Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II
- 1. 7. 2015
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. Součástí testů jsou i cvičné blízké letecké souboje mezi stroji F-16C a F-35. Podle internetového magazínu War Is Boring letecké souboje pro F-35 nedopadly vůbec dobře.
Na letecké základně Edwards za účelem vývojového testování DT (Developmental Testing) působí šest letounů F-35A, dva F-35B a jeden F-35C. Testování je nezbytným předpokladem pro dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) letounů F-35 v americkém letectvu, námořní pěchotě a námořnictvu.
Podle současných plánů dosáhne IOC, tedy schopnosti nasadit letadla v omezené míře do ostrých akcí, námořní pěchota s letadly F-35B již během několika měsíců, americké letectvo s F-35A v roce 2016 a námořnictvo s F-35C v roce 2018.
Součástí testování jsou i blízké letecké souboje (tzv. dog-fight), při kterých se soupeřící letouny snaží navzájem vymanévrovat a připravit si pozici pro útok. V případě testování na základně Edwards byly soupeřem strojů F-35 letouny F-16C.
Ač je F-35 určený spíše k útočným operacím než ke vzdušnému boji, původní plány počítaly pro F-35 s manévrovatelností lepší než u stíhacích letadel 4. generace. Později byly plány redukovány na „manévrovatelnost na úrovní letadel F-16“.
V amerických plánech měly vzdušnou převahu zajišťovat výkoné stíhačky F-22A Raptor, útoky na pozemní a hladinové cíle pak byly určeny letounům F-35 Lightning II. Nicméně 187 operačně nasazených stíhaček F-22A Raptor nedokáže pokrýt všechny úkoly operací vzduch-vzduch. Navíc letouny F-35 se v řadě zemí stanou jediným typem víceúčelového stíhacího letadla.
Jak tedy dopadlo porovnání F-35 a F-16C? Podle webu War Is Boring, citující hodnotící pětistránkovou zprávu nejmenovaného testovacího pilota, neslavně. „F-35 byla ve výrazné výkonové nevýhodě,“ cituje magazín War Is Bornig zprávu, která není klasifikováná jako „tajná“, ale je určená pouze pro „služební potřebu“.
Během zmiňovaného leteckého testu se střetl F-35A Lightning II (jeden z prvních letounů označovaný jako AF-2) a jednomístná stíhačka F-16C Block 40. Souboje se vedly ve velkých „úhlech náběhů“ při „agresivních manévrech a změnách rychlostí.“
„Testování se soustředilo na celkovou účinnost letadla při provádění řady specifických manévrů v dynamickém prostředí,“ napsal testovací pilot F-35 v hodnotící zprávě „Testování se skládalo ze základních manévrů v útočných, obranných a neutrálních sestavách, ve výškách v rozmezí 10 000 až 30 000 stop (3000 až 9100 metrů – pozn. red.)."
F-35A letěl v čisté konfiguraci bez zbraní umístěných pod křídly nebo dokonce ve vnitřních zbraňových šachtách. F-16C měl dvě podvěšené palivové nádrže, což starší letoun aerodynamicky znevýhodňovalo. Souboje byly prováděny pouze pomocí kanónové výzbroje.
Během testů se prokázala manévrová dominance lehčího stíhacího letadla F-16C nad F-35A. „I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí,“ cituje War Is Boring hodnotící zprávu.
Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí“, „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°.“
"Místo toho, abych překvapil svůj cíl rychlým přitažením, abych získal vedení, nos stíhačky se zvedal pouze pomalu, což mu (F-16 – pozn. red.) umožnilo jednoduše se vyhnout předchozímu zaměření kanonu," stěžoval si ve zprávě pilot F-35. Při opačné situaci F-35 nemohl F-16 uniknout, právě díky „nedostatečné rychlosti stoupání nosu“ letadla.
Aby problémů nebylo málo, v leteckém souboji se neosvědčila ani supermoderní přilba pilota F-35. Během souboje se helma ukázala natolik objemná, že neumožnila pilotovi plně otočit hlavu a podívat se alespoň částečně za sebe.
Pilot v hodnotící zprávě uvedl, že se stíhačkou F-35 nemá smysl se dostat do trvalého blízkého leteckého souboje s jiným stíhacím letounem. „Neexistují přesvědčivé důvody pro souboj v této oblasti,“ uvedl testovací pilot.
Zdroj: War Is Boring
Související články
Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně
V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...
- 21.01.2015
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky
Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...
- 26.01.2015
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší
Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...
- 26.03.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...
