Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
- 15. 6. 2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) první letka stíhaček F-35B Lightning II americké námořní pěchoty. Zároveň americká strana vyzvala zahraniční zájemce k potvrzení nákupu předobjednaných stíhaček F-35A/B Lightning II.
Bojová připravenost F-35B Lightning II
Příští měsíc prohlásí svou počáteční operační připravenost mariňácká letka VFMA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) s deseti letadly F-35B Lightning II. Domovem letky se stane základna Yuma v Arizoně.
Před několika měsíci letka VMFA-121 byla poprvé nasazená na moři v rámci prvního operačního testování OT-1 (Operational Testing 1). Letka operovala z výsadkové lodi USS Wasp. Testů se účastnily čtyři letouny letky VFMA-121 a dva letouny letky VFMA-501. Provoz letadel zajišťovalo 150 mariňáků.
Během zkoušek letouny provedly více než 100 simulovaných bojových misí, ve dne i v noci. Mariňáci potvrdili funkčnost programového vybavení letounu Block 2B. Cílem OT-1 bylo především pochopit operační a logistické nároky na provoz šesti letounů F-35B Lightning II, tedy předpokládaného provozního počtu, na výsadkových lodích amerického námořnictva.
První ostré nasazení letky VMFA-121 se očekává v roce 2017 v Pacifiku (Iwakuni, Japonsko). Podle aktuálních plánů F-35 Lightning II u amerického námořnictva a námořní pěchoty zcela nahradí do roku 2019 námořní letouny elektronického boje EA-6B Prowler, do roku 2026 bitevní AV-8B Harrier a do roku 2030 víceúčelové stíhací letouny F / A-18 Hornet.
"Vzhledem k tomu, že námořní pěchota podporuje strategii prezidenta k obnovení rovnováhy v Pacifiku, přinášíme s F-35B do regionu nejmodernější technologie a schopnosti. Neustálý vývoj a zařazování do výzbroje F-35B, tedy verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním, zůstává středobodem tohoto úsilí," vysvětluje generálporučík Jon Davis, zástupce velitele leteckého křídla americké námořní pěchoty.
První operační testování na USS Wasp.
Zahraniční uživatelé
Pokračuje boj s cenou letounu, která v současné fázi počáteční výrobní série LRIP (Low Rate Initial Production) překračuje 100 milionů dolarů. Snížení ceny je možné jen v případě zvýšeného množství závazných objednávek.
V současné době Lockheed Martin eviduje zájem Ozbrojených sil Spojených států a zahraničních zájemců nakoupit přes 3000 letadel F-35. Během následujících 30 let se přitom očekává výroba až 4000 letadel F-35B.
F-35 Lightning II nahradí v Ozbrojených silách Spojených států a u zahraničních zájemců devět různých bojových letadel. Letadla F-35 zůstanou v provozu minimálně 30 až 40 let.
Okolo 40 % letadel poputuje k zahraničním zájemcům. V současné době však zahraniční uživatelé podali závazné objednávky pouze na 30 letadel. Americké ministerstvo obrany proto vyzvalo zahraniční zájemce, aby zvýšilo množství závazných objednávek.
Americké ministerstvo obrany dlouhodobě usiluje o pokles ceny stíhačky F-35B Lightning na úroveň ostatních letadel 4. generace na trhu. K tomu je však nutné zvýšit produkce letadel F-35. Pro období 2018 a 2020 je nutno závazně objednat dalších 450 letadel F-35.
„Do roku 2019 očekáváme, že cena F-35 bude téměř rovna ostatním stíhačkám na trhu, ale s mnohem pokročilejšími schopnostmi," říká Chris Bogdan. Cena za standardní provedení F-35A podle plánů poklesne pod 80 milionů dolarů.
Zdroj: Defense-Update
Související články
Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně
V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...
- 21.01.2015
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky
Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...
- 26.01.2015
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
T-X: Nový cvičný letoun pro americké letectvo
Americké letectvo (U.S. Air Force) představilo požadavky na nový výcvikový program T-X pro americké ...
- 24.03.2015
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší
Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...
