Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Foto: Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps
Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

V současné době americká námořní pěchota dokončila všechny potřebné testy a dosažení IOC je nyní věcí formality. Rozhodnutí o dosažení IOC leží na bedrech generála Joe Dufendera, veliteli americké námořní pěchoty, který má podepsat a schválit všechny nezbytné dokumenty.

Podpis a dosažení IOC je bedlivě sledováno nejen ve Spojených státech ale prakticky po celém světě. Projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vyšel vítězný letoun F-35 Lightning II, přijde americké daňové poplatníky (vývoj, nákup letadel a techniky) na 324 miliardy dolarů. Podle propočtů za 55 let provozu (předpokládané provozní nasazení F-35) američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II bilion dolarů.

Počáteční vývojové práce na programu JSF začaly již v roce 1996. Svým rozsahem navíc program JSF patří mezi nejdražší a největší zbrojní programy všech dob. Letouny F-35 budou výrazně ovlivňovat podobu vojenského letectví po následujících 50 let.

Schopností IOC dosáhne během pár dnů letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) americké námořní pěchoty. V letce najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. První nasazení se očekává v roce 2017 v Iwakuni, Japonsko. Podle generálplukovníka Jona Davise, zástupce velitele letecké složky americké námořní pěchoty, však lze F-35B nasadit všude na světě podle potřeby.

Letadla F-35B v současné době ještě nedokáží plně využít svých schopností – brání v tom nedokončený letový software. Teprve v roce 2017 dostanou F-35 konečnou verzi software Block 3F, který umožní využívat všech schopností letounů F-35. Verze Block 3F umožní například stíhačce používat nejnovější generaci přesně naváděné munice.

Pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) je F-35B schopen použít jen omezenou škálu munice. Například externě umístěný 25mm kanon dokáže F-35B použít až v roce 2017 – s příchodem Block 3F.

Je však třeba připomenout, že využití všech schopností (každého) nového bojového letadla trvá řadu let. Odhaduje se, že piloti „vytěží maximum" z nového bojového letadla až po deseti letech intenzivního nasazení a cvičení. Podle Davise například současné modely F-35 dosahují kolem 60 až 65 % úrovně svých cílových schopností.

Podoba software se navíc stále ladí. Programové vybavení F-35 dokáže sdílet data až mezi čtyřmi letadly F-35 a vytváří tak společný taktický obraz. Jednoduše řečeno, čtyři letadla letící v určité formaci se chovají jako jediný senzor, který koordinovaně a systematicky využívá schopností všech zúčastněných letadel.

Během březnových testů se však ukázalo, že při sdílení dat měly senzory F-35 problém „shodnout se" na identifikaci cíle. V současné době americká pěchota vyřešila problém změnou nasazení F-35. Letadla budou prozatím létat ve formaci „2+2". Data si vymění vždy jen dvě letadla. Vyřešení problému se očekává s příchodem software Block 3F.

Pentagon a zahraniční zájemci však řeší další problém – nedostatečnou rychlost výroby. F-35 je nesmírně složitý letoun vyžadující mnoho člověkohodin práce a strojního času. V roce 2014 vyrobil Lockheed Martin 43 letadel F-35 (všech verzí). V roce 2018, při nastartování plné sériové výroby, firma plánuje za rok vyrobit 107 letadel.

Pentagon požaduje 2443 letadel F-35 a o dalších přibližně 650 letadel projevují zájem zahraniční zájemci. Dlužno však dodat, že Pentagon zvažuje „zda 2443 je správné číslo." Jinak řečeno, Pentagon uvažuje o nakoupení menšího počtu letadel.

„S ohledem na vyvíjející se obrannou strategii a nejnovější obranné plánování, analyzujeme nejnovější strategické podklady a zjišťujeme, zda 2443 je správné číslo," uvedl Dunford.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku


Související články

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...

F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko

Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o ...

