Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW  

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za maximálně 50 miliard Kč celkem 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP), která nahradí zastaralá vozidla BVP-2. Podle informací magazínu E15 lidé na MO ČR zvažují nákup dvou platforem - špičkových německých Pum pro bojové jednotky a jednoduší konkurenční pásové platformy pro podpůrné verze.

MO ČR nová BVP splatí postupně  - financování je naplánováno na roky 2019 až 2024, ale záleží na tom, na jakém splátkovém kalendáři se MO ČR s výrobcem dohodne.

Financování nákupu umožňuje současná široká politická shoda o nutnosti více investovat do obrany.

Koncem července se ministr obrany Martin Stropnický a ministr financí Ivan Pilný dohodli na navýšení obranných výdajů do roku 2020 na 1,4 % HDP a do roku 2024 na 2 % HDP. Samozřejmě je otázkou, zda dohodu vezmou za svou i příští vlády.

Co se týče ceny nových BVP, tak na nákup samotných vozidel půjde zhruba polovina vyčleněné sumy. Druhá polovina padne na provozní zázemí. Zde je nutno uvažovat opravdu komplexně - nová vozidla potřebuji špičková servisní a oprávarenské centra, kde bude možné nové stroje udržovat v provozu.

Je třeba nakoupit tisíce nových nástrojů, přípravků, manipulační techniky, měřící techniky a vytvořit také robustní sklad náhradních dílů a nastavit dodavatelské vztahy se všemi výrobci komponentů daných vozidel. Nepochybně přitom platí - čím složitější je daný stroj, tím větší počet má komponentů a tím jsou nároky na servis a údržbu větší.

Oproti BVP-2 budou nová BVP mnohem komplexnější - to si vyžádá mnohem větší počet lidí a odborníků, kteří se o provoz vozidel postarají. Dále je nutno zvážit, zda má Armáda ČR také vhodná podpůrná vozidla, zejména vozidla určená pro odtah BVP z bojiště a technická vozidla pro opravu nových BVP přímo v terénu.

MO ČR může teoreticky nakoupit nová BVP také za přispění Evropského obranného fondu EDF (European Defence Fund) . Ten byl založený 7. června a spuštěn má být na podzim letošního roku.

Evropská unie do fondu ročně pošle 5,5 miliardy euro (143 miliardy Kč). Podmínkou využití fondu je, aby se nákup vojenského materiálu se odehrával na mezistátní úrovni. V tendru na nová BVP jsou de facto pouze evropští výrobci - v případě využití fondu musí MO ČR tedy najít stát, který si nová BVP také pořídí. 

Kritéria pro čerpání financí z fondu nejlíp splňuje vozidlo Puma vzhledem k tomu, že výrobcem je čistě evropská společnost a kolem roku 2020 další vozidla Puma nakoupí i německý Bundeswehr. To časově pasuje i na plánovaný nákup nových BVP pro Armádu ČR.

Za pomocí EDF je tak teoreticky možné srazit nákupní cenu vozidel Puma na “přijatelnou úroveň.” Podrobnosti fungování EDF však nejsou známy a je otázkou, zda má MO ČR po letech neustálého zeštíhlováni dostatek odborníků, kteří budou schopni projít nepochybně složitým právním procesem schvalování EDF. Druhou neznámou je ochota německé strany - to už je ale otázka diskuzí mezi vládou v Berlíně a Praze.

Podle informací deníku E15 vozidlo Puma při nedávných testech na Libavé ukázalo technickou dominanci nad ostatními BVP.  Puma je špičkový stroj, ale také velmi komplexní, složitý a tedy drahý - jednotková cena pro Bundeswehr za holé vozidlo je 7 milionů euro, v přepočtu 184 milionů Kč. V médiích se objevila částka 250 milionů, ale v tom je započítaná cena i za vývoj, který by pochopitelně Armáda ČR neplatila. Samozřejmě podle konfigurace a výbavy roste cena (za vozidlo i zázemí) raketově nahoru nebo dolů.

Armádní plánovači také uvažují o variantě, kdy špičková Puma poslouží jako klasické BVP u bojových jednotek a druhé levnější konkurenční vozidlo se stane platformou pro podpůrné verze (ambulance, spojovací vozidlo, minomet atd.).

