Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Foto: Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps
Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

V současné době americká námořní pěchota dokončila všechny potřebné testy a dosažení IOC je nyní věcí formality. Rozhodnutí o dosažení IOC leží na bedrech generála Joe Dufendera, veliteli americké námořní pěchoty, který má podepsat a schválit všechny nezbytné dokumenty.

Podpis a dosažení IOC je bedlivě sledováno nejen ve Spojených státech ale prakticky po celém světě. Projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vyšel vítězný letoun F-35 Lightning II, přijde americké daňové poplatníky (vývoj, nákup letadel a techniky) na 324 miliardy dolarů. Podle propočtů za 55 let provozu (předpokládané provozní nasazení F-35) američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II bilion dolarů.

Počáteční vývojové práce na programu JSF začaly již v roce 1996. Svým rozsahem navíc program JSF patří mezi nejdražší a největší zbrojní programy všech dob. Letouny F-35 budou výrazně ovlivňovat podobu vojenského letectví po následujících 50 let.

Schopností IOC dosáhne během pár dnů letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) americké námořní pěchoty. V letce najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. První nasazení se očekává v roce 2017 v Iwakuni, Japonsko. Podle generálplukovníka Jona Davise, zástupce velitele letecké složky americké námořní pěchoty, však lze F-35B nasadit všude na světě podle potřeby.

Letadla F-35B v současné době ještě nedokáží plně využít svých schopností – brání v tom nedokončený letový software. Teprve v roce 2017 dostanou F-35 konečnou verzi software Block 3F, který umožní využívat všech schopností letounů F-35. Verze Block 3F umožní například stíhačce používat nejnovější generaci přesně naváděné munice.

Pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) je F-35B schopen použít jen omezenou škálu munice. Například externě umístěný 25mm kanon dokáže F-35B použít až v roce 2017 – s příchodem Block 3F.

Je však třeba připomenout, že využití všech schopností (každého) nového bojového letadla trvá řadu let. Odhaduje se, že piloti „vytěží maximum" z nového bojového letadla až po deseti letech intenzivního nasazení a cvičení. Podle Davise například současné modely F-35 dosahují kolem 60 až 65 % úrovně svých cílových schopností.

Podoba software se navíc stále ladí. Programové vybavení F-35 dokáže sdílet data až mezi čtyřmi letadly F-35 a vytváří tak společný taktický obraz. Jednoduše řečeno, čtyři letadla letící v určité formaci se chovají jako jediný senzor, který koordinovaně a systematicky využívá schopností všech zúčastněných letadel.

Během březnových testů se však ukázalo, že při sdílení dat měly senzory F-35 problém „shodnout se" na identifikaci cíle. V současné době americká pěchota vyřešila problém změnou nasazení F-35. Letadla budou prozatím létat ve formaci „2+2". Data si vymění vždy jen dvě letadla. Vyřešení problému se očekává s příchodem software Block 3F.

Pentagon a zahraniční zájemci však řeší další problém – nedostatečnou rychlost výroby. F-35 je nesmírně složitý letoun vyžadující mnoho člověkohodin práce a strojního času. V roce 2014 vyrobil Lockheed Martin 43 letadel F-35 (všech verzí). V roce 2018, při nastartování plné sériové výroby, firma plánuje za rok vyrobit 107 letadel.

Pentagon požaduje 2443 letadel F-35 a o dalších přibližně 650 letadel projevují zájem zahraniční zájemci. Dlužno však dodat, že Pentagon zvažuje „zda 2443 je správné číslo." Jinak řečeno, Pentagon uvažuje o nakoupení menšího počtu letadel.

„S ohledem na vyvíjející se obrannou strategii a nejnovější obranné plánování, analyzujeme nejnovější strategické podklady a zjišťujeme, zda 2443 je správné číslo," uvedl Dunford.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku


Související články

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...

F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o ...

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • belkin
    00:00 03.08.2015

    Ps: jak někdo může znát letovou obálku když nemá letadlo? Jak poznáte velikost aerodinamické plochy ( tj.velikost placky,např- výškovky která se
    pohne?)

    Ps: jak někdo může znát letovou obálku když nemá letadlo? Jak poznáte velikost aerodinamické plochy ( tj.velikost placky,např- výškovky která se
    pohne?)