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    17:21 04.08.2015

    Vestly: tohle mám třeba převážně z Command Rakety nejsou neviditelné, ale jsou těžko zjistitelné leteckým radarem, ani náhodou se nemůžeš spoléhat na to, že rakety radarem ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: tohle mám třeba převážně z Command
    Rakety nejsou neviditelné, ale jsou těžko zjistitelné leteckým radarem, ani náhodou se nemůžeš spoléhat na to, že rakety radarem zachytíš. Letadla taky nevyhledávají v celém rozsahu jejich radaru, ale jen určitý segment. Třeba jen 40 stupnu z celkového rozsahu. Aesa v tomhle bude výrazně lepší než PESA a starší radary, ale stejně.

    proč? protože by to trvalo hodně dlouho, než by radar pokryl celou prohledávanou oblast, proto letadla v letce kooperují a každé kouká radarem jinam, stejně ale je to pořád obrovský prostor.

    Proto moderní letadla mají MAWS, které mají větší šanci zjistit příchozí raketu.

    Ty prostě nemáš nejmenší představu o tom, jak málo letadla vědí o situaci okolo nich.

    Ve válce v zálivu, i když spojenci měli několik E-8 pokrývající celé území Iraku a hlavně jejich letišť a mnoho letadel ve vzduchu, tak stejně v některých případech dostali piloti varování o blížícím se nepřátelském letounu na velmi krátkou vzdálenost (a to mluvíme o wvr).

    ještě abys pochopil další výrazný rozdíl mezi generacemi, tak zatímco u 4gen pilot uslyší vřískat wingmana: doprdele raketa! zatoč do prava! a možná uslyšíš i hodinu odkud letí, ale mezitím si ji budeš muset vizuálně najít sám, vyhodnotit vzdálenost, cíl, provádět úhybné manévry a budeš vědět úplný prd o situaci okolo tebe....

    https://www.youtube.com/watch?...

    Tak pilot 5 generace nejenže nejspíš zjistí sám, že na něj byla odpálena raketa, zjistí i zdroj, směr, předpokládaný cíl na velkou vzdálenost, má čas manévrovat, vyhodnotit v klidu situaci, provést protiopatření. navíc všechny ty informace dostanou i ostatní piloti ve formaci a i když budou muset manévrovat, neztratí SA díky DAS. Tohle je jen jedna z mnoha výhod... samozřejmě u 4++ můžeš mít kvalitní MAWS jako ma např. Rafale, ale pořád se to celkovým schopnostem 5 generace ani nepřibližuje.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    16:44 04.08.2015

    Ty si myslis, že rakety su pre radar neviditelne alebo co? Vies vobec ako radar funguje? Lebo ako tak citam, ty si skor taky hovorca portalu F-16.net "so vším všudy" (cize aj so ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty si myslis, že rakety su pre radar neviditelne alebo co? Vies vobec ako radar funguje?
    Lebo ako tak citam, ty si skor taky hovorca portalu F-16.net "so vším všudy" (cize aj so vsetkymi sprostostami, co sa tam napisu)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:36 04.08.2015

    Vestly: 100km na zachycení sis vycucal z prstu, spíš tak max 20-30 km... když bude mít štěstí. A co když pilot F35 nebude tupě letět přímo proti cíly, ale použije nějakou tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: 100km na zachycení sis vycucal z prstu, spíš tak max 20-30 km... když bude mít štěstí.

    A co když pilot F35 nebude tupě letět přímo proti cíly, ale použije nějakou tu základní taktiku, jako útok z více směrů a ze stran.

    Ale ok, tak zjistí místo odpálení rakety, může tedy usuzovat zhruba směr kde se f35 nachází.

    Co myslíš že udělá? Poletí na plný AB tím směrem? nebo protože zjistil odpálení rakety se bude snažit ztížit jí šanci na zásah?

    ne nadarmo se říká First Look, First Shot, First Kill a tohle platilo vždy, už u dvojplošníků.

    Raptory tímto způsobem naprosto ničí cokoliv co se dokáže udržet ve vzduchu.

    Tobě totiž pořád nedochází, že ve hře je nejen stealth, ale taky daleko lepší senzory, jak v množství, tak ve schopnostech, tím pádem lepší SA.

