Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty
- 28. 7. 2015
- 214 komentářů
- Jan Grohmann
Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).
V současné době americká námořní pěchota dokončila všechny potřebné testy a dosažení IOC je nyní věcí formality. Rozhodnutí o dosažení IOC leží na bedrech generála Joe Dufendera, veliteli americké námořní pěchoty, který má podepsat a schválit všechny nezbytné dokumenty.
Podpis a dosažení IOC je bedlivě sledováno nejen ve Spojených státech ale prakticky po celém světě. Projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vyšel vítězný letoun F-35 Lightning II, přijde americké daňové poplatníky (vývoj, nákup letadel a techniky) na 324 miliardy dolarů. Podle propočtů za 55 let provozu (předpokládané provozní nasazení F-35) američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II bilion dolarů.
Počáteční vývojové práce na programu JSF začaly již v roce 1996. Svým rozsahem navíc program JSF patří mezi nejdražší a největší zbrojní programy všech dob. Letouny F-35 budou výrazně ovlivňovat podobu vojenského letectví po následujících 50 let.
Schopností IOC dosáhne během pár dnů letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) americké námořní pěchoty. V letce najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. První nasazení se očekává v roce 2017 v Iwakuni, Japonsko. Podle generálplukovníka Jona Davise, zástupce velitele letecké složky americké námořní pěchoty, však lze F-35B nasadit všude na světě podle potřeby.
Letadla F-35B v současné době ještě nedokáží plně využít svých schopností – brání v tom nedokončený letový software. Teprve v roce 2017 dostanou F-35 konečnou verzi software Block 3F, který umožní využívat všech schopností letounů F-35. Verze Block 3F umožní například stíhačce používat nejnovější generaci přesně naváděné munice.
Pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) je F-35B schopen použít jen omezenou škálu munice. Například externě umístěný 25mm kanon dokáže F-35B použít až v roce 2017 – s příchodem Block 3F.
Je však třeba připomenout, že využití všech schopností (každého) nového bojového letadla trvá řadu let. Odhaduje se, že piloti „vytěží maximum" z nového bojového letadla až po deseti letech intenzivního nasazení a cvičení. Podle Davise například současné modely F-35 dosahují kolem 60 až 65 % úrovně svých cílových schopností.
Podoba software se navíc stále ladí. Programové vybavení F-35 dokáže sdílet data až mezi čtyřmi letadly F-35 a vytváří tak společný taktický obraz. Jednoduše řečeno, čtyři letadla letící v určité formaci se chovají jako jediný senzor, který koordinovaně a systematicky využívá schopností všech zúčastněných letadel.
Během březnových testů se však ukázalo, že při sdílení dat měly senzory F-35 problém „shodnout se" na identifikaci cíle. V současné době americká pěchota vyřešila problém změnou nasazení F-35. Letadla budou prozatím létat ve formaci „2+2". Data si vymění vždy jen dvě letadla. Vyřešení problému se očekává s příchodem software Block 3F.
Pentagon a zahraniční zájemci však řeší další problém – nedostatečnou rychlost výroby. F-35 je nesmírně složitý letoun vyžadující mnoho člověkohodin práce a strojního času. V roce 2014 vyrobil Lockheed Martin 43 letadel F-35 (všech verzí). V roce 2018, při nastartování plné sériové výroby, firma plánuje za rok vyrobit 107 letadel.
Pentagon požaduje 2443 letadel F-35 a o dalších přibližně 650 letadel projevují zájem zahraniční zájemci. Dlužno však dodat, že Pentagon zvažuje „zda 2443 je správné číslo." Jinak řečeno, Pentagon uvažuje o nakoupení menšího počtu letadel.
„S ohledem na vyvíjející se obrannou strategii a nejnovější obranné plánování, analyzujeme nejnovější strategické podklady a zjišťujeme, zda 2443 je správné číslo," uvedl Dunford.
Zdroj: DefenseNews
Související články
Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...
- 15.06.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II
Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...
- 01.07.2015
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko
Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o ...
- 03.07.2015
- 101 komentářů
- Jan Grohmann
Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II
Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...
