...
Ak mám desiatky až stovky miliónov € na ťažkokonažné BVP a tanky, tak musím mať aj pár miliónov € na podvalníky, pontónové, ženijné mosty , nůžkové mosty... ktoré stoja "zlomok" ceny moderných tankov a BVP. Ak to preženiem, tak je to iba kus primítivnej nosnej ocele určenej na presun superdrahej a ťažkej obrnenej techniky (tanky+BVP+OT). Ak na to niekto nemá financie, tak potom nemá financie ani na moderné tanky, BVP, OT, ...Skrýt celý příspěvekNie wiem czy wiecie ale...
W Szwecji robiono testy i okazało się, że Strv 122 może bezpiecznie korzystać z BLG-67 (okazało się że nośność jest wyższa niż w instrukcji)Nie wiem czy wiecie ale...
W Szwecji robiono testy i okazało się, że Strv 122 może bezpiecznie korzystać z BLG-67 (okazało się że nośność jest wyższa niż w instrukcji)Problémem Namerů a Merkav nejsou ani tak běžné silniční mosty, ty je unesou (vozí se i těžší náklady), ale nosnosti podvalníků, pontonových a ženijních mostů, nůžkových ...Zobrazit celý příspěvek
Problémem Namerů a Merkav nejsou ani tak běžné silniční mosty, ty je unesou (vozí se i těžší náklady), ale nosnosti podvalníků, pontonových a ženijních mostů, nůžkových mostů...
Jedna věc je koupit nové tanky a druhá je obměnit vybavení celého ženijního vojska a ty stovky a tisíce tun materiáluý s tím spojené.Skrýt celý příspěvekTáta dělal kdysi okresního mostmistra (srandovní fukce, což?) a z mostů maturoval. Obecně údaje o nosnosti mostů jsou silně pod jejich reálnou nosností (pokud je most v pořádku), ...Zobrazit celý příspěvek
Táta dělal kdysi okresního mostmistra (srandovní fukce, což?) a z mostů maturoval. Obecně údaje o nosnosti mostů jsou silně pod jejich reálnou nosností (pokud je most v pořádku), protže počítají s dlouhobým, frekventovaným provozem, který nenaruší jejich projektovanou životnost. Rozhodně most s nosností 50t nespadne, když po něm po jednom přejede několik 60t vozidel.
Na Nameru se mi líbí, že je to jediné (kvazi) BVP, které se směle může postavit tanku. Odolnost má na úrovni špičkových tanků a hodit na to věž se Spike LR, tak představuje pro drtivou většinu tanku problém, se kterým musí vážně počítat. V podstatě Namer s věží z Panduru, nebo jen s chráněnější věží se Spike a půlpalcákem by měl šťávu... Navíc mi 12ti členné pěchotní družstvo přijde jako celkem efektivní a bojeschopný oddíl.Skrýt celý příspěvekCož o to, Merkava a Namer jsou asi super stroje, Izraelce mám taky rád. Ale hlavní problém bych asi viděl v tom, že hmotnost Nameru je okolo 60t. A to si nejsem jistý, jestli je ...Zobrazit celý příspěvek
Což o to, Merkava a Namer jsou asi super stroje, Izraelce mám taky rád. Ale hlavní problém bych asi viděl v tom, že hmotnost Nameru je okolo 60t. A to si nejsem jistý, jestli je zrovna to, co AČR požaduje.
Nehledě na to, na kolik jsou konstruovány mosty v ČR. Kdesi jsem zaslechl něco o tom, že právě mosty snad měly vcelku malou nosnost z toho důvodu, aby ještě unesly tanky VS, ale neunesly těžší tanky NATO. Nevíte, co je na tom pravdy?Skrýt celý příspěvekSice mám také nějaké iracionální sympatie pro CV90 (prostě se mi líbí víc a severská konstrukční škola je mi sympatičtější než španělsko-rakouská), ale ASCOD je potenciálně ...Zobrazit celý příspěvek
Sice mám také nějaké iracionální sympatie pro CV90 (prostě se mi líbí víc a severská konstrukční škola je mi sympatičtější než španělsko-rakouská), ale ASCOD je potenciálně racionálnější volbou. (asi) o něco levnější, z podstatné části vyráběný u nás a opravdu by mi dávalo velký smysl pak k tomu dokoupit DONAR.
Nicméně stejně bych u nás nejraději viděl kombinaci Merkav Mk.4 a Námerů. Jsou to mašiny, které hrají hodně vysokou hru (navíc se hodí pro obranné boje početně nevelkého státu) a byla by to podpora pro Izrael, který mám rád. Já vím, naprostá utopie...Skrýt celý příspěvekNo bude to zajímavý souboj. Jsem zvědav čím, respektive s kým bude BAE vyvažovat fakt kooperace/licence GLDS s Excalibur. S kým se můžou spojit?
No bude to zajímavý souboj. Jsem zvědav čím, respektive s kým bude BAE vyvažovat fakt kooperace/licence GLDS s Excalibur. S kým se můžou spojit?
Načítám diskuzi...