    Pilot F35 v naprosté většině případů první kdo nepřítele najde, bude první kdo rozhodne jakým směrem se bude boj vyvíjet, první vystřelí a první zničí cíl.

    A pořád tu máš ten problém, že i když aggresor uvidí F35 nebo jiné letadlo na radaru, nebude vědět, jestli to není náhodou léčka, kdy ostatní na něj čekají, až vletí do pasti.

    A jak Su-35 bude používat radar, když mu ho bude zrovna rušit jiná F35 o které nemá ani páru. Jammer F35 na rozdíl od Su nevysílá směrově, ale úzkým koncentrovaným paprskem přímo na cíl s daleko větším výkonem. Když dokáže zachytit a rušit radar F-22 dokáže to zcela jistě i u Su-35.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    16:08 04.08.2015

    logik, ved presne som to tam napisal, ked som tam dal vypocitane hodnoty.
    Na 100 km uz uvidis mraam na radare, takze vies ,kde je F-35.

    logik, ved presne som to tam napisal, ked som tam dal vypocitane hodnoty.
    Na 100 km uz uvidis mraam na radare, takze vies ,kde je F-35.

  • logik
    14:14 04.08.2015

    Kde? Např. tady: http://aviationweek.com/blog/f... tvrdí americký generál, že je F35 lepší ve Stealth než F22. Možná kecá - a možná kecali předtím, že nechtěli ...Zobrazit celý příspěvek

    Kde? Např. tady:
    http://aviationweek.com/blog/f...
    tvrdí americký generál, že je F35 lepší ve Stealth než F22. Možná kecá - a možná kecali předtím, že nechtěli odhalit pravé RCS. Kdo ví....

    Ale to je v podstatě detail - daleko klíčovější je to, že RCS se natolik mění s úhlem a s vlnovou délkou, že prostě počítat s jednou fixní hodnotou je prostě nesmysl. Obzvlášť s "plácnutou" někde nějakým generálem, protože nevíme: jde o nejhorší? průměrnou? nejlepší? průměrnou zepředu? vycucanou z paty?

    Uvědom si, že tady děláš (rádoby)přesné závěry z toho, že někdo někdy něco plácnul o golfovém míčku. A zcela podle své taktiky - amíci maj všechno špatný - navíc bereš RCS toho míčku jako minimální hodnotu, a ne jako střed odhadu.

    ---

    Jinak vzhledem k tomu, že nijak neoponuješ schopnosti meteorů pro optimal range 100km, kde i ten RCS 0.005 stačí, tak je debata výše zbytečná. A to furt neoperujeme s aktivním rušením, které je u takto malých RCS řádově účinější.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:36 04.08.2015

    kdo chce vědět jak dosáhnout nízké rcs pouze tvarem trupu, tak tady je studie

    http://www.f-16.net/forum/view...

    kdo chce vědět jak dosáhnout nízké rcs pouze tvarem trupu, tak tady je studie

    http://www.f-16.net/forum/view...

  • Shania
    12:32 04.08.2015

    Vestly: frontalní rcs vypočítané podle komentářů Gen. Hostage je 0.001, ale nevíme vliv RAM a dalších vlastností. tenkrát řek, že raptor má lepší rcs 0,0001 Nov 2005: The U.S. ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: frontalní rcs vypočítané podle komentářů Gen. Hostage je 0.001, ale nevíme vliv RAM a dalších vlastností. tenkrát řek, že raptor má lepší rcs 0,0001

    Nov 2005: The U.S. Air Force, in it’s effort to get money to build more F-22s, has revealed just how “stealthy” the F-22 is. It’s RCS (Radar Cross Section) is the equivalent, for a radar, to a metal marble. The less stealthy (and much cheaper) F-35, is equal to a metal golf ball. The F-35 stealthiness is a bit better than the B-2 bomber, which, in turn, was twice as good as that on the even older F-117. Much older aircraft, like the B-52, have a huge RCS, which makes them very easy to spot on radar. But with a smaller RCS, it's more likely that the aircraft won't be detected at all.

