Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?
- 8. 6. 2016
- 145 komentářů
- Jan Grohmann
Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter popsal teoreticky “jednoduchý” způsob, jak efektivně bojovat proti stíhačce F-35 Lightning II. Hlavním nepřítelem F-35 jsou nejnovější generace nízkofrekvenčních (NF) radarů.
Radar vs. stealth
Autorem článku je Dave Majumdar, vojenský redaktor deníku National Interest. Podle Majmumdara “relativně jednoduché vylepšení zpracování signálů (NF radarů - pozn. red), v kombinaci se střelou s velkou bojovou hlavicí s vlastním koncovým systém navedení (vlastní malý radar, infračervené čidlo - pozn. red,), potencionální umožní NF radarům a podobným zbraňovým systémům zamířit a vystřelit na poslední generace amerických letadel.”
Radary lze dělit podle mnoha kritérií, např. podle pracovní frekvence. NF radary s nižší frekvencí (větší vlnovou délkou - metry až desítky metrů) se používají například jako radary s dlouhým dosahem. Dlouhý dosah je však vykoupen nízkou přesností. Obsluha radaru tak ví o letadlu, ale není na něj schopna navést rakety.
Důležité jsou pro vojenské účely radary s vyšší frekvencí (vlnová délka v centimetrech). Ty mají sice malý dosah, ale mnohem větší přesnost - používají se proto k navádění přesných zbraní.
Technologie stealth F-22 a F-35 je navržená právě proti zaměřovacím a střeleckým radarům s vyšší frekvencí (pásmo Ku, X, C). Tyto radary najdeme například v naváděcích hlavicích protiletadlových raket, které navedou raketu do bezprostřední blízkosti cíle.
Pentagon i vojenské kruhy jsou si již dlouho vědomy nebezpečí v podobě NF radarů. Avšak poslední generace NF radarů, pracujících v pásmu VHF a UHF, dokáží určit relativně přesně polohu stealth letounů na čím dal větší vzdálenosti.
Tato přesnost je teoreticky již dostačující k navádění raket. Samozřejmě, současné stealth letouny nejsou obecně pro radary neviditelné, a už vůbec ne nesestřelitelné. NF radary však mohou proti stealth letounům bojovat na mnohem větší vzdálenosti.
Minulé NF radary byly objemné a energeticky náročné přístroje. Nejnovější NF radary jsou však stále výkonnější přístroje, s větší přesností a dosahem.
„Zaměřovací a střelecké radary začínají klesat na frekvenčním pásmu,“ řekl bývalý vysoký úředník amerického námořnictva magazínu USNI News. „Nevím, jak můžeme přežít ve světě v roce 2020 nebo 2030, pokud nebudeme mít krytí proti radarům s nízkou frekvencí.“
Moderní přehledový (méně přesný) radar s dlouhým dosahem typu AESA protivzdušného systému MEADS. / Lockheed Martin
Mizí omezení radarů s nízkou frekvencí
NF naváděcí systémy byly omezeny dvěma faktory - šířkou radarového paprsku a délkou radarového pulzu.
Podle Majumdara je (resp. byla) šířka radarového paprsku přímo závislá na tvaru antény. První NF radary, např. sovětské P-14 a P-18 (VHF), měly obrovskou parobalickou anténu. Tyto radary trpěly značným omezením v určování vzdálenosti a směru cíle. Navíc radary nedokázaly určit výšku cíle - radarový svazek byl několik stupňů široký v azimutu (směrový úhel), ale několik desítek stupňů široký v elevaci (výškový úhel).
Podle Mike Pietrucha, bývalého pilota stíhacího protiradarového letadla F-4G Wild Weasel a útočného F-15E Strike Eagle, klasické VHF a UHF změřily vzdálenost letadla s chybou až několik desítek km. Navíc pokud letí dvě letadla vedle sebe, klasické NF radary je nemohou odhalit.
Avšak již od roku 1970 byly k dispozici výpočetní systémy schopné pomocí procesu tzv. komprese pulzu výrazně zvýšit přesnost měření cíle. Podle Pietrucha je technologie komprese pulzu několik desítek let stará, a američtí důstojníci elektronického boje tuto techniku studovali již v 80. letech minulého století.
Technika komprese pulzu dokáže snížit odchylku v měření vzdálenosti u NF radarů až na několik desítek metrů.
V posledních dvaceti letech také inženýři obešli problém s velikosti antény díky použiti radaru s plošnou anténou s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Arraa). Radary typu AESA obsahují například všechny moderní letouny, jako je F-22, F-35 nebo ruské a čínské nejmodernější stealth letadla.
