Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW  

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za maximálně 50 miliard Kč celkem 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP), která nahradí zastaralá vozidla BVP-2. Podle informací magazínu E15 lidé na MO ČR zvažují nákup dvou platforem - špičkových německých Pum pro bojové jednotky a jednoduší konkurenční pásové platformy pro podpůrné verze.

MO ČR nová BVP splatí postupně  - financování je naplánováno na roky 2019 až 2024, ale záleží na tom, na jakém splátkovém kalendáři se MO ČR s výrobcem dohodne.

Financování nákupu umožňuje současná široká politická shoda o nutnosti více investovat do obrany.

Koncem července se ministr obrany Martin Stropnický a ministr financí Ivan Pilný dohodli na navýšení obranných výdajů do roku 2020 na 1,4 % HDP a do roku 2024 na 2 % HDP. Samozřejmě je otázkou, zda dohodu vezmou za svou i příští vlády.

Co se týče ceny nových BVP, tak na nákup samotných vozidel půjde zhruba polovina vyčleněné sumy. Druhá polovina padne na provozní zázemí. Zde je nutno uvažovat opravdu komplexně - nová vozidla potřebuji špičková servisní a oprávarenské centra, kde bude možné nové stroje udržovat v provozu.

Je třeba nakoupit tisíce nových nástrojů, přípravků, manipulační techniky, měřící techniky a vytvořit také robustní sklad náhradních dílů a nastavit dodavatelské vztahy se všemi výrobci komponentů daných vozidel. Nepochybně přitom platí - čím složitější je daný stroj, tím větší počet má komponentů a tím jsou nároky na servis a údržbu větší.

Oproti BVP-2 budou nová BVP mnohem komplexnější - to si vyžádá mnohem větší počet lidí a odborníků, kteří se o provoz vozidel postarají. Dále je nutno zvážit, zda má Armáda ČR také vhodná podpůrná vozidla, zejména vozidla určená pro odtah BVP z bojiště a technická vozidla pro opravu nových BVP přímo v terénu.

MO ČR může teoreticky nakoupit nová BVP také za přispění Evropského obranného fondu EDF (European Defence Fund) . Ten byl založený 7. června a spuštěn má být na podzim letošního roku.

Evropská unie do fondu ročně pošle 5,5 miliardy euro (143 miliardy Kč). Podmínkou využití fondu je, aby se nákup vojenského materiálu se odehrával na mezistátní úrovni. V tendru na nová BVP jsou de facto pouze evropští výrobci - v případě využití fondu musí MO ČR tedy najít stát, který si nová BVP také pořídí. 

Kritéria pro čerpání financí z fondu nejlíp splňuje vozidlo Puma vzhledem k tomu, že výrobcem je čistě evropská společnost a kolem roku 2020 další vozidla Puma nakoupí i německý Bundeswehr. To časově pasuje i na plánovaný nákup nových BVP pro Armádu ČR.

Za pomocí EDF je tak teoreticky možné srazit nákupní cenu vozidel Puma na “přijatelnou úroveň.” Podrobnosti fungování EDF však nejsou známy a je otázkou, zda má MO ČR po letech neustálého zeštíhlováni dostatek odborníků, kteří budou schopni projít nepochybně složitým právním procesem schvalování EDF. Druhou neznámou je ochota německé strany - to už je ale otázka diskuzí mezi vládou v Berlíně a Praze.

Podle informací deníku E15 vozidlo Puma při nedávných testech na Libavé ukázalo technickou dominanci nad ostatními BVP.  Puma je špičkový stroj, ale také velmi komplexní, složitý a tedy drahý - jednotková cena pro Bundeswehr za holé vozidlo je 7 milionů euro, v přepočtu 184 milionů Kč. V médiích se objevila částka 250 milionů, ale v tom je započítaná cena i za vývoj, který by pochopitelně Armáda ČR neplatila. Samozřejmě podle konfigurace a výbavy roste cena (za vozidlo i zázemí) raketově nahoru nebo dolů.

