Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?
- 8. 6. 2016
- 145 komentářů
- Jan Grohmann
Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter popsal teoreticky “jednoduchý” způsob, jak efektivně bojovat proti stíhačce F-35 Lightning II. Hlavním nepřítelem F-35 jsou nejnovější generace nízkofrekvenčních (NF) radarů.
Radar vs. stealth
Autorem článku je Dave Majumdar, vojenský redaktor deníku National Interest. Podle Majmumdara “relativně jednoduché vylepšení zpracování signálů (NF radarů - pozn. red), v kombinaci se střelou s velkou bojovou hlavicí s vlastním koncovým systém navedení (vlastní malý radar, infračervené čidlo - pozn. red,), potencionální umožní NF radarům a podobným zbraňovým systémům zamířit a vystřelit na poslední generace amerických letadel.”
Radary lze dělit podle mnoha kritérií, např. podle pracovní frekvence. NF radary s nižší frekvencí (větší vlnovou délkou - metry až desítky metrů) se používají například jako radary s dlouhým dosahem. Dlouhý dosah je však vykoupen nízkou přesností. Obsluha radaru tak ví o letadlu, ale není na něj schopna navést rakety.
Důležité jsou pro vojenské účely radary s vyšší frekvencí (vlnová délka v centimetrech). Ty mají sice malý dosah, ale mnohem větší přesnost - používají se proto k navádění přesných zbraní.
Technologie stealth F-22 a F-35 je navržená právě proti zaměřovacím a střeleckým radarům s vyšší frekvencí (pásmo Ku, X, C). Tyto radary najdeme například v naváděcích hlavicích protiletadlových raket, které navedou raketu do bezprostřední blízkosti cíle.
Pentagon i vojenské kruhy jsou si již dlouho vědomy nebezpečí v podobě NF radarů. Avšak poslední generace NF radarů, pracujících v pásmu VHF a UHF, dokáží určit relativně přesně polohu stealth letounů na čím dal větší vzdálenosti.
Tato přesnost je teoreticky již dostačující k navádění raket. Samozřejmě, současné stealth letouny nejsou obecně pro radary neviditelné, a už vůbec ne nesestřelitelné. NF radary však mohou proti stealth letounům bojovat na mnohem větší vzdálenosti.
Minulé NF radary byly objemné a energeticky náročné přístroje. Nejnovější NF radary jsou však stále výkonnější přístroje, s větší přesností a dosahem.
„Zaměřovací a střelecké radary začínají klesat na frekvenčním pásmu,“ řekl bývalý vysoký úředník amerického námořnictva magazínu USNI News. „Nevím, jak můžeme přežít ve světě v roce 2020 nebo 2030, pokud nebudeme mít krytí proti radarům s nízkou frekvencí.“
Moderní přehledový (méně přesný) radar s dlouhým dosahem typu AESA protivzdušného systému MEADS. / Lockheed Martin
Mizí omezení radarů s nízkou frekvencí
NF naváděcí systémy byly omezeny dvěma faktory - šířkou radarového paprsku a délkou radarového pulzu.
Podle Majumdara je (resp. byla) šířka radarového paprsku přímo závislá na tvaru antény. První NF radary, např. sovětské P-14 a P-18 (VHF), měly obrovskou parobalickou anténu. Tyto radary trpěly značným omezením v určování vzdálenosti a směru cíle. Navíc radary nedokázaly určit výšku cíle - radarový svazek byl několik stupňů široký v azimutu (směrový úhel), ale několik desítek stupňů široký v elevaci (výškový úhel).
Podle Mike Pietrucha, bývalého pilota stíhacího protiradarového letadla F-4G Wild Weasel a útočného F-15E Strike Eagle, klasické VHF a UHF změřily vzdálenost letadla s chybou až několik desítek km. Navíc pokud letí dvě letadla vedle sebe, klasické NF radary je nemohou odhalit.