- 26.03.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Software udělá hodně, ale není to to jediné, co se bude měnit. Hardware se bude měnit a vylepšovat po velkou část života letounu. V tom pdf co jsme linkul je např. uvedeno, že ...Zobrazit celý příspěvek
Software udělá hodně, ale není to to jediné, co se bude měnit. Hardware se bude měnit a vylepšovat po velkou část života letounu. V tom pdf co jsme linkul je např. uvedeno, že některé komponenty měli nižší životnost něž se předpokládalo a vyžadovalo to provádění údržby a odstranění panelu, které proto nebyli navržený, proto ty to komponenty jsou nahrazovány za odolnější. Takových změn budou stovky a postupně se to bude řešit, pak tu budou zásadní změny avionice a jiném hardwaru s tím jak budou nové technologie dostupné.
Bude nový motor ADVENT po 2020
Byl tu i o něm článek http://www.armadninoviny.cz/re...
Tento motor a technologie s ním spojené bude mít dost zásadní vliv na vojenské a civilní motory.
Nižší spotřeba, vyšší výkon, velmi snížená IR stopa. Tady jsou nové detaily.
http://www.geaviation.com/mili...
O vývoji:
https://www.youtube.com/watch?...
Technologie, 3D tisk
http://www.geaviation.com/mili...
kompozitní materiály, lehké a odolnější lopatky
https://www.youtube.com/watch?...
Pokud měl někdo obavu o tom jak je F-35 dokáže manévrovat, tak tady je video s vysokými stupni AOA, kde je vidět že letadlo je neustále pod kontrolou i po překročení letové obalky. Tohle není ani tak o letových vlastnostech ale o pokročilém systému řízení. Pak je tam vidět i kobra.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekDo vesmíru létata nemusí, odtud mu naopak přiletí data a z podmořských senzorů se k němu jistě také nějaká ta informace dostane a v případě potřeby skutečně zastoupí i létající ...Zobrazit celý příspěvek
Do vesmíru létata nemusí, odtud mu naopak přiletí data a z podmořských senzorů se k němu jistě také nějaká ta informace dostane a v případě potřeby skutečně zastoupí i létající tank A-10. Trefil jste to vcelku přesně.Skrýt celý příspěvek
Az do precitania Todomatchovho prispevku som pokladal F-35 za stroj s velkym potencialom. Ale teraz mi padla sanka, netusil som, ze F-35 je vlastne transformer, ktoremu staci ...Zobrazit celý příspěvek
Az do precitania Todomatchovho prispevku som pokladal F-35 za stroj s velkym potencialom. Ale teraz mi padla sanka, netusil som, ze F-35 je vlastne transformer, ktoremu staci napisat novy program a ziska nove schopnosti. Ocakavam, ze s aktualizaciou softweru na block 15 bude F-35 lietat do vesmiru, operovat pod vodou a v pipade potreby sa zmeni na tank.Skrýt celý příspěvek
Článek potvrzuje jednu základní věc - myšlenka postavit účinnost takové zbraně, jako je stíhací letoun na něčem, co lze snadno upgradovat, je přelomová. Žádné jiné letadlo se totiž ...Zobrazit celý příspěvek
Článek potvrzuje jednu základní věc - myšlenka postavit účinnost takové zbraně, jako je stíhací letoun na něčem, co lze snadno upgradovat, je přelomová. Žádné jiné letadlo se totiž ani vzdáleně neblíží elektronickým schopnostem tohoto stroje. On se o to dokonce ani nikdo jiný zjevně nesnažil. Nenapadlo ho to. Všichni konkurenti se soustředili pouze na výkon, rychlost, nosnost apod., jako by to bylo samo o sobě zárukou úspěchu. Není, klasický stroj totiž klade enormní nároky na využití celého potenciálu letadla na pilota. S jeho schopnostmi a výcvikem stojí a padá účinnost celého stroje. Léta přece čteme, že ruské letouny neuspěly tady a támhle, protože v nich seděli arabští nebo jiní špatně vycvičení piloti. Pokud nedokáže pilot díky své inteligenci, psychické odolnosti, adekvátně zareagovat, je mu výkon a obratnost stroje k ničemu s výjimkou jediné činnosti a tou je superrychlý úprk z bojiště. Tedy něčeho v čem je patrně Mig-31 potenciálně nejlepší na světě. Koncept F-35 