Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?
- 24. 8. 2017
- 397 komentářů
- Radomír Sedláček, Jan Grohmann
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za maximálně 50 miliard Kč celkem 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP), která nahradí zastaralá vozidla BVP-2. Podle informací magazínu E15 lidé na MO ČR zvažují nákup dvou platforem - špičkových německých Pum pro bojové jednotky a jednoduší konkurenční pásové platformy pro podpůrné verze.
MO ČR nová BVP splatí postupně - financování je naplánováno na roky 2019 až 2024, ale záleží na tom, na jakém splátkovém kalendáři se MO ČR s výrobcem dohodne.
Financování nákupu umožňuje současná široká politická shoda o nutnosti více investovat do obrany.
Koncem července se ministr obrany Martin Stropnický a ministr financí Ivan Pilný dohodli na navýšení obranných výdajů do roku 2020 na 1,4 % HDP a do roku 2024 na 2 % HDP. Samozřejmě je otázkou, zda dohodu vezmou za svou i příští vlády.
Co se týče ceny nových BVP, tak na nákup samotných vozidel půjde zhruba polovina vyčleněné sumy. Druhá polovina padne na provozní zázemí. Zde je nutno uvažovat opravdu komplexně - nová vozidla potřebuji špičková servisní a oprávarenské centra, kde bude možné nové stroje udržovat v provozu.
Je třeba nakoupit tisíce nových nástrojů, přípravků, manipulační techniky, měřící techniky a vytvořit také robustní sklad náhradních dílů a nastavit dodavatelské vztahy se všemi výrobci komponentů daných vozidel. Nepochybně přitom platí - čím složitější je daný stroj, tím větší počet má komponentů a tím jsou nároky na servis a údržbu větší.
Oproti BVP-2 budou nová BVP mnohem komplexnější - to si vyžádá mnohem větší počet lidí a odborníků, kteří se o provoz vozidel postarají. Dále je nutno zvážit, zda má Armáda ČR také vhodná podpůrná vozidla, zejména vozidla určená pro odtah BVP z bojiště a technická vozidla pro opravu nových BVP přímo v terénu.
MO ČR může teoreticky nakoupit nová BVP také za přispění Evropského obranného fondu EDF (European Defence Fund) . Ten byl založený 7. června a spuštěn má být na podzim letošního roku.
Evropská unie do fondu ročně pošle 5,5 miliardy euro (143 miliardy Kč). Podmínkou využití fondu je, aby se nákup vojenského materiálu se odehrával na mezistátní úrovni. V tendru na nová BVP jsou de facto pouze evropští výrobci - v případě využití fondu musí MO ČR tedy najít stát, který si nová BVP také pořídí.
Kritéria pro čerpání financí z fondu nejlíp splňuje vozidlo Puma vzhledem k tomu, že výrobcem je čistě evropská společnost a kolem roku 2020 další vozidla Puma nakoupí i německý Bundeswehr. To časově pasuje i na plánovaný nákup nových BVP pro Armádu ČR.
Za pomocí EDF je tak teoreticky možné srazit nákupní cenu vozidel Puma na “přijatelnou úroveň.” Podrobnosti fungování EDF však nejsou známy a je otázkou, zda má MO ČR po letech neustálého zeštíhlováni dostatek odborníků, kteří budou schopni projít nepochybně složitým právním procesem schvalování EDF. Druhou neznámou je ochota německé strany - to už je ale otázka diskuzí mezi vládou v Berlíně a Praze.
Podle informací deníku E15 vozidlo Puma při nedávných testech na Libavé ukázalo technickou dominanci nad ostatními BVP. Puma je špičkový stroj, ale také velmi komplexní, složitý a tedy drahý - jednotková cena pro Bundeswehr za holé vozidlo je 7 milionů euro, v přepočtu 184 milionů Kč. V médiích se objevila částka 250 milionů, ale v tom je započítaná cena i za vývoj, který by pochopitelně Armáda ČR neplatila. Samozřejmě podle konfigurace a výbavy roste cena (za vozidlo i zázemí) raketově nahoru nebo dolů.
Armádní plánovači také uvažují o variantě, kdy špičková Puma poslouží jako klasické BVP u bojových jednotek a druhé levnější konkurenční vozidlo se stane platformou pro podpůrné verze (ambulance, spojovací vozidlo, minomet atd.).
