Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?

Foto: Italský F-35A Lightning II; větší foto / Public Domain
Italský F-35A Lightning II; větší foto / Public Domain

Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter popsal teoreticky “jednoduchý” způsob, jak efektivně bojovat proti stíhačce F-35 Lightning II. Hlavním nepřítelem F-35 jsou nejnovější generace nízkofrekvenčních (NF) radarů.

Radar vs. stealth

Autorem článku je Dave Majumdar, vojenský redaktor deníku National Interest. Podle Majmumdara  “relativně jednoduché vylepšení zpracování signálů (NF radarů - pozn. red), v kombinaci se střelou s velkou bojovou hlavicí s vlastním koncovým systém navedení (vlastní malý radar, infračervené čidlo - pozn. red,), potencionální umožní NF radarům a podobným zbraňovým systémům zamířit a vystřelit na poslední generace amerických letadel.”

Radary lze dělit podle mnoha kritérií, např. podle pracovní frekvence. NF radary s nižší frekvencí (větší vlnovou délkou - metry až desítky metrů) se používají například jako radary s dlouhým dosahem. Dlouhý dosah je však vykoupen nízkou přesností. Obsluha radaru tak ví o letadlu, ale není na něj schopna navést rakety.

Důležité jsou pro vojenské účely radary s vyšší frekvencí (vlnová délka v centimetrech). Ty mají sice malý dosah, ale mnohem větší přesnost - používají se proto k navádění přesných zbraní.

Technologie stealth F-22 a F-35 je navržená právě proti zaměřovacím a střeleckým radarům s vyšší frekvencí (pásmo Ku, X, C). Tyto radary najdeme například v naváděcích hlavicích protiletadlových raket, které navedou raketu do bezprostřední blízkosti cíle.

Pentagon i vojenské kruhy jsou si již dlouho vědomy nebezpečí v podobě NF radarů. Avšak poslední generace NF radarů, pracujících v pásmu VHF a UHF, dokáží určit relativně přesně polohu stealth letounů na čím dal větší vzdálenosti.

Tato přesnost je teoreticky již dostačující k navádění raket. Samozřejmě, současné stealth letouny nejsou obecně pro radary neviditelné, a už vůbec ne nesestřelitelné. NF radary však mohou proti stealth letounům bojovat na mnohem větší vzdálenosti.

Minulé NF radary byly objemné a energeticky náročné přístroje. Nejnovější NF radary jsou však stále výkonnější přístroje, s větší přesností a dosahem.  

„Zaměřovací a střelecké radary začínají klesat na frekvenčním pásmu,“ řekl bývalý vysoký úředník amerického námořnictva magazínu USNI News. „Nevím, jak můžeme přežít ve světě v roce 2020 nebo 2030, pokud nebudeme mít krytí proti radarům s nízkou frekvencí.“

Moderní přehledový (méně přesný) radar s dlouhým dosahem typu AESA protivzdušného systému MEADS. / Lockheed Martin

Mizí omezení radarů s nízkou frekvencí

NF naváděcí systémy byly omezeny dvěma faktory - šířkou radarového paprsku a délkou radarového pulzu.

Podle Majumdara je (resp. byla) šířka radarového paprsku přímo závislá na tvaru antény. První NF radary, např. sovětské P-14 a P-18 (VHF), měly obrovskou parobalickou anténu. Tyto radary trpěly značným omezením v určování vzdálenosti a směru cíle. Navíc radary nedokázaly určit výšku cíle - radarový svazek byl několik stupňů široký v azimutu (směrový úhel), ale několik desítek stupňů široký v elevaci (výškový úhel).

Podle Mike Pietrucha, bývalého pilota stíhacího protiradarového letadla F-4G Wild Weasel a útočného F-15E Strike Eagle, klasické VHF a UHF změřily vzdálenost letadla s chybou až několik desítek km. Navíc pokud letí dvě letadla vedle sebe, klasické NF radary je nemohou odhalit.