Avšak již od roku 1970 byly k dispozici výpočetní systémy schopné pomocí procesu tzv. komprese pulzu výrazně zvýšit přesnost měření cíle. Podle Pietrucha je technologie komprese pulzu několik desítek let stará, a američtí důstojníci elektronického boje tuto techniku studovali již v 80. letech minulého století.
Technika komprese pulzu dokáže snížit odchylku v měření vzdálenosti u NF radarů až na několik desítek metrů.
V posledních dvaceti letech také inženýři obešli problém s velikosti antény díky použiti radaru s plošnou anténou s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Arraa). Radary typu AESA obsahují například všechny moderní letouny, jako je F-22, F-35 nebo ruské a čínské nejmodernější stealth letadla.
Na rozdíl od starších radarů je u radarů AESA svazek radarových paprsků vychylován elektronicky. Potřebný počítačový výkon pro obsluhu radarů AESA byl k dispozici již na konci 70 let. Ostatně díky tomu vznikly v 80. letech protiletecké a protiraketové systémy Aegis na torpédoborcích třídy Arleigh Bure a křižnících třídy Ticonderoga, které využívají radary typu AESA.
S-75 egyptské armády; ilustrační foto / Public Domain
NF radar a velká bojová hlavice - smrtící kombinace
Do vojenských vědeckých pracovišť nejvyspělejších států nevidíme, ale moderní NF radary mohou zjistit vzdálenost letadla s přesnosti několik desítek metrů. Pokud bude k dispozici raketa s dostatečně velkou bojovou hlavicí, lze NF radary použít rovněž k navedení raket na cíl.
Například raketa kompletu S-75 Dvina (SA-2 Guideline v kódu NATO) má bojovou hlavici o hmotnosti 200 kg se smrtícím poloměrem 30 m. S-75 vznikla na konci 50. let a tehdy byla velká hlavice nutná kvůli tehdejším obecně nepřesným radarům. Například moderní střely ruského systému Buk mají bojovou hlavici o hmotnosti 70 kg.
Zpět k naší teorii. Běžný NF radar, jehož vývoj není pro nejvyspělejší země rozhodně žádný problém, s přesností do několik desítek metrů, by mohl dostatečně výkonovou protiletadlovou střelu dostat dost blízko i k nejmodernějším stealth letounům. Samozřejmě za předpokladu, že radar také určí přesně směr a výšku letadla.
Navíc střelu lze kromě vlastního radaru vybavit ještě infračerveným senzorem a dále tak zvýšit její přesnost.
Samozřejmě, mít k dispozici “laboratorní” raketu a vyrábět ji ve stovkových sériích, udržovat ji v provozu a vycvičit obsluhu je zcela něco jiného. Neřešíme ani to, že západní stratégové jednoduše nepošlou F-35 bezhlavě “na smrt”, ale budou chtít podobné radary zničit na dálku - například protiradarovými střelami.
Každopádně popsaná achillová pata stealth letounů jako F-22 a F-35 jistě neunikla ruským ani čínským armádním stratégům.
Zdroj: National Interest
Související články
První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael
V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...
- 29.04.2016
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
OK. Pro blízkou pozemní podporu A-10 nebo F-35?
Pentagon nyní vede dlouhé debaty o tom, jaký typ letadla v budoucnu nahradí bitevní A-10 Thunderbolt ...
- 06.05.2016
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Den testovacího pilota F-35 Lightning II
Americká média měla šanci nahlédnout do pracovního dne pilotů americké 461. testovací letky (461st ...
- 10.05.2016
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Dánsko vybralo F-35A Lightning II
Dánská vláda doporučila nakoupit 28 stíhaček F-35A Lightning II. O tom, zda Dánsko skutečně F-35 ...
