Krize amerického letectva: Polovina stíhaček F-35A a F-22A není bojeschopná

Pozemní obsluha provádí předletovou kontrolu F-35A Lightning II na základně Hill Air Force Base v Utahu; větší foto / USAF

Americké letectvo (USAF) trápí klesající počet operačně nasaditelných letadel ‒ v minulém roce mohlo USAF vyslat do boje jen 71,3 % letadel. V reakci americký ministr obrany James Mattis nařídil dosažení 80% připravenosti klíčových bojových letounů.

Bojové letouny musí procházet neustálou a pravidelnou kontrolou a údržbou všech svých systémů. Proto vždy jen část letounů je okamžitě nasaditelná do bojové operace. Obecně a zhruba platí (u kteréhokoliv letectva), že třetinu letadel lze okamžitě vyslat do vzduchu, třetina je v záloze (tedy zhruba dvě třetiny letounů je bojeschopných) a třetina je v servisu.

Zjednodušeně řečeno ‒ nasaditelné letouny jsou, ty, kterým stačí dotankovat palivo, doplnit zbraně a okamžitě je poslat do vzduchu.

Například Vzdušné síly Armády České republiky mají 12 jednomístných stíhaček JAS-39C Gripen a dvě dvoumístné JAS-39D Gripen. Z celé flotily obvykle vždy dva až čtyři letouny procházejí údržbou nebo servisem. Minimálně (resp. ideálně) musí být čtyři letouny připraveny k okamžitému nasazení a další čtyři jsou v záloze.

V případě České republiky se jedná o jednotky letounů, ale u USAF se bavíme o stovkách letadel. Tomu odpovídá velikost provozního zázemí i členů pozemní obsluhy, kteří zajišťují servis letadel.

Pokud pomineme bombardéry a bitevní letadla, v arzenálu USAF se nachází 187 stíhaček F-22A Raptor, 235 stíhaček F-15C/D, 218 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle, 941 víceúčelových stíhaček F-16C/D a 119 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II.

Podle zveřejněných dat přitom nasaditelnost všech bojových letadel USAF poklesla ze 73,7 % v roce 2014 na 71,3 % v minulém roce. Na první pohled nejde o výrazný pokles, ale ve skutečnosti tento pokles znamená, že USAF může v roce 2017 obecně nasadit o 100 letadel méně, než v roce 2014.

Nejvíce dramatický je právě pokles nasaditelnosti u stíhaček F-35A Lightning II na hodnotu pouze 54,67 %. Tedy průměrně po celý rok 2017 polovina F-35A nebyla schopna bojového nasazení. Na podobných hodnotách je i stíhačka F-22A Raptor ‒ v minulém roce bylo bojeschopných pouze 49 % z celé flotily 187 letounů F-22A. Přitom v roce 2014 bylo k boji připraveno 72,7 % F-22A.

K poklesu došlo také u transportních letadel C-17A Globemaster III nebo C-5 Galaxy, ale také u průzkumných E-3 AWACS nebo E-8 JSTARS. O pár procentních bodů se snížila nasaditelnost flotily strategických bombardérů B-52H Stratofortress, i když s hodnotou 71,82 % si stojí mnohem lépe, než bombardéry B-1B Lancer a B-2A Spirit ‒ v obou případech lze do boje vyslat pouze polovinu bombardérů.

Nasaditelnost letadel, vrtulníků a konvertoplánů amerického letectva. / USAF

 

Podle webu Air Force Times celková statistika mohla být ještě horší, kdyby se do průměru nepočítaly drony MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper, které s nasaditelností kolem 90 % výrazně zlepšují celkovou statistiku. Bez započítání flotily dronů nasaditelnost letounů USAF dosáhne jen 70 %.

Tento problém se týká také letadel amerického námořnictva (US Navy), které mají ještě větší provozní tempo než letadla USAF. Námořní letouny navíc musí působit v agresivním mořském „korozivním“ prostředí a také snášet drsná přistání na letadlové lodi.

 

Například v případě stíhaček F-18A/B/C/D je bojeschopných pouze třetina letounů. U novějších F-18E/F Super Hornet je z flotily 546 letounů připravena k boji pouze polovina strojů.

