Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?
- 8. 6. 2016
- 145 komentářů
- Jan Grohmann
Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter popsal teoreticky “jednoduchý” způsob, jak efektivně bojovat proti stíhačce F-35 Lightning II. Hlavním nepřítelem F-35 jsou nejnovější generace nízkofrekvenčních (NF) radarů.
Radar vs. stealth
Autorem článku je Dave Majumdar, vojenský redaktor deníku National Interest. Podle Majmumdara “relativně jednoduché vylepšení zpracování signálů (NF radarů - pozn. red), v kombinaci se střelou s velkou bojovou hlavicí s vlastním koncovým systém navedení (vlastní malý radar, infračervené čidlo - pozn. red,), potencionální umožní NF radarům a podobným zbraňovým systémům zamířit a vystřelit na poslední generace amerických letadel.”
Radary lze dělit podle mnoha kritérií, např. podle pracovní frekvence. NF radary s nižší frekvencí (větší vlnovou délkou - metry až desítky metrů) se používají například jako radary s dlouhým dosahem. Dlouhý dosah je však vykoupen nízkou přesností. Obsluha radaru tak ví o letadlu, ale není na něj schopna navést rakety.
Důležité jsou pro vojenské účely radary s vyšší frekvencí (vlnová délka v centimetrech). Ty mají sice malý dosah, ale mnohem větší přesnost - používají se proto k navádění přesných zbraní.
Technologie stealth F-22 a F-35 je navržená právě proti zaměřovacím a střeleckým radarům s vyšší frekvencí (pásmo Ku, X, C). Tyto radary najdeme například v naváděcích hlavicích protiletadlových raket, které navedou raketu do bezprostřední blízkosti cíle.
Pentagon i vojenské kruhy jsou si již dlouho vědomy nebezpečí v podobě NF radarů. Avšak poslední generace NF radarů, pracujících v pásmu VHF a UHF, dokáží určit relativně přesně polohu stealth letounů na čím dal větší vzdálenosti.
Tato přesnost je teoreticky již dostačující k navádění raket. Samozřejmě, současné stealth letouny nejsou obecně pro radary neviditelné, a už vůbec ne nesestřelitelné. NF radary však mohou proti stealth letounům bojovat na mnohem větší vzdálenosti.
Minulé NF radary byly objemné a energeticky náročné přístroje. Nejnovější NF radary jsou však stále výkonnější přístroje, s větší přesností a dosahem.
„Zaměřovací a střelecké radary začínají klesat na frekvenčním pásmu,“ řekl bývalý vysoký úředník amerického námořnictva magazínu USNI News. „Nevím, jak můžeme přežít ve světě v roce 2020 nebo 2030, pokud nebudeme mít krytí proti radarům s nízkou frekvencí.“
Moderní přehledový (méně přesný) radar s dlouhým dosahem typu AESA protivzdušného systému MEADS. / Lockheed Martin
Mizí omezení radarů s nízkou frekvencí
NF naváděcí systémy byly omezeny dvěma faktory - šířkou radarového paprsku a délkou radarového pulzu.
Podle Majumdara je (resp. byla) šířka radarového paprsku přímo závislá na tvaru antény. První NF radary, např. sovětské P-14 a P-18 (VHF), měly obrovskou parobalickou anténu. Tyto radary trpěly značným omezením v určování vzdálenosti a směru cíle. Navíc radary nedokázaly určit výšku cíle - radarový svazek byl několik stupňů široký v azimutu (směrový úhel), ale několik desítek stupňů široký v elevaci (výškový úhel).
Podle Mike Pietrucha, bývalého pilota stíhacího protiradarového letadla F-4G Wild Weasel a útočného F-15E Strike Eagle, klasické VHF a UHF změřily vzdálenost letadla s chybou až několik desítek km. Navíc pokud letí dvě letadla vedle sebe, klasické NF radary je nemohou odhalit.
Avšak již od roku 1970 byly k dispozici výpočetní systémy schopné pomocí procesu tzv. komprese pulzu výrazně zvýšit přesnost měření cíle. Podle Pietrucha je technologie komprese pulzu několik desítek let stará, a američtí důstojníci elektronického boje tuto techniku studovali již v 80. letech minulého století.