- 06.07.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Este k tej spolahlivosti:
http://www.janes.com/article/5...Este k tej spolahlivosti:
http://www.janes.com/article/5...Tie linky som sem uz dal, niektore aj viackrat. K provoznym nakladom: http://www.stratpost.com/gripe... Podla clanku je ...Zobrazit celý příspěvek
Tie linky som sem uz dal, niektore aj viackrat.
K provoznym nakladom:
http://www.stratpost.com/gripe...
Podla clanku je F-35A lacnejsia na provoz ako B a C, ale stale je to ina liga oproti Gripenu a F-16.
Mnohe krajiny objednavky F-35 redukuju, alebo dokonca rusia (Dani maju nove vyberove konanie). Taliani sa budu popri F-35 stale spoliehat na eurofighteri, to iste Anglicania.
Nepomaha tomu ani fakt, ze Americania nechcu so spojencami zdielat zdrojovy kod F-35. Zeby ostatnym clenom NATO neverili ?Skrýt celý příspěvektady je udrzba: http://i27.photobucket.com/alb... vubec nikdo si u f35 nestezuje na sortie rate ktere jsou schopne dosahnout. tady je sezam ...Zobrazit celý příspěvek
tady je udrzba:
http://i27.photobucket.com/alb...
vubec nikdo si u f35 nestezuje na sortie rate ktere jsou schopne dosahnout.
tady je sezam firem podilejicich se na vyrobe komponentu
http://i27.photobucket.com/alb... Skrýt celý příspěvekdelka vyvoje f35 je dokonce na nizsi/prumerne hranici u modernich letadel http://m.imgur.com/MNixsvG... http://s4.postimg.org/qf0qtth7... navic ani jedno z tech ...Zobrazit celý příspěvek
delka vyvoje f35 je dokonce na nizsi/prumerne hranici u modernich letadel
http://m.imgur.com/MNixsvG...
http://s4.postimg.org/qf0qtth7...
navic ani jedno z tech ostatich nemelo v dobe ioc schopnosti na urovni f35
superhornet ma kratky vyvoj, protoze vychazi z existujiciho letadla, takze celkove by byl taky delsi a az blok 2 za neco stal.Skrýt celý příspěvekvestly: nebudem se proklikavat, dej nam zdroje, kde jsi na to prisel,diky. f35 bude stat na provoz stejne jako f16, na udrzbu slozitejsi neni a navic ma ALIS pro vlastni ...Zobrazit celý příspěvek
vestly: nebudem se proklikavat, dej nam zdroje, kde jsi na to prisel,diky.
f35 bude stat na provoz stejne jako f16, na udrzbu slozitejsi neni a navic ma ALIS pro vlastni identifikaci. v clanku o V22 pred tydnem mas jako predposledni prispevek rozhovor s mechanikem, ktery si ho nemohl vynachvalit pro perfektni pristup k ruznym castem a systemum.
pouze 2% panelu vyzaduje obnovu stealth, jak budu doma, hodim sem i nejake obrazky.
f35 je vubec jedine letadlo s projekci nakladu za vsechno do roku 2060, s durazem na snadnou modernizaci a zivotnosti na velmi dlouho dobu. zadne jine letadlo nema...Skrýt celý příspěveklogik, uz som to vysvetlil, to, ze si to nepochopil nieje moj problem. Ak by si chcel podrobnejsie vysvetlenie ako funguje identifikacia cielov v systeme Nebo-M, tak sa k tomu ...Zobrazit celý příspěvek
logik, uz som to vysvetlil, to, ze si to nepochopil nieje moj problem. Ak by si chcel podrobnejsie vysvetlenie ako funguje identifikacia cielov v systeme Nebo-M, tak sa k tomu mozes doklikat za 5 minut.
kolt, o akom dokumente sa bavime? Z dokumentu, ktory som sem dal sa nic take neukazalo.