Klesající nasaditelnost má několik hlavních příčin. Především díky vysokému operačnímu tempu v Afghánistánu, Iráku nebo Sýrii řada letadel slouží i za hranicí své projektované životnosti. Výsledkem jsou mnohem dražší a časově náročnější opravy. Navíc u nejstarších letounů se některé díly již nevyrábějí nebo daný výrobce již neexistuje. Také vlivem rozpočtových škrtů muselo USAF v minulosti snížit počet členů pozemní obsluhy a omezit nákupy náhradních dílů.

 

Video: Servisní centrum letadel F-15 na základně Robins AFB, Georgie; / YouTube

Provozní problémy se promítají i do vyššího počtu nehod. Mezi roky 2013 až 2017 narostl počet nehod o 40 % a u stíhaček Hornet a Super Hornet dokonce o 50 %. Během této doby při nehodách zemřelo 133 vojáků.

Velký počet nehod a klesající nasaditelnost letounů USAF a US Navy je podle amerických vojenských představitelů a komentátorů alarmující.

Americký ministr obrany Jim Mattis proto nařídil USAF a US Navy do konce letošního fiskálního roku (do září 2019) dosáhnout se čtyřmi klíčovými bojovými letouny F-35, F-22, F-16 a F/A-18 80% operační připravenosti. Takové úrovně se dá dosáhnout několika způsoby, mimo jiné i tím, že z výzbroje odejdou nejstarší letouny. Například US Navy v nejbližších letech vyřadí 136 stíhaček Hornet a zrychlí přechod k modernějším Super Hornetům.

Při menším počtu letounů lze ušetřené peníze přesměrovat do údržby a zvýšit (i přes celkově menší počet letadel) hodnotu nasaditelných strojů. Samozřejmě základem je zvýšení finančních prostředků vkládaných do údržby, zlepšení efektivity údržby a navýšení počtu členů pozemní údržby.

Na konec si neodpustíme citát, který jasně ukazuje na důležitost problematiky servisu a údržby bojové techniky. „Kinetika vyhrává bitvy, ale logistika vyhrává válku,“ zdůrazňuje generál Carlton Everhart, šéf velitelství pro vzdušnou přepravu (Air Mobility Command).

 

Zdroj: Forbes, DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Kontroverzní tanker KC-46A Pegasus vstupuje do služby

Americké letectvo (USAF) oficiálně zařadilo do výzbroje politickými i technickými problémy sužovaný tanker KC-46A Pegasus. USAF počítá s postupným nákupem 179 tankerů Pegasus, které nahradí stárnoucí ...

Boeing T-X: Nová cvičná letadla pro americké letectvo

Společný tým americké firmy Boeing a švédské SAAB dodá americkému letectvu (USAF) nové cvičné proudové letouny T-X. Letouny nahradí v USAF stroje T-38 Talon a stanou se základním nástrojem pro výcvik ...

F-35 Lightning II: Britská premiéra, pokles ceny, bojové nasazení a nehoda

Víceúčelový bojový letoun páté generace F-35 Lightning II „zažil“ divoký týden. Letoun F-35B poprvé operoval z britské letadlové lodě HMS Queen Elizabeth, cena verze F-35A poklesla pod 90 milionů ...

Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. Tím se stala společnost Lockheed Martin, která Belgii nabízí letouny páté generace F-35A Lightning II ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Shania
    09:14 03.11.2018

    Balm: o jak velkem poškození tu ale mluvíme? rozhodně menší poškození nevyžaduje přeměření v ATF.

    U F-117 kde doslova opdadavali kusy RAM, tak se prostě nařezal nový material a nalepil zpět.

    Když došlo ke sražce izraelske F-35 s ptákem/ky, stroj byl opraven na místě do několika dní (nejspíš těžké poškození krytu radaru).

    Největší problem s udržbou u F-35 není povrch (který je velmi odolný), ale přístup k panelum, které nejsou určené pro běžnou udržbu, kde je třeba RAM znovu aplikovat.

    A pak existují věci jake je tohle

    https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/571163/handheld-imaging-tool-expands-aircraft-inspection-capability/

  • flanker.jirka
    00:59 03.11.2018

    Balm: jak je to s odolností RAM materiálu vůči případným spalinám od odpalované vyzbrojeného kanonu?