- 15.06.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
IvanBa84: Stealth hlavně poskytne příležitosti na nejrůznější lečky a přepady. Prošte protivník bude neustále v nevyhodě a nebude vědet proti čemu jde a odkud to přijde a i když ...Zobrazit celý příspěvek
IvanBa84: Stealth hlavně poskytne příležitosti na nejrůznější lečky a přepady. Prošte protivník bude neustále v nevyhodě a nebude vědet proti čemu jde a odkud to přijde a i když dokaže detekovat pár stealth v oblasti, nebude vědět o ostatních.
Otevření šachty letadlo nedemaskuje proti jinému letadlu, ale proti pozemním radarům, ale to je jen na par sekund, není to dost na zaměření.Skrýt celý příspěvekCharlie: "Pokud budou mít obě strany kinematicky podobné rakety (AIM-120C/D vs R-77-1), je STEALTH jedinou nadějí pro F-35 - protivník se pro jeho zaměření musí dostat hluboko do ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: "Pokud budou mít obě strany kinematicky podobné rakety (AIM-120C/D vs R-77-1), je STEALTH jedinou nadějí pro F-35 - protivník se pro jeho zaměření musí dostat hluboko do zóny dostřelu AMRAAMů (nějakých 40-50km).Na druhou stranu, pokud F-35 počká až takhle dlouho, je reálná šance, že se té Su-35 povede zaměřit F-35 rovněž a vystřelit svoje rakety. F-35 pak bude mít problém je vůbec vymanévrovat (protože i útočící střely budou mít díky zkrácené vzdálenosti velkou rezervu dostřelu). na druhou stranu, pokud bude F-35 odpalovat na větší vzdálenost (80km kupříkladu) s výhodou lepší SA, riskuje jednak prozrazení (otevřené šachty, zapnutí radaru) a také že protivník střely vymanévruje (+4 generace v dynamických charakteristikách za 5. neztrácí, někdy i naopak)"
Papierovy dostrel AIM-120C je 100km, to znamena, ze F-35tka moze teoreticky vystrelit s dostatocne velkou rezervou mimo detekcne schopnosti Su-35 (cca 60km). To znamena, ze ma vyhodu prveho vystrelu a protivnik bude musiet prejst do defenzivy. Ja myslim, ze vo vasich uvahach zabudate, na jeden podstatny fakt. A to, ze stealth redukuje niele detekcne schopnosti radarov lietadiel, ale aj ich bvr rakiet. To znamena, ze Su-35tka moze vystrelit R-77, ktora ale nebude schopna sama o sebe F-35tku zachytit a radar Su-35tky nebude schopny naviest raketu dostatocne blizko kedze lietadlo bude v defenzivnom manevri, takze pilot moze zvolit energeticky menej narocny manever (+otvorena otazkarusenia) a ziskat vyhodu. Nehovoriac, ze aj ked sa jedna F-35tka demaskuje vystrelom/radarom. vyvstava otazka pre protivnika, ze kolko ich tam vlastne je ... je tam jedna F-35 ? dve ? tri ? dvadsat ? ... Je to neopatrny utocnik a ci dokonala pasca ?
Pokial viem, ulohou stealth pri 5 generacie je zarucit moznost prveho vystrelu.Skrýt celý příspěvekCharlie: Superhornet má čelní 0.1 Frontal minimal RCS / Ratio of RCS / Ratio of range being detected: * F-22A: 0.00015 ~ 0.0006 m2 --> 1 ~ 4 --> 1.00 ~ 1.41 * Su-35: 1.0 ~ ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: Superhornet má čelní 0.1
Frontal minimal RCS / Ratio of RCS / Ratio of range being detected:
* F-22A: 0.00015 ~ 0.0006 m2 --> 1 ~ 4 --> 1.00 ~ 1.41
* Su-35: 1.0 ~ 3.0 m2 --> 6666 ~ 20000 --> 9.03 ~ 11.89
* EF-2K: 0.1 ~ 0.5 m2 --> 666 ~ 3333 --> 5.08 ~ 7.60
* Rafale: 0.1 ~ 0.2 m2 --> 666 ~ 1332 --> 5.08 ~ 6.04
S tím jakou ma PAK FA ber z rezervou, nikdo to neví a rusové to nejspíš nikdy nezveřejní.
To že ji má podobnou jako superhornet je kvůli konstrukčním prvkům a kvalitě trupu a spojů, podle fotek a porovnání uhlů.
