Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Foto: Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps
Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

V současné době americká námořní pěchota dokončila všechny potřebné testy a dosažení IOC je nyní věcí formality. Rozhodnutí o dosažení IOC leží na bedrech generála Joe Dufendera, veliteli americké námořní pěchoty, který má podepsat a schválit všechny nezbytné dokumenty.

Podpis a dosažení IOC je bedlivě sledováno nejen ve Spojených státech ale prakticky po celém světě. Projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vyšel vítězný letoun F-35 Lightning II, přijde americké daňové poplatníky (vývoj, nákup letadel a techniky) na 324 miliardy dolarů. Podle propočtů za 55 let provozu (předpokládané provozní nasazení F-35) američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II bilion dolarů.

Počáteční vývojové práce na programu JSF začaly již v roce 1996. Svým rozsahem navíc program JSF patří mezi nejdražší a největší zbrojní programy všech dob. Letouny F-35 budou výrazně ovlivňovat podobu vojenského letectví po následujících 50 let.

Schopností IOC dosáhne během pár dnů letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) americké námořní pěchoty. V letce najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. První nasazení se očekává v roce 2017 v Iwakuni, Japonsko. Podle generálplukovníka Jona Davise, zástupce velitele letecké složky americké námořní pěchoty, však lze F-35B nasadit všude na světě podle potřeby.

Letadla F-35B v současné době ještě nedokáží plně využít svých schopností – brání v tom nedokončený letový software. Teprve v roce 2017 dostanou F-35 konečnou verzi software Block 3F, který umožní využívat všech schopností letounů F-35. Verze Block 3F umožní například stíhačce používat nejnovější generaci přesně naváděné munice.

Pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) je F-35B schopen použít jen omezenou škálu munice. Například externě umístěný 25mm kanon dokáže F-35B použít až v roce 2017 – s příchodem Block 3F.

Je však třeba připomenout, že využití všech schopností (každého) nového bojového letadla trvá řadu let. Odhaduje se, že piloti „vytěží maximum" z nového bojového letadla až po deseti letech intenzivního nasazení a cvičení. Podle Davise například současné modely F-35 dosahují kolem 60 až 65 % úrovně svých cílových schopností.

Podoba software se navíc stále ladí. Programové vybavení F-35 dokáže sdílet data až mezi čtyřmi letadly F-35 a vytváří tak společný taktický obraz. Jednoduše řečeno, čtyři letadla letící v určité formaci se chovají jako jediný senzor, který koordinovaně a systematicky využívá schopností všech zúčastněných letadel.

Během březnových testů se však ukázalo, že při sdílení dat měly senzory F-35 problém „shodnout se" na identifikaci cíle. V současné době americká pěchota vyřešila problém změnou nasazení F-35. Letadla budou prozatím létat ve formaci „2+2". Data si vymění vždy jen dvě letadla. Vyřešení problému se očekává s příchodem software Block 3F.

Pentagon a zahraniční zájemci však řeší další problém – nedostatečnou rychlost výroby. F-35 je nesmírně složitý letoun vyžadující mnoho člověkohodin práce a strojního času. V roce 2014 vyrobil Lockheed Martin 43 letadel F-35 (všech verzí). V roce 2018, při nastartování plné sériové výroby, firma plánuje za rok vyrobit 107 letadel.

Pentagon požaduje 2443 letadel F-35 a o dalších přibližně 650 letadel projevují zájem zahraniční zájemci. Dlužno však dodat, že Pentagon zvažuje „zda 2443 je správné číslo." Jinak řečeno, Pentagon uvažuje o nakoupení menšího počtu letadel.

„S ohledem na vyvíjející se obrannou strategii a nejnovější obranné plánování, analyzujeme nejnovější strategické podklady a zjišťujeme, zda 2443 je správné číslo," uvedl Dunford.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku


Související články

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...

F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o ...