přenáší tuhle enormní zátěž z člověka na systém. Významnou měrou tak odstraňuje zjevně nejslabší článek celého komplexu bojového letounu a tím jsou limity lidských schopností. Vzpomínám si, že když před nějakým rokem dostali britští piloti poprvé možnost letět v F-35 jeden z nich prohlásil, že se s tím letělo jako na PlayStationu. Tak snadno. A co je tedy to, co lze snadno upgradovat, jak zmiňuji v první větě? Zeptejme se kritiků F-35, oni to vědí a považují to za nedostatek, nevšimli si totiž, že kritizují největší přednost stroje. Jak nám kritici F-35 opakovaně připomínají, není ještě ani pořádně hotový její „kód“. Ano je to přesně tak s přibývajícími řádky kódu schopnosti F-35 vzrůstají. To je také jeden ze stavebních kamenů oné revoluce. Příští rok bude F-35 zase lepší, aniž by bylo nutno dělat něco s drakem letounu, motorem či křídly a aniž by musel pilot měnit své návyky. Nový blok kódu, nové schopnosti. Je-li síla F-35 postavena na čidlech, senzorech, sběru, příjmu a vzájemnému předávání dat, pak může schopnost letounu vzrůst o desítky procent jenom namontováním výkonnějšího senzoru, výkonnějšího počítače, zlepšením parametrů MADL. Představa bojiště 21 století kde 3 sůčka tančí na ocasech, další tři se točí ve zvonu a zbytek letky dělá kobry je v tomto ohledu přímo dětinská. A že je F-35 drahá? Aby ne! Ona nenahradí řadu letounů jenom v šířce pásma dovedností ale i dopředně - v linii dalšího vývoje. Pro zvýšení účinnosti nebudete muset stavět nový stroj, budete stačit napsat nový program.Skrýt celý příspěvek
Tady je pdf s článkem o IOC F-35B
Zajímavé info o omezeních, CAS, Logistickém systému (software funkční, zatím chybí kompaktní zařízení pro výstup) a spousta dalších informací.Tady je pdf s článkem o IOC F-35B
Zajímavé info o omezeních, CAS, Logistickém systému (software funkční, zatím chybí kompaktní zařízení pro výstup) a spousta dalších informací.Mame tu první drobky z prvního cvičného nasazení F-35 http://aviationweek.com/defens... Cvičení se zúčastnilo 5000 vojaku Simuloval se ...Zobrazit celý příspěvek
Mame tu první drobky z prvního cvičného nasazení F-35
http://aviationweek.com/defens...
Cvičení se zúčastnilo 5000 vojaku
Simuloval se CAS proti protivníkovi s podobnými schopnostmi a zdroji jako Čína a Rusko. To zahrnuje jak letectvo tak pozemní PVO.
V tomto prostředí bylo ztraceno několik A-10 a F-16,
Nebyla ztracená jediná F-35
Více zde
http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvekSuperme: Jsou v takové fázi vývoje, že je prostě nemá. Co jsem napsal špatně? Naproti tomu vy tady tlačíte řeči o tom, jak je F-35 mizerná a jak mít T-50 stejné problémy, tak se jí ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: Jsou v takové fázi vývoje, že je prostě nemá. Co jsem napsal špatně? Naproti tomu vy tady tlačíte řeči o tom, jak je F-35 mizerná a jak mít T-50 stejné problémy, tak se jí posmíváme. T-50 má *mnohem* větší problémy než F-35, taky aby ne, je v mnohem ranější fázi vývoje. Takže není důvod se jí posmívat, kdo to dělá je trouba, a tady to moc lidí nedělá. Naopak o F-35 se tu otírá kde kdo, včetně vás, přičemž argumenty jsou obecně stále ty stejné, většina jich tu byla dávno vyvrácená, respektive se jedná o mnohem menší problémy, než jak se je snaží mnozí presentovat.
Jo, abych dostál své pověsti grammar-nazi: píše se "byste" a ne "by jste" ;-) Ale nebojte, nejste v tom sám :-)
Tak, a jdu používat šedou kůru mozkovou k něčemu užitečnějšímu, než jsou debaty na internetu – ten vtip o retardech znáte všichni, ne? ;-)Skrýt celý příspěvekTo je nekonečné téma... F-35 má problémy stejně jako každý jiný projekt během vývoje. Někteří jistě víte, že ani třeba F-16 nezačala zrovna hladce a dnes je to ikonický ...Zobrazit celý příspěvek
To je nekonečné téma...
F-35 má problémy stejně jako každý jiný projekt během vývoje.