Armádní plánovači také uvažují o variantě, kdy špičková Puma poslouží jako klasické BVP u bojových jednotek a druhé levnější konkurenční vozidlo se stane platformou pro podpůrné verze (ambulance, spojovací vozidlo, minomet atd.).

Puma existuje právě pouze ve verzi BVP, avšak podpůrnou variantu na platformě Puma požaduje i Bundeswehr. Podpůrné varianty pro Bundeswehr mají být součástí druhého balíčku, jehož výroba začne v roce 2020.

Provoz dvou pásových platforem ale z hlediska logistiky a výcviku není vůbec šťastné řešení.  Jde to také proti logice ostatních armád, které chtějí sjednocením platforem v maximální míře snižovat náklady za logistiku.

Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s Německem - což v současné době opravdu nemusí být na škodu a toto hledisko musí být také prozkoumáno.

Při úvahách o tom, jaké vozidlo pořídit, se nelze dívat pouze na jednotlivou techniku, ale na celou schopnost armády. Je tedy otázkou, zda nakoupit špičkové Pumy, nebo méně technicky komplexní konkurenty a ušetřené miliardy investovat do výcviku, náboru dalších vojáků, nákupu bezpilotních letadel nebo např. do budování lehké třetí bojové brigády. Cílem je zvyšování bojeschopnosti české armády (obranyschopnosti ČR), nikoliv pouze nákup vozidel.

V každém případě nákup podobně složité techniky musí předcházet komplexní vojenské simulace, kdy ony jediné dokáží nastínit, jak se daný typ vozidla zachová v daném bojovém konfliktu. Bez uspořádaní komplexních bojových her jsou diskuze o nejvhodnějším kandidátovi téměř věštění z křišťálové koule.

Nezapomeňme ale na základní pravidlo vedení boje:”Lépe vycvičený voják v horší vojenské technice vždy porazí hůře vycvičeného vojáka v lepší vojenské technice.”

Zdroj: E15

Nahlásit chybu v článku


Související články

BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

S Hizballáhem v zádech: Libanon získá americká BVP Bradley

Americká armáda daruje Libanonu 36 špičkových bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley M2A2 v hodnotě ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    12:50 28.08.2017

    V principu se vždy Merkavy považovaly za jedny z nejodolnějších a zrovna motor vepředu dráhu penetrátoru nehomogením prostředím dost prodlužuje...ale je jasný, že ony jsou i hrozně ...Zobrazit celý příspěvek

    V principu se vždy Merkavy považovaly za jedny z nejodolnějších a zrovna motor vepředu dráhu penetrátoru nehomogením prostředím dost prodlužuje...ale je jasný, že ony jsou i hrozně těžce pancéřované. Každopádně tvarováním jsou moderní IFV už úplně jinde než původní západní "krabice" (bevka východu byly alespoň lodičky :). Jde ale o pancíř, nejen o tvar....to nerozporuju.
    Mě by třeba zajímalo, zda by takový tankový prapor resp. četa nevyužila nějaké lidi navíc. Třeba by ve stroji mohli mít volitelně 1-2 lidi navíc (případně něco užitečnýho). Řekněme, že by např. v prvním a třetím tanku seděl obojetný borec ženista/operátor dronu a ve druhým Stingerman-průzkumník, ve čtvrtým Javelinboy-ECM rušič. :)
    Nebo třeba "jen" nějaký pozemní robotický prostředek. Prostě ta rampa vzadu může být super věc (bezpečně vypustíš nějakýho Krakena :).
    Ještě bych popřemýšlel, zda mi to u naší malé armády nemůže přinést taktickou výhodu. Polovina lidí se zasměje, ale....Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:41 28.08.2017

    MALI: jaký je tvůj názor na případné užití kolových stíhačů podpory, např.Centauro II, v rámci jednotek s Pandury?

