Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty
- 28. 7. 2015
- 214 komentářů
- Jan Grohmann
Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).
V současné době americká námořní pěchota dokončila všechny potřebné testy a dosažení IOC je nyní věcí formality. Rozhodnutí o dosažení IOC leží na bedrech generála Joe Dufendera, veliteli americké námořní pěchoty, který má podepsat a schválit všechny nezbytné dokumenty.
Podpis a dosažení IOC je bedlivě sledováno nejen ve Spojených státech ale prakticky po celém světě. Projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vyšel vítězný letoun F-35 Lightning II, přijde americké daňové poplatníky (vývoj, nákup letadel a techniky) na 324 miliardy dolarů. Podle propočtů za 55 let provozu (předpokládané provozní nasazení F-35) američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II bilion dolarů.
Počáteční vývojové práce na programu JSF začaly již v roce 1996. Svým rozsahem navíc program JSF patří mezi nejdražší a největší zbrojní programy všech dob. Letouny F-35 budou výrazně ovlivňovat podobu vojenského letectví po následujících 50 let.
Schopností IOC dosáhne během pár dnů letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) americké námořní pěchoty. V letce najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. První nasazení se očekává v roce 2017 v Iwakuni, Japonsko. Podle generálplukovníka Jona Davise, zástupce velitele letecké složky americké námořní pěchoty, však lze F-35B nasadit všude na světě podle potřeby.
Letadla F-35B v současné době ještě nedokáží plně využít svých schopností – brání v tom nedokončený letový software. Teprve v roce 2017 dostanou F-35 konečnou verzi software Block 3F, který umožní využívat všech schopností letounů F-35. Verze Block 3F umožní například stíhačce používat nejnovější generaci přesně naváděné munice.
Pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) je F-35B schopen použít jen omezenou škálu munice. Například externě umístěný 25mm kanon dokáže F-35B použít až v roce 2017 – s příchodem Block 3F.
Je však třeba připomenout, že využití všech schopností (každého) nového bojového letadla trvá řadu let. Odhaduje se, že piloti „vytěží maximum" z nového bojového letadla až po deseti letech intenzivního nasazení a cvičení. Podle Davise například současné modely F-35 dosahují kolem 60 až 65 % úrovně svých cílových schopností.
Podoba software se navíc stále ladí. Programové vybavení F-35 dokáže sdílet data až mezi čtyřmi letadly F-35 a vytváří tak společný taktický obraz. Jednoduše řečeno, čtyři letadla letící v určité formaci se chovají jako jediný senzor, který koordinovaně a systematicky využívá schopností všech zúčastněných letadel.
Během březnových testů se však ukázalo, že při sdílení dat měly senzory F-35 problém „shodnout se" na identifikaci cíle. V současné době americká pěchota vyřešila problém změnou nasazení F-35. Letadla budou prozatím létat ve formaci „2+2". Data si vymění vždy jen dvě letadla. Vyřešení problému se očekává s příchodem software Block 3F.
Pentagon a zahraniční zájemci však řeší další problém – nedostatečnou rychlost výroby. F-35 je nesmírně složitý letoun vyžadující mnoho člověkohodin práce a strojního času. V roce 2014 vyrobil Lockheed Martin 43 letadel F-35 (všech verzí). V roce 2018, při nastartování plné sériové výroby, firma plánuje za rok vyrobit 107 letadel.
Pentagon požaduje 2443 letadel F-35 a o dalších přibližně 650 letadel projevují zájem zahraniční zájemci. Dlužno však dodat, že Pentagon zvažuje „zda 2443 je správné číslo." Jinak řečeno, Pentagon uvažuje o nakoupení menšího počtu letadel.
„S ohledem na vyvíjející se obrannou strategii a nejnovější obranné plánování, analyzujeme nejnovější strategické podklady a zjišťujeme, zda 2443 je správné číslo," uvedl Dunford.
Zdroj: DefenseNews
Související články
Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...
- 15.06.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II
Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...