Ak by sme boli v idealnom svete, tak mozno. Realne sa este nevie, aka bude cena, takisto je dost tazke udrziavat F-35 v provoze. Ale tak, zatial sa este testuju, cize to necham tak.Skrýt celý příspěvekPodobně jako dokment mající dokazovat předraženost programu nakonec ukázal, že se vlastně bude dost možná jednat o docela levné éro ;-) Vestly především nevysvětlil jednu věc, ...Zobrazit celý příspěvek
Podobně jako dokment mající dokazovat předraženost programu nakonec ukázal, že se vlastně bude dost možná jednat o docela levné éro ;-)
Vestly především nevysvětlil jednu věc, kterou mu neustále píšeme a kterou on taktně přechází. Už tedy víme, že F-35 nebude v sériové výrobě nikterak předražená. Oproti stíhačům 4. generace však představuje pro protivníka o poznání tvrdší oříšek, kvůli kterému musí mnohem více investovat do (především) pozemních systémů včasného varování. Případně také do letounů 5. generace. V čem je tedy ten neúspěch programu F-35? Za téměř stejné peníze dostanou uživatelé mnohem účinnější zbraň. Podle mne to je docela úspěch. Ne, že by byl bez vad, ale zas tak hrozné nejsou. A ve výsledku budou participující státy mít pravděpodobně skvělý stroj.Skrýt celý příspěvekVestly - měl jsi příležitost to tady vysvětlit už asi pěti lidem, kteří Ti furt různou formou namýtají to samé. Tvoje furt tak si to přečtětě jen ukazuješ na to, že tomu prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Vestly - měl jsi příležitost to tady vysvětlit už asi pěti lidem, kteří Ti furt různou formou namýtají to samé.
Tvoje furt tak si to přečtětě jen ukazuješ na to, že tomu prostě věříš, že to tak funguje, ale proč a jak vlastně nevíš. Alespoň jinak si to vysvětlit neumím, jinak bys nás už dávno utřel přesně mířenými argumenty, a ne vyhýbajícíma nic neříkajícíma "tak si to přečtěte" (kdy např. z odkazovaného materiálu, který měl dokazovat že R73 je schopná sestřelit amraam nakonec vypadla nicneříkající zmíňka o tom, že R73 je možná schopna sestřelit nějakou raketu).Skrýt celý příspěvekNechytaj ma tu za slovicka. Uz x krat som ti hovoril, nech si o systeme Nebo-M nieco zistis. Ak by si to spravil, tak by si vedel ako funguje a nepisal by si tu take keci.
Nechytaj ma tu za slovicka. Uz x krat som ti hovoril, nech si o systeme Nebo-M nieco zistis. Ak by si to spravil, tak by si vedel ako funguje a nepisal by si tu take keci.
Vestly: "neměl být problém" - opět jsme u té víry, že všechno jde. Ve skutečnosti vzdálenost, na kterou se cíl zachytí: tedy vím, že tam něco je, a vzdálenost, na kterou jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Vestly:
"neměl být problém" - opět jsme u té víry, že všechno jde.
Ve skutečnosti vzdálenost, na kterou se cíl zachytí: tedy vím, že tam něco je, a vzdálenost, na kterou jsem schopen cíl identifikovat, jsou dvě rozdílné vzdálenosti.
Torong: to jo, ale tam zas potřebuješ ty radary mít v různých úhlech, což opět (při bránění rovné hranice) zkracuje detekční rádius.Skrýt celý příspěvekStanyk: To co popisujete je hlavním úkolem pasivních systémů jako Tamara nebo Vera. Každý objekt ve vzduchu má specifický tok signálů. Pokud jednou identifikuje cíl, podruhé jej ...Zobrazit celý příspěvek
Stanyk: To co popisujete je hlavním úkolem pasivních systémů jako Tamara nebo Vera. Každý objekt ve vzduchu má specifický tok signálů. Pokud jednou identifikuje cíl, podruhé jej automaticky označí.Skrýt celý příspěvek
Stanyk, v skratke nebo-m ma 3 radary, ktore su napojene na data fusion center. Spolocne by radary analyzovali zachytene RCS, co by pre Nebo-M nemal byt problem.