  • belkin
    23:56 02.08.2015

    logik: Vy jako sofťák, jak by jste to navrhnul?

    logik: Vy jako sofťák, jak by jste to navrhnul?

  • logik
    23:51 02.08.2015

    Teda, ač se softem profesionálně živím (pravda ne leteckým), tak bych si rozhodně netroufal odhadovat, jak je soft v letadle rozdělen a co s čím souvisí a co nikoli. Např. jestli ...Zobrazit celý příspěvek

    Teda, ač se softem profesionálně živím (pravda ne leteckým), tak bych si rozhodně netroufal odhadovat, jak je soft v letadle rozdělen a co s čím souvisí a co nikoli. Např. jestli otevírání pumovnice a vypouštění rakety nějak ovlivňuje letové charakteristiky a např. letadlo je automaticky nekompenzuje atd...
    Ten software určitě je rozdělen na nějaké modulární funkční celky - ale to, jak spolu jsou propojeny a jakému jednotlivé celky podléhají utajení bych si rozhodně od stolu odhadovat netroufal.

    Jinak i z letového softu by šlo toho vyčíst dost, např. slabiny v letové obálce (a tedy vhodnou taktiku proti tomu letadlu).Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    23:43 02.08.2015

    logik: souhlas, tady někdo tvrdil, že neposkytne kód spojencům, bo jim nevěří. Systémový kód řízení letounu umožňuje dokonalou kooperaci fly wire systému,nic víc.Čili tato ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: souhlas, tady někdo tvrdil, že neposkytne kód spojencům, bo jim nevěří.
    Systémový kód řízení letounu umožňuje dokonalou kooperaci fly wire systému,nic víc.Čili tato softwarová část je pouze součást letové obálky letounu, zbytek, tj.komunikace,šifrování,senzory a GUI je už pouze nástvba, čili aplikační soft letadla.Nikoho, opakuji nikoho nebude zajímat ,, kód" letadla pokud to letadlo fyzicky nemá!,Skrýt celý příspěvek

  • logik
    23:30 02.08.2015

    RI je získávání informací o zdrojovém kódu a funkčnosti programu ze zkompilovaného kódu. Zbytku toho co píšete ač se software živím nerozumím a tak nemohu komentovat. Jakému ...Zobrazit celý příspěvek

    RI je získávání informací o zdrojovém kódu a funkčnosti programu ze zkompilovaného kódu. Zbytku toho co píšete ač se software živím nerozumím a tak nemohu komentovat.

    Jakému bude nakonec podléhat zdrojový kód F35 utajení nevím (opensource asi nebude....), ale ten, kdo ho nedostane, si prostě F35 vylepšovat sám nebude schopen, nebo za enormních nákladů a navíc vždy s velkým bezpečnostními riziky.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    23:22 02.08.2015

    logik: neprosto Vám nerozumím, co je to reversní inženýrství u softwaru? Zákaznící, majitelé budou hackovat software? Američani neposkytnou! zákazníkům ,, dobrodružný zdrojojový ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: neprosto Vám nerozumím, co je to reversní inženýrství u softwaru? Zákaznící, majitelé budou hackovat software? Američani neposkytnou! zákazníkům ,, dobrodružný zdrojojový kód"aby si si nemohli haknou svoje letadla?
    Ferdinad: pokud mám originál hardwéru a softwéru bude pokus vytvořit kopii komplikovaný pomocí ,, reverzní inženýrství" ( víte vůbec co to znamená).
    Tady si někdo sakra znatelně plete pojmy mezi aplikačním softwarem,zabezpečovacím algoritmem,letovým softem a celkovým GUI systému.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:58 02.08.2015

    Vestly: odhady ceny údržby se liší - ale i kdyby to nakrásně bylo skoro tolik jako za dvoumotorová éra, tak to porovnej s nákladama, které musí protivník vynaložit na obranu proti ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: odhady ceny údržby se liší - ale i kdyby to nakrásně bylo skoro tolik jako za dvoumotorová éra, tak to porovnej s nákladama, které musí protivník vynaložit na obranu proti tomu éru (všechny ty L-band radary atd....). Opět F35 vychází jako skvělý počin.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:49 02.08.2015

    belkin: Fakt nám věř, že jsi mimo. Reverzní inžinýrství u takto velkého software je v podstatě nemožné. Jde tím zjistit konkrétní věci, lze tím modifikovat konkrétní funkčnost ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin: Fakt nám věř, že jsi mimo. Reverzní inžinýrství u takto velkého software je v podstatě nemožné. Jde tím zjistit konkrétní věci, lze tím modifikovat konkrétní funkčnost programu, ale představa, že někdo montuje do letadel nové vybavení na základě "hacknutého software" je poměrně úsměvné.