    The air force revealed this information, which is usually kept secret, because it wants to make the case that it makes more sense to cut production of the F-35 (which cost $30-50 million each), so that more F-22s (that cost over $100 million each) can be bought. Most of the air force generals are former fighter pilots, and the F-22 is a much hotter fighter than the F-35 (which is basically a fighter-bomber, with emphasis on the latter function.) This is causing an international uproar, because of the many foreign countries that are buying the F-35. Some of these countries have contributed money for the development of the F-35. The F-22 will not be exported, because it uses so much top secret technology.

    Později když už byl ve výslužbě řekl, že F35 je víc stealth než F22 a tady an to máš komentář dalšího generála:

    DId Gen. Bogdan just confirm F-35 has superior stealth vs. F-22?



    https://secure.afa.org/joinafa...

    Hostage caused a stir in late spring when, in press interviews, he said the F-35 would be stealthier than the F-22, its larger USAF stablemate. Conventional wisdom had pegged the F-22, with its angled, vectored-thrust engines, as a stealthier machine than the F-35. Hostage also said the F-35 would be unbeatable when employed in numbers, which is why the full buy of aircraft is "so critical."

    "I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.

    The comment about the effectiveness of F-35s together "has less to do with stealthiness and more to do with overall survivability," he said.

    "We are going to ask the F-35 to do things that no other airplane—fourth gen or otherwise—is going to be able to do in the future," he stated. For some of those missions, "it would be much better to do it with more than one F-35."

    Besides their stealthiness, the F-35s share information and can perform electronic warfare, electronic attack, and cyber missions.

    "When you put two F-35s in the battlespace, … they become even more survivable when they do it together," Bogdan asserted. With two or more, "the sum of the parts is greater than the whole," especially when the aircraft are teaming up "from different parts of the airspace, on the same targets. It becomes quite effective."Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    12:02 04.08.2015

    logik, tak sem daj zdroj, kde si nasiel rcs f-35 0.0001m2.

    logik, tak sem daj zdroj, kde si nasiel rcs f-35 0.0001m2.

  • Shania
    11:58 04.08.2015

    kdyby někdo chtěl vědět jak funguje ECM ve hře, tak tady je scenář z 67 https://www.youtube.com/watch?... a tjako bonus výukové video USN o DECM z ...Zobrazit celý příspěvek

    kdyby někdo chtěl vědět jak funguje ECM ve hře, tak tady je scenář z 67

    https://www.youtube.com/watch?...

    a tjako bonus výukové video USN o DECM z 62

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Wiktores_SVK
    11:51 04.08.2015

    To Shania: Dik, to bude asi uplne stacit. Hral som Command prvy vikend, ale stravil som u toho asi 14 hodin co sa mi casto nestava, je to proste pecka... Inak trosku k teme, ...Zobrazit celý příspěvek

    To Shania: Dik, to bude asi uplne stacit. Hral som Command prvy vikend, ale stravil som u toho asi 14 hodin co sa mi casto nestava, je to proste pecka... Inak trosku k teme, podarilo sa mi s 4 F-22 preletiet zo SAE do Afghanistanu cez Iran bez povsimnutia, ale neviem ci to nebola len nahoda...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:42 04.08.2015

    Vestly: Command není 100% realistický, stealth např. ve hře nefunguje jako totální neviditelnost a letadla jdou zjistit na přijatelné vzdálenosti, což vypovídá i o tom, že stealth ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: Command není 100% realistický, stealth např. ve hře nefunguje jako totální neviditelnost a letadla jdou zjistit na přijatelné vzdálenosti, což vypovídá i o tom, že stealth není jen o rcs, ale o správném nasazení podpůrných prostředcích.

    F35 např. nemá ve hře odpovídající ECM a řadu dalších věcí, taky není odpovídajícím způsobem reflektováno zrychlení v OODA loop proti jiným letadlům, atd… je to v podstatě jen normální letadlo s nízkým rcs, lpi radarem a pár dalšími pokročilými senzory, takže snad po operačním nasazení budou mít víc informací a schopnosti letadla zvětší.