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Vestly
    19:06 03.08.2015

    cize v podstate priznavas, ze ani nevies ako sa to pocita

    cize v podstate priznavas, ze ani nevies ako sa to pocita

  • Shania
    19:00 03.08.2015

    Vestly: jo dám víc na slovo bývalých pilotů a leteckých inženýru než na tvoje a slovo a jednoduché výpočty.

    Vestly: jo dám víc na slovo bývalých pilotů a leteckých inženýru než na tvoje a slovo a jednoduché výpočty.

  • Vestly
    18:53 03.08.2015

    Shania, takze tvoj zdroj je prispevok na fore? Uz len obycajnym vypoctom zistis, ze pri idealnych podmienkach pre F-35 to je 60km, nie 40. Ak zoberieme do uvahy rcs 0.005m2, ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, takze tvoj zdroj je prispevok na fore?

    Uz len obycajnym vypoctom zistis, ze pri idealnych podmienkach pre F-35 to je 60km, nie 40. Ak zoberieme do uvahy rcs 0.005m2, ktore sa tiez celkom casto spomina ( kedze oficialne sa o rcs F-35 nic nevie a vsetko su iba dohady) to je 77km. Dalej tu mame faktory ako rozdiel vysok, co tiez ma dopad na rcs, atd.

    logik, to je jedno, pre koho je F-35 vyvijana, hlavne je, ze uz B-2 a F-22 donutili Rusov vyvinut a zakupit nove radary.
    Takze cely tvoj bod o tom, ako sa F-35 oplati uz len kvoli tomu, že nepriatel musi vynalozit financie na protiopatrenie je blbost (pretoze ich musel vynalozit aj tak).Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:27 03.08.2015

    Vestly: jen pro tvoji informaci, ty tvoje udaje na jakou vzdálenost můžou radary vlo zaměřit jsou podložené čím? Tady níže máš jak asi radary ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: jen pro tvoji informaci, ty tvoje udaje na jakou vzdálenost můžou radary vlo zaměřit jsou podložené čím? Tady níže máš jak asi radary fungují.

    http://www.f-16.net/forum/view...

    it can not detect F-35 from 90 km away. It can detect a target with RCS of 0.01 m2 at that range with quite low probability (50 percent stated, which means a lot of false targets in real life). F-35 is supposed to have about ten times better frontal RCS than that, leaving detection range of about 40-45 km. That is max detection range, not tracking range, meaning it can detect that something is in the sky in some direction. Usually those max range modes don't have ability to even distinguish range to the target. Tracking range would be only about 60 percent of that range (charts for that can be found in many radar tech handbooks), meaning Su-35S could actually track F-35 when it comes closer than about 25 km. That is in perfect conditions without any jamming against incoming F-35.


    Tady jsme ti sehnal i obrázek, jak dosah radaru ve skutečnosti vypadá

    http://forum.keypublishing.com...

    Tady mas jeste něco k IRST

    Other thing is that IRST in MiG-31 and all other Russian aircraft is several generations behind EOTS and DAS found in F-35. IRST in MiG-31 might detect the launch of AIM-120 if it looked exactly the right direction when it launched (from a close range as the system is very old tech) and operator was looking at the IRST display at that moment as there is no automation in the system. It would not however be capable of knowing what weapon was launched, who launched it, how far away it is and where it's going. At the same time F-35 pilot would probably be able to count the missile hanging under the MiG-31 using EOTS and track any missiles with DAS.

    A opět a znovu pohled na to jak pro Su-35 vypadá boj s F-35
    http://aerosociety.com/News/In...

