Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW  

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za maximálně 50 miliard Kč celkem 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP), která nahradí zastaralá vozidla BVP-2. Podle informací magazínu E15 lidé na MO ČR zvažují nákup dvou platforem - špičkových německých Pum pro bojové jednotky a jednoduší konkurenční pásové platformy pro podpůrné verze.

MO ČR nová BVP splatí postupně  - financování je naplánováno na roky 2019 až 2024, ale záleží na tom, na jakém splátkovém kalendáři se MO ČR s výrobcem dohodne.

Financování nákupu umožňuje současná široká politická shoda o nutnosti více investovat do obrany.

Koncem července se ministr obrany Martin Stropnický a ministr financí Ivan Pilný dohodli na navýšení obranných výdajů do roku 2020 na 1,4 % HDP a do roku 2024 na 2 % HDP. Samozřejmě je otázkou, zda dohodu vezmou za svou i příští vlády.

Co se týče ceny nových BVP, tak na nákup samotných vozidel půjde zhruba polovina vyčleněné sumy. Druhá polovina padne na provozní zázemí. Zde je nutno uvažovat opravdu komplexně - nová vozidla potřebuji špičková servisní a oprávarenské centra, kde bude možné nové stroje udržovat v provozu.

Je třeba nakoupit tisíce nových nástrojů, přípravků, manipulační techniky, měřící techniky a vytvořit také robustní sklad náhradních dílů a nastavit dodavatelské vztahy se všemi výrobci komponentů daných vozidel. Nepochybně přitom platí - čím složitější je daný stroj, tím větší počet má komponentů a tím jsou nároky na servis a údržbu větší.

Oproti BVP-2 budou nová BVP mnohem komplexnější - to si vyžádá mnohem větší počet lidí a odborníků, kteří se o provoz vozidel postarají. Dále je nutno zvážit, zda má Armáda ČR také vhodná podpůrná vozidla, zejména vozidla určená pro odtah BVP z bojiště a technická vozidla pro opravu nových BVP přímo v terénu.

MO ČR může teoreticky nakoupit nová BVP také za přispění Evropského obranného fondu EDF (European Defence Fund) . Ten byl založený 7. června a spuštěn má být na podzim letošního roku.

Evropská unie do fondu ročně pošle 5,5 miliardy euro (143 miliardy Kč). Podmínkou využití fondu je, aby se nákup vojenského materiálu se odehrával na mezistátní úrovni. V tendru na nová BVP jsou de facto pouze evropští výrobci - v případě využití fondu musí MO ČR tedy najít stát, který si nová BVP také pořídí. 

Kritéria pro čerpání financí z fondu nejlíp splňuje vozidlo Puma vzhledem k tomu, že výrobcem je čistě evropská společnost a kolem roku 2020 další vozidla Puma nakoupí i německý Bundeswehr. To časově pasuje i na plánovaný nákup nových BVP pro Armádu ČR.

Za pomocí EDF je tak teoreticky možné srazit nákupní cenu vozidel Puma na “přijatelnou úroveň.” Podrobnosti fungování EDF však nejsou známy a je otázkou, zda má MO ČR po letech neustálého zeštíhlováni dostatek odborníků, kteří budou schopni projít nepochybně složitým právním procesem schvalování EDF. Druhou neznámou je ochota německé strany - to už je ale otázka diskuzí mezi vládou v Berlíně a Praze.

Podle informací deníku E15 vozidlo Puma při nedávných testech na Libavé ukázalo technickou dominanci nad ostatními BVP.  Puma je špičkový stroj, ale také velmi komplexní, složitý a tedy drahý - jednotková cena pro Bundeswehr za holé vozidlo je 7 milionů euro, v přepočtu 184 milionů Kč. V médiích se objevila částka 250 milionů, ale v tom je započítaná cena i za vývoj, který by pochopitelně Armáda ČR neplatila. Samozřejmě podle konfigurace a výbavy roste cena (za vozidlo i zázemí) raketově nahoru nebo dolů.

Armádní plánovači také uvažují o variantě, kdy špičková Puma poslouží jako klasické BVP u bojových jednotek a druhé levnější konkurenční vozidlo se stane platformou pro podpůrné verze (ambulance, spojovací vozidlo, minomet atd.).

