Pátá generace bojového vozidla pěchoty CV90 MkIV

CV90 MkIV; větší foto / BAE Systems

Londýn, Velká Británie - Rychlejší, silnější, výkonnější. To jsou hlavní vlastnosti nové generace bojového vozidla pěchoty CV90, které dnes na Mezinárodní konferenci o obrněných vozidlech v Londýně představila společnost BAE Systems. CV90 MkIV je generačně již pátým členem bojem prověřené rodiny bojových vozidel pěchoty (BVP) CV90 a představuje další významný krok ve vývoji tohoto legendárního obrněnce.

Nová řada CV90 MkIV nabízí výrazné vylepšení bojových schopností, včetně zvýšeného výkonu motoru a aktivní technologie tlumení pro zlepšení rychlosti a manipulace na bojišti. Nové vozidlo je vybaveno nejmodernější elektronickou architekturou NATO, která splňuje všechny požadavky zákazníků na integraci senzorů a implementaci autonomních systémů.

 

 

Společnost BAE Systems se rozhodla, že bude novou řadu CV90 MkIV nabízet také Armádě České republiky, která bude muset v aktuálním výběrovém řízení nahradit flotilu BVP pěchoty BVP2.

 

Jsme nesmírně hrdí a nadšení, že můžeme představit další krok ve vývoji CV90, uvedl k představení Tommy Gustafsson-Rask, viceprezident a generální ředitel společnosti BAE Systems Hägglunds. MkIV bude nyní k dispozici současným i budoucím uživatelům modelu CV90, kteří budou moci naplno využívat nových vývojových vlastností tohoto legendárného a bojem prověřeného vozidla. Tento přístup poskytuje nejlepší možnou kombinaci osvědčených řešení a nejmodernější technologií BVP, která má velký potenciál i pro budoucí rozvoj, dodal Gustafsson-Rask.

 

BVP CV90 vyvíjené švédskou společností BAE Systems Hägglunds je moderní, adaptabilní a v boji prověřené vozidlo. Celkem 1280 kusů CV90 v 15 variantách již bylo prodáno do sedmi zemí, včetně čtyř spojenců NATO. Poslední generace modelu CV90, který zakoupily ozbrojené síly Norska, je jedním z nejmodernějších BVP, které se v současnosti ve světě vyrábí.

 

Model CV90 MkIV obsahuje nový motor Scania s výkonem až 1000 koní a nejnovější modernizovanou vysoko-zátěžovou převodovku X300. Hrubá hmotnost vozidla (GVW-R) se zvyšuje z 35 tun na 37 tun, což znamená, že uživatelé získávají navíc dvě tuny užitečného zatížení, a to vše při zachování manévrovacích schopností vozidla a stejného stupně ochrany (STANAG 4569) To vše zvyšuje další vývojový potenciál vozidla.
 

Nové vlastnosti MkIV umožňují také plnou implementaci systému iFighting™, který společnost BAE Systems vyvíjí jako inteligentní řešení a podporu na moderním bojišti. iFighting™ pracuje jako komplexní podpora posádky vozidla s výrazným vylepšením situačního vidění a pomoci při rozhodování. Tyto vlastnosti podporují nejen posádku, ale také zajišťují špičkový výkon celého systému.

 

Hlavními rysy nového obrněnce CV90 MkIV jsou, mimo jiné: 

• Novou řadu věží CV90MkIV D, která je vybavena modulární konstrukcí s hlavněmi 30 / 40-, 35/50 a 120 mm a přípravou pro integraci dalších zbraní, například řízených protitankových střel a kulometů. Věže jsou navrženy tak, aby podporovaly rozsáhlejší integraci senzorů a revoluční koncepci iFighting ™ společnosti BAE Systems. Generace MkIV bude také prvním západním BVP se systémem Active Protection.
• Technologie aktivního tlumení ve standardní nabídce k podvozkové části. Tato funkce propůjčuje vozidlům aktivní dynamiku pro vyšší stabilitu a rychlosti v různých typech terénů, a také výrazně snižuje náklady životního cyklu pro koncového uživatele.

• Čtvrtá elektronické architektury NGVA Standard Electronic Architecture, která zvyšuje efektivitu fúze dat ze senzorů a výrazně zvyšuje paralelní zpracování dat v reálném čase. Tato technologie bude podporovat algoritmy strojového učení, schopnosti umělé inteligence - včetně autonomní podpory posádky - a rozšířené reality a 3D mapy, které výrazně rozšíří možnosti budoucích aplikací a vývoje.