    Vestly: Stejné námitky jako já tady mělo asi pět lidí. Takže Tvoje námitka už jsem to vysvětlil, seš blbej, žes to nepochopil je asi tak na úrovni argumentu "všichni jsou blázni, jen já jsem letadlo".

    Žádnej z materiálů co jsi dal nijak neodpovídá na dané námitky - to že Nebo M dělá nějaký "data fusion" nijak nedokazuje, že je schopné opravdu identifikovat F35 oproti klamnému cíli, ani to nedokazuje to, že ji je schopen opravdu identifikovat na dostatečnou vzdálenost.Skrýt celý příspěvek

  • Ferdinand
    18:33 02.08.2015

    Belkin: pokiaľ máš fyzický prístup k počítači s nainštalovaným softvérom, tak sa môžeš reverzným inžinierstvom pokúsiť vyrobiť si kópiu pôvodného softvéru. Pokiaľ si odhodlaný, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Belkin: pokiaľ máš fyzický prístup k počítači s nainštalovaným softvérom, tak sa môžeš reverzným inžinierstvom pokúsiť vyrobiť si kópiu pôvodného softvéru. Pokiaľ si odhodlaný, tak sa ti to nakoniec môže podariť, ale zaberie to obrovské množstvo času a výsledok nebude identický s originálom. Pokiaľ vlastníš zdrojový kód, máš okamžite prístup ku všetkým algoritmom a postupom.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    17:59 02.08.2015

    K čemu bude číně zdroják když nezná fyzikální a technologické charakteristiky stroje? Jaký vztah má hacknutí f35 k letovému řídícímu softu letadla? KOLT tu píše jak se soft ...Zobrazit celý příspěvek

    K čemu bude číně zdroják když nezná fyzikální a technologické charakteristiky stroje?
    Jaký vztah má hacknutí f35 k letovému řídícímu softu letadla?
    KOLT tu píše jak se soft programuje,ale k čemu slouží?
    Opravdu si tady někdo myslí, že pokud fyzicky vlastním počítač z nainstalovaným softem že nejde zjistit tzv ,,kód"?Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    17:32 02.08.2015

    I toto chápu, mám k dispozici hardware, software, znám vstupy na plánování misí, znám možnosti sběrnic, a HLAVNĚ ZNÁM DVOJKOVOU matematickou soustavu, bude opravdu binární vstup ...Zobrazit celý příspěvek

    I toto chápu, mám k dispozici hardware, software, znám vstupy na plánování misí, znám možnosti sběrnic, a HLAVNĚ ZNÁM DVOJKOVOU matematickou soustavu,
    bude opravdu binární vstup nepřečtelný? (Já vůl jsem si představoval překlad programu do binární soustavy, ale počítače už zřejmě nefungují na elektriku)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:30 02.08.2015

    kolt: myslim ze hlavni duvod je kompatibilita a pak cas a penize, partneri si muzou zadat ruzne pozadavky, dokonce i na hardware.

    zkusim pk najit zdroj

    kolt: myslim ze hlavni duvod je kompatibilita a pak cas a penize, partneri si muzou zadat ruzne pozadavky, dokonce i na hardware.

    zkusim pk najit zdroj

  • Vestly
    17:25 02.08.2015

    Bez software kodu nemozes spravit ziadny upgrade. Takze vsetky modernizacie pojdu cez Americanov.

    Bez software kodu nemozes spravit ziadny upgrade. Takze vsetky modernizacie pojdu cez Americanov.