    Bohužel pro tebe, všechny argumenty s kterýma sem chodíš už někdo 100x napsal před tebou a byli 100x vyvráceny.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:27 03.08.2015

    Vestly: 1) F35 se vyvíjejí i pro jiné státy než USA, ty F22 a B2 nemají. Svět není jen USA a rusko. Navíc F22 a B2 jsou jen v malých počtech, takže u nich by šlo i uvažovat o ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly:

    1) F35 se vyvíjejí i pro jiné státy než USA, ty F22 a B2 nemají. Svět není jen USA a rusko. Navíc F22 a B2 jsou jen v malých počtech, takže u nich by šlo i uvažovat o taktice "mnoho psů, zajícova smrt".

    2) Co to prosím znamená, že AMRAAM je na 80+ nepřesný? Ano, Kill ratio není rozhodně 100%, ale i třeba čtyři rakety na jedno letadlo je furt dobrej výkon.
    Navíc výkon BVR raket se čím dál tím víc zlepšuje, zatímco protiraketové obraně letadla se do odstranění pilota tolik dělat nedá.

    3) Jak by radary zničili jsem psal - např. střelami s plochou dráhou letu, nebo nově vyvíjenými hypersonickými střelami. Ano, proti všemu se dá bránit (nebo to alespoň zkoušet) - ale vyžaduje to další a další náklady.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    17:25 03.08.2015

    Shania, len aby tie bombarderi neschytali par Kh-55SM este ked budu stát na letisku.
    A takto sa tu mozme hadat do nekonecna, kedze je nemozne zistit, ako by to dopadlo.

    Shania, len aby tie bombarderi neschytali par Kh-55SM este ked budu stát na letisku.
    A takto sa tu mozme hadat do nekonecna, kedze je nemozne zistit, ako by to dopadlo.

  • Vestly
    17:13 03.08.2015

    PS: Takze ty tvrdis, že tie F-35 (16 kusov) su uz teraz vybavene raketami jassm, o ktorych sme sa bavili? Hlavne, že s nimi nerataju ani do roku 2020, ale tak nevadi...

    PS: Takze ty tvrdis, že tie F-35 (16 kusov) su uz teraz vybavene raketami jassm, o ktorych sme sa bavili? Hlavne, že s nimi nerataju ani do roku 2020, ale tak nevadi...

  • Vestly
    17:02 03.08.2015

    logik, bez pozemneho radaru si letectvo poradi, Irbis dokaze zamerat F-35 na +- 80km, co bohate staci, kedze na vacsie vzdialenosti su mraamy nepresne. Zasa trollis? Ak by ...Zobrazit celý příspěvek

    logik, bez pozemneho radaru si letectvo poradi, Irbis dokaze zamerat F-35 na +- 80km, co bohate staci, kedze na vacsie vzdialenosti su mraamy nepresne.


    Zasa trollis? Ak by som na to isiel tvojou logikou:

    rcs F-35 je nezname. Mozno je dostatocne, mozno nie, nemozne to vyvodzovat z jedneho rozhovoru.

    _________

    Tak mi teda povedz, ako presne by tie radary znicili? Tie radary sa navzajom pokryvaju, to znamena, ze je este lahsie F-35 zamerat. A ber do uvahy, ze sa satelity zmenili na kopu prachu.

    Ocividne si to naschval odignoroval, takze to napisem este raz.
    F-35 nemala ziadny vplyv na vyvoj a nakup novych radarov. Uz len kvoli B-2 a F-22 to bolo nutne.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:58 03.08.2015

    pet.rok: V podstatě souhlasím, jen tvrdím, že a) nejde jen o překonání PVO, letecké souboje budou i mimo PVO, a tam výhoda VLO zůstane b) PVO se možná může opravdu podařit ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok:
    V podstatě souhlasím, jen tvrdím, že

    a) nejde jen o překonání PVO, letecké souboje budou i mimo PVO, a tam výhoda VLO zůstane

    b) PVO se možná může opravdu podařit se dotáhnout (byť historicky se vždy nakonec ukázalo, že PVO tahá za kratší stranu provazu), ale náklady na ni budou zcela jistě nemalé, takže se investice do VLO éra vyplatí.