  • Jirosi
    23:13 02.11.2018

    Balm: Pokud by to bylo jak popisuješ ty, tak jim nelétá skoro nic. V tomhle případě spíše věřím na to, že vymysleli jiný způsob jak to vyřešit.
    Což může být jedno s těch tajemství proč F22 nesmí mimo USA.

  • balm
    22:22 02.11.2018

    @Shania

    Při sebemenším podezření na poškození RAM materiálů se musí zajistit důkladné otestování v EMC komorách. To mj. obnáší vyzdvižení letounu do výšky 10 - 15m a simulování letových režimů. Teprve poté se může inkriminovaná část k opravě a následně se před předáním zpět musím opět zavítat do EMC komory a znovu důkladně otestovat.

    RAM materiály patří do kategorie extreméně "vrtošivých" materiálů, které dokáží potrápit i banality. Stačí odprýsknutí vrstvy RAM nátěru a problém je na světě (... protože nátěry, respektive vrstvy absorbčních nátěrů obsahují přesné nano částice, které fungují proti konkrétním frekvencím). Má-li RAM materiál spolehlivě fungovat, vyžaduje enormní péči a nesnese sebemenší poškození.

  • logik
    21:58 02.11.2018

    cernakus:
    "Proste bychom to ze zeme"
    Jasně, takže letectvo omezené na podporu ze země. Skvělé...

    " zarusili tak huste, ze by BVR nebylo mozne"
    A mění to něco na tom, že by furt F16 s o třídu lepším radarem byla schopna dříve nalézt a zaměřit a tedy dříve vystřelit?

    "mrstnejsi"
    Přesně totéž si (nejen) naše "geniální generalita" svého času myslela o dvojplošnících, jak si povodí rychlejší, ale méně obratné jednoplošníky. Nu, realita byla poněkud jiná....

    "T-50 povodi"
    T-50 mrštnější? Ta má limit pouze 8G, F16 je 9G fighter. Tedy v té části letové obálky, kde je limiitací Gčko, je F16 obratnější.
    V těch částech obálky, kde nelimituje Gčko, pak sice v horizontále může být T-50 obratnější, ale ve vertikále bude F16 díky většímu T/W obratnější vždy.

    Takže pokud si nenechá pilot F16 vnutit jemu nevýhodnou taktiku boje, tak T-50 by i v dogfightu tahala za hodně kratší konec provazu.

  • Shania
    18:39 02.11.2018

    Dany: zde: https://taskandpurpose.com/tyndall-f-22-raptors-survived-hurricane-michael/

    Píší tam, že do pondělí budou všechny na novém stanovišti. Takže ještě asi všechyn neodletěli, ale pointa je stejná.

    Když se na to dá priorita, tak není problém zprovoznit cokoliv... to proč je normálně dostupnost nízka je skoro vždy důsledek šetření.

    Kanibalizace jiných strojů se dá taky předpokládat.

    cernakus/luky: není zadna orezana exportni verze (ofocialně potvrzeno), software a hardar by měl být u všech stejný (+adony), vec ktera by se k té vaší ořezané funkci mohla nejvíc blížit jsou regionalni MDF (knihovny hrozeb) a US určitě nedá všem všechny svoje data a řada států vyvíjí svoje.

    Nižší rcs je dosaženo jak tvarem, tak RAM materialy. F-35 má menší RCS jak F-22 a oba stroje jsou okolo -30/-40 dbsm.

    https://www.reddit.com/r/F35Lightning/comments/59xji9/the_magic_behind_radarabsorbing_materials_for/

    Hlavni problem F-22 je udržba RAM povrchu, F-35 je na tom o dost lip a zvladaji to i v omezenych prostorach LHD a CVN (kde mělo puvodne USN obavy, že top bude problem).

    Samozdrejme, že proti strojům co žadný RAM nemají, je tu extra prace a naklady.

    Operační stroje ale opakovaně demonstrovali dostupnost při cviřeních k 90% a par tydnu zpet USMC chvalilo neustale se zlepsujici dostupnost bojove nasazenych stroju na LHD.