- 01.07.2015
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko
Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o ...
- 03.07.2015
- 101 komentářů
- Jan Grohmann
Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II
Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...
- 06.07.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Proc by to melo logikovi nebo komukoliv jinemu vadit jaky mate nazor na F35 kdyz ten vas nazor a (do ted zname) objektivni fakta jsou dve ruzne veci? Teda jeden duvod bych nasel, ...Zobrazit celý příspěvek
Proc by to melo logikovi nebo komukoliv jinemu vadit jaky mate nazor na F35 kdyz ten vas nazor a (do ted zname) objektivni fakta jsou dve ruzne veci? Teda jeden duvod bych nasel, nikoho nebavi vecne vyvracet X krat vyvracene.Skrýt celý příspěvek
logik, asi by sa ti viac pacilo, keby ste sa tu vsetci tlapkali po pleciach, aka je ta F-35 super... bohuzial pre teba, vela ludi (vratane mna) ma iny nazor..
logik, asi by sa ti viac pacilo, keby ste sa tu vsetci tlapkali po pleciach, aka je ta F-35 super... bohuzial pre teba, vela ludi (vratane mna) ma iny nazor..
Vestly - tak takový názor pilota, co LÉTÁ S F35 najdi. Jinak Shania sem dával i dost tvrdých faktů, kterými vyvracel Tvoje tvrzení, to, že reaguješ jen na ten nejsnázeji ...Zobrazit celý příspěvek
Vestly - tak takový názor pilota, co LÉTÁ S F35 najdi.
Jinak Shania sem dával i dost tvrdých faktů, kterými vyvracel Tvoje tvrzení, to, že reaguješ jen na ten nejsnázeji napadnutelný argument a ostatní ignoruješ je (s odpuštěním) typické pro trollího demagoga.Skrýt celý příspěvekToto je jak keby som hrach na stenu hadzal.. shania: Cize tvoj dokaz je tvrdenie jedneho pilota? To je sice pekne, ale nieje problem najst pilota s negativnym nazorom na ...Zobrazit celý příspěvek
Toto je jak keby som hrach na stenu hadzal..
shania:
Cize tvoj dokaz je tvrdenie jedneho pilota? To je sice pekne, ale nieje problem najst pilota s negativnym nazorom na F-35.
K tym senzorom, Rusi maju nieco podobne napriklad na Mig-35 alebo Su-35 (OLS-35). To je aj dovod, preco moze R-73M zostrelit rakety
Odkazy na Migy:
http://i619.photobucket.com/al...
http://ic.pics.livejournal.com...
Ivan, odporucam ti nieco si precitat o nebo-svu.
Kolt, precitaj si to este raz a netroluj.. bolo to myslene, ze po vystrielani rakiet ich mozu nepriatelske stihace lahko dobehnut a zostrelit.. teda samozrejme v pripade, ze by f-35 neboli uz davno zostrelene..Skrýt celý příspěvekHonzaH- tady sem kdysi dal na servr data o manévrovatelnosti F-16 verus Mig-29 http://www.palba.cz/viewtopic.... . Ohledně manévrovatelnosti F-35, tak podle ...Zobrazit celý příspěvek
HonzaH- tady sem kdysi dal na servr data o manévrovatelnosti F-16 verus Mig-29
http://www.palba.cz/viewtopic.... . Ohledně manévrovatelnosti F-35, tak podle výpočtu z Ruských zdrojů a shodují z odborného
webu Keypublihing, manévrovatelnost obdobná F-15. To je stálá manévrovatenost
podle výšky 15-18 st/sekund, chvilková 24-26 st/sekundu. Odkaz nemá cenu, musíš být registrován abys viděl grafy. Tady grafy manévrovatelnosti Rafale, Typhoon, ale
dost pochybnost zda to není reklama. Uvedené stíhačky tu manévrovatelnost nikdy nepředvedly http://topolo.free.fr/Compare/... Skrýt celý příspěvek"T-14 Armata, kde jako aktivní obranný systém proti PTŘS uvádějí právě i výmetnice "EMP granátů" pro likvidaci řídícího systému střely v konečné fázi útoku na tank." ...to mi ...Zobrazit celý příspěvek
"T-14 Armata, kde jako aktivní obranný systém proti PTŘS uvádějí právě i výmetnice "EMP granátů" pro likvidaci řídícího systému střely v konečné fázi útoku na tank."