    Je pravda, že toto je postaveno trochu na "dojmologii", ale komplety typu S-400 nebo Pancíř nejsou levné a vývoj pokročilých radarů taktéž ne, navíc PVO musíš pokrýt celé své území, zatímco VLO letadel Ti stačí pár a hrozíš všude.

    c) I když se PVO dotáhne, tak šance, že bude opravdu "neprůstřelná" je spíše malá a i když bude, tak je možné ji porušit. Pokud či jakmile ovšem PVO přestane být "neprůstřelnou hradbou", tak se výhody VLO éra opět objeví.


    ---

    jinak ad pasivní systém: ty samozřejmě fungují, ale díky absenci silného zdroje signálu, pokud letadlo zachovává absolutní radiový klid a není ozářen žádným jiným srovnatelně silným zdrojem, tak opět klesá detekční vzdálenost.
    Samozřejmě, že např. BTS jsou dobré zdroje ozáření - ovšem je samozřejmě otázka, jestli to nebudou první cíle při nepřátelském útoku...Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    16:41 03.08.2015

    logik: zaujatost pre rusko LOL. dovod je ten ze u vas je mix racionalnych argumentov spolu s dohadnymi kym a navyse to ze oponujem vam vobec neznamena ze suhlasim s vestlym (u ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: zaujatost pre rusko LOL. dovod je ten ze u vas je mix racionalnych argumentov spolu s dohadnymi kym a navyse to ze oponujem vam vobec neznamena ze suhlasim s vestlym (u vestlyho su dohadne vsetky :)).

    prave hlavny problem celej argumentacie je ze nepozname parametre ruskych radarov (resp. pozname tie z dob sojuzu) ale samotne zelezo tu nie je uplne rozhodujuce. podstatne je ako pokrocile vypoctove systemy pouzivaju na analyzu a ako su prepojene jednotive stanovistia PVO (t.j. ci dokazu robit sensor fusion ako sa to krasne marketingovo nazyva).

    "...který se navíc musí nepříteli "ohlašovat" radarem"
    rusko (ako aj ine staty) ma vo vyvoji aj pasivne systemy

    ja si osobne myslim ze VLO v sucastnosti pomoze prekonat PVO ale je otazne ako dlho bude tento stav trvat a kolko bude stat upgrade PVO aby sa s tym vyporiadala.
    a to je ta najvacsia otazka o ktorej sa sice mozeme bavit ale bohuzial vela podkladov k nej nemame.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:38 03.08.2015

    Tak aby jsme se tu pořád nehádali, tady je moc pěkné video se spoustou super záběru a timeline F-35B: The Road to U.S. Marine Corps ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak aby jsme se tu pořád nehádali, tady je moc pěkné video se spoustou super záběru a timeline

    F-35B: The Road to U.S. Marine Corps IOC

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:58 03.08.2015

    pet.rok: Krásně ukazuješ svoji zaujatost pro Rusko. Já tu celou dobu tvrdím, že jestli budou ruské radary opravdu fungovat je velká neznámá, zatímco Vestly pořád dokolečka opakuje ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: Krásně ukazuješ svoji zaujatost pro Rusko. Já tu celou dobu tvrdím, že jestli budou ruské radary opravdu fungovat je velká neznámá, zatímco Vestly pořád dokolečka opakuje "budou", "budou", "budou" - ale oponuješ proti mě a ne proti jemu.

