Sloní chůze stíhaček F-35A Lightning II

35 stíhaček F-35 Lightning II je připraveno k hromadnému vzletu ze základny Hill Air Force Base; větší foto / USAF

Příslušníci 388. stíhacího křídla a přidruženého rezervního 419. stíhacího křídla ze základny Hill Air Force Base v Utahu poprvé vyzkoušeli se stíhačkami F-35A Lightning II taktiku „sloní chůze“. Jedná se o taktiku amerického letectva (USAF) s cílem na rozjezdové dráze seřadit a následně velmi rychle vyslat do vzduchu největší možný počet letounů.

Ke cvičení došlo 19. listopadu a smyslem bylo provést nácvik vzletů s minimálními rozestupy MTO (Minimum Interval Takeoff). K tomu slouží taktika „sloní chůze“, kdy jsou letadla (obvykle s plnou výzbrojí) seřazena na vzletové dráze s minimálními rozestupy a připravena ke vzletu. Tato taktika má kořeny ve druhé světové válce, kdy bylo nutné v rozumném časovém období zajistit start až 1000 bombardérů.

Nácviky MTO se provádějí na amerických základnách pravidelně. Nejznámější jsou cvičení v Jižní Koreji, kdy na vzletových dráhách základen Kunsan nebo Osan se pravidelně seřazují velké počty amerických a jihokorejských stíhaček F-16, včetně amerických bitevníků A-10. Cvičení slouží jako demonstrace síly vůči Severní Koreji.

K největšímu cvičení s využitím taktiky „sloní chůze“ došlo v roce 2012, kdy na základně Seymour Johnson Air Force Base v Severní Karolíně provedlo hromadný start 70 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle. Během cvičení tato letadla simulovaně zničila údajně až 1000 pozemních cílů.

Podobná cvičení nemají připravit piloty jen k případnému masovému bojovému nasazení, ale slouží také k demonstrativní ukázce schopností jednotky a k posilování morálky. „Dnes večer jsme připraveni bojovat a cvičení s několika letkami F-35 prokazuje naší schopnost porazit potenciální protivníky kdekoli povstanou,“ říká major Caleb Guthmann, zástupce velitele 34. stíhací letky a jeden z řídících cvičení.


Známý obrázek amerických a jihokorejských F-16 během nácviku sloní chůze na základně Kunsan (2012); větší foto /USAF

V normálním dni obě křídla ze základny Hill Air Force Base provádějí 30 až 60 vzletů denně, avšak během cvičení MTO stejný počet letounů provádí vzlety s rozestupy pouze 20 až 40 sekund. Dodržování rozestupů je klíčové, protože startující letadlo za sebou vytváří vzdušné víry, které mohou zapříčinit pád následujícího letadla.

Nácviku MTO na základně Hill Air Force Base se zúčastnilo 35 stíhaček F-35A, které všechny vzlétly do 11 minut. Z utažské základny do konce roku 2019 mají působit (společně se stíhačkami F-16) tři bojové letky se 78 stíhačkami F-35A.

Ukázka „sloní chůze“ je další signál o rozšiřování schopností letek USAF vyzbrojených stíhačkami F-35. Ostatně 34. stíhací letka z 388. stíhacího křídla vůbec jako první jednotka v roce 2016 oznámila s F-35A dosažení počátečních operačních schopností. Od té doby 388. a 419. stíhací křídla provedla s F-35A již více než 10 000 vzletů.


Sloní chůze F-35

K dnešnímu dni USAF provozuje 156 stíhaček F-35A, americká námořní pěchota 61 letadel F-35B a námořnictvo 28 palubních variant F-35C. Připomeňme, že podle nedávné hodnotící zprávy nasaditelnost stíhaček F-35A v roce 2017 dosáhla pouze 50 %, tedy pouze polovinu F-35A by dokázalo USAF v jeden okamžik nasadit do bojové akce.

V reakci na to americký ministr obrany James Mattis nařídil dosažení 80% nasaditelnosti, což je ambiciózní cíl, protože průměrná nasaditelnost stíhaček F-15 a F-16 dosahuje 70 až 80 %.