Avšak již od roku 1970 byly k dispozici výpočetní systémy schopné pomocí procesu tzv. komprese pulzu výrazně zvýšit přesnost měření cíle. Podle Pietrucha je technologie komprese pulzu několik desítek let stará, a američtí důstojníci elektronického boje tuto techniku studovali již v 80. letech minulého století.

Technika komprese pulzu dokáže snížit odchylku v měření vzdálenosti u NF radarů až na několik desítek metrů.

V posledních dvaceti letech také inženýři obešli problém s velikosti antény díky použiti radaru s plošnou anténou s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Arraa). Radary typu AESA obsahují například všechny moderní letouny, jako je F-22, F-35 nebo ruské a čínské nejmodernější stealth letadla.

Na rozdíl od starších radarů je u radarů AESA svazek radarových paprsků vychylován elektronicky. Potřebný počítačový výkon pro obsluhu radarů AESA byl k dispozici již na konci 70 let. Ostatně díky tomu vznikly v 80. letech protiletecké a protiraketové systémy Aegis na torpédoborcích třídy Arleigh Bure a křižnících třídy Ticonderoga, které využívají radary typu AESA.

S-75 Dvina S-75 egyptské armády; ilustrační foto / Public Domain

NF radar a velká bojová hlavice - smrtící kombinace

Do vojenských vědeckých pracovišť nejvyspělejších států nevidíme, ale moderní NF radary mohou zjistit vzdálenost letadla s přesnosti několik desítek metrů. Pokud bude k dispozici raketa s dostatečně velkou bojovou hlavicí, lze NF radary použít rovněž k navedení raket na cíl.

Například raketa kompletu S-75 Dvina (SA-2 Guideline v kódu NATO) má bojovou hlavici o hmotnosti 200 kg se smrtícím poloměrem 30 m. S-75 vznikla na konci 50. let a tehdy byla velká hlavice nutná kvůli tehdejším obecně nepřesným radarům. Například moderní střely ruského systému Buk mají bojovou hlavici o hmotnosti 70 kg.

Zpět k naší teorii. Běžný NF radar, jehož vývoj není pro nejvyspělejší země rozhodně žádný problém, s přesností do několik desítek metrů, by mohl dostatečně výkonovou protiletadlovou střelu dostat dost blízko i k nejmodernějším stealth letounům. Samozřejmě za předpokladu, že radar také určí přesně směr a výšku letadla.

Navíc střelu lze kromě vlastního radaru vybavit ještě infračerveným senzorem a dále tak zvýšit její přesnost.

Samozřejmě, mít k dispozici “laboratorní” raketu a vyrábět ji ve stovkových sériích, udržovat ji v provozu a vycvičit obsluhu je zcela něco jiného. Neřešíme ani to, že západní stratégové jednoduše nepošlou F-35 bezhlavě “na smrt”, ale budou chtít podobné radary zničit na dálku - například protiradarovými střelami.

Každopádně popsaná achillová pata stealth letounů jako F-22 a F-35 jistě neunikla ruským ani čínským armádním stratégům.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael

V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...

OK. Pro blízkou pozemní podporu A-10 nebo F-35?

Pentagon nyní vede dlouhé debaty o tom, jaký typ letadla v budoucnu nahradí bitevní A-10 Thunderbolt ...

Den testovacího pilota F-35 Lightning II

Americká média měla šanci nahlédnout do pracovního dne pilotů americké 461. testovací letky (461st ...

Dánsko vybralo F-35A Lightning II

Dánská vláda doporučila nakoupit 28 stíhaček F-35A Lightning II. O tom, zda Dánsko skutečně F-35 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • gaunt
    15:16 09.06.2016

    logik: Musím se opravit. Ne že by byly dvouproudé motory nutně účinnější ve fyzikálním smyslu, ale pro vytvoření stejného tahu jim stačí méně energie.

    logik: Musím se opravit. Ne že by byly dvouproudé motory nutně účinnější ve fyzikálním smyslu, ale pro vytvoření stejného tahu jim stačí méně energie.

  • gaunt
    15:07 09.06.2016

    RiMr71: Až začne Čína opravdu zbrojit, tak dožene USA za pár let. Dnes dávají na zbrojení mnohem menší část rozpočtu než USA.