Technika komprese pulzu dokáže snížit odchylku v měření vzdálenosti u NF radarů až na několik desítek metrů.
V posledních dvaceti letech také inženýři obešli problém s velikosti antény díky použiti radaru s plošnou anténou s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Arraa). Radary typu AESA obsahují například všechny moderní letouny, jako je F-22, F-35 nebo ruské a čínské nejmodernější stealth letadla.
Na rozdíl od starších radarů je u radarů AESA svazek radarových paprsků vychylován elektronicky. Potřebný počítačový výkon pro obsluhu radarů AESA byl k dispozici již na konci 70 let. Ostatně díky tomu vznikly v 80. letech protiletecké a protiraketové systémy Aegis na torpédoborcích třídy Arleigh Bure a křižnících třídy Ticonderoga, které využívají radary typu AESA.
S-75 egyptské armády; ilustrační foto / Public Domain
NF radar a velká bojová hlavice - smrtící kombinace
Do vojenských vědeckých pracovišť nejvyspělejších států nevidíme, ale moderní NF radary mohou zjistit vzdálenost letadla s přesnosti několik desítek metrů. Pokud bude k dispozici raketa s dostatečně velkou bojovou hlavicí, lze NF radary použít rovněž k navedení raket na cíl.
Například raketa kompletu S-75 Dvina (SA-2 Guideline v kódu NATO) má bojovou hlavici o hmotnosti 200 kg se smrtícím poloměrem 30 m. S-75 vznikla na konci 50. let a tehdy byla velká hlavice nutná kvůli tehdejším obecně nepřesným radarům. Například moderní střely ruského systému Buk mají bojovou hlavici o hmotnosti 70 kg.
Zpět k naší teorii. Běžný NF radar, jehož vývoj není pro nejvyspělejší země rozhodně žádný problém, s přesností do několik desítek metrů, by mohl dostatečně výkonovou protiletadlovou střelu dostat dost blízko i k nejmodernějším stealth letounům. Samozřejmě za předpokladu, že radar také určí přesně směr a výšku letadla.
Navíc střelu lze kromě vlastního radaru vybavit ještě infračerveným senzorem a dále tak zvýšit její přesnost.
Samozřejmě, mít k dispozici “laboratorní” raketu a vyrábět ji ve stovkových sériích, udržovat ji v provozu a vycvičit obsluhu je zcela něco jiného. Neřešíme ani to, že západní stratégové jednoduše nepošlou F-35 bezhlavě “na smrt”, ale budou chtít podobné radary zničit na dálku - například protiradarovými střelami.
Každopádně popsaná achillová pata stealth letounů jako F-22 a F-35 jistě neunikla ruským ani čínským armádním stratégům.
Zdroj: National Interest
Související články
První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael
V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...
- 29.04.2016
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
OK. Pro blízkou pozemní podporu A-10 nebo F-35?
Pentagon nyní vede dlouhé debaty o tom, jaký typ letadla v budoucnu nahradí bitevní A-10 Thunderbolt ...
- 06.05.2016
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Den testovacího pilota F-35 Lightning II
Americká média měla šanci nahlédnout do pracovního dne pilotů americké 461. testovací letky (461st ...
- 10.05.2016
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Dánsko vybralo F-35A Lightning II
Dánská vláda doporučila nakoupit 28 stíhaček F-35A Lightning II. O tom, zda Dánsko skutečně F-35 ...
- 13.05.2016
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
stetula: LOL. supermanevrovatelnost... ste tak mimo ako sa to len da... ta vasa supermanevrovatelnost je perfektny sposob ako sa nechat zostrelit... supermanevrovatelnost je super ...Zobrazit celý příspěvek
stetula: LOL. supermanevrovatelnost... ste tak mimo ako sa to len da... ta vasa supermanevrovatelnost je perfektny sposob ako sa nechat zostrelit... supermanevrovatelnost je super pre letecke dni, no vo vzdusnom suboji vas zabije, kedze tie manevre su dobre len na okamzitu stratu energie... ta vasa supermanevrovatelnost nie je ziadna ochrana... akonahle lietadlo strati energiu narocnymi manevrami, hocikto ho zostreli bez akychkolvek problemov.Skrýt celý příspěvek
já si taky dovolím oponovat, v současné době už je Stealth na mírném ústupu a upřednostňují se super manévrovatelnost . proč tomu tak je? bojové letadlo se vyvíjí od zadání do ...Zobrazit celý příspěvek
já si taky dovolím oponovat, v současné době už je Stealth na mírném ústupu a upřednostňují se super manévrovatelnost . proč tomu tak je?