    MALI: jaký je tvůj názor na případné užití kolových stíhačů podpory, např.Centauro II, v rámci jednotek s Pandury?

  • logik
    12:38 28.08.2017

    Luky: problém s offsetama u Gripenů co si pamatuju byl především v tom, že smlouva byla tak blbě napsaná, že si do toho švédi započítali hromadu toho, co by bylo i bez gripenů, ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: problém s offsetama u Gripenů co si pamatuju byl především v tom, že smlouva byla tak blbě napsaná, že si do toho švédi započítali hromadu toho, co by bylo i bez gripenů, takže reálnej přínos nákupu gripenů pro českej průmysl byl mizivej.

    V pásovcích se nevyznám, ale v podstatě se mi z diskuse zdá, že celý to stojí na tědle otázkách
    - bude opravdu Lynx o tolik levnější než Puma?
    - bude Lynx opravdu (o tolik) horší než Puma?
    - kdy bude LEO3? A bude mít o něj AČR zájem?
    - jak dlouho ještě vydrží T72 provozované (či modernizované) za ještě snesitelné peníze
    - kolik by stála úprava BVP na 120mm kanón a jak by byly schopné zastoupit MBT

    Přičemž myslím, že jakžtakž k nějaké odpovědi se můžeme dostat max u posledních dvou otázek, předchozí jsou ve hvězdách....Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    11:54 28.08.2017

    Ta věc s „místním tankem“ stojí takhle..je korba např. Lynxu čelně odolná proti zásahu wolframovým penetrátorem ráže 120 s šípovou stabilizací II. či spíše III. generace? Faktem ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta věc s „místním tankem“ stojí takhle..je korba např. Lynxu čelně odolná proti zásahu wolframovým penetrátorem ráže 120 s šípovou stabilizací II. či spíše III. generace? Faktem je, že můžeš na čelo korby Lynexu navěsit X tun reaktivní ochrany…… a udělat z toho buldozer. Ale IMHO nenahrazovat ani dočasně MBT BVP se 120. BVP vy se nemělo zaplétat s tanky, nedopadlo by to pro něj dobře, ani nové typy ERA pancíře (Nož, Relikt, česká Era vycházející z Dyna viděna na scarab- námět na článek) ani APS, kdy některé sice reagují proti např. APFSDS, ale se zvyšující se rychlostí a snižujícím se rozměrem cíle klesá účinnost AO spolu s dalšími omez. podmínkami, jako je prach, noc, sníh, déšť…odolnost přijatelně nezaručí. Navíc ze shora útočící PTŘS představují pro konstruktéry dalších verzí AO výzvu. (přidáním jedné antény na OA se to nevyřeší- to mně tady někdo hodně pobavil ))
    Váhu pro porovnání u BVP se 120 nepoužívat- při vysokém stroji je zavádějící a hlavně jde o čelo- doufám že je jasno.
    Dále, mít MBT je věc prestiže a domácích úkolů NATO, o nic jiného při tomto počtu nejde.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:51 28.08.2017

    Mali: Já blbě volil slova. Ano jsou to střední tanky. Jako já nejsem jejich odpůrce. Podle mě je jejich pořízení dobrá volba i kdyby se pořídily MBT. Bylo by dobré mít v rámci ...Zobrazit celý příspěvek

    Mali: Já blbě volil slova. Ano jsou to střední tanky. Jako já nejsem jejich odpůrce. Podle mě je jejich pořízení dobrá volba i kdyby se pořídily MBT. Bylo by dobré mít v rámci jednotek i vozidla palebné podpory. Vždyť ani ty stugy za války nebyl primárně určeny na boj s tanky a přesto skončily jako nejúspěšnější protitanková jednotka.
    Pokud by se jimi pokryl výcvik na nějaký čas bez MBT tak v tom také nevidím nic špatného. Jen bych se držel stejného podvozku. Horší je, že než Rheinmetall připraví nějaké reálné vozidlo, tak tady už bude 10 minut po 12té.
    Jak se tu často mluví o tom, že jakmile se něco v AČR opustí, tak už se to nevrátí, tak to vyvrací i celkem reálná možnost obnovení praporů civilní obrany. Tady jde jen o vůli lidí na správných místech.Skrýt celý příspěvek

