Ruská ponorka K-555 Kníže Požarskij a její role v ruské jaderné triádě

Ruská ponorka K-555 Kníže Požarskij a její role v ruské jaderné triádě
K-555 Kníže Požarskij / bmpd.livejournal.com (Zvětšit)

V ruských médiích se objevily fotografie ruské strategické raketonosné ponorky s jaderným pohonem K-555 Kníže Požarskij (výrobní číslo 208) projektu 955A (Borej-A). Aktuálně ponorka prochází státními zkouškami a vstup do služby Severní flotily se očekává v prosinci letošního roku. Ponorka slouží jako nosič balistických střel Bulava.

Ponorku pro ruské námořnictvo postavily loděnice Sevmaš (Severní strojírenský podnik), součást korporace Sjednocené loděnice (OSK). Sjednocené loděnice byly založeny v roce 2007 za účelem sjednocení a koordinace ruského loďařského průmyslu. OSK sdružuje různé klíčové loděnice a podniky, které se zabývají výstavbou, opravou a modernizací vojenských a civilních plavidel, a má na starosti rozvoj tohoto strategicky důležitého odvětví.

Klíčovou součástí OSK je právě Sevmaš. Jde o jednu z největších ruských loděnic a strojírenských podniků, specializující se na stavbu válečných lodí a ponorek, zejména pro ruské námořnictvo. Nachází se ve městě Severodvinsk na severu Ruska, v oblasti Archangelsku, blízko Bílého moře.

Sevmaš zaměstnává více než 26 000 lidí, což z něj činí jednoho z největších zaměstnavatelů v regionu Severodvinsk. Samotný podnik má rozlohu přibližně 300 hektarů, s rozsáhlými suchými doky a montážními halami. Dva hlavní produkty Sevmaš jsou zmíněná ponorka Borej-A a víceúčelová útočná ponorka Jaseň-M (Projekt 885M).

K-555 je pátou lodí modifikované třídy Borej-A a osmou lodí „rodiny“ Borej. Stavbu K-555 realizoval Sevmaš na základě smlouvy s ruským ministerstvem obrany z května 2012. Smlouva pokrývala stavbu čtyř ponorek 955A (205, 206, 207 a 208). K-555 je tedy poslední ponorka této smlouvy – její kýl byl položen v prosinci 2016 a ke spuštění na vodu došlo v únoru letošního roku.

Kýl první ponorky K-552 Kníže Oleg (205) byl položen v červenci 2014, ke spuštění na vodu došlo v červenci 2020 a k předání ruskému námořnictvu o rok a půl později. K-553 Generalisimus Suvorov (206) se začala stavět v prosinci 2014, ke spuštění na vodu došlo o sedm let později a k předání námořnictvu došlo na konci roku 2022. Stavba K-554 Imperátor Alexandr III (207) začala v prosinci 2015, spuštění na vodu se odehrálo v prosinci 2022 a námořnictvo ponorku převzalo o rok později.

V červenci 2020 podepsalo ruské ministerstvo obrany smlouvu na stavbu dalších dvou ponorek Borej-A (209, 210). Konkrétně jde o ponorky Dmitrij Donský (209) a Kníže Potěmkin (210). Stavba obou ponorek začala v srpnu 2021.

K-549 Kníže Vladimir (204), vůbec první ponorka modifikované třídy Borej-A, byla postavena na základě samostatné smlouvy z května 2012. Stavba začala v roce 2009, loď byla spuštěna na vodu v listopadu 2017 a svou první zkušební plavbu absolvovala v listopadu 2018. Do služby ruského námořnictva vstoupila v polovině roku 2020.

První tři ponorky „rodiny Borej“, původního projektu 955 (Borej) – tedy K-535 Jurij Dolgorukij (201), K-550 Alexandr Něvskij (202) a K-551 Vladimir Monomach (203) – převzalo ruské námořnictvo v letech 2013 až 2014.

Severní flotila provozuje dvě ponorky (K-535, K-549), tichomořská pět ponorek (K-550, K-551, K-552, K-553 a K-554). Jako poslední do Tichomořské flotily dorazila K-554 Imperátor Alexandr III v září letošního roku.