Problém je třeba tvar IRST, jsou vidět lopatky motoru. velké díry u řídicích ploch a spoustu dalšího. A bavíme se tu o čelní, boční bude mít určitě lepší. Navíc nejspíš se počítá s tím, že superhornet bude bez vyzbroje....
Takže na to že je to jejich první generace to není zas tak špatné.Skrýt celý příspěvekpet.rok: To že jsou BVR rakety drahé tu nikdo nepopírá (navíc cena 300-400tis může být platná vzhledem k tehdejšímu dolaru, těžko říct), ale letouny jsou ještě dražší a zničit ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: To že jsou BVR rakety drahé tu nikdo nepopírá (navíc cena 300-400tis může být platná vzhledem k tehdejšímu dolaru, těžko říct), ale letouny jsou ještě dražší a zničit letoun v ceně 80-100 milionu USD raketou za necelé 2 mio se vyplatí.
Další věc - Rusko může svoje rakety nakupovat levněji (koneckonců ruská technika byla vždycky řádově levnější), zejména pokud nepoužívá zahraniční komponenty (což je u SSSR raket pravděpodobné).
RiMr71: Nemyslím si, že Rusové postaví PAK-FA tak, aby si při BVR střetu na vstřícném kurzu proti F-22 ani neškrtl. A radarovou signaturu jako SuperHornet? No to by byl docela fail, tu má už Su-35 (nejsem si jist, čísla tu hrozně plavou).Skrýt celý příspěvekshania, charlie: len mala poznamka k ekonomickym aspektom. BVR rakiety su ku... drahe (povodny udaj na wiki 300-400tis/ks je dnes uplne mimo a uvedena cena za verziu D (1,7mil) sa ...Zobrazit celý příspěvek
shania, charlie: len mala poznamka k ekonomickym aspektom.
BVR rakiety su ku... drahe (povodny udaj na wiki 300-400tis/ks je dnes uplne mimo a uvedena cena za verziu D (1,7mil) sa blizi realite).
US momentalne rocne obstarava cca 200 ks za 300-400 mil. rocne s cielom 12tis pre USAF a 4,5tis pre USN co zhruba odpoveda 1-2 AA misiam na kazde tabulkove lietadlo.
takze ak spravime projekciu do ruskych realii predpokladam pocty obstaranych BVR rakiet maximalne na desiatky rocne a v skladoch stovky kusov.
rozhodne scenare s lietadlami s nakladom 6-8 BVR rakiet na misiu su realne jedine na príhraničné pošťuchovanie a pod. konflitky nizkej intenzity pretoze pri rozsiahlejsom nasadeni by skladove zasoby sotva stacili.Skrýt celý příspěvek"PAKFA... obecně to bude nádherné éro a důstojný protivník F-22" No jo, ale při jakém scénáři? Pokud jsou vlastnosti F-22 takové jak se na základě jeho killratia odvozuje a ...Zobrazit celý příspěvek
"PAKFA... obecně to bude nádherné éro a důstojný protivník F-22"
No jo, ale při jakém scénáři? Pokud jsou vlastnosti F-22 takové jak se na základě jeho killratia odvozuje a pokud bude mít PAKFA radarovou signaturu jako Superhornet, tak to při klasickém scénáři se vstřícným kursem moc optimisticky nevidím...Skrýt celý příspěvekCharlie: rychlost a výška dělají při odpalu hodně, ale máloco dokáže akcelerovat na víc jak mach 1.3 (což je supercruise F35) s poděšenou vyzbrojí a letět ve velkých výškách. ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: rychlost a výška dělají při odpalu hodně, ale máloco dokáže akcelerovat na víc jak mach 1.3 (což je supercruise F35) s poděšenou vyzbrojí a letět ve velkých výškách. Raptor to dokáže, PAK FA, konvenční stroje už moc ne. Ne že by nemohli letět rychleji, ale akcelerace nějakou dobu trvá, takže záleží na výchozích podmínkách souboje, Nad M 1,6 se pak už v reálných podmínkách dostane málo co.
AIM 120D má dolet 180 km, zajímavé je na tom to, že za použití stejného motoru se dolet zvedl dvojnásobně jen změnou softwaru a letového profilu.
Taktika předčasného výstřelu se běžně používá pro donucení nepřítele reagovat, je to taky jeden z důvodů proč APA udávala tak nizké PK u raket.
Největší problém u protivníka, který bude chtít střílet po F35 na velkou vzdálenost je ten, že neví kde je a rakety potřebují aktualizovat přesnou polohu cíle po celou dobu letu, jinak manévrující cíl nezasáhneš. raketa prostě zapne aktivní radar a nic v předpokládaném prostoru cíle neuvidím, protože ten je už někde jinde.