    To co tvrdím je:

    a) jak jsou na tom nejnovější radary s detekcí VLO letadel je neznámé. Možná dostačují, možná ne, ale vyvozovat to z papírových prezentací radarů nelze.

    b) zachycení a úspěšná identifikace VLO letadla oproti konvenčnímu bude na podstatně nižší vzdálenost

    c) že PVO proti letectvu tahá za kratší konec provazu. Netvrdím, že musí selhat, ale
    - že jde o provázaný komplex mnoha různých složek (radarů, AA raket, Antimislle raket), který se navíc musí nepříteli "ohlašovat" radarem, takže je v souboji s letadlem, kterému stačí vyřadit její libovolnou složku (zpravidla radar) ve značné nevýhodě.
    - a tedy že udělat ji neselhávající je možná možné, ale určitě drahé

    A tedy:
    d) na přinejmenším částečnou eliminaci hrozby VLO letadla je třeba vydat podstatné výdaje na PVO. Proto je VLO vlastnost F35 efektivní, protože protiopatření proti VLO jsou ve výsledku dražší, než samotné VLO.

    e) a i tak díky nemožnosti použít PVO při letecké ofenzívě zůstává část výhody VLO neeleminována, což dále zvyšuje výhodu na straně VLO letadel.

    PS: jinak nemyslím si, že jakákoli armáda dovolí ruskému kompletu Nemo-B nebo odpovídajícně velkému L či VHF band radaru přiblížit se na dostatečnou vzdálenost k letící F35. Samozřejmě, nějakou radarovou signaturu asi půjde získat a ruské tajné služby na tom zcela jistě pracují, ale otázka je jaká bude její kvalita. Navíc musíme vzít v úvahu možné rušení, které i kdyby bylo v provozu, tak se v ostré akci zcela jistě podstatně změní. Ale máš pravdu, že s postupující penetrací F35 do armád bude utajení jejího obrazu čím dál tím těžší až nemožné (to je asi jeden z důvodů, proč USA nepustí nikomu raptory).Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:25 03.08.2015

    logik: neviem o com tu celu dobu tocite vsetky vase argumenty smeruju k tomu ze F35 je neprekonatelne a pozemna PVO doplnena o stihacky 4. gen nema sancu. Je skoda ze kazite svoju ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: neviem o com tu celu dobu tocite
    vsetky vase argumenty smeruju k tomu ze F35 je neprekonatelne a pozemna PVO doplnena o stihacky 4. gen nema sancu. Je skoda ze kazite svoju argumentaciu plnu racionalnych vyvodov aj dohadnymi argumentami.

    Mate moznost dostat sa k realnym simulaciam (pretoze ine informacie nie su nakolko k realnemu konfliktu nedoslo)?
    Dost pochybujem pretoze naozaj realna simulacia by potrebovala aby obe strany zdielali utajene informacie a poskytli ich do modelu. Akonahle jedna zo stran je nahradena odhadom je to len vestenie z gule.
    A navyse aj taketo "interne" simulacie podliehaju utajeniu (ak nie su sucastou PR).

    Nemyslite si ze rusi neziskaju signaturu F35 ked ich budu lietat po svete stovky a tisice. Ze sa nedostanu k internym parametrom ked F35 bude prevadzkovana v 10+ partnerskych statoch.
    Ze nemozu sledovat vzlety F35 z letisk, monitorovat tankovanie vo vzduchu (kolko ze je operacny dosah F35)?

    Naco tlacit argumentaciu do extremu ked plne postacuje ze vdaka nizkej zistitelnosti sa vyrazne skratia reakcne casy pre PVO (co je znamy fakt) a to ju dostava do velmi tazkej situacie. Ale vyvodzovat z toho ze si PVO ani neskrtne je prave spominana dohadna argumetnacia.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:34 03.08.2015

    vestly: Ono jde o to, že ten radarový obraz F35 bude v Xku pro radar neviditelný a v Lku obtížně viditelný. Ve VHF se pak díky malému rozlišení může být ten obraz velmi ...Zobrazit celý příspěvek

    vestly: Ono jde o to, že ten radarový obraz F35 bude v Xku pro radar neviditelný a v Lku obtížně viditelný. Ve VHF se pak díky malému rozlišení může být ten obraz velmi nespecifický. Obzvlášť když při každé akci bude F35 používat jiné schéma pro rušení.
    Takže jak víš, že bude vůbec přidávat do databáze co? Že F35 půjde rozlišit od klamných cílů, speciálně navržených tak, aby měli radarovou signaturu podobnou F35? Nevíš. Jen věříš.