- 13.05.2016
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
jj284b: Je to nešťastně formulované. Chtějí říct, že účinnější turbína a větší obtokový poměr znamenají méně spáleného paliva. Ve velkých rychlostech to může být naopak. Proti ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: Je to nešťastně formulované. Chtějí říct, že účinnější turbína a větší obtokový poměr znamenají méně spáleného paliva. Ve velkých rychlostech to může být naopak. Proti moderním IR senzorům na vzdálenost několika km to IMHO nestačí.Skrýt celý příspěvek
F-35 nema odhalene trysky tak ako bezne lietadla.. ma ich lepsie chranene trupom. rovnako F-22.. trup stroja blokuje vlastnu IR stopu, takze z prednej polosfery IR cidlo zachyti ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 nema odhalene trysky tak ako bezne lietadla.. ma ich lepsie chranene trupom. rovnako F-22.. trup stroja blokuje vlastnu IR stopu, takze z prednej polosfery IR cidlo zachyti ovela menej tepla ako u bezneho stroja... a len tak mimochodom, IRST na Su-30 zachyti z prednej polosfery dalsiu Su-30 na cca 35km... takze R-73 s mensou sustavou urcite nedosiahne lepsi vysledok....Skrýt celý příspěvek
gaunt: este raz si precitajte o rozdieloch pri turbine a kompresore... The final temperature depends on how much energy is extracted to drive the compressors and the fan, and ...Zobrazit celý příspěvek
gaunt: este raz si precitajte o rozdieloch pri turbine a kompresore...
The final temperature depends on how much energy is extracted to drive the compressors and the fan, and how much bypass air is mixed into the exhaust. The F-35 has twice as many low pressure turbine stages which in theory will extract more energy. It also has a bigger and higher pressure ratio fan which adds energy to the exhaust as well as introduce relatively cold air into the mix.Skrýt celý příspěvekjj284b: Turbína nemůže odebírat tepelnou energii. Odebírá pouze kinetickou energii. Ten motor s velkým obtokem bude vyzařovat méně v malých rychlostech. Raketa R-73 z 80-tých let ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: Turbína nemůže odebírat tepelnou energii. Odebírá pouze kinetickou energii. Ten motor s velkým obtokem bude vyzařovat méně v malých rychlostech. Raketa R-73 z 80-tých let má dosah proti běžným letadlům 40 kilometrů. Jaký dosah mohou mít dnešní IR senzory proti stealth letadlům?Skrýt celý příspěvek
gaunt: Když stealth je tak neúčinná tak proč ho mocnosti, které soupeří s USA a západem(např čína a rusko) zavedli do svých konstukcí jako je pak fa nebo ty j cosi? Něco na tom ...Zobrazit celý příspěvek
gaunt: Když stealth je tak neúčinná tak proč ho mocnosti, které soupeří s USA a západem(např čína a rusko) zavedli do svých konstukcí jako je pak fa nebo ty j cosi? Něco na tom stealth asi bude jinak by ho nezávaděly všechny světové mocnosti.
Že má PAK FA lepší elektroniku než Raptor? No nedívím se, když vznikl asi 30 let před PAK FA, vem to v úvahu 30 let je dost a jak jsem již napsal reagovat na zavedení něčeho je jednodušší než zavádět nový stroj. Navíc tyto radary z článku budou extra drahé a náročné, takže je nebude mít každý stát maximálně tak Rusko, USA, čína, možná indie, ale to bude tak všechno.Skrýt celý příspěvekDJW_: A common misconception is that engine turbine inlet temperature is also proportional to exhaust temperature, that is wrong however, in reality turbine inlet temperature ...Zobrazit celý příspěvek
DJW_:
A common misconception is that engine turbine inlet temperature is also proportional to exhaust temperature, that is wrong however, in reality turbine inlet temperature does not reflect the engine case temperature or even the exhaust plume temperature. It simply means that the gases entering the turbine is at a higher energy state and the engine will yield more gross energy per drop of fuel or air entering the combustor(s). That energy however, is extracted to do work first by the high-pressure turbine, then by the low-pressure turbine before going out the tail pipe at a given velocity. The final temperature depends on how much energy is extracted to drive the compressors and the fan, and how much bypass air is mixed into the exhaust. The F-35 has twice as many low pressure turbine stages which in theory will extract more energy. It also has a bigger and higher pressure ratio fan which adds energy to the exhaust as well as introduce relatively cold air into the mix. The exhaust plume temperature and engine case temperature can never be derived from the turbine inlet temperature alone.
