Sloní chůze stíhaček F-35A Lightning II
- 20. 11. 2018
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Příslušníci 388. stíhacího křídla a přidruženého rezervního 419. stíhacího křídla ze základny Hill Air Force Base v Utahu poprvé vyzkoušeli se stíhačkami F-35A Lightning II taktiku „sloní chůze“. Jedná se o taktiku amerického letectva (USAF) s cílem na rozjezdové dráze seřadit a následně velmi rychle vyslat do vzduchu největší možný počet letounů.
Ke cvičení došlo 19. listopadu a smyslem bylo provést nácvik vzletů s minimálními rozestupy MTO (Minimum Interval Takeoff). K tomu slouží taktika „sloní chůze“, kdy jsou letadla (obvykle s plnou výzbrojí) seřazena na vzletové dráze s minimálními rozestupy a připravena ke vzletu. Tato taktika má kořeny ve druhé světové válce, kdy bylo nutné v rozumném časovém období zajistit start až 1000 bombardérů.
Nácviky MTO se provádějí na amerických základnách pravidelně. Nejznámější jsou cvičení v Jižní Koreji, kdy na vzletových dráhách základen Kunsan nebo Osan se pravidelně seřazují velké počty amerických a jihokorejských stíhaček F-16, včetně amerických bitevníků A-10. Cvičení slouží jako demonstrace síly vůči Severní Koreji.
K největšímu cvičení s využitím taktiky „sloní chůze“ došlo v roce 2012, kdy na základně Seymour Johnson Air Force Base v Severní Karolíně provedlo hromadný start 70 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle. Během cvičení tato letadla simulovaně zničila údajně až 1000 pozemních cílů.
Podobná cvičení nemají připravit piloty jen k případnému masovému bojovému nasazení, ale slouží také k demonstrativní ukázce schopností jednotky a k posilování morálky. „Dnes večer jsme připraveni bojovat a cvičení s několika letkami F-35 prokazuje naší schopnost porazit potenciální protivníky kdekoli povstanou,“ říká major Caleb Guthmann, zástupce velitele 34. stíhací letky a jeden z řídících cvičení.
Známý obrázek amerických a jihokorejských F-16 během nácviku sloní chůze na základně Kunsan (2012); větší foto /USAF
V normálním dni obě křídla ze základny Hill Air Force Base provádějí 30 až 60 vzletů denně, avšak během cvičení MTO stejný počet letounů provádí vzlety s rozestupy pouze 20 až 40 sekund. Dodržování rozestupů je klíčové, protože startující letadlo za sebou vytváří vzdušné víry, které mohou zapříčinit pád následujícího letadla.
Nácviku MTO na základně Hill Air Force Base se zúčastnilo 35 stíhaček F-35A, které všechny vzlétly do 11 minut. Z utažské základny do konce roku 2019 mají působit (společně se stíhačkami F-16) tři bojové letky se 78 stíhačkami F-35A.
Ukázka „sloní chůze“ je další signál o rozšiřování schopností letek USAF vyzbrojených stíhačkami F-35. Ostatně 34. stíhací letka z 388. stíhacího křídla vůbec jako první jednotka v roce 2016 oznámila s F-35A dosažení počátečních operačních schopností. Od té doby 388. a 419. stíhací křídla provedla s F-35A již více než 10 000 vzletů.
Sloní chůze F-35
K dnešnímu dni USAF provozuje 156 stíhaček F-35A, americká námořní pěchota 61 letadel F-35B a námořnictvo 28 palubních variant F-35C. Připomeňme, že podle nedávné hodnotící zprávy nasaditelnost stíhaček F-35A v roce 2017 dosáhla pouze 50 %, tedy pouze polovinu F-35A by dokázalo USAF v jeden okamžik nasadit do bojové akce.
V reakci na to americký ministr obrany James Mattis nařídil dosažení 80% nasaditelnosti, což je ambiciózní cíl, protože průměrná nasaditelnost stíhaček F-15 a F-16 dosahuje 70 až 80 %.
Konkurencí stíhaček F-35, alespoň v technologické rovině, jsou ruské stroje Su-57 a čínské J-20. Oba státy prohlašují, že jejich stroje dalece technologicky převyšují americké stroje F-35 i F-22. Rusko však stejného počtu Su-57, jako má nyní americké letectvo F-35A, dosáhne nejdříve v roce 2035 (zřejmě při stejné úrovni nasaditelnosti). Čínský J-20 stále používá ruské motory a není jasné, kolik J-20 ročně je čínský průmysl schopen vyrábět.
