Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

F-35A Lightning II amerického letectva; větší foto / US Air Force

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. Tím se stala společnost Lockheed Martin, která Belgii nabízí letouny páté generace F-35A Lightning II programu Joint Strike Fighter (JSF).

Belgické letectvo v aktivní službě provozuje 50 stíhaček F-16A/B Fighting Falcon, resp. modernizované verze F-16AM/BM Block 20 MLU (Mid-Life Update). Belgie přitom v 80. letech minulého století nakoupila 160 stíhaček F-16.

S belgickými F-16 se pojí i nedávna bizární nehoda, př které byl zničena jedna belgická F-16 za půl miliardy korun. Belgický mechanik omylem spustil palubní šestihlavňový kanon stíhačky a zcela zničil opodál stojící F-16 a poškodil několik dalších. Při incidentu naštěstí nebyl nikdo zraněn.

Rozhodnutí nahradit letouny F-16 padlo v roce 2014, kdy se Belgie rozhodla dále své letouny nemodernizovat a odstartovala program Air Combat Capability Successor. Do výběrového řízení se přihlásila kromě vítězného Lockheedu i společnost Boeing, která nabízela letouny F/A-18E/F Super Hornet, Švédský Saab s letounem Gripen E/F a konsorcium Eurofighter se strojem Eurofighter Typhoon. Během uplynulých čtyř let dostala údajně Belgie neoficiální nabídku k pořízení francouzských strojů Dassault Rafale či nabídky na dílčí modernizaci provozovaných letounů F-16.

Ze soutěže v průběhu času odstoupila společnost Boeing z důvodu nastavených parametrů soutěže. Odstoupit se rozhodl i Saab z obav, že přidružený objem servisních služeb by narušoval švédskou neutralitu. Ve finále výběrového řízení posuzovala Belgie letoun F-35A a Eurofighter Typhoon.

Vítězem se stal letoun F-35A. Společnost Lockheed Martin dodá celkem 34 strojů, které nahradí 50 letounů F-16. První letouny Belgie získá v roce 2023. Výběrové řízení mělo celkem sedm hodnotících kritérií, ze kterých bylo zveřejněno pouze jedno – cena.

Cena celého programu, která zahrnuje pořízení letounů, nákup náhradních dílů, výcvik personálu a výstavbu logistického zázemí byla dopředu vyčíslena na 4,14 miliardy amerických dolarů. Podle belgického ministra obrany byla nabídka společnosti Lockheed Martin až o 684,5 milionu amerických dolarů nižší než nabídka konkurenčního konsorcia Eurofighter.


Ostrý zásah (alpha scramble) belgických stíhaček F-16.

Díky objednávkám amerického Pentagonu ze září letošního roku a rozšíření zahraničních zákazníků programu Joint Strike Fighter se postupně daří snižovat jednotkovou cenu za letoun. Ta se pohybuje poprvé v historii programu pod 90 milionů amerických dolarů za verzi s konvenčním startem a přistáním F-35A. Cena dvoumotorového Eurofighteru pro srovnání přesahuje 100 milionů dolarů.

I tak je ale cena 4,14 miliardy dolarů za nákup 34 stíhaček F-35A „podezřele“ nízká, protože jen za samotné letouny Belgie vynaloží 3,06 miliardy dolarů. Pouze něco přes jednu miliardu dolarů tak zbývá na výstavbu provozní infrastruktury, náhradní díly, servisní práce, výcvikové zázemí, atd. atd. Je však jisté, že Belgie bude při údržbě F-35A úzce spolupracovat s nizozemským letectvem a bude také využívat nizozemské provozní zázemí. Právě nutnost provozovat stejné letouny s Nizozemskem byl nepochybně hlavní důvod (včetně ceny), kvůli kterého se Belgie rozhodla pro F-35A.

Ostatně obě letectva již velmi úzce spolupracují – v roce 2015 představitelé Belgie, Lucemburska a Nizozemska podepsali průlomovou dohodu, první svého druhu v rámci Evropy, o společné ochraně vzdušného prostoru. Ve střežení nebe nad celým Beneluxem se budou od roku 2017 pravidelně střídat nizozemské a belgické stíhačky.