Puma existuje právě pouze ve verzi BVP, avšak podpůrnou variantu na platformě Puma požaduje i Bundeswehr. Podpůrné varianty pro Bundeswehr mají být součástí druhého balíčku, jehož výroba začne v roce 2020.
Provoz dvou pásových platforem ale z hlediska logistiky a výcviku není vůbec šťastné řešení. Jde to také proti logice ostatních armád, které chtějí sjednocením platforem v maximální míře snižovat náklady za logistiku.
Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s Německem - což v současné době opravdu nemusí být na škodu a toto hledisko musí být také prozkoumáno.
Při úvahách o tom, jaké vozidlo pořídit, se nelze dívat pouze na jednotlivou techniku, ale na celou schopnost armády. Je tedy otázkou, zda nakoupit špičkové Pumy, nebo méně technicky komplexní konkurenty a ušetřené miliardy investovat do výcviku, náboru dalších vojáků, nákupu bezpilotních letadel nebo např. do budování lehké třetí bojové brigády. Cílem je zvyšování bojeschopnosti české armády (obranyschopnosti ČR), nikoliv pouze nákup vozidel.
V každém případě nákup podobně složité techniky musí předcházet komplexní vojenské simulace, kdy ony jediné dokáží nastínit, jak se daný typ vozidla zachová v daném bojovém konfliktu. Bez uspořádaní komplexních bojových her jsou diskuze o nejvhodnějším kandidátovi téměř věštění z křišťálové koule.
Nezapomeňme ale na základní pravidlo vedení boje:”Lépe vycvičený voják v horší vojenské technice vždy porazí hůře vycvičeného vojáka v lepší vojenské technice.”
Zdroj: E15
Související články
BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů
Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). ...
- 05.04.2017
- 273 komentářů
- Jan Grohmann
IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog
Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...
- 28.05.2017
- 66 komentářů
- Tisková zpráva
IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR
Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...
- 01.06.2017
- 311 komentářů
- Jan Grohmann
S Hizballáhem v zádech: Libanon získá americká BVP Bradley
Americká armáda daruje Libanonu 36 špičkových bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley M2A2 v hodnotě ...
- 16.08.2017
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Rase ma racje,priorytet to BVP ....dobrze wyposażona brygada zmechanizowana na gąsienicach miałby sporą wartość .
T-72 M 4CZ z nową stabilizacją i SKO mogłoby wystarczyćRase ma racje,priorytet to BVP ....dobrze wyposażona brygada zmechanizowana na gąsienicach miałby sporą wartość .
T-72 M 4CZ z nową stabilizacją i SKO mogłoby wystarczyćJe potřeba si uvědomit, že nahrazení MBT v AČR vozidlem palebné podpory s novým vysokotlakým kanónem ráže 120mm či optimálně 130 mm, moderními senzory i sřp, případně i AO (vše ...Zobrazit celý příspěvek
Je potřeba si uvědomit, že nahrazení MBT v AČR vozidlem palebné podpory s novým vysokotlakým kanónem ráže 120mm či optimálně 130 mm, moderními senzory i sřp, případně i AO (vše pokud možno unifikovat s připravovaným projektem L3) na podvozku moderního IVF s hmotností 40+ tun je z pohledu udržení výcviku našich tankistů nesrovnatelně lepší volba než nefunkční T-72MCZ4 nebo z NZ vytáhnuté obstarožní T-72M, aby bylo vůbec s čím jezdit. Pokud výrobce Lynxu, CV90 nebo další kandidát bude schopen z větší části ve své režii na platformě zaváděného IVF vyvinout takovéto vozidlo palebné podpory, tak jeho využití k výcviku tankistů je jen doktrinální záležitostí. Kolem roku 2025 jej zavést v počtu 33 kusů jako náhradu za T-72 a „téčka“ poslat nazpět do NZ a po příchodu L3 kolem roku 2030 je poslat definitivně do Lešan a jako pomoc nějakému spřátelenému režimu do Afiky či na Blízký východ. Po dodání objednaného počtu L3 pak tyto vozidla palebné podpory začlenit přímo do mechanizovaných praporů.