Např.u obrany proti SAHR AAM lze defenzivně odpálit rakety předčasně, takže nepřitřel musí manévrovat a ztratí zaměření
Ofenzivně se zase používá taktika pro oddálení merge, po odpálení letadlo zpomalí a letí na hraně radaru a ne kolmo k cíli (to je asi 60/80 stupnu), ale to už je dnes historie.Skrýt celý příspěvekShania: papírové údaje jsou samozřejmě jedna věc a realita druhá, ale určitě je lepší mít pod křídlem raketu o doletu 80km než její ekvivalent o doletu třeba 60km. Výhodu 20km ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: papírové údaje jsou samozřejmě jedna věc a realita druhá, ale určitě je lepší mít pod křídlem raketu o doletu 80km než její ekvivalent o doletu třeba 60km.
Výhodu 20km můžu zužitkovat dřívějším odpalem (což nutí protivníka dříve provádět obranné manévry a nemá tak optimální pozici pro svůj odpal), nebo můžu počkat, až se dostanu na hranu protivníkova dostřelu (55km vzdálenost), odpálit současně s ním a mám mnohem větší šanci na sestřel (protivníkova raketa útočí na samé hranici doletu, moje má větší rezervu) nebo další variatny téhož.
Ideální je samozřejmě odpalovat raketu za velké rychlosti z velké výšky na cíl letící níž, ale protivník samozřejmě tuhle výhodu nechce poskytnout.
Tohle mimochodem může být jedna ze slabších stránek F-35 - to letadlo má relativně nízkou maximálku a operační dostup, čili protivník, byť s papírově horším letounem, může mít výhodu energie (rychlost + výška) na své straně. Pokud budou mít obě strany kinematicky podobné rakety (AIM-120C/D vs R-77-1), je STEALTH jedinou nadějí pro F-35 - protivník se pro jeho zaměření musí dostat hluboko do zóny dostřelu AMRAAMů (nějakých 40-50km). Na druhou stranu, pokud F-35 počká až takhle dlouho, je reálná šance, že se té Su-35 povede zaměřit F-35 rovněž a vystřelit svoje rakety. F-35 pak bude mít problém je vůbec vymanévrovat (protože i útočící střely budou mít díky zkrácené vzdálenosti velkou rezervu dostřelu). na druhou stranu, pokud bude F-35 odpalovat na větší vzdálenost (80km kupříkladu) s výhodou lepší SA, riskuje jednak prozrazení (otevřené šachty, zapnutí radaru) a také že protivník střely vymanévruje (+4 generace v dynamických charakteristikách za 5. neztrácí, někdy i naopak). Ve finále to může, i bez sestřelu na kterékoliv straně, znamenat prohru F-35 (vystřílela rakety a prozradila svou pozici).
Myslím, že USA v tomhle ohromně spoléhá na svůj propracovaný systém kontroly vzdušné situace pomocí pozemních i létajících center navedení a perfektní vycvičenosti zůčastněného personálu. To by mělo, spolu se STEALTH, dát F-35 potřebnou převahu. F-35 totiž chtě nechtě ponese velkou část úkolů, F-22 je prostě příliš málo.Skrýt celý příspěvekCharlie: o kvalitách Su-27 vůbec nepochybuji a i když ta cesta byla také dost problematická, udělali z toho dobré letadlo. Tvrdím však že co se týká avioniky, tak měla F-15 navrch ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: o kvalitách Su-27 vůbec nepochybuji a i když ta cesta byla také dost problematická, udělali z toho dobré letadlo. Tvrdím však že co se týká avioniky, tak měla F-15 navrch i když je to o dost starší letadlo.
Sovětské rakety zcela jistě měli výrazný vliv na vývoj a urychlení vývoje na celém světě.
Archer byl zcela určitě lepší než v té době Sidewinder. A to co tu popisuješ je přesně to co jsme psal jinde, pokud mají oba stíhači hobs rakety, je velká šance, že se sejmou navzájem.
Ale papírové udaje jako max dolet jsou prostě udaje o ničem, letová obálka, NEZ se mění s výškou, rychlostí odpalující platformy atd. Pak má velký vliv elektronika, senzory atd. Pokud by byla tenkrát válkám, tak by určitě ztráty byli na obou stranách obrovské.