Stanyk, v skratke nebo-m ma 3 radary, ktore su napojene na data fusion center. Spolocne by radary analyzovali zachytene RCS, co by pre Nebo-M nemal byt problem.
to Stanyk: situácia, ktorú ste popísal, je hlavný dôvod, prečo má ČR a SR nadzvukové letectvo. V prípade mieru sa lietadlá, ktoré sa neohlasujú, nezostrelujú len tak, naverímboha, ...Zobrazit celý příspěvek
to Stanyk: situácia, ktorú ste popísal, je hlavný dôvod, prečo má ČR a SR nadzvukové letectvo. V prípade mieru sa lietadlá, ktoré sa neohlasujú, nezostrelujú len tak, naverímboha, ale vyšle sa k nim stíhačka, aby zblízka vyhodnotila situáciu. V prípade, že sa jedná o vojnovú oblasť, tak tam civilné lietadlá nemajú čo hľadať, a protilietadlová obrana zostrelí všetky ciele, ktoré vyhodnotí, ako vhodné na zostrelenie.
Oddeliť od seba dopravné lietadlo, balistickú rakeru, balón a delostrelecký projektil by mal od seba systém vedieť oddeliť na základe ich RCS, rýchlosti a trajektórie.
Radarové systémy pozostávajú z prehľadového radaru a navádzacieho radaru. Prehľadový radar má väčší dosah, ale menšiu presnosť ako navádzací. Takže prehľadový radar zistí polohu a relatívnu rýchlosť predmetu s určitým RCS, ale žiadne z týchto údajov nie sú dostatočne presné na navedenie rakety. Preto tento cieľ sleduje, až kým nie je tak blízko, že ho navádzací radar môže spoľahlivo rozoznať a poprípade naň naviesť raketu.Skrýt celý příspěvekVestly - Můžeme mi vysvětlit ještě tu funkci přehledového radaru pro zjištění cílů pro S-400. Nějak to nechápu, co vlastně ten přehledový radar zjistí. Pokud jsem to z Vašeho ...Zobrazit celý příspěvek
Vestly - Můžeme mi vysvětlit ještě tu funkci přehledového radaru pro zjištění cílů pro S-400.
Nějak to nechápu, co vlastně ten přehledový radar zjistí. Pokud jsem to z Vašeho příspěvku pochopil, tak ten radar v podstatě zjistí nějaký pohybující se předmět, ale jak ho dokáže odlišit od např. civilního letadla apod.?
Pokud bude odpověď znít tak, že např. civilní letadlo nebude odpovídat, tak to bude znamenat, že automaticky komplet S-400 vystřelí raketu? I za předpokladu, že někdo bude lítat jen v Cesně?
Z Vašeho vyjádření jsem pochopil, že obránce s kompletem S-400 a tím přehledovým radarem musí mít vědomost o tom, že v té oblasti bude nepřátelský stroj tj. jakýkoliv záznam na přehledovém radaru bude agresor a v takovém případě proti němu vystřelí raketu ze systému S-400.
Ale takový mechanismus možná může být aplikovaný v situaci, kdy již probíhá vojenský konflikt a obránce má za úkol sejmout vše, co se v daném prostoru pohne, pokud to dokáže na přehledovém radaru detekovat.
Ale za situace, kdy intenzita konfliktu není tak vysoká, a co si budeme povídat, oficiální noty ohledně vyhlášení války se ne vždy dopředu předávají před jeho zahájením, tak za takové situace je vypuštění rakety k cíli, bez ohledu na jeho přesnou identifikaci, s tím že si raketa cíl po 300 km (snad) pomocí přesnějšího radaru zaměří, je přeci obrovský hazard a to nejenom ve vztahu k civilistům, ale též ve vztahu k vlastní ozbrojeným složkám.
Dokáže ten přehledový radar třeba odlišit meteorologický balón, civilní letadlo, vystřelenou raketu země x země nebo nějaký dělostřelecký projektil?
Pokud ne, resp. pokud ne s nějakou vysokou mírou jistoty, tak to přeci znamená, že by obránce musel vypustit raketu na takovou vzdálenost proti každému tělesu, které by se v tom prostoru objevilo, nehlásilo se obránci a charakteristikou by odpovídalo +/- potenciálnímu agresorovi.
To se mi nezdá jako příliš efektivní.Skrýt celý příspěvekVestly - jo, sorry, v tomdle máš pravdu, v noci jsem byl línej se kouknout na rovnici radaru a odvodil jsem si ji z hlavy blbě.