Ponorky třídy Borej byly vyvinuty jako náhrada za starší ponorky Projekt 667BDRM a Projekt 941 Akula, které jsou známé spíše pod NATO označením Delta a Typhoon (Tajfun). Šest ponorek Akula bylo již vyřazeno ze služby, z pěti aktivních ponorek Delta dvě procházejí opravami.

Hlavním posláním Borej-A je nést 16 balistických raket R-30 Bulava – ta je považována za hlavní zbraň ruské jaderné triády. Bulava je třístupňová raketa kombinující pevné a kapalné palivo. První a druhý stupeň využívají pevné palivo, což zajišťuje spolehlivost a rychlý start. Třetí stupeň využívá kapalné palivo pro vyšší manévrovatelnost.

Střela měří na délku 12 metrů, průměr má přibližně dva metry a hmotnost zhruba 37 tun. Oficiální dolet je přibližně 8000 kilometrů.

Bulava pojme šest až deset samostatně naváděných hlavic MIRV (Multiple Independently targetable Reentry Vehicle), které mohou být zaměřeny na různé cíle nezávisle na sobě. Každá jaderná hlavice má sílu zhruba 100 až 150 kilotun TNT. Střední kruhová odchylka v cíli každé MIRV se uvádí 150 až 350 metrů.

V roce 1989 Sovětský svaz provozoval cca 62 strategických jaderných ponorek schopných odpalovat balistické rakety s jadernou hlavicí (hlavicemi). Tyto ponorky byly převážně rozděleny do tříd Delta I-IV a Typhoon. Sovětský svaz měl tehdy také několik starších tříd, jako Projekt 667A Navaga (Yankee) nebo Projekt 658 (Hotel).

Po rozpadu Sovětského svazu a následných redukcích jaderných zbraní (smlouva START) se počet strategických jaderných ponorek schopných odpalovat balistické střely významně snížil. Dnes má Rusko cca 10 až 12 aktivních strategických jaderných ponorek Borej a Delta IV.

Více vypovídající jsou ale počty jaderných bojových hlavic. Sovětské strategické ponorky v roce 1989 nesly podle odhadů 2500 až 3000 jaderných hlavic. Tento počet byl extrémně vysoký vzhledem k celkové velikosti sovětského jaderného arzenálu, který zahrnoval také pozemní balistické rakety a letectvo.

Podle odhadů současné ruské strategické jaderné ponorky nesou 600 až 800 hlavic. Tento počet je výrazně nižší než v éře studené války, což je zejména důsledkem mezinárodních dohod, které omezily celkový počet rozmístěných hlavic a raket.

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

PREMIUM Ponorky třídy Virginia: Jedna z nejdůležitějších zbraní 21. století

Loděnice HII (Huntington Ingalls Industries) spustily na vodu sedmou ponorku třídy Virginia Block IV ...

Nizozemci koupí francouzské útočné ponorky Blacksword Barracuda

Nizozemské námořnictvo KM (Koninklijke Marine) dostane diesel-elektrické útočné ponorky Blacksword ...

Ponorka INS Arighaat: Jaderná pěst a velmocenský symbol Indie

Indické námořnictvo zavedlo do provozu druhou jadernou ponorku s balistickými raketami SSBN ...

PREMIUM V Číně se potopila její nejnovější útočná ponorka s jaderným pohonem, píší média

V Číně se potopila její nejnovější útočná ponorka s jaderným pohonem. S odvoláním na nejmenované ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • RiMr71
    13:44 23.10.2024

    "...současné ruské strategické jaderné ponorky nesou 600 až 800 hlavic"

    ...tak to je v pohodě, to vypružíš!

    "...současné ruské strategické jaderné ponorky nesou 600 až 800 hlavic"

    ...tak to je v pohodě, to vypružíš!

  • JanBahr
    22:07 16.10.2024

    Také si myslím, že je ta ponorka úplně k hovnu.