bojové letadlo se vyvíjí od zadání do výroby cca 10 let a samo že před 10 lety byly jiné technologie než teď , ale u letadla nemůžete tak rychle reagovat
kdežto u radarů je to úplně jinak výrobce podstatně nižžšími náklady dokáže vpodstatě každý rok dodávat radar dle nejnovějších poznatků a nehledě na to že radar stojí podstatně méně než letadlo
dám příklad nejnovější multifrekvenční AESA radar :
Nebo M Mobile Multiband Radar System
dokáže obsáhnou všechny spektra skládá se ze 4 samostaných vyzařovacích jednotek a dokáže obsáhnout území o rozloze ČR
cena 20 mil dolarů
vývoj trval 4 roky
detekce cíle 0,05 m2 na vzdálenost 300 km
no a za cenu 1 F35 mám 7 radarů
co je lepší ???
investovat do STEALTH nebo do radarůSkrýt celý příspěvek40N6 je atím na papíře...jinak ještě k National interest - připmělo mi to L+K z roku 1976, monografie F-15 "i Mig 21 se v řadě parametrů vyrovná F-15 o modernějších sovětských ...Zobrazit celý příspěvek
40N6 je atím na papíře...jinak ještě k National interest - připmělo mi to L+K z roku 1976, monografie F-15 "i Mig 21 se v řadě parametrů vyrovná F-15 o modernějších sovětských strojích ani nemluvě" jen kydy a kecy ruské propagandy, která má dnes díky internetu velmi dlouhé prsty..Skrýt celý příspěvek
Nejdřív je třeba si ujasnit pár zcela zásadních věcí v této diskuzi. Přijde mi, že si tu někdo myslí, že jen proto, že někdy v budoucnu budou technologie jak aktuální stealth ...Zobrazit celý příspěvek
Nejdřív je třeba si ujasnit pár zcela zásadních věcí v této diskuzi.
Přijde mi, že si tu někdo myslí, že jen proto, že někdy v budoucnu budou technologie jak aktuální stealth letadla sledovat a efektivně je odstřelovat na delší vzdálenosti, tak se z toho stává zbytečná technologie…
A jaká je podle vás odpověď, žádný stealth a výrazně zlehčit a zlevnit protivníkovi sledování, zaměřování a šanci na zásah?
To že některé radary mají lepší vlastnosti pro detekci neznamená, že dokážou F-35 zachytit na stejné vzdálenosti jako např. F-16, ty rozdíly tu budou pořád obrovské.
(Vzdálenosti jsou jen pro ilustraci jak obrovské rozdíly to pořád jsou, ne reálná data s přesnosti na milimetry)
Ruzné Nebo radary jsou už teď schopny zachytit cíle přes 300nm u F-35 můžou mít ducha (přibližnou polohu něčeho) na 100-60nm…, zachytit neznamená, že cíl dokáží sledovat a už vůbec ne střílet. Už jen to jaké díry to udělá do aktuálního pokrytí radary (to je přesně to čeho taktika stealth strojů maximalně využívá, I F117 se nejdřív vytvořil koridor zničením radarů včasné výstrahy aby mohli operovat)
-----------------
Ve skutečnosti je pořad u naprosté většiny ruských PVO raket vyžadováno ozáření ozáření cíle před odpalem a jediná 1,8t 40N6 má aktivní radar seeker…., který tam bude jen proto, že je určena pro extrémní vzdálenosti, kde by měl pozemní střelecký radar problémy…
pro srovnání rakety S-300/400 48N6 a 40N6 mají rozměry 7,5m x 1,1m a váhou 1800kg… s doletem 80nm (48N6) -216(40N6) a SM-6 4,72m x 1,07m; váhou 705kg má dolet přes 130nm, má aktivní seeker, dualní datalink, CEC.