Puma existuje právě pouze ve verzi BVP, avšak podpůrnou variantu na platformě Puma požaduje i Bundeswehr. Podpůrné varianty pro Bundeswehr mají být součástí druhého balíčku, jehož výroba začne v roce 2020.

Provoz dvou pásových platforem ale z hlediska logistiky a výcviku není vůbec šťastné řešení.  Jde to také proti logice ostatních armád, které chtějí sjednocením platforem v maximální míře snižovat náklady za logistiku.

Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s Německem - což v současné době opravdu nemusí být na škodu a toto hledisko musí být také prozkoumáno.

Při úvahách o tom, jaké vozidlo pořídit, se nelze dívat pouze na jednotlivou techniku, ale na celou schopnost armády. Je tedy otázkou, zda nakoupit špičkové Pumy, nebo méně technicky komplexní konkurenty a ušetřené miliardy investovat do výcviku, náboru dalších vojáků, nákupu bezpilotních letadel nebo např. do budování lehké třetí bojové brigády. Cílem je zvyšování bojeschopnosti české armády (obranyschopnosti ČR), nikoliv pouze nákup vozidel.

V každém případě nákup podobně složité techniky musí předcházet komplexní vojenské simulace, kdy ony jediné dokáží nastínit, jak se daný typ vozidla zachová v daném bojovém konfliktu. Bez uspořádaní komplexních bojových her jsou diskuze o nejvhodnějším kandidátovi téměř věštění z křišťálové koule.

Nezapomeňme ale na základní pravidlo vedení boje:”Lépe vycvičený voják v horší vojenské technice vždy porazí hůře vycvičeného vojáka v lepší vojenské technice.”

Zdroj: E15

Nahlásit chybu v článku


Související články

BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

S Hizballáhem v zádech: Libanon získá americká BVP Bradley

Americká armáda daruje Libanonu 36 špičkových bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley M2A2 v hodnotě ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • SKORI
    20:38 28.08.2017

    Prostě si nic nenalhávat a RM nabidnout naši levnou pracovní sílu - Směnou za naši účast v projektu a trochu dřívější dodávku ...

    Prostě si nic nenalhávat a RM nabidnout naši levnou pracovní sílu - Směnou za naši účast v projektu a trochu dřívější dodávku ...

  • SKORI
    20:33 28.08.2017

    Jak už jsem psal, k Němcům důvěru moc nemám, ale v souvislosti s tím, že asi u nás někomu došlo, že v případě náhrady MBT - je asi cesta nejmenšího odporu - zapojit se do vývoje ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak už jsem psal, k Němcům důvěru moc nemám, ale v souvislosti s tím, že asi u nás někomu došlo, že v případě náhrady MBT - je asi cesta nejmenšího odporu - zapojit se do vývoje LEO 3 - tak mne napadá sňatek z rozumu = výrobni linka v ČR jako zdroj snížení jednotkové ceny diky naší ceně práce.
    Myslím, že kvalifikovanější a levnější pracovni sílu než u nás nikde v Evropě nalézt nelze a i když to u i nás upadá - stále je ten poměr lepší než např. u druhé generace Turků, co maká někde na lince u RM.
    Ostatně Němci už 25 tuto metodu používají a vozí si zadky za pár Euro v Octáviích a Superbech....
    A k tématu - podobná strategii by byla vhodná i při nákupu BVP ...Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    20:16 28.08.2017

    Nesher Moze tak byc...to jedynie propozycja Bumaru. Chociaż ... Panowie z czarnymi wąsami mogą się interesować ;) Mam nadzieje, że pt -17 będzie mniej kartonowy od pt-16 . Poza ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher
    Moze tak byc...to jedynie propozycja Bumaru. Chociaż ... Panowie z czarnymi wąsami mogą się interesować ;)
    Mam nadzieje, że pt -17 będzie mniej kartonowy od pt-16 . Poza tym czekam na coś bardziej konkretnego na MSPO i w innym temacie.
    Co do klasyfikacji ,która modernizacja lepsza...to uważam ,że obecnie jedna i druga ma bardzo niską wartość bojową pomino lepszej optyki w CZ . Oczywiście mowa o pt-91 a nie o wersji malajskiej , bo to dwie rożne konstrukcjeSkrýt celý příspěvek