    Jinak teď si k potřebě tří radarů v kompletu Nebo-m, S-400 k sestřelování raket přidal nutnost několika (aby nešlo Tomahavky proniknout) pancířů. A také vlastně černomořskou flotilu, aby zabránila přístupu raketového křižníku - ale to Ti nepomůže, protože stejnětak tam mohou poslat B1,B2 nebo B52 JASSM-Er.

    A to všechno kvůli tomu, že protivník může mít jedno blbý letadlo.

    Oproti tomu na 4. generaci Ti stačí jedno tvoje letadlo a síly jsou vyrovnaný. To fakt nevidíš ten diametrální rozdíl?

    ---

    PS: Jinak jestli sis nevšiml, tak tento článek je o tom, že F35 bude ve službě během pár dní - ne že potrvá než tam bude. Jak si můžeš bejt tak skálopevně jistej takovejma poměrně odbornejma závěrama, který tady vyvádíš, když se neorientuješ v základech?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:28 03.08.2015

    Vestly: EF má na rozdíl od ruských strojů fuzy některých senzorů, takže může rychleji provést zaměření příchozí rakety. Nikdo nezpochybňuje možnosti raket trefit jinou raketu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: EF má na rozdíl od ruských strojů fuzy některých senzorů, takže může rychleji provést zaměření příchozí rakety.

    Nikdo nezpochybňuje možnosti raket trefit jinou raketu, ale to že to máš v powerpointu ještě neznamená, že víš v jakých situacích se to dá použít.


    Dosah radaru je irelevantní u nízko letících cílů, protože máš problém jednak s horizontem a pak tereném. Je velký problém vůbec zjistit nízko letící cíl, natož po něm střílet na větší vzdálenosti.

    Nálepku vysoká odolnost proti rušení má úplně každý systém...

    Tomahawky mají dlouhý dolet, pokud cíl bude mimo dosah, tak vysadí jiný typ z bombarderů.
    Vzhledem k tomu, že znám dost dobře schopnosti lodí bránit se nízko letícím raketám, tak pozemní systémy si jen velmi těžko povedou líp.

    Ohledně politické situace mi klidně můžeš dát novější linky shrnující aktuální situaci, rád se poučím.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    14:03 03.08.2015

    A nasiel som info k tej Iris-T: http://www.diehl.com/fileadmin... "Performance Summary: – Seeker acquisition range ...Zobrazit celý příspěvek

    A nasiel som info k tej Iris-T:
    http://www.diehl.com/fileadmin...

    "Performance Summary:
    – Seeker acquisition range matching with
    missile kinematic range
    – Seeker cueing by radar, helmet mounted
    display, infrared search and track device,
    missile approach warner and data link
    – High resistance to IRCM and DIRCM
    – Precise aim-point selection
    – Direct hit missile with pinpoint accuracy
    – High pk against a variety of targets
    – Lock-on before and after launch operations
    – Destruction of targets in the rear hemisphere
    – Anti-missile capability against incoming A/A
    and S/A missiles"Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    14:00 03.08.2015

    shania: Vsetko sa da rusit, F-35 nieje vynimka. Ta raketa moze robit aj backflipy, aj tak jej to nepomoze, kedze Pancir ma na zostrelenie cas takmer 1 minutu. Netreba zabudat, ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: Vsetko sa da rusit, F-35 nieje vynimka.

    Ta raketa moze robit aj backflipy, aj tak jej to nepomoze, kedze Pancir ma na zostrelenie cas takmer 1 minutu. Netreba zabudat, ze jeho radar detekuje ciel s rcs 1cm2 (0.0001m2) na vzdialenost 20km a že ma vysoku odolnost proti ruseniu.