...to mi zase přijde jako nějaká hovadina... Jak chtějí EMP pulsem odklonit podkaliberní granát z DU? To by nedokázal ani pražský radní a ti mají s odkláněním sakra knowhow...Skrýt celý příspěvekShania: Dekuji za Vase prispevky. Osobne jsem F-35 dlouho povazoval napul za megalomansky, sileny projekt a napul za tunel. S prinejlepsim prumernymi vysledky naprosto ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Dekuji za Vase prispevky. Osobne jsem F-35 dlouho povazoval napul za megalomansky, sileny projekt a napul za tunel. S prinejlepsim prumernymi vysledky naprosto neodpovidajici nakladum, ale proletl jsem si odkazy ktere zde uvadite a zda se ze on tam asi opravdu bude obrovsky potencial stat se vyjimecnou zbranovou platformou. Ty porodni problemy jsou sice velike ale vysledek by za to prece jen mohl stat.Skrýt celý příspěvek
"Bude zajímavý, jak se Rusové a Čína vypořádá s tímhle "elektronickým bojištěm", který si Amíci vytkli za cíl" Jen mne tak napadá, jak jsou asi Rusové daleko ve vývoji nějakých ...Zobrazit celý příspěvek
"Bude zajímavý, jak se Rusové a Čína vypořádá s tímhle "elektronickým bojištěm", který si Amíci vytkli za cíl"
Jen mne tak napadá, jak jsou asi Rusové daleko ve vývoji nějakých EMP zbraní. Napadá mne to v souvislosti s T-14 Armata, kde jako aktivní obranný systém proti PTŘS uvádějí právě i výmetnice "EMP granátů" pro likvidaci řídícího systému střely v konečné fázi útoku na tank. Když toto tvrdí, tak nějaký reálný výzkum asi opravdu provádí a kdo ví, kam už s tím pokročili.
A jakpak budou všechny tyto nové systémy proti EMP zbraním odolné.
Úspěšný vývoj EMP zbraní a odolnost/neodolnost systémů proti nim mohou být klíčové.Skrýt celý příspěvekLen pre zaujimavost, ako "ochcavka" ma napadlo lokalizacia lietadiel na zaklade zvuku pomocou triagulacie. Ako na male lietadle to celkom funguje: ...Zobrazit celý příspěvek
Len pre zaujimavost, ako "ochcavka" ma napadlo lokalizacia lietadiel na zaklade zvuku pomocou triagulacie. Ako na male lietadle to celkom funguje: http://scitation.aip.org/conte...
Vedel by som si predsatvit, ze v odlahlych miestach bez vplyvov civilizacie by sa to dalo pouzit na velke vzidalenosti, kedze kazdy typ motoru ma svoj specificky zvuk ...Skrýt celý příspěvekJojo, Zero byl takovej motorovej větroň - obratný jaxviňa, ale z papíru a bez výzbroje. Dokavad amíci lítali na podmotorovanejch kraxnách, tak dostávali klepec, ale jakmile ...Zobrazit celý příspěvek
Jojo, Zero byl takovej motorovej větroň - obratný jaxviňa, ale z papíru a bez výzbroje. Dokavad amíci lítali na podmotorovanejch kraxnách, tak dostávali klepec, ale jakmile osedlali mašiny, co měly výkon aby Zeru uletěli a přitom dost pancíře, aby vydrželi těch pár zásahů, co se Japoncovi třeba povedlo umístit, byli vysmátý.