Puma existuje právě pouze ve verzi BVP, avšak podpůrnou variantu na platformě Puma požaduje i Bundeswehr. Podpůrné varianty pro Bundeswehr mají být součástí druhého balíčku, jehož výroba začne v roce 2020.

Provoz dvou pásových platforem ale z hlediska logistiky a výcviku není vůbec šťastné řešení.  Jde to také proti logice ostatních armád, které chtějí sjednocením platforem v maximální míře snižovat náklady za logistiku.

Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s Německem - což v současné době opravdu nemusí být na škodu a toto hledisko musí být také prozkoumáno.

Při úvahách o tom, jaké vozidlo pořídit, se nelze dívat pouze na jednotlivou techniku, ale na celou schopnost armády. Je tedy otázkou, zda nakoupit špičkové Pumy, nebo méně technicky komplexní konkurenty a ušetřené miliardy investovat do výcviku, náboru dalších vojáků, nákupu bezpilotních letadel nebo např. do budování lehké třetí bojové brigády. Cílem je zvyšování bojeschopnosti české armády (obranyschopnosti ČR), nikoliv pouze nákup vozidel.

V každém případě nákup podobně složité techniky musí předcházet komplexní vojenské simulace, kdy ony jediné dokáží nastínit, jak se daný typ vozidla zachová v daném bojovém konfliktu. Bez uspořádaní komplexních bojových her jsou diskuze o nejvhodnějším kandidátovi téměř věštění z křišťálové koule.

Nezapomeňme ale na základní pravidlo vedení boje:”Lépe vycvičený voják v horší vojenské technice vždy porazí hůře vycvičeného vojáka v lepší vojenské technice.”

Zdroj: E15

Nahlásit chybu v článku


Související články

BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

S Hizballáhem v zádech: Libanon získá americká BVP Bradley

Americká armáda daruje Libanonu 36 špičkových bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley M2A2 v hodnotě ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Kozlus
    12:01 24.08.2017

    Nezapomente, ze vsechny ty nove stroje jsou komplikovane a ze vsechny maji spoustu elektroniky, takze pokud nebude na provoz Pumy, nebylo by ani na provoz niceho jinyho. Podivejte ...Zobrazit celý příspěvek

    Nezapomente, ze vsechny ty nove stroje jsou komplikovane a ze vsechny maji spoustu elektroniky, takze pokud nebude na provoz Pumy, nebylo by ani na provoz niceho jinyho. Podivejte se jak dopadla Tecka. Z 30 modernizovanych jich ma byt v provozu 8, protoze se politicky rozhodlo o konci tanku v ACR a tedy se zastavil nakup nahradnich dilu (nektere se uz ani nevyrabi).Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    12:00 24.08.2017

    To Rase: k verzím Pumy (čistě technicky, když pominu jiné aspekty): bojovka je jasná, velitelská verze relativně také (je to verze pro velitele základních bojových jednotek, ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    k verzím Pumy (čistě technicky, když pominu jiné aspekty): bojovka je jasná, velitelská verze relativně také (je to verze pro velitele základních bojových jednotek, odvozená od velitelské verze), obě Pz verze by šly udělat u nás v ČR s využitím podvozku bez bojové věže, totéž i ženista. Nepůjde udělat sanitka (tu snad PSM plánuje, ještě ji sice nemá) ale chybí vyprošťovací verze, kterou však BW nepožaduje, takže není u PSM v plánu. Tu bychom si museli zaplatit včetně vývoje.
    Souhlasím s vámi, že novináři se do toho nákupu, ať už se koupí cokoliv, budou vždy navážet (hlavně ti, kteří tomu vůbec nerozumí...).