PAK-FA má mít velmi dobré kinematické vlastnosti, stealth bohužel bude výrazně horší, možná dokonce horší jak má superhornet ze předu, podle těch konstrukčních rozhodnutí. Každopádně je to u ruských letadel velký krok kupředu.Skrýt celý příspěvekIvanBa84: R-77 se objevila a papírově překonala všechny verze AIM-120, které v té době byly (B a první C). Zejména dostřel byl vynikající (80km) a i navádění a další parametry měla ...Zobrazit celý příspěvek
IvanBa84: R-77 se objevila a papírově překonala všechny verze AIM-120, které v té době byly (B a první C). Zejména dostřel byl vynikající (80km) a i navádění a další parametry měla ta střela špičkové (v té době). Jistě, všichni věděli o R-27, ale ta byla v obdobné situaci jako Sparrow - sice díky modernizacím držela krok, ale už to nebyla ta hitparáda, nebyla Fire and forget (až na EA) a hlavně je ukrutně těžká. Na západě tehdy nikdo nepředpokládal, že se Rusům s jejich úrovní mikroelektroniky povede udělat něco takového.
Shania: AIM-120 se v pozdějsích verzích hodně vyšvihla (C-5, C-7 a nakonec D), myslím že právě v reakci na vynikající R-77 a pozdější verze R-27 (P, EP, EA). Stejně tak Sidewinder dostal pořádný upgrade, protože stroje vyzbrojené staršími verzemi najednou hrály v WVR boji druhé housle, zejména při absenci HMD, a to i proti prvním MiGům v ořezaných verzích - viz zkušenosti pilotů bývalého východoněmeckého letectva:
"But when all that is said and done, the MiG-29 is a superb fighter for close-in combat, even compared with aircraft like the F-15, F-16 and F/A-18. This is due to the aircraft’s superb aerodynamics and helmet mounted sight. Inside ten nautical miles I’m hard to defeat, and with the IRST, helmet sight and ‘Archer’ I can’t be beaten. Period. Even against the latest Block 50 F-16s the MiG-29 is virtually invulnerable in the close-in scenario. On one occasion I remember the F-16s did score some kills eventually, but only after taking 18 ‘Archers’. We didn’t operate kill removal (forcing ‘killed’ aircraft to leave the fight) since they’d have got no training value, we killed them too quickly. (Just as we might seldom have got close-in if they used their AMRAAMs BVR!) They couldn’t believe it at the debrief, they got up and left the room!
They might not like it, but with a 28deg/sec instantaneous turn rate (compared to the Block 50 F-16's 26deg) we can out-turn them. Our stable, manually controlled airplane can out-turn their FBW aircraft. But the real edge we have is the ‘Archer’ which can reliably lock on to targets 45deg off-boresight."
Shania: já samozřejmě nevím, kolik čeho mají Rusové na skladě. Třeba mají opravdu jen pár R-77 a zbytek tvoří kombinace R-60, R-73 a R-27, ale třeba taky ne. Pokud jde o BVR boj, tam MiG-29 určitě ztrácí (zejména ty verze zavedené ve výzbroji satelitů) a Su-27 byla spíše porovnatelná než lepší než F-15 (která měla navíc obrovskou výhodu v AVACSech).
Blbé je, že my máme celkem jasnou představu o stavu těsně před pádem SSSR (jedna strana měla něco a druhá zase něco jiného), ale díky němu a tím pádem i prosáknutí informací o technice na Západ Amíci hodně modernizovali (AIM-120D, AIM-9X), zatímco v Rusku všechno pomalu zarůstalo křovím. Obrovským plusem byli i vzájemné návštěvy pilotů - na YTB ej pěkné video z raných devadesátek, kde námořní pilot popisuje svou návštěvu Ruska a lítání na Su-27, bežný život ruských pilotů a další věci. Ten chlapík, s tisícovkami hodin na kontě, nešetřil chválou na letadla, a obecně v aerodynamice Rusové za západem v ničem nezaostávají. Myslím, ž epokud se jim PAK-Fa podaří dotlačit do výzbroje, můžou nás zase překvapit. Osobně si myslím, že nesleví ze svých požadavků na supermanévrovatelnost (je to jejich tradice a jedna z největších výhod) a možná jim i obětují i trochu toho STEALTH, ale obecně to bude nádherné éro a důstojný protivník F-22 (tak jako byla Su-27 důstojným protivníkem F-15 a MiG-29 F-16).Skrýt celý příspěvekCharlie: ano máš pravdu, že raketová výzbroj NATO nebyla a dodnes není nijak excelentní, ale SSSR až na skvělý archer + mig 29+ hmd (použitelnétak akorát v dogfigtech) zas tak nic ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: ano máš pravdu, že raketová výzbroj NATO nebyla a dodnes není nijak excelentní, ale SSSR až na skvělý archer + mig 29+ hmd (použitelnétak akorát v dogfigtech) zas tak nic extra neměli a rozhodně to nemají dnes.