Na rozdíl od starších radarů je u radarů AESA svazek radarových paprsků vychylován elektronicky. Potřebný počítačový výkon pro obsluhu radarů AESA byl k dispozici již na konci 70 let. Ostatně díky tomu vznikly v 80. letech protiletecké a protiraketové systémy Aegis na torpédoborcích třídy Arleigh Bure a křižnících třídy Ticonderoga, které využívají radary typu AESA.
S-75 egyptské armády; ilustrační foto / Public Domain
NF radar a velká bojová hlavice - smrtící kombinace
Do vojenských vědeckých pracovišť nejvyspělejších států nevidíme, ale moderní NF radary mohou zjistit vzdálenost letadla s přesnosti několik desítek metrů. Pokud bude k dispozici raketa s dostatečně velkou bojovou hlavicí, lze NF radary použít rovněž k navedení raket na cíl.
Například raketa kompletu S-75 Dvina (SA-2 Guideline v kódu NATO) má bojovou hlavici o hmotnosti 200 kg se smrtícím poloměrem 30 m. S-75 vznikla na konci 50. let a tehdy byla velká hlavice nutná kvůli tehdejším obecně nepřesným radarům. Například moderní střely ruského systému Buk mají bojovou hlavici o hmotnosti 70 kg.
Zpět k naší teorii. Běžný NF radar, jehož vývoj není pro nejvyspělejší země rozhodně žádný problém, s přesností do několik desítek metrů, by mohl dostatečně výkonovou protiletadlovou střelu dostat dost blízko i k nejmodernějším stealth letounům. Samozřejmě za předpokladu, že radar také určí přesně směr a výšku letadla.
Navíc střelu lze kromě vlastního radaru vybavit ještě infračerveným senzorem a dále tak zvýšit její přesnost.
Samozřejmě, mít k dispozici “laboratorní” raketu a vyrábět ji ve stovkových sériích, udržovat ji v provozu a vycvičit obsluhu je zcela něco jiného. Neřešíme ani to, že západní stratégové jednoduše nepošlou F-35 bezhlavě “na smrt”, ale budou chtít podobné radary zničit na dálku - například protiradarovými střelami.
Každopádně popsaná achillová pata stealth letounů jako F-22 a F-35 jistě neunikla ruským ani čínským armádním stratégům.
Zdroj: National Interest
Související články
První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael
V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...
- 29.04.2016
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
OK. Pro blízkou pozemní podporu A-10 nebo F-35?
Pentagon nyní vede dlouhé debaty o tom, jaký typ letadla v budoucnu nahradí bitevní A-10 Thunderbolt ...
- 06.05.2016
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Den testovacího pilota F-35 Lightning II
Americká média měla šanci nahlédnout do pracovního dne pilotů americké 461. testovací letky (461st ...
- 10.05.2016
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Dánsko vybralo F-35A Lightning II
Dánská vláda doporučila nakoupit 28 stíhaček F-35A Lightning II. O tom, zda Dánsko skutečně F-35 ...
- 13.05.2016
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
gaunt, flanker.jirka a ostatni... A common misconception is that any low-frequency radar can render stealth useless regardless of their transmitting power or aperture size ...Zobrazit celý příspěvek
gaunt, flanker.jirka a ostatni...
A common misconception is that any low-frequency radar can render stealth useless regardless of their transmitting power or aperture size (Ex: Tikhomirov NIIP L-band transmitter on the leading edge of Flanker series are often cited by enthusiasts as a counter stealth system ) , that is wrong however , while it true that stealth aircrafts will have higher RCS in Mie region.It is important to remember that given equal radar aperture area , lower frequency radars will have much lower gain compared to high-frequency radars , thus, they cannot concentrate energy as much and more vulnerable to jamming , lower gain also give them lower accuracy. As a result, most low-frequency radars have much bigger transmitting antenna compared high-mid frequency radar ,it is also the reason that fighters fire control radar still work in X-band, because a L-band , VHF band radars of similar size would be too inaccurate for any purpose others than early warning (their accuracy can be estimated by radar gain equation ).Simulation done by MBDA also shown that despite operating within low-frequency range from UHF to F band , AWACs radar still struggle to detect stealth aircrafts from their frontal aspect.