40N6 je momentálně jediná teoreticky aspoň trochu použitelná raketa pro tu vaši taktiku na nějaké aspoň trochu použitelné vzdálenosti. Jeden TEL unese 4 tyhle rakety, baterie může mít až např 12 TEL a je to velmi drahá baterie.... co má jen 48 použitelných raket...
Takže to zcela sedí s oficiálními prohlášeními, že se teď F-35 dokáže dostat na dostřel JDAM k většině PVO…
--------------------------
Sledovat a nakonec určit co je to za cíl je možné až na kratší vzdálenosti. Ano zle tyto data použít a do oblasti navést jiné radary nebo optické senzory, ale jak se tu snažím ukázat, vzdálenosti jsou pořád podstatně menší, než kdyby stroje neměli stealth.
Takže dnes je např. teoreticky S-400 schopná odstřelovat cíle přes 100nm-150nm, u F-35 ta vzdálenost klesá na 30-40nm. Je vyžadován, aby byli v provozu přehledové dlouhovlnné radary, tím ukážou svoji polohu a jsou napadnutelné daleko za hranici vlastní efektivní obrany…
Co se pak stane s integrovanou obranou, která přijde o většinu dlouhovlnných radarů na kterých je zcela závislá…
BTW vůbec nepochybuju o tom, že v budoucnu tu budou podobné systémy a F35 to bude mít podstatně těžší, už jen to co teď dělá USN je zcela zásadní kroky pro zodolnění IADS jako např CEC.
Ale věc se má tak, že bez stealth by šance na přežití byla podstatně menší až nulové...
Dál, zcela zásadní prvek stealth je přehled o situaci a výborné plánování. Vědět kde jsou hrozby a vyhnout se jim.
sensor fusion a propojení s ostatními platformami dává F35 přehled o situaci o kterém se nikomu zatím ani nesnilo, např na obrázku radaru vidíte okolo cíle pěticípý obrazec znázorňující prostor, kde může být F35 odhalena…
http://www.f-16.net/forum/down...
Tohle je jedna z věcí co umožní udržet si výhodu co nejdele, spolu např s kooperativním rušením, výborným DECM, vlečnými návnadami, DRCM atd.
Přidejte si do mixu stovky návnad, stand off zbraně na ničení PVO, podporu rušení, tak pro PVO bude sakra těžké zůstat efektivní nebo vůbec naživu, natož pak ubránit cíle které má chránit.Skrýt celý příspěvekModerní zbrańové systémy se zavádějí až po velmi důkladné a nákladné analýze s předpokládanou morální životnsotí cca 30 let (alespoň vUSA), To si opravdu někdo myslí, že amíci jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Moderní zbrańové systémy se zavádějí až po velmi důkladné a nákladné analýze s předpokládanou morální životnsotí cca 30 let (alespoň vUSA), To si opravdu někdo myslí, že amíci jsou takový kopyta, že F-35 právě zaváděný do výzbroje je už vlastně k ničemu?letouny Sealth navíc nidky nebudou osamoceny, budou je doprovázet systémy distibuované REB MALD-J, radar killery MALD-M atd..Skrýt celý příspěvek
@madrabbit B2 stalo miliardu USD protoze se misto 100+ letadel nakonec vyrobilo o rad mene kusu. B2 tak stala na kus tolik kolik stala ze stejneho duvodu proc ma CR nejdrazsi ...Zobrazit celý příspěvek
@madrabbit
B2 stalo miliardu USD protoze se misto 100+ letadel nakonec vyrobilo o rad mene kusu. B2 tak stala na kus tolik kolik stala ze stejneho duvodu proc ma CR nejdrazsi tanky na svete => na malem poctu jednotek rozpustene enormni vyvojove naklady.Skrýt celý příspěvekDJW_ z prednej polosfery to bude ovela ovela menej ako 20km... R-73 nema ktovie aku vyspely IR senzor.. je par generacii ze senzorom v ASRAAMe ci AIM-9X
DJW_ z prednej polosfery to bude ovela ovela menej ako 20km... R-73 nema ktovie aku vyspely IR senzor.. je par generacii ze senzorom v ASRAAMe ci AIM-9X
Dundee: Jaký proboha první stealth? Hortenove byli posedlí létajícím křídlem, o stealth tehdy nikdo neuvažoval. To bylo pak i Mosquito, protože bylo ze dřeva. Už mne to ...Zobrazit celý příspěvek
Dundee: Jaký proboha první stealth? Hortenove byli posedlí létajícím křídlem, o stealth tehdy nikdo neuvažoval. To bylo pak i Mosquito, protože bylo ze dřeva. Už mne to vychvalování Ho-229 připadá jako mánie. Letové testy ukázaly nestabilitu za letu. Pokud by to byl takový trhák, tak by všechny stroje dnes byly létajícím křídlem. Jediné úspěšné je B-2 a to stojí (údajně) miliardu dolarů. Takže to takový bomba určitě nebyla.