Důvod proč tu máme pořád AIM-120 je proto, že dostačuje, je sice několik next gen raket ve vývoji, ale nijak se na ně netlačí, protože nejsou potřeba hned. Je to nejspíš krásný přiklad že v armádě vyhraje ten s nejnižší cenou, jak moc se mi to nelíbí, tak tohle je aktuálně realita a aspoň to zajistí dostatek raket.
Problém s BVR raketami je jejich cena, Britové se vystavili na Meteoru, pěkně drahý vývoj a moc kusů nakonec nenakoupí. Rusové mají sice velké plany, nemají peníze, ani se nemůže počítat s nákupem většího počtu kusů. Jejich doktrína vyzbrojit letouny 8-12 raketami je sice fajn a nutnost, ale nepočítejte, že budou mít dost raket, aby vyzbrojili všechny svoje letouny takovým počtem raket.
Mít prototyp a par raket ve skaldu je krásná věc, ale plné skaldy a dostupnost jakou májí různé verze AIM-120C jen tak někdo nemá.
V 90 letech SSSR mělo jen velmi málo letadel schopnost vést BVR boj a vůbec nic se nevyrovnalo v této oblasti F-15 a její avionice. SU-27 sice bylo postaveno na poj proti F-15 a v WVR ji překonává, ale kolik z nich bylo ve stavu, kdy mohli zahájit boj první?
Tady je ještě hezký obrázek jak se zvyšuje cena za kus ( a někdo to takhle přepočítá i na letovou hodinu), pokud snížíte objednávku
Tohle platí pro B-2
http://2.bp.blogspot.com/-PsXM... Skrýt celý příspěvekR-77 a legenda ? Viete mi to dolozit nejakym zdrojom ? Pretoze podla toho co som cital boli R-77 zavedene do sluzby az v 1994 a prvy export sa udava do indie v roku 2002. Okrem ...Zobrazit celý příspěvek
R-77 a legenda ? Viete mi to dolozit nejakym zdrojom ? Pretoze podla toho co som cital boli R-77 zavedene do sluzby az v 1994 a prvy export sa udava do indie v roku 2002. Okrem toho potrebovali modernizovane radary, ktore vychodny block urcite v tej dobe nemal.
O R-73 nepochybujem, kedze naozaj spustila vyvoj modernych zapadnych AA rakiet (i ked zaostavanie sposobil skor fakt, ze europa dobabrala vyrobu asramov) .
Hlavna vyhoda F-35tiek proti protivnikom rovnakych tech. urovni budu pocty. F-35 bol vyvinuty s ohladom na co najmensie naroky na udrzbu. Tam kde skupina technikov bude schopna poslat do vzduchu jeden vykonny stihac, tam bude pocetne ten isty F-35 technicky tym schopny poslat 2 F-35. Podobna situacia sa uz riesila ked F-18 nahradzovali vykonne F14. Tiez to bolo fnukania, ze je to vymena za horsie lietadlo. Lenze mat na lodi cca 24 vykonnych jednoucelovych strojov alebo 60 multifunkcnych s dobrymi leteckymi vlastnostami je pekny rozdiel, hlavne pri schopnosti udrzby poslat do vzduchu 2 F-18 namiesto jednej F-14.Skrýt celý příspěvekKdyž to trochu přeženu, tak F-35 je řešení nedostatečných výkonů západních A-A raket cestou negace výhod A-A raket protivníka. A teď dosti hyperbol a co tím vlastně ...Zobrazit celý příspěvek
Když to trochu přeženu, tak F-35 je řešení nedostatečných výkonů západních A-A raket cestou negace výhod A-A raket protivníka.
A teď dosti hyperbol a co tím vlastně myslím.
Po pádu opon NATO (a USA) dostalo možnost reálně cvičit proti východní technice a hlavně proti strojům, které nebyly "ořezané na kost" jak ostíhačky, se kterými se střetávali Izraelci nebo další západní státy v konfliktech různě po světě, a navíc proti špičkově vycvičeným evropským pilotům a ne nějakých podvyživených "křováků" (fyzická limitace byla kupříkladu jeden z důvodů, proč Severovietnamci lítali, jak lítali).