    To Jura 99:
    Předpokládá se montáž a možná i výroba některých dílů (s kompletní výrobou vozidel bych byl opatrný) ve VOP CZ (nebo alespoň je o to z naší strany snaha a platí to v případě, firem PSM, Rheinmetall, BAE). Dále všichni uchazeči deklarují zapojenost českého průmyslu. Někde je to však jen výroba kabeláže, jiné firmy nabízejí "plné" zapojení (ale rozhodující bude až konkrétní jednání s vybraným uchazečem - na to je teď ještě brzo).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:54 24.08.2017

    Jura99: každá společnost v tendru, má podepsanou předběžnou dohodu s VOP CZ. Výroba, nebo spíš montáž, by probíhala tam. Následně záleží kolik se podaří sehnat v ČR subdodavatelů ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99:
    každá společnost v tendru, má podepsanou předběžnou dohodu s VOP CZ. Výroba, nebo spíš montáž, by probíhala tam. Následně záleží kolik se podaří sehnat v ČR subdodavatelů různých součástek. všechno záleží na tom, jak se obě strany domluví a samozřejmě na ceně.

    flanker.jirka:
    Puma je sice drahá, ale vezměme si, že britský Ajax (celý projekt) je kusově ještě dražší než Puma (!) a to je základem ASCOD - prý levný. U CV90 by to bylo podobné. Troufám si říct, že holé "železo" bude ve všech případech stejně drahé u všech vozidel. Elektronika stejně tak (lepší = dražší atd.). Reálný rozdíl bude hlavně v lidské práci - tedy platu lidí, kteří vozidlo vyrobí. Tedy všechno co dokážeme vyrobit v ČR uspoří hodně peněz. Přeci jen Švédi, Němci nebo Španělé a rakušané, nejsou zrovna levní. Pak má smysl i nakoupit výrobní mašiny a montážní linku, aby se muselo dovážet co nejmíň věcí. Navíc když nám ty stroje následně zůstanou, jedině dobře - můžou se využít na dalších projektech.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    11:48 24.08.2017

    RaSe: už jsme to tu jednou probírali, ale nepostačilo by vyrobit si pro podpůrná vozidla pásovou verzi Panduru, tak jako to zkouší se Strykerem? Napohled nic moc, ono, by to ...Zobrazit celý příspěvek

    RaSe: už jsme to tu jednou probírali, ale nepostačilo by vyrobit si pro podpůrná vozidla pásovou verzi Panduru, tak jako to zkouší se Strykerem? Napohled nic moc, ono, by to potřebovalo více menších pojezdových, aby to opticky vypadalo lépe.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    11:41 24.08.2017

    RaSe: jaký je reálný rozdíl v technologiích a cenách za jednotlivé verze nabízených BVP? Cena Pumy je už hodně podobná MBT. Je to nejspíše reálně asi nejlepší nabízené řešení, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    RaSe: jaký je reálný rozdíl v technologiích a cenách za jednotlivé verze nabízených BVP? Cena Pumy je už hodně podobná MBT. Je to nejspíše reálně asi nejlepší nabízené řešení, ale co z toho řešení děla ten rozdíl, podvozek nebo pouze věž s kanonem?
    Při současném stavu AČR nákup tak sofistikovaného vozidla dopadne tak, že nebudou peníze na provoz a výcvik. A pořád bude platit, že co se může pokazit se pokazí a nikdy ne v garáži, ale až v akci.
    Vidím to bledě, nakonec karierně zainteresovaní generálové a jiná armádní vrchnost sklapne uši, jako v mnoha předchozích případech, aby si to u ministerstva nerozházeli.

    Marcus: jestli ono v mnoha případech není bulvární už chování samotného ministerstva obrany :-D nebo spíše ministerstva pravdy?Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    11:38 24.08.2017

    Mluvilo se o výrobní lince (pro Pumu) v ČR. To by bylo zajímavé, ovšem linka (výrobní firma) by patřila někomu z PSM nebo by např. formou licence mohl mít linku český subjekt, ...Zobrazit celý příspěvek

    Mluvilo se o výrobní lince (pro Pumu) v ČR. To by bylo zajímavé, ovšem linka (výrobní firma) by patřila někomu z PSM nebo by např. formou licence mohl mít linku český subjekt, který by následně vyvíjel další verze, třeba ty podpůrné?Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:27 24.08.2017

    Padousek: nezapomínejme, že je potřeba počítat i tanky. Pokud se někdy nakoupí nové, tak ty staré čeká podobný osud jako je v plánu s BVP-2. Tedy Budeme mít nový tank, nové BVP a ...Zobrazit celý příspěvek

    Padousek:
    nezapomínejme, že je potřeba počítat i tanky. Pokud se někdy nakoupí nové, tak ty staré čeká podobný osud jako je v plánu s BVP-2. Tedy Budeme mít nový tank, nové BVP a ve skladu a AZ staré BVP-2, T-72 a T-72M4CZ. Trochu by tomu pomohlo, mít místo tanku jen vozidlo palebné podpory (na podvozku BVP) ale pořád se někdo bude muset starat o ty uloženky.