Pokud chceš první stealth tam hledej Lampyridae (omlouvám se, I a Y si u tohoto názvu odmítám pamatovat :-))Skrýt celý příspěvekZákon akce a reakce. Chvíli má navrch letadlo, chvíli vyhledávací technika. Navíc, inteligentní stát se nebude schopnostmi svých radarů a "neviditelností" chlubit do nejmenšího ...Zobrazit celý příspěvek
Zákon akce a reakce. Chvíli má navrch letadlo, chvíli vyhledávací technika. Navíc, inteligentní stát se nebude schopnostmi svých radarů a "neviditelností" chlubit do nejmenšího detailu, aby si svůj náskok udržel co nejvíce.Skrýt celý příspěvek
jj284b: ja chápem že F22 lieta bežne s odrážačmi a že ochladovanie môžu mať vypnuté.. Ale senzorová elektronika za poslendé roky brutálne poskočila, ak pred dvadsať rokmi bol ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: ja chápem že F22 lieta bežne s odrážačmi a že ochladovanie môžu mať vypnuté.. Ale senzorová elektronika za poslendé roky brutálne poskočila, ak pred dvadsať rokmi bol vrchol technologie IR čidlo s rozlíšením 64x64, dnes nie je problém pre relatívne bežného smrteľníka kúpiť si termokameru s HD rozlíšením, framerate 130Hz a citlivosťou bežne 0,05 stupňa Celzia. Bavíme sa o komerčne dostupnom jednočipovom zariadení, kde asi bude vojenská technológia s dvoj alebo trojitým infra snímaním? (ruské strely majú viac kanálové navádzanie)
Aj keď sa teplý prúd z motora zmiesa so studeným vzduchom, to teplo sa predsa len nestratí, tepelná vodivosť vzduchu je mizerne nízka a teda pre moderný termosnímač to nebude taký neprekonateľný problém.
Čo sa týka IR čidla strely, aj keby mal dosah len 20km, tak po navedení do 2x2x2km priestoru L band radarmi je to na detekciu Raptora možno aj dosť. Ešte raz zdôrazňujem citlivosť v stotinách stupňov Celzia u moderných snímačov.Skrýt celý příspěvekdusan: k tomuto příspěvku doplním, že první stealth letoun (Ho 229) měl radarovou odrazivost o pouhých 20% nižší než jiné tehdejší stroje, to však mohlo být rozhodující při ...Zobrazit celý příspěvek
dusan:
k tomuto příspěvku doplním, že první stealth letoun (Ho 229) měl radarovou odrazivost o pouhých 20% nižší než jiné tehdejší stroje, to však mohlo být rozhodující při úniku protiletecké obraně.Skrýt celý příspěvekjj284b: asi bude chtít udělat úhybný manévr. Nevím jaká je pro tohle taktika. su-30 je letadlo z poloviny devadesátých let. Ten senzor může být ještě starší. V oblasti IR ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: asi bude chtít udělat úhybný manévr. Nevím jaká je pro tohle taktika.