    Také si myslím, že je ta ponorka úplně k hovnu.

  • Alfons
    18:24 15.10.2024

    Důvodem je vyšší specifický impuls KPH

    Důvodem je vyšší specifický impuls KPH

    • JerzyŔ
      21:09 15.10.2024

      Díky. Tak hned zneužiji Tvoji ochotu se na toto téma bavit. Proč má s KPH větší specifický impuls se neptám, protože nebudeš samože řešit moje vzdělanostní nedostatky v tomto oboru ...Zobrazit celý příspěvek

      Díky. Tak hned zneužiji Tvoji ochotu se na toto téma bavit. Proč má s KPH větší specifický impuls se neptám, protože nebudeš samože řešit moje vzdělanostní nedostatky v tomto oboru a suplovat mnohasetstránkové učebnice, to si musím zjistit jinde.
      Zeptám se na jiné: myslel jsem si, a připouštím jeden myslel ho... věděl, že koncový stupeň manévruje pomocí aerodynamických ploch, takže z tohoto pohledu jsou vlastnosti motoru irelevantní. Nebo manévrují vychylováním trysek?Nebo je myšleno manévrovost ve smyslu zrychlení?Skrýt celý příspěvek

      • Alfons
        06:54 16.10.2024

        Ano pomocí trysek resp vychylování tahu. Interceptor u GBI má také motorky na KPH. Kromě vyššího spec. impulsu mají KPH jednu zásadní výhodu a to možnosti opakovaného zážehu což ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano pomocí trysek resp vychylování tahu. Interceptor u GBI má také motorky na KPH. Kromě vyššího spec. impulsu mají KPH jednu zásadní výhodu a to možnosti opakovaného zážehu což je u TPH dost oříšek :-)
        Profesorova obava níže, že Bulava je složitá a poruchová je pravdivá do té míry, že protizbraň (GBI) je rovněž složitá (složitější) a poruchová.Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          12:08 16.10.2024

          V případě TPH se pomocí trysek vektoruje zcela běžně. Stejně tak jde v případě TPH motor opakovaně zažehnout. Omezení je ve škrcení výkonu, ale to je spíše řešení pro kosmický ...Zobrazit celý příspěvek

          V případě TPH se pomocí trysek vektoruje zcela běžně. Stejně tak jde v případě TPH motor opakovaně zažehnout. Omezení je ve škrcení výkonu, ale to je spíše řešení pro kosmický průmysl.Skrýt celý příspěvek

  • JerzyŔ
    16:47 15.10.2024

    Hezký článek. Konečně zase po dlouhé době, už jsem se bál, že už takové ani nebudou. Zajímavý, věcný, podrobný/stručný tak akorát, prost dojmů a fantastiky a citací projevů ...Zobrazit celý příspěvek

    Hezký článek. Konečně zase po dlouhé době, už jsem se bál, že už takové ani nebudou. Zajímavý, věcný, podrobný/stručný tak akorát, prost dojmů a fantastiky a citací projevů papalášů majících jediný cíl zalíbit se. Možná dva cíle - druhý je vyjet na nějaké shromáždění nebo tiskovku, tam si vyslechnout jiné a říci svůj projev a hezky tak strávit den.

    Chtěl jsem se zeptat, rovněž věcně, proč, jakým způsobem, jakým principem, umožňují motory na KPH lepší manevrovatelnost než na TPH, zdali někdo neví? Alfons to trochu rozvedl, díky.Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    14:28 15.10.2024

    Líbí se mi, jak rusáci přešli při pojmenování ponorek z ruských měst a oblastí na sváté či knížata a jen jeden generalissimus. Dále očekávám ponorku Stalin, Brežněv či ...Zobrazit celý příspěvek

    Líbí se mi, jak rusáci přešli při pojmenování ponorek z ruských měst a oblastí na sváté či knížata a jen jeden generalissimus. Dále očekávám ponorku Stalin, Brežněv či Andropov...Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      22:09 15.10.2024

      A na dnešného Vodcu si zabudol :)

      A na dnešného Vodcu si zabudol :)

  • Profesor
    13:10 15.10.2024

    No nevím, zda motor 3. stupně na KPH je tak velkou výhodou. Navíc Bulavy jsou chronicky nespolehlivé.