    Carl:
    díky za informaci, hodně zajímavé.
    S verzemi je to tak, že zatím jsem slyšel to, že PSM má v roce 2020 začít vyrábět upravenou verzi Pumy (nová objednávka od Bundeswehru). Zde by měla být jak další bojová vozidla, tak i specializované verze - zatím jsem jen zachytil jmenovitě ambulanci, ale ta je taky nejkomplikovanější (nutnost zvednout strop korby) tak se dá brát jako zajímavý základ i pro další verze. U AČR to bude patzrně podobné, jelikož většina poptávaných verzí bude stejně vycházet z bojového vozidla a měnit se budou jen systémy a elektronika (bojová věž zůstane). Vyšších verzí bude potřeba jen relativně málo (ambulance + možná ještě něco)Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    11:15 24.08.2017

    Internetové portály E15 a EURO jsou jeden jako druhý pseudo-technicko-finanční BULVÁR! Jejich dohadům (protože od nich nic jiného nečekám) se nedá věřit! Nedělejme prosím z lidí v ...Zobrazit celý příspěvek

    Internetové portály E15 a EURO jsou jeden jako druhý pseudo-technicko-finanční BULVÁR! Jejich dohadům (protože od nich nic jiného nečekám) se nedá věřit! Nedělejme prosím z lidí v armádě a na ministerstvu jenom idioty. To si fakt nezaslouží!

    Stačí se podívat na EURO na rubriku OLOVĚNÁ VESTA toho jejich odborníka Ondřeje Stratílka. Co ten vypouští o armádě, se nedá nazvat než jako bulvár. Buď je to totální nezalost, nebo ignorance. Jedno horší než druhé.

    Tím rozhodně neútočím na autory Radomír Sedláček, Jan Grohmann. Jich si vážím!!! Pouze na portály portály E15 a EURO jako na zdroje jakýchkoliv informací!Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:11 24.08.2017

    IS-3: myslím, že si to většina lidí uvědomuje, minimálně těch co u nákupu rozhodují. Ale je potřeba se na všechny nabízené produkty koukat kriticky a hledat chyby, aby nás ...Zobrazit celý příspěvek

    IS-3:
    myslím, že si to většina lidí uvědomuje, minimálně těch co u nákupu rozhodují. Ale je potřeba se na všechny nabízené produkty koukat kriticky a hledat chyby, aby nás později nepřekvapily. Další věcí je, že cena vždycky tisk rozmázne a bude se ptát, proč se nenakoupilo levnější vozidlo, pak zjistíme, že to není BVP ale jen osakané OT... nebo hůř, že není ani na pásech .))
    Pokud jde o ony dva druhy, tak někdo tu informaci musel vypustit a tisk se jen chytnul. I v textu se ale píše, že je to "pitomý" nápad

    PavolR:
    Specializované verze budou určitě dožívat nejdéle, přeci jen první budou patrně nahrazeny základní bojové verze. Přeci jen němci taky ještě provozují Mardery a u Pandurů byly první bojová vozidla, speciály až později.
    Pokud jde o onen fond, tak teprve nedávno byl schválený, tak cokoliv konkrétnějšího nemá smysl řešit. nejprve se stejně rozjedou investice do výzkumu a nákupy budou až o něco později, tak uvidíme.

    marfolodej:
    už teď vojáci mají minimálně maturitu. Navíc Zmíněná vozidla nejsou o nic méně náročné na oblsuhu než Puma, záleží jen na množství elektroniky, kterou si MO poručíSkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:07 24.08.2017