Sdílení podvozkové platformy se zavedeným IVF a unifikace munice, sřp, elektronických systémů a případně i AO s L3 by vytvářelo minimální logistickou zátěž navíc a navýšení počtu objednaných platforem IVF by mělo dopad na celkovou jednotkovou cenu. Stejně tak by dalších několik desítek strojů navíc by mohlo být důležitým argumentem pro převedení významnějších výrobních kapacit na naše území, což považuji za velmi důležité.
Někteří "nadšenci" zde na AN jaksi ustrnuli ve svých myšlenkách u "World of Tanks" a nechápou armádu jako komplexní systém, kde spolu synergicky spolupůsobí nejen různé zbraňové systémy, ale její síla je projekcí i ekonomické, sociální a společenské situace v dané společnosti.
Daleko závažnější problém pro obranyschopnost naší země je absence moderních dělostřeleckých systémů (ShK i salvových raketometů), protiletadlových systémů středního a případně i dlouhého doletu, minimální počty A/A a A/G munice, "tanečky" kolem LUH, moderní PT zbraně pro pěšáky (RPG, PTŘS), problematická metodika a průběh výběrových řízení téměř na cokoliv pro AČR, tragická personální politika AČR, která bojkotuje reálný demografický a ekonomický vývoj ve společnosti, neschopnost využít potenciálu AZ a dobrovolné platformy obecně po vzoru řady skandinávských zemí či třeba Polska.
Sám ministr obrany dnes uvedl, že na pořadu dne jsou IVF, dělostřelecké systémy (na Ukrajině způsobily 70 až 80% ztrát na straně protivníka), vrtulníky a to ještě opomněl PVO a nutnost včas začít hledat náhradu za pronájem JAS-39 C/D Gripen, který bude končit v roce 2027.
I když bude pravděpodobně rozpočet MO nadále navyšován k požadovaným 2% HDP, tak je toho v prioritách nákupů před tanky toho příliš dlouhý seznam, tj. současná generace tanků jako L2 jsou, jak doufám, mimo hru.
Jejich nákup by nám uzavřel cestu k L3 minimálně do roku 2045 či 2050 s tím, že tyto tanky by stejnak musely být v průběhu času výrazně zmodernizovány za cenu blízkou novým strojům. Generaci mých vnuků bych nepřál cvičit či dokonce bojovat ve strojích, které začaly být vyráběny v době, kdy jejich dědové tahali kačera či se učili teprve psát a počítat.
Uvedený koncept vozidel palebné podpory by byl cestou, jak na tomto seznamu poskočit trochu dopředu a zajistit našim tankistům moderní stroje pro výcvik, který by je přímo připravil na nástup L3.
Unifikace s IVF by zlevnila logistiku a byly by i nižší náklady na výcvik, což by se mělo příznivě odrazit v množství a kvalitě výcviku, o který jde nyní především.
Navíc Macgregorův koncept jasně ukazuje nutnost výrazně navýšit schopnost manévru a palebnou podporu mechanizovaných jednotek. Nikdo asi nebude rozporovat, že americký pěšák je na tom nyní nesrovnatelně lépe než voják AČR a následné začlenění těchto vozidel palebné podpory do sestav našich mechanizovaných praporů je proto logickým a potřebným krokem (samozřejmě společně s rozvojem dělostřeleckých systémů, schopností letectva působit proti pozemním cílům, masivní nasazení „Loitering Munition“, atd.).Skrýt celý příspěvekSKORI Z tą zależnością od jankesow , to bym nie przesadzał ;) Rozmowy z Niemcami o L3 juz trwają od jakiegos czasu i nie oznacza ,ze skończą sie sukcesem... Podobnie jak ...Zobrazit celý příspěvek
SKORI
Z tą zależnością od jankesow , to bym nie przesadzał ;)
Rozmowy z Niemcami o L3 juz trwają od jakiegos czasu i nie oznacza ,ze skończą sie sukcesem... Podobnie jak współpraca Francji i Niemiec ,za pierwszym razem im nie wyszło . Niemcy sa zainteresowani (na poważnie) kooperacją w naszym regionie bo wiedzą , że to perspektywiczne w przyszłości i bedą mogli zarobićSkrýt celý příspěvekJá to vidím tak, že se pořídí odhadem 35ks leo2a5/6 z Německa, projdou nějakou tou malou modernizací aby se neřeklo (to v AČR umíme) s tím se budeme plácat do roku 2040-45 a pak se ...Zobrazit celý příspěvek
Já to vidím tak, že se pořídí odhadem 35ks leo2a5/6 z Německa, projdou nějakou tou malou modernizací aby se neřeklo (to v AČR umíme) s tím se budeme plácat do roku 2040-45 a pak se bude řešit nákup těch trojek. Vše se dohodne v podstatě už při výběru IFV. On teď sice herecmluvil o 120, ale další vláda (sice jejich ale to už bude jedno) to stáhne na 100 a ta další na 80, takže skončíme se štěstím někde na 50ti.