    No nevím, zda motor 3. stupně na KPH je tak velkou výhodou. Navíc Bulavy jsou chronicky nespolehlivé.

    • Alfons
      15:11 15.10.2024

      Posledních myslím 8-10 testů bylo OK. Vysokou mírou havárií trpěla při vývoji. Proč má poslední stupeň KPH je myslím jasné: Bulava byla navržena s několika hlavními prvky, které ...Zobrazit celý příspěvek

      Posledních myslím 8-10 testů bylo OK. Vysokou mírou havárií trpěla při vývoji.

      Proč má poslední stupeň KPH je myslím jasné: Bulava byla navržena s několika hlavními prvky, které mají pomoci vyhnout se současné i potenciální budoucí obraně. Nese velmi velký počet až 40 nafukovacích klamných cílů. Letí po zploštělejší balistické trajektorii, takže je obtížnější ji sledovat a zachytit než tradiční balistickou trajektorii.
      Třetí stupeň nesoucí kazetu s MIRV je poháněn kapalným palivem, což mu umožňuje letět delší dobu před uvolněním hlavic a provádět malé vlnové změny balistické trajektorie. To zase ztěžuje zachycení, protože stávající interceptory GBI pro zachycení na střední dráze se spoléhají na to, že kazeta s MIRV poletí po předvídatelné balistické trajektorii.
      V každém případě v současné době nemá žádná země životaschopnou obranu proti ICBM/SLBM a jedinou obranou je stále odstrašení. S novými technologiemi, politickou vůlí a velkými investicemi by se však situace mohla změnit ve prospěch USA.Skrýt celý příspěvek

  • Profesor
    13:03 15.10.2024

    Třída 955 - Borej: schéma a ruské, anglické, německé popisky: https://upload.wikimedia.org/w... Русский: Принципиальная схема ...Zobrazit celý příspěvek

    Třída 955 - Borej: schéma a ruské, anglické, německé popisky:

    https://upload.wikimedia.org/w...

    Русский: Принципиальная схема основных элементов подводной лодки 955 проекта
    1 - 650-мм торпедные аппараты; 2 - главная антенна ГАК; 3 - 533-мм торпедные аппараты; 4 - носовые выдвижные горизонтальные рули; 5 - ПУ средств гидроакустического противодействия (СГПД); 6 - торпедозаместительная цистерна; 7 - торпедопогрузочный люк; 8 - носовая дифферентная цистерна; 9 - первый торпедный отсек; 10 - носовая группа АБ; 11 - носовой аварийный буй; 12 - жилые помещения; 13 - второй командный отсек; 14 - аппаратные выгородки РЭВ и вспомогательного оборудования; 15 - центральный пост и выгородка автоматизированной системы боевого управления (АСБУ); 16 - носовая группа ЦГБ; 17 - антенна ГАК; 18 - выгородки общекорабельных систем; 19 - ходовой мостик; 20 - кормовая группа АБ; 21 - третий отсек радиотехнического вооружения; 22 - шахты БРПЛ; 23 - носовые люки; 24 - БРПЛ "Булава"; 25 - выдвижные устройства; 26 - ракетозаместительные цистерны; 27 - боевые рубки и агрегатные РЭВ; 28 - паропроизводящая установка; 29 - четвертый носовой ракетный отсек; 30 - насосная выгородка ППУ; 31 - пятый кормовой ракетный отсек; 32 - кормовая группа ЦГБ; 33 - всплывающая спасательная камера; 34 - главный агрегат паротурбинной установки; 35 - шестой реакторный отсек; 36 - вспомогательный редуктор; 37 - седьмой турбинный отсек; 38 - восьмой отсек вспомогательных механизмов; 39 - баллоны системы ВВД; 40 - гребной вал; 41 - кормовой аварийный буй; 42 - румпельное отделение; 43 - кормовой люк; 44 - кормовая дифферентная цистерна; 45 - выпускная дюза буксируемой антенны ГАК; 46 - водомёт.