  • Tecka
    20:15 28.08.2017

    Nesher Moze tak byc...to jedynie propozycja Bumaru. Chociaż ... Panowie z czarnymi wąsami mogą się interesować ;) Mam nadzieje, że pt -17 będzie mniej kartonowy od pt-16 . Poza ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher
    Moze tak byc...to jedynie propozycja Bumaru. Chociaż ... Panowie z czarnymi wąsami mogą się interesować ;)
    Mam nadzieje, że pt -17 będzie mniej kartonowy od pt-16 . Poza tym czekam na coś bardziej konkretnego na MSPO i w innym temacie.
    Co do klasyfikacji ,która modernizacja lepsza...to uważam ,że obecnie jedna i druga ma bardzo niską wartość bojową pomino lepszej optyki w CZ . Oczywiście mowa o pt-91 a nie o wersji malajskiej , bo to dwie rożne konstrukcjeSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:59 28.08.2017

    On ten nápad na střední tank je dobrý, jen jde o to, že pokud bude Leo3 dostatečně přístupný (jak čekáním ve frontě a cenou) nemusel by být výrazně dražší než střední tank - ...Zobrazit celý příspěvek

    On ten nápad na střední tank je dobrý, jen jde o to, že pokud bude Leo3 dostatečně přístupný (jak čekáním ve frontě a cenou) nemusel by být výrazně dražší než střední tank - stotřicítka a moderní elektronika, APS atd. budou stejně drahé. Linka bude určitě ve Francii a Německu + pokud někdo bude chtít dostatek tanků, tak i jinde (napadá mě hlavně Itálie a možná i Polsko), zatím ale jsou jistí jen první dva státy, které zajišťují i vývoj. Leopardy taky sekali jak cvičky a věřím, že pokud bude zájem, dokáže průmysl chrlit cokoliv poměrně rychle.
    Nemíním rezignovat na vývoj těžkého prostředku palebné podpory, jen by to nemusel být střední tank, ale třeba věžový minomet a podobně. Možností, kde se může náš průmysl realizovat je spousta. Vlastně i ten podpůrný kanón ráže 105 mm, který se pořád využívá a vyrábí se nové. Ono stodvacítka dnes už skoro nemá smysl (výhledově jen stotřicítka proti tankům) ale stopětka má levnou munici, lehkou (i ruční nabíjení), vejde se jí víc a na podporu pěchoty stačí.
    Hodně se mi libí Maliho nápad, mít na BVP podpůrná vozidla a MBT zvlášťSkrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    19:56 28.08.2017

    EDIT: Nejvyssi cas koupit Pumy a do smlouvy dat hoooodne titernym pismem, ze jedna linka bude u nas :))

    EDIT: Nejvyssi cas koupit Pumy a do smlouvy dat hoooodne titernym pismem, ze jedna linka bude u nas :))

  • Kozlus
    19:55 28.08.2017

    Ano, stejne jako ted jsou dalsi ve Spanelsu a Recku. Ale tech tanku bude potreba nahradit hodne a pak je tu Stredni Vychod a jestli to bude fakt tak schopnej tank, tak o nej bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, stejne jako ted jsou dalsi ve Spanelsu a Recku. Ale tech tanku bude potreba nahradit hodne a pak je tu Stredni Vychod a jestli to bude fakt tak schopnej tank, tak o nej bude pranice. Diky podilu Francie, to bude prodejny prakticky vsude po svete.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:46 28.08.2017

    Kozlus: Je dost pravděpodobné že bude více než jedna linka.

    Kozlus: Je dost pravděpodobné že bude více než jedna linka.