Nesher: Vozidlo palebné podpory z panduru? Vždyť ta věc má tragickou odolnost, je neuvěřitelně vysoká a nijak zvlášť stabilní. Není lepší tam dát minomet? Oni už amíci někde psali, že se jim na Strikery nechce dávat 30mm kanon, aby velitelé neměli zbrklé touhy bojovat s něčím těžším. MGS verze Strikeru už odepsali. Pravdou je, že oni mají na podporu dost techniky. Ta 105 by na IFV dávaly smysl. Zvětší to údernost celku a bude snažší upravit těžší techniku s možností vyšší odolnosti. Navíc pásový podvozek bude mít větší šance na nějaké manévrování.Skrýt celý příspěvekOsobně se obávám, aby se i zde poněkud neusnulo na vavřínech ohledně nových BVP jen kvůli tomu, co řekl nebo neřekl ministr. Přeci jen BVP musí být základem pozemních sil AČR. ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně se obávám, aby se i zde poněkud neusnulo na vavřínech ohledně nových BVP jen kvůli tomu, co řekl nebo neřekl ministr. Přeci jen BVP musí být základem pozemních sil AČR. Přeci jen převážejí víc lidí, než několik tanků a tak by jejich kvalita měla být větší prioritou i než tanky nebo jiné složky. Přitom právě lidi jsou základ a jak se zdá, není zrovna levné je do armády dostat, vycvičit, platit ve službě i po ní. Mít super tank je bezva, ale prioritou musí být BVP - zatím se ale nerozjel ani tendr, nic oficiálního.
Tak mě napadá, že provizorně provozovat cca 30 středních tanků na podvozku BVP, pro překlenovací období, jen jako náhrada T-72M4CZ by bylo asi nejlepší řešení. A ohoblované tanky přesunout do skladu k T-72M. Následně řešit nákup MBT v maximálním počtu (víc jak sto - když o tom mluví). Těch 30 středních tanků by bylo tak akorát - jako investice na omezenou dobuSkrýt celý příspěvekSKORI: Oni vám prodají linku klidně k jedno kusu, je to čistě vaše věc do čeho dáte prachy. Ale vy vážně věříte že Němci nebudou mít vlastní linku pro sebe ? Co by asi tak ti kluci ...Zobrazit celý příspěvek
SKORI: Oni vám prodají linku klidně k jedno kusu, je to čistě vaše věc do čeho dáte prachy. Ale vy vážně věříte že Němci nebudou mít vlastní linku pro sebe ? Co by asi tak ti kluci v té továrně dělaly po demontáži linky na L2. Což bude jasný důsledek příchodu L3.
Jenže tohle není nákup o ceně ale o strategické obraně. A tam se vždy vyplatí pár korun připlatit: Stejně jako se CR vyplatí jsi udělat vlastní linku na BVP, ne z důvodu ceny. Cena té linky ve výsledku prodraží prvotní investici. Ale zpětně to zajišťuje alespoň částečnou nezávislost. Němci jsou ti co ponesou/nesou hlavní náklady na vývoji, v tom stavba linky a to že se výplaty vrátí do místní ekonomiky je pro ně zanedbatelná částka.Skrýt celý příspěvekSKORI: Zamysleli ste sa nad tým, čo robí posledné verzie Leo2 takými pekelne drahými oproti prvým, keď majú totožný podvozok, vežu i kanón? Prídavné pancierovanie a vnútornosti. ...Zobrazit celý příspěvek
SKORI:
Zamysleli ste sa nad tým, čo robí posledné verzie Leo2 takými pekelne drahými oproti prvým, keď majú totožný podvozok, vežu i kanón? Prídavné pancierovanie a vnútornosti. Na tom, čo by sa dalo potencionálne vyrobiť Čechách, by sa ušetril iba zlomok celkových nákladov, však neviete ani len kanón vyvŕtať.