Bude zajímavý, jak se Rusové a Čína vypořádá s tímhle "elektronickým bojištěm", který si Amíci vytkli za cíl.
Co se týče radarů, Rusové a Bělorusové vyvíjí a modernizují dlouhovlnné radary jak zuřiví. jen Bělorusko za poslední dva roky vybědlo tuším s dvěma fungl novými typy a několika zgruntu modernizacemi starších typů.
Pokud jde o elektronický boj, Rusové vyjeli s fungl novým rušícím komplexem a pár menšíma typama. Navíc vyvinuli úplně nový systém pasivní detekce (obdobu Věry NG).
V letecký technice jsou pozadu víc, PAK-FA je v nedohlednu a za MiG-29 (levný frontový stíhač pro operace z polních letišť) nemají zatím náhradu. Asi spolíhají na Su-35 (ta by měla mít ECM suite na úrovni a špičkovej radar) a na to, že se s amíkama nikdy nestřetnou, takže mají relativně dost času přijít s něčím novým, POdle mě nepůjsou cestou přímý konfrontace (vyvineme lepší éro než je F-22 a F-35 za každou cenu), ale spíš budou vymýšlet nějakou "ochcávku", aby s minimálníma nákladama minimalizovaly výhody těhle letounů. Já bych v první fázi viděl A-A střely schopný přijímat data získaný dlouhovlnnejma pozemníma radarama s kombinovaným RAdar-IR/TV navedením v koncový fázi (čili data o poloze cíle nebude získávat stíhač svým radarem, ale dostane je od nadřízenýho stupně a pomocí svýho radaru je pošle raketě).
Je samozřejmě otázkou, jak rychle a v jakým množství se jim bude tyhle nový systémy dařit zavádět.Skrýt celý příspěvekVestli: asi jsi to nečet, takže to ještě linknu sem a asi udělám nějakou sekci tady na foru, abych neplnil každou diskuzi materiálama, které jsem už postnul několikrát. Poznámky ...Zobrazit celý příspěvek
Vestli: asi jsi to nečet, takže to ještě linknu sem a asi udělám nějakou sekci tady na foru, abych neplnil každou diskuzi materiálama, které jsem už postnul několikrát.
Poznámky z rozhovoru s pilotem F35, za překlad odborných termínů neručím, většinu z nich znám jen v EN.
Pilot má zkušenosti s F16, přechod na F35 byl velmi intuitivní. 5gen je úplně jiná třída proti F16 a senzory se nedají srovnat s ničím jiným.
CLAW (nastavení řídícího počítače fly by wire)pro F35A je zatím hodně restriktivní myslím, že je limitováno na 4-5G. LM se soustředí na ladění USMC verze (F-35B) má přednost, protože vstupuje do služby první. Každých pár měsíců letadla dostávají update softwaru a je to pak jako letět v úplně jiném letadle.
Nezaznamenal žádný problém s helmou a preferuje ji před tou z F16
Nedávný test (F35 vs F16) byl test CLAW při extrémních uhlech náběhu proti referenčnímu protivníkovi, aby se zjistilo, jestli dojde ke ztrátě kontroly. Test proběhl úspěšně, letadlo zůstalo plně pod kontrolou a je prostor pro zlepšení.
Jeho nejoblíbenější rozdíl mezi F16a F35 je, že F35 je vždy 9G letadlo.
F16 vždy líta se zaměřovacím podem, což ho samo o sobě limituje na 7G, další bomby a nádrže pak na cca 5G. U F35 je plán, že i s plnými nádržemi a pumovnicemi má mít limit 9G!
Podle něj to ale není realistické a očekává omezení na 7-8G s 2x 2000 lb bombami (což je stejně velmi dobré)
F35 nejspíš nikdy neponese externí nádrže díky obrovským vnitřním nádržím.
On osobně letěl mise trvající přes 3 hodiny a zůstalo mu víc jak dost paliva.
Jediný negativní efekt B verze na A je dobrá reputace letadla
Většina negativních problému připisovaná veřejností se vztahuje hlavně k B verzi.