Nicméně jsi nereagoval na klíčové námitky.Vestly - jo, sorry, v tomdle máš pravdu, v noci jsem byl línej se kouknout na rovnici radaru a odvodil jsem si ji z hlavy blbě.
Nicméně jsi nereagoval na klíčové námitky.proti IR ponese DIRCM v blizke budoucnosti. vestly: za urcitych pominek lze nejspis raketu sestrelit, ale neni to nic na co by se mohl spolehnout, staci si uvedomit reakcni doby ...Zobrazit celý příspěvek
proti IR ponese DIRCM v blizke budoucnosti.
vestly: za urcitych pominek lze nejspis raketu sestrelit, ale neni to nic na co by se mohl spolehnout, staci si uvedomit reakcni doby dedikovanych protiraketovych systemu, v migu tohle musi udelat manualne. raketu zachytit radarem lze, ale jen pokud bude mit stesti. na miste pilota bych radsi provadel uhybne manevry, hlavne kdyz lze predpokladat, ze leti aspon dve a z ruznych smeru.
problem s navademin rakety bez presneho udani cile je v tom, ze pokud radar nedokaze posilat presne korekce rakete, nakonec vyleti mimo dosah seekeru.
aim 120 je naprosto bezcena proti mavevrujicimu cily bez korekce na vetsi vzdalenosti. f35 nepoleti k radaru tak blizko, aby meli presnou pozici a bude radary rusit. growler je v podstate nedotknutelny na 50+nm diky ruseni a f35 bud bude mit jejich podporu, nebo bude rusit v ramci vlasti formace.
f35 dela vse automaticky, reakcni doba 5s je pro ni nic a a jeji radar nejspis dokaze cil usmazit, pripadne provest kyber utok, nebo jen rusit, navic o rakete bude vedet uz hodne dlouho a nasdili to vsem okoloSkrýt celý příspěvekHonzaH: S těmi IR hlavicemi vás napadá správně :-)
http://www.armadninoviny.cz/c-...HonzaH: S těmi IR hlavicemi vás napadá správně :-)
http://www.armadninoviny.cz/c-...Vestly, já si to radši přečtu ještě jednou, jak bude chvilku čas :-) Ale nějak jsem předpokládal (asi mylně), že právě argumentujete tím, že raketa se v závěrečné fázi navede na ...Zobrazit celý příspěvek
Vestly, já si to radši přečtu ještě jednou, jak bude chvilku čas :-) Ale nějak jsem předpokládal (asi mylně), že právě argumentujete tím, že raketa se v závěrečné fázi navede na letadlo pomocí IR, protože krátkovlnný radar (a jiný do ní z fyzikálního důvodu nenarvete) bude mít se stealth letadlem problém. A systémy elektronického boje F-35 jsou poměrně dosti výkonné, takže krom stealth má raketa další problém. A divil bych se, kdyby rušení přibližující se rakety nebylo automatické, přičemž UI reagovat stihne. Mmchd, proč jen 5 sekund na reakci?Skrýt celý příspěvek
Diskuze na AN má podle mne poměrně vysokou úroveň, dokonce je občas skoro zajímavější než samotný článek. I přesto, že tady se sešly dvě strany a začíná to být trochu vyhrocenější, ...Zobrazit celý příspěvek
Diskuze na AN má podle mne poměrně vysokou úroveň, dokonce je občas skoro zajímavější než samotný článek. I přesto, že tady se sešly dvě strany a začíná to být trochu vyhrocenější, nemyslím, že by tady byl někdo opravdový troll. Pokud chcete vidět opravdové trolly (nebo podle mého názoru spíše zakomplexované pitomce), zkuste zkouknout diskuze třeba na novinky.cz. To je opravdová žumpa. Tady je to pořád ještě hodně dobrý.
Jinak mám ještě dotaz co se týče rušení IR čidel. Podle mého názoru by bylo velice efektivní "oslepit" čidlo IR laserem. Víte něco o tom, že by se to používalo nebo někdo něco takového vyvíjel?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...