  • SKORI
    11:23 28.08.2017

    To LUKY: Ad podvěšený GRIPEN - jo jasně, ale já tak nějak neznám Němce, který by na nás nekoukal zvrchu - některej hned na první dobrou, jinej až po 6 pivu.... Ad ofsety - chtěl ...Zobrazit celý příspěvek

    To LUKY:
    Ad podvěšený GRIPEN - jo jasně, ale já tak nějak neznám Němce, který by na nás nekoukal zvrchu - některej hned na první dobrou, jinej až po 6 pivu....
    Ad ofsety - chtěl jsem předchozím příspěvkem říct, že bysme se měli snažit dojednat něco co si v ČR z co největší části vyrobíme sami (pod nějakou licencí ap.) - protože si myslím, že přínos v podobě Know-how a práce pro naše lidi - vyváží jakoukoli cenu.
    Je jasný, že pokud Ofsetová dohoda znamená, že nám sem IKEA dá vyrobit nějakej nábytek - tak to bude přesně jak píšeš Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:59 28.08.2017

    Možná to bylo PR, ale dřív se psalo, že první švédské offsety byly ok (do toho Starlight ale psal, že se přiživili na přípravě Amíků). Po druhé smlouvě na Gripeny se až psalo, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná to bylo PR, ale dřív se psalo, že první švédské offsety byly ok (do toho Starlight ale psal, že se přiživili na přípravě Amíků).
    Po druhé smlouvě na Gripeny se až psalo, že jsou offsety blbý...nevím, napadlo mě, že je naštvala ta devalvace koruny (měli smlouvy v Kč, protože věděli, že poroste) nebo prostě byli tvrdí, protože věděli, že nic jinýho stejně nevyjednáme (začalo se pozdě).
    Tím nechci švédské offsety obhajovat, spíš by mě zajímalo, jak to bylo doopravdy. Každopádně u nás v obci místní fabriku dost dřeli na nákladových až jemně ztrátových cenách, které se kompenzovali až druhovýrobou z odpadních pilin a vypadli hned když první leasing doběhl.

    EF s podvěšeným Gripenem je fórek a špičkování, nereagoval bych kulturním stereotypem.... oni vědí, že je jako systém nebezpečný a párkrát to i zažili na vlastní "kůži" ty jejich přemotorovaný sádelnatý sudy s kachnou ve výhledu....Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    10:58 28.08.2017

    To SKORI: mám nějaké zkušenosti se spoluprací s německými firmami, také s Rheinmetallem (upozorňuji, že ne na téma Lynx) a nemohu vůči nim objektivně napsat křivé slovo. Možná je ...Zobrazit celý příspěvek

    To SKORI:
    mám nějaké zkušenosti se spoluprací s německými firmami, také s Rheinmetallem (upozorňuji, že ne na téma Lynx) a nemohu vůči nim objektivně napsat křivé slovo. Možná je to ojedinělé, ale je to fakt...Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    10:52 28.08.2017

    To PavolR:
    pokud vím, tak naši dělostřelci plánují mít celé dělostřelectvo 13. dp na kolech, takže pásová houfnice, nebo raketomet - zcela určitě NE.

    To PavolR:
    pokud vím, tak naši dělostřelci plánují mít celé dělostřelectvo 13. dp na kolech, takže pásová houfnice, nebo raketomet - zcela určitě NE.