    English: Schematic representation of the main elements of the Russian submarine project 955
    1 - 650 mm torpedo tubes; 2 - main antenna of the sonar; 3 - 533 mm torpedo tubes; 4 - bow retractable horizontal rudders; 5 - hydroacoustic countermeasures tubes; 6 - torpedo replacement tank; 7 - torpedo loading hatch; 8 - bow trim tank; 9 - the first torpedo compartment; 10 - battery nose group; 11 - bow emergency buoy; 12 - living quarters; 13 - second command compartment; 14 - partitions of electronic warfare systems and auxiliary equipment; 15 - central post and automated command and control room; 16 - bow group of main ballast tanks; 17 - antenna of the sonar; 18 - partitions for general ship systems; 19 - running bridge; 20 - aft battery group; 21 - the third compartment of radio-technical weapons; 22 - SLBM cells; 23 - bow hatches; 24 - Bulava SLBM; 25 - retractable devices; 26 - rocket replacement tanks; 27 - conning towers and electronic warfare systems aggregate partitions; 28 - nuclear steam system; 29 - fourth bow missile compartment; 30 - pumping partition of the nuclear steam system; 31 - fifth aft missile compartment; 32 - aft group of main ballast tanks; 33 - pop-up rescue camera; 34 - the main unit of the steam turbine plant; 35 - sixth reactor compartment; 36 - auxiliary gearbox; 37 - seventh turbine compartment; 38 - eighth compartment of auxiliary mechanisms; 39 - high-pressure air system cylinders; 40 - propeller shaft; 41 - aft emergency buoy; 42 - tiller compartment; 43 - aft hatch; 44 - aft trim tank; 45 - exhaust nozzle of the towed antenna of the sonar; 46 - water cannon.

    Deutsch: Schematische Darstellung der Hauptelemente des russischen U-Boot-Projekts 955
    1 - 650-mm-Torpedorohre; 2 - Hauptantenne des Sonars; 3 - 533 mm Torpedorohre; 4 - Bug einziehbare horizontale Ruder; 5 - Rohre für hydroakustische Gegenmaßnahmen; 6 - Torpedo-Ersatztank; 7 - Torpedo-Ladeluke; 8 - Tank für Bugtrimmung; 9 - erster Torpedoraum; 10 - Batteriegruppe Bug; 11 - Bug-Notboje; 12 - Wohnquartier; 13 - zweites Kommandoabteil; 14 - Abteilung elektronischer Kampfsysteme und Hilfsgeräte; 15 - Zentrale Abteilung des automatisierten Kampfleitsystems; 16 - Buggruppe der Hauptballasttanks; 17 - Antenne des Sonars; 18 - Abteilung für allgemeine Schiffssysteme; 19 - Navigationsbrücke; 20 - Batteriegruppe achtern; 21 - dritte Abteilung für elektronische Waffen; 22 - SLBM-Zellen; 23 - Bug Luken; 24 - Bulawa SLBM; 25 - einziehbare Geräte; 26 - Raketenersatztanks; 27 - Kommandotürme und elektronische Kriegsführungssysteme; 28 - nukleares Dampfsystem; 29 - vierter Bugraketenraum; 30 - Pumpengehäuse des nuklearen Dampfsystems; 31 - fünfter hinterer Raketenraum; 32 - hintere Gruppe von Hauptballasttanks; 33 - Pop-up-Rettungskamera; 34 - Haupteinheit der Dampfturbinenanlage; 35 - Sechster Reaktorraum; 36 - Hilfsgetriebe; 37 - siebter Turbinenraum; 38 - achter Raum für Hilfsmechanismen; 39 - Zylinder für Hochdruckluftsysteme; 40 - Kardanwelle; 41 - Notboje achtern; 42 - Steuerraum; 43 - hintere Luke; 44 - Trimmtank achtern; 45 - Abgasdüse der Schleppantenne des Sonars; 46 - Wasserkanone.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...