 

Řada CV90 nabízí, se svojí konstrukcí a technologiemi koncipovanými pro snadnou integraci dalších rolí díky flexibilnímu sestavení podvozku a jeho přiřazených dílčích systémů, bezkonkurenční výkon a unikátní schopnosti ve třídě 20-37 tun. Ve srovnání se současnými západními BVP bude CV90 MkIV o několik tun lehčí při zachování stejné úrovně ochrany (Stanag 4569), přičemž vyšší váha (GVW-R) 37 tun zvyšuje i potenciál dalšího vývoje.


„Model CV90 je od samého počátku vyvíjen s jasnou vizí: vytvořit vozidlo, které nabízí vysokou taktickou a strategickou mobilitu, špičkovou palebnou sílu, vysokou schopnost přežití a ochrany ve všech typech terénu nebo taktického prostředí. Chceme se neustále posouvat vpřed a díky průběžné zpětné vazbě od naší široké skupiny koncových uživatelů a jejich přísným požadavkům je CV90 v současnosti technicky nejvyspělejším a nejprověřenější platformou bojových vozidel pěchoty, kterou dnes máte možnost vidět. Tato filosofie, v kombinaci s vysokým potenciálem růstu, dává vozidlu CV90 jedinečné postavení na globálním obranném trhu,“ uvedl Dan Lindell, ředitel pro platformu CV90 společnosti BAE Systems Hägglunds.
 

BVP CV90 se dnes používá v Dánsku, Estonsku, Finsku, Norsku, Švédsku, Švýcarsku a Nizozemsku.

 

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90

Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před ...

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...

Francie modernizuje tanky Leclerc a vyhlíží nový tank

Francie mezi roky 2020 až 2028 modernizuje celou flotilu hlavních bojových tanků Leclerc. Informaci ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    23:25 28.01.2018

    mají i vídejko: https://www.youtube.com/watch?... ------------- Jirosi že by zácpa? Zatímco v Evropě Zetor bojuje s novými emisními limity a nemožností čerpat ...Zobrazit celý příspěvek

    mají i vídejko:

    https://www.youtube.com/watch?...
    -------------
    Jirosi
    že by zácpa?

    Zatímco v Evropě Zetor bojuje s novými emisními limity a nemožností čerpat dotace na zemědělskou techniku, Rusáci se těší na traktory. To je přece dobře a memorandum je důležitý krok, nikoli lež.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    23:16 28.01.2018

    ...rizika s případnými komplikace co se týče integrace, by padla na bedra dodavatele jednotlivých celků (pohon, pásy, věž atd.). Oni sami budou v podstatě jen prostředník a ideálně ...Zobrazit celý příspěvek

    ...rizika s případnými komplikace co se týče integrace, by padla na bedra dodavatele jednotlivých celků (pohon, pásy, věž atd.). Oni sami budou v podstatě jen prostředník a ideálně pokud si zákazník sežene výrobní kapacity - případně jim blahosklonně nabídnou výrobní kapacity v traktorce Zetor.

    Tohle není můj názor, vycházím z toho co zatím bylo zveřejněno - pokud něco nesedí nebo se pletu, tak pardon, ale zatím to tak vypadá. Rozhodně ale neberte loby Zetoru na lehkou váhu - docela se toho bojím.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    23:12 28.01.2018

    MALI: zákazník... naivní zákazník. Vždyť ještě loni (nebo dál) mluvčí tvrdila, že postaví prototyp (maketu) až jim na to někdo dá peníze. Očividně se někdo našel tak tak chtějí ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    zákazník... naivní zákazník. Vždyť ještě loni (nebo dál) mluvčí tvrdila, že postaví prototyp (maketu) až jim na to někdo dá peníze. Očividně se někdo našel tak tak chtějí představit (něco), ale osobně jsem hodně skeptický i k té pojízdné maketě. On i ten šakal vyšel na 5.mil euro (usd?) nebo kolik to bylo v té zprávě (s reálnou hodnotou). Má Zetor stovky milionů na to poskládat maketu ? asi ne. Osobně pochybuju i o tom, že by měl stát hodně miliard a 5-10 let na dovývoj. Zkrátka když to zjednoduším, čekají že dovývoj a všechno kolem zacvaká ČR (!)Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    22:55 28.01.2018