  • MALI
    10:49 28.08.2017

    To CerVus: Ty Mardery Rheinmetall modernizuje, jak už jsem zde dříve psal, zprvu je nám i nabízeli, pak pochopili, že je nechceme a nabídli nám Lynx. Jeho podvozek koncepčně z ...Zobrazit celý příspěvek

    To CerVus:
    Ty Mardery Rheinmetall modernizuje, jak už jsem zde dříve psal, zprvu je nám i nabízeli, pak pochopili, že je nechceme a nabídli nám Lynx. Jeho podvozek koncepčně z Marderu sice vychází, ale německý Šakal to není - je to zcela nová konstrukce.
    Osazení věže se 120 mm kanónem na podvozek Lynx by nebyla ryze "česká cesta" - to si plánuje Rheinmetall.
    Neberte to prosím tak, že mne nezajímá budoucnost našeho tankového vojska. Ten můj pohled na diskuzi k novým tankům jsem bral z toho hlediska, že diskuze se už dostala spíš do politicko-filozofické roviny, opět se řešila otřepaná modernizace T-72 a nebaví mne vyvracet některé nereálné (ale o to víc tvrdošíjně prosazované) teorie, nebo zaručené informace o tom kolik bude stát nové vozidlo charakteru tanku na podvozku Lynx, když prokazatelně dotyčný nemůže vědět, kolik ten podvozek Lynx pro nás vlastně stojí (totéž je to s Pumou), nebo ničím nepodložená informace, že v reálném boji je takový prostředek k ničemu.
    Ještě k tomu tanku na podvozku BVP: už jsem se tady jednou k tomu termínu "lehký tank" vyjadřoval, nicméně to krátce zopakuji: vážně si myslíte, že bojové vozidlo s balistickou odolností MBT o hmotnosti 49 tun se dá nazývat lehkým tankem?
    S těmi ofsety s Vámi naprosto souhlasím, s doplňkem, že se to vztahuje na většinu ofsetů (nejen na ty švédské).Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:44 28.08.2017

    CerVus tank na bázi Lynxu by lehký nebyl. Hmotnost jako MBT, jak psal Mali. Mě motor vpředu taky nevadí, nejde lehce prostřelit a při zásahu vozidla se zadem mnohem bezpečněji ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus
    tank na bázi Lynxu by lehký nebyl. Hmotnost jako MBT, jak psal Mali.
    Mě motor vpředu taky nevadí, nejde lehce prostřelit a při zásahu vozidla se zadem mnohem bezpečněji utíká. Vysoká silueta výhoda není, při dobré konstrukci ale udělá úžasnou depresi kanonu(i výhled) a můžou být místa, kde to může pomoci i vytvořit lepší hull-down pozici. Jinak z toho ale nemíním dělat výhodu. Prostor uvnitř se ale vždycky hodí. Minimálně by naši tankisti měli nad permoníky výhodu při různých sportovních kláních :)
    Mali psal o koncepci tanků - teď cvičit jak s tankem, později posílit mechanizované útvary a když budou prachy nakoupit čistokrevný moderní tank.
    Mě to sedí. Taky mi úplně nevoní představa, že by naši pásovci měli po dekády největší lauf 30mm (byť namakanej a s prima municí).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:33 28.08.2017

    CerVus: Rheinmetall je velká firma a přeprodává všechno možné. On i ten Marder má pořád dost slušnou bojovou hodnotu, tak se ho pokusí prodat buď v původním stavu, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus:
    Rheinmetall je velká firma a přeprodává všechno možné. On i ten Marder má pořád dost slušnou bojovou hodnotu, tak se ho pokusí prodat buď v původním stavu, nebo modernizovaný ve stylu Marder Evo. Něco ve stylu Lynxe by z něj šlo postavit, ale to bysme museli chtít hodně ušetřit, což zatím nehrozí. To by ale neměl konkurenci v podobě nových strojů, ale spíš Šakala atd. Nám Rheinmetall nabízí a nabídne nové mašiny. Pokud by nám prodali okapotovaný Marder jako nové vozidlo, byl by to trapas a hned by se na to přišlo. Tohle kvůli své pověsti neudělají, nebo spíš, nestálo by to za to.