Jeho letadlo je momentálně softwarově limitováno(CLAW), ale je přesvědčený, že až restrikce budou uvolněny, vyrovná se ostatním letadlům v manévrovém boji ale senzory a avionika F35 jsou tak dobré, že dogfigt se stanou pro něj irelevantní, už dnes jsou díky HOBS raketám které každé letadlo nese, ale F35 tě nejenže sestřelí dřív než o ní budeš vědět, ale i když se dostaneš za ni, má tě zaměřeného a může po tobě střílet.
A co více, v bojových podmínkách F35 nikdy nebude sama, lítají ve formací čtyř letounů a budou spolupracovat i s F22. Pokud nepřítel nějak projde přes F22, a najde F35 i přes jejich stealth a ty budou bez raket, jsou prý F35 velmi schopné i v boji na kanony. Tedy aspoň je tak navrženo, operační letadla mají ještě restrikce…
Miluje avioniku F35, tvoří velmi impresivní balíček. Letadlo udělá vše za tebe/pro tebe a ak máš čas soustředit se na výběr cílů a zbraní a nepřemýšlet nad věcmi jako změna správné frekvence radia, udržovat rychlost, směřovat radar atd.
Všechny cíle jsou automatický zaměřený 360 stupňů )nejspíš myslí, že může utočit na cokoliv co vidí na senzorech, aesa takový rozsah nemá) okolo letadla pomocí AESA a jediné co pilot musí udělat je vybrat si cíl.
Dále F-35 může vytvořit několik SAR obrazů (mapování terénu), vytvořit 3D obraz a prezentovat ho pilotovi v 2D podobě. To už sice umí F15, ale rozdíl v kvalitě je jako srovnávat 240p na YT s IMAX.
O mnoha věcech nemohl /nechtěl moc mluvit, autor si myslí, že ty impresivnější schopnosti F35 podléhají utajení.
CAS: lepší senzory umožnují lépe identifikovat přátelé a nepřátelé na bojišti, takže F35 nestráví moc času čekáním, než se pěchota označí kouřem a podobně.
Kanon A-10 nebude nikdy nahrazen, ale počet scénářu, které může splnit pouze A-10 je velmi malý.
F35 také dokáže operovat za každého počasí a za snížené viditelnosti mnohem lépe, dostane se na místo mnohem rychleji a vydrží nad bojištěm stejně dlouho.
Několikrát řekl, že motor F35 je velmi efektivní v operační výšce a mnohokrát při letové rychlosti letěli na iddle (minimální výkon)
Dokáže také nést o 2000 liber nákladu víc jak A-10 (externě) a zaměřovací a REB pody mu nezabírají podvěsy.
V prostoru kde není nepřátelské letectvo a PVO, za dne a kde cíle a přátelské jednotky budou jasně vidět, bude A-10 vždy lepší, ale F35 moc nezaostává a pořád má pár nábojů do kanonu, pokud je to jediná volba jak splnit úkol.Skrýt celý příspěvekTorong: protože by musel pochopit, že každé letadlo se chova jinak při různých rychlostech. F18 je obratnější a má lepší aoa než F16 při nízkých rychlostech, ve vyšších nemá ...Zobrazit celý příspěvek
Torong: protože by musel pochopit, že každé letadlo se chova jinak při různých rychlostech. F18 je obratnější a má lepší aoa než F16 při nízkých rychlostech, ve vyšších nemá šanci.
Zero je velmi obratné při nízkých rychlostech, jenže Američané s nimi vytřeli podlahu už s Wildcatem, stačilo letat rychleji, kde zera ztrácela dech. Dokonce proti zerům si vedli dobře i někteří piloti dauntless (střemhlaví bombarder).
Naprostá většina US stíhaček moc obratná nebyla, super interceptor P-38 měla ale zase výbornou rychlost a stoupavost. Tunderbolt to stejné.
Vše je o taktice a využití předností stroje.