Zdroj: 388th Fighter Wing
Související články
F-35 Lightning II: Britská premiéra, pokles ceny, bojové nasazení a nehoda
Víceúčelový bojový letoun páté generace F-35 Lightning II „zažil“ divoký týden. Letoun F-35B poprvé ...
- 30.09.2018
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva
Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové ...
- 17.10.2018
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II
Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. ...
- 30.10.2018
- 34 komentářů
- Tomáš Zwiefelhofer
Krize amerického letectva: Polovina stíhaček F-35A a F-22A není bojeschopná
Americké letectvo (USAF) trápí klesající počet operačně nasaditelných letadel ‒ v minulém roce mohlo ...
- 01.11.2018
- 41 komentářů
- Jan Grohmann
Hmm, co mě to jenom připomíná??
Štít 72 podbnost čistě náhodná, úkol stejný..... hromadný vzlet
https://www.youtube.com/watch?...Hmm, co mě to jenom připomíná??
Štít 72 podbnost čistě náhodná, úkol stejný..... hromadný vzlet
https://www.youtube.com/watch?...petris: Co vím, tak Liaoning má stejnej pohon a nekouří. Stejnětak tolik nekouří jiné ruské lodi. Takže čistě na "potravní univerzalitu" to u Kuzněcova hodit nejde.
petris: Co vím, tak Liaoning má stejnej pohon a nekouří. Stejnětak tolik nekouří jiné ruské lodi. Takže čistě na "potravní univerzalitu" to u Kuzněcova hodit nejde.
dusan
tak f15 má hlavně výhodu ve velké nosnosti, u té poslední verze pro Izrael až 13tun což je v této kategorii opravdu bezkonkurenční....dusan
tak f15 má hlavně výhodu ve velké nosnosti, u té poslední verze pro Izrael až 13tun což je v této kategorii opravdu bezkonkurenční....cernakus Tady by ses skutecne mel lip informovat. Ver me, kdyz ti napisu ze za 3 deni valky izraelci dokazali za 20 min letadlo co se prave vratilo z bojove mise nejen odtahnout ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus
Tady by ses skutecne mel lip informovat. Ver me, kdyz ti napisu ze za 3 deni valky izraelci dokazali za 20 min letadlo co se prave vratilo z bojove mise nejen odtahnout na misto pripravy,ale i vyzbrojit, zkontrolovat a doplnit palivo.
Klidne si to over na netu.
Byt ano uznavam, pripravit letou na uplne prvni let po delsi dobe chce vic casu, ale zapominas, ze mas cas na to pripravit vsechny ty letouny v hangarech, pred tim, nez vyjedou.
A skutecne behem 1 ci 2 dnu, ci dokonce tydne ti zadny letoun neskoci ze stavu "plne bojeschopny" do "castecne bojeschopy ci nebojeschopny".
A ano, dnesni satelity, drony apod sou sice pekna vec, ale stale ti nedokazi rict jestli mechanici v hangaru pracuji na letadle a pripravuji ho na boj, nebo jim tam "rezivi" a hraji karty.
A v dnesni dobe ti nehagaruji vsechny letouny jen skutecne chude staty.Skrýt celý příspěvekZaujímavé info: https://defence-blog.com/news/... Pre Izrael má F-35 "krátke nohy" a tak bude dlhodobo slúžiť so strojmi ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujímavé info:
https://defence-blog.com/news/...
Pre Izrael má F-35 "krátke nohy" a tak bude dlhodobo slúžiť so strojmi F-15.
Možno čakať, že stroje F-16 bude Izrael ďalej odpredávať .... neponúkajú unikátne vlastnosti F-35 ani dolet strojov F-15.Skrýt celý příspěveklogik: Pokiaľ viem tak ani u Kuznecova to dymenie nemusí znamenať poruchu. Jeho kotle sú, resp. boli, také že mohli spaľovať čokoľvek od najhnusnejšieho mazutu, ktorý môžeš krájať ...Zobrazit celý příspěvek
logik:
Pokiaľ viem tak ani u Kuznecova to dymenie nemusí znamenať poruchu. Jeho kotle sú, resp. boli, také že mohli spaľovať čokoľvek od najhnusnejšieho mazutu, ktorý môžeš krájať lopatou, až po fajnovú naftu. Daň za to bola že horáky nepracovali v ideálnom režime prakticky nikdy, čo spôsobovalo silnú dymovosť.Skrýt celý příspěvekczertik: řekl bych, že nemáš představu jak časově náročné je dostat letadlo do stavu připravenosti a do správné formace na VPD. Můj odhad půl den, je podstatně blíže než tvůj ...Zobrazit celý příspěvek
czertik:
řekl bych, že nemáš představu jak časově náročné je dostat letadlo do stavu připravenosti a do správné formace na VPD. Můj odhad půl den, je podstatně blíže než tvůj odhad pár minut.