    A kde by sa ten aegis cruiser vzal? Odkial by strelal? Myslim, že by tie tomahawky neboli problem pre balticku, alebo ciernomorsku flotilu.

    Tych pancirov, respektive Tungusiek maju celkom dost. Dalej tam su Tory, Osy, Strely atd.

    __________

    O gripenoch tam sice nieco pisali, ale nicim poriadnym to nepodlozili.

    Je sice pekne, že si sem dal clanok z 2006, skoda len, ze medzi tym sa ta dohoda zrusila a znova su okolo toho tahanice.

    logik, radarovy odraz F-35 pozna iba par ludi. Ale to nevadi, kedze hned ako ju nebo-m uvidi si ju zada do databaze a je vybavene. Ale vlastne ani by som sa nedivil, keby tam uz bola, kedze Cinsky hackeri im ukradli obrovske mnozstvo udajov.

    Co stale nechapes na tom, že v pripade konfliktu medzi NATO a Ruskom by to bola jadrova vojna? Ruska konvencna armada sa NATO nevyrovna, spoliehaju sa iba na atomovky, teda aspon do vtedy, dokym si nedaju do poriadku armadu.

    Nechapem, preco tu par ludi porovnava buducu armadu NATO, vs dnesnu armadu Ruska. Este nejaky cas potrva, dokym bude F-35 v sluzbe. Do vtedy sa dalej posunu ako radary, tak aj PVO (napr. S-500).Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:54 03.08.2015

    Ty politické tahanic o zdrojové kod, tady máš pár článku: Great Britain and U.S. come to agreement on technology ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty politické tahanic o zdrojové kod, tady máš pár článku:

    Great Britain and U.S. come to agreement on technology transfer

    http://www.f-16.net/f-35-news-...

    http://www.worldpoliticsreview...

    Turkey’s main interest is in acquiring software source codes for weapon systems, which the U.S. Congress has so far refused to share. In particular, Turkey wants control over the aircraft’s identification friend or foe (IFF) system in order to offer more flexibility with regard to how its fleet identifies foreign air force jets. The default setting of the original U.S. software for Turkey’s F-16 fleet, for instance, identified Israeli air force jets as exclusively friendly. To overcome the problem, ASELSAN, one of Turkey’s leading defense companies, developed a new IFF system, which was finalized in September 2011 and is now operational on Turkey’s F-16 fleet. The new system allows Turkish fighters to bypass the original software restrictions, allowing Turkish pilots to determine whether to recognize Israeli fighters as either friendly or hostile. ...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:38 03.08.2015

    Vestli: MADL F35 velmi těžko můžeš rušit nebo odhalit, s operacemi v prostředí, kde normální systémy budou rušeny se počíta už řadu let, včetně rušení GPS u bomb atd. Pancir se ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestli: MADL F35 velmi těžko můžeš rušit nebo odhalit, s operacemi v prostředí, kde normální systémy budou rušeny se počíta už řadu let, včetně rušení GPS u bomb atd.

    Pancir se sice super, ale nic co se neda překonat, reakční doba proti vlo křižující raketě bude dlouhá, obzvlášť pokud bude rušen, tak jeden systém toho moc nesestřelí. pokud jich tam budou mít víc, bude třeba víc raket, ale zas jim ty stroje budou chybět jinde. Takže je to těžký. teď si představ, že každý aegis cruiser nese 50 tomahawku, pokud obětují 10 střel na jeden radar, budou jich mít pořád víc jak dost.

    Další státy vrazili peníze do programu, taky se an něm podílí a např. probíhají modifikace pro zbraně zahraničních partnerů.

    Ale jen vývoj stál 60 miliard, kolik si myslíš, že z té částky partneři na vývoj dali?:)
    Hlavní benefit, že jsou partneři programu je ten, že jejich firmy se na tom mohou podílet, dostanou technologický transfér pro komponenty co dělají atd.