Modern stealth aircraft also use exotic engines nozzles that either long and flat or with various spike so that exhaust pumes become unstable and mixed quicker with cool ambient air .As a result, the heat will be dissipated rapidly
znova to tu davam radsej cele, nech su tam aj sirsie suvislosti. (nerad odsekavam info na hole vety bez kontextu)Skrýt celý příspěvekno lebo je to prisne tajna informacia ktoru by radi mali asi vsetci... napr F-22 pocas leteckych dni lieta s vypnutym dochladzovanim prave koli spehom (rovnako pouziva radarove ...Zobrazit celý příspěvek
no lebo je to prisne tajna informacia ktoru by radi mali asi vsetci... napr F-22 pocas leteckych dni lieta s vypnutym dochladzovanim prave koli spehom (rovnako pouziva radarove odrazace pri beznych preletoch)Skrýt celý příspěvek
Ked som podobnú úvahu (že presnosť radarov L pásma je dostatočná na +- určenie polohy lietadla, čo stačí na približné navedenie rakety, ktorá by sa v záverečnej fáze letu navádzala ...Zobrazit celý příspěvek
Ked som podobnú úvahu (že presnosť radarov L pásma je dostatočná na +- určenie polohy lietadla, čo stačí na približné navedenie rakety, ktorá by sa v záverečnej fáze letu navádzala dalšími metódami - IR, opticky, vlastným aktívnym navádzaním) - tak ma miestna spoločbnosť tvrdo kritizovala. Dnes autor píše +- niečo podobné.
Bojová hlavica rakiet 48N6xx je 180kg čo je dosť na vážne ohrozenie aj dvojmotorového lietadla.
Čo sa týka ničenia ožarovačov, ich ochrana sa dá realizovať podobne ako US tretia strategická iniciatíva dominantnosti - ich množstvom kedy ich ničenie vyžaduje obrovské úsilie a náklady.
Pokiaľ viem rusi majú dlhšie k dispozícii nafukovanie návnady (nesmejte sa, to vážne) ktoré verne emitujú aj IR stopu aj RF žiarenie. Náklady na podobnú návnadu sú max. v tisícoch dolárov (emiter ziarenia je +- podobný tomu v mikrovlnke), náklady na AGM-88 HARM sú v státisícoch USD.
Pokiaľ pole vzdialených ožarovačov so známou polohou vysiela jednotlívé pulzy občasne podľa dopredu určeného algorytmu, podľa ktorého je pre systém radaru známe ktorý pulz je užitočný a ktorý z návnady. Verím že podobne pracuje aj SIlent Guard od ERA, ktorý zpracúva signály aj z dalších zdrojov ako DVBT a GSM vysielače (ich poloha je tiež známa).
Protiopatrenie - zahltenie obrany návnadami MALD je možné, ale pri takto masívnom útoku na PVO ruského typu by sa už jednalo o vážny konflikt, kde by sa už určite zvažovali horšie zbrane.
jj284b: pri stíhačoch ako je jasné že zostavajú pri X band. Na zemi však veľkosť antény nie je limitujúci faktor. Ja nepochybujem o US odborníkoch na detekciu a frekvenčné žiarenie, ale predpokladám že tí ruskí asi tiež nebudú úplne blbí a asi vedia prečo to robia. Ako písali ostatní na približné navedenie rakety s IR (a potencionálne dalšími snímačmi) to stačí. Tienenie IR stopy na tryskách funguje dobre, ale tam sa to teplo nestratí, zvlásť ak poletí 1.6M
http://forum.keypublishing.com... Skrýt celý příspěveka co tak si o tom najprv nieco precitat?
https://basicsaboutaerodynamic...a co tak si o tom najprv nieco precitat?