Konkurencí stíhaček F-35, alespoň v technologické rovině, jsou ruské stroje Su-57 a čínské J-20. Oba státy prohlašují, že jejich stroje dalece technologicky převyšují americké stroje F-35 i F-22. Rusko však stejného počtu Su-57, jako má nyní americké letectvo F-35A, dosáhne nejdříve v roce 2035 (zřejmě při stejné úrovni nasaditelnosti). Čínský J-20 stále používá ruské motory a není jasné, kolik J-20 ročně je čínský průmysl schopen vyrábět.

Zdroj: 388th Fighter Wing

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-35 Lightning II: Britská premiéra, pokles ceny, bojové nasazení a nehoda

Víceúčelový bojový letoun páté generace F-35 Lightning II „zažil“ divoký týden. Letoun F-35B poprvé operoval z britské letadlové lodě HMS Queen Elizabeth, cena verze F-35A poklesla pod 90 milionů ...

Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva

Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Oproti původním britským Harrierům, které stále slouží u americké námořní ...

Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. Tím se stala společnost Lockheed Martin, která Belgii nabízí letouny páté generace F-35A Lightning II ...

Krize amerického letectva: Polovina stíhaček F-35A a F-22A není bojeschopná

Americké letectvo (USAF) trápí klesající počet operačně nasaditelných letadel ‒ v minulém roce mohlo USAF vyslat do boje jen 71,3 % letadel. V reakci americký ministr obrany James Mattis nařídil ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • StandaBlabol
    09:49 26.11.2018

    Jo, jo. Čím víc loď kouří, tím je silnější. Zkoušeli rozkouřit u Kursk, ale u ponorek jim to prý nefunguje.

  • Packal
    07:09 26.11.2018

    Ale no tak, zbytečné to tu řešit, když to již osvětlil Peskov: Kuzněcov kouřil, aby zastrašil lodě Královského námořnictva, které ho sledovaly.

  • cernakus
    23:52 25.11.2018

    zbytečné hádky chlapci. Kuznič, který byl sledován po celou cestu, hulil JEN v kanále, kde je největší koncentrace lodí a blízkost k pobřeží, jakož i tam mají civilní lodě, které nesplňují normu emisí přípustnou pro přístavy zaracha (řeší se to dvojím palivem, jedno méně sračkoidní pro přístavy a hlavní cestovní, které je arcisračka).

    Nemusíme nad tím moc koumat, aby nám došlo, že to tam Rusáci vyčmoudili schválně a bylo to od nich dětinské.

    To samozřejmě nic nemění na tom, že kotle kuzniče byly ve špatném stavu a proto je vyměnili/repasovali. Je klidně možné, že některé z nich nebyly schopny dosáhnout potřebného pracovního režimu, ale to se nikdy s jistotou nedozvíme. Ale je prostě fakt, že když kapitán nechce, tak kuznič nehulí.

  • Czertik
    22:46 25.11.2018

    dany
    Naznacoval sme nekde ze nechapu rozdil v pracovnich cyklech stroji/lodi ?
    Resp. to ze jine lode NIKDY nehuli, nebo nehuli jen pri plavbe ?

    A dle ceho je tebe kuznic "parnik" ? Ve srovnani s jakoukoliv lodi postavenou v te dobe.
    Nebo snad chces naznacit ze rusove co se typka pohonu se nikam neposunuly od zacatku 20 stoleti ?

  • logik
    21:40 25.11.2018

    danny:
    Asi by ses divil, kolik lodí mělo a má klasické parní turbíny (on i moderní parník turbínu má, ale nebudu chytat za slovo :-)), a přitom nehulí jak Kuzněcov.... Jako jestli Kuzněcova porovnáváš s kvalitou lodí a paliva z první světové, tak má Tvůj argument smysl, jinak ne: moderní parní stroje na frakce ropy takhle nehulej, pokud jsou krmený rozumným palivem - a pokud hulej kvůlli palivu, tak při tom vznikající splodiny při hoření ty kotle ničej, takže ani hodit to na palivo rozumně nejde: následná nutná údržba vyjde dráž, než kvalitnější palivo.

