Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Foto: Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps
Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

V současné době americká námořní pěchota dokončila všechny potřebné testy a dosažení IOC je nyní věcí formality. Rozhodnutí o dosažení IOC leží na bedrech generála Joe Dufendera, veliteli americké námořní pěchoty, který má podepsat a schválit všechny nezbytné dokumenty.

Podpis a dosažení IOC je bedlivě sledováno nejen ve Spojených státech ale prakticky po celém světě. Projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vyšel vítězný letoun F-35 Lightning II, přijde americké daňové poplatníky (vývoj, nákup letadel a techniky) na 324 miliardy dolarů. Podle propočtů za 55 let provozu (předpokládané provozní nasazení F-35) američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II bilion dolarů.

Počáteční vývojové práce na programu JSF začaly již v roce 1996. Svým rozsahem navíc program JSF patří mezi nejdražší a největší zbrojní programy všech dob. Letouny F-35 budou výrazně ovlivňovat podobu vojenského letectví po následujících 50 let.

Schopností IOC dosáhne během pár dnů letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) americké námořní pěchoty. V letce najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. První nasazení se očekává v roce 2017 v Iwakuni, Japonsko. Podle generálplukovníka Jona Davise, zástupce velitele letecké složky americké námořní pěchoty, však lze F-35B nasadit všude na světě podle potřeby.

Letadla F-35B v současné době ještě nedokáží plně využít svých schopností – brání v tom nedokončený letový software. Teprve v roce 2017 dostanou F-35 konečnou verzi software Block 3F, který umožní využívat všech schopností letounů F-35. Verze Block 3F umožní například stíhačce používat nejnovější generaci přesně naváděné munice.

Pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) je F-35B schopen použít jen omezenou škálu munice. Například externě umístěný 25mm kanon dokáže F-35B použít až v roce 2017 – s příchodem Block 3F.

Je však třeba připomenout, že využití všech schopností (každého) nového bojového letadla trvá řadu let. Odhaduje se, že piloti „vytěží maximum" z nového bojového letadla až po deseti letech intenzivního nasazení a cvičení. Podle Davise například současné modely F-35 dosahují kolem 60 až 65 % úrovně svých cílových schopností.

Podoba software se navíc stále ladí. Programové vybavení F-35 dokáže sdílet data až mezi čtyřmi letadly F-35 a vytváří tak společný taktický obraz. Jednoduše řečeno, čtyři letadla letící v určité formaci se chovají jako jediný senzor, který koordinovaně a systematicky využívá schopností všech zúčastněných letadel.

Během březnových testů se však ukázalo, že při sdílení dat měly senzory F-35 problém „shodnout se" na identifikaci cíle. V současné době americká pěchota vyřešila problém změnou nasazení F-35. Letadla budou prozatím létat ve formaci „2+2". Data si vymění vždy jen dvě letadla. Vyřešení problému se očekává s příchodem software Block 3F.

Pentagon a zahraniční zájemci však řeší další problém – nedostatečnou rychlost výroby. F-35 je nesmírně složitý letoun vyžadující mnoho člověkohodin práce a strojního času. V roce 2014 vyrobil Lockheed Martin 43 letadel F-35 (všech verzí). V roce 2018, při nastartování plné sériové výroby, firma plánuje za rok vyrobit 107 letadel.

Pentagon požaduje 2443 letadel F-35 a o dalších přibližně 650 letadel projevují zájem zahraniční zájemci. Dlužno však dodat, že Pentagon zvažuje „zda 2443 je správné číslo." Jinak řečeno, Pentagon uvažuje o nakoupení menšího počtu letadel.

„S ohledem na vyvíjející se obrannou strategii a nejnovější obranné plánování, analyzujeme nejnovější strategické podklady a zjišťujeme, zda 2443 je správné číslo," uvedl Dunford.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku


Související články

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...

F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o ...

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • daniel78
    18:46 28.07.2015

    to Vestly safra, to jsem nevěděl, že USA půjčili F-35 Rusům, aby to mohli otestovat :-). Nebo opravdu věříte tomu, že jedna i druhá strana uvádí přesné údaje u jakýchkoli ...Zobrazit celý příspěvek

    to Vestly

    safra, to jsem nevěděl, že USA půjčili F-35 Rusům, aby to mohli otestovat :-). Nebo opravdu věříte tomu, že jedna i druhá strana uvádí přesné údaje u jakýchkoli zbraní. Nebylo by to kontraproduktivní?Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    18:32 28.07.2015

    Shania, ani sa nevie, proti čomu išli, ani okolnosti stretnutia, jednoducho nic. Taktiez ti pripomeniem, že F-35 bude musiet služit minimalne do roku 2035 a v mnohych krajinach ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, ani sa nevie, proti čomu išli, ani okolnosti stretnutia, jednoducho nic.

    Taktiez ti pripomeniem, že F-35 bude musiet služit minimalne do roku 2035 a v mnohych krajinach to bude musiet potiahnut sama. Jej letove charakteristiky su podpriemerne, je pomala.