    Houfnice z BVP by byla lákavá, ale zůstaly by jen pásy. Viz houfnice Donar, která je postavená tanky na podvozku ASCOD 2, ale úplně překopaném s novou kabinou. Boxer jeřešený tak, že z ložné plochy se sejme celý zadní díl korby v celku - nevýhodou je vyšší výška, kvůli zdvozenému dnu. U BVP je modulárnost řešena jinak, odebráním / vyzvednutím střechy korby, k níž je připevněn interiér. Výhodou je zachování nízké výšky, zachování kompaktnosti korby, je ale potřeba jeřáb.Skrýt celý příspěvek

  • SKORI
    09:32 28.08.2017

    Jinak Němcům nevěřím ani prd - to že s námi momentálně kamarádí je jen díky tomu kolik jim od nás každý rok teče peněz. Takže za mě - kdyby bylo k mání vyrábět u nás cokoli co ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak Němcům nevěřím ani prd - to že s námi momentálně kamarádí je jen díky tomu kolik jim od nás každý rok teče peněz.
    Takže za mě - kdyby bylo k mání vyrábět u nás cokoli co nepochází z Německa - sáhnou po tom.
    Přece jen s tím co nakoupíme budeme jezdit odhaduji tak 50 let....
    Ať si BW jezdí čím chce, to že s nima dnes cvičíme a budeme cvičit neznamená, že na sebe jednou nebudeme koukat přes hledí BRENU.....a doufám, že s toho nedožiju!
    To že mají Top panzery je jasné - vždy je měli a hlavně - vždy byli dost bojechtivý - tak bacha!!
    Je to asi 2 roky co mi nějací jejich "jestřábi" co lítají EF -myslím že to bylo na CIAF - říkali: "Jo GRIPEN - ten si případně podvěsíme pod křídlo místo jedné rakety Skrýt celý příspěvek

  • SKORI
    09:22 28.08.2017

    CerVus Přesně - zkušenost s ofsetu dobrá není. OK letadla si asi už vyrábět nedokážeme a jejich počet nikdy nebude zajímavý skoro pro nikoho, ale BVP a tanky? Počet už je ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus
    Přesně - zkušenost s ofsetu dobrá není.
    OK letadla si asi už vyrábět nedokážeme a jejich počet nikdy nebude zajímavý skoro pro nikoho, ale BVP a tanky?
    Počet už je trochu zajímavější -tady by podle mne mělo být při rozhodování hned za kvalitou produktu podíl české práce na tom produktu, bez ohledu na cenu, respektive cena by měla být až 3.
    Fakt si myslím, že cena moc roli hrát nemůže, pokud se to bude z větší části dělat u nás a placeni budou naši lidé - tak je i vysoká cena vlastně nízká...
    Zase tak chudý nejsme a když na to přijde - ČR klidně pár let ustojí i 4% HDP na nákup techniky .
    Peníze podle mne problém nejsou, ale spíš lidé a pak hlavně lidé , kteří mají koule a umí se rozhodnout a dotáhnout to do konce!!Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    09:08 28.08.2017

    Myslím, že by nebolo od veci zobrať to celé aj z pohľadu potenciálneho podvozku pre pásovú húfnicu (jeden nikdy nevie). Modularita Linxu je síce riešená asi trocha inak, ako u ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že by nebolo od veci zobrať to celé aj z pohľadu potenciálneho podvozku pre pásovú húfnicu (jeden nikdy nevie). Modularita Linxu je síce riešená asi trocha inak, ako u Boxera, pochádzajúceho tiež z dielne Rheinmetalu, ale pre Boxer existuje aj variant si 155mm húfnicou.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    08:59 28.08.2017