Naprosta většina sestřelů za celou dobu historie letectví byla z útoku ze zálohy, kdy sestřelený neměl tušení, že po něm někdo jde. Největší esa se do dogfigtů nenechali zatáhnout, zatočili a stáhli se, v dogfigtu ztratíš SA a jsi snadný cíl.Skrýt celý příspěvekHonzaH: zatím mě to baví a nepíšu to kvůli nim, ale lidem jako ty, kteří to taky čtou a něco si z toho vezmou. Kdyby nebyli trolové na F16net, tak by se tam taky moc nediskutovalo, ...Zobrazit celý příspěvek
HonzaH: zatím mě to baví a nepíšu to kvůli nim, ale lidem jako ty, kteří to taky čtou a něco si z toho vezmou. Kdyby nebyli trolové na F16net, tak by se tam taky moc nediskutovalo, v tom jsou užiteční.
Tady je odhadovaný profil F35 a porovnání s ostatními US letadly od leteckého inženýra
https://www.dropbox.com/s/dgrf...
Vypíšu jen závěr:
We see that under actual combat conditions the F-35 can climb, run, and turn as well as or better than its stable mates. It does this while having a better ECM/EA suite, full IR targeting and spherical tracking, secure LPI networking, and all aspect X-Band VLO. In short it is more capable than anything that has ever been used in combat before.
When looking at the F-35s clean range at altitudes above 30kft it is easy to see how the last 75nm in and out could be done at 1.25M and still make a 500nm+ range, which falls in line with the statement “150nm of cruise at 1.25M”. I may do a case study on this in the future.
Operační rychlost letadel:
Krásný popis jak to ve skutečnosti funguje je zde:
http://www.warfaresims.com/?pa...
Otázka proč letadla v simulátoru nelétají rychleji než 925kt (Mach 1.6)?
Protože v reálném bojovém prostředí je jen pár letadel, které tuto hranici překročí.
Popis je znatelně delší, nebudu to celé přepisovat, vypíšu jen rychlosti některých letadel
F-16 Falcon (max papirova mach 2), minimum time intercept, Mach 1.6 and 40k feet… This is as fast F-16s go during combat operations.
F-14A Tomcat, Mach 1.35 intercept speed.
F-14D Tomcat, Mach 1.5 intercept speed. (Max papírová mach 2.34)
F-4B Phantom and F-4J Phantom (max papírova mach 2.2), acceleration to Mach 1.5 for weapon release. Fighter escort missions are not expected to exceed Mach 1.0. Typical CAP max speed is Mach 1.35.
The F-104B Starfighter, F-104C Starfighter (max papirova mach 2.0), and the other members of the Starfighter manned rocket family are outliars similar to MiG-25/31 series and have a Mach 2.0 intercept speed in the simulator.
F-15 v zálivu nešli přes mach 1.2 (max mach 2.5)
Takže maximální rychlost F-35, což je Mach 1,6 je velmi dostačující, protože by rychleji stejně nelétala a díky absenci externí výzbroje se na tuto rychlost lehce dostane. I F-22 nebude operovat přes Mach 2
U ruských letadel to bude naprosto stejné, obzvlášť pokud je ověsí 14 AA raketami. F35 zřejmě na svoji maximální rychlosti vydrží déle než jiné stroje a i kdyby interceptor letěl mach 1.8 -2, tak mu potrvá velmi dlouho, než si vynutí merge, pokud byl rozdil třeba jen 20km.