    To Rase: tak jestli je to tak, jak píšete (ten jejich přístup ke konstrukci), tak takovým způsobem mohou úspěšně stavět vlaštovky hnízdo, ale ne Zetor BVP. To by jim to trvalo ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    tak jestli je to tak, jak píšete (ten jejich přístup ke konstrukci), tak takovým způsobem mohou úspěšně stavět vlaštovky hnízdo, ale ne Zetor BVP. To by jim to trvalo skutečně deset a více let, jak píše Jara a kdo jim bude ten vývoj po celou tu dobu platit - to už také vědí? Už během těch optimistických pěti let totiž podle mého názoru nebudou mít to své BVP komu prodat (protože všichni v okolí už nějaké nové BVP budou mít) a do třetího světa se budou přeprodávat ty staré z Evropy.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:46 28.01.2018

    Rase Věřte mi, že velice dobře vím co to znamená”dořešit” vývojáři mají hrubý koncept případně rozpracováno pár celků .... neříkám že to není možné jen zavedení by bylo nejdřív za ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Věřte mi, že velice dobře vím co to znamená”dořešit” vývojáři mají hrubý koncept případně rozpracováno pár celků .... neříkám že to není možné jen zavedení by bylo nejdřív za 10 let min...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    22:39 28.01.2018

    skelet: rozhodně souhlas, vidím to podobně (lynx na úrovni CV90). Jara: co jsem pochopil, tak chtějí udělat základní korbu - inspirace u Pumy (protiminové dno a kola), ale s ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet:
    rozhodně souhlas, vidím to podobně (lynx na úrovni CV90).

    Jara:
    co jsem pochopil, tak chtějí udělat základní korbu - inspirace u Pumy (protiminové dno a kola), ale s tím, že pásy, motor, převodovka a další věci, budou dodavatelé integrovat dodatečně. Tedy nikdo nezaručí kdy to bude (to je hlavní průšvih) a kdo to zaplatí, případně jak budou řešeny penále v případě nedodání. Zkrátka oni vývojáři to mají určitě zmáklé, ale integrace všech těch věcí bude kámen úrazu - tohle trvá roky a někdy je to i neúspěšné (!)
    Oplácání pancířem (AMAP) není problém, to se dělá na míru ke všemu možnémuSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:37 28.01.2018

    Rase
    Nebojte se zetoru....
    Jestli vytáhnou tenhle rok funkční wolfdog a projedou se s nim po polynomu,tak vám koupím 12 letou skotskou a pošlu vám ji, to přísahám :)))

    Rase
    Nebojte se zetoru....
    Jestli vytáhnou tenhle rok funkční wolfdog a projedou se s nim po polynomu,tak vám koupím 12 letou skotskou a pošlu vám ji, to přísahám :)))

  • Flader
    22:28 28.01.2018

    Rase, nebude IDET až v roku 2018? Tento rok je pre zmenu zase IDEB.

    Rase, nebude IDET až v roku 2018? Tento rok je pre zmenu zase IDEB.

  • skelet
    22:27 28.01.2018

    Rase: ony traktory vytáhly ovšem v rámci antikampaně, pokud se nepletu. Na existenci Vlčáka pro AČR nevěřím.. tedy pokud se Borsuk nepřejmenuje na Vlčáka a nevznikne akt ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: ony traktory vytáhly ovšem v rámci antikampaně, pokud se nepletu.
    Na existenci Vlčáka pro AČR nevěřím.. tedy pokud se Borsuk nepřejmenuje na Vlčáka a nevznikne akt přátelství s Polskem.
    Zpět k realitě.. CV90 Mk4 se mi líbí více než Puma a dal bych ho s Lynxem na stjenou pozici. Nechť politici rozhodnou :)Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:27 28.01.2018

    Co o wolfdogu od zetoru víme? Zetor engineering je jen kancelář s pár CADdesignery a o wolfdogu se často mluví, jako že je nereálné zaplatit další vývoj. Další vývoj čeho? Vždyť se ...Zobrazit celý příspěvek