    "Jinak u toho parního stroje fakt nevím, co by tam mohlo být za problém - topeniště, komín?"
    Co třeba zadehtování a z toho plynoucí blbej přístup vzduchu a nedostatečný spalování; koroze vnitřních příček v kotli a z toho plynoucí různý falešný tah? Nebo problémy s řízením celého systému spalování: tedy se správným dávkováním vzduchu do správných míst, popř. přímo výrobní vada, která opět vede k nekvalitnímu spalování?
    Moderní parní stroj není "voheň a komín", pokazit se toho na něm může poměrně dost.

    ===

    Jinak fakt nechápu, že se snažíte to kouření "hájit" klasickým tvrzením: it's not a bug, it's a feature.
    Vaše tvrzení, že je to vlastně normální - tedy že by Rusové svoji LL degradovali takto nevhodným pohonem (kouřící loď je daleko lépe detekovatelná, a zároveň kouř značí nedostatečné spalování a tedy vyšší spotřebu) - mi přijde pro Rusko daleko více dehonestující, než to, že holt ten pohon je třicet let starej a potřebuje generálku: po tom, jak se ke Kuzniči chovalo Rusko jeho prvních patnáct let, to není nic divného.

  • Scotty
    20:47 25.11.2018

    danny
    Při poslední opravě byli kotle z Kuznětsova vymontovány a vyměněny nebo repasovány. To nesvědčí o tom že by byli ve 100% stavu.

  • danny
    18:24 25.11.2018

    Czertik: výborně, takže chápeš rozdíly mezi různými typy pohonů a různými fázemi pracovního cyklu. Takže úplně jednoduše-kuzmic nemá ani turbínu, ani diesel. Je to parník. A když parník kouří, většinou to neznamená, že by byl rozbitý.

    Speciálně ta fotka z Kunsanu vypadá fakt impozantně

  • Czertik
    17:43 25.11.2018

    dany
    jedna se o lode v pristavu, a ten druhy jednoznacne pise ze jde o kour kdyz lod statuje (coz bych se ani nedivil kdyby to byl i pripad prvniho linku).
    A jak jiste uznas, je rozdil mezi tim, kdyz startujes a nemas motory/turbiny/potrubi jeste rozehrate na provozni teplotu, tak tam bude dochazet k nedokonalemu spalovani - a tudiz koureni - coz ale nejde pouzit na lod ktera uz je nekolik dni na ceste na mori jako kuznic.
    nemam probem s tim kdyz lod coudi pri startu, ale kdyz huli pro ceste.

  • danny
    22:42 24.11.2018

    Czertik: ja to myslel ciste jako těchnicky dotaz a s kuzmicem to byl, samozřejmě vtip. Jaxi nemá smysl porovnávat parnik s proudovým letadlem, že.
    Jinak u toho parního stroje fakt nevím, co by tam mohlo být za problém - topeniště, komín? Nenapadá mě fakt nic, kromě paliva. Sem tam se nějaké fotky coudicich lodi najdou, ale tam to má principielně odlisne příčiny.
    http://cdrsalamander.blogspot.com/2013/03/black-smoke-means.html?m=1
    https://coronadotimes.com/news/2016/02/19/fire-on-navy-ship-in-bay/

  • Czertik
    22:10 23.11.2018

    Gagnut
    nikdo tu netrdil, ze amicka technika nehuli, jak dokazuji jak videa b-25, tak i legendarni dymic fantom.
    To co tvrdime je to, ze jak kuznic "pokladal" dymovou clonu v kanalu skutecne neni neco, co by se melo normalne dit.
    Skutecne sem si nikde nevsiml jakekoliv fotky amicke lodi, ci jineho statu, ktera by tak hulila.
    A pokud to u neho nebyla zadna porucha, ale bezny provoz zpusobeny "srackovym" palivem...tak to jen ukazuje jak je ruske namornictvo bidne s financemi na provoz.
    Cim to asi tak bude ze cinske "kuznice" tak vubec nedymy ?

  • Jirosi
    18:45 22.11.2018

    Diskuze k B-52G je sice super kluci, ale co si tak přečíst popisku u toho videa?

    "The B-52G was proposed to extend the B-52's service life during delays in the B-58 Hustler program. At first, a radical redesign was envisioned with a completely new wing and Pratt & Whitney J75 engines with a water injection system to assist on takeoff. The water injection adds approximately a 17% increase to the takeoff power, also leaving the runway covered in a dense smoke screen."