    Nicméně, hra je převážně zaměřena na historickou a současnou techniku a futuristické zbraně si moc nevymýšlí. Má dokonce dvě databáze, jednu pro moderní období a jedno pro brzkou studenou válku.

    Modeluje opravdu hodně věcí, stačí se podívat na mega FAQ
    http://www.warfaresims.com/?pa...

    Hodím sem pár otázek ze sekce zbraní, vzdušných operací atd, které by tu lidi mohli zajímat, vztahuje se to k reálným operačním hodnotám letadel. V podstatě než jsme tohle čet, žil jsme taky v domnění maximálních tabulkových hodnot…

    Pro tebe doporučuji aspoň kouknout na

    What is the electronic warfare (ECM) model like?

    Tady jsou některé další věci, které mě přijdou zajímavé, dost z nich se vztahují k použití v reálném operačním nasazení.

    Can I re-target datalinked weapons like Tactical Tomahawk?
    What is the best way to employ the ITALD and TALD loadouts?
    How do I fire naval Surface-to-Air Missiles (SAMs) against surface ships?Can I assign ARMs to specific radars on a target?
    Why do the databases have multiple entries for the same platform?
    Why no TASM (Tomahawk Anti-Ship Missile) after 1991?
    Why are later S-3 Viking variants not carrying ASW weapons?
    Why do many guns have such a low PoK against aerial targets?
    Why do Aegis ships (and others) have empty Mk41 VLS cells in the database?
    Why do not newer USN Arleigh Burke Flight IIA ships carry any Harpoon missiles?
    Why do newer USN Arleigh Burke Flight IIA ships not carry any SM-2MR missiles by default?
    Why do USN Arleigh Burke ships not carry any SM-3 missiles by default?
    Why aren’t F-111s armed with AGM-65 Maverick missiles in the simulator?
    Why is there no 10-AMRAAM loadout for the F/A-18 Hornet?
    Why is there no 6-Phoenix loadout for the F-14 Tomcat?
    What is so special about the ‘F-14A Tomcat [Crazy Bob]‘ database entry?
    How do I kill the fast MiG-25 and MiG-31 interceptors?
    Why is the AN/AWG-9 radar on the F-14 Tomcat limited to a 40 deg search arc?
    My F-16C Falcon with the Sniper pod can ID targets at ranges up to 70nm. How is that possible?
    Why won’t my fighter jets fly faster than 925kt (Mach 1.6)?
    Why doesn’t the F-22A Raptor have a separate Afterburner throttle setting?
    Why does the F-22A Raptor have a 480kt cruise speed like most 4th generation fighters?
    The F-35A Lightning II supposedly has a Mach 0.9 cruise speed but in Command it is ‘only’ 480kts. Why?
    Radar types: FCR, target indicator, weapon director, radar illuminator? What does it all mean?
    Why does the Mk214 Sea Gnat Chaff have “surface ships” as valid target?
    Why do torpedoes have such a short range?
    What advantage does New Threat Update (NTU) ships have over pre-NTU ships?
    The radar ’Rock Cake HF [PRV-10M] does not seem to be working. Why?

    Why do most combat aircraft have a 40 000 feet (12192 m) ceiling?
    What is the yellow “L0″ or “L1″ under aircraft symbols?
    How can I get aircraft to egress from target on a plotted path instead of calling Winchester?
    Is the grounding of aircraft simulated because of bad weather or night-time conditions?
    How can I get ground units to illuminate targets for air-dropped Laser-Guided Bombs (LGBs)?
    Is it possible to jettison drop tanks and ordnance on aircraft?
    Is it possible to land one’s aircraft at an airbase or airport belonging to an allied side?
    Is it possible to drop ordnance at a given location irrespective of any enemy units being there?
    What is the deal with the “Maintenance (Unavailable)” loadout?
    What is the difference between ‘Reserve’ and ‘Unavailable’ loadouts?
    Is there a way to activate aircraft set to Maintenance (Unavailable)?
    Why does it take 6 hours to prepare my strike aircraft for a sortie?
    I do not want aircraft to be down for maintenance or use realistic ready times, how can that be done?
    The loadout selection window has “time-of-day” and “weather” columns. Are these in use?
    Can I reload my aircraft without air-to-air weapons in air-to-ground loadouts?
    Why do my aircraft fly at 350kt on patrol, 480kt when Bingo and 520kt on manual RTB?
    What is the best way to disable an airbase?