Nizozemské F-35A ve Spojených státech při demonstračních letových ukázkách v Údolí smrti. Nizozemci a Belgičané budou při provozu F-35A velmi úzce spolupracovat.

V případě Belgie je nutné zmínit její členství v Nuclear sharing programu NATO. V rámci této iniciativy se na území zapojených členů nacházejí jaderné zbraně USA. Členským zemím programu mohou být tyto zbraně v případě konfliktu propůjčeny Spojenými státy k vlastní obraně. V současné době se jedná o gravitační pumy B61 s nukleární hlavicí o volitelné síle v rozmezí 0,3 až 170 kt ekvivalentu TNT. Na území Belgie se zmíněných pum nachází 10 až 20 na základně Kleine Brogel.

V současné době mají Belgií provozované letouny F-16 schopnost tyto pumy shazovat. V budoucnu se počítá s jejich integrací právě na stroje F-35. Oproti tomu Eurofighter tuto schopnost nemá, a ze strany USA se z pochopitelných důvodů ani integrace těchto pum neplánuje. To je jedna z dalších proměnných, která pomohla rozhodnout výběrové řízení v Belgii.

S tímto problémem se však potýká i Německo, které je rovněž zapojeno do programu sdílení jaderných zbraní. V Německu jsou pumy integrovány na dosluhujících letounech Panavia Tornado, což zavdalo taky mnohým spekulacím, že by Německo mohlo v budoucnu koupit omezené množství letounů F-35A.

Ačkoliv lze v případě Belgie pozorovat pokles provozovaných strojů z 50 na 34, je důležité připomenout, že s letouny F-35A se jedná o kvalitativní skok vpřed. Kromě vlastností stealth získá belgické letectvo díky novým F-35 i pokročilé schopnosti elektronického boje a průzkumu. Belgická akvizice je i dobrou zprávou pro Lockheed Martin a celý program JSF, který může slavit další úspěch na evropském trhu. V Evropě jsou navíc v současné době letouny F-35A nabízeny Finsku, Polsku, Německu, Řecku, Švýcarsku a Španělsko zvažuje F-35B jako náhradu za své letouny EAV-8B Harrier.

 

Zdroj: The Drive, Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americko-turecké vztahy v troskách: Žádné stíhačky F-35

Americký prezident svým podpisem stvrdil letošní zákon o vojenském rozpočtu NDAA (National Defense Authorization Act) pro fiskální rok 2019. Zákon vyžaduje po ministerstvu obrany hloubkové přezkoumání ...

Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun kombinující platformu stíhačky F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Stejný stroj ...

F-35 Lightning II: Britská premiéra, pokles ceny, bojové nasazení a nehoda

Víceúčelový bojový letoun páté generace F-35 Lightning II „zažil“ divoký týden. Letoun F-35B poprvé operoval z britské letadlové lodě HMS Queen Elizabeth, cena verze F-35A poklesla pod 90 milionů ...

Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva

Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Oproti původním britským Harrierům, které stále slouží u americké námořní ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • RiMr71
    12:22 01.11.2018

    "To sa mozno budete rozhodovat medzi Migom a Suckom"

    ...snad ne, snad to u nás do té doby trochu vychcípá..

    "Boli by blazni, aby nedali cenu vyrazne nizsiu"

    ...to o, ale jde o to o kolik a za jakých podmínek. Z posledních švédských nabídkových gripenakcí nemám pocit, že by byli nějak obchodně vstřícní, spíš mám pocit, že jsou nenažraní. Ostatně s vámi při výběrku taky v podstatě jednali jak s "debily", jako bysi byli jistí, že ať nabídnou sebevětší hovadinu, tak že to vyberete. Asi kapříci po cestě uplavali...

  • Gibon
    20:40 31.10.2018

    RiMr71: potom, co SAAB obdrzi spolu 1,7mld EUR su tie lietadla prakticky splatene. Boli by blazni, aby nedali cenu vyrazne nizsiu, ako obstaranie noveho stihaca, kludne aj tej F35. Tiez sleduju situaciu a urcite ich pokles ceny F35 netesi.