    Carl: Vďaka za info. marfolodej: Čo si presne predstavujete pod pojmom zložitý stroj? A čo sa vyškolenosti týka, tak ono Vám pomaly aj v civile (s trochou nadsádzky) opravár ...Zobrazit celý příspěvek

    Carl: Vďaka za info.

    marfolodej:
    Čo si presne predstavujete pod pojmom zložitý stroj? A čo sa vyškolenosti týka, tak ono Vám pomaly aj v civile (s trochou nadsádzky) opravár bez maturity spraví možno tak trabanta. Ak namontujete porovnateľné vybavenie do Šakala, budete musieť každého vyškoliť rovnako ako keď to máte namontované do korby Pumy, Ascodu CV90 ... proste si nepomôžete.Skrýt celý příspěvek

  • Padousek
    10:55 24.08.2017

    Nevím jestli je dobré řešení používat 3 pásové platformy - Puma pro bojové jednotky, další paltformu pro podpůrné jednotky a BVP-2 pro aktivní zálohy. Proč to dělat jednoduše když ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím jestli je dobré řešení používat 3 pásové platformy - Puma pro bojové jednotky, další paltformu pro podpůrné jednotky a BVP-2 pro aktivní zálohy. Proč to dělat jednoduše když to jde složitě, že? :D Jako by nestačilo, že armáda využívá 3 nekompatibilní varianty pušek Bren, nebo že chce dvě odlišné ráže u dělostřeleckých prostředků...Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    10:52 24.08.2017

    To AN: Celý název článku je zavádějící. Je zajímavé vidět, jak jedna novinářská kachna vyvolá lavinu následných teorií a následných článků s fantaskními teoriemi, přesto, že ji ...Zobrazit celý příspěvek

    To AN:
    Celý název článku je zavádějící. Je zajímavé vidět, jak jedna novinářská kachna vyvolá lavinu následných teorií a následných článků s fantaskními teoriemi, přesto, že ji nejvyšší armádní funkcionář - NGŠ, zcela jasně dementoval (to k pořízení dvou pásových platforem).

    To bych rád věděl, kdo je v deníku E15 tím technickým odborníkem, který byl na zkouškách BVP (nevzpomínám si, že bych tam nějakého takového viděl...) a výsledky zkoušek vozidel nejsou veřejně přístupné - podle mého názoru jde proto o informaci, která se nezakládá na reálném základu, ale je to jen domněnka.

    EDF je výhodný především pro velké zbrojovky Německa a Francie, s výsledným cílem jak si přitáhnout zákazníky. Proč ne, ale nebude to zadarmo, jak by z článku mohlo vyplývat. Obdobným způsobem totiž fungují projekty v EDA. Ty peníze tam totiž EU sice pošle, ale na základě příspěvků zainteresovaných států. Takže ČR pošle určité peníze do fondu, z těch peněz se zaplatí práce v zahraničí a pak v úrovni svého příspěvku může ČR participovat na výsledcích. Moc velký přínos v tom nevidím. Někdo možná ano...Skrýt celý příspěvek

  • Carl
    10:36 24.08.2017

    Trochu do toho vstoupím, jako člověk který vidí do tvorby národního postoje k EDF na MO. To co AN píšou k teoretickému nákupu přes EDF je (bohužel) naprosto mimo. Fond vznikl ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu do toho vstoupím, jako člověk který vidí do tvorby národního postoje k EDF na MO.

    To co AN píšou k teoretickému nákupu přes EDF je (bohužel) naprosto mimo. Fond vznikl především na podporu výzkumu a vývoje v EU, nelze ho využívat na nákupy hotový (off-the-shelf) techniky, kterou by nákup Pum v konfiguraci BVP byl. Armáda se, tuším počínaje KVAČRem, přihlásila především k formátu off-the-shelf a to po zkušenostech s modernizací T-72 aj. Výzkumu a vývoji vlastních zbraní to teď halt politicky moc nepřeje, ale třeba je to jen můj mylnej pocit...