Ad izraleci za 6ti denní (milý překlep :-) války. Tak nějak si myslím, že doba se krapánek posunula. Dnes, době satelitů a satelitní komunikace takový masivní přepad fakt neutajíš a přesné balistické rakety jsou dostupnější než kdy dříve.
to spíše lemkinova teorie při vzdušné nadvládě dává smysl.Skrýt celý příspěvekcernakus Proc si myslis ze seradit letouny na tehle sloni pochod je otazka hodin ci pulky dne ? Prave ze se to cvici, aby to byla otazka par minut :) Schvalne si preti jakym ze ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus
Proc si myslis ze seradit letouny na tehle sloni pochod je otazka hodin ci pulky dne ? Prave ze se to cvici, aby to byla otazka par minut :)
Schvalne si preti jakym ze to zpusobem operovali a startovali izraelci za 3 denni valky, kdy likdidovali jedne letectvo celeho statu za 1 den. To ti mozna trosku rozsiri obzory.Skrýt celý příspěvekdanny: Ten kouř je v důsledku vstřikování vody do motorů. Narozdíl od Kuzněce to není porucha, ale "design". Nicméně to tak čmoudí jen při startu. Ale vtípek, že jde o první ...Zobrazit celý příspěvek
danny:
Ten kouř je v důsledku vstřikování vody do motorů. Narozdíl od Kuzněce to není porucha, ale "design". Nicméně to tak čmoudí jen při startu. Ale vtípek, že jde o první stealth letoun na světě, protože přes ten kouř není vidět, je dobrej :-).
Další zajímavost, když už jsme u toho, je, že se B-52 daj startovat výbušninou v motoru.... (aby se nemusela připojovat elektřina na roztočení motorů).Skrýt celý příspěvekCernakus: Ano smysl to má, třeba když sousedovi tvrdíte že jste hodní a pak tohle všechno pošlete na "překvapivý" prvni uder. Nebo kdyz uz mate vzdusnou nadvládu a chcete jen ...Zobrazit celý příspěvek
Cernakus: Ano smysl to má, třeba když sousedovi tvrdíte že jste hodní a pak tohle všechno pošlete na "překvapivý" prvni uder. Nebo kdyz uz mate vzdusnou nadvládu a chcete jen bombardovat.Skrýt celý příspěvek
Si jen tak říkám, esli taková show má reálné využití ve válce s někým seriózním. Byť například té Koreji. Sice samotný start je otázka několika minut, ale seřadit tam ty letadla je ...Zobrazit celý příspěvek
Si jen tak říkám, esli taková show má reálné využití ve válce s někým seriózním. Byť například té Koreji. Sice samotný start je otázka několika minut, ale seřadit tam ty letadla je na několik hodin, spíše celé dopoledne.
A teď to přijde, je opravdu dobrý nápad tohle dělat na letišti v Jižní Koreji za války se Severní? Anžto já vidím 60 letadel čekající na jednu jedinou taktickou balistickou s klastrovou hlavicí, která odstartuje na svou tříminutovou Odysseu za likvidací čtvrtiny jihokorejského letectva na základě jednoho satelitního telefonátu místního humint rákosníka.
Myslím, že tyhle šou jsou jen šou. A na východě je dělali jen proto, že vylízaní generálové je viděli na Západě a chtěli dokázat, že jsme stejně blbí, jako Zápaďáci, možná i blbější (viz proti-starty).Skrýt celý příspěvek"ruské stroje Su-57 a čínské J-20. Oba státy prohlašují, že jejich stroje dalece technologicky převyšují americké stroje F-35 i F-22."
...tohle mě dycky rozloží :)"ruské stroje Su-57 a čínské J-20. Oba státy prohlašují, že jejich stroje dalece technologicky převyšují americké stroje F-35 i F-22."
...tohle mě dycky rozloží :)
Načítám diskuzi...