    RiMr71: Až začne Čína opravdu zbrojit, tak dožene USA za pár let. Dnes dávají na zbrojení mnohem menší část rozpočtu než USA.

  • RiMr71
    15:03 09.06.2016

    Hele, Logiku, ještě jednou napíšeš kYnetickou a budeš po škole! :) Jinak mi celá ta debata, jak je postavená (přemíry "kdyby" a "pokud" a "bude"), připomíná situaci, kdy si to ...Zobrazit celý příspěvek

    Hele, Logiku, ještě jednou napíšeš kYnetickou a budeš po škole! :)

    Jinak mi celá ta debata, jak je postavená (přemíry "kdyby" a "pokud" a "bude"), připomíná situaci, kdy si to chci rozdat na pěstní férovku v téměř úplné tmě, kdy já nevidím a soupeř jo. A zatím co mi dává jednu tečku za druhou, tak já se "bráním" slovy "jen počkej, jauvajs, za pár let, budu mít nový voči, jauvajs, a pak když si stoupneš přesně támhle a pudeš ke mně bokem, tak to teda, au, uvidíš tu nakládačku!"
    A za těch pár let to bude zase jinak, protože soupeř nejen "nešel bokem" ale dokonce ani nepočkal a zatímco na toho starýho bych už mohl něco zkusit, tak místo něho přišel jinej, lepší, co se nezakecá... :)

    Zkrátka, ta technologická propast je stále obrovská. Hegemoni jako Rusko či Čína se snaží horečnatě a nepříliš úspěšně napodobit a/či vzdorovat v budoucích plánech proti něčemu, co se buď až ani nevyrábí (F-22, B-2), nebo už se zařazuje do výzbroje (F-35) v počtech větších než malých...
    Ale chlapec v tunelu nepočká, až budou tito soupeři za horentní náklady mít konečně nějakou vyvažující protiváhu, chlapec v tunelu s největší pravděpodobností vytáhne zase nějaké nové triky...
    Raptorů jsou dvě stovky, F-35 už jsou taky stovky, brzy tisíce - kolik už je funkčních a nasazených těch protiopatření, která výhody (nejen stealth) potírají, nebo aspoň vyvažují? A jak velké oblasti jsou tímto chráněné?Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    14:56 09.06.2016

    logik: Já jsem nikde nepsal, že se žádná kinetická energie nepřeměňuje na tepelnou. Část ano. Já jsem psal, že část kinetické energie odebere turbína, ale tepelná energie se nemůže ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: Já jsem nikde nepsal, že se žádná kinetická energie nepřeměňuje na tepelnou. Část ano. Já jsem psal, že část kinetické energie odebere turbína, ale tepelná energie se nemůže ztratit. Z té citace vyznívalo, že se na turbíně ztrácí tepelná energie.

    Menší IR stopa dvouproudého motoru nesouvisí se třením.
    Pomalejší výstupní plyny mají při stejné hybnosti nižší energii. hybnost je mv, energie je 1/2mv^2. Tah motoru závisí na hybnosti výstupních plynů. Množství spáleného paliva závisí na jejich energii. Proto jsou dvouproudé motory účinnější a stačí jim spálit méně paliva. Z toho plyne méně tepla. Samozřejmě účinnost motoru závisí i na jiných faktorech, například tlaku a teplotě ve spalovací komoře.

    Vliv na IR stopu bude mít i to, že se plyny částečně smísí už v trysce, jak se píše v té citaci. Ale tím si nejsem moc jistý.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:34 09.06.2016

    gaunt: Plyny vytékající z motoru mají nějakou energii: kynetickou + tepelnou. Ta kynetická se ale po opuštění motoru TAKÉ ZMĚNÍ V TEPELNOU díky tření atd. Zákon zachování ...Zobrazit celý příspěvek

    gaunt: Plyny vytékající z motoru mají nějakou energii: kynetickou + tepelnou. Ta kynetická se ale po opuštění motoru TAKÉ ZMĚNÍ V TEPELNOU díky tření atd. Zákon zachování energie.