    Co o wolfdogu od zetoru víme? Zetor engineering je jen kancelář s pár CADdesignery a o wolfdogu se často mluví, jako že je nereálné zaplatit další vývoj. Další vývoj čeho? Vždyť se ani neví s jakým powerpackem v Zetoru počítaly a to z jednoduchého důvodu ona totiž není hotova ani ta technická dokumentace nejsou dopracovány jednotlivé konstrukční uzly. ( jinak by muselo být všechno jasné a věděli by jsme například,že se počítá s europowerpackem) To co zetor prezentoval nakreslí každý CADař za dopoledne. Rozhodnout se pro wolfdog na základě jedné vizualizace je šílenství.
    A pět let by podle mého názoru zabralo dořešit konstrukci a dopracovat úplnou tech. dokumentaci......ovšem to by nebyla práce pro pár CADařú, ale celou armádu lidi různých tech. profesi...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:26 28.01.2018

    Rase: Ty traktory to byla klasická lež. Podepsalo se memorandu o tom "že by snad třeba mohlo". Ve výsledku celá výroba pokud vůbec bude, bude v Rusku. Takže CR zase akorát ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Ty traktory to byla klasická lež. Podepsalo se memorandu o tom "že by snad třeba mohlo". Ve výsledku celá výroba pokud vůbec bude, bude v Rusku. Takže CR zase akorát naletěla.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    22:20 28.01.2018

    MALI: za sebe samozřejmě jsem hlavně pro německé mašiny (byť Lynx moc nemusím, ale to sme řešili X-krát). Jsem ale skeptický z politického pohledu. Snažím se na to koukat z jiného ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    za sebe samozřejmě jsem hlavně pro německé mašiny (byť Lynx moc nemusím, ale to sme řešili X-krát). Jsem ale skeptický z politického pohledu. Snažím se na to koukat z jiného pohledu. Pokud vytáhnou funkční Wolfdog na IDET 2018, tak se z něj většina společnosti sesype, jako z neskutečné novinky a úspěchu tuzemského průmyslu (ještě víc než před lety z obrázku). I nefunkční maketa by mohla mít dozvuk jako Borsuk v Polsku (ten se taky bere jako samozřejmost pro polskou armádu - byť zatím nejezdí).Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    22:08 28.01.2018

    To Rase. na rozdíl od toho Wolfdogu ty traktory skutečně existují, resp. stačí je vyrobit. Jde o také o to, že ty traktory jsou čistý vývoz, BVP ne. Wolfdog zatím vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase.
    na rozdíl od toho Wolfdogu ty traktory skutečně existují, resp. stačí je vyrobit. Jde o také o to, že ty traktory jsou čistý vývoz, BVP ne. Wolfdog zatím vůbec neexistuje, musí se "jen": vyvinout, odzkoušet, zavést sériová výroba (za 5 let se to skoro nestihne).
    Trochu moc činností na to, že by se nové BVP pro AČR mělo vybrat už letos a dodávat od roku 2020. Na druhou stranu, TTP na nová BVP už jsou podepsané, takže kdo si troufne z nich polovinu parametrů snížit, nebo vyškrtat?
    Pokud by to vyhrál jeden z německých strojů, tak zapojení českého průmyslu do výroby by zde bylo rovněž a to nejen pro AČR (dokonce zapojení státního podniku VOP CZ, ne privátního podniku s vlastníkem mimo ČR).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:50 28.01.2018

    ps. vypadlo mi, že mluvím o Wolfdogu od Zetoru (Zetor Engineering)

    http://www.palba.cz/album/disp...

    ps. vypadlo mi, že mluvím o Wolfdogu od Zetoru (Zetor Engineering)

    http://www.palba.cz/album/disp...

  • Rase
    21:49 28.01.2018

    MALI: čím dál víc jsem přesvědčený o Wolfdogu. když vidím jak ve volbách vytáhli oněch 6000 traktorů pro Rusko, tak stejně snadno se dá vytáhnout cca 200 mašin pro AČR. To že ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    čím dál víc jsem přesvědčený o Wolfdogu. když vidím jak ve volbách vytáhli oněch 6000 traktorů pro Rusko, tak stejně snadno se dá vytáhnout cca 200 mašin pro AČR. To že budou dražší než Puma a bojeschopností jako Šakal (s hlavními díly stejně z Německa), je druhotné, jelikož to bude mašina s nálepkou "vyrobeno v Czechii". Pochybuju o tom, že nějaký ministr obrany, nebo vláda, si lajznou jít do rizika, že na ně někdo vtáhne, že nedali přednost českému výrobku, ale vyhodili X desítek miliard za stroj z USA (General Dynamics a BAE) nebo zlého Německa (Puma i Lynx), tedy zemí co nám různě škodí. Na reálný pohled každý kašle, tady se jede o nálepku.