https://basicsaboutaerodynamic... Skrýt celý příspěvekStrategist: "USA měla první raptora, který byl malý, výkonný a stále není dodnes nic, co by ho porazilo" - prázdný Raptor váží 20 tun. Není to malé letadlo. Pak-fa je lehčí, má ...Zobrazit celý příspěvek
Strategist: "USA měla první raptora, který byl malý, výkonný a stále není dodnes nic, co by ho porazilo" - prázdný Raptor váží 20 tun. Není to malé letadlo. Pak-fa je lehčí, má modernější senzory, větší dolet a je lepší i ve většině ostatních parametrů. Právě proti radarům moderní PVO je stealth neúčinné. O tom je tenhle článek.Skrýt celý příspěvek
Gault: nikdo neříká, že stealth je všemocná, ale po tom co ji USA používala v podobě F 117 a B2 a rozhodli se, že stojí za to ji používat dále, tak to o něčem svěčí. Ono je vždycky ...Zobrazit celý příspěvek
Gault: nikdo neříká, že stealth je všemocná, ale po tom co ji USA používala v podobě F 117 a B2 a rozhodli se, že stojí za to ji používat dále, tak to o něčem svěčí. Ono je vždycky těžší zahájit výrobu nového stíhače než reagovat na kroky protivníka, viz PAK FA, USA měla první raptora, který byl malý, výkonný a stále není dodnes nic, co by ho porazilo, tak rusové reagovali výrobou jedné stíhačky, která bude těžší, méně stealth, ale uplatní na ni své zkušenosti, které mají z jiných letounů místo aby si zahrávali se stealth, navíc rusové stealth tak moc nepotřebujou jelikož vlastní nejlepší systémy PVO na světě.
K F-35: je špatné ji porovnávat zrovna s PAK FA protože její primární zaměření nebylo Air to air combat. F 35 má být něco jako vývozní verze F 22 a jedná se o stíhač který je schopen porazit velkou část současně zavedených letadel, ne v close dog fight, ale BVR combat, ale hlavně radary jsou čím dál běžnější, ale ne supermoderní, každý stát nemá obranu jak rusko, takže F 35 je výborná věc pokud nechcete být na obloze být viděn. Koncepce je, že F 35 má vyřadit části PVO a F22 se utkat s letouny nepřítele a v obou dvou případech je stealth velkou výhodou. To že Lockheed Martin zdrbal výrobu F 35 není chyba amerického letectva, Lockheed byla za války velmi úspěšná a spolehlivá firma, ale hold pozice superkoncernu ji asi nesvětší, ono je asi lepší, když máte menší firmu, která se zaměří na jednu nebo 2 věci než superkoncern co pracuje na 100 projektů.
Jednoduše řečeno, problém je přibývající množství radarů a PVO obrany ve světě a jak lépe porazit PVO než tak, že vás neuvidí až do té doby než je po vás. USA samozdřejmě mohla vyvinout těžší stíhačku pro air to air combat a jiné věci, něco jako F 15 II, ale proti té PVO by jim to nepomohlo i kdyby to umělo manévrovat jak někteří lidi tancovat, takže zkrátka proto stealth.Skrýt celý příspěvekAsi by se slušelo sem dát pár odkazů na to jak vlastně nové a staré radary s nízkými frekvencemi vypadají. Na zajímavý přehled těchto radarů narazíte třeba ...Zobrazit celý příspěvek
Asi by se slušelo sem dát pár odkazů na to jak vlastně nové a staré radary s nízkými frekvencemi vypadají.
Na zajímavý přehled těchto radarů narazíte třeba zde:
http://www.ausairpower.net/APA...
Novinkou jsou radary s AESA technologií s monopulsní technologií pro přesnost měření výšky a azimutu, hodně práce v tomto směru udělala Čína a Rusko, obě země v současné době disponují sítí radarů s nízkými frekvencemi, rusové jsou si dlouhodobě vědomi výhodnosti a nevýhodnosti jednotlivých frekvenčních pásem, proto podporu pro komplety S 300 a S 400 tvoří více přehledových radarů. To že pracují každý v jiném pásmu poznáte lehce podle odlišných rozměrů antén.
Tady jedna novinka z číny:
http://aviationweek.com/techno...
Postup pro "ničení" stealth techniky je schůdný, buťo takovéto radary budou poskytovat informace střelám s IR navedením, které mají široký sektor snímání nebo pomohou vlastním stíhačům disponujícím IRST čidly.
jj284b: "máme štěstí, že jste šel právě kolem, říkají o Vás, že jste odborník," najděte si něco o fekvenčním staggeru, monopulsním měření souřadnic a zkuste se zamyslet nad tím, zda se náhodou rychlost cíle i jinak ;-) namalujte si dva body, získáte je ze dvou detekcí, znáte vzdálenost mezi nimi a i rozdílný čas detekce, pak jen stačí použít fyziku, dráha x čas a máte rychlost.