    Samozřejmě, že předaná energie dvouprodového motoru jde opět do kynetické energie (obtokového) vzduchu - ovšem pomalejšího, který má tedy menší tření a teplo odevzdává pomaleji a tedy nemá tak výraznou IR stopu.

    Druhá věc je, že účinější motor na stejný tah spálí méně paliva a tedy vyrobí i méně tepelné energie.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    14:24 09.06.2016

    KOLT, Shania: připadá mi to, že se pomalu dostáváme do situace, kdy díky LO a Stealth letadlům se zkrátí vzdálenost na kterou proti sobě budou působit, protože střely středního ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT, Shania: připadá mi to, že se pomalu dostáváme do situace, kdy díky LO a Stealth letadlům se zkrátí vzdálenost na kterou proti sobě budou působit, protože střely středního dosahu ARH a SARH půjdou rušit, střely krátkého dosahu s IR se nejspíše postarají lasery, nezbývají náhodou už jen kanony, (v budoucnu i lasery s větším výkonem) a divoké manévry? :-D

    jj284b: neuvažujte jen R 73 a jejich verze, zkuste se podívat na parametry třeba R 27 T a R 27 ET. S doháněním citlivosti IR seekerů by vás vyškolili piloti německého letectva, po testech F 16 a Migů 29, R 73 zaostávala jenom v odolnosti proti rušení, v citlivosti vedla, to že ruské věci vypadají jako parní stroj ještě neznamená, že nefungují. Naopak, Assram a Aim 9 X musel dohnat náskok střel R 73 a Python.

    stetula: při vývoji, sázím na radary a průzkumná čidla, elektronika a materiály v tomto obrou používané jdou rychle kupředu, stačí se podívat jak se za posledních 15 let zvýšil dosah radarů ve vztahu k jednotce RCS, konstrukce letounů, oproti tomu, mají pořád více omezení dané aerodynamickými zákony a přítomností pilota na palubě. Současná technologie Stealth je z 80% závislá na odrazu do jiného směru než ke zdroji. Naopak, energetický potenciál elektromagnetických vln lze dále zvyšovat a ke slovu mohou přijít, díky novým laserům, i výkonějšší lidary.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    14:21 09.06.2016

    Shania: ta LOAN tryska je konstruovaná primárně pro snížení viditelnosti radarem. Nejspíš se jim podařilo snížit i teplotu povrchu trysky. S teplem, které uvnitř vzniká nic udělat ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: ta LOAN tryska je konstruovaná primárně pro snížení viditelnosti radarem. Nejspíš se jim podařilo snížit i teplotu povrchu trysky. S teplem, které uvnitř vzniká nic udělat nemohou. Musí odejít ven. Bral bych to jako reklamní řeči.Skrýt celý příspěvek

  • stetula
    14:01 09.06.2016

    Shania, jj284b, takže podle Vás jsou všichni výrobci radarů totální blbci co plýtvají našimi prostředky protože kdejaký stealth letadlo je první ranou vyřadí , hmm takže vlastně ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, jj284b,

    takže podle Vás jsou všichni výrobci radarů totální blbci co plýtvají našimi prostředky protože kdejaký stealth letadlo je první ranou vyřadí , hmm takže vlastně můžete poradit armádním generálů , že radary stejně nepotřebují a radši všechny peníze vrazí do stalth

    ale tak to není PVO moderní armady je komplex opatření ( ne jenom samotný radar )které nedovolí proniknout nepřátelským letadlům na dostřel

    samozřejmě stalth v rozumné míře schvaluji , ale nesmí se přeceňovatSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:46 09.06.2016
  • Shania
    13:45 09.06.2016

    Upravy na redukci IR stopy, jako např. LOAL tryska atd jsou hlavně určeny pro sníženi detekční vzdálenosti pro IRST atd. Seeker IR rakety muže mít snížený dosah, ale asi ne o ...Zobrazit celý příspěvek

    Upravy na redukci IR stopy, jako např. LOAL tryska atd jsou hlavně určeny pro sníženi detekční vzdálenosti pro IRST atd.