su-30 je letadlo z poloviny devadesátých let. Ten senzor může být ještě starší. V oblasti IR senzorů je rychlý pokrok. Vyzařování nemůže být řádově menší. I kdyby to bylo desetkrát méně (o tom silně pochybuji). Pořád je to při použití stejného senzoru dosah 11 km. Intenzita vyzařování klesá s kvadrátem vzdálenosti.Skrýt celý příspěvekPovrch všech rychlých objektů v atmosféře se zahřívá, s tím se nedá mnoho dělat - pokud ho nebudeš aktivně chladit.....já ale spíš reagoval na poznámku, že F-22 na obrázku má ...Zobrazit celý příspěvek
Povrch všech rychlých objektů v atmosféře se zahřívá, s tím se nedá mnoho dělat - pokud ho nebudeš aktivně chladit.....já ale spíš reagoval na poznámku, že F-22 na obrázku má svítící trysky, protože nemá na airshow aktivovanou STEALTH technologii
výtokové plyny jdou taky chladit, využívá se to hodně u vrtulníků....že by to ale mohlo přeřvat přídavný spalování....Skrýt celý příspěvekdufan: presne tak... uz aj keby to bolo len 10%, uz to dava pilotovi slusnu vyhodu nad protivnikom, kedze opacne ho detekne ovela skor....
dufan: presne tak... uz aj keby to bolo len 10%, uz to dava pilotovi slusnu vyhodu nad protivnikom, kedze opacne ho detekne ovela skor....
alebo chces povedat ze budes odpalovat IR strelu bez locku s tym ze sa strela sama snad chyti, ked pilot F35 vezme nohy na plecia pred naslepo odpalenou strelou???
alebo chces povedat ze budes odpalovat IR strelu bez locku s tym ze sa strela sama snad chyti, ked pilot F35 vezme nohy na plecia pred naslepo odpalenou strelou???
I keby bol F-35 "viditeľný" len o 10 % menej ako bežný stíhač ... i tak je to podstatná výhoda ....asi tu nik nepredpokladá "neviditeľnosť" na 100 % ....
I keby bol F-35 "viditeľný" len o 10 % menej ako bežný stíhač ... i tak je to podstatná výhoda ....asi tu nik nepredpokladá "neviditeľnosť" na 100 % ....
gaunt: to akoze ma strelu prichadzajucu z prednej polosfery tak zapne afterburner aby sa k nej dostal skor ci ako??? bavime sa o prednej polosfere, a o tazkosti IR systemov ...Zobrazit celý příspěvek
gaunt: to akoze ma strelu prichadzajucu z prednej polosfery tak zapne afterburner aby sa k nej dostal skor ci ako??? bavime sa o prednej polosfere, a o tazkosti IR systemov zachytit F35 c F22 z predu aby bol mozny lock... a ten rozhodne nebude mozny na vzdialenosti na ktore je mozny voci obycajnym strojom... opakujem este raz pre nechapavych - Z PREDNEJ POLOSFERY....Skrýt celý příspěvek
jj284b
stejně tak jako nesmrdí lejna našich západních soudruhů, tak i výtokové plyny jejich STEALTH letounů mají svěží a chladivý, mentolový podtext....jj284b
stejně tak jako nesmrdí lejna našich západních soudruhů, tak i výtokové plyny jejich STEALTH letounů mají svěží a chladivý, mentolový podtext....jj284b: přeložte si ty citáty a vyložte si je, je trochu mimo srovnávat anténu L band radaru Su 35 s aperturou antény pozemnich radaru ve stejném pásmu, stačí aby jste si ujasnil ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: přeložte si ty citáty a vyložte si je, je trochu mimo srovnávat anténu L band radaru Su 35 s aperturou antény pozemnich radaru ve stejném pásmu, stačí aby jste si ujasnil co to vlastně je apertura antény a zisk antény ( antenna gain)
Který Awacs pracuje v UHF pásmu? Nejde spíše o S pásmo? Podívejte se jak označují frekvenční pásma v US a jak jinde.
Awacs ma výhodu v tom že může koukat na letadla z horní polosféry, z těchto směrů je pak RCS letadel větší.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...