Triangulovat lze úplně vše, záleží jen na tom zda ten systém na tuto metodu uzpůsobíte.
Shania: při M 1,6 by se mohlo éro samo dost dobře rozsvítit pro IRST čidla, nebude tam fungovat i aerodynamický ohřev celého povrchu letounu?
Na "nevystřílení zásob raket" na klamné cíle je potřeba multispektrální průzkum s optickými a IR čidly. Vše nakonec bude záviset na tom kdo čeho má víc a jaké úsilí bude ochoten použít, otázkou je, o kolik je dražší raketa vyrobená někde v Rusku nebo Číně než inteligentní klamný cíl?Skrýt celý příspěvekgaunt: pro tvou informaci MACH 1,6 s vyzbrojí je vyšší rychlost než na kterou se dostane většina ostatních stroju a vydrží tam dýl. Těžko se o F35 dá říct že je pomala....
gaunt: pro tvou informaci MACH 1,6 s vyzbrojí je vyšší rychlost než na kterou se dostane většina ostatních stroju a vydrží tam dýl. Těžko se o F35 dá říct že je pomala....
RiMr71: Proti tomu co jste napsal se nedá moc dobře argumentovat. To co jsem napsal já můžete vyvrátit a napsat, že nemám pravdu. Rusové nikdy neprohlašovali, že stealth je ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: Proti tomu co jste napsal se nedá moc dobře argumentovat. To co jsem napsal já můžete vyvrátit a napsat, že nemám pravdu.
Rusové nikdy neprohlašovali, že stealth je všemocná technologie. Pak-fa je nejlepší stíhačka i bez stealth. F-35 je bez stealth pomalý a předražený šrot.Skrýt celý příspěvek1000-krát za vteřinu je dolní odhad. Podle toho článku to může být až 50000-krát. Ty body budou prokládat spíš křivkou než přímkou. Ta přesnost radaru dnes také nejspíš bude lepší. Zobrazit celý příspěvek
1000-krát za vteřinu je dolní odhad. Podle toho článku to může být až 50000-krát. Ty body budou prokládat spíš křivkou než přímkou. Ta přesnost radaru dnes také nejspíš bude lepší.Skrýt celý příspěvek
jj284b: v tom článku píší, že určení výšky nebyl problém už v 80-tých letech. Ten radar může určit polohu letadla 1000-krát za vteřinu. I kdyby tam byla velká chyba, stačí ty body ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: v tom článku píší, že určení výšky nebyl problém už v 80-tých letech. Ten radar může určit polohu letadla 1000-krát za vteřinu. I kdyby tam byla velká chyba, stačí ty body proložit přímkou a směr získáte přesně. IR senzory mají dnes dosah desítky kilometrů.
RiMr71: Nechcete se pokusit nějak argumentovat? Ten článek je z amerického webu.Skrýt celý příspěvek...prostě jak je to emerický stýlt tak je to k ničemu, protože stačí malá úprava radarů z osumdesátejch a je po stýltu, ergo je k ničemu až smíchu a je to jendalší důkaz emerické ...Zobrazit celý příspěvek
...prostě jak je to emerický stýlt tak je to k ničemu, protože stačí malá úprava radarů z osumdesátejch a je po stýltu, ergo je k ničemu až smíchu a je to jendalší důkaz emerické blablabla...