    Uz teraz je mozne zamerat F-35 na 80+ km. A ako vieme, technologia ide velmi rychlo dopredu, za 10 rokov uz nebude problem zamerat F-35 aj na o moc vacsie vzdialenosti.

    Napriklad dalsia generacia ruskych L-band radarov ma detekcnu vzdialenost proti F-35 +-400km

    http://www.pdf-archive.com/201...

    A ani ju nemusi presne zamerat, kedze S-300FM ma sekundarmy infrared seeker, ktory by sa o vsetko postaral.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    18:23 28.07.2015

    Shania Řeknu ti to asi takhle, každé letadlo, které dokáže držet poměr ztrát 1 ku 1 je dobré, pokud je to 1 ku 2 tak výborné a F35 jde ještě dál, údajně 1 ku 6. To že samotné ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania
    Řeknu ti to asi takhle, každé letadlo, které dokáže držet poměr ztrát 1 ku 1 je dobré, pokud je to 1 ku 2 tak výborné a F35 jde ještě dál, údajně 1 ku 6. To že samotné letadlo může být bez raket ho ještě nedělá bezcenným, ne na moderním bojišti.

    Problém je v tom, že bojová hodnota F-35 bola v podstate dokázaná iba simultanne softwarovo t.j.teoreticky. Aj slávna F-117 bola neviditeľná do chvíle, kým ju Srbi nezostrelili. Aby to podobne neskončilo aj s F-35.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:10 28.07.2015

    Vestly: fail je mozna tak tvoje uvazovaní, stačí se podívat níže. Pro jistotu ti to postnu znovu: During the Marine’s recent operational readiness test of the F-35B, four of the ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: fail je mozna tak tvoje uvazovaní, stačí se podívat níže. Pro jistotu ti to postnu znovu:

    During the Marine’s recent operational readiness test of the F-35B, four of the Marine aircraft went up against nine enemy aircraft.

    “It went very poorly for the bad guys,” Lt. Gen. Jon Davis, deputy commandant for aviation, told me this afternoon. Davis provided few details, saying they were classified, He did say that the F-35s faced a threat that “we have never put an F-16 or a Harrier against.” The F-35Bs, he said, did a “great job.”

    Řeknu ti to asi takhle, každé letadlo, které dokáže držet poměr ztrát 1 ku 1 je dobré, pokud je to 1 ku 2 tak výborné a F35 jde ještě dál, údajně 1 ku 6. To že samotné letadlo může být bez raket ho ještě nedělá bezcenným, ne na moderním bojišti.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    15:49 28.07.2015

    F-35 vidim ako velky fail. Mozno nie pre USA, kedze maju F-22, ktora im moze poskytnut krytie, ale pre staty, ktore si F-35 kupia a nerobi na vlastnom lietadle 5. generacie uz ano. ...Zobrazit celý příspěvek

    F-35 vidim ako velky fail. Mozno nie pre USA, kedze maju F-22, ktora im moze poskytnut krytie, ale pre staty, ktore si F-35 kupia a nerobi na vlastnom lietadle 5. generacie uz ano.
    Radary a rusicky sa stale zdokonaluju, je hlupost si mysliet, ze sa F-35 nedostane do dog fightov.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    14:57 28.07.2015

    JirkaM Tohle letadlo nás nejspíš zachránilo před III. světovou. ... USA by už možná bombardovaly Rusko... Sorry, ale väčšiu hlúposť som už dávno nečítal. Ak niekto tvrdí, že ...Zobrazit celý příspěvek

    JirkaM
    Tohle letadlo nás nejspíš zachránilo před III. světovou. ... USA by už možná bombardovaly Rusko...

    Sorry, ale väčšiu hlúposť som už dávno nečítal. Ak niekto tvrdí, že na začatie a porazenie Rusov stačí neviem ako supermoderné lietadlo tak by sa asi mal nad sebou zamyslieť. Pretože začať si s Rusmi znamená v krajnom prípade mať z USA a vlastne aj zo zemegule naveky spálenú a zničenú zem vhodnú akorat pre krysy. JirkaM si zrejme ešte nevšimol, že Rusko je jadrová superveľmoc ktorá isto nedovolí, aby po červenom námestí pochodovali americkí lepšie povedané akíkoľvek cudzí vojaci.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    13:17 28.07.2015

    liberal: Marína už vyřadila Harriery a tak nemá v současný době žádný éro, který by měla na svojí podporu, a po špatných zkušenostech s NAVY, kterýmu sou nějací blátošlapové ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal: Marína už vyřadila Harriery a tak nemá v současný době žádný éro, který by měla na svojí podporu, a po špatných zkušenostech s NAVY, kterýmu sou nějací blátošlapové ukradení a radši šetří svoje lodě, než aby krylo gruntům zadky, se na leteckou podporu zajišťovanou velkejma Carrierama nechtějí spolíhat. proto se na Bčko tak tlačí.

    Jsem zvědavej, jak si s F-35 poradí Agressoři z Nellisu. Škoda, že odtajněný to bude až mi bude sedmdesát... :/Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    12:13 28.07.2015

    Zvláštní, čekal bych, že první půjde do operačního použití jednodušší F-35A.