    Seeker IR rakety muže mít snížený dosah, ale asi ne o moc, protože i tak většinou ta vzdálenost není nijak velká.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    13:23 09.06.2016

    logik: Jak mohou ty plyny vychladnout? Jedině tak, že předají své teplo obtékajícímu vzduchu. Sníží se tím teplota vytékajících plynů, ale zvýší se jejich množství. Věřím, že to ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: Jak mohou ty plyny vychladnout? Jedině tak, že předají své teplo obtékajícímu vzduchu. Sníží se tím teplota vytékajících plynů, ale zvýší se jejich množství. Věřím, že to pomáhá. Ale jak jsem psal níže, aby se snížila vzdálenost detekce desetkrát, muselo by se vyzařování snížit stokrát. To je nemožné. Ten motor se moc neliší od motorů jiných letadel.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:12 09.06.2016

    (uf, koukám, že jsem reagoval na starej post, sorry)

    (uf, koukám, že jsem reagoval na starej post, sorry)

  • logik
    12:06 09.06.2016

    gaunt: a na co se asi změní kinetická energie plynů po výletu letadla? Nebo chceš tvrdit, že ty plyny poletěj furt a furt a furt a nikdy se nezastavěj? Stejnětak delší cesta ...Zobrazit celý příspěvek

    gaunt: a na co se asi změní kinetická energie plynů po výletu letadla? Nebo chceš tvrdit, že ty plyny poletěj furt a furt a furt a nikdy se nezastavěj?
    Stejnětak delší cesta motorem znamená, že plyny mají větší čas na to vychladnout.

    R73 má dosah 30km, 40km měla až o deset let novější R74.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:59 09.06.2016

    DJW_: pro porovnání jak velkou raketu kdo potřebuje na určitou vzdálenost... jaky vliv ma na množství munice atd.

    DJW_: pro porovnání jak velkou raketu kdo potřebuje na určitou vzdálenost... jaky vliv ma na množství munice atd.

  • DJW_
    11:40 09.06.2016

    A za 20 rokov s prichodom 6 gen s bojovymi lasermi budu aj rakety k ničomu ;) (to nemá byť troll príspevok, ja to v tej dobe považujem za potencionálne reálny scenár)

    A za 20 rokov s prichodom 6 gen s bojovymi lasermi budu aj rakety k ničomu ;) (to nemá byť troll príspevok, ja to v tej dobe považujem za potencionálne reálny scenár)

  • KOLT
    11:39 09.06.2016

    pro DJW_: Při vývoji F-22 byl hlavní důraz na manévrovatelnosti, jakožto odpovědi na Su-27, která v tomto asi bezesporu překonává F-15. Kdyby byl hlavní důraz na stealth, vyhrála ...Zobrazit celý příspěvek

    pro DJW_: Při vývoji F-22 byl hlavní důraz na manévrovatelnosti, jakožto odpovědi na Su-27, která v tomto asi bezesporu překonává F-15. Kdyby byl hlavní důraz na stealth, vyhrála by YF-23, ne 22. Dnes je hlavní devizou F-22 stealt a avionika, supermanévrovatelnost je fajn, ale proti moderním raketám nemá až takový význam.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:34 09.06.2016

    Trochu vám zkazím radost ohledně těch IR seekrů – za deset let mohou být k ničemu. Dnes se začínají montovat laserová klamná zařízení na civilní letadla. Slouží tedy k zmatení ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu vám zkazím radost ohledně těch IR seekrů – za deset let mohou být k ničemu. Dnes se začínají montovat laserová klamná zařízení na civilní letadla. Slouží tedy k zmatení především MANPADs prostředků, nevylučuji, že Rka a AIMy by tato zařízení oklamat nedokázala. Navíc jsou poměrně velká. S postupem miniaturizace laserů je ale dle mého skromného názoru jen otázka času, kdy se dostanou do vojenských letadel. Byť třeba jen jako volitelný stealt kontejner pod trup.Skrýt celý příspěvek

  • DJW_
    10:57 09.06.2016

    jsk1: MALD je len návnada, neviem o žiadnom ZAVEDENOM bojovom variante. O 40N6 som úmyselne nepísal, nikto nevie v akom je stave, je fakt že verejne sa o žiadnom veľkom nákupe ...Zobrazit celý příspěvek

    jsk1: MALD je len návnada, neviem o žiadnom ZAVEDENOM bojovom variante.