    Simulator Mechanics
    Are High Off-Boresight (HOB) Air-to-Air Missiles (AAMs) simulated?
    Do anti-air missiles have their base hit probabilities adjusted for range?
    How do aircraft bombsight types affect bombing accuracy?
    How does the sim treat periscopes?
    Can flying boats land on water?
    Do you take Daylight Saving Time (DST) into account?
    Is the cloud cover spread throughout the whole world evenly, or localized in areas?
    A group of infantry platoons moves but they are travelling at a really slow speed, why?
    Is water depth taken into account?
    What is the communications model like?
    Do you simulate COMINT and communications jamming?
    What is the land warfare model like?
    Do you model the midnight sun and the polar night to the north/south of the arctic circles?
    What kinds of warhead types and explosives types are modelled?

    Sensor Modelling
    How are sensors modelled in the simulator?
    Does the weather affect sensors?
    Does weather affect underwater acoustics as well?
    How detailed is your radar model?
    How do your ESM / RWR sets work?
    What is the electronic warfare (ECM) model like?
    How does stealth work with F-117A Nighthawk, B-2A Spirit, and other stealth aircraft?
    How do Low Probability of Intercept (LPI) radars work?
    What are your visual and infrared (IR) models like?
    Are snorkeling subs visible to radar?
    What weapon guidance types are modelled in the simulator?
    A SARH-guided missile flew to the target and hit, but the target was outside the radar’s search arc. Why?
    How do you calculate horizon limitations?
    How do you simulate Look-Down/Shoot-Down (LD/SD) limitations?
    How do you model ‘looking through a straw’ limitations for long-range TCS?
    What is a semi-active seeker?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:25 04.08.2015

    Ahoj, bohužel cz neznám, je to hra pro dost malou komunitu. Můžu akorát doporučit tuhle stránku http://baloogancampaign.com/... a jeho YT channel s tutorialy a ...Zobrazit celý příspěvek

    Ahoj,

    bohužel cz neznám, je to hra pro dost malou komunitu.

    Můžu akorát doporučit tuhle stránku

    http://baloogancampaign.com/...

    a jeho YT channel s tutorialy a videi


    A jeho wiki, kde je databáze (btw má cenu zlata a pokud nemáte placený přístup na Janes, tak nic lepšího nedostanete)

    http://wiki.baloogancampaign.c...

    https://www.youtube.com/channe...

    Tady je pak velké množství komunitních scénařů a obrázků jednotek do databáze.
    http://www.warfaresims.com/?pa... Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:28 04.08.2015

    Ano, odhadnuté hodnoty RCS, navíc konstanta místo skutečné velikosti RCS je prostě garbagage. Velikost udávaná velikost RCS je podle údajů 0.0001 až 0.005, kdoví jaká je skutečně. ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, odhadnuté hodnoty RCS, navíc konstanta místo skutečné velikosti RCS je prostě garbagage. Velikost udávaná velikost RCS je podle údajů 0.0001 až 0.005, kdoví jaká je skutečně. Další koeficient tak x2 - x3 tam přidává neznámá ohledně schopnosti radaru identifikovat zrovna signaturu F35. To nejsou věšechny neznámé (např. směr dopadu paprsku hraje významnou roli, atmosférické podmínky mají také na šíření signálu vliv) a už tu máš nepřesnost ve vzdálenosti 100^-4 = 3.1. Tedy Irbis může detekovat F35 možná na 100km, ale možná na 30... A ty z toho něco vyvozuješ a snažíš se tvrdit, že to je přesnější výpočet než svědectví pilotů, co měli tu F35 na radaru.