Někteří jistě víte, že ani třeba F-16 nezačala zrovna hladce a dnes je to ikonický letoun.
Při prvním vzletu měl pilot štěstí, že se nerozmlátil o runway:
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekSupreme: Jojo, to je samozřejmě v pořádku. Já jsem zase chtěl poukázat na to, že problémy s F-35 se zkrátka hrozně propírají, protože do medií unikne kdejaká blbost, která je ve ...Zobrazit celý příspěvek
Supreme: Jojo, to je samozřejmě v pořádku. Já jsem zase chtěl poukázat na to, že problémy s F-35 se zkrátka hrozně propírají, protože do medií unikne kdejaká blbost, která je ve skutečnosti běžnou dětskou nemocí. Akorát tady se to hodně sleduje.Skrýt celý příspěvek
Arccos - Ale já přeci neřekl, že T-50 nemá žádné problémy (každý projekt je má, vždy měl a vždy mít bude), ale pouze jsem chtěl poukázat na to, že i Američané nejsou neomylní a ...Zobrazit celý příspěvek
Arccos - Ale já přeci neřekl, že T-50 nemá žádné problémy (každý projekt je má, vždy měl a vždy mít bude), ale pouze jsem chtěl poukázat na to, že i Američané nejsou neomylní a bezchybní. Snad chápete, jak to myslím.
KOLT - Pokud se nepletu, tak jsou ve vývoji - takže asi tak :) Myslím, že tu "mozkovou kůru" by jste mohl použít také Vy.Skrýt celý příspěvekJj, F-35 má drobné problémy s moderními motory. T-50 má jen jeden – nemá je. Superme, zkuste příště zapojit šedou kůru mozkovou, než sem příště zase dáte nějakou takovou perlu ;-)
Jj, F-35 má drobné problémy s moderními motory. T-50 má jen jeden – nemá je. Superme, zkuste příště zapojit šedou kůru mozkovou, než sem příště zase dáte nějakou takovou perlu ;-)
Superme: "Pokud by měl ruský T-50 problémy v podobném měřítku..." Pokud by měl T-50 jakékoliv problémy, tak bysme se je především vůbec nedozvěděli. Pokud to, pravda, nebude ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: "Pokud by měl ruský T-50 problémy v podobném měřítku..."
Pokud by měl T-50 jakékoliv problémy, tak bysme se je především vůbec nedozvěděli. Pokud to, pravda, nebude taková katastrofička jako onen vyhořelý prototyp. Rusko úspěšně pokračuje v sovětské tradici zatloukání čehokoliv. A představa, že letadlo ve vývoji nemá žádné problémy, je úžasně naivní.Skrýt celý příspěvekpeter123x: Možná je to prostě jiný přístup USA k vývoji. Otázka větší otevřenosti a třeba i kontroly a kritiky veřejnosti. Zatímco Rusko si kutí něco, někde a někdy a nikdo o tom ...Zobrazit celý příspěvek
peter123x: Možná je to prostě jiný přístup USA k vývoji. Otázka větší otevřenosti a třeba i kontroly a kritiky veřejnosti. Zatímco Rusko si kutí něco, někde a někdy a nikdo o tom nemá přehled. Miliardy dolarů tečou a nikdo neví kam. To je taky jeden z důvodů, proč má Rusko takové problémy s korupcí. Navíc Rusové jsou zvyklí, že jim vláda neříká, to co nechce aby slyšeli. Potřebujou spíše kult osobnosti vůdce než otevřenou společnost. Obojí má svoje klady a zápory. Zase nemusí daňovým poplatníkům vysvětlovat, kam tečou jejich peníze a zodpovídat se médiím bažícím po skandálu. Média sice můžou být pěknou osinou v zadku, ale taky je to hlídací pes demokracie.Skrýt celý příspěvek
Honza Americania su taki, a aj rusi su taki, uz od pociatku. Ale tak americania to mozu robit len z dvoch dovodov. Bud s tym vedomim, ze im je jedno, ze im unikne neaka ta ...Zobrazit celý příspěvek
Honza Americania su taki, a aj rusi su taki, uz od pociatku. Ale tak americania to mozu robit len z dvoch dovodov. Bud s tym vedomim, ze im je jedno, ze im unikne neaka ta omrvinka, lebo i tak vedia, ze v talone maju uz nieco lepsie, alebo jednoducho len s propagandistickecho hladiska, ze aha co mi mame, to nema este nikto.Skrýt celý příspěvek