    O 40N6 som úmyselne nepísal, nikto nevie v akom je stave, je fakt že verejne sa o žiadnom veľkom nákupe nevie. Mýliš sa v tom že existuje len na papieri, štátne skúšky skončili v 01/2015, takže zjavne nejaké vyrobené boli.

    Čo sa týka stealthu, iste že má svoj význam, ale klesajúci - aj sám National Interest vo svojich článkoch tvrdí pri že definovaní ideí pre gen 6 stíhače bude, ale zdaleka nie tak dominantnou vlastnosťou ako bol skok pri zavedení F-22.

    US taktika je výborná proti klasickej PVO, ale pri rozrúsenom dizajne s veľkým množstvom externých klamných aj skutočných žiaričov ma nenapáda, ako si s tým poradiť v súčasnej dobe za rozumnú cenu.

    O tej propagande a maskirovke (F15 vs MiG21) z oboch strán nemá zmysel debatovať, podobné kydy púšťajú obe strany (naposledy som sa dobre bavil na akomsi US "dokumente", co tvrdil že S-400 je takmer taký dobrý ako PAC-3)

    Shania: Porovnávať SM-6 a 48N6 je trochu mimo, sú to odlišné váhové kategórie ( trojnásobný rozdiel vo velkosti bojovej hlavice)

    jj284b: z prednej polosféry... To je v poriadku, ale chcem vidieť tú záruku že prípade nejakého akútneho horúceho konfliktu poletia vždy do presne zmapovaného priestoru, presne čelne otočení..
    Hlavne pokiaľ tu ktosi písal o tom ako má pilot F-22 či F-35 možnosť z boja ustúpiť - tak to mu už ten čelný profil veľmi nepomôže.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:31 09.06.2016

    stetula: a za cenu 7 radaru mas desitky raket co ty radary poslou dopekla... A o tohle asi tak jde... Supermaevrovatelnost je o tom kontrolovat stroj při extremních uhlech ...Zobrazit celý příspěvek

    stetula: a za cenu 7 radaru mas desitky raket co ty radary poslou dopekla...
    A o tohle asi tak jde...

    Supermaevrovatelnost je o tom kontrolovat stroj při extremních uhlech naběhu, mimochodem v tohmle je F-35 naprosto exelentní stroj, limiter je na 50 stupni (SU-35 má na okolo 20) a muže bez něj jit az na 110.... a tohle je dobrý pro brždění, nebo rychle dostat nos na cíl (dobré pro boj na kanony, IR rakety - coz ale s HOBS a HMDS meně),nebo to zlepšuje kontrolu stroje v nízkých rychlostech atd.

    Ale je to skoro k ničemu proti raketám protože to stojí hodně energie, letadlo bez energie je snadný cíl.


    Typ manevrovatelnosti jakou stoj potřebuje pro obranu proti raketám je něco, co umožní velmi rychle a dramatické zmeny vektoru pri zachování rychlosti.... a tohle nikdo zatím neumí.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    10:05 09.06.2016

    uprednostnovanie supermanevrovatelnosti pred stealth, je ako uprednostnenie akrobacie pred kamuflazou u pechoty... no nepochybujem ze to rozhodne funguje v hrach ako Counterstrike ...Zobrazit celý příspěvek

    uprednostnovanie supermanevrovatelnosti pred stealth, je ako uprednostnenie akrobacie pred kamuflazou u pechoty... no nepochybujem ze to rozhodne funguje v hrach ako Counterstrike kde skakat 3m do vzduchu je standardna taktika... akurat si viem predstavit co by si o vas mysleli vojaci keby ste im to chceli navrhnut ako standardnu taktiku pechotneho boja...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 8