  • gangut
    17:33 22.11.2018

    logik
    Tak B-52 je každý rok v Ostrave. Skúste si tam zájsť či nehulí aj pri nízkom prielete. Ste si istý, že vstrekovanie vody sa používa aj na B-52G a pri vzlete bez nákladu? Asi nie.
    To že sa jedná o poruchu tvrdíte vy ja som to nikde nespomenul.
    "Spalování pri bohaté smesy" ste si asi šteloval Pionýra, že? Prúdový motor funguje trochu ináč. :-D
    Prúdový motor vždy pracuje s veľkým prebytkom vzduchu,aj na zemi, aj keď lietadlo stojí. Prebytok vzduchu musí byť kvoli chladeniu a ochrane plamencov spaľovacej komory.Otázka pre Vás , teoretika. Ako by im asi potom horelo palivo vo forsážnej komore keby sa všetok "vzduch" spálil v motore?
    A k tým tryskám. Znovu, zabudnite na motor v aute. V prúdovom motore máte trysku, ktorá kontinuálne rozprašuje palivo. Na volnobehu aj na maximálnom režime. To znamená že rozprašuje palivo, či cez ňu pretečie 100l/hod. alebo 1000l/hod.

  • logik
    16:59 22.11.2018

    gangut: ne, vodní pára není černá, ale dochází k jinému režimu spalování při příliš bohaté směsi ....
    Jinak, to, že nejde o poruchu je vidět ze dvou jednoduchých faktů:
    a - Každá B52 při startu kouří
    b - Žádná B52 při letu nekouří

    Zpochyňovat to, že jde o design motorů B-52 může jen teoretik, kterej má možná nastudovaný principy fungování proudových motorů z ruských skript, ale B-52 v životě neviděl.

    Jinak k:
    "Prúdový motor vždy pracuje s veľkým prebytkom vzduchu"
    .... pokud ovšem letadlo letí. Přávě při startu je na tom se vzduchem nejhůře

    "Dymivosť je skor problém kvalitného rozprášenia paliva a zmiešania so vzduchom"
    Jinými slovy, ke kouřivosti dochází, i když je lokální nedostatek vzduchu. A trysky, které ideálně rozpráší "běžné množství paliva" holt při startu nerozpráší zvýšené množství paliva, které je možné při water injection do motoru vstřikovat

  • gangut
    15:02 22.11.2018

    danny
    To že dymivosť sposobuje vstrekovanie vody je tvrdenie ľudí, ktorí proste nemožu pripustiť že emerická technika može dymiť. Ona totiž para z emerickej vody je čierna.
    Palivo s kyslíkom sa spáli vždy v rovnakom pomere. Prúdový motor vždy pracuje s veľkým prebytkom vzduchu pretože vzduch sa používa aj na vnútorné chladenie. Preto može fungovať prídavné spaľovanie. Dymivosť je skor problém kvalitného rozprášenia paliva a zmiešania so vzduchom. Tryska teoreticky može ideálne rozprášiť palivo len pri jednom režime, pri duplexných tryskách v dvoch.

  • danny
    13:58 22.11.2018

    gangut: dík za info. Nějak mě nenapadlo, kde jinde, než v chlazení vzduchu v kompresoru by to mohlo mít nějaký efekt. Každopádně z toho plyne, že na kouřivost může mít vstřik vody přesně opačný efekt, do spalovací komory se dostane víc kyslíku a hoření by tudíž mělo být kvalitnější, ne?
    Jo pyropatrony, to mi nedocvaklo. Přemýšlel jsem, co by to mohly mít TF-33 za unikátní vlastnost:-) Jsem dnes nějak zabržděnej.