  • Kozlus
    19:45 28.08.2017

    Nesher: Ano nase zapojeni do programu LEo3 by nejspis bylo jen o placeni, ale snad by se nam povedlo dostat k zajimavym technologiim a hlavne dostavat tanky uz od zacatku vyroby a ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: Ano nase zapojeni do programu LEo3 by nejspis bylo jen o placeni, ale snad by se nam povedlo dostat k zajimavym technologiim a hlavne dostavat tanky uz od zacatku vyroby a tak podstatne zkrati to cekani. Preci jen, tech tanku bude jen v EU potreba spousta a pokud se zacnou vyrabet seriova vozidla 2030-5, tak bez ucasti na tom programu, se k nim ACR muze dostat taky az nekdy okolo 2040-5.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    19:17 28.08.2017

    Rase Souhlas a díky za doplnění, jsem rád, že se přemýšlí o zapojení do mezinárodního programu (byť náš hypotetický podíl by nutně byl minimální), ale jiný moderní západní tank v ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Souhlas a díky za doplnění, jsem rád, že se přemýšlí o zapojení do mezinárodního programu (byť náš hypotetický podíl by nutně byl minimální), ale jiný moderní západní tank v nejbližších 25 letech nebude. Rozhodně je to lepší než zde tolik adorovaná česká cesta vozidla malebné podpory/středního tanku, což je systém, který v Evropě u "těžkých" oddílů nikdo nemá a ani to neplánuje.

    K Lynxu, pokud armáda nezměnila jeden z mála známých parametrů pro výběr, tj. že vozidlo už musí být zavedeno, tak by měl být mimo soutěž.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    19:04 28.08.2017

    Tečka Obávám se, že to nedopadne, tu levnou variantu můžete nabízet leda někde v Africe (T72M4CZ je lepší), ale konkurence bude velká ( takové modernizace nabízí kde kdo), PT17 s ...Zobrazit celý příspěvek

    Tečka
    Obávám se, že to nedopadne, tu levnou variantu můžete nabízet leda někde v Africe (T72M4CZ je lepší), ale konkurence bude velká ( takové modernizace nabízí kde kdo), PT17 s ukrajinskou 120 vypadá o něco lépe, nicméně pokud to nekoupí polská armáda, tak z toho nic nebude. To, že by takový systém koupila AČR nepovažuji za příliš pravděpodobné.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:58 28.08.2017

    Nesher: Herci se to keca, kdyz konci:))
    Ale vazne: to je teda zajimavej vyvoj a jsme zase vicemene u toho roku 2025.

    Nesher: Herci se to keca, kdyz konci:))
    Ale vazne: to je teda zajimavej vyvoj a jsme zase vicemene u toho roku 2025.

  • Rase
    18:58 28.08.2017

    Nesher: doplním, že podle Stropnického byly nově zahájeny rozhovory o náhradě tanků u AČR, což je poněkud dřív než sme čekali. Jedná se ale zatím o ujasnění koncepce, kolik a ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher:
    doplním, že podle Stropnického byly nově zahájeny rozhovory o náhradě tanků u AČR, což je poněkud dřív než sme čekali. Jedná se ale zatím o ujasnění koncepce, kolik a hlavně čeho. Zmiňován byl projekt MCGS (Leopard 3) a prý pokud bude zajímavá nabídka a trend unifikovat výzbroj v EU bude pokračovat, tak by toho armáda mohla využít. Nemíní se ale nechat vydírat a MO si nechává otevřená vrátka pro nákup i jiných tanků. Reálně vzato cca 120-130 tanků je už hodně zajímavý počet i pokud by se měl nakoupit těžký MBT a všechno zázemí. Jsem ale rád, že MO ví o projektu MCGS a minimálně zvažuje nákup, pokud budou výhodné podmínky. Tím by nám odpadla nutnost investovat do vývoje vozidla palebné podpory a nemusíme řešit budování zázemí. Přeci jen Leopard 3 má být o hodně lehčí než typické MBT (má mít pod 50 tun - což je pro nás v pohodě).Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:56 28.08.2017

    Jirosi: u ACR to nehrozi, ale jinde je dost dobre mozne, ze s navysovanim poctu dalkove ovladane techniky, sice nedojde ke snizeni poctu posadky, ale treba ten nabijec se preuci na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: u ACR to nehrozi, ale jinde je dost dobre mozne, ze s navysovanim poctu dalkove ovladane techniky, sice nedojde ke snizeni poctu posadky, ale treba ten nabijec se preuci na operatora nejakeho dronu. Nize se psalo o Abramsu a AH-64...Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    18:52 28.08.2017