  • cernakus
    17:02 02.11.2018

    Logik:

    Proste bychom to ze zeme zarusili tak huste, ze by BVR nebylo mozne a pak si to mrstnejsi T-50 povodi, kor kdyz jich bude dvakrat tolik. Nedelam si ambice na porazku psonku a jejich okupaci. Staci, kdyz jim ty hrozny zkysnou v hubě a prejde je chuť.
    Kdyz dostanou klepec v AA souboji, tak se pozemni uz dal nehne.

    A ted realne, co mavetsi sanci na uspech. 9 letuschopnych gripenu proti 50ti f-16+mig-29 v nezarusenem prostredi a nebo stovka T-50 proti tomu samemu v prostredi zarusenem.

    Myslim ze je jasno, ne?!

  • KOLT
    16:53 02.11.2018

    logik, a nějaký odkaz na to, že jsou už všechny „odlétnuté“ by nebyl?

  • KOLT
    16:49 02.11.2018

    Luky, takže zdroj je opět Austrálie, to ledasco vypovídá... Ovšem odstavec:
    „Well, the U.S. Congress banned the export of F-22s. The F-35 is close to the F-22 in stealth. Therefore, if foreign countries obtain the full stealth version of the F-35 and make incremental upgrades then foreign countries would possess a fighter close in performance to the F-22.“
    Mluví za vše. Jasně, z Typhoonu nebo Rafale "incremental upgrade" udělá ve stealth obdobu F-22. Tak určitě...

  • logik
    16:49 02.11.2018

    cernakus: A to si jako představuješ, že v tom hypotetickym konfliktu by poláci nerušili?

    A teď otázka: zvládne lépe rušit např. radar třídy Elta EL/M-2032, co je v T-50 anebo radary v F16? A kterej z nich bude odolnější proti rušení? A která avionika bude mít lepší rušící algoritmy?

    Obávám se, že veškeré výhody tady jsou na straně F16 - v takovym střetu by právě kvůli rušení se F16 dostali na dostřel T-50, aniž by je T-50 detekovaly, takže výsledek by byl přesně opačný, než píšeš.

    PS: Teda samozřejmě pokud bychom od rusů nekoupili Čibiny, tak to by byla jiná, to by polské stíhačky ani nevzlítli a navíc by se jim jejich AA rakety proměnili na plyšový medvídky.

    kozlus: Zkanibalizované stroje by byly vykázány, USAF nemá žádné "neevidované" na kanibalizaci.

  • Jirosi
    15:14 02.11.2018

    30% v opravě
    30% se vylepšuje
    71% je nasaditelých a je to málo.

    Tady zůstává otázka jak zvládají ty letadla provozovat na 131% času.

  • Kozlus
    13:56 02.11.2018

    Ehm, takze F-22 nejsou letuschopne, projdou hurikanem, spadne na ne hangar, ale uz z nich sundali trosky, povedlo se je prohnat koleckem prohlidek, co dalsi bylo poskozeno a stroje jsou letuschopne a na jinem letisti? Kolik na to museli zkanibalizovat jinych stroju?

  • Míša
    13:41 02.11.2018

    @cernakus
    .
    I ty jeden popleto, Polsko s jejich F-16 by našich pár tryskáčů naopak podpořilo. Škoda, že tvá domovina chce být nepřátelská, není ve výhodě.

  • cernakus
    13:18 02.11.2018

    Míša:

    Osobně se domnívám, že i Gripáč je pro nás zbytečně drahý. Na to, abychom machrovali v Estonsku nebo honili neodpovídající cesny od Temelína je to zbytečně drahé éro.

    Osobně bych mnohem raději viděl něco, jako je třebas americký projekt T-X v počtu cca 100 kusů se základní AA a AG výzbrojí. Možná bychom si to mohli i sami vyrobit. Rozmístěné strategicky po republice.

    Díky nízkým pořizovacím a provozním nákladům, jakož i schopnostem fungovat z chabě vybavených nebo rovnou polních letišť je to ideální letadlo pro dlouhodobý výcvik a udržení kvalitní pilotáže a zároveň to s přehledem a levně zvládne Air policing nad ČR. Při vhodném rozmístění základen i efektivněji než Gripen.

    Navíc pokud bychom zainvestovali do REB a dosáhli úrovně zarušení bojiště podobné, jakou zvládají Rusáci, tak bychom s tou stovkou "té padesátek" bez obtíží rozsekali i celé polské letectvo s jejich padesátkou Falconů. Což bohatě stačí.