...jak jde o stýlt u Raptorného nebo u číňáků, tak jde o úžasnou technologii, proti které emerická pvo nezmohne vůbec nic a navíc za desetinu ceny, protože jednak za rubl levnějc a druhak to šikovně čórli amíkům, teda vlastně zkopli to co vlastně nefunguje, ale tady to pak funguje, nebo tak nějak, zkrátka víme o tom všechno!Skrýt celý příspěvekgaunt: polohu, no nedokazali urcit rychlost a vysku.. raketa radar ma, no ten je X-band, takze toho voci STEALTH vela neuvidi... takze, potrebujes dostat tu strelu co najblizsie ...Zobrazit celý příspěvek
gaunt: polohu, no nedokazali urcit rychlost a vysku.. raketa radar ma, no ten je X-band, takze toho voci STEALTH vela neuvidi... takze, potrebujes dostat tu strelu co najblizsie do oblasti, kde to lietadlo bude v moment stretu... a to bez rychlosti ciela a jeho vysky neurcis ktovie ako presne... takze, strela moze teoreticky k cielu doletiet, no nebude nasmerovana presne, bude musiet minat energiu manevrovanim (v pripade ze sa radar v hlavici chyti aj napriek potencionalnemu ruseniu... ak nie tak je to cele bezpredmetne)Skrýt celý příspěvek
jj284b: v tom článku na NI se píše, že už v 80-tých letech dokázaly tyto radary určit polohu cíle s přesností 55 metrů pulsem o délce 20 mikrosekund. Je to elektronicky vychylovaný ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: v tom článku na NI se píše, že už v 80-tých letech dokázaly tyto radary určit polohu cíle s přesností 55 metrů pulsem o délce 20 mikrosekund. Je to elektronicky vychylovaný paprsek. Není problém určit polohu cíle dvakrát rychle za sebou. Pokud má ta raketa vlastní radar s lepší přesností a menším dosahem nebo IR senzor, tak to stačí.Skrýt celý příspěvek
Souhlas, že nic moc nového tento článek nepřináší. Každý ví, že není neviditelné letadlo, ale jen hůře zjistitelné což je ovšem také velká výhoda. Jinak popsaná metoda mě moc ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas, že nic moc nového tento článek nepřináší. Každý ví, že není neviditelné letadlo, ale jen hůře zjistitelné což je ovšem také velká výhoda. Jinak popsaná metoda mě moc jednoduchá nepřijde hlavně protože bude neskutečně nákladná na vybudování i provoz.Skrýt celý příspěvek
jj284b oprav ma prosim ak sa mylim obnovovacia frekvencia=frekvencia obnovenia informacie o cieli rozlisovacia schopnost radaru=suvisi s vlnovou dlzkou a teda ffrekvencnym ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b oprav ma prosim ak sa mylim
obnovovacia frekvencia=frekvencia obnovenia informacie o cieli
rozlisovacia schopnost radaru=suvisi s vlnovou dlzkou a teda ffrekvencnym pasmom, resp vysielacou frekvenciou radaru
vyska ciela sa urcuje triangulacnym vypoctom (samozrejem rozlisovacia schopnost vo vertikale je dana vertikalnym vyzarovacim
rychlost je urcena bud odpoctom v zavislosti dopplerovskeho efektu alebo zmena polohy za casSkrýt celý příspěvekZadna novinka, Dave Majumdar jen opisuje od Koppa co s tím přišel už před lety... Měli spíš klást otázky, jak zabranit, aby PVO nevystřilela svoje omezené zásoby drahých střel ...Zobrazit celý příspěvek
Zadna novinka, Dave Majumdar jen opisuje od Koppa co s tím přišel už před lety...
Měli spíš klást otázky, jak zabranit, aby PVO nevystřilela svoje omezené zásoby drahých střel na klamné cile.
Jak ubraní velké relativně nemobilní radary vůči někomu, kdo má realtime sdilení dat.
Jak efektivní bude bodová obrana proti rojům levných střel...
Co udělají s flotilou zastaralých letadel a PVO, které mají aktuálně ve výzbroji.
A co víc, tyhle specializované technologile proti stealth je budou stat výrazně víc a budou jich mít míň než proti konvenčním strojům.
A nakonec, kdo asi bude mít nejlepší antistealth technologie? Ten kdo má stealth... a přimo se tu nabízí USN a jejich možnosti jak trenovat s AEGIS proti F-35...
Pro protivníky to bude jen v teoretické rovnině a nikdy nebude vědět jak moc efektivní jejich systém vůbec bude.Skrýt celý příspěvekJen věcná: Ticonderogy a Burkeové používají různé verze radarového systému AN/SPY-1, který zatím ve všech verzích krom jedné (1E, která byla přeznačena na SPY-2) používá PESA ...Zobrazit celý příspěvek
Jen věcná: Ticonderogy a Burkeové používají různé verze radarového systému AN/SPY-1, který zatím ve všech verzích krom jedné (1E, která byla přeznačena na SPY-2) používá PESA antény.
Jinak na nižší účinnost Stealth opatření tu bylo upozorňováno již mnohokrát.
Krom toho, nejen radary živa je PVO a obrovský boom zažívají i sdystémy pasivního průzkumu a začínají se vyvíjet radary s externími zdroji šumového signálu.Skrýt celý příspěvekdrunkez: divy sotva.. zistovanie rychlosti ciela a vysky je trocha zlozitejsie ako sa na prvy pohlad zda... UHF/VHF radary skratka maju priliz nizku obnovovaciu frekvenciu aby to ...Zobrazit celý příspěvek
drunkez: divy sotva.. zistovanie rychlosti ciela a vysky je trocha zlozitejsie ako sa na prvy pohlad zda... UHF/VHF radary skratka maju priliz nizku obnovovaciu frekvenciu aby to dokazali samostatne... ak by to slo, tak by sa UHF/VHF uz davno pouzivali ako strelecke radary....Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...