    Mě u toho lynxu hlavně zarazila fakta, na který upozornil autor toho článku na below the turret ring. A to, že Rheinmetall odkoupil od Bundeswehru velké množství Marderů a jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě u toho lynxu hlavně zarazila fakta, na který upozornil autor toho článku na below the turret ring. A to, že Rheinmetall odkoupil od Bundeswehru velké množství Marderů a jak podobná je jeho korba s tím lynxem. Aby jsme za velké prachy nekoupili Šakala na Německý způsob. Jo, marder sám o sobě měl velice solidní odolnost, tak by to taková chyba nebyla.
    Další věc je jak tu čtu návrhy na lehký tank na podvozku Lynxu. Už cv90120 je vysoký tank. A to má relativně kompaktní věž. Lynx je ještě vyšší. Nehledě na to, že udělat z toho lehký tank by nás stálo nechutné peníze a AČR by byla zase testovací subjekt. Tady si musí na MO rozmyslet co chtějí dělat s tankovým vojskem a k tomu přihlížet i u nákupu IFV. Nemáme na to, aby jsme si financovali vlastní tančík, takže by jsme měli přihlížet k tomu, který výrobce nám nabídne odpovídající techniku nebo se na tanky jednoduše vykašlat.
    I když se Malimu zdá, že tanky jsou tady v článku offtopic, tak to není podle mě pravda. Ty platformy odcházejí ve stejný čas a je třeba je společně nahradit, takže to spolu prostě souvisí.
    Každopádně mě v tom článku i zaujal fakt o BAE a jeho neochotě montáže celého IFV v zahraničí. Pokud by trvali na tom, že se tu budou cv90 jen montovat dohromady s menším podílem našeho průmyslu a celou korbu přivezou ze Švédska, tak je hned jasnější proč se (podle mě) z předpokládaného vítěze stává outsider. + teda fakt, jak špatnou zkušenost máme se Švédskými offsety.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    08:36 28.08.2017

    Starlight: nezapomínejme na Lynx, jaký je váš názor na něj ? Přeci jen Rheinmetall je hodně velká společnost a má své páky. Pokud jde o ASCOD, tak Britský Ajax je hodně odlišný od ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight:
    nezapomínejme na Lynx, jaký je váš názor na něj ? Přeci jen Rheinmetall je hodně velká společnost a má své páky. Pokud jde o ASCOD, tak Britský Ajax je hodně odlišný od nabízené verze. V ČR je nabízený faceliftovaný ASCOD 33 (verze pro dánské výběrové řízení) papírově to možná bude novější ASCOD 35. Dodám že Uhlan a Pizzaro jsou v podstatě ASCOD 30. Zní to jako jen hra s čísly, ale ty rozdíly jsou docela velké. Od 90.let se toho hodně změnilo. Mě osobně přijde, že tato platforma nemá zrovna ohromující potenciál. Britové jsou mimo EU, Španělé daleko a Rakušané nejsou v NATO. Zde má lepší pozici i CV90, které je rozšířené všude po evropě. Jak již bylo zmíněno, většinou to jsou ojetá vozidla - navá nakoupili pouze Norové (!)

    Hodně jsem se teď zajimal o Wolfdog a papírově to je opravdu velice skvělá konstrukce, má hodně prvků, které známe jen z Pumy a pokud by jej někdo osadil věží Lance, bylo by velice super, navíc má větší vnitřní prostor, vycentrovanou věž, variantu "podpůrné vozidlo" ale... ještě není ani prototyp, má pouze komerečně dostupné díly, kde a jak vyrábět je otázkou atd.

    Hodně se mluví o tom, že Puma nemá hard-kill ale jen soft-kill MUSS. Málo se ale ví, že Němci plánovali vlastní systém už v roce 1993 a od roku 1997 jej i vyvíjí u společnosti Diehl. Poslední verze se nazývá AVePS a dokáže ničit střely RPG, ATGM, HE (AT) a APFSDS. Mohl by se objevit na Pumách druhé série, tak uvidíme, zda bude zájem ze strany Bundeswehru.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    07:56 28.08.2017

    To Starlight, 27. 8. 2017, 23:05: zajímavý a podnětný aspekt z hlediska možného legislativního postupu v případě vozidla Puma. Má to něco do sebe. Několik názorů ke GDELS: ...Zobrazit celý příspěvek

    To Starlight, 27. 8. 2017, 23:05:
    zajímavý a podnětný aspekt z hlediska možného legislativního postupu v případě vozidla Puma. Má to něco do sebe.