    Zalezi ako obchodnicky sa k tomu postavi MOČR a AČR. No do 2029 je este veeelmi daleko. To sa mozno budete rozhodovat medzi Migom a Suckom ;-)

  • RiMr71
    12:28 31.10.2018

    "současné Gripeny u nás mohou klidně létat ještě za 20 let a možná déle"

    ...a víte, že je máme jen "pučené"?

    Všechno je to jen o tom, co budou chtít Švédi za to další prodloužení smlouvy. A moc nevěřím tomu, že to bude "kauf". Nebo vlastně bude, ale pro ně.

  • danny
    11:32 31.10.2018

    Nějak jsem to nepostřehl, ale je fakt jisté, že se Belgie zbaví všech F-16?
    Napadá mě, že v podmínkách bylo, že si SAAB musí zajistit právě integraci B61. K čemuž se logicky nechtěl zavazovat a za další by to mohla být právě ta podmínka, která by porušovala švédské pojetí neutrality.

  • Jirosi
    19:24 30.10.2018

    Matesaax: Létat by mohli, jenže díky tomu že nejsou naše nemusí.
    A pak mi tedy přijde lepší si koupit konečně něco svého. Když poslední generace je už za "rozumné" peníze.

  • Matesaax
    18:17 30.10.2018

    Docela by mě zajímalo,zda těch 34 F-35 budou Belgičani provozovat na obou současných základnách,nebo dojde ke zrušení jedné z nich.I když je F-35 mnohem lepší než současné F-16,tak mi stejně přijde ten počet docela nízký,zajímavé ke,že Belgie v současnosti ukončuje i provoz Alpha jetů.
    Ohledně našich Gripenů mi přijdou trošku přehnané představy,že za pár let nám tu budou létat F-35.Když si uvědomíme životnost dnešních letadel,stačí se podívat jak stará letadla kupuje Chorvatsko či Rumunsko,tak je zcela reálné že současné Gripeny u nás mohou klidně létat ještě za 20 let a možná déle.

  • Clanek
    16:53 30.10.2018

    @Rase
    Puvodni plan byl, ze E/F bude jen notne prekopany C/D, ale jinak puvodni ero. Kdyz zjistili ze pozadavky maji vyssi a tudy to tedy nepujde, tak chteli pouzit alespon nektere casti (treba kridel co jsem kdysi cetl) na E/F a C/D tim fakticky zkanibalizovat. Jistojiste ne vsechny, ale takovy byl plan. Je tomu ale uz rada let a jestli to i ted realne budou delat netusim. Spis bych se nebal tipnout ze slo o umyslny hoax aby projekt noveho gripenu dostal zelenou, ale na nejakem dansko-svedskem foru kam jsem kdysi zabloudil to mistni borci dost resili, co by davalo smysl a co ne.
    Kazdopadne Svedsko planuje E/F zavadet do 60 kusu, coz je min nez kolik dnes pouziva C/D, takze gripenu slouzicich v CR nebo HU se to tak jako tak vubec tykat nemusi a ty treba budou dany k odkupu tak jak jsou. Uz kvuli ACR doufam ze tahle moznost nebude, ACR ma na vic.

    Me osobne ten kanibalizacni pristup nedava moc smysl protoze nove dily stejne vyrobit budou muset, pokud to letadlo planuji udat nekde jinde, a navic retrofit nejake soucastky co ma nalitano treba tri dekady... no nevim, taky mi to prijde jako setreni kde by nemuselo byt.

  • Jirosi
    16:38 30.10.2018

    Rase: Myslím v článku o E/F, tady to bylo uvedeno. Ž

  • Rase
    16:30 30.10.2018

    Clanek:
    je pravda že švédové chtějí rozebrat Gripeny C/D aby z nich některé díly využili na E/F? je to jen nějaká fáma nebo fakt. U švédů bych to ještě chápal, pokud chtějí škudlit, ale smysl mi to moc nedává. nekompletní C/D by pak nešly prodat ani za výhodnou cenu (třeba nám), tedy pokud by to nebyly nově vyrobené díly z C/D použité na E/F.