  • Míša
    12:58 02.11.2018

    Přesně tímto "argumentem" si potvrzuji včerejší příspěvek. Možná na pořízení dostupný stroj(F-35), v nějakém budoucnu z něj neudělá pro provoz dostupný letoun pro naší chudou armádu. Uvědomme si současnou ekonomiku a možnou "zítřejší", pokud vsadíme na neúnosné řešení, letadla budou odpočívat, což není dobré pro nikoho. Prostě pro AČR 39tka, ideálně poslední ver. E. Líbit se vám to samozřejmě, jako jiné dobré řešení jistě nebude. Ale můj pohled na věc asi zůstane beze změn.

  • Scotty
    12:31 02.11.2018

    Aloha
    Ty F22 byli neletuschopné takže je nemohli včas evakuovat. Hurikán potom poškodil hangár ve kterém je měli schované.

  • Aloha
    12:13 02.11.2018

    Bylo někde napsáno, proč si nechali poškodit nějaké ty Raptory od hurikánu? To mi přijde neuvěřitelný už jen vzhledem k tomu, že jich mají tak málo.

  • danny
    11:22 02.11.2018

    Jinak osobně nevnímám 70% bojeschopnost jako nějakou tragédii. Vše do 50% je slušný úspěch.

  • danny
    11:20 02.11.2018

    Shania: nemáš k tomu nějaký link? Ty počáteční informace vypadaly dost neradostně. Jestli to dokázali přeletět, tak příjemné překvapení. Teda už vůbec to, že byli schopni dát základnu do stavu, aby z ní vůbec mohlo něco odletět, musel být masakr.

  • Luky
    11:11 02.11.2018

    teď nemám moc času prověřovat tyto narychlo najité odkazy:

    https://defence.pk/pdf/threads/exported-downgraded-f-35-has-beach-ball-size-rcs-of-0-15-m2.206023/

    na F-16net klasicky, že je to kachna, ale ne zcela přesvědčivě:
    http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=25673

  • Klimesov
    10:58 02.11.2018

    cernakus: Ten systémový bordel by mohl být jeden z důvodů. Další důvod by klidně mohlo být zvýšené operační nasazení letounu F-22. Přece jen F-22 jsou sice cca 13 let ve výzbroji, ale až od roku 2014 se intenzivněji zapojují do operačních nasazení. Díky tomu začíná vyplouvat problematika nasazení této techniky na povrch.
    Těch problémů tam ovšem může být celá řada.
    Ovšem hned bych tuhle technologii nezatracoval. Uvidíme jak si s tím USA poradí a jak budou schopny do budoucna tyhle problémy vyřešit. Nebojím se toho, že by si s tím nebyly schopni poradit.
    Osobně si myslím, že je až příliš brzy vytvářet jakékoli závěry. Uvidíme třeba se to za další 4 roky podaří vyřešit a tempo a schopnost nasaditelnosti letounů 5. generace vzroste a nebo taky ne.
    Dal bych tomu ještě čas.

  • Luky
    10:47 02.11.2018

    Jaký konspirace, navázal jsem na odpovědi ze včerejšího odkazu, které mi mimochodem přijdou mnohem reálnější, než legendy, které tu psal Shania.

    U stíhaček s RCS pod 1m2 se už musíte dost snažit.

    Proč asi měly a mají dvoumotorový stíhači RCS 15-20m2?
    I RCS 0,5m je výhoda a dá konstruktérům práci.

  • cernakus
    10:46 02.11.2018

    Luky:

    Ufimcev tvrdi ze udela. A i kdybych jeho praci necetl, veril bych mu vice nez tobe;-)

  • KOLT
    10:38 02.11.2018

    Luky, nezlobte se na mě, ale vám už ty konspirace fakt lezou na mozek. F-35 používá krom USA už několik dalších států. V Evropě i mimo ni. A nikde jsem nezaznamenal, že by jejich letectva řešila neodpovídající RCS. Nota bene, hodnota 0.25 je zcela mimo realitu. Tu mají konvenčně tvarované moderní stíhačky s minimem či dokonce bez RAM.

  • Luky
    10:14 02.11.2018

    Tvarový STEALTH ti neudělá z objektu o velikosti několika dost metrů kulku s pistole.