    Zvláštní, čekal bych, že první půjde do operačního použití jednodušší F-35A.

  • RiMr71
    12:11 28.07.2015

    ...tak povedlo se jim to s F-22 a po pravdě řečeno, s F-35 nejspíš taky...

    ...tak povedlo se jim to s F-22 a po pravdě řečeno, s F-35 nejspíš taky...

  • JirkaM
    12:01 28.07.2015

    Tohle letadlo nás nejspíš zachránilo před III. světovou. Představte si, že by ještě existoval tým podobný Skunkworks, který by za zlomek ceny F-35 vytvořil něco, co by zbytek ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle letadlo nás nejspíš zachránilo před III. světovou.

    Představte si, že by ještě existoval tým podobný Skunkworks, který by za zlomek ceny F-35 vytvořil něco, co by zbytek světa předstihlo o destíky let tak jako se to povedlo s U-2, Blackbirdem, nebo F-117. USA by už možná bombardovaly Rusko. Zaplať pámbu za všechny ty právníky, auditory, kontrolory a politiky co se na F-35 přiživují.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:01 28.07.2015

    Pro ty kdo si myslí, že F35 je extrémně složité a náročné letadlo na údržbu, plánovaná 80% mission readiness mluví za vše.

    Pro ty kdo si myslí, že F35 je extrémně složité a náročné letadlo na údržbu, plánovaná 80% mission readiness mluví za vše.

  • Shania
    11:56 28.07.2015

    4 Bs Take Out 9 Attackers http://breakingdefense.com/201... Marines perform first F-35B vertical take-off, ...Zobrazit celý příspěvek

    4 Bs Take Out 9 Attackers

    http://breakingdefense.com/201...

    Marines perform first F-35B vertical take-off, landing at Eglin

    WASHINGTON: During the Marine’s recent operational readiness test of the F-35B, four of the Marine aircraft went up against nine enemy aircraft.

    “It went very poorly for the bad guys,” Lt. Gen. Jon Davis, deputy commandant for aviation, told me this afternoon. Davis provided few details, saying they were classified, He did say that the F-35s faced a threat that “we have never put an F-16 or a Harrier against.” The F-35Bs, he said, did a “great job.”

    I asked Davis about the recent news that the F-35A did not fare that well in dogfight conditions against an F-16. “I love the F-16. It was a great airplane. Still is pretty good, but i would not want to be in a fight against an F-35.”

    In a clear message to A-10 advocates, Davis said the F-35B performed extremely well at Close Air Support missions using Joint Direct Attack Munitions (JDAMs) and laster-guided GBU-12s. The aircraft does need a cannon, he conceded, for some missions. The gun is currently undergoing its first tests mounted on an aircraft but it won’t be deployed on the plane until 2017 when the Block 3F software is installed. But Davis was unequivocal in his enthusiasm for the aircraft. “No airplane in the world will be able to touch this jet at Close Air Support,” he told reporters.

    Davis said he had made his recommendation about the F-35B’s Initial Operating Capabilitity to Marine Commandant Gen. Joseph Dunford: “He’s got all the paperwork now and he’s going through it.” Breaking D readers will remember that Dunford has been nominated to become the next Chairman of the Joint Chiefs of Staff and has been a bit busy recently dealing with nomination hearings and such.

    Davis said early models of the F-35B are currently maintaining a 60 percent to 65 percent mission readiness rate, something he expects to rise substantially as more newer planes come to the line. He noted a training squadron with newer planes was “getting 70 to 75 percent rates the other day.” The overall goal is 80 percent later in the program.

    The Marines plan to buy 353 F-35Bs and Davis said he has heard absolutely nothing to convince him that number should be cut. It seems pretty certain he has recommended to Dunford that IOC be approved, but, as he put it, that’s the commandant’s decision.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:02 28.07.2015

    Kolt: přesně tak, pentagon uvažuje o větším, ne menším počtu letounu, protože ty stávající počty jsou pro ně příliš malé. USAF, USN se snaží získat co nejvíc kusů co to jde. F16 se ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: přesně tak, pentagon uvažuje o větším, ne menším počtu letounu, protože ty stávající počty jsou pro ně příliš malé. USAF, USN se snaží získat co nejvíc kusů co to jde. F16 se taky nakoupilo daleko víc, než bylo na začátku plánovalo.

    I přímo ve zdroji článku je napsáno:

    Asked if the Pentagon should look at buying less F-35s, Davis was blunt: "No."

    "Right now I can't imagine wanting to cut back on the buy, because right now I'm replacing a greater number of F-18s, Harriers and Prowlers," Davis said. "Obviously ill defer to the commandant and do what he says. He and I have not talked about reducing the number of F-35s, so I'd have to go back and talk to him about that."Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:46 28.07.2015

    Otázkou je, zda to číslo 2443 není špatně proto, že je příliš nízké :-) Zvlášť s ohledem na ukončení výroby F-22...

    Otázkou je, zda to číslo 2443 není špatně proto, že je příliš nízké :-) Zvlášť s ohledem na ukončení výroby F-22...

Načítám diskuzi...

Stránka 11 z 11