A na konec tam mají poznámku:
Still not convinced? Fair enough. All you have to do is point us to a source where aircraft have operated outside the above flight envelopes during combat operations and we’ll adjust the aircraft’s performance accordingly. Can’t find any such info? Hmm that’s… weird…?Skrýt celý příspěvekNechápu proč každý hater F35 přemýšlí: dogfight = obratnost. Jak potom vysvětlíte, že F4U Corsair bez větších problémů likvidoval daleko obratnější Zera. Nebo ve Vietnamu F8 ...Zobrazit celý příspěvek
Nechápu proč každý hater F35 přemýšlí: dogfight = obratnost. Jak potom vysvětlíte, že F4U Corsair bez větších problémů likvidoval daleko obratnější Zera. Nebo ve Vietnamu F8 sestřeloval Mig 17 ? Dogfight vyhrává ten, kdo umí lépe ovládat svůj stroj a dokáže vnutit soupeři svůj způsob boje.Skrýt celý příspěvek
to Shania: už delší dobu čtu Vaše příspěvky a musím říct, že nechápu kde berete tolik energie některým diskutujícím dokola vysvětlovat a vyvracet polopravdy, doměnky a "zaručené ...Zobrazit celý příspěvek
to Shania: už delší dobu čtu Vaše příspěvky a musím říct, že nechápu kde berete tolik energie některým diskutujícím dokola vysvětlovat a vyvracet polopravdy, doměnky a "zaručené informace", které se tu objevují stále dokola. Pochopte, ti lidé věří tomu, že F35 je nepoužitelný šrot, protože chtějí, aby to tak bylo. A tak si vždycky vyberou jen ty informace, které tuto jejich teorii podpoří.
to Vestly: no právě. Většina dnešních stíhačů se o S-300FM/V jak píšete opravdu dozví až na poslední chvíli a už toho moc nenadělají. Jenže práve F35 sleduje celý prostor kolem sebe i v infračerveném spektru a tak to bude právě F35, která se velmi rychle dozví o blížící se hrozbě a bude tak na ni moct adekvátně reagovat. Navíc ty pokročilé systémy, které mají umět spolupracovat mezi více letadly (zatím jsou s tím problémy, ale kde s novým produktem problémy nejsou, že?), spolehlivě určí polohu, odkud ta hrozba přišla a díky rychlému sdílení informací o bojišti budou schopné tuto informaci rychle předat dalším jednotkám. A bude to právě obsluha S-300, která nebude mít moc času na to sbalit se a přesunout se do nového bezpečnějšího postavení. Už trošku chápete, o čem jsou letadla 5. generace? Američani nevyvýjejí superstíhačku, která sama vyčistí nebe, ale celý systém, kde budou spolupracovat letadla, lodě, rakety, satelity, hypersonické střely, hypersonické bombardéry, bezpilotní roje letadel a lodí, dělostřelectvo... o tom je 5. generace.
Vytrhnout letadlo z celkového konceptu a pomlouvat ho je pak absolutně mimo mísu.
Mimochodem, v jaké konfiguraci dosahují MiG29,Su27 a F15 ty rychlosti? Na jak dlouhou dobu a jak daleko jsou touto rychlostí schopny doletět?
Často se také objevují informace o tom, že F35 není obratná. No, já mám asi vcelku špatný přístup k utajovaným informacím. Mohl by mi tedy někdo ze "zasvěcených" poslat letové obálky F35, F16, Mig29, Su35, Rafale a Typhoona, abych si to tedy mohl porovnat? Předem děkuji.Skrýt celý příspěvekSkoda len, ze S-300 pouziva prehladovy radar S-band a strelecky radar X-band (ak mi pamat dobre sluzi). Tak isto by som chcel vidiet ako zostreluje R-73 amraam, kedze raketovy ...Zobrazit celý příspěvek
Skoda len, ze S-300 pouziva prehladovy radar S-band a strelecky radar X-band (ak mi pamat dobre sluzi).
Tak isto by som chcel vidiet ako zostreluje R-73 amraam, kedze raketovy motor aa striel funguje tak 5-10 sec a potom strela leti uz len na kineticku energiu (takze ziadne IR na zameranie).