  • cernakus
    10:08 02.11.2018

    Luky:

    ne to je nesmysl. Stealth u F-22 a F-35 je primárně tvarový. Vliv RAM materiálu je relativně malý (v logaritmickém řádu cca 1-1,5). RCS tak bude velmi podobné, i kdyby Američané použili RAM lepších kvalit.

    Shania:

    U té F-35 bych to omezeně pochopil, i když mají dlouhodobé zkušenosti s F-22 a F-35 je k dispozici už taky nějakou tu dekádu. Ale u F-22 se takto argumentovat už moc nedá.

    Tam prostě musí být systémový problém. Tedy buď jsou to letadla tak komplikovaná, že není technicky možné je udržet ve stavu vysoké připravenosti i když jsou mladá a s jejich stárnutím se bude situace radikálně zhoršovat. A nebo je to technika natolik pokročilá, že rutinní zvládnutí pro běžnou údržbu je otázka dekád praxe a pak by měl časem přijít zlom a přpravenost by měla růst.

    Nicméně tak jako tak to ukazuje na jeden fakt. Ty letadla jsou pro full scale konflikt naprosto k hovnu, protože ve válečných podmínkách je nejenže nepůjde rychle nahrazovat, ale nejspíše ani udržovat letuschopné.

    A dtto čeká všechny letadla 5. generace, Su-57 nevyjímaje. Možná i proto se do jejich vývoje ostatní hráči zase tak neženou. Tyto zkušenosti Američanů jsou doslova k nezaplacení.

    Jsem zvědav, jestli se toto promítne do letounů 6. generace. Tedy, že vzniknou letadla, která sice nedosáhnou kvalit a výkonů letounů 5. generace, ale budou nesrovnatelně jednodušší na výrobu a údržbu.

  • Luky
    09:44 02.11.2018

    Nesetkali jste se ještě někde jinde s informací, že exportní F-35 má RCS 0,25m2 oproti americké s RCS 0,0000nevím?

  • Slavoslav
    09:40 02.11.2018

    Luky

    no vzhladom na to, ze F35 uz lietaju u zahranicnych uzivatelov mimo USA tak by sa takato potemkiniada s natermi na hodinu a podobne rychlo prevalila.

    a tak vseobecne. Mat nasaditelnych cez 71% lietadiel mi teda ani nahodou nepride tragicke vzhladom na aj v uvode spomenute pravidlo o tretinach. Proste niekedy sa tie vacsie servisne zasahy robit musia a nasaditelnost 100% byt nemoze

  • Luky
    09:31 02.11.2018

    ....a teď k tomu ještě přidej atmosféru možné obchodní války s Evropou, o které před pár dny mluvil do médií premiér.
    Mají letadlo s obrovským rozpočtem, výkladní skříň letectva a nezvládají to ideálně. Jasně, je to čerstvé a mladé, může se jednat o dětské nemoce, ale......co my víme, jakou péči a výbavu potřebuje F-35 aby dosahovala "úžasných výsledků", o kterých se vypráví u táborových ohňů na obou březích Atlantiku.

    Indové při cvičeních namatlali MiG-21 nějakým pohlcujícím domácím nátěrem a vysloužili si respekt. Kdo ví, jak připraví ve státech třeba 6 strojů před mezinárodním cvičením. Možná to pak má hodinu pardní RCS, možná to stojí na rušičce, možná....možná to pak musí na měsíc k lakýrníkovi, jinak je z toho celkem normální letadlo se slušnou avionikou.

  • palo satko
    09:13 02.11.2018

    Je to sice pri F-35 štatisticka neprijemnost, ale realne nie je nijako ohrozena bezpečnost samotneho uzemia USA. Amerika je daleko a žiadne nepriatelske lietadla nad nou llietat ešte storočie nebudu. Pre europskych majitelov F-35 je to ale uplne ine kafičko. Podla zasady: Bližšia košela ako kabat, je jasne, že americki dodavatelia budu mat časovy sklz s dodavkou dielov či už nejakou havariou pokazenych, alebo prevadzkou opotrebovanych.

  • Scotty
    23:05 01.11.2018

    Tady se alespoň ukazuje jedna z mála výhod pronájmu stíhaček. Nasmlouvány jsou letové hodiny a výrobce je motivován udržovat stroje bojeschopné. Aby mohly být hodiny nalétány.