  • Clanek
    16:17 30.10.2018

    Rase:
    Přijde mi, že SAAB zatím s Gripenem E/F moc štěstí nemá. Jasně, vyšla jim brazílie, která si v podstatě zadotovala vývoj (oplátkou za místní výrobu) a využije je i domácí letectvo, ale to je tak nějak všechno (prozatím). Pak jsou tady státy, kterým stačí C/D na airpolicing a to je tak všechno (my a Maďaři).
    ps. čekal jsem že E/F už B61 může nést - škoda


    Gripen E/F zatim vypada, ze bude kusovka a tomu bude odpovidat cena. Ruku na srdce, po tisicich sekane F-35 bude mit problem cenove konkurovat kdokoli. Dal to nikde zatim nelita, nejsou zadne zkusenosti s provozem, nema to za sebou vychytavani detskych nemoci... Gripen E/F zatim nema smulu, gripen E/F zatim boduje presne tak jak si zaslouzi vzhledem k nahore popsanemu. Uvidime tak za dekadu, zda na ten vlak naskoci jeste nekdo. Kazdopadne ze SAABu zatim nemam pocit, ze by se nejak moc snazil, jakoby se kluci uspokojili s tou brazilii a s tim, ze to ted dekadu budou rubat pro domaci.
    Fakt jsem zvedav jak moc se budou nabizet az budou koncit leasingy CR a HU, jestli alespon tyhle dva staty dostanou nabidku co se neodmita.

  • skelet
    16:13 30.10.2018

    Clanek ja nic nezlehcuju, ale nastoleni tve otazky je zkratka nesmyslne, kdyz nevis CO Belgicane chteli.
    Vime kulove, ale budeme to automaticky prenaset na ACR, pricemz Saab nabizi prodej statum jako Indie, Brazilie atd. Takze z toho muzeme usuzovat, ze Svedove jsou ochotni k ledascemu, ale Belgicane zrejme pozadovali neco pro ne neobvykleho.

  • Clanek
    15:47 30.10.2018

    Kdo zde padl nejaky sahodlouhy rozbor? Ja zde vidim tak max sahodlouhou otazku. A dal vasi snahu ji zahrat do autu nebo prinejmensim zlehcovat. Treba vam neprijde zajimava, treba verite, ze je u ACR vse v nejlepsim poradku. Ja radeji vim nez verim, a proto se ptam (i kdyz tak nejak tusim ze zde odpoved nedostanu, asi ani nemohu, neb pujde o veci tajne).

  • skelet
    15:10 30.10.2018

    jsem vyléčen z laických prognóz na základě něčeho o čem nemáme ani tucha :D
    Nevíme co chtěli Belgičani, nevíme co máme nasmlouváno my, ale budeme o tom psát sáhodlouhé rozbory :D

  • Clanek
    14:47 30.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    @Skelet
    Byt vylecen na zaklade dlouze planovanych air policing misy v pobalti a na islandu byt klidne muzete, me to ale neuklidnuje. Otazka furt zustava (a odpoved nepodsouvam), co vsechno ma ACR nasmlouvano i mimo mirove podminky? Rado se tu totiz porovnava pronajem C/D s nakupem F-16, hazou se cifry jednim nebo druhym smerem, ale zjevne nejde o porovnavani dvou plnotucnych reseni. Vlastne, plnotucne z toho uz dnes neni ani jedno. Plnotucne je jen F-35, F-16 je uz spis jen polotucna, no a gripen, at uz novy nebo stary, je v pripade konfliktu co... taky polotucny nebo uz jen nizkotucny?

    A ta otazka nemiri na vas, ale na pany z ministerstva, protoze me jako danoveho poplatnika zajima zda platim skoro polotucnou sumu za nizkotucne reseni, nebo za sve penize dostavam i konkretni (do valky vhodne) polotucne zaruky. Pokud bylo u Belgie soucasti/gro sporu schopnost nest atomove zbrane je nakonec pro nas nepodstatne, jednoduse me to jen privedlo na tuto otazku a situaci CR.A protoze se nerad nechavam opijet rohlikem tak me mise v pobalti neodpovedeli ani jednim ani druhym smerem.