    Jedinou možnost tady vidím ve vývoji právě těch nových podpůrných verzí Pumy. A to jen za předpokladu že je Bundeswehr chce, protože základní podmínkou pro získání peněz je přeshraniční spolupráce (formát tři podniky alespoň ze dvou států EU). Otázkou taky je jestli si AČR může dovolit čekat další roky na novou techniku, ale klidně někdo povolanější (Rase?) napište jak to s těmi podpůrnými verzemi je...

    PavolIR, spoluúčast EDF je 20 %, v případě že se jedná o projekt pod hlavičkou PESCO, tak 30 %. Myslím že je to taky osvobozené od DPH, ale přesné podmínky se dojednávají.Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    10:21 24.08.2017

    Na co tak složitej stroj. Drahá je jak udržba, provoz, tak i vyškolení obsluhy. To aby za chvíli měl každej voják vejšku na obsluhu techniky. Za mě zbytečný a dvě pásový ...Zobrazit celý příspěvek

    Na co tak složitej stroj. Drahá je jak udržba, provoz, tak i vyškolení obsluhy. To aby za chvíli měl každej voják vejšku na obsluhu techniky.
    Za mě zbytečný a dvě pásový platformy, no to už vůbec ne. Zas tolik těch BVP mít nebudeme. Víc platforem, víc papírování, víc provizí, všechno se jen komplikuje.
    Za mě koupit něco normálního, co obstojí, ASCOD, CV90...a postačí jedna platforma.
    ALE asi pro začátek by bylo nejlepší pořídit dostatečný počet kolových BVP.
    Nezlobte se, ale nevím, že by AČR v minulých letech nutně potřebovala pásy, s tím v souvislosti, že ShKh budou dále na kolech to jen tuto teorii může podpořit.
    Dnešní kolové BVP jsou hlavmě levnější a míň nákladné, ale poskytnou také dostatečné možnosti. za mě Patria AMV. Jak já je Polákům závidím...Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    10:09 24.08.2017

    K tej verzii o nákupe dvoch platforiem - neodišlo by na budovanie zázemia a následnú duplicitu logistiky viac, než by sa ušetrilo? To už radšej nechať ešte nejaký čas dožívať ...Zobrazit celý příspěvek

    K tej verzii o nákupe dvoch platforiem - neodišlo by na budovanie zázemia a následnú duplicitu logistiky viac, než by sa ušetrilo? To už radšej nechať ešte nejaký čas dožívať niektoré dnes zavedené varianty na podvozkoch pôvodných BVP1-2 (napr. zdravotnícka, Pram-S, Snežka, ...)

    Pri tom fonde by ma zajímalo aká je miera spolufinancovania, čiže zhuba aká by mohla byť percentuálne úspora pri nákupe cez fond oproti nákupu mimo fondu. (nechce sa mi to vyhľadávať)Skrýt celý příspěvek

  • IS-3
    10:06 24.08.2017

    Promiňte, ale přijde mi, že si spousta lidí včetně redakce Armádních novin úplně neuvědomuje, že je to investice na dalších 40 let. Jsem rád, že se konečně vybere něco pořádnýho a ...Zobrazit celý příspěvek

    Promiňte, ale přijde mi, že si spousta lidí včetně redakce Armádních novin úplně neuvědomuje, že je to investice na dalších 40 let. Jsem rád, že se konečně vybere něco pořádnýho a ne kočkopes typu CASA. Ano, drahý, těžký na údržbu, ale směrem do budoucna skvělá volba. Za 10 let se na to budeme koukat úplně jinak.Skrýt celý příspěvek

  • Bernis
    10:05 24.08.2017

    Dan: „Dobrý večer pane generále, deník E15 zveřejnil informace, že se zvažuje rozdělení tendru na pořízení nových BVP na dvě pásové platformy jednu pásovou platformu pro bojové ...Zobrazit celý příspěvek

    Dan: „Dobrý večer pane generále, deník E15 zveřejnil informace, že se zvažuje rozdělení tendru na pořízení nových BVP na dvě pásové platformy jednu pásovou platformu pro bojové jednotky byla zmíněná německá Puma a pro týlové jednotky jiné BVP je to pravda?“

    arm. gen. Josef Bečvář: „Není to pravda.“

    http://www.ceskatelevize.cz/po... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 20 z 20