  • Shania
    22:44 01.11.2018

    danny: myslim, že pravě odletěla poslední F-22 z tyndallu, takže jsou všechny min letu schopné.

    cernakus: průměrnou dostupnost F-35 tahnou dolu starší stroje, nedostatek dílů, dostatečné nezafinancovaní dep v min letech, procesy udrzby jsou odlisne a vetsina toho je stale ve fazi hledani tech nejefektivnejsich postupu, atd...

    Naprostá vetsina stroju s nizkou dostupnosti slouzi pro vycvik.

    Operační stroje mají u většiny letek dostupnost 70-90%

    Tady je vidět dostupnost podle výrobních serii (rok/dva zpet).
    http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=26791&t=1

  • Snownomad
    21:01 01.11.2018

    co mají amíci je mi u prdele, ale ty počty českých pronajatých dětských stíhaček jsou trapné

  • danny
    20:28 01.11.2018

    Dušan: cerpam z celkem seriózních zdrojů. Přece jen, nezapomen že kompozity. A na ty letadla padaly díly zodolnene střešní konstrukce. Vůbec bych se rozhodnutí nechat nejhůř poničené kousky na kanibalizaci nedivil. Viděl jsi ty fotky...

  • danny
    20:24 01.11.2018

    cernakus: vyzván jsi byl, ale to pokání bylo dost chabé. Měl bys kolegům ukázat vyšší level sebetrýznění, abys je přesvědčil, že to myslíš upřímně:-)
    Myslím, že to bude o podobném servisním modelu, který funguje u prémiových automobilek. Technik už dávno nerozebírá agregaty a nemění pístní kroužky. Připojí notebook, pustí diagnostiku a co nevyřeší sw upgrade, řeší se demontáži celého technologického celku a odesláním na specializované pracoviště. Servisní střediska ale většinou nedrží náhradní celky skladem, takže se čeká na dodávku z centrály. Čím vzácnější verze, nedejboze mezityp, tím dýl se čeká. U F22 bude dílů nedostatek, u F35 ještě servisní logistika nebude řádně vyzrálá. Plus dětské nemoci.

  • dusan
    20:21 01.11.2018

    danny

    Určite žiadny z nich nie je "neopraviteľný" .... ide len o to koľko by to stálo. A keďže F-22 má pre Amíkov cenu zlata, tak predpokladám, že opravia i tie "neopraviteľné" ....

  • cernakus
    20:02 01.11.2018

    Přemejšlím, jestli vyzvat naše milé RAŽe k dehonestaci USA, jako jsem byl já nucen dehonestovat Rusko pod článkem o potopeném dok :-)

    Stejně mi palice nebere, jak to, že jim vázne nejvíce provozuschopnost nejnovějších strojů. Člověk by čekal, že co je nové, to je fajné a nebudu s tím takové problémy jako se starými škopky. Ale zřejmě to bude důsledek přetechnizování těch letounů.
    A nebo, že by důsledek úpadku technické inteligence, na kterou jsem narážel v jiném vlákně.

    Za normálních okolností bych té tabulce v článku ani neveřil, ale když nedávno musela zůstat třetina Raptorů v hangárech na Floridě, tak to asik bude pravda.

  • danny
    19:09 01.11.2018

    Civil: paradoxně se díky hurikánu statistika bojeschopnosti zlepší. Všechny poškozené stroje byly neboje schopné. Tři by měly být poničený neopravitelne, takže se patrně vyřadí a procenta bojeschopných se zvýší:-)

  • Gibon
    18:39 01.11.2018

    Dusan: do konca tohto roku budu vsetky odstavene Migy opravene. Problem bol s opravami motorov
    Posledny spolocny prelet absolvovalo 7 kuskov ;-)

  • Civil
    18:26 01.11.2018

    Jsem zvedavy, kdy opravi F-22, ktere pocuchal hurikan. Posledne jednu opravovali 6 let.

  • dusan
    17:24 01.11.2018

    Zaujímavá otvorenosť .... počet našich bojaschopných stíhačiek MiG-29 ja ťažké tajomstvo ... i keď verejné je to, že sme na tom veľmi bledo : (.