    Jinak radary samozřejmě nejdou dopředu tak rychle, jako rakety, protože radary jaksi už naráží na fyzikální strop svých výkonů - anténu zvětšit už moc nepůjde a zvýšit dosah radaru 2x znamená 16x více výkonu do radaru, zvýšit dosah rakety znamená dát ji cca 3x tolik paliva (2x + nějaké palivo za zvýšení hmotnosti). Navíc je tu známá a pro amraamy nevyužitá technologie ramjet, která dosah raket dále prodlouží. Takže pokud bude třeba, tak lze prodloužit dolet raket daleko snáz, než dosah radaru.

    Co k tomu dodat? Příště méně urážej a více mysli.Skrýt celý příspěvek

  • Wiktores_SVK
    08:09 04.08.2015

    To Shania: nazdar, neni nejaka CZ/SK fan page C: MANO? inak sorry za offtopic...

    To Shania: nazdar, neni nejaka CZ/SK fan page C: MANO? inak sorry za offtopic...

  • Vestly
    02:31 04.08.2015

    Tie hodnoty RCS s ktorymi som to pocital som tam dal pre srandu kralikov? Vies, je rozdiel medzi udajmi udavanymi vyrobcom a nejakou pocitacovou hrou. Inak, od zaciatku vravim ...Zobrazit celý příspěvek

    Tie hodnoty RCS s ktorymi som to pocital som tam dal pre srandu kralikov?

    Vies, je rozdiel medzi udajmi udavanymi vyrobcom a nejakou pocitacovou hrou.
    Inak, od zaciatku vravim ako ide technologia rychlo dopredu, jak rakety, tak aj radary, cize co k tomu dotat.. bud si troll alebo dyslektik..

    Ako tak citam, tak mame vsetci velke stastie, ze si IT-ckar a nie general.

    To bombardovanie este ako tak, v podstate by tak prebehla aj skutocna vojna, len namiesto znicenych zakladni by boli znicene cele krajiny a prezivsi by zili v nuklearnej zime. Ale to je len taky maly detail.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    00:19 04.08.2015

    Ach jo, Vestly. Ano, spočítat to můžeš úplně přesně. Třeba na sto desetinejch míst. Jenže v matematice jaksi existuje takový zákon: garbage in, garbage out. Takže pokud neznáš RCS, ...Zobrazit celý příspěvek

    Ach jo, Vestly. Ano, spočítat to můžeš úplně přesně. Třeba na sto desetinejch míst. Jenže v matematice jaksi existuje takový zákon: garbage in, garbage out. Takže pokud neznáš RCS, tak můžeš úplně přesně spočíst totální nesmysl. A RCS prostě neznáš. Tečka.

    (Btw. i kdybys ho znal, tak pokud neznáš přesné způsoby a algoritmy, jak konkrétní typ radaru identifikuje cíle tak ani nevíš, jak silnej signál potřebuje by letadlo nejen detekoval, ale i identifikoval, tak stejně nic nespočítáš, ale to už je detail.).

    Ohledně efektivity raket - koukám Tvůj obvyklý mód: když něco napíšou do papíru rusové, určitě to funguje, když američani, tak určitě ne. Viz úžasná víra, že Nebo-m pronikne veškerý rušení, ale americká raketa určitě letadlo s Irbisem na 100km nesejme. Prostě nemůže. Nesmí.
    Pro Tvoji informaci, u Amraamu D jsem data nenašel, ale u Meteoru se udává 100km jako "optimal range", dostřel je udávanej k 300km. Ať se Ti to líbí nebo ne, tak každá generace raket bude mít větší dosah a spolehlivost.

    Co proti F-22? Např. to, že tam kam +- ukazuje nedokonalej L-band radar pošlu deset letadel, F22 jich sice pět sundá, ale já zjistim odkud letěli rakety a nakonec ji dohonim a sundam já? Nebo včasné vybombardování těch pár základen, odkud raptory operují? Atd...
    To fakt chceš tvrdit, že nevidíš rozdíl mezi tím, jestli má protivník řádově desítky VLO letadel, nebo tisíce?Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    21:14 03.08.2015

    Shania, v tom pripade sa to nepocita zamna, kedze Nebo-M bol vyvinuty hlavne na vyhladavanie stealth lietadiel. Podla dostupnych informacii funguje aj v silnom ruseni. Takze, asi ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, v tom pripade sa to nepocita zamna, kedze Nebo-M bol vyvinuty hlavne na vyhladavanie stealth lietadiel. Podla dostupnych informacii funguje aj v silnom ruseni.
    Takze, asi to musia trocha doladit.