    ps. ve výsledku půjde jen o to, kdo dodá věž a pohon. Tedy snad alespoň toto klapne němcům. pokud někoho napadne že Slováci dělají vlastní věž, tak to bude Turra 30...
    tohle píšu jako fanda Pumy, bral bych i CV90, ale reálně jsem opravdu znepokojený.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:40 28.01.2018

    Nechci působit jako umanutý kritik, jen se snažím trochu zmírnit nadšeni z modernizace CV 90. Nehodlám komentovat zbraňové systémy nebo novou elektroinstalaci(v tom se až tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechci působit jako umanutý kritik, jen se snažím trochu zmírnit nadšeni z modernizace CV 90. Nehodlám komentovat zbraňové systémy nebo novou elektroinstalaci(v tom se až tak nevyznám ) ale modernizaci podvozku je třeba brát s velkou rezervou,z toho co jsem zatím zjistil. Ten “nový”výkonný motor s převodovkou je na tom dost podobně. Je to ten samý agregát jen museli pro vyšší výkon zvednout plnicí tlak tím se vám změní rozsah využitelných otáček ... na to navazuje nutnost změny odstupňování převodových stupňů. Takže celkově vzato je to stále Cv90 se všemi svými nedostatky jen jsou trochu otupené....Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:20 28.01.2018

    Kolt Ano no právě... hydropneumatika citroenu je dobrý příklad, ale to je právě ten rozdíl mezi hydropneumatickém odpružením a tlumiči( zkuste třeba na stařičkém Citroenu XM , ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt
    Ano no právě... hydropneumatika citroenu je dobrý příklad, ale to je právě ten rozdíl mezi hydropneumatickém odpružením a tlumiči( zkuste třeba na stařičkém Citroenu XM , Xantia najít pružiny ) a věřte mi že klasický tlumič by po vypuštění kapaliny ztratil svoji funkci. Hydropneumatická jednotka a tlumič se prostě nedáji srovnávat jsou to dva úplně jiné “světy”.
    A k cv 90, aktivní tlumení vlastnosti podvozku zlepší ale systém pumy nepřekoná a ani se mu ve vlastnostech nepřiblíží. Je to jen levná možnost drobného zlepšení (nemusí se sahat do konstrukce korby a ani pojezdových kol).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:44 28.01.2018

    Jara, ale tak ono hydropneumatické odpružení také pracuje na tom, že čerpáte olej ;-) Nebo tedy hydraulickou kapalinu, nevím přesně, jakou versi hydropneumatiky používá Puma. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara, ale tak ono hydropneumatické odpružení také pracuje na tom, že čerpáte olej ;-) Nebo tedy hydraulickou kapalinu, nevím přesně, jakou versi hydropneumatiky používá Puma. Citroeny svého času používaly minerální olej místo hydraulické kapaliny (protože ta "saje" vodu). Dneska používají hydrofóbní hydraulickou kapalinu.

    Každopádně mi šlo spíš o to, že o aktivním podvozku CV90 se ví už několik let. Myslel jsem si, že nám ho nenabídli kvůli ceně, ale spíš to vypadá, že ho teprve odlaďují. A když viděli, o kolik jsou za konkurencí, tak prostě vyšli s Mk. IV, protože jim je jasné, že se na Němce nechytají.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    18:57 28.01.2018

    Kolt Ano o tom článku vím, ale není moc dobrý.... Dost pochybuji například o nezávislém nastavení komprese a odskok... a pak když někdo napíše o reg. tlumiče tím, že se napusti ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt
    Ano o tom článku vím, ale není moc dobrý....
    Dost pochybuji například o nezávislém nastavení komprese a odskok... a pak když někdo napíše o reg. tlumiče tím, že se napusti nebo vypustí olejem, tak je lepší ho dále nečíst.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:29 28.01.2018

    MALI, díky za odpovědi.

    MALI, díky za odpovědi.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 9