  • KOLT
    17:23 02.08.2015

    Luky: Souhlas s prvním – jde o bezpečnost. F-35 je létající software, hacknutí do něj by byl absolutní průser. A se znalostí zdrojového kódu se obecně do SW proniká podstatně lépe ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Souhlas s prvním – jde o bezpečnost. F-35 je létající software, hacknutí do něj by byl absolutní průser. A se znalostí zdrojového kódu se obecně do SW proniká podstatně lépe než pouze se znalostí strojového kódu (bez jeho znalosti je to pochopitelně ještě o poznání těžší).

    Ohledně updatů to může být Amíkům vcelku putna. Maximálně že nechtějí, aby pak na ně někdo házel havárku, kterou si způsobil sám vlastním špatným SW.

    A do třetice je to pochopitelně otázka uchování know-how. Sami Amíci měli úniky z programu F-35 do Číny. Kdyby rozdávali zdrojáky na požádání, budou je mít do týdne všichni významní hráči na světě ;-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:18 02.08.2015

    belkin: "...kdo vám zabrání v SDK, hrabání se v systému? Jak chcete konkrétní soft v letadle chránit? heslem?USB?" Nějak nechápu, co tím myslíte? Asi vám vypadlo nějaké zásadní ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin: "...kdo vám zabrání v SDK, hrabání se v systému? Jak chcete konkrétní soft v letadle chránit? heslem?USB?" Nějak nechápu, co tím myslíte? Asi vám vypadlo nějaké zásadní slovo, neb takhle je to úplný blábol :-)

    Trocha teorie. Zdrojový kód je to, co napíš programátor, strojový kód pak to, co používá procesor. Mezi nimi musí dojít k překladu, který se děje buď předem (výhodou je především rychlejší běh) nebo za běhu programu (výhodou je možnost použití stejného kódu na více platformách, automatické využití updatovaných služeb atd.). Některé programovací jazyky (kupř. Java) jsou někde uprostřed – dochází k tzv. předkompilaci do bitekódu, který pak dále zpracovávají "runtime" na jednotlivých platformách (myšleno OS i procesorových).

    Teď praxe – sw pro F-35 je téměř s jistotou psaný v kompilovaném jazyce (na 99 % tipuju jako hlavní jazyk C či C++, něco by mohlo být ve Fortranu, možná i nějaká exotika; ale jsou to jen dohady). Uživatel s letadlem tedy dostane již zkompilovaný (přeložený) program ve strojovém kódu (tedy konkrétní instrukce pro procesory). Jediná šance, jak z toho dostat znovu zdrojový kód, je reversní inženýrství. Při tom objemu kódu, který F-35 "pohání", přeji veselou práci. Za víkend to asi nepůjde ;-)Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    16:50 02.08.2015

    Luky: já to zjednoduším, koupíte si počítač s windows, kdo vám zabrání v SDK, hrabání se v systému? Jak chcete konkrétní soft v letadle chránit? heslem?USB?

    Luky: já to zjednoduším, koupíte si počítač s windows, kdo vám zabrání v SDK, hrabání se v systému? Jak chcete konkrétní soft v letadle chránit? heslem?USB?

  • Luky
    16:41 02.08.2015

    ..asi spíš zneužít - to letadlo přeci bude komponentem síťového systému...dalším důvodem by mohla být i snaha, aby veškeré budoucí updaty šly přes zámoří.

    ..asi spíš zneužít - to letadlo přeci bude komponentem síťového systému...dalším důvodem by mohla být i snaha, aby veškeré budoucí updaty šly přes zámoří.

  • belkin
    16:11 02.08.2015

    Já vím co je software code, ale jaký význam má v konkrétním letadle? A hlavně jaký význam má sám o sobě bez instalace do KONKRÉTNÍHO letadla, v tomto případě do f35? K čemu se ...Zobrazit celý příspěvek

    Já vím co je software code, ale jaký význam má v konkrétním letadle?
    A hlavně jaký význam má sám o sobě bez instalace do KONKRÉTNÍHO letadla,
    v tomto případě do f35? K čemu se sám o sobě se dá využít?Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    16:05 02.08.2015

    myslel som software code

    myslel som software code

  • belkin
    16:01 02.08.2015

    Vestly: co si prosím představujete v letadle pod pojmem zdrojový kód?

    Vestly: co si prosím představujete v letadle pod pojmem zdrojový kód?

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 11