  • gangut
    10:55 22.11.2018

    danny
    Vstrekovanie vody sa na prúdových resp. turbovrtulových motoroch používa z toho istého dovodu ako u piestových motorov. Voda sa vstrekuje do posledných stupňov vysokotlakého kompresoru, odoberá teplo, čim znižuje teplotu horenia a expanzia vodnej pary zvyšuje tlak na turbíne. Čiže umožňuje krátkodobe zvýšiť dávku paliva, bez zvýšenia teploty na turbíne a zvýšiť výkon. Rovnaký systém používa napríklad L-410 Turbolet
    To čo logik popisuje ako "výbušninu" sú v skutočnosti pyropatróny. Proste pyropatróna vytvorý tlak plynov, ktoré cez vzduchový spúšťač roztáčajú motor. Je to starý systém používal sa aj na piestových motoroch. Limituje počet spustení na počet pyropatrón. Normálne sa používajú ako zdroj tlaku pomocné jednotky, u nás napríklad Safír na L-39 alebo AI-9 na Mi-17,alebo turboštartéry ako na migoch 23,29 alebo Su-22.

  • danny
    10:23 22.11.2018

    logik: vzhledem k tomu, že je to obyčejné topeniště jako u parní lokomotivy nebo v elektrárnách, co jedou na mazut, případně uhelný prach a podobný bordel, ovlivňuje kouřivost hlavně teplota ve spalovací komoře, kvalita paliva a meterologické podmínky. Z technických závad by padal v úvahu max. management přívodu vzduchu, ale to není nic sofistikovaného.
    Nemáš něco bližšího k tomu vstřikování vody u B-52 + to startování semtexem? To jsem nikde neslyšel. Vím, jak funguje vstřikování vody, nebo směsi s alkoholem u pístových motorů s kompresorem, kde jde hlavně o chlazenívzduchu před kompresorem, což zvyšuje účinnost kompresoru a snížení teploty směsi plněné do válců umožňuje zvýšit plnicí tlak. Vím, jak funguje u písťáků obohacení směsi o kyslík aplikací oxidu dusného. Ale schéma fungování u proudového motoru jsem neviděl.
    Jinak je mi to vysvětlení černého kouře docela podezřelé, vodu v palivu obvykle signalizuje bílá barva, černá je důsledkem nedokonalého spalování a vysokého podílu velkých sazí. K čemuž by mi spíš sedělo chlazení vzduchu v kompresoru nadměrným množstvím paliva, které se pak nestačí ve spalovací komoře spálit.

  • GlobeElement
    09:11 22.11.2018

    Luky - GlobeElement
    kolik zim ještě bude muset přejít nad tvojí hlavou, než si zapamatuješ, že Gripenů máme 14 :)

    GE - no jo, ale z toho dva dvoumístné, primárně cvičné. Ty jsem do boje neposílal.

  • raziel87
    07:07 22.11.2018

    Jirosi, prosím pěkně, když už máš s Czertikem neustálou potřebu klást "zvláštní" otázky a sdělovat nám svoje subjektivní pohledy na vojenskou techniku a taktiku.....
    Přestaň konečně psát HOLD!! je to HOLT....nemám rád Grammar Nazi, ale
    když už jsem byl neúspěšný ve svých pokusech, abyste s Czertikem přestali
    postovat vaše retardované příspěvky, třeba alespoň začneš psát holt :-)

    Pomalu se musím smířit s tím, že diskuze budou zahnojené Vašemi oduševnělými tezemi.

  • Jirosi
    06:57 22.11.2018

    Logic:"petris: Co vím, tak Liaoning má stejnej pohon a nekouří. Stejnětak tolik nekouří jiné ruské lodi. Takže čistě na "potravní univerzalitu" to u Kuzněcova hodit nejde."

    To je o tom jaký mazut tam naliješ, nic víc.

    Hold způsob jak mohou cele perutě působit, prostě pokud máte 12-14 letadel, tak to neřešíte. Pokud však vaše letectvo má 1000+ letadel je potřeba je dostávat smysluplně do vzduchu.

  • Larry
    23:39 21.11.2018

    Hmm, co mě to jenom připomíná??
    Štít 72 podbnost čistě náhodná, úkol stejný..... hromadný vzlet
    https://www.youtube.com/watch?v=lCZA2CEJNKg

  • logik
    22:15 21.11.2018

    petris: Co vím, tak Liaoning má stejnej pohon a nekouří. Stejnětak tolik nekouří jiné ruské lodi. Takže čistě na "potravní univerzalitu" to u Kuzněcova hodit nejde.