T50 ještě létá se starými motory, takže s těmi novými problémy mít jaksi nemůže. A o spoustě problémů sT50 se veřejnost nedozví, protože Rusové již tradičně o svých vojenských ...Zobrazit celý příspěvek
T50 ještě létá se starými motory, takže s těmi novými problémy mít jaksi nemůže. A o spoustě problémů sT50 se veřejnost nedozví, protože Rusové již tradičně o svých vojenských projektech neinformují tak, jako třeba USA. I když já osobně se tedy Američanům divím, že plno věcí nedrží pod pokličkou stejně jako v Rusku anebo Číně. Otevřenost vůči daňovým poplatníkům je sice hezká věc, ale bezpečnost státu je věc druhá.Skrýt celý příspěvek
Superme: o problémech F-35 můžeš napsat knihu, ale nic to nemění na tom, že většina z těch problémů jsou jen maličkosti, které se řeší/jsou už odstraněné/vyřeší se v dalším bloku, ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: o problémech F-35 můžeš napsat knihu, ale nic to nemění na tom, že většina z těch problémů jsou jen maličkosti, které se řeší/jsou už odstraněné/vyřeší se v dalším bloku, kritici je ale dokáží pěkně nafouknout, to neznamená, že problémy nejsou, ale že nejsou zásadní. Letoun bude zařazen do aktivní služby i přes tyto nedostatky. V podstatě každé letadlo mělo něco podobného a některé dnes ikonická letadla dokonce řadu úmrtí a zničených prototypů.
U T-50 se tohle nikdy nestane, protože se takové detaily nikdy nedozvíš.
Palivové nádrže: pokud se nepletu, tak při živých zkouškách odolnosti se zjistilo, že některé nádrže po prostřelení by mohli ohrozit pilota, takže změna je v tom, že se změnilo pořadí v jakém se nádrže vyprázdní, nevím jestli vůbec došlo k nějakému redizajnu.
Problém s ovládáním, letaní v bouři: když se letoun testuje, je pod tvrdými omezeními, dokud neprojde certifikacemi, to platí například na létaní v bouři atd.
F-35 má AOA přes 60 stupňů a piloti se na max AOA dostali za několik hodit ve srovnání několika měsíců u F22, to samo o sobě vypovídá jak extrémně dobrý řídící systém a letové vlastnosti letadlo má.
https://www.youtube.com/watch?...
S helmou byla řada problémů. většina z nich je vyřešená, dokonce se zrušil vývoj náhradní HMD.
Software: tohle je něco co se bude řešit po celou životnost letadla, proto jsou jednotlivé zbraňové systémy a senzory zprovozňovány v blocích, to co teď mají dostačuje na to aby se F-35 zavedla do služby a časem schopnosti porostou.
Už jsme to tu postnul několikrát, ty jsi to asi neviděl, nebo ignoroval, takže pokud tě F-35 zajímá a není to jen pro tebe prostředek jak shazovat západní techniku (v tom případě jsi fakt vybral špatné forum a letadlo)
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
Ty jsi ten kdo tu kdysi linknul video s Pierrem Spreyem, https://www.youtube.com/watch?...
dokonce mu i věřil, nejspíš protože se ti to nejspíš hodilo do kramu, tyhle videa se zaměřují na řadu bodu které Pierrem uvedl.Skrýt celý příspěvekm164 - Pentagonu evidentně nestačí, jaké má současná F-35 vlastnosti. Stojí to ve zprávě přímo z amerického ministerstva obrany z letošního dubna... můžete jim jít vysvětlit, že je ...Zobrazit celý příspěvek
m164 - Pentagonu evidentně nestačí, jaké má současná F-35 vlastnosti. Stojí to ve zprávě přímo z amerického ministerstva obrany z letošního dubna... můžete jim jít vysvětlit, že je tomu jinak.
Je krásné, že problém s lopatkami mají vyřešený (budu vám věřit, hledat se mi to nechce), ale co těch dalších x problémů?
Helma, palivové nádrže, ochrana před bleskem, problém byl i s ovládáním letadla pod určitým úhlem, softwar ..
Pokud by měl ruský T-50 problémy v podobném měřítku, někteří by zde mluvili o neschopnosti, trapasu a já nevím čemu ještě...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...