I přes fakt, že stroje východních sovětských satelitů nedosahovaly úrovně západních strojů, překvapilo Američany (a další), jak kvalitní piloti východních států jsou a jak kvalitní je raketová výzbroj sovětské provenience. R-73 a R-77 se prakticky přes noc staly legendami a obě defakto deklasovaly v té době zavedené AIM-9 a AIM-120. V kombinaci s dosahem radarů sovětských strojů tu reálně hrozilo, že Rusové své protivníky přestřílí - při BVR budou mít výhodu vyššího dostřelu (pokud ne většího množství střel na podvěsech) a pri WVR zase přilbových zaměřovačů a extrémně agilních R-73 podvěšenými pod supermanévrovatelnými letouny.
Krátkodobá reakce NATO a USA byla razantní modernizace výzbroje (upgrady používaných strojů a hlavně nové verze raket) a v dlouhodobějším výhledu se rozhodli vynegovat výhodu většího dostřelu raket pomocí STEALTH.
Jinak řešeno, Rusovi bude vyšší dostřel raket na nic, protože reálně se bude muset přiblížit na několik málo desítek kilometrů, aby náš (USA/NATO) letoun vůbec zjistil - a to už bude hluboko v no-escape zóně AMRAAMů.
Jediná naděj pro Rusy na zachování parity je nový letoun s RAZANTNĚ menší RCS (aby se negovala informační převaha na straně moderních 5. gen strojů) a zároveň s RAZANTNĚ lepším radarem (aby získal informační výhodu zpět na svou stranu).
Pak se ale dostáváme zpět na začátek naší story - proti sobě budou stát letouny s adekvátní úrovní STEALTH, s ekvivalentními radary, které se tedy zjistí na obdobné vzdálenosti, a pak bude záležet na tom, kdo toho kolik ponese a jak daleko to doletí. Tady bude KRUCIÁLNÍ akt, jestli USA a západ jako takový dokáže dohnat a předehnat náskok, který zatím Rusové u svých raket mají (trio R-27, R-73, R-77 je stále velice konkurenceschopné a až nové AIM-9X a poslední verze AMRAAMů je dohnaly a překonaly).Skrýt celý příspěvekLuky: znam:) pokud jsi neviděl, tak je to z tady toho filmu: http://www.csfd.cz/film/168354... Jako bonus tady je vidět rozdil mezi aim 9x a aimd ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: znam:) pokud jsi neviděl, tak je to z tady toho filmu: http://www.csfd.cz/film/168354...
Jako bonus tady je vidět rozdil mezi aim 9x a aimd 9L
https://www.youtube.com/watch?...
A hobs v simulaci
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekNo já jsem ve svým příspěvku spíš sázel na ARH než IR, ale jak říkám, viděl bych to spíš na nouzovku, než nějakou běžnou taktiku. Letecké radary už teď mají možnost detekovat ...Zobrazit celý příspěvek
No já jsem ve svým příspěvku spíš sázel na ARH než IR, ale jak říkám, viděl bych to spíš na nouzovku, než nějakou běžnou taktiku.
Letecké radary už teď mají možnost detekovat velmi malé a velmi rychlé cíle. ARH hlavice zase nemá žádné velké prodlevy mezi odesláním a vyhodnocením signálu. Směrovatelné bojové hlavice raket mají dnes slušnou přesnost a když uvážíme, že pro ARH střelu není problém zasahovat malou, plně manévrující stíhačku přímým zásahem (pokud má dost ehnergie)...
pro srandu v 0:35
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekluky: schopnost protiraketove obrany nektere ir rakety maji. ale porad plati to co napsal M nize. existuje neco jako ooda loop https://en.m.wikipedia.org/wik... co ve ...Zobrazit celý příspěvek
luky: schopnost protiraketove obrany nektere ir rakety maji. ale porad plati to co napsal M nize.
existuje neco jako ooda loop https://en.m.wikipedia.org/wik...
co ve zkratce udava schopnosti platformy zjistit, zorientovat se, provest rozhodnuti, vypalit. to kazdemu trva jinak dlouho.
u dedikovanych obranych systemu namornictva to muze trvat par sekund, u letadla to zalezi, jestli o rakete bude vcas vedet.Skrýt celý příspěvekUž poněkolikáté se tu mluví o druhé zteči rakety.... možná to vzniklo ve vlákně, kde jsem o tomto psal v souvislosti s vysoce off boresight odpaly, ke kterým může dojít při ...Zobrazit celý příspěvek
Už poněkolikáté se tu mluví o druhé zteči rakety.... možná to vzniklo ve vlákně, kde jsem o tomto psal v souvislosti s vysoce off boresight odpaly, ke kterým může dojít při dogfightu nebo těsném průletu protivníků (psal jsem, že tu schopnost druhé zteče má jen pár raket, jako např. Python5)
V BVR se ale toto neděje, k tomu vůbec není důvod. Nerad bych stál za vznikem nějaké "urban legend".