  • Jirosi
    14:20 30.10.2018

    Island a Pobaltí je tak maximum co nám s nimi Švédové povolí. A to si je klidně ze dne na den mohou sbalit, a my budeme jen koukat přes plot(soudit se).

  • Rase
    13:58 30.10.2018

    Přijde mi, že SAAB zatím s Gripenem E/F moc štěstí nemá. Jasně, vyšla jim brazílie, která si v podstatě zadotovala vývoj (oplátkou za místní výrobu) a využije je i domácí letectvo, ale to je tak nějak všechno (prozatím). Pak jsou tady státy, kterým stačí C/D na airpolicing a to je tak všechno (my a Maďaři).
    ps. čekal jsem že E/F už B61 může nést - škoda
    Jsem hodně zvědavý, zda Španělé koupí ty F-35B

  • skelet
    13:39 30.10.2018

    Clanek: obecně víme to, že nevíme na jakou strunu Belgie zahrála. Ministerstvo obrany ČR ví přesně na co může Gripeny použít a jakou má podporu při různých scénářích. Za těch x-let už jsme od laiků četli, že je nemůžeme vyslat do ciziny (A hle byly v Pobaltí a na Islandu), takže z těchto závěrů jsem už dosti vyléčen.
    Navíc Belgie je "uživatelem" jaderných bomb B61, takže tam Gripen nemůže být zařazen (možná i kvůli tomu se Saab vycukal) a moc letadel tedy Belgie nakonec na výběr neměla. Vlastně jen americké typy.

  • Clanek
    13:32 30.10.2018

    @skelet
    Nemyslim ze tu kdokoli cokoliv nafukuje, jde o zdravou otazku, ktera se tu tu a tam vyskytuje. Je zjevne ze Svedove nekyvnou na absolutne vsechno, proc by taky meli, nakonec to nejsou ani nasi spojenci. Pak je zde ale otazka na co se vlastne muze nebo nemuze spolehnout ACR. Ze je gripen super letadlo do miru, na air policing, ze servis klape a vsechno je hezke a ruzove tak nejak tusime vsichni, ale co konkretne muze CR ocekavat (ma nasmlouvano) v pripada, ze by slo do tuheho? Belgie zjevne na tuhle notu zahrala a Saab / Svedove radeji vycouvali. Inu, moc duvery to ve me nebudi.

  • madrabbit
    13:25 30.10.2018

    K tom usnižování - kdy se první stát rozhodne, že bude mít jenom 1 letadlo :-)) a o víkendu ho bude půjčovat chudšímu sousedovi.

  • skelet
    13:08 30.10.2018

    Belgické letectvo se často účastní leteckých kampaní mimo své území, takže pokud by chtěli belgičané přítomnost techniků Saabu během takové kampaně na základně v Kataru, tak to může být proti neutralitě Švédska.
    Hlavně to zbytečně nenafukujte, když neznáme podrobnosti. Kdo ví co Belgičani po nich chtěli (aby je odpálkovali)

  • El Duderino
    12:45 30.10.2018

    CerVus
    Asi tak, napr. take Holandsko ma o 50 % viac obyvatelov a o 35% vacsiu rozlohu ako Belgicko a objednalo 37 strojov.

  • Jura99
    12:45 30.10.2018

    PavolR: ty F35 teprve kupuji, takze kategorii letadel maji aktualne srovnatelnou (F16A/B vs. JAS39C/D), CR o neco lepsi.

  • Rase
    12:38 30.10.2018

    holandské letectvo již dříve (2015?) zmínilo, že plánuje provozovat 37 strojů F-35A za 4,7 mld euro, s tím, že by se počet mohl i zvýšit na 52 až 67 letounů. Belgie se rozhodla pořídit 34 strojů stejného typu, za 4,14 mld dolarů (4,7 mld euro). Koukal jsem že holandsko bylo partnerským státem projektu (Level 2) tedy na stejné úrovni jako Itálie.