    Inak, ako som spominal, aj Rusi maju dobru škálu systemov elektronickeho boja, tazko povedat, ake by mali vplyvy na F-35.Skrýt celý příspěvek

  • Vestly
    20:40 03.08.2015

    Ale vazne logik ? Co by sme si bez teba pocali :) Vypocitat sa to da a je to celkom presne. Ved aj ty si to pocital, teda aspon si sa pokusil. Dostrel nema s efektivitou ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale vazne logik ? Co by sme si bez teba pocali :)
    Vypocitat sa to da a je to celkom presne. Ved aj ty si to pocital, teda aspon si sa pokusil.

    Dostrel nema s efektivitou moc spolocneho, kedze je rozdiel strielat na B-52 a na Rafale. B-52 na tu vzdialenost sundas, zato s Rafalom to uz bude tazsie.

    Bol by som rad, keby si rozvinul svoju myslienku o inych protiopatreniach proti F-22 a B-2 ako su radar a PVO.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:36 03.08.2015

    Vestly: mohl bych si to najít kdybych chtěl, ale nemám iluzi o tom jak přesné udaje z toho dostanu. Navíc tohle už spočítali mnohokrát přejemnou. Každopádně mám něco mnohem ...Zobrazit celý příspěvek

    Vestly: mohl bych si to najít kdybych chtěl, ale nemám iluzi o tom jak přesné udaje z toho dostanu. Navíc tohle už spočítali mnohokrát přejemnou.


    Každopádně mám něco mnohem lepšího, co to počítá za mě a to je command.

    Podle jejich databaze je celní rcs:

    pro radary A-D (30-2000 Mhz) -20,8dBsm (0,0083sq.m)
    E-M (2-100Ghz) - 30,8 dBsm (000083 sq.m)

    pokud letí proti sobě, tak je vetší šance, že mě najde IRST než radar a to na velmi kratkou vzdálenost. Aim-120 byl schopná zachytit radarem na 15 nm...

    zkusil jsem nasadit i všechny typy Nebo radarů (celkem 6 aktivních radarů), detekce cíle na 70 nm, přesné udaje o poloze na 35 nm pro S-400 (40N6)

    Při nasazení jednoho growleru na rušení jsou schopni mě najít na 20 nm, do té vzdálenosti nemají ani páru kde F35 je a 40N6 letí na pozici, kde už dávno není.

    Kdyby jsi něco říkal o špatných udají a rcs, tak growler na který jsou schopni střílet i na 200 km se po zapnutí rušení dostane bezpečně na 50 nm než ho vůbec zachytí....Skrýt celý příspěvek

  • logik
    19:33 03.08.2015

    Ne, akorát rozumí tomu, že RCS není ve skutečnosti skalární konstanta, ale funkce úhlu paprsku, vlnové délky a kdovíještěčehovšeho (rozuměj nechce se mi to vypisovat), zadruhé ...Zobrazit celý příspěvek

    Ne, akorát rozumí tomu, že RCS není ve skutečnosti skalární konstanta, ale funkce úhlu paprsku, vlnové délky a kdovíještěčehovšeho (rozuměj nechce se mi to vypisovat), zadruhé narozdíl od Tebe ví, že vzdálenost, na kterou je schopen radar něco detekovat není vzdálenost, na kterou je radar něco schopen identifikovat a zaměřit. Zatřetí i kdyby to bylo nakrásně 100km, tak dosah amraamů je dnes 160km a dosah meteorů také přes sto km.

    Ad protiopatření - jiná protiopatření musíš dělat proti pár kusům F22 a B2 (kde např. můžu spoléhat na to, že mé konvenční síly přežijou těch pár ztrát a F22 nakonec ulovím, furt to je VLO a ne Stealth), jiná proti tisícům kusů F35, takže to není blbost.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 11