Su-35 bude mít proti F-35 své šance. Tepelná stopa F-35 také bude detekovatelná na slušnou vzdálenost. Její motor nepracuje na ALIEN technologii.
Jinak boje ARH raketa vs raketa nemusí být nesmysl. Otázka je, zda by se to mohlo stát standardní technikou.Skrýt celý příspěvekVesty: počujem prvýkrát v živote o tom, ako by jedna aam, letiacia rýchlosťou mach 4, zostrelila druhé aam, letiace oproti rýchlosťou mach 4, v čase 5-10 sekúnd od momentu, kedy ...Zobrazit celý příspěvek
Vesty: počujem prvýkrát v živote o tom, ako by jedna aam, letiacia rýchlosťou mach 4, zostrelila druhé aam, letiace oproti rýchlosťou mach 4, v čase 5-10 sekúnd od momentu, kedy radar zachytí objekt, pilot rozpozná hrozbu a zareaguje.
Sotva sa Izrealci po dlhoročných pokusoch na tisícich raketách naučili zostrelovať predvídateľné, pomaly letiace trúbky s hlavicou zo statických odpalovacích rámp so sieťou radarov, ktoré presne mieria na malé územie, z ktorého prichádzajú. Pilot má väčšiu šancu sa rakete uhnúť, než ju zostreliť vlastnou raketou. Pritom šanca sa uhnúť je takmer nulová. Ak by pilot stihol behom daných 5-10 sekúnd zaregistrovať varovanie radaru, rozpoznať raketu a ak by sa mu aj podarilo pritiahnuť riadiacu páku nadoraz, krídla by sa odtrhli od preťaženia. Pri rýchlosti mach 1 stačí veľmi málo na dosiahnutie preťaženia 10g, ktoré je často kritickou hranicou stroja i pilota. Vyššie preťaženie môže spôsobiť trvalé následky až smrť, no stroj sa rozpadne o dosť skôr. Už pri 11-12g sa deformuje drak. Raketa má pritom značne vyšší limit a dokáže cieľ nasledovať aj v ostrých manévroch. Navyše, ak by sa pilotovi aj podarilo uhnúť počas prvého preletu, následne by už nemal žiadnu energiu a teda žiadnu šancu čeliť druhému útoku tej istej rakety, ktorý by prišiel behom nasledujúcich sekúnd.
Čo sa týka nového radaru na Su35, oficiálne má byť mierne slabší než pôvodný radar z F22, čo je vynikajúci výsledok, no stále žalostne nízky proti strojom 5.gen. Radar z Su35 dokáže zachytiť na 100km Rafale, Eurofightera, Gripena a pod (IIRC od cca 180 km zachytí objekt s rcs 0.5, od cca 130 ho rozpozná a dokáže navádzať zbrane). Jediná reálna slabina 5.gen je tepelná stopa, ktorú ale zachytí až na tesnú blízkosť, do ktorej sa ale skúsený pilot nepriblíži.
O Su35 + LBand sa diskutovalo už viackrát. Istý portál ausairpower.net pred rokmi rozšíril veľa sprostostí vrátane tejto, ktoré dodnes kalia vodu a mnoho ľudí sa na ne stále nachytá.
Čo sa týka rušenia - je to súboj dvoch radarov a radar F35 je na vysokej úrovni. Rozhodne by som svoj život nedával do stávky na základe rušičky, ak pôjdem proti F35. Navyše pilot Su35 nebude vedieť, kedy ju spustiť, keďže F35 ani nespozoruje a z pochopiteľnch dôvodov nebude nepretržite lietať so zapnutou rušičkou.
Nech sa na to pozriete z akejkoľvek strany, F35 je úplne iná liga než Su35. Su35 nemá proti F35 o nič väčšiu šancu než MiG21 proti F15E. Ak dôjde k zostrelu, bude to jedine zlyhaním pilota F35 a zhodou množstva náhod naraz.
Dokým nebudú na trhu T50 a Čínske J-XY, nemá význam uvažovať o súboji s F35.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...