  • PavolR
    12:36 30.10.2018

    CerVus: Inak zaujímavé, že Belgičania majú zhruba o toľko lietadiel viac než ČR, o koľko majú väčšie HDP. Akurát ide o lietadlá výrazne vyššej kategórie. ;-)

  • CerVus
    12:28 30.10.2018

    marfolodej: No Belgie bude mít na 30k km² 34 letadel, ČR má na 70k km² 14. Zas tak tragický poměr nemají. Ale AČR má počty techniky jen aby jsme mohli říct, že tím disponujeme, takže se to blbě porovnává.

  • Jura99
    12:11 30.10.2018

    Tak Gripen je o tridu niz, musel by byt levny. Radarova neviditelnost F35 je vyrazne dulezity parametr.

  • Gibon
    12:01 30.10.2018

    Jakub2: urcite tam bolo napisane presne toto :-/

    Alebo chceli Belgicania zaruku, ze ND a podpora budu dodavane vzdy za akejkolvek situacie. Presne to co bolo naznacovane zo slovenskeho tendra. Svedsko nie je v aliancii a iste veci nevie zarucit.

  • Jakub2
    11:50 30.10.2018

    Clanek, J. Grohmann: očividně tam bylo v požadavcích napsáno něco jako "dodavatel či švédská vláda poskytne odborný/vojenský personál k zajištění provozu na belgických základnách", tj. Švédové by byli de facto pod velením belgické (alianční) armády.

    Další ukázka tendru ušitého na míru konkrétnímu dodavateli (Lockheedu a Nizozemcům).

  • RiMr71
    11:49 30.10.2018

    ...tak snad se jich po Gripenech taky dočkáme. Jestli stojí EF teď přes 100 mega, kolik bude stát nový Tempest? Pokud se tedy vůbec někdy dokončí? A kolik tehdy bude stát F-35?
    Tím nechci říct, že nefandím Tempestu, fandím a moc. Ale myslím, že se časem z F-35 stane éro pro země které budou chtít modernizovat za rozumnou cenu, prostě "cena/výkon". O možnosti sdílet servisní zázemí s okolními partnery z NATO ani nemluvě (Polsko?).
    A za vlastní, dost bylo šmelení se Švédy... zas takové holé ****** nejsme..

  • Clanek
    11:10 30.10.2018

    Pockat, takze CR se spokojilo s nejakou nizsi urovni podpory, nazveme to "mirovou podporou" a kdyby nedejboze slo do tuheho tak "zahranicni politika a politicky mandat dnes neexistuje" a poradte si jak chcete? Dokonale.

    K Belgii, vzhledem k spolupraci s NL nejlepsi mozne reseni, len ta truba (pocty) im tam chyba, len ta truba... A doufam ze nikomu ve Francii ted nepraskne zilka.

  • Jan Grohmann
    10:41 30.10.2018

    kazd: Právě, že moc ne. Něco je zde - https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ook-saab-haakt-af-voor-vervanging-belgische-f-16-s~afab17e1/?referer=

    Kde píšou (podle google): „Ve svém požadavku vláda Belgie vyžaduje rozsáhlou provozní podporu od dodavatelské země. To by vyžadovalo švédskou zahraniční politiku a politický mandát, který dnes neexistuje.”

  • kazd
    09:59 30.10.2018

    "Odstoupit se rozhodl i Saab z obav, že přidružený objem servisních služeb by narušoval švédskou neutralitu."

    Nějaký detail by nebyl ?

  • PavolR
    09:50 30.10.2018

    Čo tam, že chudák mechanik spustil kanón, ale ktorý blb to poslal na opravu nabité. :-)
    marfolodej: Akurát Gripeny nikdy nebudú mať schopnosť niesť atomovky. ;-p

  • marfolodej
    09:28 30.10.2018

    ze 160 letadel na 50 a pak na 34 a je to v pořádku???...hm...sem jedinej komu se to zdá na hlavu? Počty letadel za chvíli doženou i nás :D