    Ministr obrany před několika minutami v Interview 24 "S tanky nadále počítáme, nové přijdou na řadu po BVP, vrtulnících a nových dělech, minimální počet je cca 130." A včil ...Zobrazit celý příspěvek

    Ministr obrany před několika minutami v Interview 24 "S tanky nadále počítáme, nové přijdou na řadu po BVP, vrtulnících a nových dělech, minimální počet je cca 130." A včil můžete mudrovatSkrýt celý příspěvek

  • Tecka
    18:51 28.08.2017

    Zródło nie najlepszej wiarygodności (defence24) ,kolejna propozycja modernizacji t-72 do pt-17 i "płytkiej " modernizacji pt-91 ,oferowana przez Bumar. Wiecej za pare dni na MSPO. ...Zobrazit celý příspěvek

    Zródło nie najlepszej wiarygodności (defence24) ,kolejna propozycja modernizacji t-72 do pt-17 i "płytkiej " modernizacji pt-91 ,oferowana przez Bumar. Wiecej za pare dni na MSPO.
    http://www.defence24.pl/653507... Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:49 28.08.2017

    Luky: "Mě by třeba zajímalo, zda by takový tankový prapor resp. četa nevyužila nějaké lidi navíc. Třeba by ve stroji mohli mít volitelně 1-2 lidi navíc (případně něco ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: "Mě by třeba zajímalo, zda by takový tankový prapor resp. četa nevyužila nějaké lidi navíc. Třeba by ve stroji mohli mít volitelně 1-2 lidi navíc (případně něco užitečnýho)."

    Tady se všichni bijí do hrudi, že jedinou vývojovou cestou jsou vozidla se dvěma členy. A najednou speciální Česká cesta tanku s 5-6 členy ? To jako opravdu vážně nebo jen sarkasmus ?

    Mali: "všechno co existuje a používá se, tu muselo být jednou poprvé."

    Bohužel ale na jednu věc co tu dnes máme, někdo vyrobil minimálně 10, co nefungovali. Opravdu má ACR tolik zdrojů že jsi může dovolit to zjišťovat ? Případně zaplatit další přeszbrojení, protože experiment selhal ?Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:44 28.08.2017

    daniel78: To byla jednička. A dost možná i jen 105. Dvojka má větší věž a nemá vzadu ten košík na vybavení. Tady dvojka sice střílí, ale jen dopředu: ...Zobrazit celý příspěvek

    daniel78: To byla jednička. A dost možná i jen 105. Dvojka má větší věž a nemá vzadu ten košík na vybavení. Tady dvojka sice střílí, ale jen dopředu: https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:38 28.08.2017

    Rase:"Pokud budou nová BVP odolná, nebo odolnější než naše provozované tanky, tak to bude dle mého stačit. Nechtějme tedy po BVP to co ani nemůže splnit." Pokud chceš srovnávat ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:"Pokud budou nová BVP odolná, nebo odolnější než naše provozované tanky, tak to bude dle mého stačit. Nechtějme tedy po BVP to co ani nemůže splnit."

    Pokud chceš srovnávat "nové" BVP z tanky o 40. let staršími, měl by jsi i ty staré porovnávat touhle logikou. Pak by jsi ale zjistil že i ty BVP-2 měli pancíř na úrovni 40.let starých tanků a nikdo jsi je tanky nazvat neodvažoval.

    To že se zvedla(zvedne) výkonost kanónů je FAKT. Takže uklidňovat se tím že zastavím střelu ze starých děl, je trošku mimo. Když nepřítel nasadí děla nová. Do bojových operací se neposílá stará technika i přesto že tvoří většinu armády.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:28 28.08.2017

    Nebo se rozhoudnout neco se 120mm koupit, chvilicku pockat, nez se toho budou vsichni pri prezbrojovani zbavovat a levne nakoupit 120mm dela a munici. A s tim vydrzet nez klesne ...Zobrazit celý příspěvek

    Nebo se rozhoudnout neco se 120mm koupit, chvilicku pockat, nez se toho budou vsichni pri prezbrojovani zbavovat a levne nakoupit 120mm dela a munici. A s tim vydrzet nez klesne cena 130mm:)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 20