PS: amraam ma funkciu "Home on Jamming" ... takze by som si tymi rusickami az tak isty nebol.Skrýt celý příspěvekTrocha som to poplietol, S-300FM/V funguje na principe TVM, cize pozemny radar raketu navedie na ciel a ked je dostatocne blizko, tak sa raketa zamera na lietadlo(3-10 sekund - ...Zobrazit celý příspěvek
Trocha som to poplietol, S-300FM/V funguje na principe TVM, cize pozemny radar raketu navedie na ciel a ked je dostatocne blizko, tak sa raketa zamera na lietadlo(3-10 sekund - Cize pilot zisti, ze nanho ide raketa az par sekund pred zasahom). To je ta vzdialenost 11km. Taktiez ma raketa sekundarny infrared seeker.
Porovnaval som F-16C block 50 s F-35A block 1 s prevadzkovou hmotnostou a plnymi nadrzami.
shania: Ja ale tvrdim, ze uz teraz su prostriedky na zameranie a zostrelenie F-35.
Ako priklad som dal L-band + S-300FM (cize v podstate taky Kirov) a Nebo-SVU + S-300V. Za takych 10 rokov to zasa bude uplne inde..
V pripade leteckych subojov plati to iste, kedze lietadla radar navedie. Vyzbroj F-35 je slaba, interne maximalne 6 rakiet, kvoli novym rusickam by s nimi moc skody nenarobila. Nepomaha tomu ani fakt, ze take R-73M su certifikovane na zostrelovanie amraamov. A po vystreleni rakiet ani nemoze utiect, kedze ma maximalnu rychlost mach 1,6 .
Pre porovnanie:
Mig-29M = mach 2.25
Su-27 = mach 2.35
F-15E = mach 2.5
Inak, mozete sem dat zdroj, odkial ste zobrali tych 9g? Lebo podla toho co som cital to zredukovali na 7g kvoli strukturalnym problemom.Skrýt celý příspěvekVestly: F-35 se k S-300 nepotřebuje přiblížit na 11 km, pomocí HARMu nebo ALARMu ho vyřadí na desítky kilometrů. L-band je dobrý k tomu, že vůbec dokáže stealth zachytit (jestli!), ...Zobrazit celý příspěvek
Vestly: F-35 se k S-300 nepotřebuje přiblížit na 11 km, pomocí HARMu nebo ALARMu ho vyřadí na desítky kilometrů. L-band je dobrý k tomu, že vůbec dokáže stealth zachytit (jestli!), tudíž k němu mohou být poslány vlastní stroje. Jestli na něj dokáže navést raketu tak přesně, aby ta se dokázala zaměřit pomocí IR, je dost otázka. Který to umí?
Blok 1 má omezení na 5 G. A jakýpak blok že to vstupuje letos do služby? Ano – 2B, který má mít omezení 7 G. Plně operací schopná verse A (čili ta pro USAF) má jít až na oněch 9 G. A není moc důvod tomu nevěřit.
T/W F-35 uvádíte s plnými nádržemi, u F-16 ani nevím, v jaké konfiguraci. Každopádně F-35A unese víc jak dvounásobek paliva co F-16 (podle verse i trojnásobek).Skrýt celý příspěvekVestly: F35A má teď omezení 4g protože nemají hotový software a testy, v operačním nasazení má mít limit 9g včetně bomb, to možná pujde na 7G, ale jen s AA je plán na 9G- T/W ...Zobrazit celý příspěvek
Vestly: F35A má teď omezení 4g protože nemají hotový software a testy, v operačním nasazení má mít limit 9g včetně bomb, to možná pujde na 7G, ale jen s AA je plán na 9G-
T/W má 1.06. Dal hodne zalezí kolik paliva a vyzbroje letadla ponesou a 40% paliva u F35 není to stejné jako 40% paliva u F16....
Dal F16 ma 7G omezení pokud má pod, 5G s bagy a ag municí...
Naprostá většina PVO, Letadel , AWACs používá X , I , J band pro acquisition a fire control radar. Ukaž mi jediný systém, který používá pro tyto učely něco jiného a pak můžeme diskutovat dál.
Co má IR seeker společného s RCS? RCS má vliv jen na radarem naváděné rakety, ne IR.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...