    O ceně si můžeš číst tu:

    http://www.f-16.net/forum/view...



    Pak tu

    https://comprehensiveinformati...

    možná si to nejdřív prostuduj, vyvaruješ se pak spoustě chyb a linkování BS článků. text níže obsahuje linky na zdoje, ale to musíš číst v originále (link výše)

    How about cost per flying hour?
    The F-35A flies 250 hours(higher capability simulators replace some flying hours)per year at the cost of $32.5k per hour, cost of $8.1 million per year. An active F-16 flies 316 hours per year at a cost of $8.2 million per year and 26k per hour, the F-16 does not include pods(Fuel, ECM, Targeting) required to reach similar capability as the F-35. The F-16s cost is also increasing as it get’s older and will soon eclipse the F-35As. It’s important to compare the same type of cost, there is Operational Cost Per Flying Hour and the Variable Cost Per Flying Hour which is considerably lower.

    An interesting exercise is the comparison of the F-22 to the F-35 projects. The F-22 started with an APUC of $35 million $1985 which is $70 million in $2009 in 2009 the APUC was $160 million with notable performance cuts and delays. Same goes for the F/A-18 although a much less risky program it still encountered significant issues such as a 50% price increase, schedule slippage, questionable performance etc. This GAO report was highly critical of the F-16 in 1977.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:16 03.08.2015

    vestly: " hovorim najma o schopnosti detekcie a zamerania F-35 na velke vzdalenosti" Všiml. Ale právě todle Ti rozporuju, protože - to ani z deklarovaných schopností Nebo-M ...Zobrazit celý příspěvek

    vestly: " hovorim najma o schopnosti detekcie a zamerania F-35 na velke vzdalenosti"

    Všiml. Ale právě todle Ti rozporuju, protože
    - to ani z deklarovaných schopností Nebo-M nevyplývá - ten mluví pouze o schopnosti detekce cíle, nikoli že zaručuje identifikaci F35 (to koneckonců může těžko, protože se nezná ani radarový odraz F35, ani radarový odraz klamných cílů)
    - jednak tyto deklarované schopnosti nebyly v reálu na VLO letadle vyzkoušeny a ověřeny a papír snese všechno

    Takže to, co vydáváš za realitu je ve skutečnosti jen "zbožné přání". A i kdyby se to zbožné přání vyplnilo, pořád to nic nemění na tom,
    - že pokud ten radar je schopen identifikovat VLO letadlo na nějakou vzdálenost, pak konvenční éro bude detekovat na vzdálenost podstatně větší a tedy pořád VLO vlastnost zaručuje podstatnou výhodu
    - že je takový radar velmi zranitelnou a tedy velmi slabou obranou proti VLO letadlům,

    --

    A to, že hovoříš jen o schopnosti radaru a nebereš v úvahu nic okolo, to je právě to, co Ti celou dobu otloukáme o hlavu. Je to jako bys tvrdil, že ruský mužik nesoucí kapesní jadernou bombu je skvělá zbraň, vždyť ji donese kamkoli a jako zbraň je to velmi efektivní. A na námitku, že ho přeci zastřelí první hlídka, co ho uvidí bys namítl, že hovoříš o schopnostech té jaderné zbraně, jak ji obsluha použije neřešíš, protože je to jedno.

    Každá zbraň je natolik dobrá, nakolik existuje reálná technika, jak tu zbraň použít. Pokud tedy existuje radar, který byť by byl schopen éro detekovat, tak ve skutečnosti jakmile je zapnutej, tak na něj letí raketa a konečná, tak to je prostě zbraň k ničemu a nijak nesnižuje bojovou hodnotu letadla, proti kterému má být nasazen.

    ---

    PS: A ano: rusové teď rychle vyvíjejí radary v jiných npásmech než X. Právě proto, že VLO éra podstatně zamíchali karty a Rusové potřebují proti nim být schopni postavit alespoň něco.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 11