Myslím, že v Európe budú fungovať tak 3-4 výrobné linky na Leo3. V Nemecku, v Poľsku a buď v Španielsku alebo Francúzku (prípadne v oboch týchto krajinách).Skrýt celý příspěvekTo Pavol IR: Ale Poláci hrajou hodně strunu USA myslím, což mi moc nemůžeme, pro USA jsme pod rozlišovací schopnost. Jo projektují toho hodně, ale co vyrábí a v jaké kvalitě, ...Zobrazit celý příspěvek
To Pavol IR:
Ale Poláci hrajou hodně strunu USA myslím, což mi moc nemůžeme, pro USA jsme pod rozlišovací schopnost.
Jo projektují toho hodně, ale co vyrábí a v jaké kvalitě, obdobně Rumuni a jejich okoli?
Co se musí nechat - jejich akčnost s nákupem LEO 2.
ČR je komukoli kdo bude ochoten se podělit, schopno nabídnout bezkonkurenční poměr kvalita/cena - tak to proste je.
Ke Slovensku - můj názor je, že kdybychom se v 93 nerozdělili - tak zrovna v těchto věcech by naše pro západní partnery byla ještě výší, ale co už Skrýt celý příspěvekPár hodin jsem nebyl on-line, a jak vidím, zavládla zde všeobecná euforie z Leo3 pro AČR, nechci Vám zde kazit nadšení, proto svoji účast v této diskuzi končím. Přeji všem hodně ...Zobrazit celý příspěvek
Pár hodin jsem nebyl on-line, a jak vidím, zavládla zde všeobecná euforie z Leo3 pro AČR, nechci Vám zde kazit nadšení, proto svoji účast v této diskuzi končím. Přeji všem hodně trpělivosti při čekání na Leo3, ve volných chvílích však přemýšlejte, s čím do té doby (odhadem tak do r. 2035) budeme fungovat - velmi brzy totiž budeme moci naše plně funkční T-72M4CZ spočítat na prstech jedné ruky.Skrýt celý příspěvek
Obledně BVP - kdyby finální montáž Pumy a nějaké procento prvovýroby komponent šlo z ČR - tak našich 210 a jejich třeba 1/2 objednaných z druhé várky tedy celkem skoro 500ks u nás ...Zobrazit celý příspěvek
Obledně BVP - kdyby finální montáž Pumy a nějaké procento prvovýroby komponent šlo z ČR - tak našich 210 a jejich třeba 1/2 objednaných z druhé várky tedy celkem skoro 500ks u nás vyrobených = slušná úspora pro BW. S Lynx by to bylo asi komplikovanější po stránce odbytu jinam než pro AČR.
A že by si Němci smluvně ošetřili know-how víme všichni a oni zase ví, že my celkem smlouvy dodržujeme - což na východ od nás úplně neplatí.
A u LEO3 - a o tom jsem psal - by se na základě mezivládní dohody dalo ušetřit a "vytřískat" ještě víc, díky tomu, že se projekt teprve chystá.
Mít 2 linky je vždy výhoda a asi nikdo nepochybujeme, že by Němci v krizi dokázali rychle znásobit výrobu u sebe a pak ta cena roli nehraje zdaleka tolik. Naopak v klidu se může druhá levná hodit...
Nebuďme furt tak připosraní !
Taky netřeba zapomínat, že opravdu reálně hrozí zánik tanků v ČR a to z čistě obchodního hlediska nechce žádný z výrobců...
Osobně nevěřím, že Francie bude ve finále vyrábět stejné LEO 3 jako jejich v podstatě jediný hypotetický soupeř - viz posledních 70 let.
Aby to klaplo - tak to musí být od nás jasný zájem aktivita a garance na nejvyší úrovni - jinak bez šance.
Ostatně i Škodovku kupoval VW pod dohledem vlády ČR - jsou mega opatrní.