    Několik názorů ke GDELS:
    Souhlasím s tím, že CSG má v ČR velké slovo, nicméně ASCOD se zatím nejeví moc optimisticky, když to řeknu otevřeně, tak je ze všech nabízených vozidel asi nejhorší a zkušenosti AČR z dodávek a hlavně z provozu Pandurů také nejsou jednoznačně pozitivní. Ano, GDELS připravuje pro UK ASCOD 2, ale to je úplně jiné vozidlo, než to, které nám nabízejí, takže výrobu mají zajištěnu, ale jinde a s jiným vozidlem. Nikde jsem nepostřehl, že by nám nabízeli právě ASCOD 2 - ten je určen pro UK (mělo by tam být použito spec. pancéřování, vyvinuté v UK, které je pouze pro UK, takže jedině, že by šlo o to přídavné pancéřování...). Podle mého názoru hraje GDELS v ČR špatnou kartou (v podstatě starým vozidlem z 90-tých let. Pokud by ale GDELS AČR nabídl ASCOD-2, karta by se obrátila.

    Několik názorů k BAE:
    Obdobná situace je u BAE, to si ale podle mého názoru technicky stojí o něco lépe (s tím co nabízí), i když i zde jde o "léty prověřené stroje" koncepčně z 90-tých let (o něco mladší, než ASCOD), které jsou teď sice dobré, ale jejichž modernizační potenciál podle mého názoru nebude tak velký, jako v případě Pumy, nebo Lynxu. Otázkou je, zda to bude AČR stačit. Že by byly nabity moderní elektronikou - no nevím o tom, snad ten kanón Mk44S, ale jinak je to současný standard. Ovšem CV-90CZ jako jediné vozidlo z případných kandidátů, mělo na věži osazený Hard-Kill systém (alespoň na IDET), zase nemá integrován PTRK. Z hlediska výroby dalších verzí však BAE nabízí dodat i další verze CV-90 (teoreticky). Všechny ty verze vozidla Bradley, jak správně píšete, nám nabídnuty nebyly a jsou určeny pro US Army - na ty můžeme zapomenout (asi tak, jak před lety na vozidla LAV v případě kolových vozidel, ale tam to byla GDELS).Skrýt celý příspěvek

  • petres
    07:48 28.08.2017

    MALI, Starlight díky za odpověď. Kompatibilita programovaní munice zdá se není. Tak doufám, že to AČR při výběru kanonu pro nové BVP i další prapor Pandurů zohlední, aby při ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI, Starlight díky za odpověď. Kompatibilita programovaní munice zdá se není. Tak doufám, že to AČR při výběru kanonu pro nové BVP i další prapor Pandurů zohlední, aby při použití programovatelné munice na obou nemusely být dva druhy 30x173 mm ABM programovatelné munice.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    00:24 28.08.2017

    @petres Co myslíš? V německém případě letí střela vysokou nadzvukovou rychlostí okolo 1 000 m/s ústím hlavně a rotuje v drážkách rychlostí až 1 000 otáček za sekundu. ...Zobrazit celý příspěvek

    @petres

    Co myslíš?

    V německém případě letí střela vysokou nadzvukovou rychlostí okolo 1 000 m/s ústím hlavně a rotuje v drážkách rychlostí až 1 000 otáček za sekundu. Německá technologie je odvozená z nábojů 35 x 228 mm AHEAD pro protiletadlový systém Oerlikon Skyshield 35.

    V americkém případě je celý náboj bokem nasouván „relativně“ pomalu k rotačnímu podavači kanonu, který náboj přesune před nábojovou komoru závěru kanónu.

    Já myslím, že ne.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 20