  • Snownomad
    21:54 21.11.2018

    czertik:

    žádná třídenní válka nebyla

  • Michaall
    21:16 21.11.2018

    dusan
    tak f15 má hlavně výhodu ve velké nosnosti, u té poslední verze pro Izrael až 13tun což je v této kategorii opravdu bezkonkurenční....

  • Czertik
    20:01 21.11.2018

    dusan
    proc si myslis ze f-35 ma kratke nohy ? Vzdyt jeho bojovy dolet je kolikrat lepsi nez i u dvoumotoraku.

  • Czertik
    19:58 21.11.2018

    cernakus
    Tady by ses skutecne mel lip informovat. Ver me, kdyz ti napisu ze za 3 deni valky izraelci dokazali za 20 min letadlo co se prave vratilo z bojove mise nejen odtahnout na misto pripravy,ale i vyzbrojit, zkontrolovat a doplnit palivo.
    Klidne si to over na netu.

    Byt ano uznavam, pripravit letou na uplne prvni let po delsi dobe chce vic casu, ale zapominas, ze mas cas na to pripravit vsechny ty letouny v hangarech, pred tim, nez vyjedou.
    A skutecne behem 1 ci 2 dnu, ci dokonce tydne ti zadny letoun neskoci ze stavu "plne bojeschopny" do "castecne bojeschopy ci nebojeschopny".

    A ano, dnesni satelity, drony apod sou sice pekna vec, ale stale ti nedokazi rict jestli mechanici v hangaru pracuji na letadle a pripravuji ho na boj, nebo jim tam "rezivi" a hraji karty.

    A v dnesni dobe ti nehagaruji vsechny letouny jen skutecne chude staty.

  • dusan
    19:34 21.11.2018

    Zaujímavé info:
    https://defence-blog.com/news/israel-decides-to-purchase-new-f-15ia-fighter-jets.html

    Pre Izrael má F-35 "krátke nohy" a tak bude dlhodobo slúžiť so strojmi F-15.

    Možno čakať, že stroje F-16 bude Izrael ďalej odpredávať .... neponúkajú unikátne vlastnosti F-35 ani dolet strojov F-15.

  • petris
    19:30 21.11.2018

    logik:
    Pokiaľ viem tak ani u Kuznecova to dymenie nemusí znamenať poruchu. Jeho kotle sú, resp. boli, také že mohli spaľovať čokoľvek od najhnusnejšieho mazutu, ktorý môžeš krájať lopatou, až po fajnovú naftu. Daň za to bola že horáky nepracovali v ideálnom režime prakticky nikdy, čo spôsobovalo silnú dymovosť.

  • cernakus
    19:28 21.11.2018

    czertik:

    řekl bych, že nemáš představu jak časově náročné je dostat letadlo do stavu připravenosti a do správné formace na VPD. Můj odhad půl den, je podstatně blíže než tvůj odhad pár minut.

    Ad izraleci za 6ti denní (milý překlep :-) války. Tak nějak si myslím, že doba se krapánek posunula. Dnes, době satelitů a satelitní komunikace takový masivní přepad fakt neutajíš a přesné balistické rakety jsou dostupnější než kdy dříve.

    to spíše lemkinova teorie při vzdušné nadvládě dává smysl.

  • Luky
    18:55 21.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    GlobeElement
    kolik zim ještě bude muset přejít nad tvojí hlavou, než si zapamatuješ, že Gripenů máme 14 :)

  • Czertik
    18:52 21.11.2018

    cernakus
    Proc si myslis ze seradit letouny na tehle sloni pochod je otazka hodin ci pulky dne ? Prave ze se to cvici, aby to byla otazka par minut :)
    Schvalne si preti jakym ze to zpusobem operovali a startovali izraelci za 3 denni valky, kdy likdidovali jedne letectvo celeho statu za 1 den. To ti mozna trosku rozsiri obzory.

  • Jofo
    18:50 21.11.2018

    RiMr71: Ja som zas pocul ze Su-57 a J-20 sú iba neviditelne pre ruske a cinske radari, preto su technologicky popredu :-D

  • logik
    17:52 21.11.2018

    danny:
    Ten kouř je v důsledku vstřikování vody do motorů. Narozdíl od Kuzněce to není porucha, ale "design". Nicméně to tak čmoudí jen při startu. Ale vtípek, že jde o první stealth letoun na světě, protože přes ten kouř není vidět, je dobrej :-).