https://basicsaboutaerodynamic...jj284b "F-22 a aj F-35 maju odtienenie proti IR ziareniu" - tomu bych moc nevřil. Za letadlem zůstává pás horkého vzduchu. F-35 už má normální kulatou trysku. Asi zjistili, že je ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b "F-22 a aj F-35 maju odtienenie proti IR ziareniu" - tomu bych moc nevřil. Za letadlem zůstává pás horkého vzduchu. F-35 už má normální kulatou trysku. Asi zjistili, že je to na nic.Skrýt celý příspěvek
gaunt: IR nie je samospasitelne... F-22 a aj F-35 maju odtienenie proti IR ziareniu,takze z prednej polosfery, to bude mat cidlo rakety tazke tak ako tak... takze musite tu strelu ...Zobrazit celý příspěvek
gaunt: IR nie je samospasitelne... F-22 a aj F-35 maju odtienenie proti IR ziareniu,takze z prednej polosfery, to bude mat cidlo rakety tazke tak ako tak... takze musite tu strelu dostat do zony sakra presne aby mala sancu sa chytit...Skrýt celý příspěvek
oh, a to ze je to"americky web" tak na tom nieco musi byt, by som bral s velkou rezervou... len preto ze niekto vydava armadny webmagazin, este neznamena ze ma pristup k tajnym ...Zobrazit celý příspěvek
oh, a to ze je to"americky web" tak na tom nieco musi byt, by som bral s velkou rezervou... len preto ze niekto vydava armadny webmagazin, este neznamena ze ma pristup k tajnym informaciam ohladom STEALTH u F-35 ci F-22... takze povodny autor prakticky vari z vody tak ako vsetci co nemaju presne informacie.... kazdopadne mi pride smiesne, ze vsetci predpokladaju, ze konstrukteri F-22 ci F-35 neratali s UHF/VHF radarmi pocas vyvoja... (hlavne ked aplikacie UHF/VHF prebiehali uz v 80tych rokoch ako sa tam spomina)Skrýt celý příspěvek
jj284b: Ty rakety mohou mít vlastní IR senzor. Stačí je navést přibližně. Ten radar jim může během letu posílat upřesňující informace. V konečné fázi letu použijí ten IR senzor. ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: Ty rakety mohou mít vlastní IR senzor. Stačí je navést přibližně. Ten radar jim může během letu posílat upřesňující informace. V konečné fázi letu použijí ten IR senzor. Při konstrukci AWACS nemuseli se stealth letadly počítat.Skrýt celý příspěvek
jj284b: To nevyvrací, že velký PVO radar může být proti stealth účinný. V té citaci píšete, že nízkofrekvenční radar o stejné velikosti je méně účinný. O radaru v náběžných hranách ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: To nevyvrací, že velký PVO radar může být proti stealth účinný. V té citaci píšete, že nízkofrekvenční radar o stejné velikosti je méně účinný. O radaru v náběžných hranách křídel zde nikdo nic nepsal.Skrýt celý příspěvek
dolezita veta: Simulation done by MBDA also shown that despite operating within low-frequency range from UHF to F band , AWACs radar still struggle to detect stealth aircrafts ...Zobrazit celý příspěvek
dolezita veta: Simulation done by MBDA also shown that despite operating within low-frequency range from UHF to F band , AWACs radar still struggle to detect stealth aircrafts from their frontal aspect.
a toto uz bolo spominane v minulosti niekolko krat... F-22 pocas cviceni dokazala ostat skryta aj pred AWACSom, ktory vyuziva UHF...Skrýt celý příspěvekAnother common misconception is that the lower the operating frequency of the radar ( longer wavelength ) , the better it would perform again stealth assets , that is wrong, ...Zobrazit celý příspěvek
Another common misconception is that the lower the operating frequency of the radar ( longer wavelength ) , the better it would perform again stealth assets , that is wrong, however , as can be seen from table above , even within Mie region , target’s RCS fluctuate significantly and can be smaller than value measured in optical region depending on exact frequency and target size. It is also important to note that if radar wavelength is too long compared to target dimension , it can fall into Rayleigh region , in which target’s RCS can get much smaller than in optical region .Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...