Takže to, že herec o tom mluví nahlas je super - jen aby nezůstalo jen u toho!Skrýt celý příspěvekSKORI a Kozlus: Napríklad Slovensko. ;-) (chcel som byť skromný, ale keď inak nedáte) Narážam však skôr na to, ktoré krajiny sú schopné aktuálne vyrábať ťažkú bojovú techniku. Je ...Zobrazit celý příspěvek
SKORI a Kozlus:
Napríklad Slovensko. ;-) (chcel som byť skromný, ale keď inak nedáte)
Narážam však skôr na to, ktoré krajiny sú schopné aktuálne vyrábať ťažkú bojovú techniku. Je to v našom priestore v prvom rade Poľsko, ktoré už Leopardy2 aj používa a chystá sa vyrovná linka na Boxery v Rumunsku. Mimo to, krajina, ktorá nezakúpi aspoň dvesto-tristo L3, výrobnú linku celkom iste mať nebude.Skrýt celý příspěvekRase Věkový minomet na podvozku BVP je jiný příběh než ten střední tank, to je věc která pro 7. brigádu dává smysl. Střední tank ne, to je slepá ulička. Obě brigády samohybný ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Věkový minomet na podvozku BVP je jiný příběh než ten střední tank, to je věc která pro 7. brigádu dává smysl. Střední tank ne, to je slepá ulička. Obě brigády samohybný minomet potřebují jako sůl, pro 4. brigádu by ale úplně stačila verze přímo na korbě, přeci jen věžový minomety je relativně těžký a zbytečně by přetěžoval podvozek Panduru, krásně je to vidět na polském Raku.
Vozidlo palebné podpory na podvozku BVP nedává smysl, to všude zastávají tanky.
U 4. brigády by takové vozidlo na podvozku Pandur nemusel být špatný nápad, ale opět je tu problém s váhou, i ta 105 by mohl být problém. Nicméně k podpoře pěchoty by stačila verze i 90.Skrýt celý příspěvekNic proti kluci, ale vy jsi tu chcete z důvodu bezpečnosti postavit linku na 210 BVP a Němci na dejme tomu svých 500 tanku se vyserou na jakoukoliv bezpečnost a nechají se je ...Zobrazit celý příspěvek
Nic proti kluci, ale vy jsi tu chcete z důvodu bezpečnosti postavit linku na 210 BVP a Němci na dejme tomu svých 500 tanku se vyserou na jakoukoliv bezpečnost a nechají se je vyrobit jinde, přitom vývoj budou dělat sami ? To jako važně ?Skrýt celý příspěvek
Kozlus - přesně, díky za podporu! Myslím, že automobilový průmysl hovoří za vše jasně. Kdo krom nás funguje tak srovnatelně s " vyspělým západem" za tak východní ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus - přesně, díky za podporu!
Myslím, že automobilový průmysl hovoří za vše jasně.
Kdo krom nás funguje tak srovnatelně s " vyspělým západem" za tak východní peníze???
Němci to pochopili první a patří jim tu díky tomu skoro vše - tak proč od nich nepožadovat z jejich pohledu drobnou protislužbu, která nám může mega pomoci!
Možná někdo na MO uvažuje podobně jako já - alespoň doufám!Skrýt celý příspěvekTo jo, neni to jen o cene prace, ale zeptejte se nekoho, kdo vychodne od nas zkousel neco slozitejsiho rozjet. V tomhle pry mame obrovskou vyhodu. Nejde jen o to neco vyrobit, ale ...Zobrazit celý příspěvek
To jo, neni to jen o cene prace, ale zeptejte se nekoho, kdo vychodne od nas zkousel neco slozitejsiho rozjet. V tomhle pry mame obrovskou vyhodu. Nejde jen o to neco vyrobit, ale taky i v pozadovane kvalite a terminu. Proto se od nas vsechno uz davno nepresunulo dal na vychod.Skrýt celý příspěvek
SKORI: No ja neviem, lacná pracovná sila zďaleka nie je iba v Čechách a zbrojárske zázemie ma viacero z "lacných"krajín rozsiahlejšie a spoluprácu s Nemcami či Francúzmi v ...Zobrazit celý příspěvek
SKORI:
No ja neviem, lacná pracovná sila zďaleka nie je iba v Čechách a zbrojárske zázemie ma viacero z "lacných"krajín rozsiahlejšie a spoluprácu s Nemcami či Francúzmi v oblasti zbrojnej výroby masívnejšiu. vezmime si také Poľsko, ale kľudne i Rumunsko.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...