    Další zajímavost, když už jsme u toho, je, že se B-52 daj startovat výbušninou v motoru.... (aby se nemusela připojovat elektřina na roztočení motorů).

  • Zvonik
    17:35 21.11.2018

    Až bude válka, tak se skutečně přijde na to, jestli tahle taktika bude někomu co platná. ,, Sportování" si nechte na OH!

  • danny
    17:04 21.11.2018

    VlaLang: pěkná videa, dík. Jen teda těm dvěma vůbec nezávidím. Za těma B-52 zůstává větší kouřová clona než za Kuzněcovem.

  • Jakub2
    14:13 21.11.2018

    "Vůbec tomu nerozumím, ale mám názor a vy si ho MUSÍTE přečíst a souhlasit se mnou."

  • lemkin
    14:13 21.11.2018

    Cernakus: Ano smysl to má, třeba když sousedovi tvrdíte že jste hodní a pak tohle všechno pošlete na "překvapivý" prvni uder. Nebo kdyz uz mate vzdusnou nadvládu a chcete jen bombardovat.

  • cernakus
    12:56 21.11.2018

    Si jen tak říkám, esli taková show má reálné využití ve válce s někým seriózním. Byť například té Koreji. Sice samotný start je otázka několika minut, ale seřadit tam ty letadla je na několik hodin, spíše celé dopoledne.
    A teď to přijde, je opravdu dobrý nápad tohle dělat na letišti v Jižní Koreji za války se Severní? Anžto já vidím 60 letadel čekající na jednu jedinou taktickou balistickou s klastrovou hlavicí, která odstartuje na svou tříminutovou Odysseu za likvidací čtvrtiny jihokorejského letectva na základě jednoho satelitního telefonátu místního humint rákosníka.

    Myslím, že tyhle šou jsou jen šou. A na východě je dělali jen proto, že vylízaní generálové je viděli na Západě a chtěli dokázat, že jsme stejně blbí, jako Zápaďáci, možná i blbější (viz proti-starty).

  • Gibon
    12:54 21.11.2018

    Vlasto: :-D :-DDDD

  • RiMr71
    12:31 21.11.2018

    "ruské stroje Su-57 a čínské J-20. Oba státy prohlašují, že jejich stroje dalece technologicky převyšují americké stroje F-35 i F-22."

    ...tohle mě dycky rozloží :)

  • Scotty
    11:55 21.11.2018

    Tady je rozhovor s pilotem který se jednoho takového hromadného vzletu při Štítu zúčastnil.
    https://technet.idnes.cz/jan-skladanyi-pilot-pribeh-mig-dem-/vojenstvi.aspx?c=A180718_151322_vojenstvi_erp
    Podle jeho popisu měli spíš štěstí že to všichni přežili.

  • VlaLang
    11:45 21.11.2018

    Nelze neposlat: https://www.youtube.com/watch?v=Cq6Hpxyrhyo
    V rámci cvičení Štít zas takhle: https://www.youtube.com/watch?v=lCZA2CEJNKg
    (MIGy startovaly dokonce na stejné VPD proti (!) sobě).

  • GlobeElement
    11:44 21.11.2018

    vlasto - myslím, že naši by to zvládli ještě rychleji. Našich 12 Gripenů by možná dokázalo vzlétnout úplně naráz.

  • darkstyle
    11:43 21.11.2018

    Vlasto

    To si zabil :D..

    beriem to ako žart ..

  • vlasto
    11:25 21.11.2018
    • (2)
    Oblíbený příspěvek

    Taktiku slonej chôdze skúšali aj u nás na Sliači. Všetky nasaditeľné stíhacie lietadlá 1. taktickej letky Taktického krídla generálmajora Otto Smika dokázali vzlietnuť v rozmedzí 40tich sekúnd. Na základe dosiahnutého mimoriadne krátkeho času v tomto manévri predstavitelia Ministerstva obrany SR s uspokojením skonštatovali, že sme pripravení ďaleko lepšie ako náš americký partner v NATO.